Herroepingsrecht aankoop paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 10:59

BigOne schreef:
Gini schreef:
Ik vind het tenenkrommend hoe TS meermaals aangeeft een bepaalde keuze gemaakt te hebben en daar overduidelijk niet echt van wilt afwijken, toch steeds weer naar een andere keuze toe gedwongen wordt. Je kan iets eenmaal adviseren, je kan iets tweemaal adviseren, maar daarna zijn we toch allemaal volwassen mensen met eigen keuzes en verantwoordelijkheden.

Ook volwassenen zoals ts blijken vaak hun gevoel voor hun verstand te laten spreken.

Ik heb mijn advies gegeven. Die heb ik gegeven op basis van mijn ervaringen op het gebied van het kopen van paarden. Te maken gehad met rechtszaken en bijna rechtszaken van mijzelf en anderen. Veel aankoopkeuringen meegemaakt, niet alleen van mijzelf maar ook van anderen.

Wat de TS met dat advies dan wil doen is helemaal haar keuze.

BigOne

Re: Herroepingsrecht aankoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 11:13

Ts, nog een overdenking, geen idee hoeveel het paard kost, hoe oud het is maar mocht je het dier willen verzekeren kijk dan even de voorwaarden na van diverse maatschappijen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 11:52

996981 schreef:
ruitje schreef:
Kijk, het hangt er natuurlijk ook vanaf wat voor verkoper je bent en wat voor paard je verkoopt.

Als je een groene 4 jarige verkoopt aam iemand met 3 jaar manege ervaring waarvan je denkt: Dat kon wel eens misgaan. Of wanneer iemand zegt: ik ga hem lekker 24/7 binnen zetten in een box met 8 kilo krachtvoer.

Of wanneer je er 1 verkoopt waar je bij verteld dat hij 3 keer is teruggekomen of dat hij onvoorspelbaar is ofzo?

Dan zou ik denken: ik verkoop niet. Maar je kan ook denken: ik verkoopt wel en dek mij in?

Ik weer niet... Er zijn opzich 'logische' redenen te bedenken vanuit de verkoper om het te doen.

Maar daar zou TS dan meer een inschatting van moeten maken?

Ze zou kunnen beginnen met een aankoopkeuring en het trekken van bloed. Dan kun je de meeste verdovende en kalmeringsmiddelen terugvinden mocht daar sprake van zijn.

Als daar geen sprake van is, paard is gezond en was ten tijde van proberen braaf en daarna niet meer zul je inderdaad bij jezelf moeten gaan kijken waar het mis gaat.

Ik kocht er een die ten tijde van proberen braaf was en de eerste 3 weken bij mij ook en toen begon te slaan.Zo erg en zonder te waarschuwen dat ik hem niet eens meer durfde te poetsen.Die heb ik met zeer veel moeite kunnen terugbrengen maar slechts een fractie van het aankoopbedrag teruggekregen.Ik was al lang blij dat ik op een nette manier van hem af was. Ik had een koopcontract,gekocht zoals hij is...

Maraise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-22 11:54

Begrijp dat de keuring invloed heeft met het contract en dat daardoor de adviezen ook deels daarover gingen hoor, maar inderdaad ik heb mijn keuze daarin gemaakt. En nu helemaal weloverwogen met al jullie fijne tips!

Ik koop het paard voor 5.500 euro. De vraagprijs was 6.500. Ze heeft de appaloosa fries van 12 jaar destijds gekocht voor 9.000. Hij western beleerd, maar heeft twee jaar stil gestaan omdat de verkoper een ongeluk had gehad destijds (met ander paard) en bang was geworden. Hij is braaf in de bak, maar buiten is de verkoper zelf heel bang geworden en dat is zich gaan weerspiegelen in het paard. Ik ga heel rustig aan met grondwerk beginnen en wil ook als hij een beetje bij mij geacclimatiseerd is wil ik hem ook door een dierenarts die ik ken helemaal laten checken en ook direct laten behandelen zodat we zeker weten pijn vrij starten met grondwerk oefeningen.

Verzekering fijne tip! Ik had al even gekeken naar mijn WA verzekering; die dekt een paard. Wellicht een aanvullende verzekering voor eventuele ziektes in de eerste periode is geen slecht idee. Ik zal daar naar kijken.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 11:59

En dat checken op pijnvrij had je dus beter kunnen doen voor de koop. Dan weet je waar je mee begint. Als die straks toch ergens pijn toont zit jij met een paard van €5000 de rekening erbij van je eigen dierenarts en een paard waar je als je pech hebt niks mee kan.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 12:00

Ik zie ook tien miljoen rode vlaggen wapperen, maar als TS het zo prima vindt, dan is 't toch niet aan ons om erop te blijven hameren dat 't niet zo slim is om 't zo aan te pakken.. Lekker laten gaan..

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 12:11

BigOne schreef:
Gini schreef:
Ik vind het tenenkrommend hoe TS meermaals aangeeft een bepaalde keuze gemaakt te hebben en daar overduidelijk niet echt van wilt afwijken, toch steeds weer naar een andere keuze toe gedwongen wordt. Je kan iets eenmaal adviseren, je kan iets tweemaal adviseren, maar daarna zijn we toch allemaal volwassen mensen met eigen keuzes en verantwoordelijkheden.

Ook volwassenen zoals ts blijken vaak hun gevoel voor hun verstand te laten spreken.

nou en? Mag iemand dat zelf bepalen? Verstand is behoorlijk overrated in deze maatschappij

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 12:21

nine1987 schreef:
Ik zie ook tien miljoen rode vlaggen wapperen, maar als TS het zo prima vindt, dan is 't toch niet aan ons om erop te blijven hameren dat 't niet zo slim is om 't zo aan te pakken.. Lekker laten gaan..

Eens. Blijkbaar speelt geld geen rol dus prima dan.
Dan laat je hem uitgebreid checken na de koop. Voor mij echt bizar onlogisch maar goed, klaar hoor.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 12:23

anjali schreef:
Ik kocht er een die ten tijde van proberen braaf was en de eerste 3 weken bij mij ook en toen begon te slaan.Zo erg en zonder te waarschuwen dat ik hem niet eens meer durfde te poetsen.Die heb ik met zeer veel moeite kunnen terugbrengen maar slechts een fractie van het aankoopbedrag teruggekregen.Ik was al lang blij dat ik op een nette manier van hem af was. Ik had een koopcontract,gekocht zoals hij is...

En je punt is?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 12:31

Maraise schreef:
Begrijp dat de keuring invloed heeft met het contract en dat daardoor de adviezen ook deels daarover gingen hoor, maar inderdaad ik heb mijn keuze daarin gemaakt. En nu helemaal weloverwogen met al jullie fijne tips!

Ik koop het paard voor 5.500 euro. De vraagprijs was 6.500. Ze heeft de appaloosa fries van 12 jaar destijds gekocht voor 9.000. Hij western beleerd, maar heeft twee jaar stil gestaan omdat de verkoper een ongeluk had gehad destijds (met ander paard) en bang was geworden. Hij is braaf in de bak, maar buiten is de verkoper zelf heel bang geworden en dat is zich gaan weerspiegelen in het paard. Ik ga heel rustig aan met grondwerk beginnen en wil ook als hij een beetje bij mij geacclimatiseerd is wil ik hem ook door een dierenarts die ik ken helemaal laten checken en ook direct laten behandelen zodat we zeker weten pijn vrij starten met grondwerk oefeningen.

Verzekering fijne tip! Ik had al even gekeken naar mijn WA verzekering; die dekt een paard. Wellicht een aanvullende verzekering voor eventuele ziektes in de eerste periode is geen slecht idee. Ik zal daar naar kijken.

Wa verzekering is volgens mij puur voor schade die je paard maakt naar anderen, bvb een trailer stuk trappen die niet van jou is. Een speciale verzekering voor ziektekosten en/of dood , ongeschikt voor doel is iets totaal anders. Voor overlijden/ongeschikt moeten ze bij de meeste verzekeraars sws gekeurd zijn wanneer dat hoger dan 5000 is. Daar kun je onder gaan zitten zonder keuring maar kom je er na aankoop door een eigen keuring achter dat hij niet zo gezond is kun je dat ook vergeten en heb je niets, behalve een ongeschikt paard .
Veel succes met het paard en hoop dat je gevoel het juiste was.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 12:31

IHN schreef:
nou en? Mag iemand dat zelf bepalen? Verstand is behoorlijk overrated in deze maatschappij

Ja prima, maar het zou zo sneu zijn als deze TS binnen nu en 6 maanden een topic opent met als titel "HELP, mijn paard [gaat aan de kletter, bokt mij er steeds af, slaat gericht op stal, blijkt ernstige KS te hebben, anders] (doorhalen wat niet van toepassing is).

Dat gezegd hebbende: leuk TS, een appie-Fries, veel plezier en geluk ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 12:34

Ik vind het op zich een prima clausule maar wat mij wel zorgen maakt is het stuk over dat het paard een eigen wil heeft, klinkt wel als een rode vlag!

Is het geen optie om een aanbetaling te doen en het restant en contract pas af te ronden als je het paard ophaalt over 3 weken?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 12:40

In dit geval zou ik als verkoper een keuring eisen.
Of liever gezegd, ik zou de keuring uit laten voeren, en vervolgens dit gewoon bij de prijs optellen.
Want het is niet voor niks dat de verkoper dit contract erbij wil doen.
Als ik een dier verkoop, en de koper wil niet keuren, vind ik dat ook eigen verantwoording. Maar als verkoper trek je wel aan het kortste eind als je pech hebt. En dat willen ze indekken met dit contract.

In hoeverre dat rechtsgeldig is als het er daadwerkelijk op aan komt? geen idee?
Ik blijf het wel een bijzondere constructie vinden, en ik hoop echt, dat het niet eindigt in een:

"eigen schuld dikke bult"

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 12:46

belle_boef schreef:
En dat checken op pijnvrij had je dus beter kunnen doen voor de koop. Dan weet je waar je mee begint. Als die straks toch ergens pijn toont zit jij met een paard van €5000 de rekening erbij van je eigen dierenarts en een paard waar je als je pech hebt niks mee kan.

Mee eens. Een klinische keuring kost wat, 100€ tot 150€ ? DA kan al meteen bepaalde dingen uitsluiten. Begrijp echt niet dat iemand daarop bespaart.

Ook met een gekeurd paard kan van alles mislopen, maar zo een keuring sluit toch al wat uit en een dierenarts kijkt een stuk objectiever naar een paard als jij dat doet.

Vind eerlijk gezegd dat je in het topic enkel de raad voor lief neemt die in je straatje past. 80 percent van de bokkers zegt dat het risicovol is om zo een contract te tekenen zonder een dierenarts te laten meekijken naar het dier. De bokkers hier die een paard ongekeurd kopen hebben al wat meer ervaring of zijn bereid om het paard ook als grasmaaier aan te houden of in te slapen. Als je echt een paard zoekt om mee te rijden vind ik dit een risicovolle koop. Je koopt hem in huidige staat, maar weet niets over zijn staat. Ik gun je van harte dat je hier een goede gok neemt, want dat is je aankoop wel. Een paard kopen met het idee dat je achteraf wel kan keuren en geld terugvragen is wel heel optimistisch.
Persoonlijk begrijp ik dat handelaars ook zieke en manke paarden verkopen. Met een beetje geluk koopt iemand zo je probleempaard weg en neemt die alle bijkomende kosten voor lief.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 12:56

Ik lees nu even mee maar heb toch wat vragen over het waarom?

Waarom kies je er bewust voor geen keuring te laten doen?

Waarom kiest de verkoper de in mijn ogen vooral tricky gedrags stukje wat in het contract staat.

Waarom zou je een dergelijke gezondheidsclaim erin zetten zonder specifiek te benoemen waar het om gaat. Hierdoor is ook bv zomerexceem, lichtzuigen, weven, nek rug been, long enz problemen (dus ook die dingen die met een standaard aankoopkeuring niet zichtbaar zijn maar wel heel erg kwalijk en levensbeperkend voor een paard kunnen zijn -O- )

Alles bij elkaar vind ook ik het een recept om bedonderd te worden en jij dadelijk met de narigheid zit, ook hier jaren ervaring met paarden en aankoop en helaas ook verkoop. En ook meer dan voldoende verkopers die geprobeerd hebben de boel te belazeren.

En bij een is het ook gelukt destijds. Ons bekenden verkochten ons een pony die achteraf volledig kapot gesprongen was. Maar door de zeer ruim gegeven pijnstilling kwam dat pas na een paar weken naar voren en niet bij de aankoop keuring. Na bijna een jaar tobben met vage kreupelheid, langere rust, twee klinieken met de nodige fotos bleek per toeval later dat zijn linkerschouder aan gort was gegaan met zware overbelasting bij de vorige eigenaar. Enige oplossing ruim een jaar weiderust. Gelukkig vonden we iemand die de ruimte en tijd had waar hij kon revalideren en zij een pony hadden waar ze niet mee overweg konden kwa karakter.

Maar daardoor zijn dergelijke toch best vage uitsluitende contracten voor mij bij alles echt niet meer wenselijk :n

Maar ja het is jou geld en tijd en je zult het toch zelf moeten beslissen. Maar verstandig in mijn ogen nee absoluut niet -O-

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 13:20

Maraise schreef:

Een WA+ verzekering dekt alleen schade die door jouw paard bij anderen wordt gemaakt.
Voor een verzekering met ongevallen/dood dekking hoeft alleen de verzekeringsinspecteur maar langs te komen, afhankelijk van de verzekerde waarde. Boven 2.500 moet het paard gekeurd zijn door een dierenarts. Overigens kunnen verzekeringsinspecteurs ook heel goed zien of een paard kreupel is of niet. Dus je loopt nog kans dat je m niet in de verzekering krijgt.
Voor een verzekering met ziektekostendekking moet het paard gekeurd zijn. Volgens mij zelfs RX.

Dat doen ze natuurlijk niet voor niets.
Hieronder informatie voor de verschillende mogelijkheden. Er zijn natuurlijk ook andere verzekeraars, maar dan weet je een beetje wat erbij komt kijken.
https://equipepaarden.nl/verzekeringen/

StellaPRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 13:43

hmmm dat zou ik zelf niet tekenen heb zelf ook een contract getekend bij aankoop van mijn veulen.
Echter was het risico tijdens verblijf voor verkoper, en transport voor mij.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 13:52

het stukje van de verkoper over het gedrag vind ik niet meer dan logisch.
Wij hebben ook wel eens paarden verkocht (ik ben geen verkoper, mijn paarden zijn van mezelf en gaan in principe nooit meer weg, maar mijn vriend heeft er wel eens voor de verkoop) met contract.
En ook wij zetten er in, dat we bijvoorbeeld een paard onbeleerd verkopen, dus dat wij niet weten hoe het dier onder het zadel is, en dat wij niet verantwoordelijk gehouden kunnen worden voor dingen die tijdens het zadelmak maken verkeerd gaan.

Hoe vaak zie je wel niet dat mensen met bijna geen paardenverstand hebben, en dat zo'n paard dan uiteindelijk gedragsproblemen krijgt omdat er gewoon verkeerd mee omgegaan wordt. Dat willen ze denk ik indekken.
Ieder paard kan een probleempaard worden.......
Net als een springpaard, die 1.40 gesprongen heeft, misschien met een andere ruiter nog geen 1.00 springt als hij er 5 keer op zijn kop doorheen gereden wordt.....

Van mij zou de wet wel wat aangepast mogen worden op sommige vlakken. dat als je zelf bewust niet laat keuren, er een hoop garantie zou mogen vervallen......

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 14:00

Sky_As schreef:
het stukje van de verkoper over het gedrag vind ik niet meer dan logisch.
Wij hebben ook wel eens paarden verkocht (ik ben geen verkoper, mijn paarden zijn van mezelf en gaan in principe nooit meer weg, maar mijn vriend heeft er wel eens voor de verkoop) met contract.
En ook wij zetten er in, dat we bijvoorbeeld een paard onbeleerd verkopen, dus dat wij niet weten hoe het dier onder het zadel is, en dat wij niet verantwoordelijk gehouden kunnen worden voor dingen die tijdens het zadelmak maken verkeerd gaan.

Hoe vaak zie je wel niet dat mensen met bijna geen paardenverstand hebben, en dat zo'n paard dan uiteindelijk gedragsproblemen krijgt omdat er gewoon verkeerd mee omgegaan wordt. Dat willen ze denk ik indekken.
Ieder paard kan een probleempaard worden.......
Net als een springpaard, die 1.40 gesprongen heeft, misschien met een andere ruiter nog geen 1.00 springt als hij er 5 keer op zijn kop doorheen gereden wordt.....

Van mij zou de wet wel wat aangepast mogen worden op sommige vlakken. dat als je zelf bewust niet laat keuren, er een hoop garantie zou mogen vervallen......

Maar ook een k keuring is niet 100 % waterdicht

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 14:03

Maar eventuele hartruis, minieme bewegingsafwijkingen, slecht zien bvb dat kun je wel uitsluiten.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 14:03

dat klopt, maar dan weet je in ieder geval wel al een heel eind hoe dat het zit, daarom in mijn ogen ook altijd Röntgen.
Maar bij klinische, voelen ze soms al wel dingen die een reden zijn om extra foto's of scan te maken.
Een onbruikbaar paard kost nog meer dan een gezonde in onderhoud over het algemeen.....

Als je helemaal niks laat keuren, geef je in mijn ogen eigenlijk aan dat het je niet zo veel uit maakt wat voor dier je koopt en in welke staat deze is......

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 14:04

Maraise schreef:

Uit dit verhaal begrijp ik de "gedrags" clausule van de verkoper wat beter. Het kan natuurlijk zijn dat het verhaal wat mild is gesteld en het paard buiten niet te rijden is of zelfs gevaarlijk.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 14:17

TS, je vraagt advies terwijl je eigenlijk je beslissing allang genomen hebt.....

Ik zie ook dingen staan die ik nog niet ben tegengekomen in contracten en waar ik gelijk vraagtekens bij zou hebben.

Keuren heb ik ook niet altijd gedaan, maar dan had ik een reden om het paard te willen hebben. En vaak jaren veel plezier gehad zonder gedoe.

En ook (uitgebreid ) laten keuren en alleen maar problemen en kosten gehad.

Bij het contract dat ik zo lees, heb ik vooral vraagtekens bij het gedrag eventueel door gezondheid en of blessures. Sowieso waarom het paard dan niet voor de eigenaar bijvoorbeeld in training is geweest. imo zal er echt een reden zijn dat ze niet met dit paard verder willen en dat ook duidelijk maken in dit contract, dat jij daar wel voor kiest.

Het gedrag wat het paard eventueel gaat tonen kan door iets komen dat je nu vooraf al kan weten. En al is je kennis, ervaring en manier van werken nog zo goed, sommige afwijkingen geven zelfs heel gevaarlijk gedrag, ook soms geheel onverwachts!!

Het lijkt ook alsof ze er echt vanaf willen. Ook misschien door het gedrag?

Wij waren ooit met een paard bezig dat afwijkend gedrag vertoonde. Alles ging goed, tot wij een paar dagen niet kwamen. Mensen waren er bang voor, dier stond dus dagen op stal en was daarna behoorlijk heftig.

Ik heb overigens mijn merrie gekocht toen ze drachtig was, zonder het veulen. Net contract erbij dat tot het afspenen alle risico's en kosten voor de verkopers waren en wij pas bij afhalen het bedrag schuldig waren. Heb dat 11 maanden voor het daadwerkelijke ophalen getekend. In die tijd 2x gaan kijken.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 14:49

superpony schreef:
TS, je vraagt advies terwijl je eigenlijk je beslissing allang genomen hebt.....

Ik zie ook dingen staan die ik nog niet ben tegengekomen in contracten en waar ik gelijk vraagtekens bij zou hebben.

Keuren heb ik ook niet altijd gedaan, maar dan had ik een reden om het paard te willen hebben. En vaak jaren veel plezier gehad zonder gedoe.

En ook (uitgebreid ) laten keuren en alleen maar problemen en kosten gehad.

Bij het contract dat ik zo lees, heb ik vooral vraagtekens bij het gedrag eventueel door gezondheid en of blessures. Sowieso waarom het paard dan niet voor de eigenaar bijvoorbeeld in training is geweest. imo zal er echt een reden zijn dat ze niet met dit paard verder willen en dat ook duidelijk maken in dit contract, dat jij daar wel voor kiest.

Het gedrag wat het paard eventueel gaat tonen kan door iets komen dat je nu vooraf al kan weten. En al is je kennis, ervaring en manier van werken nog zo goed, sommige afwijkingen geven zelfs heel gevaarlijk gedrag, ook soms geheel onverwachts!!

Het lijkt ook alsof ze er echt vanaf willen. Ook misschien door het gedrag?

Wij waren ooit met een paard bezig dat afwijkend gedrag vertoonde. Alles ging goed, tot wij een paar dagen niet kwamen. Mensen waren er bang voor, dier stond dus dagen op stal en was daarna behoorlijk heftig.

Ik heb overigens mijn merrie gekocht toen ze drachtig was, zonder het veulen. Net contract erbij dat tot het afspenen alle risico's en kosten voor de verkopers waren en wij pas bij afhalen het bedrag schuldig waren. Heb dat 11 maanden voor het daadwerkelijke ophalen getekend. In die tijd 2x gaan kijken.

ja, en ze geeft ook aan dat ze haar beslissing al genomen had.Haar vraag ging helemaal niet over keuren namelijk.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 14:59

Wel over keuring gerelateerde zaken IHN. Een verzekering lijkt TS wel een fijne tip. Dan komt een keuring toch weer om de hoek kijken. En kun je niet voorkomen dat het er toch weer over gaat. Blijkbaar toch relevant.

Is dit de eerste keer dat ke een paard koopt TS?