Gaat de markt instorten mbt paardenverkoop?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 10:06

Babootje schreef:
Knikmops57 schreef:
Het deel van de bevolking dat met huishoudboekjes en budgettering moet werken zit al jaren niet meer op een terrasje...De groep wordt alleen steeds groter met de huidige prijsstijgingen...

En heeft ook geen paard. Dus problemen bij die groep mensen zal het aanbod paarden niet groter maken.

Dat zou ik niet zo stellig willen zeggen. Er zijn nu al genoeg mensen die krom liggen voor hun paard en nauwelijks de eindjes aan elkaar geknoopt kregen. Deze mensen gaan het nu toch echt te moeilijk krijgen.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 10:28

SjonnieZ schreef:
Babootje schreef:
En heeft ook geen paard. Dus problemen bij die groep mensen zal het aanbod paarden niet groter maken.

Dat zou ik niet zo stellig willen zeggen. Er zijn nu al genoeg mensen die krom liggen voor hun paard en nauwelijks de eindjes aan elkaar geknoopt kregen. Deze mensen gaan het nu toch echt te moeilijk krijgen.

Ja, maar die mensen hebben/hadden veelal al niet de middelen om een paard te onderhouden, of in ieder geval niet veel financiële ruimte over. Ondanks dat ik iedereen op de wereld een paard gun, heb ik het al zo vaak gezien dat mensen amper kunnen rondkomen en dan toch een paard aanschaffen. Wanneer je niet minimaal 500,- of meer in de maand over hebt, begin er dan gewoon niet aan en ga bijrijden of verzorgen, zodat je wel de lusten hebt en niet de lasten.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 10:35

Padoertje schreef:
SjonnieZ schreef:

Ja, maar die mensen hebben/hadden veelal al niet de middelen om een paard te onderhouden, of in ieder geval niet veel financiële ruimte over. Ondanks dat ik iedereen op de wereld een paard gun, heb ik het al zo vaak gezien dat mensen amper kunnen rondkomen en dan toch een paard aanschaffen. Wanneer je niet minimaal 500,- of meer in de maand over hebt, begin er dan gewoon niet aan en ga bijrijden of verzorgen, zodat je wel de lusten hebt en niet de lasten.

Eens.. maar in dit kader.. deze paarden gaan nu en binnenkort wel de verkoop markt op. Voor deze mensen en de groep die daar net achter zat wordt de financiële situatie echt onhoudbaar.

Fitzroy

Re: Gaat de markt instorten mbt paardenverkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 10:47

En het is ook een kwestie van keuzes natuurlijk. Als je energierekening verdubbelt of verdrievoudigt, ga je echt keuzes maken. Op vakantie, nieuwe kleren of paard eruit? Wat nu allemaal kan wordt dan misschien één van die dingen.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 12:33

Of je stelt je eisen bij qua stalling en bespaart daar op :+
Mensen willen tegenwoordig zoveel....qua accomodatie en services...
Overigens is all in stalling óók in de Randstad nog steeds mogelijk zonder de hoofdprijs te betalen hoor. Ik sta echt allin, hoef alleen mijn paard te poetsen en te rijden, voor 300 pm incl trailerstalling. Heb alleen geen binnenbak :+ Wel een prima onderhouden buitenbak met wedstrijdafmeting. Buiten/binnen zetten (ook in de winter in de paddock), vliegenkap op en af, even je paard checken op wondjes, voeren extra voerbeurten als dat nodig is, geen probleem.

Verder wel eens dat degenen die sowieso eigenlijk al weinig financiële speelruimte hadden, als eerste zullen 'afvallen' nu en hun paard zullen moeten verkopen. Denk ook niet dat dat heel verkeerd is. Wat heb op de markt zal doen vind ik lastig inschatten. Denk dat de vraag nog dermate hoog is dat het niet tot een daling zal leiden van prijzen.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 13:10

Er zijn veel mensen die door de corona ellende in de problemen zijn gekomen en daar nog niet bovenop zijn gekomen. Dan is de volgende ronde ellende te zwaar, vooral omdat dit voornamelijk levensonderhoud betreft, daar kunt je gewoon niet makkelijk meer op bezuinigen. Ik ben bang dat het al snel zal gebeuren, paarden gaan straks weer opstal en dat is vaak toch duurder dan op de weide. Het kan gewoon niet meer en en zijn.

@ Charmaine... Zulke stallen zijn verschrikkelijk schaars en je hebt vaak weinig keuze. Niet iedereen heeft zoveel mazzel.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 13:20

Toevallig zie ik net een advertentie op fb voorbijkomen van een stal een plaatsje verderop; ook incl voeren opstrooien buiten/binnen zetten voor 235 pm. :j Dus dat zijn er al 2 in een cirkel van een paar kilometer, hartje Groene Hart. En zo weet ik er nog 1 te vinden hier in de buurt. Kijk, het zijn geen superdeluxe grote accomodaties met binnenbakken, wedstrijdlocaties met kantines en 'alleen maar wedstrijd georienteerde ruiters' ofzo, maar ze zijn er dus wel. Tis echt maar net wat je eisen/wensen zijn. Zijn er veel van zulke stallen? Nee dat ben ik met je eens, maar schaars zijn ze niet. Althans niet in dit deel vd Randstad.

Realiseer me wel dat als je energierekening verviervoudigd is, je het het met 100 euro minder qua stalling wrs ook niet gaat redden hoor.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 14:19

Dat mensen nu nog flink uitgeven kan ook struisvogel politiek zijn.

En er zit wel een verschil in wat je eerder uitgaf en nu uitgeeft. Het is druk in de winkelstraat en op terrasjes, maar wie weet hoeveel diezelfde mensen eerst uitgaven? Misschien gingen die mensen eerst 4x op reis en nu 2x en de rest genieten in Nederland en dan zijn het wel besparingen om hier wat meer uit te geven.

Voor nu, want ook daar krijgt een deel het zwaarder van.

En stel je hebt 1000 euro vrij te besteden per maand en daarvan gaat 500 euro naar je paard. Heb je nog 500 over.
Gaat je energie nota van 200 naar 700, ben je die 500 al kwijt, ook al leek je eerder goed te zitten qua financiën.

Je gaat het straks ook merken dat mensen bijv de hoefsmid minder vaak laten komen, een tandarts overslaan, de veearts rekening niet kunnen betalen etc. Die extra's doen sommigen straks als eerste de das om.

En als je kinderen hebt, zal je eerder keuzes moeten maken. Ook al zaten mensen eerst riant, kan je het thuis niet meer verkopen dat er 500 euro naar het paard gaat als dat straks een grotere impact heeft op het geheel.

Op fb werden al paar keer uitverkoop acties gedeeld omdat mensen stoppen met hun zaak. Van een goed lopende ondernemer naar in loondienst heeft voordelen, maar ook zeker nadelen.

Ik vind het heel naïef dat mensen denken dat de rijkere niet zo snel getroffen worden...

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 14:48

daar is gewoon massa aan data van hoor superpony. En we besteden gemiddeld niet minder. En gaan ook nog niet minder op vakantie

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 15:03

Soms denk ik dat de toekomst zo gevaarlijk is dat je beter vandaag kunt genieten,ook samen met je paarden.Carpe Diem.Als je gaat denken wat er allemaal mis kan gaan dan heb je nooit wat,ook nu niet.Normaliter kijk ik ook met bezorgheid naar de toekomst maar dit topic is wel erg somber.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 15:26

pol013 schreef:
daar is gewoon massa aan data van hoor superpony. En we besteden gemiddeld niet minder. En gaan ook nog niet minder op vakantie

Dan vraag ik me af hoe recent die cijfers zijn, als je mensen toch massaal wat anders hoort vertellen.

Er moeten wel minder mensen op vakantie zijn geweest, want niet alle vluchten gingen en veel mensen hebben een vlucht gemist en een alternatief in Nederland gekozen......

Ik lees advertenties van bijv kleding zaken die gaan stoppen omdat ze het niet meer redden.

En zoals ik schreef. Als mensen nu even geen grote uitgave kunnen doen, hebben ze nog wel dichterbij huis uit gegeven om het nog gezellig te maken.

Daarbij kan je ook in de cijfers zien dat de armoede groeit en is het een simpele rekensom dat vele huishoudens gewoon niet van 200/300 naar 500-900 euro aan energie per maand kunnen.

Als mensen een minimum hebben, is dat heel duidelijk. Maar mensen die boven modaal verdienen leven daar vaak ook naar. Ook die moeten een keer iets laten liggen als de energie kosten 3x zoveel zijn.

Het was nu nog zomer, maar we gaan naar de kortere en straks koudere dagen. Dan ga je het meer merken dan nu.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 15:42

Ik zie het om me heen niet, hoor. Wij hebben binnenkort de Noordorpse dressuurdagen in de regio. Massa ruiters die alle drie de dagen starten, speciaal een nieuw dekje/jasje/rijbroek of wat dan ook hebben gekocht, nog wat privélesjes nemen. Zowel manegeruiters als paardeigenaren. En de meesten zijn de afgelopen weken naar het buitenland op vakantie geweest.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 16:09

pol013 schreef:

Nog niet misschien, maar de bijl valt voor iedereen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 16:10

Ik zal wel een pessimist zijn maar ik denk dat de ergste klappen nog moeten komen als het zo doorgaat als het nu door gaat dan qua politiek.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 17:03

anjali schreef:
Soms denk ik dat de toekomst zo gevaarlijk is dat je beter vandaag kunt genieten,ook samen met je paarden.Carpe Diem.Als je gaat denken wat er allemaal mis kan gaan dan heb je nooit wat,ook nu niet.Normaliter kijk ik ook met bezorgheid naar de toekomst maar dit topic is wel erg somber.

I.v.m. het topic over alles in de Nederlandse taal (waar ik het wel mee eens ben:) Carpe Diem is Latijn voor: Pluk de dag!

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 18:16

Lieser schreef:
Ik zie het om me heen niet, hoor. Wij hebben binnenkort de Noordorpse dressuurdagen in de regio. Massa ruiters die alle drie de dagen starten, speciaal een nieuw dekje/jasje/rijbroek of wat dan ook hebben gekocht, nog wat privélesjes nemen. Zowel manegeruiters als paardeigenaren. En de meesten zijn de afgelopen weken naar het buitenland op vakantie geweest.

Paardenmensen zijn over het algemeen ook slechte betalers die wel graag mee doen in het groter , mooier , meer bling bling enz :=

Alles zal minder worden , ook de paardenmarkt.
De vraag is alleen wanneer die er in klapt.
Ik ben niet negatief ingesteld, maar zo gek als het nu gaat kan het ook niet doorgaan dat gaat een keer mis.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 18:45

anjali schreef:

Daar sta ik wél achter.

Hoewel ik denk dat de markt in de paarden inderdaad nog wel gaat instorten. Niet nu direct. Maar wel uit eindelijk.

Ken nu al mensen binnen mijn kring die hun paard al verkopen, omdat de stalling een heel stuk duurder is geworden en verder in de buurt voor hen niks passend is.

+ Vaak in combinatie met de algehele lasten. Ja, dan snap ik best dat het een x ophoud.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 01:49

Lieser schreef:

En je schrikt als je weet hoeveel mensen hoge schulden hebben en grote leningen.

Er is ook een groep mensen die hun hypotheek hebben overgesloten toen de rente laag stond en wat meer te besteden hebben en het nog even uitzingen. Of mensen die een nieuw en beter contract konden afsluiten bij de (nieuwe) werkgever bijv.

Maar als de kosten blijven stijgen komen steeds meer tegen de grens aan.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 21:16

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 23:56

Kan 'm niet lezen, ben geen abonnee..

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 13:35

Ik kan hem helaas ook niet lezen.

Maar begrijp ik nu dat die paarden niet eens verkocjt worden?

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 14:00

Loretta schreef:
Ik kan hem helaas ook niet lezen.

Maar begrijp ik nu dat die paarden niet eens verkocjt worden?

Klopt, ze hebben ook pzb/Henk ten napel geïnterviewd. Die heeft dit gezegd

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 14:02

Dan is dit het eerste bericht waaruit zal blijken dat de paardenmarkt op instorten zal staan. Wanneer je niet eens meer de moeite neemt om een advertentie te plaatsen dan zegt dat wel iets.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 14:04

Ik deed es rondje MP maar nee ik merk er niks van nog vreselijk veel te veel.

Verder met elisa2 eens echt de grootste klap gaat nog komen.
Ik was net 130€ kwijt voor de Lidl….. serieus de Lidl een allemaal bij-producten en 3 kleine Sint kado’tjes (17€ )

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 14:16

Ik vraag mij ook af wat voor paarden er dan bij pzb worden aangeboden, zijn dit gezonde dieren of oudere/dieren met gezondheidsproblemen