Ontbinden van koop

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 08:21

xDenies schreef:
Vraag me af of zoiets helpt qua zoeken. Auteur is nog steeds de eerdere account naam. Ik was ook wel nieuwsgierig maar krijg nu wel het gevoel dat het de verkeerde kant op is gegaan, in nadeel van TS dus. Maar dat is natuurlijk speculeren.

Ik hoop voor beide partijen, maar bovenal ook voor het dier, dat het een positief eind krijgt.

Je bedoelt natuurlijk "de goede kant op". Niet voor TS natuurlijk, maar als er op de 1e keuringsfoto's de blessure al te zien was op de pees is het enige goede besluit dat TS het paard terugneemt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 09:16

[***] schreef:
anjali schreef:
Maar,het paard is toendertijd gekeurd en goed bevonden.Meer kun je toch niet doen.Heeft de koper het paard verzekerd? Dan zou ze het probleem bij de verzekering kunnen leggen.

Als de verkoper inderdaad geen particuliere verkoper is (waar het wel op lijkt) dan is voor de wet belangrijk wat ik zei: de verkoper moet kunnen aantonen dat het paard goed was bij verkoop. Niet dat het dier goed is bevonden. De koper is vrij goed beschermd tegenwoordig als je van bedrijfsmatige verkopers koopt.

anjali schreef:
Hoe zou ze dat dan moeten bewijzen? Ik neem aan dat het paard toen de koper het bezichtigde gewoon rad was? En de DA heeft niets geconstateerd? Dan was hij toen toch goed? Hij is wel bijna 6 maanden bij de koopster geweest, daar kan ook wel iets gebeurd zijn.Eventueel iets waardoor een wel aanwezige maar niet actieve zwakke plek veel erger is geworden. Floortje M. is zo vriendelijk geweest om er wat over te schrijven maar ook zij zegt niet wat er nu juridisch hoort te gebeuren.

Als je de OP goed leest dan lees je dat het paard is gekeurd door de DA van de TS. Klinisch en Rontgen. Deze DA keurde het paard goed. Binnen de 6 maanden die staat als termijn waarbinnen een paard met een verborgen gebrek teruggegeven kan worden, werd een chronische tussenpeesblessure geconstateerd.
Deze diagnose is gedaan door een andere DA als de DA van TS die hem eerder had gekeurd.
Omdat het om een chronische blessure gaat (dat is te zien aan het peesweefsel), had het paard dit al voor hij werd verkocht. Toen de tweede DA de foto's bekeek, was de blessure te zien op foto. Dat was alleen maar fijn want nu was het bewijs klip en klaar.

Ik vind het verhaal op zich ook erg vaag. TS zegt dat ze het paard recht van de fokker groen heeft gekocht met 3 jaar en dat ze hem maar 4 maanden heeft gehad. Zij heeft hem ook weer groen doorverkocht aan de uiteindelijke koper. Daar vind ik de blessure niet zo goed bij passen. En nog eens een chronische ook die je op foto kan zien (dus bij de aanhechting van de tussenpees zie je dan reactie op het botvlies).
Dit soort blessures komen vooral bij sportpaarden voor en worden veroorzaakt door te zware belasting. Of het paard moet een heel afwijkende voetstand hebben, maar dan zou TS hem toch ook niet hebben aangekocht als interessant paard voor verkoop.

"De tussenpees, ook wel interosseus of suspensory genoemd, vormt bij het paard een belangrijk onderdeel van het kogeldraagapparaat. Hij wordt hierdoor met name bij sportpaarden zwaar belast. We zien dan ook geregeld blessures aan de tussenpees optreden bij sportpaarden, die vaak een onderbreking of zelfs het stoppen van de sportcarrière betekenen. Helaas is het niet altijd eenvoudig deze blessures vroeg te onderkennen, waardoor ze vaak pas in een meer chronisch stadium ontdekt worden."
https://www.paardenarts.nl/kennisbank/t ... blessures/

Gwenvd

Re: Ontbinden van koop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 09:25

Fijne uitleg babootje!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 09:34

Gwenvd schreef:
Fijne uitleg babootje!

Inderdaad,helder en duidelijk. Dit soort zaken zijn heel vervelend voor alle betrokkenen en ook voor het paard.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 09:50

Wat ik lees is dat de koper het paard heeft laten keuren bij een DA naar keuze, zou kunnen dat het dezelfde DA is van de verkoper.
Geen idee hoe het dan zit maar al met al een vervelende zaak…want hoe zit het dan?
Je laat hem zelf keuren en dan bijna 6 mnd later zijn er problemen waarvoor hij al ong 6 w op rust staat en hem terug wilt doen!

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 09:52

Jammer, dat ik niet vroeger gereageerd heb maar Babootje's post brengt mij nu pas op.
Als dit paard gekocht werd voor de verkoop, was er dan geen aankoopkeuring gedaan door TS ?
Ik weet antwoord zal waarschijnlijk niet meer volgen.

Maar wat ook de uitkomst van TS en koper is - er is alleen een echte de dupe : het paard in kwestie

Fijne uitleg Babootje

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 10:03

helder verhaal babootje. volgens mij zitten er een paar invullingen bij

- volgens mij is het paard wel groen gekocht, maar niet groen verkocht. volgens mij is dat een aanname van iemand.
- de koper heeft zelf een dierenarts gezocht, dit was inderdaad de standaard DA van de verkoper.

Ik ben ook erg benieuwd hoe het gaat TS. Kan me voorstellen dat je nu niet te veel op internet wilt zetten. succes

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 10:18

Ze heeft het paard zelf groen gekocht en alleen geblondeerd met zadel ivm paard nog te iel vinden…en zo verkocht…..klinkt banketstaaf maar wat als de mensen die het paard gekocht hebben en er flink mee aan de slag gegaan zijn en misschien overbelast hebben..tenslotte is het paard daar al 6mnd, en pas na 4 mnd begonnen de problemen? Maar al met al ga je dat ook nooit weten wat er gebeurt is.
Als verkoper zit je daar dan ook maar mooi mee en voor het dier is het ook sneu.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 10:25

kally schreef:
Ze heeft het paard zelf groen gekocht en alleen geblondeerd met zadel ivm paard nog te iel vinden…en zo verkocht…..klinkt banketstaaf maar wat als de mensen die het paard gekocht hebben en er flink mee aan de slag gegaan zijn en misschien overbelast hebben..tenslotte is het paard daar al 6mnd, en pas na 4 mnd begonnen de problemen? Maar al met al ga je dat ook nooit weten wat er gebeurt is.
Als verkoper zit je daar dan ook maar mooi mee en voor het dier is het ook sneu.

Dierenartsen kunnen tot op zekere hoogte aan het littekenweefsel zien dat het niet een recente blessure is.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 10:33

Begin januari heb ik een paard verkocht, kopende partij heeft het paard klinisch en zowel rontgelogisch volledig op de foto gezet. Geen bijzonderheden zijn er die dag gezien. Echt heb ik het paard ook nooit kreupel of dergelijke gehad. Nu werd ik gister gebeld met het verhaal dat het paard bij hun 8 weken geleden kreupel werd, en na onderzoek van hun eigen dierenarts werd er een chronische tussenpees blessure geconstateerd. Kopende partij geeft aan dat haar dierenarts heeft gezegd dat deze blessure al te zien was op de röntgenfoto die op de dag van verkoop heeft plaats gevonden. Of te wel, mijn dierenarts heeft iets over het hoofd gezien. Het is precies 6 dagen voor de 6 maanden ontbindingskoop (bij verborgen gebreken) ik vindt het een vreemd verhaal, zeker omdat mijn dierenarts uitstekend werk altijd levert en al jarenlang een erkende keuringsarts ook is. Koper geeft aan te willen dat ik het paard terug neem. Maar wat zijn mijn rechtten? Aller eerst neem ik uiteraard contact op met de desbetreffende dierenarts die de keuring heeft uitgevoerd. Maar als nou blijkt, dat de dierenarts inderdaad een fout heeft gemaakt, ben ik dan wel degene die hier aansprakelijk voor is? Kan dit op mij verhaald worden of moet zij hiervoor bij de dierenarts zijn? Ik verkoop een paard ervan uitgaande na een positieve keuring een fijn paard verkocht te hebben.

(Dierenarts heeft de keuring uitgevoerd op verzoek van kopende partij)

Ik ben benieuwd naar jullie kijk hierop!

-------------------------------------------------------------------------------------------

Ja 8 weken geleden zou die kreupel zijn gaan lopen en afgelopen vrijdag hebben ze dan naar zeggen een onderzoek laten doen bij hun kliniek waar dan dit verhaal naar boven komt. Ik heb er ook een naar gevoel over, maar wil vooral de waarheid boven tafel! Ik verkoop vaker paarden, ben geen handelaar maar wel een “beroepsmatige ruiter” het laatste wat ik wil is ongezonde paarden verkopen.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zij geeft aan dat haar dierenarts nu zegt, dat nadat hij de keuringsfotos heeft bekeken daarop al te zien was dat deze blessure er was. Paard is hier inderdaad uitgebreid klinisch gekeurd met buigproeven en het hele verder plan. Ik ben ook echt confused.
------------------------------------------------------------------------------------

Ik heb een training/pensionsstal, dus in die zin ben ik geen particuliere partij. 1, hooguit 2x per jaar kom ik een paardje tegen die ik interessant vindt voor de verkoop, zoals deze. Paard heb ik 4 maanden ongeveer gehad, gekocht bij de rechtstreekse fokker, en is groen verkocht, alleen gelongeerd met zadel. Paard was 3, maar nog te “iel” om verder te beleren (vond ik)
-------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik ga morgen inderdaad gelijk bellen, zodra ik meer duidelijkheid heb over de foto’s! Ik vindt het gewoon vervelend, als zelfs een erkende keuringsarts een paard goed bevindt op alle mogelijke keuringsvlakte, hoe kan ik dan, ookal ben ik beroepsmatig aan het verkopen (ben helaas geen dierenarts) zoiets voorkomen?
--------------------------------------------------------------------------------------------------

“ Is het nog steeds een verborgen gebrek als jij er niets van wist en het tijdens een keuring niet is vast te stellen?”

Dit is dus inderdaad precies wat mij bezig houd! Daar zal inderdaad een jurist mij over moeten adviseren. Ik heb aan kopende partij aangegeven dat ze het hele verhaal op de mail moet zetten inclusief de bevindingen van haar dierenarts afgelopen vrijdag. Zodat ik hier ook zo snel mogelijk correct mee aan de slag kan. Maar ben vooral heel benieuwd naar wat de waarheid nu is over de keuringsfotos van Januari..

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Ja ik hoop dus heel erg dat mijn dierenarts geen fout heeft gemaakt tijdens de keuring en mij morgen verteld dat er echt niks geks is te zien op de foto’s. Als dat zo is, laat ik er nog een andere dierenarts naar kijken en beoordelen. Ik ga er ook vanuit dat mijn dierenarts helaas vaker dit soort dingen heeft meegemaakt en hoe dat dan in zijn werk gaat. Mijn dierenarts is trouwens een erkende keuringsarts en haar dierenarts die deze uitspraak heeft gedaan niet. Ben ook benieuwd of daarin wellicht nog verschil zit, maar dat zal inderdaad een jurist weten!
------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zojuist officiële brief op de mail gehad met beroep op teruggave.. inclusief beoordeling van haar dierenarts..

; algemeen - anamnese : Paard in januari aangekocht, rustig aan in het werk genomen. Loopt achter niet goed. Nu 6 weken rust gehad.
bevindingen : Uitw: geen afwijkingen
Manueel: Bekken wat stijf in flexie / extensie, lateroflexie redelijk in orde. Verder geen afw.
RL stap: geen afw.
RL draf: 1/10 LA
ZVL: 1/10 LA
ZVR: 1-2/10 LA (verkorte cran. fase, verminderde protractie)
Galop wordt met weinig afdruk achter slecht door het lijf gesprongen. HV: 1/10 LA (wat gevoelig voor (QH op blote voetjes).
RX: veranderingen prox. MT3 bdz (lateraal sclerose + mediaal meer radiolucent + onrustig beeld)
Echo: Forse veranderingen aan laterale lobe van het proximaal deel van de tussenpees bdz achter. Laterale lobe is sterk verdikt en heeft afwijkende structuur. Botbelijning prox MT3 lateraal onregelmatig.
diagnose : Chronische enthesiopathie (aanhechtingsprobleem) van de proximale aanhechting van de tussenpees beiderzijds achtter.
advies / therapie : Op de röntgenfoto's van de keuring in januari blijken deze afwijkingen ook aanwezig.
Eigenaar gaat contact zoeken met verkoper.
Geen behandeling ingesteld

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Ja dat ga ik zeker ook nog laten doen!
--------------------------------------------------------------------------------

De kopers heeft juist deze arts zelf uitgezocht! En is ook de opdrachtgever. Dat maakt het voor mij juist zo bijzonder…
-----------------------------------------------------------------------------------------------

Alle berichten van ts even onder elkaar gezet.

* Paard groen gekocht en verkocht
* Koper heeft da uitgekozen maar is dezelfde da als van ts
* Paard werd na 8 weken bij koper kreupel en melde dit 6 dagen voordat de 6 maanden voorbij zouden zijn

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 10:43

Iris82 schreef:
kally schreef:

Dierenartsen kunnen tot op zekere hoogte aan het littekenweefsel zien dat het niet een recente blessure is.

En daarbij is het zo dat op de keuringsfoto's die ten tijde van de verkoop van het paard zijn gemaakt de blessure al te zien is. Om een peesblessure te kunnen zien, moet je in de regel een echo maken, maar deze specifieke blessure is nu net wel te zien op een RX beeld. Als er een blessure zit t.p.v. de aanhechting, dan reageert het botvlies daarop. Die reactie kun je op RX-beeld zien. Zo'n aanhechtingsblessure komt in de regel voor na een eerdere blessure waardoor de pees minder elastisch is geworden / of nog niet goed genezen is en dan door belasting bij de aanhechting scheurt. Daarom dus chronisch.
Nu de blessure al chronisch was op het moment dat het paard werd gekocht zou je dus eerder denken dat 1 van de vorige eigenaren er "flink mee aan het werk" is geweest. De fokker of TS.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 10:47

@Kiki: Een kleine correctie. Er staat in de OP "Nu werd ik gister gebeld met het verhaal dat het paard bij hun 8 weken geleden kreupel werd"
Betekent dat het paard vanaf 2 juli gerekend 8 weken eerder bij de nieuwe eigenaren kreupel werd.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 10:50

Blessures kunnen ook op de wei gebeuren waarna ze er mee door lopen.
Ik heb ook al eerder meegemaakt dat een paard chronisch kapotte pezen had, heeft geen dag in zijn leven serieus gewerkt. Was een foutje in de anatomie of metabolisme. Zelfde met HKO in de ergste graad bij een groen paard vers uit de opfok.
Dat soort dingen komen voor, gewoon echt dikke pech helaas.

Er wordt nu gespeculeert over van alles maar dat heeft geen nut en zet mogenlijk mensen in een slecht daglicht zonder reden.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 11:26

Ik vind het altijd wel jammer dat een TS vaak in dit soort topics afhaakt en geen terugkoppeling meer geeft hoe het verder gaat.

Ik weet dat je als TS/Bokker dat nooit verplicht bent, maar toch vind ik dat altijd een beetje respectloos naar al die bokkers die er tijd en moeite in hebben gestoken om de TS te helpen haar vraag te beantwoorden. Zou bv heel interessant zijn om te weten wat er uit de second opinion kwam van de DA. Voor mij was het bv nieuw dat een chronische peesblessure ook te zien kan zijn op een RX en zou het interessant vinden of zoiets eigenlijk bij de keuring eruit had moeten komen of dat zoiets zo subtiel is dat het alleen gezien wordt als je gericht gaat zoeken met de wetenschap van een echo ernaast?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 11:33

Sizzle schreef:
Blessures kunnen ook op de wei gebeuren waarna ze er mee door lopen.
Ik heb ook al eerder meegemaakt dat een paard chronisch kapotte pezen had, heeft geen dag in zijn leven serieus gewerkt. Was een foutje in de anatomie of metabolisme. Zelfde met HKO in de ergste graad bij een groen paard vers uit de opfok.
Dat soort dingen komen voor, gewoon echt dikke pech helaas.

Er wordt nu gespeculeert over van alles maar dat heeft geen nut en zet mogenlijk mensen in een slecht daglicht zonder reden.

Hier ben ik het ook mee eens.
Niet netjes om in twijfel te trekken of het paard groen was.
Ken ook een paar echt groene met een 4 op de HK, echt recht uit het land.
Die op de foto werden gezet voor het zadelmak maken om zeker te weten dat ze goed waren, of niet dus.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 11:34

@ Sizzle: HKO is heel wat anders. Met een foutje in de anatomie zou de TS het paard toch niet gekocht hebben? Zij lijkt mij als trainer met een pensionstal toch redelijk ervaren en dit paard was aangekocht voor de verkoop.
Maar dit terzijde.

Nu de TS haar naam heeft gewijzigd en niet meer actief is in het topic is het feitelijk alleen nog een topic om van te leren. Wat ik nu ga schrijven is geen speculatie en heeft niet specifiek betrekking op deze koop.

1. Nooit keuren bij de dierenarts van de verkoper. Er zijn helaas nog teveel dierenartsen die een oogje toeknijpen bij de verkoop van een paard van een goede klant. (Ik heb dit helaas ook zelf meegemaakt en nog 2 x keer bij goede kennissen van mij).
2. Het is altijd aan te raden om een nieuwe aankoop te verzekeren. De keuringsarts van de verzekering kijkt dan ook nog mee naar de foto's. Na verloop van tijd kun je het paard - als je wat beter weet wat voor vlees je in de kuip hebt - altijd weer uit de verzekering halen.
3. Stel een koopcontract op. (Zoals Oji in dit topic ook al zei.). Neem daarin op dat het paard pas is gekocht als de verzekering heeft geaccepteerd. Dat is voor mij ook echt altijd een voorwaarde.
4. Als het paard compleet gekeurd met foto's wordt aangeboden laat dan altijd opnieuw keuren bij je eigen DA.
Die kan de foto's beoordelen en eventueel controle foto's nemen als dat nodig is.

Ik heb meegemaakt, ook weer bij een kennis van mij dat de keuringsarts van de verzekering het paard niet accepteerde omdat er iets (mogelijk een chip) op de - overigens zeer slechte kwaliteit foto's - te zien was. (De foto's waren gemaakt door een mobiele RX die de verkoper had laten maken. En de DA van de verkoper had het paard gekeurd.)
Toen zijn we de foto's bij de eigen DA gaan maken en bleek de mogelijke chip een oude breuk te zijn in het spronggewricht. Het paard liep ook niet rad.

Verder heb ik altijd een gezonde dosis wantrouwen als het de verhalen van verkopers aangaat. Als er een 4 jarige wordt aangeboden die nog niets heeft gedaan en waar nog geen spier op zit met het verhaal dat ze het paard wat langer hebben laten lopen omdat ze het nog te jeugdig vonden, geloof ik dat per definitie niet.
Let op: Handelaren doen dat in de regel niet. Want iedere dag dat een paard langer staat dan nodig kost dat geld en dat gaat af van de winst. Te vaak is de achterliggende reden dat het paard op rust heeft gestaan omdat het kreupel was. Zo'n paard gaat dan terug de wei op tot het weer rad loopt en wordt dan z.s.m. verkocht. Een jong paard kan nog wel doorgaan voor een groen paard.
Dit was ook in mijn situatie bij de koop van een paard het geval. Het 4 jarige springpaard dat ik had laten keuren bij de veearts van de verkoper (want aan de andere kant van het land) was volgens mijn veearts die hem later onderzocht eens flink in de balken gelopen waardoor het een breukje in het kraakbeen diep in de knie had opgelopen. Na een periode rust liep het rad, en daarom kon het zo de klinische keuring door. De RX foto's waren uitstekend. Maar het paard was voor het leven stuk. Want een breuk in kraakbeen heelt niet. 1 ongelukkige pas en het paard is weer kreupel.
Werd ook verkocht als "nog niks mee gedaan en alleen maar zadelmak".
Je ziet dat ik zelf ook een aantal "basis"fouten heb gemaakt.

Ik heb niet 1 voorbeeld; ik heb er legio.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 11-07-22 11:38, in het totaal 2 keer bewerkt

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 11:34

oji schreef:
Ik vind het altijd wel jammer dat een TS vaak in dit soort topics afhaakt en geen terugkoppeling meer geeft hoe het verder gaat.

Ik weet dat je als TS/Bokker dat nooit verplicht bent, maar toch vind ik dat altijd een beetje respectloos naar al die bokkers die er tijd en moeite in hebben gestoken om de TS te helpen haar vraag te beantwoorden. Zou bv heel interessant zijn om te weten wat er uit de second opinion kwam van de DA. Voor mij was het bv nieuw dat een chronische peesblessure ook te zien kan zijn op een RX en zou het interessant vinden of zoiets eigenlijk bij de keuring eruit had moeten komen of dat zoiets zo subtiel is dat het alleen gezien wordt als je gericht gaat zoeken met de wetenschap van een echo ernaast?

Hoewel ik snap wat je bedoelt denk ik niet dat het met respectloos zijn te maken heeft. Eerder met de juridische kant van het verhaal.

als er officiële brieven omtrent teruggave ontvangen worden kan het onverstandig zijn om ontwikkelingen in het verhaal verder op een openbaar forum te plaatsen voor deze afgerond is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 11:40

ynskek schreef:
oji schreef:

Hoewel ik snap wat je bedoelt denk ik niet dat het met respectloos zijn te maken heeft. Eerder met de juridische kant van het verhaal.

als er officiële brieven omtrent teruggave ontvangen worden kan het onverstandig zijn om ontwikkelingen in het verhaal verder op een openbaar forum te plaatsen voor deze afgerond is.

Dat snap ik heel goed. Ik heb meer van dit soort topics gelezen waarbij een TS zich in zo'n juridische periode even stil hield. Maar het direct wijzigen van de boktnaam vind ik dan weer wel wat vaag.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 11:45

ynskek schreef:

Ik snap dat dit kan spelen. Maar gewoon een simpele reactie vanuit TS dat zij op dit moment niet kan reageren vanwege juridische aspecten, maar als de zaak afgehandeld is zal laten weten wat eruit is gekomen, kan zij geen schade van oplopen. En dat zou toch wel een stuk netter en vriendelijker zijn naar de mensen die haar proberen te helpen als volledige radiostilte.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 11:49

oji schreef:
ynskek schreef:

Ik snap dat dit kan spelen. Maar gewoon een simpele reactie vanuit TS dat zij op dit moment niet kan reageren vanwege juridische aspecten, maar als de zaak afgehandeld is zal laten weten wat eruit is gekomen, kan zij geen schade van oplopen. En dat zou toch wel een stuk netter en vriendelijker zijn naar de mensen die haar proberen te helpen als volledige radiostilte.

Op basis van de huidige boktnaam "Nonactive" heb ik het vermoeden dat we hier niets meer van terughoren.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 11:52

Babootje schreef:
@ Sizzle: HKO is heel wat anders. Met een foutje in de anatomie zou de TS het paard toch niet gekocht hebben? Zij lijkt mij als trainer met een pensionstal toch redelijk ervaren en dit paard was aangekocht voor de verkoop.
Maar dit terzijde.

Nu de TS haar naam heeft gewijzigd en niet meer actief is in het topic is het feitelijk alleen nog een topic om van te leren. Wat ik nu ga schrijven is geen speculatie en heeft niet specifiek betrekking op deze koop.

1. Nooit keuren bij de dierenarts van de verkoper. Er zijn helaas nog teveel dierenartsen die een oogje toeknijpen bij de verkoop van een paard van een goede klant. (Ik heb dit helaas ook zelf meegemaakt en nog 2 x keer bij goede kennissen van mij).
2. Het is altijd aan te raden om een nieuwe aankoop te verzekeren. De keuringsarts van de verzekering kijkt dan ook nog mee naar de foto's. Na verloop van tijd kun je het paard - als je wat beter weet wat voor vlees je in de kuip hebt - altijd weer uit de verzekering halen.
3. Stel een koopcontract op. (Zoals Oji in dit topic ook al zei.). Neem daarin op dat het paard pas is gekocht als de verzekering heeft geaccepteerd. Dat is voor mij ook echt altijd een voorwaarde.
4. Als het paard compleet gekeurd met foto's wordt aangeboden laat dan altijd opnieuw keuren bij je eigen DA.
Die kan de foto's beoordelen en eventueel controle foto's nemen als dat nodig is.

Ik heb meegemaakt, ook weer bij een kennis van mij dat de keuringsarts van de verzekering het paard niet accepteerde omdat er iets (mogelijk een chip) op de - overigens zeer slechte kwaliteit foto's - te zien was. (De foto's waren gemaakt door een mobiele RX die de verkoper had laten maken. En de DA van de verkoper had het paard gekeurd.)
Toen zijn we de foto's bij de eigen DA gaan maken en bleek de mogelijke chip een oude breuk te zijn in het spronggewricht. Het paard liep ook niet rad.

Verder heb ik altijd een gezonde dosis wantrouwen als het de verhalen van verkopers aangaat. Als er een 4 jarige wordt aangeboden die nog niets heeft gedaan en waar nog geen spier op zit met het verhaal dat ze het paard wat langer hebben laten lopen omdat ze het nog te jeugdig vonden, geloof ik dat per definitie niet.
Let op: Handelaren doen dat in de regel niet. Want iedere dag dat een paard langer staat dan nodig kost dat geld en dat gaat af van de winst. Te vaak is de achterliggende reden dat het paard op rust heeft gestaan omdat het kreupel was. Zo'n paard gaat dan terug de wei op tot het weer rad loopt en wordt dan z.s.m. verkocht. Een jong paard kan nog wel doorgaan voor een groen paard.
Dit was ook in mijn situatie bij de koop van een paard het geval. Het 4 jarige springpaard dat ik had laten keuren bij de veearts van de verkoper (want aan de andere kant van het land) was volgens mijn veearts die hem later onderzocht eens flink in de balken gelopen waardoor het een breukje in het kraakbeen diep in de knie had opgelopen. Na een periode rust liep het rad, en daarom kon het zo de klinische keuring door. De RX foto's waren uitstekend. Maar het paard was voor het leven stuk. Want een breuk in kraakbeen heelt niet. 1 ongelukkige pas en het paard is weer kreupel.
Werd ook verkocht als "nog niks mee gedaan en alleen maar zadelmak".
Je ziet dat ik zelf ook een aantal "basis"fouten heb gemaakt.

Ik heb niet 1 voorbeeld; ik heb er legio.

Is dat zo dat een breuk in kraakbeen niet kan helen? Dat wist ik niet!

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 11:52

Ik snap wat jullie bedoelen.

Zelf denk ik alleen niet gelijk dat het respectloos bedoeld is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 11:56

Babootje, dat pees probleem was uit geen enkele keuring gekomen.
De aanhechtingen waren niet goed, maar dat werd pas een probleem toen het paard belast werd (recreatief en echt niets bijzonders).
Ook de verkoper kon dat zeer waarschijnlijk niet weten, was gewoon dikke vette pech.

HKO komt uiteraard meteen naar voren op de foto, dat was ook het geval toen de fokker het dier wilde verkopen, blijft hoe dan ook een shock als je prachtige jonge ster merrie uit een prima sportlijntje kapot blijkt.

Ik kan eigenlijk wel begrijpen dat je een groene niet perse volledig door de echo haalt en enkel op de foto zet. Maar als (semi) handelaar kun je dat dus beter wel doen blijkt hier wel weer uit.

Een paard kan natuurlijk ook aangeboren collageen problemen hebben. Er was laatst nog een onderzoek dat er zeer waarschijnlijk een genetische factor achter risico op peesblessures zit.

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 12:13

triest verhaal dit met uiteindelijk alleen maar verliezers: de koper is zijn paard of indien ze hem toch wilt houden ambitie kwijt, de verkoper zit mogelijk met een paard wat lastiger te verkopen is, en tenslotte het paard zelf.. wordt uit zijn omgeving weggehaald...

ik kan alleen maar hopen dat dit onderling op een knappe manier en naar ieder tevredenheid wordt opgelost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 12:17

Zoals iemand anders al opmerkte: TS had deze boktnaam al bij het openen van dit topic. De naam is niet gewijzigd.