Lastige situatie. Trailer kapot, wie verantwoordelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 12:54

Gini schreef:
Maar iemand met een onbekende auto, een onbekende trailer en een onbekend paard laten rijden, dat is de goden verzoeken.

Nou idd.
Wat een vreemde constructie.

Bij ons op stal staan meerdere trailers en nu ik vaker op pad ga zeggen de eigenaren van de trailers allemaal joh je mag de mijne wel lenen.
Nee dit is nu precies de reden dat ik een dure trailer huur.

Ik weet dat ik deugdelijk materiaal meeneem en we (verhuurbedrijf & ik) zijn beide verzekerd als er iets gebeurd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 12:54

TS heb jij zelf ervaring met trailer rijden?
Want als een combi zo ver door schaart dat er schade ontstaat... Dat vóel je echt zelfs als je het niet zou zien (wat mij ook al sterk lijkt maar kom.)
Dus dat kan ik echt niet gelinkt krijgen met een bestuurder die zo bekwaam en voorzichtig is. Dat is echt een beginnersfout. Zelfs met een vreemde auto. Je voelt nl dat je geen controle meer hebt over je combinatie als ie zo ver door schaart. Al vóór er schade ontstaat.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 12:55

Ayasha schreef:
Als je daar geen ruimte voor hebt kan je je afvragen of je wel de ruimte hebt om een paard te houden.

Een paard is luxe en als je dan geen paardentaxi kan betalen moet je eens achter de oortjes krabben of je die luxe wel kunt veroorloven.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 13:05

Wij hebben jaren gelden zo soort situatie op stal gehad en toen is het uiteindelijk verhaald op de autoverzekering van de eigenaar van de trailer. De eigenaar van de trailer had namelijk toestemming gegeven om de trailer mee te nemen en dat is een risico.

Als ik jullie was zou ik contact opnemen met een eventueel tussenpersoon en hun het laten uitzoeken. Dan weet je zeker dat je het juiste antwoord hebt.

Wat ik me wel afvraag hoe er zoveel schade kan ontstaan aan de trailer door alleen scharen? Ik heb dat met oefenen ook wel een keer half voor elkaar gekregen, maar dat was zonder schade.
Laatst bijgewerkt door JorisDy op 05-06-21 13:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 13:07

luxx schreef:
Safiy93 schreef:
Edit: en als je daar de financiële middelen niet voor hebt dan moet je überhaupt zo’n constructie met zoveel betrokkenen niet aangaan.

Grapjas. Dus wanneer iemand uit nood ergens heen moet om de 1 of andere reden en die persoon geen taxi kan betalen dan moet hij maar gaan lopen of zoiets?

Je kan ook een noodplan op voorhand klaar hebben. 1 persoon met eigen trekauto en trailer. Als je zo een stuk of 2-3 personen in je telefoonlijst hebt staan, heb je al twee/drie kansen voor je naar een professionele aanbieder moet.
En dan nog ben je er als paardeneigenaar nog altijd zelf bij als je alsnog vreemdere constructies wenst aan te gaan. Het moment dat persoon C zegt: ik rijd niet graag met een onbekende auto voor de trailer, moet je als paardeneigenaar ook gewoon je veto stellen en zeggen: persoon C rijdt met haar eigen auto, punt aan de lijn. En dan niet nog een onbekende auto erbij slepen omdat de benzine dan op het bedrijf kan. 8)7
Als het echt op dergelijke tientjes aankomt ben je in mijn ogen een inadequate paardeneigenaar.

astrea

Re: Lastige situatie. Trailer kapot, wie verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 13:12

Heb er nog steeds geen voorstelling van hoe er zoveel schade ontstaat door scharen en een persoon die thv de dissel staat.
Kan me voorstellen dat er soms iemand even achter de trailer de boel in de gaten gaat houden. Maar scharen zie in de spiegels en dan ontstaat er echt niet direct zoveel schade.
Ben bijna dagelijks als instructeur aanhanger bij de weg zou niet best zijn als de boel schaart er direct zoveel schade ontstaat.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 13:40

DuoPenotti schreef:
meggiemeg
en dan mept het paard de trailer stuk, je bent erbij en de eigenaar gaf vooraf aan schade voor mij.
Maar als het dan echt gebeurt zijn ze niet thuis, wat dan?

Daarom staan de afspraken op papier.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 13:44

Voordat een trailer gaat scharen achter een auto of bus heb je hem al een tijdje in de spiegel steeds schuiner zien gaan lijkt mij, of diegene moet niet op zijn spiegels rijden maar steeds achterom blijven kijken uit een raam/open deur. Maar dan nog als je op die manier achteruit rijdt dan verdwijnt de trailer uit het zicht en dan kijk je toch wel een keer in de spiegel aan de bijrijders kant? Blijf het vreemd vinden, bijrijder ziet niet dat de boel aan het scharen is, chauffeur ziet het niet. Merken de mensen het dan pas op als het te laat is?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 13:47

meggiemeg schreef:
DuoPenotti schreef:
meggiemeg
en dan mept het paard de trailer stuk, je bent erbij en de eigenaar gaf vooraf aan schade voor mij.
Maar als het dan echt gebeurt zijn ze niet thuis, wat dan?

Daarom staan de afspraken op papier.

En dat heeft nut zonder tussenkomst van een notaris?

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 13:54

En dan nog, van een kale kip ken je niet plukken

Beter is een borg geven en wanneer dat niet gegeven kan worden niet uitlenen. Veel moeilijker is het niet. Een verzekering afsluiten voor een dag zou ook fijn zijn maar ik geloof niet dat dat kan

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 13:54

Kale kippen moeten geen paard houden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 14:00

en dat doen kale kippen wel, zie de eigenaar van dit paard al.
Want de ellende was niet geweest bij eigen vervoer hebben of een duurdere taxi bellen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 14:02

KimD schreef:
Wie verantwoordelijk is, is misschien een hele andere kwestie.

Maar logischerwijs VIND IK de eigenaar van het paard verantwoordelijk hiervoor. Die heeft zo'n creatieve oplossing nodig om het paard überhaupt te kunnen vervoeren. Diegene had ook een taxi kunnen bellen of een trailer/auto kunnen huren. Misschien niet de goedkoopste oplossing maar dan waren er nu niet zoveel verliezers.

Als dit bij ons was gebeurt en het was mijn paard die op de trailer stond had ik dit ook direct aangeboden. Is toch te gek voor woorden als andere mensen moeten opdraaien omdat je jou helpen met je paard?!

Dat ja, vind ik ook!

Eigenaar van dier heeft deze gedoe bedacht en de opdracht gegeven en toestemming gegeven/ geregeld/ gevraagd dat haar paard op deze manier door anderen en met andermans bezittingen vervoerd werd.

Juist door dit soort dingen, zeg ik ook altijd:
Bestel een paardentaxi!
Dat voorkomt gedoe en ellende en is het duidelijk hoe en wat!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 14:37

Delaja schreef:
Psydoxy schreef:
ben ik de enige die denkt...... foto's? :x

Die heb ik helaas niet -O-

Ik heb wel een plaatje van de locatie:

[ [url=m/iKz0gz.png]Afbeelding[/url] ]

De weg is zo smal dat twee auto's elkaar nét kunnen passeren. Er moest dus op het bruggetje gedraaid worden. Het terrein was helaas zodanig vol met auto's dat daar niet gekeerd kon worden.

Mwa zo smal vind im het daar niet.
Maar ik heb wel voor hetere vuren gestaan :Y)

Maar het was vermoedelijk beter geweest als b haar eigen auto had gehad die ze kende.

Ik denk dat ze hem via rechts erop wou drukken, en dan zie je een tijdje niet waar de kont vd trailer heen gaat

Maar alsnog zie je hem wel teveel scharen.

Al met al ben ik behoorlijk benieuwd hoe het opgelost gaat worden

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 17:24

Over dat je scharen moet voelen en zien als chauffeur...
Dat hoeft niet hoor. Als de bus maar groot, zwaar en breed genoeg is, kan die trailer echt amper in de spiegel te zien zijn geweest en hoef je van dat hele scharen echt niet zoveel te voelen voordat het echt foute boel is.
Een beetje bus rijdt echt heel anders dan een personenauto. En kan ook veel verder doordrukken zonder tegenkrachten te voelen.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 17:54

In Nederland is het zo dat de verzekering op het voertuig zit, en niet op de persoon.
Er wordt in dit topic ook veel geroepen dat B aansprakelijk zou zijn, maar dat is dus niet correct.
Iris82 zegt het heel mooi.
Ik zou het overigens ook belachelijk vinden als B de schade zou moeten vergoeden, moreel gezien, vanuit gegaan dat ze niet moedwillig schade heeft gereden (zoals ik uit uw berichten lees)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 19:10

Nagevraagd bij een claims handler. Wordt de verzekering van de auto of van de trailer. Chauffeur niet en wat persoon C heeft gezegd en dat paard van persoon A is doet er voor de verzekering helemaal niet toe.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-21 20:09

Dees schreef:
Over dat je scharen moet voelen en zien als chauffeur...
Dat hoeft niet hoor. Als de bus maar groot, zwaar en breed genoeg is, kan die trailer echt amper in de spiegel te zien zijn geweest en hoef je van dat hele scharen echt niet zoveel te voelen voordat het echt foute boel is.
Een beetje bus rijdt echt heel anders dan een personenauto. En kan ook veel verder doordrukken zonder tegenkrachten te voelen.

Dit dus. Daar komt bij dat B normaal in een grote auto rijdt en niet in zo'n bus. Bovendien gaf C op het twijfelmoment van B aan dat er niks mis was, hoe had B dan moeten weten dat het niet goed ging?

B heeft zich er wel al bij neergelegd dat B zelf een deel van de schade zal vergoeden. Ik ben het er zelf totaal niet mee eens, maar dat is het grote verantwoordelijkheidsgevoel van B...

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 20:28

Wie ook aansprakelijk is, het is vooral een heel vervelend ongeluk. Het sterkt mij weer heel erg in mijn standpunt om altijd zelf te rijden met mijn eigen combi, niet uit te lenen en ik bepaal wat er met mijn combinatie gebeurt. Er zijn wel eens mensen die hun zin door willen drijven, maar mijn combinatie, door mij betaald dus ik bepaal.

Als ik dit topic lees denk ik alleen maar: stug volhouden daarin.

Vervelend TS, ik weet niet wie aansprakelijk is, als dat bekend is, zou je het dan in het topic willen delen? Ik ben heel benieuwd!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 20:30

Waarom wordt de verzekering niet aangesproken? B is van geen kanten aansprakelijk. En wat C gezegd heeft doet er niet toe.

Edit: als je de normale regels niet wil volgen waarom leggen mensen dan niet op voorhand afspraken vast?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 21:00

poes schreef:
Waarom wordt de verzekering niet aangesproken? B is van geen kanten aansprakelijk. En wat C gezegd heeft doet er niet toe.

Edit: als je de normale regels niet wil volgen waarom leggen mensen dan niet op voorhand afspraken vast?

Dan moet er wel een verzekering zijn. Als de trailer niet apart verzekerd is, en dat zal wel niet, want anders was dit topic er niet, dan valt er niks te verhalen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 21:20

Ik weet niet hoe het in NL zit, maar in B kan je een aanhangwagen op 2 manieren verzekeren: als uitbreiding op je autoverzekering (in dat geval ben je enkel verzekerd als de aanhangwagen achter die specifieke auto hangt) of als eigen verzekering van de aanhangwagen (in dat geval is de aanhangwagen verzekerd achter om het even welke auto, voor zover de combi wettelijk in orde is). De eerste optie is de goedkoopste, maar dan heb je we de beperking dat je maar met 1 auto mag trekken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 21:55

Het nare is dat veel mensen hun aanhanger niet verzekerd hebben. Ik vroeger ook niet. Pas als je zoiets meemaakt kom je tot de conclusie dat het toch wel handig was geweest. Hier ook een trailer total loss gehad, dat was een duur grapje als je er achter komt dat je autoverzekering en aansprakelijkheid dit niet dekt maar dat je de trailer had moeten verzekeren. Foutje bedankt was dat.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 22:04

Ik dacht ook dat het verzekerd was.... Ik ga er gelijk eens naar kijken voor m'n trailer.

Enorm vervelende kwestie zo... Hoop betrokkenen, ellendige situatie zo... Ik zou het idd proberen op de WA van de auto, als de trailer geen verzekering heeft.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 22:26

Dus wel goed om rekening mee te houden: altijd checken hoe zoiets verzekerd is. Ik wist ook niet hoe het precies zat.