Probleem op (laten) lossen door verkoper of ontbinden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 15:25

Interessant om te lezen dit.

Ik heb ook een Ier gekocht bij een handelaar. Ik denk dat hij toen ik hem kocht 2 a 3 mnd in Nederland was. Bij het proefrijden was het ook een dooie. Inmiddels hoef ik maar te denken aan een versnelling hoger en hij gaat. Hij is enorm scherp aan het been. Eigenlijk heel anders dan toen ik er voor het eerst op ging.

In het begin heb ik alleen maar op het harde opgestapt. Ooit eens een paard gehad die hetzelfde deed als die van TS en met hulp via de harde was het geen probleem. Die zeiden ook op het harde hebben ze wel respect en gaan ze niet zo te keer als in het zand. Dus om die reden in het begin op het harde opgestapt. Inmiddels stap ik overal op en meneer wacht netjes tot ik er klaar voor ben.

Er zijn veel Ieren die hierheen komen en als bomproof worden verkocht. Dat zijn ze ook maar je moet wel een beetje kunnen rijden/gevoel hebben. Zoals al eerder is gezegd gaan ze in Ierland heel anders met ze om en zijn ze vele malen handiger dan menig ruiter hier. Gas erop en gaan is volgens mij het motto daar. Mee in de jacht en dan is het gewoon blijven zitten.

Ik ben heel benieuwd wat de verkoper ervan vindt. Voor nu is de pony niet meer geschikt voor het doel waar ie voor gekocht is, maar of je dit de verkoper kunt verwijten vraag ik mij af. Ik denk dat TS de pony wel terug kan doen (ruilen) maar dat ze geld bij moet betalen.

Of pony houden, op adem laten komen en dan iemand erbij halen die ervaring heeft met dit soort pony's.

Alja

Re: Probleem op (laten) lossen door verkoper of ontbinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 15:34

Maar kom op mensen...
Voor deze pony lijkt me dat er een aardig bedrag is neergeteld, dan wil je geen probleempony of project.
Als je dat wel had gewild was je daar wel specifiek opzoek gegaan incl het bijpassende prijskaartje dan....

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 16:02

Rosje8 is ook wezen kijken naar de pony en zij is probleemloos opgestapt in de bak. Ik betwijfel of een pony met opstaptrauma rustig zou blijven staan als hij een middeltje had gehad.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 16:04

Ligt er aan waar het vandaan komt he, als het pijn is en hij voelt niks..maar goed het is allemaal speculatie natuurlijk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 16:08

Maar al zou het bij de TS gebeurd zijn....en pony die al een trauma oploopt van opstappen via een opstapje die voldoet ook niet als pony die gekocht is voor een 9-jarige..... en zeker als het daar al was dat hij verschoot bij het binnengaan van de overdekte plaats, dan kan je toch wel zeggen dat dat achteraf gezien al een teken was dat het dier toch niet zo makkelijk is als het leek te zijn.

Laten we gewoon hopen dat de verkoper wat anders heeft staan en voor deze even de tijd wil nemen om een betere match te vinden. Dan hebben ze meteen hele goede reclame dat ze het zo netjes oplossen :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 16:14

Ik zou inderdaad even de verkoper mee laten kijken.

Het is nog een relatief jonge pony en ook als er al heel veel mee gedaan is kan het nog steeds zo zijn dat hij wat overdonderd is van weer een verhuizing. Hij komt uit het buitenland, vervolgens bij iemand die hem weer vlotjes doorverkoopt en nu staat hij nog maar net bij jullie.

Wellicht voor de zekerheid voor het rijden eerst even los gooien/longeren zodat de eerste spanning er vanaf is. Dan opstappen op het harde en dan gaan rijden.
Opstappen op het harde voordat je gewoon overal kunt gaan opstappen kan een mooie tussenstap zijn.

Als hij inderdaad gewoon even moet wennen kan het best zo zijn dat jullie al heel snel gewoon overal rustig op kunnen stappen.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 16:19

pmarena schreef:
Maar al zou het bij de TS gebeurd zijn....en pony die al een trauma oploopt van opstappen via een opstapje die voldoet ook niet als pony die gekocht is voor een 9-jarige..... en zeker als het daar al was dat hij verschoot bij het binnengaan van de overdekte plaats, dan kan je toch wel zeggen dat dat achteraf gezien al een teken was dat het dier toch niet zo makkelijk is als het leek te zijn.

Laten we gewoon hopen dat de verkoper wat anders heeft staan en voor deze even de tijd wil nemen om een betere match te vinden. Dan hebben ze meteen hele goede reclame dat ze het zo netjes oplossen :)

Een jonge grote import connemara was op papier al geen kinderpony natuurlijk. Ik vind connemaraponies over het algemeen nog niet zo makkelijk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 16:31

Het zijn sportponies over het algemeen volgens mij ja :)

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 16:33

Wat een tegenvaller. Ik snap dat je hier enorm van baalt. De pony is bij jullie duidelijk niet wat jullie er terecht van verwachtten. Mocht je twijfelen of er iets is ingespoten, dan hoop ik dat je de klinische keuring een bloedje hebt laten bewaren. Dit kan simpel worden gecheckt, sluit "vals spelen" van de verkoper al uit.

Verder zul je denk ik in overleg moeten met de verkoper, fijn dat ze al willen komen kijken. Ook duidelijk alles bewaren en opschrijven wat er is gebeurd, mocht je er via een officiele weg van af willen, dan ben je daar al voorbereid.

Je hebt er ook een andere ruiter op gehad begrijp ik. Dat is fijn. Want een negen jarige is leuk, zolang het goed gaat. Als er iets meer gevraagd wordt, dan is het logisch dat ze daar geen ervaring in hebben. Hoeft en kan ook niet als je negen bent. Daarom heb je ook geprobeerd om een leuke kinderpony te kopen.

Veel succes!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 17:30

imaudy schreef:
Rosje8 is ook wezen kijken naar de pony en zij is probleemloos opgestapt in de bak. Ik betwijfel of een pony met opstaptrauma rustig zou blijven staan als hij een middeltje had gehad.

Zoals ik volgens mij heel duidelijk uitgelegd heb was hij bij de verkoper hartstikke braaf. Nichtje is ook gewoon in de bak opgestapt bij de verkoper, wel nadat er al even gereden was, en ik neem aan dat hij bij Rosje8 ook gewoon eerst is voorgereden. Doet niks af aan het feit dat hij hier direct ander gedrag vertoonde. Rosje8 heeft hem niet thuis gehad, ik wel.
Ik heb nergens genoemd dat ik vermoed dat de pony een middeltje heeft gehad, en dat vermoed ik ook zeker niet, daar wil ik heel erg duidelijk in zijn.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 17:40

Dat is flink balen. Er kunnen verschillende oorzaken. 1. uit het buitenland, geen historie is extra risico. 2. Verkoper stapt er op en dat is een andere plek, extra risico. 3. De pony/ paard is mogelijk door een ervaren ruiter voor ongewenst gedrag gecorrigeerd en dat kan terugkomen bij een andere ruiter.

Jessica_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 17:54

Ik lees de hele dag al een beetje mee in je topic en begrijp in welke vervelende situatie je zit.

Ik denk zelf niet dat het een kwestie is van "pony totaal overdonderd, geef hem een paar weken om te wennen". Je geeft zelf aan dat hij over het algemeen heel relaxed is, alleen met opstappen niet. Ik denk dan toch aan lichamelijk ongemak of een (al bestaand) opstaptrauma.

Wat de oorzaak ook is, als ik jou was zou ik er alles aan doen de pony terug te laten nemen. Je zoekt een ongecompliceerd beest om je nichtje op te zetten, niet een project waar je in het beste geval een paar maanden en heel wat lessen verder mee bent voor je probleem is opgelost. Als de verkoper een professionele partij is die het beste met het paardje voor heeft (daar ga ik even van uit), zal hij het beestje ook terug willen nemen om er een passende koper voor te zoeken.

Heel veel succes met deze moeilijke situatie.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 17:57

luxx schreef:
Mindim schreef:
Dus als ik het goed begrijp is hij van Ierland verhuisd naar Nederland naar de verkoper waar jij hem vandaan hebt. Daar zijn ze er gelijk opgestapt, daarna verhuisd hij naar jou en wordt hij ook vanaf dag 1 gereden of gelongeerd. Misschien is het wel een enorme binnenvetter en ontploft hij nu, misschien staat hij wel enorm stijf van de stress, maar wat door niemand wordt opgemerkt, want hij oogt relaxed?

In Ierland staan ze niet bekend om hun zachtzinnigheid, misschien heeft hij daar een trauma opgelopen? Misschien was zijn emmer altijd al wel vol, maar liep hij door de zoveelste verandering en geen tijd om rustig te wennen, nu over. En komt hij nu in verzet. Dier heeft immers nog geen rust gehad, door meerdere mensen bereden, gelongeerd, omringd door mensen met opstappen, bezette rijbakken, aldoor nieuwe paarden, lange reis achter de boeg, 3 verschillende locaties in een maand tijd. Ik zou ook chagrijnig wezen :D

Misschien het dier gewoon wat rust gunnen. En het incident bij het binnenlopen van de longeercirkel (zijn zicht is ok of was het een zonnige dag?) had toch al een teken aan de wand moeten zijn, dat het misschien niet was wat je zocht.

Iemand hier in dit topic heeft er ook op gereden, misschien ervaringen uitwisselen?

Dit is al vaker gezegd maar daar wordt niet op in gegaan. Lijkt net een beetje of je een auto hebt gekocht. Vroem vroem gaan met je platte bek. Vind dit daar een voorbeeld van uit de openingspost
Citaat:
Aangenomen dat hij een opstapblok niet kende en daarvan schrok.

Laat zo'n diertje gewoon even wennen en laat hem zelf dat soort dingen zien, dan weet je dat hij het kent en kom je ook niet voor nare verrassingen te staan, en hij ook niet...

Zo hallo luxx, ga je lekker? -O- Ik kan hier heel veel op terug zeggen, maar ga me niet tot dit niveau verlagen.

Ik heb op de mensen die normaal dingen vragen gewoon gereageerd hoor. De verhuis geschiedenis van de pony is me bekend, en ik ben niet een of andere onbenul die denkt dat dat geen invloed heeft, beweer ik ook nergens. Ik had hem ook twee weken of misschien zelfs een maand met rust kunnen laten ja, maar dat heb ik nooit gedaan. Paarden zijn routine dieren. Een paard wat gewend is dagelijks best flink beweging te krijgen een paar weken stil zetten daar worden ze ook niet makker van over het algemeen. Bovendien, hij heeft die eerste keer aan de hand een paar rondjes door de bak gestapt, een paar rondjes gedraafd aan de lijn en toen nog even een rondje los gedraafd. Lijkt me niet traumatisch voor een paard wat gewend Is wat te doen hoor.
Ik hoef van een beleerde en brave pony niet te verwachten dat ik simpele dingen als een krukje in drievoud in hoef te dienen tot hij niet meer flipt.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 18:18

Sorry wanneer dat erg hard over komt maar ik vind gewoon wel echt dat je met een levend wezen te maken hebt waar je toch minstens even een week aan kunt geven om elkaar een beetje te leren kennen en erachter te komen hoe hij op dingen reageert. Tenminste, dat zou ik doen dan, de pony nog totaal niet kennende. Zou ik met ieder dier trouwens ook doen wat in mijn leven komt. Maar ik ben ook wel erg voorzichtig van nature en ik kan me dat dan dus niet voorstellen dat je er gewoon mee aan de gang gaat terwijl je geen idee hebt met wie je van doen hebt en hij ook niet. En daar trek ik dan de vergelijking met een auto waarmee je dat wel kunt doen, sleutel omdraaien en gààn (en dan nog zou ik die auto even uitvoelen, kijken hoe hij zich bij verschillende weersomstandigheden gedraagt ookal zegt het boekje er vanalles over, maar dat zeg ik, ik ben erg voorzichtig)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 18:20

Sja maar er is wel echt gevaarlijk gedrag getoond ik zou toch ook bedanken...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 18:21

Jongens jongens wat een reacties zeg... Terwijl het toch heel simpel is. Als een pony wordt verkocht als kinderpony moet hij dat in alle opzichten zijn. Gewoon braaf. Niet ril. Niet ril op zn omgeving, niet bij opstappen, niet bij poetsen of aan de hand meelopen. Ook al was hij 80 x verhuist. Anders is hij niet geschikt als kinderpony.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 18:24

Precies wat Babootje zegt. Prima dat verkoper wil komen kijken zodat ze met eigen ogen kan zien hoe het gaat, maar ik ga er vanuit dat ze 'm dan ook netjes terug neemt, want dit is gewoonweg niet het gedrag van een kinderpony. Wat onrust na een verhuizing snap TS ook heus, maar dit gaat om gevaarlijk gedrag ook nog.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 18:25

Babootje schreef:
Jongens jongens wat een reacties zeg... Terwijl het toch heel simpel is. Als een pony wordt verkocht als kinderpony moet hij dat in alle opzichten zijn. Gewoon braaf. Niet ril. Niet ril op zn omgeving, niet bij opstappen, niet bij poetsen of aan de hand meelopen. Ook al was hij 80 x verhuist. Anders is hij niet geschikt als kinderpony.

Maar is hij aangeboden als kinderpony, als sportpony of gewoon als pony?
Dat lijkt me toch nogal een verschil te maken.
Je kan niet van een verkoper verwachten dat die de pony met alle argumenten gaat afraden aan een potentiele koper.
Wel dat je een eerlijk verhaal krijgt en de kans krijgt proef te rijden om zelf te beslissen of hij geschikt is of niet.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 18:28

Sclimpre schreef:
Babootje schreef:

Maar is hij aangeboden als kinderpony, als sportpony of gewoon als pony?
Dat lijkt me toch nogal een verschil te maken.

Precies! Als er bij stond ideale kinderpony dan heeft TS wel een punt.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 18:37

luxx schreef:
Sorry wanneer dat erg hard over komt maar ik vind gewoon wel echt dat je met een levend wezen te maken hebt waar je toch minstens even een week aan kunt geven om elkaar een beetje te leren kennen en erachter te komen hoe hij op dingen reageert. Tenminste, dat zou ik doen dan, de pony nog totaal niet kennende. Zou ik met ieder dier trouwens ook doen wat in mijn leven komt. Maar ik ben ook wel erg voorzichtig van nature en ik kan me dat dan dus niet voorstellen dat je er gewoon mee aan de gang gaat terwijl je geen idee hebt met wie je van doen hebt en hij ook niet. En daar trek ik dan de vergelijking met een auto waarmee je dat wel kunt doen, sleutel omdraaien en gààn (en dan nog zou ik die auto even uitvoelen, kijken hoe hij zich bij verschillende weersomstandigheden gedraagt ookal zegt het boekje er vanalles over, maar dat zeg ik, ik ben erg voorzichtig)

Maar de pony is verkocht als geschikt voor een kind en dan moet ie dus zonder problemen gewoon zijn rondjes lopen. Nu kom ik sowieso uit een tijd dat er veel minder getrut werd met pony's dan nu. Maar als ik een kinderpony koop voor het bedrag was TS eraan heeft uitgegeven (als ik de goede pony voor me heb), dan verwacht ik gewoon geen gedonder. Schrikken mag best, een bokje hier of daar ook, maar ze moeten wel eerlijk zijn.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 19:02

Heb even op zitten zoeken alles in combi (buitenlands, te groot voor kind, al niet stilstaan bij bezichtiging) had je deze pony bij mijn niet kunnen kopen met doel kinderpony.

Maar vraag me oprecht af hoe de pony aangeboden is als zijnde gereden door kinderen en braaf (en dan heb je nog onderscheid in type sportpony etc) of als zijnde kinderpony want daar zit wel verschil in?

Het betreft hier dus wel in mijn ogen een sportpony gezien het ras.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 19:19

Ik had zoiets ook gerust kunnen kopen hoor, als je zelf een beetje verstand heb van paarden en mensen om je heen hebt die zo'n beestje kunnen rijden.

Net alsof een 6 jarige of een geïmporteerde per definitie al niet geschikt is.

Hangt er ook maar net vanaf wat voor kind je hebt, de ene kan niks handelen, de ander kan een keer een bok of een stuk er tussen uit gaan prima hebben. Als ze maar niet gevaarlijk zijn.

Word nu net gedaan alsof TS 7 rode vlaggen heeft gemist. Nee TS is gaan kijken, heeft proefgereden en de pony voldeed op dat moment. Hij vertoond nu gedrag wat hij toen niet vertoonde.

Dus stel ik ga zelf kijken bij een geimporteerd paard, wat jong is maar wel verder voldoet: moet ik 'm dan laten staan omdat hij in potentie gevaarlijk kan worden?

Dan kan je alles wel uitsluiten zeg.

Ik zie vaak op Bokt dat verkopers onterecht allemaal vooroordelen over zich heen krijgen maar dit topic is echt bizar de andere kant op zeg :+

Verkoper en koper hebben waarschijnlijk gewoon een inschattingsfout gemaakt, kan gebeuren. Juridisch gezien moet hij gewoon terug. Super duidelijke casus.

Ik zou helemaal niks niet op de foto laten zetten of de tijd geven, al het geld wat je er in stopt is weggegooid geld als je 'm nu al niet vertrouwd.

Als ze zich ooit zo gedragen hebben zet je je nichtje er toch nooit meer op zonder wakker te liggen. Ik zou niet verantwoordelijk willen zijn voor een ongeluk.

En ja,misschien word die pony met tijd wel braaf, maar die tijd mag hij dan bij een ander krijgen :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 19:52

Met je eens ruitje.
En dacht de verkoper deze pony is te "machtig" voor het kind had die dat ook aan moeten geven.
Dus ook die dacht dat het een goede match was.

En een ander krukje met opstappen oid mag bij een braaf paard geen issue zijn.
Ook vreemd terrein niet.
Ik vraag me wel eens af hoe mensen op concours gaan?

gezien hij voor de rest wel braaf is denk ik dat het zeker wel weer op te lossen is.
Maar of ts dat moet doen?
Zij zocht een pony voor een kind en de verkoper vond deze daar in geschikt.
Koper zocht geen projectje.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 20:01

DuoPenotti schreef:
En een ander krukje met opstappen oid mag bij een braaf paard geen issue zijn.
Ook vreemd terrein niet.
Ik vraag me wel eens af hoe mensen op concours gaan?

Ook zes weken van te voren heen brengen zodat hij kan wennen en eerst grondwerk doen.
Noem mij van de oude stempel maar zodra ik een nieuw paard heb gaat hij gelijk dezelfde of anders de volgende dag aan het werk.
Ze hebben een bepaald ritme en veel beter om daarin te blijven en daarbij hebben ze nog 23 uur per dag over om te wennen....

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 20:03

Precies Alja
En eerst wandelen en alles laten zien.

Jee wat hebben die springaarden het toch zwaar.
Wagen af en vreemd parcours in.

:+