anjali schreef:Zonnetje81 schreef:Vaak vinden mensen een bepaald bedrag niet keuringswaardig. Ik heb zelf ook pony's van onder de 3500 euro gewoon rontgenlogisch laten keuren. Of je nou 2000 of 20.000 uitgeeft, je wil een gezond dier kopen.
Dat vind ik toch wel een verschil.Volmaakte en perfecte dieren bestaan niet.Maar je wilt niet opgelicht worden .Dus niet veel te veel betalen.Daarom wel keuren bij die van 20.000 maar niet zo nodig bij die van 2000.Die laatste hoogstens klinisch.
Maar waarom dan?
Kijk voor een shetje of een pony die alleen maar dienst gaat doen als weidemaatje voor je rijpaard, vind ik het wat anders; dan volstaat een kleine keuring ( ook een weidemaatje moet gezond en pijnloos zijn tenslotte).
Maar diezelfde shet, maar dan als marathonpony in een dubbelspan bvb; dan wil je toch foto's om te weten dat het diertje het ook aan kan?
Maar dat niet alleen; stel ik koop een rijpaard in het goedkope segment en ik weet er 1 te vinden van zeg rond de 1500 euro. Ik koop dat paard zonder fatsoenlijke keuring terwijl het wel mn bedoeling is om toch zeker 4 keer in de week te rijden; in mijn geval zou dat veel lange bosritten zijn. Tussendoor stappen en beginnen en eindigen met een kwartiertje stap; dikke prima, maar voor alleen rustige stapritten doe ik het ook niet voor, dus tussen het stappen door, rijd ik ook veel op tempo en misschien ook wel ( op een lang, breed en overzichtelijk pad) een rengalopje ( of daar tegen aan kwa tempo). Dan heb je toch gewoon een gezond en blessurevrij paard nodig.
Nu blijk ik een paard te hebben gekocht die in het verleden een flinke peesblessure heeft gehad en na 2 weken stevige buitenritten speelt die weer op. Veearts/kliniek gaat echt niet zeggen; o dit paard kostte maar 1500 en niet 10.000? Nou dan maken we de rekening 100 euro ipv 500 euro.
Ik betaal net zo veel voor een behandeling als voor een duur(der) paard. Een gedegen keuring kan je dan wel een hoop ellende besparen...en het paard ook, want dat spotgoedkope paard was een stuk gelukkiger geweest bij iemand die eens 2 keer in de week een stapritje van een uurtje maakt, omdat die dat werk wel prima aankan en dus niet met een pijnlijk been komt te staan.
Persoonlijk vind ik het een vreemde redenatie om te zeggen; bij een duur paard keur ik met alles erop en eraan, maar onder de 2000 is alleen een simpele basiskeuring voldoende; de ellende die eruit voort kan komen is niks goedkoper en bezorgt je ook niet minder leed mentaal gezien ( fysiek voor het paard helaas).
Er van uitgaande dat je van plan bent om met dat paard uit het goedkope segment gewoon volop te kunnen rijden en hier en daar een wedstrijdje en lange bosritten.
Puur als decoratie in je weiland of als weidemaatje wordt het anders; dan is gewoon een simpele klinische keuring idd voldoende.
En puur voor de handel gekocht, kan ik mij er ook iets bij voorstellen dat je foto's en eventueel scans niet doet; dat vreet tenslotte je marge op.
Maar puur voor eigen gebruik, waarbij je toch wel wat van je paard verwacht; dan moet zo'n dier gewoon goed zijn, of die nu goedkoop was of van mijn part 80 k gekost heeft; je kosten bij de kliniek zijn tenslotte even duur als er wel oude blessures optreden.