'Mag het paard volledig gekeurd worden?'

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 14:54

anjali schreef:
Zonnetje81 schreef:
Vaak vinden mensen een bepaald bedrag niet keuringswaardig. Ik heb zelf ook pony's van onder de 3500 euro gewoon rontgenlogisch laten keuren. Of je nou 2000 of 20.000 uitgeeft, je wil een gezond dier kopen.

Dat vind ik toch wel een verschil.Volmaakte en perfecte dieren bestaan niet.Maar je wilt niet opgelicht worden .Dus niet veel te veel betalen.Daarom wel keuren bij die van 20.000 maar niet zo nodig bij die van 2000.Die laatste hoogstens klinisch.

Maar waarom dan?
Kijk voor een shetje of een pony die alleen maar dienst gaat doen als weidemaatje voor je rijpaard, vind ik het wat anders; dan volstaat een kleine keuring ( ook een weidemaatje moet gezond en pijnloos zijn tenslotte).
Maar diezelfde shet, maar dan als marathonpony in een dubbelspan bvb; dan wil je toch foto's om te weten dat het diertje het ook aan kan?
Maar dat niet alleen; stel ik koop een rijpaard in het goedkope segment en ik weet er 1 te vinden van zeg rond de 1500 euro. Ik koop dat paard zonder fatsoenlijke keuring terwijl het wel mn bedoeling is om toch zeker 4 keer in de week te rijden; in mijn geval zou dat veel lange bosritten zijn. Tussendoor stappen en beginnen en eindigen met een kwartiertje stap; dikke prima, maar voor alleen rustige stapritten doe ik het ook niet voor, dus tussen het stappen door, rijd ik ook veel op tempo en misschien ook wel ( op een lang, breed en overzichtelijk pad) een rengalopje ( of daar tegen aan kwa tempo). Dan heb je toch gewoon een gezond en blessurevrij paard nodig.
Nu blijk ik een paard te hebben gekocht die in het verleden een flinke peesblessure heeft gehad en na 2 weken stevige buitenritten speelt die weer op. Veearts/kliniek gaat echt niet zeggen; o dit paard kostte maar 1500 en niet 10.000? Nou dan maken we de rekening 100 euro ipv 500 euro.
Ik betaal net zo veel voor een behandeling als voor een duur(der) paard. Een gedegen keuring kan je dan wel een hoop ellende besparen...en het paard ook, want dat spotgoedkope paard was een stuk gelukkiger geweest bij iemand die eens 2 keer in de week een stapritje van een uurtje maakt, omdat die dat werk wel prima aankan en dus niet met een pijnlijk been komt te staan.

Persoonlijk vind ik het een vreemde redenatie om te zeggen; bij een duur paard keur ik met alles erop en eraan, maar onder de 2000 is alleen een simpele basiskeuring voldoende; de ellende die eruit voort kan komen is niks goedkoper en bezorgt je ook niet minder leed mentaal gezien ( fysiek voor het paard helaas).
Er van uitgaande dat je van plan bent om met dat paard uit het goedkope segment gewoon volop te kunnen rijden en hier en daar een wedstrijdje en lange bosritten.

Puur als decoratie in je weiland of als weidemaatje wordt het anders; dan is gewoon een simpele klinische keuring idd voldoende.

En puur voor de handel gekocht, kan ik mij er ook iets bij voorstellen dat je foto's en eventueel scans niet doet; dat vreet tenslotte je marge op.

Maar puur voor eigen gebruik, waarbij je toch wel wat van je paard verwacht; dan moet zo'n dier gewoon goed zijn, of die nu goedkoop was of van mijn part 80 k gekost heeft; je kosten bij de kliniek zijn tenslotte even duur als er wel oude blessures optreden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 15:02

Babootje schreef:
MyWishMax schreef:
En wat nu als je een paard wil kopen die al bekend is bij jouw da, babootje?

Wij hebben altijd gekeurd bij kliniek van onze keuze, maar niet altijd bij onze vaste kliniek ivm ver rijden. Wel een kliniek die dan aangeraden werd door de verzekering en niet die van de verkoper.

Maar oude eigenaar van laatste paard liep dus altijd bij dezelfde kliniek als wij. Wij hebben daar alsnog laten keuren, omdat wij dus wel vertrouwden op deze arts waar wij al jaren kwamen. En nog steeds komen.

Zodra er niet gekeurd mag worden houd het voor mij op. Hoe leuk het paard ook is. Alleen als er foto's bij zitten die niet te oud voor verzekering zijn laat ik ze niet opnieuw maken, wel beoordelen en ik wil een klinische keuring.

Ik heb het nog niet aan de hand gehad, maar mijn voorkeur zou dan wel liggen om te keuren bij een onafhankelijk (van de verkoper) staande arts.

Voor ons was het vertrouwen in de arts groter. Ik zou het juist minder fijn gevonden hebben om een andere arts te moeten zoeken die ik niet ken. Hier wist de Da wat wij zochten en meegemaakt hadden en kon heel uitgebreid bekijken wat voor ons belangrijk was buiten de normale dingen. Maar goed, Da /kliniek kende de eigenaar, paard niet. En hij kende ons nog beter.

Als ik mijn eigen DA in zo'n geval niet zou vertrouwen zou ik hem ook niet vertrouwen met andere zaken. Dat zou misschien anders zijn als ik er weinig geweest was of pas kort zou komen, maar hier kwamen wij al bijna 10 jaar :+

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 15:10

Ik verkoop paarden in het hogere prijs segment maar ga als verkoper toch echt geen keuringen betalen als een paard word afgekeurd. :n
Ten eerste zijn mijn paarden Die ik verkoop goed, gezond en wedstrijd klaar want ik zet geen rommel te koop en ten tweede is elke DA anders in keuren. Waar de een op af keurt kan de ander wel onzin vinden.
Ik verkoop enkel naar het buitenland, Zweden, Duitsland, Belgie en heb überhaupt nog nooit het verzoek gehad onderhandeling kosten keuring. Is zeker iets typisch Nederlands!?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 15:16

Popstra schreef:
Ik verkoop paarden in het hogere prijs segment maar ga als verkoper toch echt geen keuringen betalen als een paard word afgekeurd. :n
Ten eerste zijn mijn paarden Die ik verkoop goed, gezond en wedstrijd klaar want ik zet geen rommel te koop en ten tweede is elke DA anders in keuren. Waar de een op af keurt kan de ander wel onzin vinden.
Ik verkoop enkel naar het buitenland, Zweden, Duitsland, Belgie en heb überhaupt nog nooit het verzoek gehad onderhandeling kosten keuring. Is zeker iets typisch Nederlands!?

Bied jij ze dan gekeurd en al aan?
Hier krijg je echt geen dure paarden verkocht zonder keuring. Ook en zeker niet naar het buitenland.
USA is helemaal een lastige markt. In principe hoort een DA niet anders te zijn in keuren. In NL zijn er goede vaste richtlijnen voor beoordeling. Neemt niet weg dat er wel beoordelingsverschillen kunnen voorkomen.

"Ten eerste zijn mijn paarden Die ik verkoop goed, gezond en wedstrijd klaar want ik zet geen rommel te koop"

Dat zeggen er zoveel. Ook de malafide handelaren.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 15:24

xxCYNNxx schreef:
Maar puur voor eigen gebruik, waarbij je toch wel wat van je paard verwacht; dan moet zo'n dier gewoon goed zijn, of die nu goedkoop was of van mijn part 80 k gekost heeft; je kosten bij de kliniek zijn tenslotte even duur als er wel oude blessures optreden.

In mijn geval is het zo dat ik een een paard koop en daarbij incalculeer dat hij mogelijk ooit stuk gaat, ook als hij gister helemaal goed was kan hij morgen stuk gaan. Dus voor mij geeft een keuring die zekerheid niet. Maar dat is toch voor een ieder voor zich? Als ik morgen een paard zie wat mij bevalt, koop ik hem binnen een uur. Ik ga ook niet 3 x kijken.

Ik zie 't wel. Bevaltie niet, los ik het dan wel weer op. Gaatie stuk: zelfde verhaal.

Maar voor iemand die dat niet kan of wil snap ik het keuren wel.

Ik ben als verkopende partij vooraf gaan keuren toendertijd, na wat maffe keuringen vanuit kopers zijnde. Heb meerdere malen meegemaakt dat er bij de ene DA wel iets uitkwam en bij de ander niet.
Ben je dan als verkoper een oplichter, of hebben 2( en 1 x zelfs 3) verschillende DA's een verschillende mening over een paard....?

Vrij snel ben je dan een oplichter 'want er is een fout keuringsrapport en jij verkoopt 'm met een goede' .

Maar keuren is niet zwart wit, wat de ene DA geen probleem vind, vind de ander wel een probleem.

Ik zou trouwens ook altijd voor de kliniek van Babootje gaan, ook als het paard daar al bekend is. Die vertrouw ik dan weer blind, zelfs met een geschiedenis van het paard daar :)

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 15:25

en daar heb je dan mooi geluk mee, Popstra. Want als je een professional bent, is de enige die iets te winnen heet bij zo'n keuring de verkoper. Immers: tenzij je als professionele verkoper bepaalde reële risico's hebt gemeld, krijg je m op basis van de huidige regelgeving zó weer terug als er iets aan gaat mankeren. En dan is je enige exit-mogelijkheid: aantonen dat het er bij de levering nog niet zat. En hoe doe je dat? door die keuringsrapportage. Dus als je wederpartij voor jou je bewijs bij elkaar betaalt, moet je ze daar goed voor bedanken.

Dat staat er los van dat het inderdaad vrij ongebruikelijk is dat de verkoper de keuring aan een specifieke koper sowieso betaalt, of dat er afspraken over 'goedkeuring/afkeuring' (wat dat dan ook mag betekenen). Maar juridisch is het onzin.

En zoals Janderegelaar zegt: er zijn dierenartsen die je paard tijdens de keuring echt wel kapot kunnen maken, of dierenartsen die uit vrees voor een claim omdat ze iets over het hoofd hebben gezien, werkelijk íeder klein dingetje beschrijven dat mogelijk in enige toekomst enige vorm van relevantie zou kunnen hebben. Dus in mijn optiek gaat keuren, waar, wanneer en wat ze keuren, volledig in overleg. Maar goed, ik heb geen paard te verkopen en ik wil er ook geen kopen.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 15:25

Ik denk als ik 1 van mijn paarden zou verkopen dat ik zelf al klinisch en rontgenlogisch laat keuren.

Mocht het paard goedgekeurd zijn,want ik wil zelf weten wat ik verkoop. En de geintreseerde willen zelf laten keuren (omdat je wel eens hoort van paard is gekeurd en heeft alsnog van alles en wat) is dat voor eigen kosten.

Mijn jonge haf heb ik als veulen gekocht en wil ik misschien zelf keuren als hij vind dat hij er klaar voor is om er op te gaan zitten. Zodat ik weet dat hij goed is om erop te gaan. Hij wordt in mei 3 maar mag nog even door groeien

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 15:27

Popstra schreef:

Ik verkoop ze met keuringsverslag, en 5-paneltest erbij. Willen ze herkeuren of iemand anders laten keuren, feel free, maar ik ga dat echt niet betalen! (ook nog nooit discussie over gehad, hoor). Wij verkopen ook bijna altijd naar buitenland.
In Duitsland zijn ze wel niet gemakkelijk. Ik heb de indruk dat de Duitsers wat meer eisen stellen qua keuring. Daar vragen ze ook altijd een IMM test en dikwijls zelfs PSSM2 testen. Dat is althans mijn ervaring. UK is gemakkelijkst.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 15:34

Ik ben geen malafide handelaar. Ik hoef er ook niet mijn brood mee te verdienen.
Ik verkoop af en toe eens mijn wedstrijd paarden als ik weer nieuwe aanwas heb. Trainers en hun klanten kennen mij uit de sport en zien hoe ik met mijn dieren om ga. Ook kennen zij de paarden en die hoef je dan in principe geeneens te adverteren.
Ik laat ze niet keuren vooraf. Worden 2x per jaar door de sportarts gezien.
Mensen mogen ze helemaal van top tot teen laten keuren incl x Rays
Er is zelfs iemand die een cardioloog liet komen voor een echo van het hart te laten maken. Allemaal geen probleem.

sevke

Re: 'Mag het paard volledig gekeurd worden?'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 15:35

@popstra : das waar. In jouw geval dan :D

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 15:37

ruitje schreef:
xxCYNNxx schreef:

In mijn geval is het zo dat ik een een paard koop en daarbij incalculeer dat hij mogelijk ooit stuk gaat, ook als hij gister helemaal goed was kan hij morgen stuk gaan. Dus voor mij geeft een keuring die zekerheid niet. Maar dat is toch voor een ieder voor zich? Als ik morgen een paard zie wat mij bevalt, koop ik hem binnen een uur. Ik ga ook niet 3 x kijken.

Ik zie 't wel. Bevaltie niet, los ik het dan wel weer op. Gaatie stuk: zelfde verhaal.

Ik ben als verkopende partij vooraf gaan keuren toendertijd, na wat maffe keuringen vanuit kopers zijnde. Heb meerdere malen meegemaakt dat er bij de ene DA wel iets uitkwam en bij de ander niet.
Ben je dan als verkoper een oplichter, of hebben 2( en 1 x zelfs 3) verschillende DA's een verschillende mening over een paard....?

Vrij snel ben je dan een oplichter 'want er is een fout keuringsrapport en jij verkoopt 'm met een goede' .

Maar keuren is niet zwart wit, wat de ene DA geen probleem vind, vind de ander wel een probleem.

Ik zou trouwens ook altijd voor de kliniek van Babootje gaan, ook als het paard daar al bekend is. Die vertrouw ik dan weer blind, zelfs met een geschiedenis van het paard daar :)

Tuurlijk kan een paard in de toekomst alsnog stuk gaan. Maar dat is wat anders dan een paard kopen waarvan de verkoper bij hoog en laag beweert dat het paard sterk en gezond is en het dier al die jaren bij hun nooit wat gemankeerd heeft en jij koopt dat dier. En dan blijkt dat het dier al een paar jaar sukkelt met peesblessures en dat je eigenlijk gewoon een stuk paard hebt gekocht.

En dat de ene da anders oordeelt dan een ander kan ik mij ook wel voorstellen; het blijven tenslotte mensen die naast hun klinische oog ook hun mening mee laten spelen ( al dan niet bewust wat betreft die persoonlijke mening).
Maar speelt daarmee niet het beoogde gebruik van koper mee daarin? Ik ken in elk geval een verhaal ( gehoord van de verkoper) waarbij een paard een negatief advies kreeg bij een kliniek. Daar werd beoordeeld met de gedachte; paard moet ook fysiek het hogere basisdressuur aankunnen; dat kon dit dier niet). Paard werd vervolgens gekeurd bij een andere kliniek. Hier werd aan de koper gevraagd wat die voor doel voor ogen had met dit paard. Dat was wat rustige buitenritten 2 keer in de week en 1 a 2 keer in de week wat licht dressuur in de bak ( denk aan op zn hoogst L1 niveau). Met dat doel kreeg dit paard vervolgens een positief advies. Daarbij is overigens wel verteld dat dit paard niet geschikt was voor zwaar recreatief gebruik, maar voor wat zij voor ogen had was dit paard meer dan prima geschikt en dus een positief advies. ( oke; technisch gezien een positief met voorbehoud, maar toch).
Ging hierbij overigens om 1 en dezelfde koper die met toestemming het paard bij kliniek nummer 2 liet keuren door verkoper. Ze heeft dat paard gekocht en jaren plezier van gehad.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 16:46

FloortjeM schreef:
en daar heb je dan mooi geluk mee, Popstra. Want als je een professional bent, is de enige die iets te winnen heet bij zo'n keuring de verkoper. Immers: tenzij je als professionele verkoper bepaalde reële risico's hebt gemeld, krijg je m op basis van de huidige regelgeving zó weer terug als er iets aan gaat mankeren. En dan is je enige exit-mogelijkheid: aantonen dat het er bij de levering nog niet zat. En hoe doe je dat? door die keuringsrapportage. Dus als je wederpartij voor jou je bewijs bij elkaar betaalt, moet je ze daar goed voor bedanken.

Precies. Een keuring is voor de verkoper net zo belangrijk als voor de koper. Net als het opstellen van een koopcontract waarin je als verkoper ook duidelijk kan zijn in wat je aan de koper hebt gemeld.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 16:58

@xxCynnxx, jij vraagt je af wat de reden is waarom mensen niet keuren. Dit is de mijne en ik geef aan het te begrijpen als een ander het wel doet.

Ik kijk er gewoon anders naar, hij kan 2 jaar sukkelen met een peesblessure en daar 100 mee worden, of puntgaaf zijn en 3 jaar later stuk zijn.

Wil niet zeggen dat ik mensen die keur niet begrijp, sterker nog: ik raad het aan al mijn pensionklanten aan als ze wat kopen.

Ik koop meestal of jaarlingen, of koerspaarden. Nog nooit heb ik gedacht: ' Had ik die maar laten keuren' . Ik mis dat dus niet, maar mijn situatie is waarschijnlijk ook heel anders dan een particulier die nog minimaal 20 jaar door wil met een paard :)

Ik snap deze discussie dan ook niet zo goed.

Iedereen is toch vrij om te doen wat hij wil, als je dan ook maar niet 'huilt' om de consequenties van je acties.

Ik moet niet janken als 1 er na 3 maanden stuk gaat. Popsta moet niet janken als er een partij gezeik komt na 3 maanden om iemand die ineens roept ' hij was al stuk. ' . De verkoper die niet wil laten keuren moet niet janken dat hij misschien kopers misloopt en degene die perse wil keuren moet niet janken dat een paard misschien verkocht word aan iemand die niet keurt ( tot zover mijn samenvatting :') )

Iedereen mag het toch doen hoe hij/zij wil. En ja, daar zitten consequenties aan. Die moet je dan ook accepteren. Maar je kunt niet voor een ander bepalen dat die het moet doen zoals jij zou willen, want zo werkt het niet :)

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 17:05

ruitje schreef:

Denk dat er wel een verschil is in achtergrond ruitje. Jij bent een professional
Ik een recreant zonder getraind oog, dan heb je dat oordeel van een echt DA wel nodig.
Wel eens met vele hier zoveel DA’s zoveel meningen.
Denk ook niet dat het gaat over de 1thes en 2thes op het rapport maar over het veelal mondelinge oordeel of de DA het paard geschikt vind voor het doel waarvoor jij het paard aankoopt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 17:08

ruitje schreef:
Ik kijk er gewoon anders naar, hij kan 2 jaar sukkelen met een peesblessure en daar 100 mee worden,

Ligt eraan wat je ermee wil. Als weidemaatje kan het prima :+
2 jaar sukkelen met een peesblessure betekent meestal wel gewoon stuk.

ruitje schreef:
Ik koop meestal of jaarlingen, of koerspaarden. Nog nooit heb ik gedacht: ' Had ik die maar laten keuren' . Ik mis dat dus niet, maar mijn situatie is waarschijnlijk ook heel anders dan een particulier die nog minimaal 20 jaar door wil met een paard :)

Ik snap heel goed dat jouw belang niet ligt bij keuren. En je hebt zo te zien in de gaten dat dat anders ligt bij mensen die een paardje voor zichzelf kopen, waar ze inderdaad nog wat jaren plezier aan willen hebben.
Dat zijn ook vaak de mensen die heel wat over hebben aan dierenartskosten voor hun paard. Dan is het best belangrijk om een gezond dier te kopen. En niet met de ellende van een ander te moeten beginnen

ruitje schreef:
Ik moet niet janken als 1 er na 3 maanden stuk gaat. Popsta moet niet janken als er een partij gezeik komt na 3 maanden om iemand die ineens roept ' hij was al stuk. ' . De verkoper die niet wil laten keuren moet niet janken dat hij misschien kopers misloopt en degene die perse wil keuren moet niet janken dat een paard misschien verkocht word aan iemand die niet keurt ( tot zover mijn samenvatting :') )

Dat is best een goede samenvatting. :D

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 17:09

FloortjeM schreef:

Dat staat er los van dat het inderdaad vrij ongebruikelijk is dat de verkoper de keuring aan een specifieke koper sowieso betaalt, of dat er afspraken over 'goedkeuring/afkeuring' (wat dat dan ook mag betekenen). Maar juridisch is het onzin.

En zoals Janderegelaar zegt: er zijn dierenartsen die je paard tijdens de keuring echt wel kapot kunnen maken, of dierenartsen die uit vrees voor een claim omdat ze iets over het hoofd hebben gezien, werkelijk íeder klein dingetje beschrijven dat mogelijk in enige toekomst enige vorm van relevantie zou kunnen hebben. Dus in mijn optiek gaat keuren, waar, wanneer en wat ze keuren, volledig in overleg. Maar goed, ik heb geen paard te verkopen en ik wil er ook geen kopen.
nou FloortjeM mijn paarden die ik verkocht heb 4 stuks afgelopen 3 jaar zijn allen goed gekeurd dus al die oliebol die jij op noemt daar heb ik geen last van gehad.
Daar komt bij dat als ik zelf een paard laat keuren deze nochtans ook altijd goed gekeurd werden en wij zelf ook niet onderhandelen over het betalen daar van.
Maar goed, ik koop zelf dan ook geen rommel.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 17:10

SjonnieZ schreef:
Denk ook niet dat het gaat over de 1thes en 2thes op het rapport maar over het veelal mondelinge oordeel of de DA het paard geschikt vind voor het doel waarvoor jij het paard aankoopt.

Dat vind ik ook een lastige hoor. Ik zie nog best veel paarden aangeboden worden onder het mom van recreatiepaard die daar ook niet geschikt voor zijn.
Want recreatiepaarden doen soms zwaarder "werk" dan sportpaarden.

Rosje8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 17:20

Geen keuren = geen koop.

Ik vind het zo'n idioterie dat mensen bang zijn dat hun paard iets overkomt tijdens een keuring of de reis erheen. Hoe moet het dier dan heelhuids aankomen bij de koper???

Los van mijn mening vind ik het hier ook gaan om dierenwelzijn. Ik zie veel mensen die wel iets groens aankopen, maar het eng vinden om te laten keuren. Maak het dan eerst trailermak en verkoop het daarna.

Daarnaast kom ik heel vaak tegen 'klinisch afgekeurd = kosten koper'.
Het is de markt, want zat kopen zonder keuren, maar ik vind het echt belachelijk!!
Als je een sportpony verkoopt zou je je schouders moeten ophalen voor een klinische keuring.

Stel je eens voor dat je bij alles wat je koopt je moet afvragen of het wel doet wat je ervan verwacht.
Een elektrische tandenborstel blijkt niet oplaadbaar, een tent blijkt niet waterdicht dat soort dingen... Je staat toch achter wat je verkoopt? Zo niet, dan klopt er iets niet. Ook mijn ervaring in de praktijk, stuk voor stuk liepen ze kreupel

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 17:22

Babootje schreef:
ruitje schreef:
Ik kijk er gewoon anders naar, hij kan 2 jaar sukkelen met een peesblessure en daar 100 mee worden,

Ligt eraan wat je ermee wil. Als weidemaatje kan het prima :+
2 jaar sukkelen met een peesblessure betekent meestal wel gewoon stuk.

ruitje schreef:

Ik snap heel goed dat jouw belang niet ligt bij keuren. En je hebt zo te zien in de gaten dat dat anders ligt bij mensen die een paardje voor zichzelf kopen, waar ze inderdaad nog wat jaren plezier aan willen hebben.
Dat zijn ook vaak de mensen die heel wat over hebben aan dierenartskosten voor hun paard. Dan is het best belangrijk om een gezond dier te kopen. En niet met de ellende van een ander te moeten beginnen

ruitje schreef:

Dat is best een goede samenvatting. :D

Ik heb helaas de ervaring met pezen dat paarden nog veel langer meegaan dan dat ze eigenlijk zouden moeten en achteraf blijkt dat iets al heel lang emmert voordat ze kreupel lopen. Als ik dan ook iets zou kopen voor 20.000( wat ik nooit ga doen :') ) zou ik pezen scannen. Naar mijn idee gebeurt dat eigenlijk amper?

Ik heb geen belangen hoor? Ik verkoop nooit meer wat, mocht dat je invulling zijn? Anders snap ik 'm niet helemaal?
nogmaals, toen ik nog dravers verkocht keurde ik op het laatst alles zelf vooraf en als een pensionklant iets koopt zeg ik altijd: keuren!

Dus, tussen wat ik voor mezelf doe, of voor een ander zit een verschil.

Overigens heb heel veel geld over aan DA kosten( lijkt nu net alsof je aangeeft dat ik dat niet hebt? Maar ik denk juist dat ik dat al meer incalculeer dan een ander? Ik heb soms eigenlijk zelfs het idee dat mensen hevig teleurgesteld zijn dat een paard na 6 maanden wat mankeerd: want hij is toch goedgekeurd? ) maar ook dat kan een foute invulling van mij zijn hoor :o

Ik denk eigenlijk meer, dat het er hard gezegd eerder in zit dat ik makkelijker afscheid neem, dan in de kosten zeg maar? Dat klinkt dan weer alsof het me niet boeit, dat is ook weer niet zo :o . Maar ben daarin gewoon anders opgevoed.

@Popstra, ik snap je, maar ik vind ook dat je niet stellig kunt zeggen: ik verkoop geen rommel.

Je weet dat gewoon niet, want je kunt er niet inkijken.

Ik vind het wat anders als je bijv. Zegt: bij mij nooit wat gemankeerd o.i.d. maar als een koper mij zou vragen: mankeert hij wat. Dan zou ik toch zeggen: Sorry, heb geen röntgen ogen :+ .

Dat heb ik wel echt gezien, ze kunnen niks lijken te mankeren en van binnen van chocola zijn :o

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 17:25

ruitje schreef:
Iedereen is toch vrij om te doen wat hij wil, als je dan ook maar niet 'huilt' om de consequenties van je acties.

Briljante samenvatting! :D

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 17:28

Hangt er trouwens ook erg vanaf waar je koopt of verkoopt.

Ik heb begrepen dat in NLD of DLD kopers graag ook foto's willen laten maken terwijl het in de UK/Wales/Ierland eigenlijk niet gebruikelijk is en er alleen een klinische keuring wordt gedaan :-)

De samenvatting van Ruitje is wel treffend inderdaad :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 17:28

Popstra schreef:
nou FloortjeM mijn paarden die ik verkocht heb 4 stuks afgelopen 3 jaar zijn allen goed gekeurd dus al die oliebol die jij op noemt daar heb ik geen last van gehad.
Daar komt bij dat als ik zelf een paard laat keuren deze nochtans ook altijd goed gekeurd werden en wij zelf ook niet onderhandelen over het betalen daar van.
Maar goed, ik koop zelf dan ook geen rommel.

Dat is wel erg kort door de bocht Popstra. Ik heb een keer een paard gekeurd gehad.
Had een hartruisje, daarop onderzocht in Gent en was een 3-year old squeek dus geen enkel probleem voor de sport. Ik uitgebreid die bemerking onderzocht, Gent gebeld. Mijn eigen dierenarts. Alles oke. Dus laten keuren. Het paard - die ook voorlopig keur was geworden op de merriekeuring - was een jaar eerder al gekeurd en is geopereerd geweest aan een chip. Alles werd er keurig bij verteld. De (overigens professionele) verkoper en fokker was supernetjes. Ik wilde hals en rug erbij (dat was nog niet gebeurd) Afspraak dat de keuring door de verkoper betaald zou worden bij een negatief advies was geen enkel probleem.
We zijn met de foto's begonnen bij hals en rug (omdat die nog niet op foto waren geweest). Die waren goed, dus ik had mezelf (en de verkoper alvast gefeliciteerd). Uiteindelijk kreeg het paard een negatief advies. Bleek in 1 jaar tijd op de spat van klasse 1 naar 3 te zijn gegaan. Zonder dat het paard nog onder het zadel was geweest. De verkoper die dit overigens ook echt niet had verwacht heeft keurig de rekening (van 900) betaald. Geen enkele discussie. Ik baalde er ook ontzettend van. Het was een top bewegend en mooi dier, maar ik dorst dit niet aan hoewel ik best nog wel eens voor een risicootje durf te gaan.
Ook al koop of verkoop je geen rommel; dit kan je gewoon gebeuren. En dat is dan pure pech.
En daarom, voor mij dus altijd een keuring. Als er wat zit, wil ik weten wat en kan ik zelf bepalen of en welke risico's ik eventueel wil nemen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 17:36

Precies dat Babootje, je hoeft geen 'rommel' te verkopen om toch wat te vinden wat een dealbreaker is. Je kan gewoon nooit zonder keuring zeggen: wat ik verkoop is 100% goed.

Nou, mochten er nog meer topics samengevat moeten worden hoor ik het wel :+

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 17:52

Ik heb er ook wel eens eentje gehad die binnen 1,5 jaar van x-ray goed naar x-ray einde paard ging.
Was verdrietige toestand, maar niet te voorkomen.

Elke keuring heeft enkel dagwaarde. Zie het maar als een APK op een auto. Op de dag van keuren is ie goed, maar dat zegt niets over de dag erna. En ze kunnen nog zo ontzettend veel meer mankeren als de paar zaken waarop gekeurd wordt.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 17:55

Apple schreef:
Ik heb een aantal keer een paard gekocht op een afstand waarbij het niet realistisch was om zelf bij de keuring te zijn.

Ik heb toen de keuring overgelaten aan de verkoper. Ik ben er zelf niet bij geweest en kreeg in alle gevallen keurig van de dienstdoende DA een rapportje van de keuring.

In zulke gevallen kun je ook altijd vragen of iemand wil filmen :j dat verzoek krijgen wij vaker van klanten en werkt prima