Pension klant wilt opzegtermijn niet betalen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sunny16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-20 11:22

fransje23 schreef:
Maar dan neem je als pensionklant toch gewoon je verlies?

Je had namelijk ook voor het tekenen van het contract daar afspraken over kunnen maken.

We weten niet hoe het zit qua voer. Dat is iets wat iedereen voor zichzelf invult.

Ts hebben ze het bedrag wat het hun wel waard is alvast overgemaakt? Dat het nu gaat om het verschil?

Ze hebben nog niets betaald

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 11:24

Hebje rechtsbijstand? Gewoon deze erop zetten.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 11:26

candalisa schreef:
Je hebt al een week extra gehad want hij is voor het eind van de betaalde maand weggegaan. Dus geld voor hooi enz die niet gemaakt zijn je laat iemand betalen voor een dienst die je niet geeft. Als diegene doorbetaald mag je ook de stal niet verhuren want dan is het nog van hem. Het hooi wat je normaal voert moet je apart houden want daar heeft hij tenslotte voor betaald. Dus ik vind ook dat je bedrag niet reëel Is..

Dat is een grapje, toch? "Je hebt al een week extra gehad." Tenzij je een enorm goedlopende stalling hebt met wachtlijst, heb je die stal niet binnen een week weer vol.

Als je het vergelijkt met een huis (wat niet helemaal op gaat, want meeste mensen blijven dan de opzegtermijn wel zitten, veel te duur anders), ben je ook gewoon verplicht je opzegtermijn te betalen. Als je toevallig eerder de sleutel inlevert, kan er iemsnd anders in, maar je bent niet verplicht er eerder uit te gaan. Paardeneigenaar was ook niet verplicht er eerder uit te gaan. Hij is wèl verplicht aan de opzegtermijn te voldoen waar het betalen betreft.

Als paardeneigenaar pntevreden was, had hij een andere route kunnen vllgen en de pension eigenaar in gebreke kunnen stellen. Heeft ie niet gedaan.

Dat gezegd hebbende zou ik de kale boxhuur berekenen en die factureren. En niet meer.

Het voorbeeld van "weg pesten" door het paard niet meer naar buiten te doen... daar had ik de opzegtermijn niet betaald. Je wordt min of meer gedwongen weg te gaan en een deel van de dienst (paard op de wei/paddock) wordt duidelijk niet geleverd.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 11:26

candalisa schreef:
Vjestagirl schreef:

Reëel of niet reëel, dat bedenk je als klant toch voordat je een contract tekent?

Nee want je kan geen geld vragen voor diensten die niet geleverd worden. Dat er een kale box huur wordt gerekend ok maar dan mag die box ook niet in die maand verhuurd worden. Je gaat toch niet voor boodschappen betalen die je niet krijgt?

Jij sluit een boodschappen pakket af. Daar koopt de leverancier van de boodschappen pakketten op in en stelt ook erop in dat hij bepaalde inkomsten heeft. Dan besluit jij dat je naar de andere kant van het land verhuist, en je zegt 2 dagen voor de levering van het volgende pakket op. Je zegt tegen de leverancier dat je die laatste boodschappen niet meer wil hebben, en dat je alleen maar de administratiekosten wil betalen.

Dat kan toch ook niet? De leverancier kan die boodschappen niet binnen 2 dagen aan iemand anders kwijt, dus verdient er gewoon minder op die maand. Dat is toch niet eerlijk?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 11:29

sunny16 schreef:
Ik vind gemiddeld 20kg verdeeld over de dag in winter niet bepaald weinig eten, nu in de zomer naast de weidegang zat hij op +/- 15 kg. Paard is een koudbloed, stond samen met 3 andere koudbloeden. Ik zelf heb 5 warm bloeden en 1 koudbloed, allemaal netjes op gewicht in de winter (verwijzend naar de bcs score op site van Pavo zaten ze tussen 5-6) vanaf het begin weide seizoen zijn ze bijna allemaal opgelopen naar 6-7. Daaruit concludeer ik dat de paarden hier genoeg te eten krijgen en mijn paarden nu stro als extra krijgen omdat ze anders helemaal gaan ontploffen.
Paard heeft begin winter de 'standaard' wormenkuur (pramox) gekregen. Eerst volgende mest onderzoek bleek hij alsnog een infectie te hebben, daaropvolgende mest onderzoek zou de woensdag nadat hij vertrok uitgevoerd worden. Het verbaast mij niet als hij alsnog een worm infectie zou hebben.

Maar dit doet toch helemaal niet ter zaken? Het gaat toch om het stalgeld, niet om de reden van vertrek. Ik zou me proberen hier verder niet druk over te maken.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 11:32

candalisa schreef:
Nee want je kan geen geld vragen voor diensten die niet geleverd worden. Dat er een kale box huur wordt gerekend ok maar dan mag die box ook niet in die maand verhuurd worden. Je gaat toch niet voor boodschappen betalen die je niet krijgt?

Dan moet je niet tekenen voor een opzegtermijn, of je tijd uitzitten, of betalen. Afspraak is afspraak :)

sunny16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-20 11:35

Tessebes schreef:
sunny16 schreef:
Ik vind gemiddeld 20kg verdeeld over de dag in winter niet bepaald weinig eten, nu in de zomer naast de weidegang zat hij op +/- 15 kg. Paard is een koudbloed, stond samen met 3 andere koudbloeden. Ik zelf heb 5 warm bloeden en 1 koudbloed, allemaal netjes op gewicht in de winter (verwijzend naar de bcs score op site van Pavo zaten ze tussen 5-6) vanaf het begin weide seizoen zijn ze bijna allemaal opgelopen naar 6-7. Daaruit concludeer ik dat de paarden hier genoeg te eten krijgen en mijn paarden nu stro als extra krijgen omdat ze anders helemaal gaan ontploffen.
Paard heeft begin winter de 'standaard' wormenkuur (pramox) gekregen. Eerst volgende mest onderzoek bleek hij alsnog een infectie te hebben, daaropvolgende mest onderzoek zou de woensdag nadat hij vertrok uitgevoerd worden. Het verbaast mij niet als hij alsnog een worm infectie zou hebben.

Maar dit doet toch helemaal niet ter zaken? Het gaat toch om het stalgeld, niet om de reden van vertrek. Ik zou me proberen hier verder niet druk over te maken.

Dit ging meer op de reacties dat hij wellicht te weinig eten zou hebben gekregen en ze het logisch vinden om dan maar te vertrekken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 11:35

Pistasche schreef:
candalisa schreef:

Dan moet je niet tekenen voor een opzegtermijn, of je tijd uitzitten, of betalen. Afspraak is afspraak :)

Is dat echt zo zwart wit? Ook als de pensionhouder zijn kant van de afspraken niet nakomt, bijvoorbeeld nalatig is ten koste van het welzijn van een paard en je daardoor noodgedwongen eerder moet verhuizen binnen de opzegtermijn?
Afspraken en contract werkt wel twee kanten op.

sunny16

Re: Pension klant wilt opzegtermijn niet betalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-20 11:41

Als je nalatig bent geweest dan zit het idd anders, maar dan moet je wel eerst de pension houder in gebreke stellen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 11:42

Dan had de huurder dit al eerder aan moeten geven en niet achteraf met modder gaan gooien. Rechtsbijstand erop ze staan nergens. Word er echt moe van die mentaliteit van tegenwoordig.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 11:43

Maar als we er nu van uit gaan dat de pensionhouder zich netjes aan alle afspraken heeft gehouden dan kan er maar een conclusie zijn, er moet betaalt worden en er moet al gruwelijk veel voorgevallen zijn waarbij het voor het paard niet leefbaar is wil je onder een contract uitkomen. Maar dat lijkt me hier zeker niet het geval.

meggiemeg

sporten schreef:
Ik zou de stal maand kosten delen door de aantal dagen en eerder weg is betalen voor de dagen dat paard er niet meer staat volgende maand kan de box weer verhuurt worden voor een andere paard of pony

Dat is leuk als je al een nieuwe klant hebt die ook direct na het vertrek het gat weer opvult, anders gaat die vlieger niet op

djinnie

Daihyo schreef:
Is dat echt zo zwart wit? Ook als de pensionhouder zijn kant van de afspraken niet nakomt, bijvoorbeeld nalatig is ten koste van het welzijn van een paard en je daardoor noodgedwongen eerder moet verhuizen binnen de opzegtermijn?

Uiteraard. En als jij kan aantonen dat de pensionhouder zijn deel van het contract niet nakomt, kun je er vast zonder opzegtermijn onderuit. Nadat je een heel proces van aangeven hebt gevolgd, geloof ik. Je moet de pensionhouder de kans geven om dat stuk dan nog na te leven.

Maar in het geval van TS. Hoe ga je dat bewijzen? Alle andere paarden staan juist aan de volle kant, dus dan zou je denken dat het niet aan het voeren ligt. Hoe bewijst paardeneigenaar dat het niet ligt aan wormen/tanden/etc, maar echt specifiek aan het te weinig voeren door de pensioneigenaar?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 11:45

Het is in beginsel heel simpel: je hebt beiden een contract getekend. Daar dienen beide partijen zich aan te houden. Zeg je op, dan betaal je een maand opzegtermijn. Dus ook in dit geval.

Zelf heb ik wel eens iemand zonder opzegtermijn laten gaan maar dat was omdat ik haar zo spuugzat was dat ik haar zo snel mogelijk van het erf wilde hebben, we hebben haar zelfs weggebracht... DOEI :wave:

Als je echt vindt dat je stalhouder in gebreke gebleven is dan zul je daar documentatie en bewijzen van moeten hebben. Maar dat wordt in dit geval lastig denk ik als ik stalhouder zo hoor. Maar we horen nu natuurlijk maar 1 kant.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 11:47

bigone schreef:
Maar als we er nu van uit gaan dat de pensionhouder zich netjes aan alle afspraken heeft gehouden dan kan er maar een conclusie zijn, er moet betaalt worden en er moet al gruwelijk veel voorgevallen zijn waarbij het voor het paard niet leefbaar is wil je onder een contract uitkomen. Maar dat lijkt me hier zeker niet het geval.

Dat ben ik in dit geval zeker met je eens. Klant moet in mijn ogen betalen.
Maar Pistache zette het wel heel stellig neer en dat is volgens mij niet zo zwart wit (denk aan nalatigheid, in gebreke stelling inderdaad). Maar dan zul je dat juridisch goed moeten uitzoeken.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 11:47

Daihyo schreef:

Is dat in dit geval zo? Van wat ik gelezen heb kan ik dat er niet uithalen, maar wellicht heb ik wat over het hoofd gezien/anders geïnterpreteerd. En waarom komt dat pas tijdens/na vertrek?

Ik vind niet betalen echt een enorme no go, geld interesseert mij in dat geval ook niet veel en als ik ervoor zou kiezen om in de opzegtermijn weg te gaan zou ik mijn verlies nemen en gewoon betalen. Ik kom mijn afspraken namelijk wel gewoon na, dat de pensionhouder dat niet doet is jammer dan maar daarom verhuis je ook :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 11:52

Pistasche schreef:
Daihyo schreef:

Is dat in dit geval zo? Van wat ik gelezen heb kan ik dat er niet uithalen, maar wellicht heb ik wat over het hoofd gezien/anders geïnterpreteerd. En waarom komt dat pas tijdens/na vertrek?

Nee, in dit geval niet.
Maar de discussie werd algemener, dus ik vatte jouw opmerking ook als algemeen op. En dan is het niet zo zwart wit.
Maar in dit geval lijkt het me duidelijk geval van klant moet betalen en pensionhouder/TS is al coulant geweest door korting te geven.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 12:01

Ik heb aan de andere kant gestaan van een vergelijkbaar verhaal. Mijn paard was binnen 3 weken broodmager, en haar dus na 3 weken heen en weer wat voer aangaat (kale wei zonder hooi of schaduw bij deels 30+ graden) daar weggehaald. Opzegtermijn was 2 maanden, is tot een proces gekomen en dat heb ik verloren...

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 12:03

candalisa schreef:
Je hebt al een week extra gehad want hij is voor het eind van de betaalde maand weggegaan. Dus geld voor hooi enz die niet gemaakt zijn je laat iemand betalen voor een dienst die je niet geeft. Als diegene doorbetaald mag je ook de stal niet verhuren want dan is het nog van hem. Het hooi wat je normaal voert moet je apart houden want daar heeft hij tenslotte voor betaald. Dus ik vind ook dat je bedrag niet reëel Is..

Denk dat je het concept van opzeg niet snapt. Dit kan je ook beschouwen als een schadevergoeding omdat pensionhouder op zoek moet naar een nieuwe klant. Klant heeft helemaal geen recht op het hooi of het voer voor die periode.

Ik vind trouwens dat TS hier meer dan haar best doet. Mss had ze beter die korting niet toegestaan, nu lijkt het wel als een soort van "schuldbekentenis", terwijl een wei met +10cm gras, en hooi dat niet op is, toch zeker geen mager paard mag geven lijkt me. Klant zal dit nog wel merken.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 12:05

Het gaat hier toch niet om hooi genoeg ja/nee?
Het gaat hier om een niet nageleefd contract. Kan het juridisch loket of rechtsbijstand je niet hierbij helpen?
Ik zou er op staan dat het gewoon betaald wordt.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 12:08

candalisa schreef:

Stel dat je op hotel gaat (volpension), en je vertrekt een dag eerder dan gepland, moeten ze dan ook je eten bijhouden of weggooien? Lijkt me logisch dat ze dit gewoon mogen serveren aan anderen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 12:11

Ik vind de hele discussie over wel of niet genoeg gras, ruwvoer, krachtvoer etc etc totaal niet aan de orde.
Een contract = een contract.
En een opzegtermijn = opzegtermijn
Dus niet op tijd opzeggen betekent een maand langer betalen en weggaan óf een maand langer blijven omdat je die toch kwijt bent.

Geen gekul verder..... als je eerder weggaat heb je je daaraan te houden.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 12:13

Hoewel ik de klant wel begrijp (volgens het verhaal: vanwege het te weinig voer en "slechts" 12% korting) staat TS toch in haar recht. Het is vastgelegd in een contract.
Echter was ik er wellicht iets coulanter mee omgegaan en had ik alleen een kale box berekend voor de laatste maand.
Maar ik kan niet in de portemonnee van TS kijken.

Zoals meerdere al aangaven;eerst een herinnering sturen en na een bepaalde termijn een aanmaning. Wil je dan nog verdere stappen ondernemen, dan zou ik het met het juridisch loket bespreken of je rechtsbijstand als je die hebt.
En ik zou mezelf afvragen of je het de moeite/eventuele kosten waard vindt.

sunny16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-20 12:19

Ik heb het uit handen gegeven, zij zeiden dat ik inderdaad gewoon in mijn recht sta. Ben benieuwd naar de afloop.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 12:21

Ik denk echt dat ze het erop willen gooien dat jij als pensionhouder je niet aan afspraken hield en ze daarom per direct wilden vertrekken. Als in het contract staat dat jij voert en je doet dat niet, heb jij ook het contract verbroken. Daar gokken ze het nu op denk ik zo.

Daarom zou ik verder niet meer op appjes en dergelijke in gaan, want dat willen ze tegen je gebruiken.

Of dat helemaal rechtsmatig klopt zijn de meningen verdeelt over, maar in de volksmond wordt dat zo aangenomen en snel mee gedreigd.
Als een pensionhouder maar niet teveel gedoe wil en geen kosten wil maken voor dat laatste beetje geld, komen de meesten ermee weg.

Ik zou wel een herinnering sturen en aangeven dat je anders stappen gaat zetten in de hoop dat dit voldoende is om ze te laten betalen.

Persoonlijk vind ik de korting al heel netjes, want ze hadden anders gewoon moeten opzeggen, deze maand nog betaald en de hele maand gestaan. Dan had je ook de kosten gehad, maar zo werkt het nou eenmaal normaliter.

Als kleine stal, heb je misschien geen wachtlijst. En al zou je nu een stal vrij hebben, moet iemand die naar jou toe wil komen ook eerst opzeggen op de huidige plek. Tenzij iemand ook weer in nood zit etc. Maar iemand die ergens anders zo vertrekt, wil je ook niet erbij hebben.

Op een aantal plekken hebben we 1 of 2 maanden borg moeten betalen en contracten moeten tekenen. Bij die met 2 maanden borg, was 1 opzegtermijn en de andere voor evt schade, opruimen/schoonmaken als je het niet netjes achterlaat, kwijtmaken van spullen etc.

Hartstikke rot dat het zo moet dan, maar dat hebben mensen voor je veroorzaakt, dus dat doe je dan maar. Op 1 plek waar van alles aan de hand was, zijn we toen ook vrij snel vertrokken en hebben die borg van 1 opzeg maand laten zitten. Kan het moeilijk uit iemands portemonnee halen, maar had het geen maand meer aangedurft.
Wel kregen we op de nieuwe plek korting, omdat daar dus ook mensen waren vertrokken en de stallen deels betaald waren.