Eigen trailer, waarom wel/ niet

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kitobeer

Re: Eigen trailer, waarom wel/ niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 18:27

Ik kwam er deze zomer achter wanneer ik een trekhaak wou laten plaatsen dat dit bij mijn auto niet kona vanwege een cng gas installatie. Ik heb 2 j geleden mijn auto nieuw gekocht met en men zei toen de terkhaak kan later nog altijd. Dus dit was een zure appel om te horen. Want met trekhaak van het fabriek geleverd kan dus wel.

Gelukkig had ik nog geen trailer gekocht.
Ik ga mijn auto niet verkopen die is te fijn maar he belsoten om een vrachtwagentje te huren.
Het kost me 100 euro per dag. En de werkelijkeheid zal zijn in mijn geval dat ik misschien 5x per jaar weg zal gaan. Ik heb dan ook geen extra kosten. etc niet aan de auto niet aan de trailer geen verzekering. Dus al bij al te overzien. En nog veilig ook. In het dorp ernaast verhuurt men wagentjes ideaal dus.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 18:38

kitobeer schreef:
Ik kwam er deze zomer achter wanneer ik een trekhaak wou laten plaatsen dat dit bij mijn auto niet kona vanwege een cng gas installatie. Ik heb 2 j geleden mijn auto nieuw gekocht met en men zei toen de terkhaak kan later nog altijd. Dus dit was een zure appel om te horen. Want met trekhaak van het fabriek geleverd kan dus wel.

Gelukkig had ik nog geen trailer gekocht.
Ik ga mijn auto niet verkopen die is te fijn maar he belsoten om een vrachtwagentje te huren.
Het kost me 100 euro per dag. En de werkelijkeheid zal zijn in mijn geval dat ik misschien 5x per jaar weg zal gaan. Ik heb dan ook geen extra kosten. etc niet aan de auto niet aan de trailer geen verzekering. Dus al bij al te overzien. En nog veilig ook. In het dorp ernaast verhuurt men wagentjes ideaal dus.

Dat is balen en om heel eerlijk te zijn, vraag ik het me af of het wel klopt.

Aan de andere kant, als je maar af en toe gaat en je 'm om de hoek kunt halen dan is dat een serieus alternatief.

Ik moet hier minimaal 10km (trailer) of 25km (vrachtwagentje) rijden om iets te huren.
Dat met het gegeven dat we ook met twee of drie paarden op stap willen, maakte de keuze voor de vrachtwagen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 14:25

ProudJustify schreef:
Gewoon fijn om een eigen trailer te hebben staan, niet afhankelijk hoeven zijn van
iemand anders :)

Als je eens weg wil dan hoef je niks te regelen, gewoon aankoppelen en gaan :7

Precies dit eigenlijk. Gewoon de vrijheid hebben van aankoppelen en gaan als je ergens heen wilt. Geen geregel vooraf en ik ben al helemaal allergisch voor het “mag ik jouw trailer even lenen?” (alsof het een boek is wat niks kost).

elizabeth85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 14:41

Hier ook snel een eigen trailer gekocht. Een oudje, maar wel goed. Zoveel plezier al van gehad! We doen er ook andere dingen mee, hout halen, hooi halen, grote dingen in vervoeren. De quad van onze zoon past er ook precies is ideaal. Ik rijdt er zelf niet zo heel vaak mee, maar oefen het trailer laden regelmatig en ga er dan ook een rondje mee rijden.

Qua uitlenen. Ben ik heel kritisch. Sommige mensen eigenen zich al snel jou spullen toe, net als de bus die er er eerst voor hadden. Dan neem ik jou bus / trailer even mee, vooral mijn familie heeft er een handje van. Nu rijdt ik in een Defender en daar ben ik heel zuinig op. Al snel de eerste vraag, ze hadden een zware auto nodig, ze wilden graag dr mijne mee... nee dus, dan maar even boos of geïrriteerd, ik heb er hard voor gewerkt en gespaard en ik leen het niet zomaar uit. Trailer uitlenen doe ik soms, maar ligt heel erg hoe diegene zelf is. Sommige mensen gaan rekenen met jou trailer, gaan er vanzelfsprekend van uit dat ze jou trailer wel mee kunnen hebben. Er is ook een buurmeisje, schat van een meid, staat ook altijd klaar om ons te helpen. Dan vindt ik mijn trailer gebruiken helemaal geen probleem.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 15:02

Jaren een eigen trailer gehad. Die gebruikte we regelmatig (eens per 3 a 4 weken). Toch eens een rekensommetje op los gelaten (aankoop/afschrijving, onderhoud en stallingskosten) en de uitkomst was dat huren goedkoper was. Dus trailer verkocht en nu huren we. We kunnen heel dichtbij huren. Anders hadden we hier niet voor gekozen.

Zonder stallingskosten was eigen trailer wel weer voordeliger geweest.

Uitlenen deed ik alleen aan goede vrienden. Te veel gezeur met kleine schades (krassen etc) gehad om aan jan en alleman uit te lenen...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 17:00

Oh ik ben met aanschaf 9oo veel meer kwijt dan dat ik zou zijn met huren. Maar eigenlijk moet ik dan nog uren om op te halen en weg te brengen doorrekenen, de extra benzine etc. En dan komt het wellicht wel uit. En nu ga ik zo veel sneller even kort weg ipv hele dagen om de huur eruit te krijgen....

Het is niet goedkoper. Wel veel makkelijker.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 17:05

Muze schreef:
Ja dat uitlenen.... ik zou dan de enige met n Trailer op stal zijn en voel m al aankomen...

Gewoon meteen kort mee zijn. :)
Hier altijd een trailer gehad om van niemand afhankelijk te zijn, inmiddels is dat een B camion geworden omdat ik dat fijner vind rijden. Hier is het gewoon van het begin af duidelijk geweest dat het niet uitgeleend wordt. Er zijn twee koppels waar we een uitzondering voor hebben omdat we weten dat die, als er iets stuk zou gaan, het 1. eerlijk zouden zeggen en 2. zouden zorgen dat het gemaakt wordt. Maar ook niet elke week. Zij hebben zelf ook een trailer maar indien die dus om één of andere reden niet bruikbaar zou zijn zouden ze in geval van nood onze wel mogen komen halen. :)
In alle eerlijkheid denk ik er over zoals eerdere bokkers: Ik hou niet van freeloaden. Dus mensen zonder trailer heb ik altidj een beetje moeite mee als die denken dan andermans spullen maar gewoon te kunnen krijgen.

Voor wat die dingen me kosten ben ik blij dat ik niemand hoef na te lopen en gewoon meteen kan laden in geval van.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 04:56

Tancreda4 schreef:
Oh ik ben met aanschaf 9oo veel meer kwijt dan dat ik zou zijn met huren. Maar eigenlijk moet ik dan nog uren om op te halen en weg te brengen doorrekenen, de extra benzine etc. En dan komt het wellicht wel uit. En nu ga ik zo veel sneller even kort weg ipv hele dagen om de huur eruit te krijgen....

Het is niet goedkoper. Wel veel makkelijker.

Aanschaf is inderdaad niet goedkoop, daar kun je aardig wat keren een trailer voor huren, maar voor mij weegt dat niet op tegen het gemak van een eigen trailer.

Ik betaal ook geen stallingskosten verder, dat scheelt ook weer natuurlijk :)

Maar snap best dat mensen de voorkeur geven aan huren boven zelf kopen :j

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 08:27

Maar als je dan met spoed naar de kliniek moet?
Sta je dan om zondagavond om 10 uur, dan valt er niets te huren.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 08:49

Ik leen mijn trailer in de regel ook niet uit. Zijn er 2 die hem mogen lenen indien nodig, maar hebben beide een eigen trailer. Toch is het een keer gebeurt dat ze hem wilde lenen.
Maar bij hun weet ik 100% zeker dat mocht er iets gebeuren het ook gemaakt wordt zonder daar moeilijk over te doen.
Gelukkig mogen wij de trailer gewoon op stal stallen, ideaal.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 08:57

Het grootste nadeel van een trailer vind ik dat je er een auto voor moet aanschaffen die op alle vlakken duurder is.
Voor de rest is een eigen trailer op alle vlakken dan weer gemakkelijker dan een gehuurde trailer.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 09:04

Gini, dat is niet waar - of eigenlijk beter gezegd: dat is maar deels waar.

Ik heb een eigen trailer en huur een busje als ik op pad wil. Op dit moment is dat goedkoper dan zelf een zwaardere auto in bezit hebben. Als straks mijn jonkie oud genoeg is om echt aan het werk te gaan, zal ik de trailer vaker gebruiken en pas dan wordt het aantrekkelijk om zelf een trekauto te hebben.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 09:25

Ik heb momenteel een auto van het werk die mijn lichte 1,5 paardstrailer mag trekken en die auto had ik toch wel gehad, ik heb maar heel beperkt keus in het assortiment als ik een nieuwe auto moet.

En als ik ga optellen wat ik allemaal met mijn eigen trailer gedaan heb sinds de aanschaf, dan heb ik die trailer er al lang en breed uit tov een huurtrailer.
80% van die activiteiten zou ik niet eens gedaan hebben zonder eigen trailer. Dus in die zin was een huurtrailer wel goedkoper, maar ik beleef nu wel veel meer lol aan mijn paardenhobby en dat is mij het waard.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 09:28

_Penotti schreef:
Maar als je dan met spoed naar de kliniek moet?
Sta je dan om zondagavond om 10 uur, dan valt er niets te huren.

Die gedachten maakte mij ook super zenuwachtig.... Dus daarom opzoek gegaan naar een eigen trailer.

Ik heb wel het geluk dat mijn vader een auto heeft die een trailer kan trekken. En dat hij het meestal niet erg vind auto's te wisselen voor een dagje.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 15:19

Hilli schreef:
Gini, dat is niet waar - of eigenlijk beter gezegd: dat is maar deels waar.

Ik heb een eigen trailer en huur een busje als ik op pad wil. Op dit moment is dat goedkoper dan zelf een zwaardere auto in bezit hebben. Als straks mijn jonkie oud genoeg is om echt aan het werk te gaan, zal ik de trailer vaker gebruiken en pas dan wordt het aantrekkelijk om zelf een trekauto te hebben.

Dan ben je net zo afhankelijk als een trailer huren. Je kan ook niet 24/7/365 zomaar een trek auto/bus huren altijd en overal. En ook daar zitten kosten aan verbonden.

Voor een 1,5 prds kan je prima met een nette auto wegkomen en vallen de kosten op zich nog mee.

Wij hebben een 2prds en dan kom je echt bij de zwaardere auto's en ga je het behoorlijk voelen in de portemonnee.

Voor nood zou ik me niet eens gek druk maken. Als er echt iets is, komt de veearts naar jou toe neem ik aan. Mocht er dan echt iets ernstigs zijn, zijn er wel paarden taxi's die in nood 24/7 vervoeren.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 15:56

ja maar superpony, dat is het hem nu net. bij echte nood wil je daar niet op wachten. Dan wil je NU gaan.

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 16:01

Er zijn versies van in ieder geval VW Tiguan op benzine (dacht ook Passat) die 100kg kogeldruk en 2000kg mogen trekken. Het hoeven niet perse echte dikke terreinwagens te zijn.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 16:15

@superpony: ook met ander gedrag (meer dan 1 alcoholisch drankje, een dagje weg of een etentje) neem je het risico dat je eerst iets moet regelen voordat je naar de kliniek kunt. Misschien dat je minder aan het 'toeval' overlaat als je ze aan huis hebt, en dus per definitie een trekauto/trailer zou moeten hebben, maar dat weet ik niet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 16:19

Gypsy schreef:
ja maar superpony, dat is het hem nu net. bij echte nood wil je daar niet op wachten. Dan wil je NU gaan.

Dat zeg ik; Bij ECHTE nood, komt de veearts naar jou en is je paard niet eens te verplaatsen.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 16:20

Ik heb een aantal jaren terug relatief goedkoop een nog nette oudere trailer van een stalgenootje kunnen overkopen.

Ik vond het een super fijn idee om gewoon als er nood was op pad te kunnen en om uberhaupt zelf op pad te kunnen gaan.
In de jaren erna flink gespaard en 2-3 jaar terug een gloednieuwe gekocht met zadelkamer, precies zoals ik het wilde.

Ik leen hem wel uit aan stalgenootjes/bekenden omdat ik het zonde vind als hij te veel stil staat. Wel vraag ik altijd een kleine vergoeding wat ik dan apart zet om onderhoud etc. te betalen

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 16:21

Maar de dierenarts wil een paard ook wel doorsturen, bij bijvoorbeeld koliek.

Ga andere mensen maar eens uit het bed bellen.
Dan wil je toch aankoppelen en gaan?
Ja tenminste ik wel.
Niet eerst wachten tot die mensen er zijn, ben je snel een kwartier verder weer.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 16:21

Faya__ schreef:
Er zijn versies van in ieder geval VW Tiguan op benzine (dacht ook Passat) die 100kg kogeldruk en 2000kg mogen trekken. Het hoeven niet perse echte dikke terreinwagens te zijn.

Dat is voor veel mensen toch wel al een grote auto.

Hilli schreef:
@superpony: ook met ander gedrag (meer dan 1 alcoholisch drankje, een dagje weg of een etentje) neem je het risico dat je eerst iets moet regelen voordat je naar de kliniek kunt. Misschien dat je minder aan het 'toeval' overlaat als je ze aan huis hebt, en dus per definitie een trekauto/trailer zou moeten hebben, maar dat weet ik niet.

Wij hebben auto en trailer. Maar wij drinken niet en zijn in principe altijd thuis of niet lang weg.

Er kan altijd en overal wat gebeuren. We moeten ook naar bed en ik hoor veel wat er buiten gebeurt, maar niet alles.

Als een paard echt heel ziek is of heel ernstig gewond, komt toch eerst de veearts hier........

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 16:24

superpony schreef:
Faya__ schreef:

Dat is voor veel mensen toch wel al een grote auto.

Helemaal eens! Ik vind het zelf een ook een grote auto (rijd verder een Punto namelijk) maar het was meer om aan te geven dat het niet perse een 4x4 terreinwagen diesel hoeft te zijn. Ene Tiguan is eenvijfde aan wegenbelasting daarvan namelijk eenvijfde van zo'n dieselslurpende 4x4.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 16:29

Ja, wij hebben een usa ford 3lt V6 op benzine. Doet nog geen 100 euro per maand weg bel volgens mij, maar zuipt wel......
Als we echt veel op pad zouden gaan, zou hogere weg bel en minder verbruik echt goedkoper zijn.

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 16:30

Hier juist bewust geen trailer, ik neem de Paardentaxi als we ergens heen willen.....alles bijelkaar (onderhoud, aanschaf, afschrijving, benzine) voor mij echt heel veel goedkoper. Verder heb ik er ook geen omkijken naar en rijden we altijd in supersjiek vervoer.

Voor mij geen trailer dus.