Trailer terug keuren? (en advies gevraagd)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karreman
Berichten: 580
Geregistreerd: 04-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 08:53

Zolang je er niks in zet mag de auto het wel trekken. Terugkeuren zodat de auto het mag trekken hoeft niet meer. Het gaat erom wat er werkelijk achter hangt. Niet wat er maximaal in zou kunnen en wat dat dan weegt.

Klopt niet!
Voor b-rijbewijs gelden de gewichten op het kenteken en voor BE de wérkelijke gewichten.

tjaakje

Berichten: 975
Geregistreerd: 16-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 09:01

Terug keuren kan in het geval van B zonder E juist ook leiden tot "veiliger" situaties. Een behoorlijk stevige 2-paards trailer terug laten keuren naar gewenst gewicht voor 1 paard maakt dat de trailer nog steeds technisch gezien heel stevig is. Zo'n polka kan die trailer dan beter aan dan een klein 1,5-paards trailer die geen gewicht over heeft met paard.

Wel letten op kogeldruk inderdaad.

Ibbel

Berichten: 51610
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 09:05

Karreman schreef:
Zolang je er niks in zet mag de auto het wel trekken. Terugkeuren zodat de auto het mag trekken hoeft niet meer. Het gaat erom wat er werkelijk achter hangt. Niet wat er maximaal in zou kunnen en wat dat dan weegt.

Klopt niet!
Voor b-rijbewijs gelden de gewichten op het kenteken en voor BE de wérkelijke gewichten.


Dat geldt alléén voor het bepalen óf je met B mag rijden, maw, of je totale combi onder de 3500 kg MTM blijft.

Als je met B mag rijden, gelden verder heel simpel de wetten die ook voor BE gelden: wat er daadwerkelijk achter hangt mag niet meer wegen dan wat de auto mag trekken.
Dus een auto met een MTM van 2000 kg, die 1300 kg mag trekken, mag ook als de chauffeur B heeft rustig een trailer met een MTM van 1500 kg er achter hebben hangen, uiteraard beladen tot die 1300 kg.
Daar hoeft geen auto voor die 1500 kg mag trekken...

Ibbel

Berichten: 51610
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 09:05

tjaakje schreef:
Terug keuren kan in het geval van B zonder E juist ook leiden tot "veiliger" situaties. Een behoorlijk stevige 2-paards trailer terug laten keuren naar gewenst gewicht voor 1 paard maakt dat de trailer nog steeds technisch gezien heel stevig is. Zo'n polka kan die trailer dan beter aan dan een klein 1,5-paards trailer die geen gewicht over heeft met paard.

Wel letten op kogeldruk inderdaad.


Uhmm, die trailer wordt niet opeens magisch 200 kilo lichter bij terugkeuren hoor :))
Gewicht blijft met hetzelfde paard erin precies hetzelfde en die 1,5 paards met hetzelfde paard er in is vermoedelijk lichter...

tjaakje

Berichten: 975
Geregistreerd: 16-07-13

Re: Trailer terug keuren? (en advies gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 10:00

Klopt. Maar die trailer is en blijft technisch wel berekend op een hogere last. Hij is gewoon sterker gebouwd dan een lichtere versie (1,5- of 2-paards, maakt niet uit). En het lijkt mij veiliger om te rijden met een trailer die stevig gebouwd is, die technisch het gewicht zat aan kan, dan met een trailer die precies zo is gekozen dat hij met paard erin altijd vol wordt belast (maar die dus niet teruggekeurd hoeft te worden).

Merexa

Berichten: 1226
Geregistreerd: 08-10-16
Woonplaats: Dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-20 10:01

Landsknecht schreef:
Teug keuren kan snel maar je trailer wordt ineens een stuk minder waard als je hem ooit wil verkopen. Want terug zetten op het oude gewicht kan niet zomaar. En als je BE rijbewijs hebt wil je vaak zo hoog mogelijk laad gewicht van je trailer zodat je alles bijna alles kan laden.


Waarom? De meeste 1,5 paards trailers die ik tegen was gekomen tijdens mijn zoektocht waren zelfs 1200 of 1300. Die van mij is nu 1400 en weegt zelf nog geen 600 kilo. Dus er mag een paard in van 800 kilo. Zelfs een flink politiepaard weegt nog niet zoveel. Een enorme belg zou dat wel redden, maar dan moet je ook nog eens over de weegbrug getrokken worden met het paard in de trailer mocht je de sjaak willen zijn.
Kentekenbewijs is nu in ieder geval binnen na 10 dagen en ben al een paar keer op pad geweest. Gisteren ben ik toch maar even langs een autobedrijf gereden maar die vertelden dat ik wel 500,-€ kwijt zou zijn om hem weer een beetje leuk te krijgen qua uiterlijk. Hij is wat verweerd en ruw en zij hebben speciaal gelig spul, een soort coating, waar dat er mee af gaat. Dat laat ik eerst nog maar even.

ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 11:45

Landsknecht schreef:
Teug keuren kan snel maar je trailer wordt ineens een stuk minder waard als je hem ooit wil verkopen. Want terug zetten op het oude gewicht kan niet zomaar. En als je BE rijbewijs hebt wil je vaak zo hoog mogelijk laad gewicht van je trailer zodat je alles bijna alles kan laden.

Onzin. Het technisch en toegestaan gewicht worden tegenwoordig apart geregistreerd. Zolang je niet over het technisch gewicht heen wil, is er niks aan de hand.


tjaakje schreef:
Klopt. Maar die trailer is en blijft technisch wel berekend op een hogere last. Hij is gewoon sterker gebouwd dan een lichtere versie (1,5- of 2-paards, maakt niet uit). En het lijkt mij veiliger om te rijden met een trailer die stevig gebouwd is, die technisch het gewicht zat aan kan, dan met een trailer die precies zo is gekozen dat hij met paard erin altijd vol wordt belast (maar die dus niet teruggekeurd hoeft te worden).

Denk jij echt dat zo'n fabrikant drie ontwerpen heeft voor drie soorten TMM?
Geloof me, ze bouwen een trailer volgens een goedgekeurd concept en vervolgens mag jij als koper kiezen welk gewicht op het kenteken komt te staan.

Ooit een oude 1,5-paards Westfalia gesloopt die 1600kg op papier mocht zijn maar volgens het typeplaatje 2400kg spec opbouw had!

Merexa

Berichten: 1226
Geregistreerd: 08-10-16
Woonplaats: Dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-20 12:42

Klopt :j
Dit staat nu bij die van mij.
Afbeelding

En jeetje, 2400kg voor 1,5 paards? Sterke trailer dan!

ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 13:00

Merexa schreef:
Klopt :j

En jeetje, 2400kg voor 1,5 paards? Sterke trailer dan!

Nee hoor, niks spannends. Gewoon een oude Saturnus 1,5 paards maar die is hetzelfde gebouwd als een 2400kg spec 2-paards.

Ibbel

Berichten: 51610
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Trailer terug keuren? (en advies gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 13:32

Als je 2 paards voor 2400 MTM kunt bouwen kun je ook anderhalfpaards voor 2400 MTM bouwen. Ik zie niet in waarom die anderhalfpaards dan opeens 'sterker' zou zijn. Hij zou zelfs wel eens met iets minder dikke balken toe kunnen, want hij is smaller.

ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 15:00

Ibbel schreef:
Als je 2 paards voor 2400 MTM kunt bouwen kun je ook anderhalfpaards voor 2400 MTM bouwen. Ik zie niet in waarom die anderhalfpaards dan opeens 'sterker' zou zijn. Hij zou zelfs wel eens met iets minder dikke balken toe kunnen, want hij is smaller.

Nee, in het van geval van de Westfalia Saturnus hebben ze de draagassen korter gemaakt vanwege de smallere trailer. Dat is het enige verschil.

In z'n algemeenheid: de meeste tailerbouwers bouwen maar een zeer select setje trailers; de rest wordt daar van afgeleid, niet zelden is het verschil er alleen op papier.

Wordt een ander verhaal bij echte budget-trailers zoals o.a. Atec en Hotra die op de markt zetten. Die zijn echt gebouwd op laag gewicht en vooral een lage kostprijs. Dat zie je op een ander vlak ook terug komen......

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 16:22

Is BTW terugkeuren wel de juiste naam?
Ik weet dat het zou in het volksmond wordt genoemd maar in de praktijk wordt er niks gekeurd.

Van de RDW
Citaat:
Toegestane maximum massa is gelijk aan of kleiner dan technische maximum massa
Als de toegestane maximum massa van uw aanhanger/caravan lager of gelijk wordt aan de technische maximum massa, dan hoeft u het voertuig niet te laten keuren. De RDW moet uw kentekenbewijs wel aanpassen. Onder het kopje 'Kentekenbewijs laten aanpassen' leest u hoe u dit moet regelen.

Toegestane maximum massa verlagen
Als u de toegestane maximum massa van uw aanhanger/caravan wilt laten verlagen of terugbrengen naar de oorspronkelijke waarde, hoeft u het voertuig niet te laten keuren. Voor een aanhanger/caravan is het ook mogelijk om de toegestane maximum massa te verlagen naar 750 kg of lager. Het voertuig is dan niet meer kentekenplichtig. Ga voor meer


Op de website van de RDW noemen ze het trouwens "Gewicht van uw aanhanger/caravan wijzigen".
Het keuren van een aanhanger is alleen van toepassing wanneer je;
Citaat:
Toegestane maximum massa is hoger dan technische maximum massa
Wilt u een toegestane maximum massa die hoger is dan de technische maximum massa?

Dan moet u aantonen met een verklaring dat uw aanhanger/caravan technisch geschikt is voor het gewenste gewicht. Het typeplaatje moet u dan ook vervangen. U kunt de verklaring en een nieuw typeplaatje opvragen bij de importeur/fabrikant van het voertuig. De banden van het voertuig moeten voldoende draagvermogen hebben voor het hogere gewicht. Dit kunt u ook navragen bij de fabrikant.

Voldoet uw aanhanger/caravan aan de voorwaarden dan moet u hem laten keuren bij een RDW-keuringsstation. U kunt hiervoor online een keuringsafspraak maken. Kies bij ‘selecteer uw keuring’ voor de optie: wijziging(en) aan het voertuig. De RDW beoordeelt bij de keuring of het juiste typeplaatje en de juiste banden op de aanhanger/caravan zitten. De RDW controleert naast de keuring ook de verklaring van de fabrikant. Voor de beoordeling van de verklaring brengt de RDW naast de keuringskosten een extra tarief in rekening. De kosten voor de beoordeling fabrieksverklaring bedragen ongeveer € 197,00. Dit bedrag is een indicatie. Hier is geen standaardtarief voor, het is afhankelijk van de tijd die nodig is voor de beoordeling.


Ik denk dat hiermee ook meteen de antwoorden mij beanwoord zijn.