Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Karreman schreef:Zolang je er niks in zet mag de auto het wel trekken. Terugkeuren zodat de auto het mag trekken hoeft niet meer. Het gaat erom wat er werkelijk achter hangt. Niet wat er maximaal in zou kunnen en wat dat dan weegt.
Klopt niet!
Voor b-rijbewijs gelden de gewichten op het kenteken en voor BE de wérkelijke gewichten.
tjaakje schreef:Terug keuren kan in het geval van B zonder E juist ook leiden tot "veiliger" situaties. Een behoorlijk stevige 2-paards trailer terug laten keuren naar gewenst gewicht voor 1 paard maakt dat de trailer nog steeds technisch gezien heel stevig is. Zo'n polka kan die trailer dan beter aan dan een klein 1,5-paards trailer die geen gewicht over heeft met paard.
Wel letten op kogeldruk inderdaad.

Landsknecht schreef:Teug keuren kan snel maar je trailer wordt ineens een stuk minder waard als je hem ooit wil verkopen. Want terug zetten op het oude gewicht kan niet zomaar. En als je BE rijbewijs hebt wil je vaak zo hoog mogelijk laad gewicht van je trailer zodat je alles bijna alles kan laden.
Landsknecht schreef:Teug keuren kan snel maar je trailer wordt ineens een stuk minder waard als je hem ooit wil verkopen. Want terug zetten op het oude gewicht kan niet zomaar. En als je BE rijbewijs hebt wil je vaak zo hoog mogelijk laad gewicht van je trailer zodat je alles bijna alles kan laden.
tjaakje schreef:Klopt. Maar die trailer is en blijft technisch wel berekend op een hogere last. Hij is gewoon sterker gebouwd dan een lichtere versie (1,5- of 2-paards, maakt niet uit). En het lijkt mij veiliger om te rijden met een trailer die stevig gebouwd is, die technisch het gewicht zat aan kan, dan met een trailer die precies zo is gekozen dat hij met paard erin altijd vol wordt belast (maar die dus niet teruggekeurd hoeft te worden).
Ibbel schreef:Als je 2 paards voor 2400 MTM kunt bouwen kun je ook anderhalfpaards voor 2400 MTM bouwen. Ik zie niet in waarom die anderhalfpaards dan opeens 'sterker' zou zijn. Hij zou zelfs wel eens met iets minder dikke balken toe kunnen, want hij is smaller.
Citaat:Toegestane maximum massa is gelijk aan of kleiner dan technische maximum massa
Als de toegestane maximum massa van uw aanhanger/caravan lager of gelijk wordt aan de technische maximum massa, dan hoeft u het voertuig niet te laten keuren. De RDW moet uw kentekenbewijs wel aanpassen. Onder het kopje 'Kentekenbewijs laten aanpassen' leest u hoe u dit moet regelen.
Toegestane maximum massa verlagen
Als u de toegestane maximum massa van uw aanhanger/caravan wilt laten verlagen of terugbrengen naar de oorspronkelijke waarde, hoeft u het voertuig niet te laten keuren. Voor een aanhanger/caravan is het ook mogelijk om de toegestane maximum massa te verlagen naar 750 kg of lager. Het voertuig is dan niet meer kentekenplichtig. Ga voor meer
Citaat:Toegestane maximum massa is hoger dan technische maximum massa
Wilt u een toegestane maximum massa die hoger is dan de technische maximum massa?
Dan moet u aantonen met een verklaring dat uw aanhanger/caravan technisch geschikt is voor het gewenste gewicht. Het typeplaatje moet u dan ook vervangen. U kunt de verklaring en een nieuw typeplaatje opvragen bij de importeur/fabrikant van het voertuig. De banden van het voertuig moeten voldoende draagvermogen hebben voor het hogere gewicht. Dit kunt u ook navragen bij de fabrikant.
Voldoet uw aanhanger/caravan aan de voorwaarden dan moet u hem laten keuren bij een RDW-keuringsstation. U kunt hiervoor online een keuringsafspraak maken. Kies bij ‘selecteer uw keuring’ voor de optie: wijziging(en) aan het voertuig. De RDW beoordeelt bij de keuring of het juiste typeplaatje en de juiste banden op de aanhanger/caravan zitten. De RDW controleert naast de keuring ook de verklaring van de fabrikant. Voor de beoordeling van de verklaring brengt de RDW naast de keuringskosten een extra tarief in rekening. De kosten voor de beoordeling fabrieksverklaring bedragen ongeveer € 197,00. Dit bedrag is een indicatie. Hier is geen standaardtarief voor, het is afhankelijk van de tijd die nodig is voor de beoordeling.