Welke (lichte) auto voor trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 10:00

Ibbel schreef:
Je mist mijn punt nog steeds :D
Bijna iedereen hier geeft de voorkeur aan een zware auto voor een in verhouding zware trailer boven een lichte auto voor een in verhouding even zware trailer. En technisch gezien moet dat niets uitmaken.
Dat een zware auto voor een lichte trailer alsnog veiliger is, staat buiten kijf.

Het gaat er mij om dat (vrijwel) iedereen hier zegt: zet geen lichte auto voor een trailer, terwijl als je gaat rekenen de verhouding lichte auto/lichtere trailer precies hetzelfde is als zware auto/zwaardere trailer.
Het is dus een gevoél dat een lichte auto onveiliger zou zijn voor een trailer, als de verhoudingen qua gewicht hetzelfde zijn.

Klopt hoor, met als logische voorbeelden heel veel combinaties met 2 paarden erachter die volgens de specificaties net aan het randje zitten. Maar ja, zware bak ervoor en dan maakt het niet meer uit. Want welke personenauto's mogen daadwerkelijk een tweepaardstrailer met 2 paarden trekken? En dan heb ik het nog niet over de 2 paardstrailers waar eigenlijk geen 2 paarden op kunnen en die er toch op staan.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 10:06

Wij hebben een Daihatsu therios van 2006. Super fijn trekbeestje. Zowel met mijn hotra salinero + 600 kg kwpn als met onze caravan. Hij mag 1350 kg trekken volgens het kenteken. Caravan Max beladen gewicht 1300 en trailer plus paard valt daar ook (ruim) binnen. Hij is wel echt gemaakt om te trekken. Dat doet hij dan ook uitstekend. Hij staat echt z’n mannetje.

Qua comfort op langere ritten vinden wij hem persoonlijk wat minder maar wij kwamen dan ook van een ander type auto (mizubishi charisma en Volvo v40). Achter de Volvo en de charisma hebben we ook de trailer en caravan wel eens achter gehad. De autos waren op zich zwaarder maar trokken minder fijn. Die voelden altijd waggelig. De therios voelt heel robuust

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 11:25

Ibbel schreef:
Je mist mijn punt nog steeds :D
Bijna iedereen hier geeft de voorkeur aan een zware auto voor een in verhouding zware trailer boven een lichte auto voor een in verhouding even zware trailer. En technisch gezien moet dat niets uitmaken.
Dat een zware auto voor een lichte trailer alsnog veiliger is, staat buiten kijf.

Ik schijn idd je punt te missen. -O-
Effe mezelf quoten :
Citaat:
Ik denk dat idd de verhouding tussen auto/aanhangwagen/paarden van belang is en niet de absolute gewichten.

Dan zeg ik toch net hetzelfde als jij, nl. dat een zware auto met een zware trailer net hetzelfde probleem is dan een lichte auto met een lichte trailer?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 19:50

Brainless schreef:
tengeltje11 schreef:
trailer heeft letterlijk de combi de gracht ingeduwd.

Dan heeft de oplooprem niet goed gewerkt.

En dat is gebrek aan onderhoud.
Dat kun je een vorm van inzicht noemen......

nessinator

Re: Welke (lichte) auto voor trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 22:21

Zullen we weer on topic gaan?

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 13:52

Subaru Impreza station 4x4 (voor bouwjaar 2004 geloof ik in jou gewichtsklasse) ideale auto en trekt het met 2 vingers in de neus.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 14:08

Ik heb ook wel eens gekeken naar een lichte auto die een 1,5p trailer kan trekken.

Ik heb een goede trekker van de zaak, maar het geeft een goed gevoel om daar prive niet helemaal afhankelijk van te zijn.
Beneden de 1050kg heb ik ze niet kunnen vinden, wel onder de 1200kg.
Mocht je dus toch zelf een trailer willen trekken, hier een paar voorbeelden:

https://bynco.com/nl/blog/de-top-15-aut ... 7-en-2018/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 15:10

fro schreef:
Subaru Impreza station 4x4 (voor bouwjaar 2004 geloof ik in jou gewichtsklasse) ideale auto en trekt het met 2 vingers in de neus.

Ik heb een forester van 2004. Vergelijkbare wagen als de impreza. Inderdaad super fijne trekauto's maar rijden niet bepaald zuinig :+

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 16:41

Gloa schreef:
fro schreef:

Ik heb een forester van 2004. Vergelijkbare wagen als de impreza. Inderdaad super fijne trekauto's maar rijden niet bepaald zuinig :+

Klopt 1 op 10 geloof ik, maar goed je zult wel afwegingen moeten maken als je verder wel een lichte auto wilt.

Wxyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 17:25

Subaru impreza!
Ik heb een 2.0 uit 99, weegt 1100 kg, mag 1600 kg trekken.
Rijd 1 op 12.
Heeft 4 weel drive en een hi en low waardoor ik overal uit kom.
52 eur per maand wegenbelasting.
Voor mij nooit geen ander merk meer als trekauto!

Een 1.6 of 1.8 mag ook nog makkelijk jouw trailer trekken en valt binnen je gewichtsklasse (zijn ook nog eens makkelijker te vinden).

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 10:55

Afhankelijk hoe veel kilometer je rijdt kan een waar zwaarder auto die zuiniger rijdt een goedkopere keuzen zijn. Mijn volvo v40 automaat doet 1 op 14. Schakel is mogelijk nog zuiniger. Aan wegen belasting betaal ik 8 euro meer.