Ibbel schreef:Je mist mijn punt nog steeds![]()
Bijna iedereen hier geeft de voorkeur aan een zware auto voor een in verhouding zware trailer boven een lichte auto voor een in verhouding even zware trailer. En technisch gezien moet dat niets uitmaken.
Dat een zware auto voor een lichte trailer alsnog veiliger is, staat buiten kijf.
Het gaat er mij om dat (vrijwel) iedereen hier zegt: zet geen lichte auto voor een trailer, terwijl als je gaat rekenen de verhouding lichte auto/lichtere trailer precies hetzelfde is als zware auto/zwaardere trailer.
Het is dus een gevoél dat een lichte auto onveiliger zou zijn voor een trailer, als de verhoudingen qua gewicht hetzelfde zijn.
Klopt hoor, met als logische voorbeelden heel veel combinaties met 2 paarden erachter die volgens de specificaties net aan het randje zitten. Maar ja, zware bak ervoor en dan maakt het niet meer uit. Want welke personenauto's mogen daadwerkelijk een tweepaardstrailer met 2 paarden trekken? En dan heb ik het nog niet over de 2 paardstrailers waar eigenlijk geen 2 paarden op kunnen en die er toch op staan.