Tips, tricks of ergernissen van/voor de stal/pensionhouder!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 20:19

shampy schreef:
Wel raar dat iedereen zo bang is dat zijn stalhouder geld verdiend aan pensionpaarden.
Wanneer bv.er een dure cap wordt aangeschaft bij een ruitersportzaak lijkt niemand er problemen mee te hebben dat zo'n artikel 5 x over de kop gaat qua prijs...

Ligt dat er ook niet aan waarvoor je dan betaald? Ik denk dat iedereen zn stalhouder een fatsoenlijk maandloon gunt, maar sommige dingen gaan soms te ver. Ik moet bijv 4 euro per dag(!) bijbetalen als ik mijn paard met springschoenen en peeskappen om buiten wil hebben. Dat is meer dan 100 euro per maand bovenop de 75 euro stapmolenservice en nog een flinke kap standaard stalgeld.. Ja dan voel ik me wel genept!

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 20:33

Ik snap dat jij je genept voelt maar toen ik werkte als stalmedewerker had bijna iedereen wel speciale verzoeken zodat ik amper tijd had om mijn normale werk te doen.

Ik begrijp een stalhouder daarom ook volkomen als hij/zij voor extra handelingen meer geld rekent.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 20:50

Lioony schreef:
shampy schreef:
Wel raar dat iedereen zo bang is dat zijn stalhouder geld verdiend aan pensionpaarden.
Wanneer bv.er een dure cap wordt aangeschaft bij een ruitersportzaak lijkt niemand er problemen mee te hebben dat zo'n artikel 5 x over de kop gaat qua prijs...

Ligt dat er ook niet aan waarvoor je dan betaald? Ik denk dat iedereen zn stalhouder een fatsoenlijk maandloon gunt, maar sommige dingen gaan soms te ver. Ik moet bijv 4 euro per dag(!) bijbetalen als ik mijn paard met springschoenen en peeskappen om buiten wil hebben. Dat is meer dan 100 euro per maand bovenop de 75 euro stapmolenservice en nog een flinke kap standaard stalgeld.. Ja dan voel ik me wel genept!

Tsja ik vind het best logisch. Stel hij rekent er 50 cent voor komt iedereen met zulke dingen aanzetten, en volgens mij mag dat arbotechnisch gezien ook helemaal niet. Vind dat persoonlijk ook wel heel iets teveel extra om aan 'gewone' stalhouder te vragen op de gemiddelde pensionstal, meer iets voor een groom als je een duur wedstrijdpaard hebt.

Vjestagirl

Re: Tips, tricks of ergernissen van/voor de stal/pensionhouder!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 20:54

Ik vind dingen als beenbescherming omdoen, dekens wisselen, medicatie toedienen (vaak ook afgewogen), het maken van slobber of seniores priores etc, ook echt wel extra handelingen die niet standaard hoeven te zijn en waar een stalhouder best extra geld voor mag vragen.

Zeker met beenbeschermers enzo. Als hij ze afdoet wil je ook graag dat ze niet vol met blubber aan de kant gooit, maar eventjes afborstelt en netjes opbergt. T kost gewoon veel extra tijd.

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 23:41

Schoonmaken is echt niet nodig, maar als je een stal met veel sportpaarden hebt is beschemers omdoen vrij normaal. De ijzers vliegen je om de oren.
Vind iets bijbetalen nog niet zo erg, maar meer dan 100 euro per maand voor 30 sec werk dagelijks dat gaat er bij mij niet in hoor sorry... Hebben het hier dan wel om een bedrag wat dan 600+ per maand wordt!
Laatst bijgewerkt door Lioony op 29-01-19 23:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 23:44

Lioony schreef:
Schoonmaken is echt niet nodig, maar als je een stal met veel sportpaarden hebt is dit vrij normaal. De ijzers vliegen je om de oren.
Vind iets bijbetalen nog niet zo erg, maar meer dan 100 euro per maand voor 30 sec werk dagelijks dat gaat er bij mij niet in hoor sorry... Hebben het hier dan wel om een bedrag wat dan 600+ per maand wordt!

2 minuten werk, wat je nooit mag vergeten, wat ook voor 99% van die dieren niet echt nodig is (je hebt een paard, geen suikerklontje), en wat je ook nooit mag vergeten weer af te doen, want dan heb je de poppen aan het dansen. Zeker met "veel sportpaarden" zou ik ook extra gaan vragen voor deze grapjes, voordat je je hele dag kwijt bent aan dit soort randzaken.

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 23:51

Vjestagirl schreef:
Lioony schreef:
Schoonmaken is echt niet nodig, maar als je een stal met veel sportpaarden hebt is dit vrij normaal. De ijzers vliegen je om de oren.

2 minuten werk, wat je nooit mag vergeten, wat ook voor 99% van die dieren niet echt nodig is (je hebt een paard, geen suikerklontje), en wat je ook nooit mag vergeten weer af te doen, want dan heb je de poppen aan het dansen. Zeker met "veel sportpaarden" zou ik ook extra gaan vragen voor deze grapjes, voordat je je hele dag kwijt bent aan dit soort randzaken.

Sorry maar 2 minuten dan sta ik al aan de andere kant van het erf hoor :D
Zonder springschoenen sta ik iedere 2 weken bij de smid op de stoep, kost mij klauwen met geld en tijd. Maargoed: ik heb het niet over een stal bij de boer achter op het erf, maar gewoon stallen waar je sowieso al flink betaald, imo gewoon stukje service naar je klanten toe. Zijn gelukkig ook genoeg stallen waar dit gewoon normaal is.

Ik heb het overigens alleen over beschermers en niet over alle andere zaken die daar nu aan toegevoegd worden.. Lijkt me niet meer normaal dat je verder dingen zelf regelt, alleen met beschermers wordt dat vrij lastig.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 00:20

Het is natuurlijk ook de stalhouder die bepaalt wat voor soort stal hij wilt runnen. Wilt hij een rechttoe rechtaan stal waar alle paarden gewoon dagelijks in een kudde de stal uit naar de wei galopperen of gaat hij voor een stal vol luxepoppetjes waar ieder paardje aan de hand naar een postzegelweitje gebracht moet worden ingepakt in minstens 3 lagen bescherming.
Als je kiest voor dat laatste, kan je dus incalculeren dat je veel meer tijd kwijt zal zijn aan dat soort dingen en dat dan in de stalprijs berekenen. Dat is puur psychologisch. Als je zegt dat het stalgeld 400 euro all in is, dan zullen mensen zeggen: he, dit is de prijs en daarvoor krijgen we dit allemaal, deze stal is perfect. Als je zegt dat het stalgeld 350 euro is en dat voor iedere actie X bedrag bijbetaald moet worden, dan gaan mensen klagen:het stalgeld is al zo hoog en dan moet je ook nog voor ieder wissewasje betalen. Psychologie!

Reina_Lucia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 00:28

Op onze oude stal was het altijd €180 euro voor een paard p.m en €150 voor pony's. Met hooi/stro, onbeperkt weiland, 2 binnenbakken, 1 buitenbak en het binnen zetten inbegrepen. Ik vond dit echter een hele lage prijs ook Al waren de stallen niet ban beste kwaliteit. Inmiddels de paarden aan huis, vind dit toch een stuk prettiger maar wel veel meer werk ;)

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 07:05

Bij ons is 5 dagen pw loszetservice 29 euro per maand extra. Hier zitten idd geen dekens wisselen of beenbescherming bij. Daar moet bij ons ook voor bijbetaald worden. De randzaken lopen anders idd erg op. Deken opdoen hier, medicatie daar, hooi in hooinet want vergeten zelf te doen, Even vasthouden bij de dierenarts of smid, nog even extra naar buiten of in de molen. Dit zijn dingen waar we toch een prijslijst voor gemaakt hebben. Als je er tig hebt staan loopt het anders aardig op qua tijd en daarmee onbetaalde arbeid. Maar goed, onze stalling is ook niet megaduur voor de faciliteiten die je er voor krijgt. Ik heb mijn paard eens een zomer ergens anders gehad voor meer weidegang, 5 sterren megaluxe, dat was 500 plus alles bij elkaar, ja daar verwacht ik wel dat ze een deken wisselen en kapjes omdoen voor dat geld haha

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 08:48

Ik doe dingen die noodzakelijk zijn wel zo. Ik heb er 1 staan met een peesblesure die koel ik wel. Suplementen door het voer doe ik ook. Een deken wat scheef is of een paard wat nat onder zijn deken staat dat verhelp ik ook. Maar peesbeschermers begin ik echt niet aan ook niet voor geld. Maar dat is idd de stalling waar je staat. Ik zou trouwens ook langer als 30 sec er over doen. Ik denk nog altijd en merk het in dit topic weer dat klanten het werk onderschatten.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 08:53

Lioony schreef:

Nu ben ik wel heel benieuwd naar een filmpje waarin jij in 30 sec peeskappen en springschoenen aan- en terug uitdoet. Bij mij duurt dat heel wat langer.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 09:03

Ik zou daar ook niet blij mee zijn als dit bij meerdere paarden kostenloos moet gebeuren, en als ze vies zijn moet je ze dan ook afspoelen en laten drogen etc?

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 09:16

Hier 25 jaar een pensionstal en genoeg meegemaakt. :D

Het geval van de peesbeschermers lijkt mij heel simpel, de stal heeft zijn prijs en dan is dat of oké, of je zoekt zelf een andere oplossing.
Iemand kan iets belachelijk duur vinden, maar dat heb ik in een winkel ook wel eens. ;)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 11:37

Vjestagirl schreef:
Lioony schreef:

Als ik zelf pension zou aanbieden zouden dit alleen maar ,,sportpaarden,, zijn die ik hier zou willen hebben staan met fanatieke, serieuze ruiters. Ik heb de fasciliteiten hiervoor. Ben zelf fanatiek in de internationale wedstrijdsport en weet wat er bij komt kijken kwa management. Ik zou met mijn paarden dan ook nooit op een stal willen staan met alleen recreatie ruiters. ( (Niet om de ruiters, niks mis met recreatief rijden voor jullie mij verkeerd begrijpen..) Hier zorgen we voor een goede bodem om te trainen en paarden kunnen zowel apart als bij elkaar buiten staan. Ik neem aan dat de meeste mensen die fanatiek wedstrijdsport doen hier ook de stal naar uit kiest en ja die kunnen gemiddeld wel duurder zijn. En ja natuurlijk mag een pensionhouder aan zijn klanten verdienen. Deze werkt er ook hard voor
Ik rij overigens reining. Dus kan zowiezo niet op zo maar een bodem trainen.

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 11:52

SparklingApp schreef:
Hier 25 jaar een pensionstal en genoeg meegemaakt. :D

Het geval van de peesbeschermers lijkt mij heel simpel, de stal heeft zijn prijs en dan is dat of oké, of je zoekt zelf een andere oplossing.
Iemand kan iets belachelijk duur vinden, maar dat heb ik in een winkel ook wel eens. ;)

Ik doe het nu inderdaad maar gewoon zelf (past gelukkig op de route), aangezien andere alternatieven in de omgeving meer zwaarwegende nadelen hebben.

Wat mij steekt is de verhouding, want ik ben niet iemand die voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten. Maar 120 euro kan al het verschil zijn tussen een stal met buitenbak of binnenbak. Dat is bijna het dubbele van een 7 daagse molenservice.. En voor beschermers omdoen maak je geen kosten, geen investering nodig en het kost ook nog eens minder tijd. Ja, dan is het zoals Gini hierboven zegt ook psychologisch, ik voel mij als klant dan genept!

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 12:02

Popstra schreef:
Vjestagirl schreef:

Als ik zelf pension zou aanbieden zouden dit alleen maar ,,sportpaarden,, zijn die ik hier zou willen hebben staan met fanatieke, serieuze ruiters. Ik heb de fasciliteiten hiervoor. Ben zelf fanatiek in de internationale wedstrijdsport en weet wat er bij komt kijken kwa management. Ik zou met mijn paarden dan ook nooit op een stal willen staan met alleen recreatie ruiters. ( (Niet om de ruiters, niks mis met recreatief rijden voor jullie mij verkeerd begrijpen..) Hier zorgen we voor een goede bodem om te trainen en paarden kunnen zowel apart als bij elkaar buiten staan. Ik neem aan dat de meeste mensen die fanatiek wedstrijdsport doen hier ook de stal naar uit kiest en ja die kunnen gemiddeld wel duurder zijn. En ja natuurlijk mag een pensionhouder aan zijn klanten verdienen. Deze werkt er ook hard voor

Ik vraag me dan alleen af waarom je geen recreatieruiters wil? Heb je daar op een bepaalde manier last van? Of helpt het je motivatie niet als een ander gewoon lekker rondjes aan het huppelen is in de bak?

Ik snap zelf nooit zo goed waarom je niet tussen recreatieruiters intensief zou kunnen trainen?

@Lioony: het omdoen van peesbeschermers kost wel degelijk geld: namelijk manuren. Voor elke dag de beschermers af en omdoen reken je 10 minuten. Dat voor 4 euro pd is een uurloon van ro d de 25 euro. En dat vind ik best netjes.

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 12:04

snuffie123 schreef:
Popstra schreef:

Ik vraag me dan alleen af waarom je geen recreatieruiters wil? Heb je daar op een bepaalde manier last van? Of helpt het je motivatie niet als een ander gewoon lekker rondjes aan het huppelen is in de bak?

Ik snap zelf nooit zo goed waarom je niet tussen recreatieruiters intensief zou kunnen trainen?

@Lioony: het omdoen van peesbeschermers kost wel degelijk geld: namelijk manuren. Voor elke dag de beschermers af en omdoen reken je 10 minuten. Dat voor 4 euro pd is een uurloon van ro d de 25 euro. En dat vind ik best netjes.

Ik zeg toch ook duidelijk minder uren dan?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 12:08

Nogmaals niks mis met recreatie ruiters zoals ik al schreef maar die hebben er niks aan als ik mijn rundowns of snelle cirkels oefen :D
Daar komt bij ze vaak een reining bodem veeeeel te zwaar vinden.
Het is gewoon fijn als wedstrijd ruiter mensen om je heen te hebben die begrijpen waar je mee bezig bent en die je enigszins motiveren.
Ik heb het overigens niet over af en toe een wedstrijdje mee pakken ik heb het over op hoog niveau mee rijden. Heb het dus meer over een trainings stal
Ik geloof ook niet dat recreatie ruiters daar zelf graag zouden willen staan.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 12:36

Lioony schreef:

Kan aan mij liggen, maar ik zie dat niet staan. Ik zal je bericht wel verkeerd gelezen hebben dan? Ik reageerde op het zinnetje waar letterlijk staat dat het omdoen van beschermers niks kost.
Citaat:
En voor beschermers omdoen maak je geen kosten

@Popstra: dat snap ik dan hoor! Ik hoor het alleen vaker en begreep het gewoon niet zo goed. Moet wel zeggen dat dat meestal "gewoon" dressuurruiters zijn die m of z rijden. Daar snap ik het nog steeds niet helemaal bij.

Ik zou het trouwens niet erg vinden hoor als je je rundowns of snelle cirkels oefent :D
Maar de bodem is inderdaad wel een ander verhaal en ik snap ook dat het je meer motivatie geeft en fijn is dat ze weten waar je mee bezig bent!

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 12:37

snuffie123 schreef:
Lioony schreef:

Kan aan mij liggen, maar ik zie dat niet staan. Ik zal je bericht wel verkeerd gelezen hebben dan? Ik reageerde op het zinnetje waar letterlijk staat dat het omdoen van beschermers niks kost.
Citaat:
En voor beschermers omdoen maak je geen kosten

@Popstra: dat snap ik dan hoor! Ik hoor het alleen vaker en begreep het gewoon niet zo goed. Moet wel zeggen dat dat meestal "gewoon" dressuurruiters zijn die m of z rijden. Daar snap ik het nog steeds niet helemaal bij.

Ik zou het trouwens niet erg vinden hoor als je je rundowns of snelle cirkels oefent :D
Maar de bodem is inderdaad wel een ander verhaal en ik snap ook dat het je meer motivatie geeft en fijn is dat ze weten waar je mee bezig bent!

Missxhien de hele zin lezen dan?
“ En voor beschermers omdoen maak je geen kosten, geen investering nodig en het kost ook nog eens minder tijd. “

Kosten als in: een draaiende stapmolen, onderhoud...

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 12:43

En wat denk je dat het met een rug van de pensionhouder doet als ie, naast zijn waarschijnlijk fysiek zware werk ook nog eens bij 20 paarden peesbeschermers om en af moet doen? Ik snap heel goed dat een stalhouder dat voor een paar tientjes niet gaat doen.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 12:49

Lioony schreef:
“ En voor beschermers omdoen maak je geen kosten, geen investering nodig en het kost ook nog eens minder tijd. “

Nou dat had ik wel gedana hoor, maar dan nog. Je zal het vast anders bedoeld hebben, dus prima. Maar ik snap 'm dan niet.

Je eerste deel dan: "beschermers omdoen maak je geen kosten". Ja dus wel, manuren.

Tweede deel: "geen investering nodig", ja klopt, maar dan vallen de kosten van manuren nog niet mee weg.

Derde deel: "en het kost ook nog eens minder tijd", nee, nogmaals manuren. Het kost je juist heel veel meer tijd. Je hebt tijd nodig om ze om te doen en tijd kost geld.

Dus geen kosten als in draaiende stapmolen die je hebt aangeschaft en elektriciteit kost, maar wél kosten aan manuren. Wat ik al zei, 4 euro voor 10 minuten werk per dag, vind ik best een reeël bedrag.

Pensionhouders zijn al genoeg tijd bezig met andere dingen en hebben vaak niet ook nog de tijd om voor 30 a 40 paarden allemaal de beschermers om te doen.

Verder heb je zelf altijd nog de keuze. Je hoeft er niet te staan, als je je genept voelt, ga je ergens anders naartoe waar je je niet genept voelt. Maar ik denk dat je je best kan verkijken op de tijd die er in een pensionstal zit.

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 12:55

snuffie123 schreef:
Lioony schreef:

Nou dat had ik wel gedana hoor, maar dan nog. Je zal het vast anders bedoeld hebben, dus prima. Maar ik snap 'm dan niet.

Je eerste deel dan: "beschermers omdoen maak je geen kosten". Ja dus wel, manuren.

Tweede deel: "geen investering nodig", ja klopt, maar dan vallen de kosten van manuren nog niet mee weg.

Derde deel: "en het kost ook nog eens minder tijd", nee, nogmaals manuren. Het kost je juist heel veel meer tijd. Je hebt tijd nodig om ze om te doen en tijd kost geld.

Dus geen kosten als in draaiende stapmolen die je hebt aangeschaft en elektriciteit kost, maar wél kosten aan manuren. Wat ik al zei, 4 euro voor 10 minuten werk per dag, vind ik best een reeël bedrag.

Pensionhouders zijn al genoeg tijd bezig met andere dingen en hebben vaak niet ook nog de tijd om voor 30 a 40 paarden allemaal de beschermers om te doen.

Verder heb je zelf altijd nog de keuze. Je hoeft er niet te staan, als je je genept voelt, ga je ergens anders naartoe waar je je niet genept voelt. Maar ik denk dat je je best kan verkijken op de tijd die er in een pensionstal zit.

Het ging hier om de vergelijking tussen de kosten voor een 7daagse molenservice (75eu) en de kosten voor 7 dagen beschermers om doen (120eu), staat bovenin mijn stuk tekst.

Ik heb overigens nergens gezegd dat het hier om 20-40 paarden gaat. Is totaal niet aan de orde in dit geval dan.
Laatst bijgewerkt door Lioony op 30-01-19 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Harry72

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 12:55

Popstra schreef:
Nogmaals niks mis met recreatie ruiters zoals ik al schreef maar die hebben er niks aan als ik mijn rundowns of snelle cirkels oefen :D
Daar komt bij ze vaak een reining bodem veeeeel te zwaar vinden.
Het is gewoon fijn als wedstrijd ruiter mensen om je heen te hebben die begrijpen waar je mee bezig bent en die je enigszins motiveren.
Ik heb het overigens niet over af en toe een wedstrijdje mee pakken ik heb het over op hoog niveau mee rijden. Heb het dus meer over een trainings stal
Ik geloof ook niet dat recreatie ruiters daar zelf graag zouden willen staan.

Ik snap niet helemaal wat je bedoeld met een recreatie ruiter die af en toe een wedstrijdje mee pakt.
Is dat bij jou 1 keer in het half jaar of vallen daar ook de ruiters onder die bijna elke week op wedstrijd gaan en meerdere pony's uitbrengen op B-M niveau ?
Begrijp mij goed , ieder zijn hobby.
Maar ik word er ECHT niet blij van als wij dressuur aan het trainen zijn er een western ruiter bij in de bak komt en op 2 meter voor ons haar stops gaat oefenen. En vanuit snelle cirkels vlak langs ons voluit weg in ren galop . Enig idee hoe hoog in het bloed staande dressuur pony's daar op reageren ? Nog los van dat de vlakke bodem er met een half uur bijna uitziet als een knollen veld.
Gelukkig hebben wij de pony's aan huis staan, maar zouden wij op zo'n pension stal staan zou dat voor ons een reden zijn om direct te verkassen.
Nogmaals ,ieder zijn hobby en niks verkeerds over western ruiters maar in mijn ogen gaat het niet samen.