nalezen overeenkomst voor verzorger

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 15:06

TS, ik vind het verstandig van je dat je het contract laat nalezen en input vraagt.

Mijn inziens zouden meer van deze overeenkomsten op papier moeten worden gezet als je al die drama verhalen leest in de verzorgertopics. Wel ben ik het met anderen eens dat in je contract er ook meer verantwoordelijkheid moet zijn van jou. Het is ofwel verzorgen ofwel leasen. Met leasen sta je een hoop af en ik weet niet of je dat wel gaat lukken.

Fieah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-18 15:26

xxCYNNxx schreef:
Juist nu zal er juist rechtszaken van komen als verzorger valt en ernstig letsel er aan over houdt. Want volgens het contract ben jij niet aansprakelijk daarvoor...terwijl je wettelijk gezien dat wel bent.
Ik weet niet hoe oud de verzorger is? Je zegt volwassen, maar dat kan dus net 18 zijn. Kan mij niet voorstellen dat ouders het pikken als hun dochter valt, ernstig letsel heeft en jij gaat verwijzen naar het contract.
Want jij zegt dat het contract mogelijkheid biedt tot overleg, maar op dat punt biedt het contract dat helemaal niet; jij stelt je niet aansprakelijk bij letsel van de verzorger veroorzaakt door bv een val.
Is maar 1 interpretatie mogelijk bij die omschrijving, dus in hoeverre biedt dat volgens jou de optie om onderling wat te regelen dan?

het zal moeilijk zijn om een rechtszaak te maken op basis van dit soort contract. Er is geen notaris, geen registratie of niks, het is enkel een overeenkomst met afspraken tussen de partijen.
er staat idd dat ik niet verantwoordelijk ben, zoals ook op alle maneges een bordje hangt maar als puntje bij paaltje komt zijn de maneges (ofja, hun verzekering) wel verantwoordelijk. Maar ik las in andere topics dat dit toch best opgenomen wordt in een overeenkomst.
zij is 22 jaar.
het overleg: als zij iets wel of niet doen wat het contract tegenspreekt. Bv als zij yatzee toch met een bit rijdt. dit wil ik absoluut niet. Dan kan ik verwijzen naar de overeenkomst. ok, het is misschien niet echt overleg maar een vangnetje met afspraken om op terug te vallen, dus niemand kan zeggen "oei, ik wist dat niet".

Schuur_ schreef:
TS, ik vind het verstandig van je dat je het contract laat nalezen en input vraagt.

Mijn inziens zouden meer van deze overeenkomsten op papier moeten worden gezet als je al die drama verhalen leest in de verzorgertopics. Wel ben ik het met anderen eens dat in je contract er ook meer verantwoordelijkheid moet zijn van jou. Het is ofwel verzorgen ofwel leasen. Met leasen sta je een hoop af en ik weet niet of je dat wel gaat lukken.

wat zou jij er nog bij inzetten?
want heel kort samengevat is de afspraak: ik geef eten en drinken, doe de klusjes, zij doet het rijden, verzorgen,... en is voor zichzelf verantwoordelijk. En ze moet zich aan afspraken houden zoals bijvoorbeeld enkel bitloos rijden en 2 dagen rust per week.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 07-11-18 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

xxwienekexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 15:34

Frummels schreef:
Ik vind de aangepaste versie een prima contract hoor :j Ik zie het probleem niet zo. Beter nu alles op papier hebben, dan dalijk allerlei juridische rompslomp :) T is natuurlijk allemaal pas van toepassing als er iets fout gaat. Zolang dat niet gebeurt, is er niets aan de hand. Vind het goed dat je dit zo serieus neemt, want ik hoor echt overal om me heen ellende over tussen eigenaars en verzorgers.

Mee eens, ik vind dit netjes opgesteld en ook al is het niet via registratie of notaris dan nog is het in mijn ogen altijd meer waard als alleen mondeling afgesproken. :)

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 15:36

dat is helemaal niet zo moeilijk hoor; zo'n rechtszaak. Dat ligt er namelijk aan of jij er op staat dat bepaalde punten tot de letter worden gevolgd.

En dan heb ik het uiteraard niet over futiliteiten als wel of niet met bit rijden.

Maar stel; zij valt en heeft letsel en jij blijft volhouden; ik ben niet aansprakelijk, want dat heb ik in het contract opgenomen en je hebt getekend, dan is een rechtszaak zo opgemaakt hoor, vanuit de kant van de verzorger dan uiteraard.

Dat je contract niet rechtsgeldig is, weet ik ook wel...al was het maar om een aantal bepalingen die in strijd zijn met de wet........laat staan dat er een notaris te vinden is die zich voor zo'n contract garant wil staan; die zou wel gek zijn.

Het gaat erom dat als jij er op staat dat bepaalde punten tot de letter worden nageleefd in geval van calamiteiten, jij zo een rechtszaak aan je broek hebt, als verzorger even verder kijkt dan dr neus lang is en er achter komt dat jij wel degelijk aansprakelijk bent.

Het zal misschien een tijd duren voor het ook daadwerkelijk voor een civiele rechter komt, maar moeilijk om een rechtszaak te beginnen? Nee, onder de juiste omstandigheden is dat zo gebeurt. En mijn voorbeeld valt daar dus onder.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 07-11-18 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 15:44

xxCYNNxx schreef:
dat is helemaal niet zo moeilijk hoor; zo'n rechtszaak. Dat ligt er namelijk aan of jij er op staat dat bepaalde punten tot de letter worden gevolgd.

En dan heb ik het uiteraard niet over futiliteiten als wel of niet met bit rijden.

Maar stel; zij valt en heeft letsel en jij blijft volhouden; ik ben niet aansprakelijk, want dat heb ik in het contract opgenomen en je hebt getekend, dan is een rechtszaak zo opgemaakt hoor, vanuit de kant van de verzorger dan uiteraard.

Dat je contract niet rechtsgeldig is, weet ik ook wel...al was het maar om een aantal bepalingen die in strijd zijn met de wet........laat staan dat er een notaris te vinden is die zich voor zo'n contract garant wil staan; die zou wel gek zijn.

Het gaat erom dat als jij er op staat dat bepaalde punten tot de letter worden nageleefd in geval van calamiteiten of jij zo een rechtszaak aan je broek hebt, als verzorger even verder kijkt dan dr neus lang is en er achter komt dat jij wel degelijk aansprakelijk bent.

Ik denk ook dat het meer om gebruik van het paard en de spullen gaat, maar TS voor de duidelijkheid ook andere dingen in het contract wil hebben? Dat je aansprakelijkheid niet kunt uitsluiten lijkt me duidelijk. Althans, hier in Nederland. TS komt uit België dus hoe het daar geregeld is weet ik niet.

Las overigens ook iets over dat een contract niet geldig is als het niet bij een notaris vast ligt. Dat is natuurlijk niet helemaal juist. Een huurovereenkomst, arbeidsovereenkomst of overeenkomst van opdracht wordt ook niet bij de notaris overlegd of ingeschreven, maar is wel degelijk geldig. Het is alleen zo dat als er iets in staat dat tegenstrijdig is met hetgeen er in de wet genoemd wordt, de wet voor gaat. Maar dat wil niet zeggen dat het hele contract niet rechtsgeldig is. (Anders had ik eerder in elk geval bar weinig te doen gehad als jurist in het consumentenrecht).

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 15:47

dromertje2 schreef:
Dat weet ik zo niet. Als je hem verkoopt nadat zij hem dressuurmatig heeft doorgereden verdien je er meer aan dan als je hem nu verkoopt.

Wat is daar in vredesnaam mis mee?
Mag dat tegenwoordig niet meer?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 15:48

klopt, heb je gelijk in Frummels. Maar zit dat verschil misschien in wat de partijen vertegenwoordigen?
Een woningstichting bv is een bedrijf, die jaarlijks heel wat contracten opstelt. Je zou nog amper fatsoenlijk kunnen functioneren als bedrijf als je voor elk contractje naar de notaris moet.

Dacht dat dat hele notarisgebeuren geldt als het een overeenkomst betreft tussen 2 particulieren ipv bedrijf vs particulier?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 15:48

Fieah schreef:
ik snap eigenlijk niet dat zoveel mensen een vreemde zomaar vertrouwen bij hun paard? Ik heb deze dame enkele keren gezien en ik denk dat ze te vertrouwen is maar dat weet ik toch nooit zeker?

Maar weet je dan dat ze met dit contract wel te vertrouwen is?
Wil je hier iets mee dan moet je er mee langs of de vrederechter of een civiele rechtszaak beginnen wat je veel geld kost.Ik weet de leeftijd van je verzorgster niet maar met een minderjarige mag je geen contract maken ,plus dat een contract alleen geldig is als je het beide bij de notaris tekent.

Zelf zou ik als ik iemand vreemd bij mijn paard liet de eerste tijd gewoon mee gaan en dan zien of ik iemand vertrouw of niet.

Ook in België ben je als eigenaar verantwoordelijk voor de schade die je paard veroorzaakt dus ook als iemand er afvalt daar kan je jezelf helaas niet aan onttrekken.
Maar als jullie je prettig vinden met een contract moet je dat gewoon doen.Ik zou persoonlijk wel die 5 euro er uit halen bij laattijdig betalen dat staat niet sympathiek. Boven dien kan je geen 5 euro boete vragen voor diensten die nog niet verleend zijn.Aangezien ze voor de 10e moet betalen dat is neem ik aan het begin van de maand.

Fieah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-18 15:52

beatje schreef:
Fieah schreef:
ik snap eigenlijk niet dat zoveel mensen een vreemde zomaar vertrouwen bij hun paard? Ik heb deze dame enkele keren gezien en ik denk dat ze te vertrouwen is maar dat weet ik toch nooit zeker?

Maar weet je dan dat ze met dit contract wel te vertrouwen is?
Wil je hier iets mee dan moet je er mee langs of de vrederechter of een civiele rechtszaak beginnen wat je veel geld kost.Ik weet de leeftijd van je verzorgster niet maar met een minderjarige mag je geen contract maken ,plus dat een contract alleen geldig is als je het beide bij de notaris tekent.

Zelf zou ik als ik iemand vreemd bij mijn paard liet de eerste tijd gewoon mee gaan en dan zien of ik iemand vertrouw of niet.

Ook in België ben je als eigenaar verantwoordelijk voor de schade die je paard veroorzaakt dus ook als iemand er afvalt daar kan je jezelf helaas niet aan onttrekken.
Maar als jullie je prettig vinden met een contract moet je dat gewoon doen.Ik zou persoonlijk wel die 5 euro er uit halen bij laattijdig betalen dat staat niet sympathiek. Boven dien kan je geen 5 euro boete vragen voor diensten die nog niet verleend zijn.Aangezien ze voor de 10e moet betalen dat is neem ik aan het begin van de maand.

het is om enkele afspraken vast te leggen en achteraf niet te kunnen zeggen "oooh maar dat wist ik niet". ze is 22. en ik ga de eerste (en afhankelijk hoe dat gaat de tweede) maand er sowieso altijd bij zijn.

ik heb het contract ondertussen ook flink aangepast en ingekort hoor, staat enkele posts hoger. die 5 euro kwam van het contract halve stal wat ik als voorbeeld heb gebruikt, is er intussen uit.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 15:53

@ Frummels:

en gaat niet alleen om spullen hoor; op pagina 3 staat weer een versie van het contract waar het volgende in staat:
De eigenaar is niet verantwoordelijk voor schade of letsel aan de verzorger (bijvoorbeeld door een val).

En dat is gewoon niet correct; ts is gewoon aansprakelijk in zo'n situatie.

Dus gaat niet alleen om in te dekken tegen kapotte spullen.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 16:00

laura1987 schreef:
dromertje2 schreef:
Dus eigenlijk moet je verzorgster je betalen om hem dressuurmatig door te rijden?

Hier zie ik dan het probleem niet van in.
Als de verzorgster dit niet zou willen zou zij het niet doen. Het is dan ook wel duidelijk dat dit geen professionele ruiter is, maar iemand die het paard wil laten groeien of samen met het paard wil groeien. Puur voor de lol/ ontspanning dus.

@ts wat mij bij dit groene paard verstandig lijkt is om 1 maal per maand verplicht te laten lessen bij een instructrice die door jullie beide goed bevonden wordt.

Ik quote mezelf even, want waarschijnlijk heb je er door de vele andere Posts overheen gelezen.
Is het een idee haar 1 keer per maand verplicht te laten lessen?
Zo kun je het “ verpesten” van je paard misschien nog enigszins voorkomen. Zowel zij als het paard leren hiervan en zullen dus samen alleen maar beter worden.

Fieah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-18 16:04

xxCYNNxx schreef:
@ Frummels:

en gaat niet alleen om spullen hoor; op pagina 3 staat weer een versie van het contract waar het volgende in staat:
De eigenaar is niet verantwoordelijk voor schade of letsel aan de verzorger (bijvoorbeeld door een val).

nogmaals, dat staat erin op aanraden van verschillende artikels die ik heb gelezen en topics van op dit forum. Ja, ik weet dat in werkelijkheid mijn verzekering hiervoor tussenkomt als er letsel is aan de verzorger, maar bij een schadegeval tijdens het rijden door de verzorger is het haar verzekering die daarvoor tussenkomt. dat is letterlijk wat mijn verzekering zegt en wat ik hier al verschillende keren heb geantwoord.
elke manege heeft ook zo een bordje hangen en dat is in principe ook niet rechtsgeldig, toch hangt het er.

laura1987 schreef:
Hier zie ik dan het probleem niet van in.
Als de verzorgster dit niet zou willen zou zij het niet doen. Het is dan ook wel duidelijk dat dit geen professionele ruiter is, maar iemand die het paard wil laten groeien of samen met het paard wil groeien. Puur voor de lol/ ontspanning dus.

@ts wat mij bij dit groene paard verstandig lijkt is om 1 maal per maand verplicht te laten lessen bij een instructrice die door jullie beide goed bevonden wordt.

Ik quote mezelf even, want waarschijnlijk heb je er door de vele andere Posts overheen gelezen.
Is het een idee haar 1 keer per maand verplicht te laten lessen?
Zo kun je het “ verpesten” van je paard misschien nog enigszins voorkomen. Zowel zij als het paard leren hiervan en zullen dus samen alleen maar beter worden.[/quote]

dat kan ik zeker met haar bespreken, voor mij kan het in elk geval.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 07-11-18 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 16:07

Ik ben dan wel dus bijrijdster, maar voor max vijf dagen per week rijden en zelf weten wanneer ze langs wil komen etc, vind ik 80 euro geen vreemde prijs.

Mensen durven hier ook 75-100 euro te vragen pm voor twee dagen aan een bijrijdster die ook uitmest ed. Dát is me wel wat te gek. Dit niet hoor?

Dat lessen vind ik ook een goed idee!

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 16:08

Oh sorry, dan heb ik er inderdaad overheen gelezen.
Ik zou dan wel een instructrice kiezen waar jullie het beide mee eens zijn.
Dat jij bijv niet een instructrice wil die alles vanuit ontspanning doet en zij er 1 neemt die je paard dmv zagen naar beneden rijd.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 16:13

Palmera schreef:
dromertje2 schreef:
Dat weet ik zo niet. Als je hem verkoopt nadat zij hem dressuurmatig heeft doorgereden verdien je er meer aan dan als je hem nu verkoopt.

Wat is daar in vredesnaam mis mee?
Mag dat tegenwoordig niet meer?

Tuurlijk maar wel zo fijn dat men daar eerlijk in is tegenover diegene die hem bijrijd, anders vind ik het profiteren of ze moet delen in de koek.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 16:24

dromertje2 schreef:
Tuurlijk maar wel zo fijn dat men daar eerlijk in is tegenover diegene die hem bijrijd, anders vind ik het profiteren of ze moet delen in de koek.

Maar de bijrijdster profiteert er toch nú van?
Goedkoop een paard wat je 5 dagen per week als eigen mag beschouwen is toch prima?

Nou, en stel dat dat paard toevallig uitgroeit tot kampioen. Dan kan TS dat paard voor een topprijs verkopen, zal er afscheid genomen worden met opzegtermijn van de bijrijdster en is het klaar.
En het zou ook klaar zijn als de TS het paard aan de schillenboer verkoopt. ;)

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 16:29

xxCYNNxx schreef:
@ Frummels:

Nouja, zoals het er hier staat zou ze anders dus aansprakelijk zijn als de verzorger struikelt/valt onderweg naar de auto. Dat is natuurlijk niet zo :))

Maar even zonder gekheid. Bepaalde aansprakelijkheid kun je in Nederland inderdaad niet uitsluiten, maar ik weet niet hoe dat in België geregeld is.