Hulp gevraagd ivm opzegtermijn contract

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Polly
Moderator Algemeen

Re: Hulp gevraagd ivm opzegtermijn contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 12:54

Misschien is het een idee als TS op een rustig moment het gesprek aan gaat en dit voorsteld.
Ik kan me zo voorstellen dat TS op het moment van het vorige gesprek emotioneel was en misschien wist de stalhouder zich niet zo goed en houding te geven of wist niet zo goed hoe daarmee om te gaan.
Zo'n stalhouder is ook net een mens.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 12:55

Sassy schreef:
Ik zou toch wel iets aan empathie verwachten van een stalhouder. Nu komt dat echt keihard alleen maar zakelijk over...

Er zijn toch zeker meer (en betere) manieren om empathie te tonen dan financieel? Ik vind het 'grappig' dat iemand hierboven schreef dat empathie geen geld kost, maar dat nu juist de meerderheid hier betoogt dat empathie wél geld zou moeten kosten. Dat neemt niet weg dat ook ik het een mooi gebaar zou vinden als de pensionhoudster TS tegemoet zou komen, maar let op de bewoording, een gebaar. Kenmerk van een gebaar is dat het uitgaat van de gever en dat het niet iets is waar je als potentiële ontvanger aanspraak op kunt maken. Alle suggesties die hier gedaan worden om juridische ondersteuning te zoeken of een Shire/hobbelpaard/wat dan ook in de stal te zetten vind ik werkelijk absurd en te kinderachtig voor woorden. Daar ga je toch zeker geen energie in steken? De situatie is al verdrietig genoeg. De pensionhoudster doet niets verkeerd. Ja, het had misschien anders gekund, maar nee, niemand kan haar verplichten haar empathie in geld uit te drukken. Haal je schouders op en ga weer verder met je leven.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 13:02

Nee, niemand kan stalhouder verplichten hierin anders te reageren, maar het is zoals iemand anders hier ook al schreef op lange termijn zakelijk gedacht ook niet heel slim.
Die klant ben je al kwijt (als ie een nieuw paard aanschaft), en wellicht nog anderen ook die zoiets horen en dat niet bepaald sympathiek vinden. Is maar hoe je het bekijkt.

En zoals ik uit het verhaal van TS op maak is er ook niet op enig andere manier ook maar iets van medeleven getoond. Nog afgezien van de centenkwestie.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 13:06

Klopt, het is niet slim, maar een ieder heeft recht op zijn eigen stommiteiten. Voor TS verandert dat niets aan de zaak.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 13:17

@TS, gecondoleerd met t overlijden van je paard.

Ik vraag me af: TS, je vroeg zelf hoe het zat met je contract. Mss heeft ze gewoon de wettelijke feiten gezegd, en was een compromis mogelijk?

Ligt soms moeilijk hé, zo'n zaken. Hier nu ook al 2x pensionklant die paard snel verkocht krijgt, bijv. nu ook: paard te koop sinds vorige zaterdag, paard vertrekt nu zaterdag, eigenaar heeft betaald tot eind van de maand, dus betaalt wel 2 dagen meer dan dat het paard hier staat, maar heb geen 14 dagen "vooropzeg" gehad.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 13:25

goeroe schreef:
Er zijn toch zeker meer (en betere) manieren om empathie te tonen dan financieel? Ik vind het 'grappig' dat iemand hierboven schreef dat empathie geen geld kost, maar dat nu juist de meerderheid hier betoogt dat empathie wél geld zou moeten kosten. .

Merendeel zegt dat pensionhouder in zijn recht staat, maar wel had kunnen meedenken door alleen kale boxhuur te rekenen over die maand opzegtermijn.

Dan heeft de pensionhouder de kosten eruit en komt TS tegemoed zonder dat het een cent kost.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 13:27

daantjuhhh schreef:
Pipodipo schreef:
Maar borg achterhouden en een opzegtermijn eisen is dubbelop.

Exact dit.

Wie zegt dat die borg wordt achtergehouden?
Heb ik iets gemist?

Dat kan toch verrekend worden?

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-18 17:28

hwn schreef:

Ik vraag me af: TS, je vroeg zelf hoe het zat met je contract. Mss heeft ze gewoon de wettelijke feiten gezegd, en was een compromis mogelijk?

Ligt soms moeilijk hé, zo'n zaken. Hier nu ook al 2x pensionklant die paard snel verkocht krijgt, bijv. nu ook: paard te koop sinds vorige zaterdag, paard vertrekt nu zaterdag, eigenaar heeft betaald tot eind van de maand, dus betaalt wel 2 dagen meer dan dat het paard hier staat, maar heb geen 14 dagen "vooropzeg" gehad.

Helaas was er geen compromis mogelijk, ze bleef bij haar standpunt, ook toen ik aangaf dat ik vond dat ze wel iets van empathie mocht tonen omdat het allemaal zo onverwachts was. Ik moet er wel bij vermelden dat onze staleigenaresse bekend staat om haar zakelijke optreden. Borg inhouden is overigens geen sprake van hoor. Ookal verbaasd het me niet als ik nog een berichtje zou krijgen dat er een nog een vijg in de paddock lag en ik mijn borg duis niet terug krijg :')

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 17:35

Maar dit kun je zelf voorkomen door die borg al te verrekenen toch? Daar zal die borg ook voor zijn: pensionklanten die paard inladen en niet meer terugkomen..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 17:35

Wat betaal je daar qua stallingsgeld?? Want dan zou ik daar 100 euro afdoen en de rest overmaken . Klaar, geen gezeur meer maar wel erbij vermelden dat je je verwacht dat de box tot eind nov. Leeg blijft mocht je toch snel een ander paard kopen. En kijken wat het antwoord is, wanneer ze terugmailt dat dat goed is dan is het klaar , zo niet dan je spullen in de box laten staan.

Donkey366

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 18:34

Wauw wat gevoelloos inderdaad. En mijn deelneming voor het verliezen van je paard. Heb je misschien iemand die veel van contracten weet? Of je zou een rechtsbijstand kunnen vragen? Je zou kunnen proberen tot overeenkomst te komen met haar of toch moeten betalen ben ik bang.

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-18 21:02

bigone schreef:
Wat betaal je daar qua stallingsgeld?? Want dan zou ik daar 100 euro afdoen en de rest overmaken . Klaar, geen gezeur meer maar wel erbij vermelden dat je je verwacht dat de box tot eind nov. Leeg blijft mocht je toch snel een ander paard kopen. En kijken wat het antwoord is, wanneer ze terugmailt dat dat goed is dan is het klaar , zo niet dan je spullen in de box laten staan.

Dat heb ik inderdaad al eerder aangegeven en ook tegen haar gezegd, je krijgt nog stallingsgeld min de 100 euro borg. Ook al aangegeven dat ik niemand anders verwacht in mijn stal tot 1 december. En een evt nieuw paard word daar zeker niet meer gestald.

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 23:07

Knert schreef:
beatje schreef:
Als je je zaken echt zo slecht voor elkaar heb dat je boterham van 1 lege stal afhangt dan zou het je nog netjes staan om genoegen te nemen met de 100 euro borg.
Ik zou niet zo'n stalhouder willen zijn ,ik vraag me ook af als je voor mensen geen empathie kan hebben, heb je die dan wel voor de dieren waarvoor je zorgt of hou je dan ook constant rekening om maar zoveel mogelijk te verdienen.

Het hangt er niet van af, maar je calculeert wel een inkomen in. Die 100 euro zal het hem niet doen. Maar lever jij dat in van je salaris?

Als ik een topic aan zou maken dat ik 100 euro ongevraagd in moet leveren ondanks ons contract, wedden dat iedereen mij steunt? En mijn werkgever een banketstaaf vindt?

En het is al geen vetpot. Denk dat menig proffesioneel stalhouder bruto 4000 verdient (40 -50 paarden) zelf zijn pensioen a 300 euro, verzekering moet voorzien. En moet blijven onderhouden en een hypotheek moet betalen. Houd je een keer 1200 a 1400 over... in de maand. Daar had ik voor mijzelf geen dure hobby kunnen onderhouden.. wat de klant wel doet en dan om sympathiek vraagt als het die maand niet wil betalen. Terwijl de stalhouder er zelfs een contract voor heeft gehanteerd.

Dit is uiteraard een schatting. Maar het is echt niet zo dat bij 100 euro x 40 paarden er dik wordt verdiend.

Daar trek je de vergelijking scheef. De stalhouder heeft geen kosten aan stro/hooi/brok enz dus levert ook niets in als ze dat van de huurprijs zal halen.
In de door jou geschetste situatie vertaalt zich dat in: ik ben ziek geworden en mijn werkgever betaalt wel mijn loon, maar niet meer mijn reiskostenvergoeding (want je zit ziek thuis en reist niet naar werk, dus je hebt daar geen kosten aan).

@TS: wat rot dat ze bij haar standpunt blijft... jij doet het in ieder geval goed. Sterkte.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 23:10

LiesxAnne schreef:
bigone schreef:

Dat heb ik inderdaad al eerder aangegeven en ook tegen haar gezegd, je krijgt nog stallingsgeld min de 100 euro borg. Ook al aangegeven dat ik niemand anders verwacht in mijn stal tot 1 december. En een evt nieuw paard word daar zeker niet meer gestald.

Wanneer ze daarmee akkoord gaat dan gewoon de zaak afhandelen, de aanleiding is al droevig genoeg.
Sterkte de komende tijd want het heeft nogal een impact wanneer het onverwacht gebeurd.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 23:53

LiesxAnne schreef:
hwn schreef:

Helaas was er geen compromis mogelijk, ze bleef bij haar standpunt, ook toen ik aangaf dat ik vond dat ze wel iets van empathie mocht tonen omdat het allemaal zo onverwachts was. Ik moet er wel bij vermelden dat onze staleigenaresse bekend staat om haar zakelijke optreden. Borg inhouden is overigens geen sprake van hoor. Ookal verbaasd het me niet als ik nog een berichtje zou krijgen dat er een nog een vijg in de paddock lag en ik mijn borg duis niet terug krijg :')

Echt als ik zo mijn stalling moest runnen,verkocht ik de boel.Mijn inziens als je zo weinig empathie heb,kan je die voor dieren ook niet hebben en zou ik dringend een goed betalende baan zoeken.

Op zich is dit best hard werken voor weinig geld ,oud en nieuw ,kerst verjaardagen er kan weinig gevierd worden ,vakantie is een hele planning. Maar pensionhouder doe je omdat je plezier hebt om met mensen en dier om te gaan.Zo gaat het bij ons toch.Ik zal er nooit rijk van worden maar kan rond komen en heb klanten die voor mijn verjaardag en moederdag centen verzamelen en gezamelijk iets kopen ,dat vind ik een grotere waardering dan het stalgeld wat ze iedere maand betalen.
Dat wil niet zeggen dat ik het stalgeld niet nodig heb want ook ik heb helaas vaste kosten:-) ,maar overlijd een paard kunnen we oprecht mee rouwen zonder dat de eigenaar extra moet bijbetalen.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 00:07

Oei wat een lastige dit, maar allereerst sterkte met het verlies van je paard.

Ik zou idd wel redelijk vinden om kale stal te laten betalen, want stel dat de persoon die bovenaan de wachtlijst staat, eveneens een opzegtermijn van een maand heeft bij de huidige stalling, dan zou deze dus ook pas per 1 december een stal huren ipv per direct, waardoor de stalhouder idd inkomen misloopt tot 1 december.
En als het paard wel per direct kan komen dan zou het redelijk zijn om jou helemaal niet te laten betalen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 07:37

Dat ze bekend staat als zakelijk is op zich wel prettig want dat betekend ook dat ze niet voor iedereen een andere bundel met stalregels heeft en alles gelijk ziet, scheelt vaak al wel een hoop gedoe.
Jij weet nu waar je aan toe bent ( en je stalgenoten ook), bij de betaling duidelijk vermelden stalgeld november 2018 minus reeds betaald borg, sta je altijd sterk als er vragen komen over de betaling.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 08:34

Wat mij zo 'jammer' lijkt is dat je nu veel energie en woede kwijt bent aan iets dat eigenlijk allang zo was afgesproken.

De focus licht nu zo op het 'onfatsoen' van de stalhouder. En je gaat ook nog roepen dat de stal dan toch zeker leeg moet blijven tot volgende maand.

Misschien ben ik raar hoor. Maar ik zou je stalhouder een bloemetje geven en bedanken voor de goede zorgen. En thuis of met fijne stalgenoten het verlies van je paard gaan verwerken.

Empathie of coulance is geen recht. En hoe bot de tegenpartij ook is. Dan weet je toch dat je zelf anders bent en geef je zelf een gebaar. Hoe moeilijk dat soms ook is als je kwaad/verongelijkt bent. In het kader van... Goed voorbeeld doet (wellicht) goed volgen?

Vadiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 08:35

Ik heb mijn paard ook in moeten laten slapen afgelopen donderdag maar moet ook gewoon de maand november nog betalen. Is niet anders. Nu is het bij ons wel vaak zo dat er al eerder iemand in die stal kan en dan een deel verrekend wordt.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 10:56

Kelly_ann schreef:
Wat mij zo 'jammer' lijkt is dat je nu veel energie en woede kwijt bent aan iets dat eigenlijk allang zo was afgesproken.

De focus licht nu zo op het 'onfatsoen' van de stalhouder. En je gaat ook nog roepen dat de stal dan toch zeker leeg moet blijven tot volgende maand.

Misschien ben ik raar hoor. Maar ik zou je stalhouder een bloemetje geven en bedanken voor de goede zorgen. En thuis of met fijne stalgenoten het verlies van je paard gaan verwerken.

Empathie of coulance is geen recht. En hoe bot de tegenpartij ook is. Dan weet je toch dat je zelf anders bent en geef je zelf een gebaar. Hoe moeilijk dat soms ook is als je kwaad/verongelijkt bent. In het kader van... Goed voorbeeld doet (wellicht) goed volgen?

Nou sorry, maar zou ook geen bloemetje meer geven als ik gewoon de volle mep moet betalen voor een lege stal hoor, dan koopt ze dat bloemetje zelf maar van dat geld. En lijkt me ook vrij normaal dat er geen ander paard in de door TS gehuurde stal komt te staan aankomende maand.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 12:48

Levitate schreef:
Knert schreef:

Het hangt er niet van af, maar je calculeert wel een inkomen in. Die 100 euro zal het hem niet doen. Maar lever jij dat in van je salaris?

Als ik een topic aan zou maken dat ik 100 euro ongevraagd in moet leveren ondanks ons contract, wedden dat iedereen mij steunt? En mijn werkgever een banketstaaf vindt?

En het is al geen vetpot. Denk dat menig proffesioneel stalhouder bruto 4000 verdient (40 -50 paarden) zelf zijn pensioen a 300 euro, verzekering moet voorzien. En moet blijven onderhouden en een hypotheek moet betalen. Houd je een keer 1200 a 1400 over... in de maand. Daar had ik voor mijzelf geen dure hobby kunnen onderhouden.. wat de klant wel doet en dan om sympathiek vraagt als het die maand niet wil betalen. Terwijl de stalhouder er zelfs een contract voor heeft gehanteerd.

Dit is uiteraard een schatting. Maar het is echt niet zo dat bij 100 euro x 40 paarden er dik wordt verdiend.

Daar trek je de vergelijking scheef. De stalhouder heeft geen kosten aan stro/hooi/brok enz dus levert ook niets in als ze dat van de huurprijs zal halen.
In de door jou geschetste situatie vertaalt zich dat in: ik ben ziek geworden en mijn werkgever betaalt wel mijn loon, maar niet meer mijn reiskostenvergoeding (want je zit ziek thuis en reist niet naar werk, dus je hebt daar geen kosten aan).

@TS: wat rot dat ze bij haar standpunt blijft... jij doet het in ieder geval goed. Sterkte.

Ik trek het scheef? Mijn genoemde 100 euro stond symbool voor loon. Niet voor het hele stalgeld. Ik snap ook wel dat ongebruikt hooi en brok blijft liggen en dus niets gekost heeft en op dat punt het wel schappelijk was geweest als ze dit niet in rekening bracht.

En ff off-topic mijn werkgever mag pas na 12 weken mijn reiskosten achterwege laten. Gevalletje staat in mijn contract waar we beiden voor getekend hebben. Pakt goed uit voor mij, mocht het onverhoopt zo uitkomen. Ik weet goed wat ik teken en ben heel precies als het gaat om dat soort dingen. In mijn voordeel maar ook in mijn nadeel. Anders is een contract gewoon wc papier.

Hoewel elkaar een schappelijk voorstel doen, altijd een optie is naar mijn mening. En in dit geval vind ik het alleen uitbetalen van gemiste inkomsten (uurloon) zeker schappelijk.

Maar houdt ze de poot stijf, gewoon die 100 euro borg verrekenen en je verlies pakken.
Laatst bijgewerkt door Anomien op 27-10-18 12:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 12:53

Heel veel sterkte, zo naar deze dingen!

Toen mijn paard vorig jaar plots overleed heb ik er eigenlijk niet eens over na gedacht. Spoedeuthanisatie was eind augustus, september ook betaald. Wel stalgeld zonder stro en hooi. Ik heb er eigenlijk nooit over nagedacht dat dit niet hoefde want ik ben een overeenkomst aangegaan met een maand opzegtermijn.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 13:05

Rytir, dat is een soort van coulance dat je dan zeg maar een bedrag betaald voor de kale huur, wat jij dus hebt mogen doen, bij TS wordt gewoon de volle mep door berekend en dat is wat anders, want met het bedrag van de kale huur loopt de eigenaresse geen inkomsten mis,

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 13:17

Ik zou de neiging krijgen om de portie voer, hooi en stro die mijn paard kreeg gewoon te willen halen en verkopen ofzo :+ . Kale stalhuur vind ik reeel, maar de gebruikskosten niet. Ik heb zelf mijn paard in laten slapen op 3 oktober, zou betekenen dat ik voor bijna 2 volle maanden voer, hooi en stro moet betalen maar niet zou afnemen in deze situatie...

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 14:19

Gecondoleerd met je verlies TS.
Ook ik heb mijn paard 20 juni onverwachts moeten laten gaan was 31.Maar geen haar op het hoofd van mijn stalhouders dat ik nog een maand moest betalen voor een kale box.
Ook wij hebben een maand opzeg termijn.
Terwijl ze ook heel zakelijk zijn.
Mijn andere paard staat er ook nog steeds naar alle tevredenheid.