Cap plicht.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Helmplicht voor ruiters op de openbare weg, ja of nee.

Ja.
417 (60%)
Nee.
115 (16%)
Ook voor menners.
144 (20%)
Ook voor iemand die een paard te voet of te fiets begeleid.
12 (1%)

Totaal aantal stemmen: 688

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 12:43

kwita schreef:
Eileen_ schreef:

Zelf rij ik in Nederland trouwens vrijwel altijd met cap (buiten). In Canada op betrouwbare paarden zonder cap. Op groene/ jonge/ minder betrouwbare paarden met.

Dit is interessant in Nederland kun je hard vallen en in Canada niet?

Wat is de afweging daarvoor, ook al zijn ze zo betrouwbaar je kunt daar toch ook van een vluchtdier vallen?!

Nee hoor, in Canada kun je net zo hard vallen als in Nederland. Ook vaak genoeg gedaan, met en zonder cap (en hé ik leef nog zonder NAH hoor!)
Ten eerste, zoals ik in m'n post al zei, is het in Canada veel normaler om zonder cap te rijden. Wat hier als absurd wordt gezien, wordt daar als normaal gezien. En andersom. Dus jij kan het raar vinden, maar dat betekent niet meteen dat het ook raar is. In Nederland wordt je echter bijna na geschreeuwd als je zonder cap rijdt. Alleen al om dat te voorkomen rijd ik hier met cap :')
Daarnaast heb je in Nederland veel asfalt en veel verkeer waar je ook maar rijdt. Vallen op asfalt is wel een stukje harder, pijnlijker en gevaarlijker dan wanneer je valt op gras. In Canada op de plek waar ik zat, is het in the middle of nowhere dus geen asfalt en geen verkeer. Alleen maar weiland en bos.
Vallen kan altijd. Net als dat je van je fiets of scooter valt. Of wanneer je loopt en struikelt. Of dat je wordt aangereden. Of (in canada) dat je wordt aangevallen door een wild dier. Je kan net pech hebben, dat is voor mij nog geen reden om daar dan bang voor te worden. Dan kan je zeggen dat elk dier kan struikelen, maar als je geen risico wil lopen dan moet je er simpelweg niet op klimmen. Zelfs een helmpje kan je daar niet voor beschermen.

connie64

Re: Cap plicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 12:51

eileen, ervaar je het echt zo dat het bijna als absurd wordt gezien om hier zonder cap te rijden?? ik heb daar nou echt nooit iets over gehoord.

en als een helmpje je niet kan beschermen zoals je zelf zegt, waarom draag je er dan een? is dat puur om het feit dat een ander daar wat van zegt of het absurd vindt? (gewoon uit interesse hoor, ik probeer je redenaties te begrijpen!;))

Domenic16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 13:08

Mijn mening is cap plicht als verplicht ingesteld moet worden voor zowel ruiters als menners. Fietsers dragen over het 'algemeen' een fietshelm.

Paarden zijn vluchtdieren en dat betekent dat er bestaat een kans op een ongeluk.. zelfs met de meest braafste bomproef paard dat er is.
Zeker omdat teveel verkeers deelnemers niet in kan schatten hoe zo'n dier kan reageren en houden ook geen rekening ermee.. er was niet voor niks een campaign geweest om meer bewustzijn te creëren..

Veilig Verkeer https://vvn.nl/ruiter

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 13:10

Clasical schreef:
Iig mag ongezonde voedingskeuze van mij zwaarder belast worden, zoals rookwaar en alcohol ook word belast.
De verhoging van de ziektekosten waaraan iedereen meebetaald terug vorderen bij de risico groepen

Ja laten we vooral naar een wereld toegaan waarin de verzekeringsmaatschappij bepaald hoe we ons leven leiden. Heb je enig idee wat de consequenties daarvan zijn voor nu en in de toekomst. Dat betekent waarschijnlijk dat je helemaal niets meer kunt of mag. Dat begint of eindigt echt niet met het dragen van een cap. Dan kun je alle risicosporten in de toekomst afschrijven. Maar ook jij wilt een kind maar je valt in een risicogroep... draai dan maar lekker zelf voor de kosten op.

Waar je je veilig bij voelt is voor iedereen verschillend. Ik rij vaak zonder cap maar verklaar bv iedereen voor gek die zonder veiligheidsbeugels rijdt. Ik vind een goede valtechniek in een normale situatie (dus niet in een cross oid) 1000 x veiliger als een bodyprotector.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 13:18

Clasical schreef:
Iig mag ongezonde voedingskeuze van mij zwaarder belast worden, zoals rookwaar en alcohol ook word belast.
De verhoging van de ziektekosten waaraan iedereen meebetaald terug vorderen bij de risico groepen

En wanneer is dat dan?

Toevallig heb ik gereageerd in het topic "blij suikervrij"

Ik eet Koolhydraatarm.
Ik had insulineresistentie. Ondanks het eten van volkoren producten als ik Koolhydraten at.
Nu ik Koolhydraatarm eet heb ik geen insulineresistentie meer.
Voor mij werkt het.

Toch reageren in dat topic mensen met hartstikke ongezond wegens studie aangetoond. Andere studies beweren tegenovergestelde, dus wat is nu waar?
Waar baseer je dan op wat en wie er zwaarder belast moeten gaan worden?

Leven en laten leven.
Ik betaal ook aan dingen die ik echt als onzin beschouw dat dit (deels) vergoed wordt, maar het het is nu eenmaal zo.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 13:24

Domenic16 schreef:
Fietsers dragen over het 'algemeen' een fietshelm.

Beetje offtopic maar ik zie nooit mensen met een fietshelm, op 1 iemand na die iets met haar schedel heeft.
Een verplichte fietshelm vind ik -voor mijzelf- grote onzin en zou zelfs een reden zijn om minder te gaan fietsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 13:35

Ff opgezocht. In België is fietshelm niet verplicht echter wel sterk aangeraden. Ik zie dagelijks fietsers met bescherming op hun hoofd, alle soorten en leeftijden.

Voor de moto is een helm verplicht met CE-keurmerk, jas met lange mouwen, lange broek en schoenen/bottines die de enkels beschermen. Dit is alles wat meer heeft dan 50cc. Daaronder is enkel helm verplicht.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 14:04

enjoymyhorse schreef:
Clasical schreef:

En wanneer is dat dan?

Toevallig heb ik gereageerd in het topic "blij suikervrij"

Ik eet Koolhydraatarm.
Ik had insulineresistentie. Ondanks het eten van volkoren producten als ik Koolhydraten at.
Nu ik Koolhydraatarm eet heb ik geen insulineresistentie meer.
Voor mij werkt het.

Toch reageren in dat topic mensen met hartstikke ongezond wegens studie aangetoond. Andere studies beweren tegenovergestelde, dus wat is nu waar?
Waar baseer je dan op wat en wie er zwaarder belast moeten gaan worden?

Leven en laten leven.
Ik betaal ook aan dingen die ik echt als onzin beschouw dat dit (deels) vergoed wordt, maar het het is nu eenmaal zo.

Er is een groot grijs gebied maar ook zeker veel “No go’s”.
Maar er is ook goede ondersteuning vanuit de overheid nodig, goede voorlichting, de producenten aanpakken, niet direct de consument.
Maar uiteindelijk ligt het stuk bewustwording bij de mens.
Wat betreft studies; onderzoeken zijn duur en worden gefinancierd vanuit de voedingsindustrie.
De uitkomst daarvan is nagenoeg altijd in het voordeel van deze.
De onderzoeken worden ook nog eens toegepast op dieren en zijn mi daardoor niet voldoende representatief.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 14:14

oji schreef:
Clasical schreef:

Ja laten we vooral naar een wereld toegaan waarin de verzekeringsmaatschappij bepaald hoe we ons leven leiden. Heb je enig idee wat de consequenties daarvan zijn voor nu en in de toekomst. Dat betekent waarschijnlijk dat je helemaal niets meer kunt of mag. Dat begint of eindigt echt niet met het dragen van een cap. Dan kun je alle risicosporten in de toekomst afschrijven. Maar ook jij wilt een kind maar je valt in een risicogroep... draai dan maar lekker zelf voor de kosten op.

Waar je je veilig bij voelt is voor iedereen verschillend. Ik rij vaak zonder cap maar verklaar bv iedereen voor gek die zonder veiligheidsbeugels rijdt. Ik vind een goede valtechniek in een normale situatie (dus niet in een cross oid) 1000 x veiliger als een bodyprotector.

Als we allemaal ongezond blijven eten gaan de ziektekosten vanzelf VOOR IEDEREEN omhoog, in die zin hebben de verzekeringsmaatschappijen indirect altijd de controle.
Mensen denken altijd een “vrije” keuze te hebben maar we worden al in zoveel beïnvloed en gemanipuleerd, ook onze voedingkeuzes

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 15:20

connie64 schreef:
eileen, ervaar je het echt zo dat het bijna als absurd wordt gezien om hier zonder cap te rijden?? ik heb daar nou echt nooit iets over gehoord.

en als een helmpje je niet kan beschermen zoals je zelf zegt, waarom draag je er dan een? is dat puur om het feit dat een ander daar wat van zegt of het absurd vindt? (gewoon uit interesse hoor, ik probeer je redenaties te begrijpen!;))

Ja, kijk maar wanneer je eens een keer een fototopic hier op bokt opent waar je zonder cap op staat. Wanneer ik dat doe, zet ik er altijd bij dat ik geen commentaar wil op mijn keuze om zonder cap op te stappen. Mensen hebben snel hun mening klaar over hoe dom je dan wel niet bent.

Ik zeg zeker niet dat een cap niet beschermt! Ik snap dondersgoed dat een cap een extra beschermlaag op je hoofd is, zou nogal naïef zijn anders. :)) Ik reageer vooral op de mensen die vinden dat je bijvoorbeeld niet verzekerd zou moeten zijn zonder cap, of mensen die denken dat een cap zo heilig is dat het altijd voor alles beschermd. Als je er echt over nadenkt is het ook maar gewoon piepschuim met wat plastic er om heen. Dus als je geen risico op een NAH wilt lopen (door paardrijden), dan moet je simpelweg niet op een paard stappen.
Het enige wat een cap kan doen is het risico verkleinen. Maar je moet zelf beredeneren hoe groot dat risico nou daadwerkelijk is. Op een groen paard is het risico bijvoorbeeld veel groter dan op je betrouwbare, goedgetrainde eigen paardje. Omdat het risico zoveel groter is, rijd ik wel met een cap. Op m'n eigen paard vind ik het vaak fijn om zonder cap te rijden. Maar ook op hem rijd ik met een cap als ik merk dat hij fris is die dag bijvoorbeeld.

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 15:36

Ik vind het ook ieder zijn eigen keus.

Ik draag zo goed als altijd een cap, juist uit cosmetisch oogpunt. :')
Als ik geen cap op doe zie ik na een paar rondjes draven/galopperen niks meer en stap ik af met 1 pluizenbol op mn hoofd.
Ik zou niet weten hoe ik mijn krullen anders netjes in een staart/knot op mijn hoofd moet vastbinden. _O-

En de keren dat ik geen cap op heb is dat over het algemeen op mijn pony, zonder zadel, met een halster. Achja ieder zijn Eigen keus toch :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 15:44

Met of zonder cap, mijn hoofd ziet er na 10min te paard sowieso uit als coupe ontploft :+

Het argument hoofdpijn ken ik wel, had ik vroeger ook ontzettend veel last van. Voor dagelijkse training heb ik nu eentje die verstelbaar is, voor wedstrijd een samshield. Het is even zoeken geweest maar hoofdpijn valt nu hartstikke goed mee. Tenzij ik mijn haar te strak in een staart/dot heb getrokken :o

Dat men voor de openbare weg bescherming wil is ergens ook wel normaal. Stel dat je met je hoofd zonder helm op een scherpe steen valt, en helm is niet verplicht. Dan kan je nog gaan aanklagen dat die scherpe steen de fout is en doorsturen naar de verantwoordelijke (gemeente, provincie, weetikveelwie). Als zij kunnen terugvallen op de wetgeving dat een helm verplicht is en je droeg die niet, kunnen zij die verantwoordelijkheid afwimpelen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 15:48

Varekaj: daarmee maak je dus de juridisering van dat soort dingen normaal. Waarom? Die kant zou ik juist helemaal niet op willen.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 16:16

Mijn ex vriend heeft ooit een zwaar ongeval gehad en had gelukkig een cap op. Heeft zijn leven gered. Paar jaar geleden gaat een kennis wandelen met zijn paard en paard keert alleen terug. Cap heeft het leven gered van deze kennis.

Ik zal ALTIJD met cap rijden. En mijn zoontje draagt altijd op de koets ook een cap uit veiligheid.

Minimale zorg voor jezelf is vereist.

Moet het verplicht worden? tja... Graag maar ik vrees dat dit niet lukt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 16:51

Ben 60 jaar. Rijd vanaf mijn zeven de en heb altijd een cap op. Is 3x erg verstandig geweest:1. Ik was een kind en toen we buitenrijden sloe general de paarden op holiday en iedereen behalve ik viel van het paard. De takken sloegen op mijn cap. 2. Met Hercule reed ik door fietstunneltje en het was still donker. Hij trapje op een blije cola dat poef deed. Mijn vriend schrok zo, dat hij even met 4 benen omhoog kwam en een gat in de lucht sprong. Mijn cap klapte vol tegen het talud en ik had lichte hersenschudding en een cap die kapot was. 3. Polie schrok van een slang in de sloot en ging zo te keer dat ik gelanceerd werd in de sloot. Mijn cap sloeg tegen de grond en ik had hoofd pijn die dag en verder niets.
Dus ik draag in principe altijd een cap. Maar niet voor foto's maken.
Dus cap dragen verstandig. ...ja, maar verplicht stellen hoeft niet van mij.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 17:02

De zware letsels bij paardensport zijn vooral de hoofdletsels en een cap kan de gevolgen veel minder erg maken.
Normaal ben ik niet voor verbieden en verplichten. Maar in het geval van een cap zijn de voordelen zo duidelijk (en de nadelen afwezig) dat ik dit op de openbare weg wel zou verplichten. Er is wel een algemene evolutie naar het meer en meer dragen van een cap, maar een verplichting zou het sneller kunnen den gaan. Elk hoofdletsel is er één teveel.
Na een poosje is het een gewoonte en is iedereen vergeten waarom hij er tegen was. Denk maar aan de gordel in de auto of een helm bij motorrijders.
Laatst bijgewerkt door Sclimpre op 12-09-18 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 17:06

eileen, duidelijke uitleg, dank je wel ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 17:41

Pien, ik hou van je typo's :')

@shadow: ik zeg niet dat ik akkoord ga met die juridisering. Het verplichten van een cap mag geen reden zijn om bijvoorbeeld die scherpe stenen niet weg te werken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 17:51

Varekaj schreef:
@shadow: ik zeg niet dat ik akkoord ga met die juridisering. Het verplichten van een cap mag geen reden zijn om bijvoorbeeld die scherpe stenen niet weg te werken.

Het maakt niet veel uit of je er akkoord mee bent of niet, maar door het als argument aan te halen draag jij eraan bij dat dat is wat we normaal gaan vinden. Ook als dat niet je bedoeling is.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 18:01

De meeste ongelukken gebeuren altijd nog in en om het huis. Gewoon met klussen/huishouden etc. De meeste gebroken ruggen komen door het vallen van de trap. Gaan we ons daar ook voor inpakken in cap en bp?
Ook op de fiets is ernstig hersenletsel veel voorkomend. De kans op hersenletsel is dan nog veel groter door de harde bestrating vs de zandbak. Ben benieuwd of al die cap aanhangers daar ook over nadenken.

Ik vraag me bij dit soort discussies altijd wel een beetje af voelen jullie je als je met je eigen bekende paard bezig bent, voel je je dan zoveel onveiliger als op de fiets of op een keukentrapje? Ik niet in ieder geval dus ik behandel het ook hetzelfde.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 18:02

connie64 schreef:
IHN ik hoop dat je nooit in een situatie komt dat je aantoonbaar slecht voor jezelf zorgt!
geloof me, dat kan IEDEREEN ooit gebeuren.

In jouw geval zou je dan gekort worden....

pffff veel sukses hoor!

Nou moet je ophouden met dingen uit verband te trekken...ik reageer op een voorgaande quote mensen die roken of drinken of junks...en ik geef ook aan dat het verschil is dat het niet aantoonbaar is en dus niet uitvoerbaar.

En qua cap...nee tuurlijk kun je ook je hersenpan aan gort hebben met cap. Maar je neemt bewust een veel groter risico daarmee...het komt ws ook doordat ik het echt ontzettend dom vind en alle redenen om geen cap op te zetten nog dommer...en nee, ik ben geen moraalridder..ik reed vroeger altijd zonder cap...ook in les..mijn instructrice had zoiets van: zelf weten. Tot een vriend van haar ging discussieren met me, ik mijn tijd zag wegtikken en uit pure ellende zo'n ding op mijn kop heb gezet...wat denk je? Singel brak af, paard op hol, ik vol op mijn kop gestuiterd...waar dus die cap opzat...ontzettende bloedneus door de klap op mijn hoofd...daar was zonder cap niks van over geweest.

En wat risico's aangaat...als ik ga bergbeklimmen moet ik daar toch echt een aparte verzekering voor afsluiten...t is al een geluk dat paardrijden daar niet bijzit maar als die kosten te hoog worden komt dat ook...kunnen we met zijn allen gaan boeten voor een stel eigenwijze snotneuzen.

Zo der risico is het leven saai. Maar zorg dan dat je zo veilig mogelijk risico neemt.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 19:36

Waar ik wel nieuwsgierig naar ben is dat het volgens de meerderheid verplicht moet worden maar enkel voor ruiters? Waarom menners niet dan?
Hier wordt zo vaak geroepen dat paarden onvoorspelbaar zijn en je er zo naast kan liggen. Oké is waar ook natuurlijk maar hé. Je kan toch evengoed van je kar vallen als je paard op hol slaat? En als je dan nog eens slecht valt kom je nog onder/tegen je kar...

Ik heb overigens op 'nee' gestemd. Argumenten zijn hier al in het topic genoemd. Je kan het wel aanraden om met tok te rijden, maar verplichten is toch al iets anders... Want waar trek je dan de lijn? Mensen zijn (deels) verantwoordelijk voor hun eigen veiligheid.

Je kan evengoed als je aan het wandelen of fietsen bent heel stom vallen, net met je hoofd op de stoeprand of gewoon op een manier dat je beschadiging oploopt. Moet iedereen dan maar met een helm gaan lopen omdat er 'mogelijk iets kan gebeuren'? Moeten we autorijden in zijn geheel dan maar verplichten, als je even kijkt naar het aantal dodelijke ongelukken?

Denk dat de samenleving iets te overbeschermend is of ze zoeken een rede om meer boetes uit te kunnen delen (zal waarschijnlijk goed winst maken dan).

Een regel die ze misschien wel zouden kunnen stellen is dat je verzekering/gezondheidszorg (al weet ik niet precies hoe het werkt.. := ) niet volledig opdraait voor de kosten als je van je paard valt zonder cap en je een letsel hebt dat had voorkomen kunnen worden met cap. Dan heb je nog min of meer een keuze. (Al heb je die keuze ook nog steeds als het verplicht zou worden, dan maar een boete krijgen zeker? Al vind ik dit toch nog wat anders.)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 19:47

DezeNaam: een wereld waarin verzekeringsmaatschappijen bepalen wat je wel en niet mag lijkt me een nog vervelendere wereld dan wettelijke verplichtingen. Verzekeringen geven nu al genoeg problemen (met niet uitkeren waar dat wel zou moeten) dat we dit soort touwtrekwedstrijden vooral de ruimte niet moeten geven.

Er is helemaal geen groot probleem. Het lijkt me heel verstandig om een cap op te zetten, maar er is niet echt iets wat opgelost moet worden. Als iemand zelf vindt dat het het vergrote risico op hersenletsel waard is, dan is dat zo. Mijn keuze is het niet maar we hoeven niet alles in regels te proppen.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-18 21:20

Even voor de duidelijkheid...we hebben het hier over een helmplicht op de openbare weg, dus niet in de bak, fotoshoot etc...op de openbare weg kom je ook sneller in onverwachte situaties terecht, en is de kans op gevolg schade (bv na een val door een auto overreden worden) is, stukken groter als op privé terrein..

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 21:37

Shadow0 schreef:
DezeNaam: een wereld waarin verzekeringsmaatschappijen bepalen wat je wel en niet mag lijkt me een nog vervelendere wereld dan wettelijke verplichtingen. Verzekeringen geven nu al genoeg problemen (met niet uitkeren waar dat wel zou moeten) dat we dit soort touwtrekwedstrijden vooral de ruimte niet moeten geven.

Er is helemaal geen groot probleem. Het lijkt me heel verstandig om een cap op te zetten, maar er is niet echt iets wat opgelost moet worden. Als iemand zelf vindt dat het het vergrote risico op hersenletsel waard is, dan is dat zo. Mijn keuze is het niet maar we hoeven niet alles in regels te proppen.

uhm..lijkt me juist heel logisch dat die hun eigen voorwaarden mogen bepalen...als er een markt voor is, springt er heus wel een verzekering in het gat van alles vergoeden, ook zonder cap...degene die betaald bepaald....en je kiest zelf bij welke verzekering je premie wenst te betalen.