Trailer of vrachtwagentje: twijfels over wat te kiezen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 22:00

Varekaj schreef:
Overbelading in realiteit (dus echt boven de max van wat je transport kan hebben) en overbelading op papier zijn 2 verschillende zaken. Ik mag toch hopen inderdaad dat de fabrikanten van voertuigen en aanhangers met die werkelijke max rekening houden en een lagere op papier zetten. Just to be sure. Niemand wil het risico dat je gloednieuwe transport op max beladen toestand staat te kreunen en te zuchten :=

De regels en getallen zijn er. Wat is er nou zo bijzonder moeilijk aan om dat gewoon op te volgen? Dat het dan duurder uitvalt dan je wil, tjah. Een ongeval waarbij je door die gierigheid onverzekerd blijkt gaat je een heuse hoop meer kosten. 1x de mist in gaan is genoeg om levenslang aan de grond te zitten.


Veel onderdelen hebben een goedkeuring voor een bepaald gewicht.
De as van bv. 1000kg, 1200 kg, 1300 kg. Koppeling met een plaatje van 1500kg, 2000kg, 2400kg, 3,5t.

I For is relatief zwaar en daardoor veilig. Humbaur heb ik andere verhalen van gehoord over het gehele programma (niet verhelpen van ontwerpfouten).

Je hebt de loadindex van de banden. Een remberekening en de sterkte berekening van het frame.
Je mag er vanuit gaan dat de max op papier staat.
Een zwaarder onderdeel kost vaak meer.
Soms is het voor een fabrikant duurder om een incourantmodel op voorraad te houden en veranderd alleen het goedkeuringsplaatje (= terugkeuren). ikke kan daar veel meer over vertellen.

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 22:08

BMHP schreef:
Om alles super relaxed te krijgen heb je serieus geld nodig.
Alles draait dan om gewicht en power. Een overbemeten comfortabele trailer, een nog zwaardere 4x4 trekauto. De omgekeerde weg is alles zo licht mogelijk en precies op elkaar afgestemd.
Elke verstoring verandering heeft gelijk veel invloed op de combinatie. Dat is gewoon niet prettig.
Het mag, nergens staat in de regelgeving dat alle speling in veiligheid is gebruikt. met 50 van je eigen stal 2 km verder naar de manege is er ook geen probleem, met 90 of 100 km een noodstop maken is wat je niet wilt.

Ach, ik heb toch de ervaring dat een Ford Escort prima een tweepaards trekt met een pony erop. Voldoet aan alle gewichten, is geen serieus dure combi en je kunt er probleemloos het hele land mee doorcrossen.
Die Escort was wel een top-spec 90pk turbo-Diesel met een dijk van een koppel-toerenkromme.

Ik heb ook jaren met een Mercedes 608 rond gereden, 2200kg netto laadvermogen (weegbrug) maar met een 85pk Diesel was dat zelfs in die tijd al minder leuk en in het huidige verkeer echt geen grap (zeg maar gerust: gevaarlijk).

Dus nee, je hebt niet per se serieus geld nodig; je moet heel serieus goed weten waar je mee bezig bent!

edit: typo
Laatst bijgewerkt door ikke op 28-08-18 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Myca

Berichten: 6292
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 22:12

Als ik de situatie goed begrijp, wil je gewoon vrij zijn om met je ene paard op pad te gaan wanneer jou dat uit komt. Je hebt nu een B rijbewijs, rijdt max 12.000km per jaar en een zuinige auto, die niet kan trekken.

Dan denk ik dat je alles samen genomen het meest geholpen bent om je auto in te ruilen voor een middenklasser die minstens 1200kg mag trekken en misschien 1300kg met een 1,5p trailer met een eigengewicht van ongeveer 600kg met jouw paard van 560 kg.

Dan hoef je geen E achter B te halen en kan met je eigen auto je eigen trailer met je eigen paard vervoeren wanneer je maar wilt.
Je levert je zuinige autootje dan wel in, maar je maakt ook niet zoveel kilometers.
Wat je per km extra gaat betalen voor je woon-werk verkeer is nooit zoveel als dat je er een extra auto/vrachtwagentje bij gaat houden. Een extra voertuig is ook extra onderhoud en met zo weinig kilometers denk ik echt dat je beter voor 1 auto kan gaan waarmee je alles doet. Woon-werkverkeer wordt dan wel duurder, maar je hebt wel de vrijheid om zelf te gaan en staan met je paard waar en wanneer je maar wilt, je hoeft geen examens te doen en je hebt geen onderhoud/wegenbelasting/verzekering van twee voertuigen. Met jouw kilometrage kan dat economisch gezien nooit uit

Slmt9

Berichten: 5822
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 22:22

Myca schreef:
Als ik de situatie goed begrijp, wil je gewoon vrij zijn om met je ene paard op pad te gaan wanneer jou dat uit komt. Je hebt nu een B rijbewijs, rijdt max 12.000km per jaar en een zuinige auto, die niet kan trekken.

Dan denk ik dat je alles samen genomen het meest geholpen bent om je auto in te ruilen voor een middenklasser die minstens 1200kg mag trekken en misschien 1300kg met een 1,5p trailer met een eigengewicht van ongeveer 600kg met jouw paard van 560 kg.

Dan hoef je geen E achter B te halen en kan met je eigen auto je eigen trailer met je eigen paard vervoeren wanneer je maar wilt.
Je levert je zuinige autootje dan wel in, maar je maakt ook niet zoveel kilometers.
Wat je per km extra gaat betalen voor je woon-werk verkeer is nooit zoveel als dat je er een extra auto/vrachtwagentje bij gaat houden. Een extra voertuig is ook extra onderhoud en met zo weinig kilometers denk ik echt dat je beter voor 1 auto kan gaan waarmee je alles doet. Woon-werkverkeer wordt dan wel duurder, maar je hebt wel de vrijheid om zelf te gaan en staan met je paard waar en wanneer je maar wilt, je hoeft geen examens te doen en je hebt geen onderhoud/wegenbelasting/verzekering van twee voertuigen. Met jouw kilometrage kan dat economisch gezien nooit uit


Los van de interessante discussie vind ik dit het meest juiste antwoord op de vraag van ts.
Zo hebben wij het ook opgelost. Althans rijden een auto die 1300 mag trekken.
Voor de ervaring ben ik wel lessen gaan nemen en trailen wilde ik dan kopen of huren. Dat laatste is er helaas niet van gekomen.
Maar nog steeds wil ik liever een vrachtwagen gebakje :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 22:31

Mijn 4x4 verbruikt niet zo bijzonder veel meer dan mijn vorige auto. Komt omdat ik vooral gewone wegen doe en relatief weinig snelweg/autostrade. Denk dat je dat ook in je achterhoofd moet houden als je een keuze wil maken.
Er zijn inderdaad genoeg middenklassers die aardig de job kunnen klaren, maar als je er nog meer profijt aan kan hebben door bijvoorbeeld lichte vracht te kiezen, waarom niet?

Ik rij bijvoorbeeld ook enorm graag in een skoda superb, heerlijke wagen, zuinig in gebruik, je kan gerust een paar lijken kwijt in de koffer en die mogen ook wel rond de 2000 aan de haak volgens mij als je een voldoende zware motor kiest. 't Is dat ik 4x4 en bodemvrijheid nodig heb (en voldoende trekvermogen) anders had die hier al lang voor de deur gestaan.
Mijn vrachtwagentje was een Ford. Die garagist vertelde ook dat een goede ford mondeo tot 2000 mag trekken, ben je ook mee uit de nood. Alleen in de familie niks dan slechte ervaringen met dat model, al houden we dat op puur toeval en pech :+

Mijn oude renault grand scenic mocht ook 1300 aan de haak op 1500 diesel. Als ik mijn oud-collega's mag geloven die met dezelfde wagen rijden, ideale auto om met de caravan rond te sleuren. Of dat hetzelfde is met levende have achter je kont heb ik nooit uitgetest.

Kirrr

Berichten: 6225
Geregistreerd: 30-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 23:43

Geen ervaring met een echte vrachtwagen.
Maar geen positieve ervaringen met B camionetten. Ik vind het alles behalve aangenaam rijden. Elke beweging van het paard voel je. Ik wil niet weten wat er zou gebeuren indien een paard echt uit zen dak gaat als je 90 rijdt.

Mijn tip: Zorg voor een sterke combinatie. Ga geen limieten opzoeken.
Een goedkope veilige combi bestaat mi niet...

betadine

Berichten: 3261
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 03:57

Laat je aub geen vrachtwagentje uit de jaren 80-90 aanpraten. Mijn vrachwagen is van 89 en geloof me daar wil je jouw paard niet op. Heeft deze maand een laatste keer mijn paard vervoert en mag nu naar het oud ijzer. Heeft me 6 jaar geleden 3500 euro gekost, jaarlijks ergens wel een wisselstuk + onderhoud a la 500-700 euro, een goede garagist voor de keuring, want ikzelf kreeg hem er zeker weten niet door...
Ik gebruikte hem enkel voor korte afstanden en niet op snelweg, want dan werd ik door alle vrachwagens voorbijgestoken + dat ik niet in panne zou willen vallen met paard op de pechstrook. Nee de stress die je hebt met zo een oud gareel raad ik je echt niet aan.
Hij ziet er vanbuiten prima uit, maar daar stopt het ook..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 07:50

Mijn paard is altijd makkelijk te vervoeren geweest tot ik idd met een ouder vrachtwagentje ging rijden. Wat een ramp was dat op het einde zeg. De hele rit steigeren, springen, proberen omgooien, draaien en keren en stampen. Hou je bak dan maar op de goede weghelft. Nadien nieuwer model gehuurd, deed ie net hetzelfde. Stond ook nooit rustig op wedstrijd, paard was hele tijd 1 zweetbal.

Nu met trailer ist ie de rust zelve...

Valerie_91
Berichten: 540
Geregistreerd: 28-11-07
Woonplaats: België - Brecht

Re: Trailer of vrachtwagentje: twijfels over wat te kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 08:23

2 jaar geleden zat ik in dezelfde twijfel als TS. Mijn auto was toen echt op, dus ik stond zowizo op punt om kosten te maken. En toen had ik ook de keuze tussen nieuwe auto + trailer of paardencamion en kleine tweedehands auto ernaast voor woon-werk verkeer. De keuze is uit financieel oogpunt toch naar de nieuwe auto en trailer gegaan. Daarnaast natuurlijk ook direct mijn BE gehaald (900€ bij de rijschool), want ik wilde wel een trailer voor 2 paarden. Uiteindelijk de combi Huyndai (new) Tucson gekozen met de iFor williams en ik mag 2.2 ton trekken wat ideaal is om met één paard op stap te gaan.

Mijn zus heeft onlangs een nieuwe opbouw B paardencamion gekocht op een ouder chasis. Zou nooit mijn keuze geweest zijn omdat de wagen zelf al bijna 100000km heeft en dus niet echt nieuw is. Bestelling is zelf door haar geplaatst maar heeft uiteindelijk bijna evenveel gekost als een nieuwe B camion bij een bekend merk, zonder de extra opties dan (maar dan heb je wel 0 km's op de teller). Dat ding kostte een stuk meer dan mijn eigen (nieuwe) wagen en zoveel had ik er zelf nooit aan willen uitgeven. Leuke B-camions kan je hier in België al vinden voor rond de 20.000, maar daar staan ongetwijfeld ook al veel km's op.

Ik wil er wel bij vermelden dat mijn paard al mee gereden is met mijn zus haar B-camion en hij stond daar véél minder op zijn gemak op dan op mijn trailer. Hij was vrij onrustig tijdens het rijden, terwijl hij op de trailer op zijn gemak staat. Dus misschien voor je zelf even afwegen waar je je paard ook mee plezier kan doen.

Bij mijn zus is de verzekering als volgt geregeld: omdat ze onder een bepaald aantal km's zit én dus ook een tweede voertuig heeft voor eigen verbruik, staat de beide auto's op 1 verzekering tegen een heel kleine meerkost. Dus qua verzekering heeft ze bijna geen extra kost. Dus stel dat je toch kiest voor een B-camion kan je hier ook achter informeren. Maar daarnaast nog wel duurdere onderhoudskosten, wegenbelasting, naft, duurdere keuring

Als ik het verhaal van mij en mijn zus naast elkaar leg, ben ik toch blij dat ik gekozen heb voor de combi auto + trailer. Mijn trailer kost op jaarbasis niet veel, onderhoud was dit jaar iets duurder (150€), maar ik was vorig jaar niet geweest... keuring ongeveer 30€ per jaar en verzekering ook iets van een 90€. Wegenbelasting was 70€ als ik me goed herinner. Auto staat op mijn zaak, dus ik maak daar ook nog kosten in, terwijl ik dat met een B-camion niet zou kunnen. Als je de kosten van een B-camion optelt vrees ik dat je wel een stukje duurder uitkomt. Bij interesse wil ik wel eens navragen wat haar camion jaarlijks kost.

palousa_boy

Berichten: 10584
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Trailer of vrachtwagentje: twijfels over wat te kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 09:13

Hier hebben we niet zo veel keuze aangezien we ook 2 flinke trekpaarden moeten kunnen vervoeren, dat alleen is al 2000 kg.
Kwa trailer komen we al snel op een veetrailer uit met een flinke auto of bus ervoor.
Kwa vrachtwagen zou het dan echt een vrachtwagen worden, waarvan het nadeel is dat m'n vrouw er niet mee zou mogen rijden (of uiteraard ook c halen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 10:46

Met een B of BE heb je gewoon je rijbewijs te halen en klaar. Je kan je BE al halen voor €36 als je 3 maanden met een L en eigen begeleider (met BE!) rijdt en je eigen combi is toegelaten om het examen mee af te leggen.

Voor een C zit je niet alleen met de kosten van je rijbewijs behalen, je moet ook de medische keuring doorlopen en dat iedere 5 jaar herhalen. Geen flauw benul wat dat kost, maar het hoort wel bij het sommetje. Ik had indertijd contactlenzen en -7 en -8. Daarmee kwam ik niet door de keuring, omdat ik het gedeelte zonder lenzen geheel de mist in ging. Terwijl ik bij B en BE geen enkel probleem had. Heb je slecht zicht, bevraag je daar dan eerst goed voor.
Ik kon toen (ik spreek over ruim 8 jaar terug intussen) kiezen tussen gewoon rijbewijs C of niet-commercieel. Met niet-commercieel was de theorie beperkter, oa over vervoer van gevaarlijke stoffen enzo. Zou je ook moeten navragen of dat nu nog steeds kan.

In een grote vrachtwagen staan paarden zijwaarts. In een trailer voorwaarts of schuin (vooral bij 3-paards) en in een B-wagentje staan ze meestal achterwaarts. Test het uit wat je paard het aangenaamste vindt.

Nog een voordeel van een trailer: de zadelruimte is afgesloten of je spul ligt in je auto. In de B-wagentjes staan de paarden meestal met hun hoofd over het tussenschot van de laadruimte. Niks zo frustrerend als bij aankomst merken dat alles onder het hooi zit als je een smosser hebt.

MarjanB

Berichten: 17966
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Trailer of vrachtwagentje: twijfels over wat te kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 10:54

Ik heb jaren rond gereden met een vw golf TDI (rode Di) en 1,5 paards trailer met paard van 168 er in. die auto had zoveel koppel dat ik liever met de golf reed dan een wat zwaardere auto waarvan mensen zeiden dat het veiliger was. Op concours waar mensen niet uit de blubber kwamen reed ik gewoon weg, waar mensen met 60 invoegden de snelweg op kon ik met gemak met 100 invoegen bij het rijdende verkeer. Die dikke bakken zij. Niet per definitie de fijnste trek auto’s

Verder gebruik gemaakt van vrachtwagentje. Super fijn! Paarden laadden ook makkelijk en je kan alles in het vrachtwagentje kwijt.

Als ik nu de keuze moest maken en het geld had kocht ik een vrachtwagentje.

palousa_boy

Berichten: 10584
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Trailer of vrachtwagentje: twijfels over wat te kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 10:59

C rijbewijs heb ik al dus daar hoef ik een vrachtwagen niet voor te laten staan, mijn vrouw niet dus voor haar is dat lastiger.

Voor korte ritjes is tractor met veewagen/trailer ook nog een optie maar dat is niet altijd handig :+

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 14:14

MarjanB schreef:
Ik heb jaren rond gereden met een vw golf TDI (rode Di) en 1,5 paards trailer met paard van 168 er in. die auto had zoveel koppel dat ik liever met de golf reed dan een wat zwaardere auto waarvan mensen zeiden dat het veiliger was. Op concours waar mensen niet uit de blubber kwamen reed ik gewoon weg, waar mensen met 60 invoegden de snelweg op kon ik met gemak met 100 invoegen bij het rijdende verkeer. Die dikke bakken zij. Niet per definitie de fijnste trek auto’s

Verder gebruik gemaakt van vrachtwagentje. Super fijn! Paarden laadden ook makkelijk en je kan alles in het vrachtwagentje kwijt.

Als ik nu de keuze moest maken en het geld had kocht ik een vrachtwagentje.

Kwestie van Sir Isac goed aanspreken en voldoende paarden in huis hebben.
Jouw Golf zal het wat sneller doen, maar ik heb met de oude Range Rover ook geen enkel probleem om aan 90km/h in te voegen.

Hier ook met zo'n B-bebakje gereden en dingie voldeed voor het beoogde doel, maar het was ook meteen duidelijk dat we dat niet zelf wilden.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 16:48

Slmt9 schreef:
Vraag ik me af: is het alleen wetgeving dat het niet kan? Of kan zo’n wagentje dat extra gewicht ook daadwerkelijk niet hebben? Dat laatste zou voor mij reden zijn om niet te overbeladen, maar die info mis is even.

Voor een stuk is dat wetgeving. Rijbewijs B is tot MTM3500kg, dus meteen verschijnen er een boel wagens die op papier MTM3500kg zijn. Technisch zijn die gelijk of meer dan 3500kg, minder kan natuurlijk niet, maar er zijn er ook die technisch meer aankunnen, bv. een wagen die technisch MTM 3700kg zou zijn, daar is gewoon geen markt voor omdat niemand er al het gedoe van een C-vrachtwagen gaat bijnemen voor die 200kg. Die wordt dan op papier MTM 3500kg. Dus je moet je informeren en modellen gaan vergelijken, en verderkijken dan de cijfers.
Ook is het zo dat die paardenwagentjes meestal nog 2ton mogen trekken. Dus pas als je er een aanhanger met 2 paarden achter hangt zit je echt aan de limiet van wat kan.
Vandaar dat zo een vrachtwagentje rijbewijs B dat volgeladen 3500kg weegt technisch toch nog meer reserve heeft an bv een flinke middenklasse auto die 2 ton mag trekken en waar je dat ook effectief mee doet. Want bij die auto + trailer zit je zowel wettelijk als technisch aan de limiet.
Ik heb het wel over vrachtwagentjes, en niet over omgebouwde busjes.

Slmt9

Berichten: 5822
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Trailer of vrachtwagentje: twijfels over wat te kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 17:48

Oh wow, wat mogen die veel trekken. Bedankt voor je uitleg!

cissy

Berichten: 20308
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Trailer of vrachtwagentje: twijfels over wat te kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 17:54

Hoho! Niet allemaal mogen ze veel trekken, check dat van tevoren.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Trailer of vrachtwagentje: twijfels over wat te kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 18:05

En het is niet omdat het mag dat het ook een goed idee is.

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 18:26

Sclimpre schreef:
Slmt9 schreef:
Vraag ik me af: is het alleen wetgeving dat het niet kan? Of kan zo’n wagentje dat extra gewicht ook daadwerkelijk niet hebben? Dat laatste zou voor mij reden zijn om niet te overbeladen, maar die info mis is even.

Voor een stuk is dat wetgeving. Rijbewijs B is tot MTM3500kg, dus meteen verschijnen er een boel wagens die op papier MTM3500kg zijn. Technisch zijn die gelijk of meer dan 3500kg, minder kan natuurlijk niet, maar er zijn er ook die technisch meer aankunnen, bv. een wagen die technisch MTM 3700kg zou zijn, daar is gewoon geen markt voor omdat niemand er al het gedoe van een C-vrachtwagen gaat bijnemen voor die 200kg. Die wordt dan op papier MTM 3500kg. Dus je moet je informeren en modellen gaan vergelijken, en verderkijken dan de cijfers.
Ook is het zo dat die paardenwagentjes meestal nog 2ton mogen trekken. Dus pas als je er een aanhanger met 2 paarden achter hangt zit je echt aan de limiet van wat kan.
Vandaar dat zo een vrachtwagentje rijbewijs B dat volgeladen 3500kg weegt technisch toch nog meer reserve heeft an bv een flinke middenklasse auto die 2 ton mag trekken en waar je dat ook effectief mee doet. Want bij die auto + trailer zit je zowel wettelijk als technisch aan de limiet.
Ik heb het wel over vrachtwagentjes, en niet over omgebouwde busjes.

Maar voor een busje geldt exact hetzelfde verhaal.
Een Mercedes Sprinter is er ook in een versie die 5500kg TMM heeft. Zie jij helemaal niks aan, alleen de type-aanduiding verraad de technische specs.
Nog wat stiekumer is de Vito, die er ook is in een 4250kg-spec (Q4 chassisnummr) en dan opeens in NL 2500kg mag trekken. Moet jij eens proberen geregeld te krijgen op een gewone NL geleverde Vito.

En wat ik dan helemaal niet snap is dat de paardenwagenbouwers de aanhanger-constructie niet gebruiken. Daar is men niet intelligent genoeg voor want het is veel sipeler om kant-en-klare wagens uit Frankrijk te importeren en voor te veel geld in NL te verkopen.

Je hebt al geruime tijd een constructie waarbij er een dolly onder de auto wordt geplaatst en waarmee je een auto krijgt van ruim 5000kg TMM, rijbewijs B-E en waar je met een beetje handigheid zo'n 1500 tot 1800kg netto laadvermogen zou moeten kunnen halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 18:59

De enige C rijbewijs auto waar ik zo spontaan op kom is een Hummer :P

palousa_boy

Berichten: 10584
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 19:10

Varekaj schreef:
De enige C rijbewijs auto waar ik zo spontaan op kom is een Hummer :P


Dan wel de 1e série :+

Gini
Berichten: 18593
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-18 19:39

Kirrr schreef:
Mijn tip: Zorg voor een sterke combinatie. Ga geen limieten opzoeken.
Een goedkope veilige combi bestaat mi niet...


Dat sowieso. Maar als je een financiële limiet hebt, moet je toch gaan kijken naar wat veilig is én daar bovenop dan toch nog zo goedkoop mogelijk. Een Defender met een Portax achter wordt het hem jammer genoeg niet. :D

C-rijbewijs lijkt me wat vergaand om 1 paardje van A naar B te krijgen. :+