Varekaj schreef:Overbelading in realiteit (dus echt boven de max van wat je transport kan hebben) en overbelading op papier zijn 2 verschillende zaken. Ik mag toch hopen inderdaad dat de fabrikanten van voertuigen en aanhangers met die werkelijke max rekening houden en een lagere op papier zetten. Just to be sure. Niemand wil het risico dat je gloednieuwe transport op max beladen toestand staat te kreunen en te zuchten![]()
De regels en getallen zijn er. Wat is er nou zo bijzonder moeilijk aan om dat gewoon op te volgen? Dat het dan duurder uitvalt dan je wil, tjah. Een ongeval waarbij je door die gierigheid onverzekerd blijkt gaat je een heuse hoop meer kosten. 1x de mist in gaan is genoeg om levenslang aan de grond te zitten.
Veel onderdelen hebben een goedkeuring voor een bepaald gewicht.
De as van bv. 1000kg, 1200 kg, 1300 kg. Koppeling met een plaatje van 1500kg, 2000kg, 2400kg, 3,5t.
I For is relatief zwaar en daardoor veilig. Humbaur heb ik andere verhalen van gehoord over het gehele programma (niet verhelpen van ontwerpfouten).
Je hebt de loadindex van de banden. Een remberekening en de sterkte berekening van het frame.
Je mag er vanuit gaan dat de max op papier staat.
Een zwaarder onderdeel kost vaak meer.
Soms is het voor een fabrikant duurder om een incourantmodel op voorraad te houden en veranderd alleen het goedkeuringsplaatje (= terugkeuren). ikke kan daar veel meer over vertellen.