Paard zonder paspoort

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-18 16:46

MarjanB schreef:
Zou ze dat gewoon eens schriftelijk melden (via mail met leesbevestiging oid) met de mededeling dat je ze in gebreke stelt als ze niet binnen twee weken over de brug komen.

Dit hebbeb we al gedaan via onze advocaat.. niks van terecht gekomen.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 18:08

Wat wil je nu eigenlijk zelf? Je kunt toch niet verwachten dat je al je geld terugkrijgt én het paard mag houden? Dat paspoort gaat er vermoedelijk nooit komen, dus de beste optie lijkt me dat ze het paard weer meenemen en dat jij het restant van het aankoopbedrag terugkrijgt. Dat zou dus denk ik je inzet moeten zijn en als ik jou was zou ik dat eerst gewoon eens vriendelijk vragen. Een pittige brief (laten) sturen kan natuurlijk ook, maar een jaar na dato en nadat je al geld hebt aangenomen denk ik dat eventuele vervolgstappen weinig kans meer maken. Je kunt er altijd mee dreigen in de hoop ze te overbluffen natuurlijk.

anjali

Re: Paard zonder paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 18:37

Het paspoort is toch in Spanje? En ts zou binnenkort naar Spanje gaan,of heb ik dat verkeerd begrepen?Weet ze het adres waar het paard vandaankomt? Dan zou het het beste zijn om daar eens langs te gaan. Misschien komt er dan duidelijkheid.Tenzij je inmiddels zeer aan het paard gehecht bent geraakt en hem niet meer kwijtwil. dan zou ik erover zwijgen en het paard uit de wind houden.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 18:56

Ik verwacht dat dit een grote stinkende beerput is met een boel louche handel. Krijg helemaal de indruk dat dit niets met paardenopvangen van doen heeft. Hoe kunnen ze zich zo totaal onder de wet uitdraaien. Maar daar komt bij, hoe kunnen ze dat willen? Dat wil je toch niet als serieuze paardenopvang? Tenzij je de dieren eigenlijk helemaal niks kan schillen en je alleen voor gewin op korte termijn gaat. In Spanje wisten ze al hoe het er voor stond met de paspoorten, ze hadden toen meteen jou kunnen vragen of het wel of niet door moest gaan met je koop van het paard. Zo had het horen te zijn als het henzelf ook overkomen was buiten hun schuld. Maar ze zadelen je met een paard op en ik ben bang dat alsj e een gratis paard krijgt, daar nog heel veel mee mee mis zal zijn, Kan haast niet anders.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 19:19

Misschien waren het zielige paarden die nu gered zijn van de slacht of zo?Ja,ik ben op mijn oude dag nog steeds een Penny die zoiets mooi vindt.Maar wel horen de papieren in orde gemaakt te zijn\worden om moeilijkheden over eigendomsrechten te voorkomen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 19:33

anjali schreef:
Misschien waren het zielige paarden die nu gered zijn van de slacht of zo?Ja,ik ben op mijn oude dag nog steeds een Penny die zoiets mooi vindt.Maar wel horen de papieren in orde gemaakt te zijn\worden om moeilijkheden over eigendomsrechten te voorkomen.

Paspoort is geen eigendomsbewijs, maar ze hadden zonder niet vervoerd mogen worden, vervoerder is dus in overtreding. Geen paspoort = geen toestemming eigenaar verkoop, aangezien veelal de eigenaar die paspoorten in handen heeft.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 19:39

anjali schreef:
Volgens mij wil ts het paard na het opgeknapt te hebben,doorverkopen,en daarvoor is het paspoort nodig. Als je het paard alleen voor jezelf wilt houden en het staat ergens achter je huis,dan zal er geen haan naar kraaien als er geen paspoort bijzit.Ook al mag dat officieel niet.

Het paspoort is natuurlijk niet alleen handig bij verkoop maar ook bij wedstrijden en vervoer. En gewoon simpelweg omdat het verplicht is.
Een paard zonder paspoort zou ik niet blij van worden in ieder geval.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 19:54

Toen ik mijn veulen via BSS liet vervoeren naar de opfok, werd er streng op gehamerd dat het paspoort mee moest tijdens transport.
Zelfs een papier moeten tekenen, daarin stond ook vermeld dat ik het paspoort mee had gegeven vanwege transport (dus stond allemaal netjes zwart op wit).
Ben dan ook verbaast dat ze dit voor een stichting wel zo vaag doen.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 19:54

Ts is er al eens bewijs opgevraagd bij de stichting, dat er daadwerkelijk een rechtzaak loopt in Spanje?

Ik vind het een lastige hoor. Zoals hier al meer is aangegeven, heb jij alleen van doen met de stichting en zou je bij hen, al dan niet via een civiele procedure het paspoort moeten vorderen. Op straffe van ontbinding van de koopovereenkomst en vergoeding van alle gemaakte kosten. Maar dat betekent dan ook paard terug naar de stichting. En ik haal een beetje uit je berichten dat je dát niet wilt. Dan wordt het denk ik toch eieren voor je geld kiezen en een andere manier zien te vinden om druk uit te oefenen op de stichting...Of het er bij laten en proberen op een andere manier, zoals hier geopperd is, een paspoort er bij te krijgen.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 19:58

Onder welke noemer je een deel van je geld terug gekregen? Kun je via Ancce in contact worden gebracht met de rechtmatige eigenaar? Ik neem aan dat er geen beslag op het paar ligt?

Ik vind het overigens niks voor bss om zonder paspoort te transporteren. Weet je zeker dat dat de transporteur was? Andere optie is dat het paspoort bij een papierloos paard is gevoegd om "PRE geld" te verdienen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 20:07

Kan het niet zijn dat alle paarden wel met paspoort hier zijn gekomen, maar dat net gedaan wordt of ze er niet bij waren?

Ver gezocht, ik weet het.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 20:19

Rocamor schreef:
Kan het niet zijn dat alle paarden wel met paspoort hier zijn gekomen, maar dat net gedaan wordt of ze er niet bij waren?
Ver gezocht, ik weet het.

Ik weet niet of dat ver gezocht is, er is een levendige handel in paardenpaspoorten.
Bijvoorbeeld bedoeld om paarden die op medische gronden 'niet geschikt voor consumptie' zijn, te voorzien van een nieuw paspoort zodat ze uitgevoerd kunnen worden en in Oost Europa geslacht.....
Als je dus een paard hebt met weinig aftekeningen is zo'n paspoort wel interessant voor bepaalde mensen.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-18 22:54

goeroe schreef:
Wat wil je nu eigenlijk zelf? Je kunt toch niet verwachten dat je al je geld terugkrijgt én het paard mag houden? Dat paspoort gaat er vermoedelijk nooit komen, dus de beste optie lijkt me dat ze het paard weer meenemen en dat jij het restant van het aankoopbedrag terugkrijgt. Dat zou dus denk ik je inzet moeten zijn en als ik jou was zou ik dat eerst gewoon eens vriendelijk vragen. Een pittige brief (laten) sturen kan natuurlijk ook, maar een jaar na dato en nadat je al geld hebt aangenomen denk ik dat eventuele vervolgstappen weinig kans meer maken. Je kunt er altijd mee dreigen in de hoop ze te overbluffen natuurlijk.

Ik zeg nergens dat ik beide wil? Wat ik wil is een paspoort. Ik heb nog steeds geen paspoort dus hebben wij gezegd dan willen we in ieder geval (een deel) geld terug omdat ik gewoon een 'verkeerd' paard heb gekregen! Verkeerde leeftijd en verkeerde naam.

Ik ga inderdaad in Oktober naar Spanje, niet naar de eigenaar maar naar de stichting.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 23:15

Dat wat jij wilt behoort zo te lezen niet tot de mogelijkheden en daarom heeft je advocaat waarschijnlijk het maximaal haalbare eruit proberen te slepen. Ik hoop voor je dat ik ernaast zit, maar ik zie het somber in. Als die stichting het paspoort ergens in een la had liggen hadden ze het je denk ik al wel gegeven.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 23:19

Het is niet ondenkbaar dat dit paspoort inmiddels 'op reis is' met een ander paard.
De kans dat je dit in Spanje gaat vinden is klein, maar ik help het je hopen.
Wat raar trouwens dat er geen mogelijkheden zijn om een nieuw paspoort aan te vragen.
Dit systeem is sowieso verre van waterdicht. Als jou paard is gechipt, hoort daar een registratie bij...

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 23:25

Staat de Carta de titularidat nog steeds op dezelfde naam?

pvdbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 23:27

BSS als vervoerder, wordt hier gesuggereerd door iemand (ik heb geen antwoord van TS gekregen op mijn vraag gekregen wie vervoerder was en of iemand de spaanse eigenaar wel eens heeft gebeld!?).
Als het BSS is kan ik me echt niet voorstellen dat die zonder paspoorten rijden. Ik heb veel met hen (en met alle andere NL vervoerders gewerkt) en de boetes zijn zo hoog dat ze echt geen paarden meenemen zonder paspoorten en zonder gezondheidspapieren. Hoe weet je nou zeker dat die paspoorten hier niet in NL zijn (zoekgeraakt?). Dat beweert de stichting? Maar hoe weet je of dat wel waar is, waarom is die spaanse eigenaar nooit gebeld?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 23:28

senna21 schreef:
Het is niet ondenkbaar dat dit paspoort inmiddels 'op reis is' met een ander paard.

Maar hoe dan? Dat andere paard heeft toch ook een chip waarvan het nummer niet klopt met wat in het paspoort staat?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 23:33

http://www.yeguadamarquesdevillena.com

Dit is volgens mij officieel de huidige eigenaar. Misschien willen zij een nieuw paspoort voor je aanvragen?

Ik vind het overigens een beetje storend, dat je op veel vragen helemaal niet reageert. Iedereen probeert mee te denken...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 23:48

@Tessebes
TS gaf aan dat de vorige eigenaar een rechtszaak heeft tegen de stichting omdat (volgens hem) de paarden illegaal zijn meegenomen.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 23:56

Het zou kunnen dat de vorige eigenaar het paard niet overgeschreven heeft, aangezien het paard nog steeds op naam van de fokker staat.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-18 06:59

Ik heb op heel veel vragen al eerder gereageerd :) ik vind het super fijn dat iedereen zo meedenkt! Maar ik weet zelf ook helemaal niks! Niemand kan mij iets vertellen, de stichting niet, BSS niet, de eigenaar niet (hier is natuurlijk ook contact mee geweest!) maar die man spreekt alleen Spaans en geen woord Engels.

Welke vorige eigenaar? De paarden komen bij de fokker weg als het goed is.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 07:03

Je hebt zelf ook al contact gehad met de fokker?

pvdbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 07:39

Precies Tessebes, dat is ook wat ik raar vind...

Kan zijn dat die man (fokker/eigenaar) alleen spaans spreekt maar wat ik dan niet begrijp is waarom heb je al die tijd niemand gezocht die spaans spreekt, een lijst met vragen opgesteld en de eigenaar laten bellen om zijn kant van het verhaal zelf eens te horen. Hij is toch de enige die kan weten of die paspoorten uberhaupt mee zijn gegaan of dat hij ze inderdaad heeft achtergehouden omdat er problemen zijn met betaling of wat dan ook?

BSS kan toch wel zeggen of de paarden zonder paspoort hebben gereisd? Dat gebeurd nooit dus als het dan wel een keer zou zijn gebeurd dan weten ze dat toch heus nog wel? Die nemen toch echt geen vrachtwagen vol met paarden mee zonder paspoorten, nogmaals ik ken hen goed dus kan me daar niets bij voorstellen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 08:00

Koper schreef:
senna21 schreef:

Maar hoe dan? Dat andere paard heeft toch ook een chip waarvan het nummer niet klopt met wat in het paspoort staat?

Het paspoort is een EU-verplichting, maar de chip lang niet overal. Dan heb je dus alleen het paspoort met daarin de schets als identificatie.
Verder worden bij de grens (als er al controle is) vaak alleen de paspoorten geteld ....