Keuren toegestaan k.k

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Re: Keuren toegestaan k.k

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 14:37

Daarom komt dat ook in contract. Na uitvoerig overleg met de koper en uiteraard bij de keuring met de dierenarts.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23536
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 14:59

mavantos schreef:
Als je beweert een gezond paard te verkopen, dan ben je naar mijn inziens gewoon verplicht de kosten te betalen bij een negatief koopadvies van de dierenarts aan de hand van de keuring.

Als je dat niet wilt, dan heb je er blijkbaar geen vertrouwen in dat je paard erdoor heen komt. Nou, dan hoef ik 'm niet :Y)


Niemand verplicht je toch om een paard te kopen?

Charmaine
Berichten: 1422
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 14:59

Naar mijn idee staat er nu vaker dan vroeger 'keuren k.k.' bij een advertentie. Maar de ervaring leert ook dat daar vaak nog wel afspraken over te maken zijn. Ik heb inmiddels 3 paarden laten keuren, op mijn kosten, ben meer dan 1000 euro verder en nog steeds geen paard.Twee daarvan kwamen niet door de klinische keuring en 1 had een rx op/bemerking maar kreeg wel positief advies. Voor mij was die opmerking niet acceptabel en dus heb ik conform afspraak de keuringskosten betaald.

Het lastige vind ik dat het steeds vaker in het grijze gebied valt, dus wel positief advies maar mèt bemerking. Als die voor mij als koper door eerdere ervaringen niet acceptabel is, kunnen de kosten dus snel en hoog oplopen. Reden waarom ik nu alleen nog ga kijken bij paarden die minimaal eerder rx goedgekeurd zijn en dat ik evt bemerkingen graag weet vóór ik in de auto stap.

mavantos

Berichten: 3636
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 15:04

Polly schreef:
mavantos schreef:
Als je beweert een gezond paard te verkopen, dan ben je naar mijn inziens gewoon verplicht de kosten te betalen bij een negatief koopadvies van de dierenarts aan de hand van de keuring.

Als je dat niet wilt, dan heb je er blijkbaar geen vertrouwen in dat je paard erdoor heen komt. Nou, dan hoef ik 'm niet :Y)


Niemand verplicht je toch om een paard te kopen?


Niemand verplicht je toch om een paard te verkopen als zijnde gezond?

Als je het gewoon niet weet kan je toch zeggen ''Goh, ik weet het niet. Je mag hem van mij keuren, maar dan op eigen kosten.''
In zo'n geval wil ik er nog wel over nadenken, maar als je beweert dat die gezond is dan moet die dat natuurlijk ook gewoon zijn. Daar is de prijs dan ook naar.

eventueel

Berichten: 308
Geregistreerd: 24-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 15:12

Frustrerend hè Charmaine! Het eerste paard dat bij ons afgekeurd werd, had een chip. Hadden we best kunnen doen, maar ik had geen zin om te beginnen met een operatie. Een ander had het misschien geen probleem gevonden, zonder operatie kreeg het beestje een negatief verkoopadvies, na operatie zou het misschien zo door de keuring gekomen zijn. Heel naar voor de verkoper, maar ik heb er niet voor gekozen. Maar ik was wel ruim 500 euro kwijt, was twee keer van de ene, naar de andere kant van het land gereden en de eigenaar was chagrijnig tegen me omdat ik nee zei (snap ik, die was natuurlijk teleurgesteld).
Het tweede paard was een 4-jarige prachtmerrie, ik zag iets aan de achterbenen maar ik wilde haar zo graag hebben dus toch laten keuren. Op de laatste foto zagen we kissing spines. Daar ben ik goed zuur van geweest, maar ook die heb ik laten staan. Weer van het zuiden naar het noorden gereden en 500 euro armer. Het paard dat ik uiteindelijk gekocht heb, stond al op de foto en hij stond op een half uur rijden van huis. Al doende leert men :) .

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 15:14

mavantos schreef:
Als je beweert een gezond paard te verkopen, dan ben je naar mijn inziens gewoon verplicht de kosten te betalen bij een negatief koopadvies van de dierenarts aan de hand van de keuring.

Als je dat niet wilt, dan heb je er blijkbaar geen vertrouwen in dat je paard erdoor heen komt. Nou, dan hoef ik 'm niet :Y)


Gezond paard is dus een klinische keuring. Meeste eigenaren willen daar nog in mee.

Maar röntgenologisch is mensenwerk, waarbij het een kansberekening is of het paard er ooit last van kan gaan krijgen.
Echter heeft die berekening nogal wat variabele zoals ruiter en stalmanagement.

Daarbij is de manier waarop het onderzoek gedaan voor röntgenologisch keuren, nogal slecht
(Kreupele kansen Elsevier)

Zij in genoeg paarden die volgens de foto's heel slecht waren, maar hoog niveau de sport hebben gedaan en nooit kreupel...
Andersom ook trouwens, paarden met super foto's maar altijd heeft dat paard wat.

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 15:19

sneeuwpop schreef:
mavantos schreef:
Als je beweert een gezond paard te verkopen, dan ben je naar mijn inziens gewoon verplicht de kosten te betalen bij een negatief koopadvies van de dierenarts aan de hand van de keuring.

Als je dat niet wilt, dan heb je er blijkbaar geen vertrouwen in dat je paard erdoor heen komt. Nou, dan hoef ik 'm niet :Y)


Gezond paard is dus een klinische keuring. Meeste eigenaren willen daar nog in mee.

Maar röntgenologisch is mensenwerk, waarbij het een kansberekening is of het paard er ooit last van kan gaan krijgen.
Echter heeft die berekening nogal wat variabele zoals ruiter en stalmanagement.

Daarbij is de manier waarop het onderzoek gedaan voor röntgenologisch keuren, nogal slecht
(Kreupele kansen Elsevier)

Zij in genoeg paarden die volgens de foto's heel slecht waren, maar hoog niveau de sport hebben gedaan en nooit kreupel...
Andersom ook trouwens, paarden met super foto's maar altijd heeft dat paard wat.


precies dat.

mavantos

Berichten: 3636
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 15:20

sneeuwpop schreef:
mavantos schreef:
Als je beweert een gezond paard te verkopen, dan ben je naar mijn inziens gewoon verplicht de kosten te betalen bij een negatief koopadvies van de dierenarts aan de hand van de keuring.

Als je dat niet wilt, dan heb je er blijkbaar geen vertrouwen in dat je paard erdoor heen komt. Nou, dan hoef ik 'm niet :Y)


Gezond paard is dus een klinische keuring. Meeste eigenaren willen daar nog in mee.

Maar röntgenologisch is mensenwerk, waarbij het een kansberekening is of het paard er ooit last van kan gaan krijgen.
Echter heeft die berekening nogal wat variabele zoals ruiter en stalmanagement.

Daarbij is de manier waarop het onderzoek gedaan voor röntgenologisch keuren, nogal slecht
(Kreupele kansen Elsevier)

Zij in genoeg paarden die volgens de foto's heel slecht waren, maar hoog niveau de sport hebben gedaan en nooit kreupel...
Andersom ook trouwens, paarden met super foto's maar altijd heeft dat paard wat.


Maar dat weet je toch als je gaat keuren? Hierbij zou ik gewoon uitgaan van wat de dierenarts zegt en dat aanhouden voor degene wie de rekening moet betalen:
positief advies = koper
Negatief advies = verkoper

Ook voor röntgenfoto's heeft een dierenarts gewoon een bepaald voorschrift wat acceptabel is en wat niet, zou toch wat zijn als ze het zelf mogen beslissen :') . Ouderdom houdt een dierenarts altijd rekening mee, helemaal als deze al op niveau in de sport heeft gelopen. Zo hoeft een OCD'tje bij een 13 jarige paard wat al jaren in de sport loopt helemaal geen punt te zijn.

Als er dan wat is wat de koper toch niet wil, maar waarbij er wel een positief advies is zullen ze toch moeten betalen.

En je kan toch afspraken maken over welke dierenarts je wilt, als je een slechte ervaring hebt bij een bepaalde dierenarts kan je toch afspreken dat ze iedere dierenarts mogen kiezen, behalve die ene?

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 15:28

25/ 30 jaar geleden was paard goed kosten voor de koper, paard niet goed kosten voor de verkoper. En ook toen werd er bij sportpaarden als röntgen gekeurd en ook daar ging dat op.
Het is toch maf dat ik als koper de kosten moet betalen, terwijl het paard misschien als voor de 3e keer word gekeurd in de hoop dat hij er deze keer wel doorheen komt.
Met wat pech ben je al een half paard verder een keuringskosten en heb je nog steeds geen paard.
Zo jammer dat dit steeds minder gangbaar word en kopers dat ook accepteren.

Mijn sportpaarden voor de verkoop zette ik zelf al op de foto. Dan weet je wat je verkoopt en daar is ook de prijs naar.
Wil een koper opnieuw keuren, prima, ik weet dan toch dat hij er netjes doorkomt dus weet ook dat ik niet nog eens kosten daar aan heb.

RedKiwi

Berichten: 176
Geregistreerd: 23-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 15:29

peach2001 schreef:
Bij mij wisselt het, afhankelijk van de prijs, leeftijd en gebruiksdoel. Ik zet wel het gebruiksdoel in het contract als het paard gekeurd dient te worden. Als het paard voor sport wordt afgekeurd maar recreatief wordt goedgekeurd, terwijl ze een recreatief gebruiksdoel hebben ga ik niet de kosten bij afkeuring betalen omdat sport nu eenmaal niet het doel was.


Dit vind ik een hele goeie, spreek van tevoren af wat het doel is, en op basis hiervan de kosten verdelen. Als je een recreatiepaard wilt maar dan alleen tot koop overgaat bij een geweldige keuring, en de verkoper verkoopt een recreatiepaard, dan loop je als verkoper eigenlijk teveel risico.

Het zou zoveel makkelijker zijn als een keuringsrapport automatisch in het paspoort/online geregistreerd zou worden, dan kan een verkoper niet doorgaan met de verkoop van een afgekeurd paard en alsmaar geinteresseerden laten opdraaien voor nieuwe keuringen...

Heb mijn paard overigens niet laten keuren, maar ze was al drie jaar mijn bijrijdpaard en ik kende alle ins en outs. Had dr zelfs gekocht als ze was afgekeurd, dus voegde weinig toe...

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 15:42

Licor schreef:
Ik zou t als verkoper ook zo doen.. ik ben eerlijk over mn paard.. maar ik kan er ook niet inkijken.. dus keuren mag best maar wel op eigen kosten


maar anders gezecht als koper waarom ook niet?
beter een paard afgekeurd bij de eigenaar , dan al een valse start met een ziek dier! ;)

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 15:53

enjoymyhorse schreef:
Mijn sportpaarden voor de verkoop zette ik zelf al op de foto. Dan weet je wat je verkoopt en daar is ook de prijs naar.
Wil een koper opnieuw keuren, prima, ik weet dan toch dat hij er netjes doorkomt dus weet ook dat ik niet nog eens kosten daar aan heb.


Dat is dus naïef gedacht omdat keuren mensenwerk is. Zo kan de ene dierenarts het zien als een cat. 1 en de andere een 2.
Sommige kopers willen geen paard met een 2.

Naar mijn idee is een paard kopen altijd risicovol. Zo kan hij ook een been breken of erger.

Een paard moet gezond zijn bij verkoop dus klinisch.
Röntgenologisch is iets wat de koper moet betalen.
Heb dat zelf ook helaas een x gedaan zonder het paard aan te schaffen.
Ik wou het paard daarna weer verkopen en met een (bepaalde) afwijking krijg je geen waardevermeerdering door deze in de sport te starten.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 15:56

kwita schreef:
Licor schreef:
Ik zou t als verkoper ook zo doen.. ik ben eerlijk over mn paard.. maar ik kan er ook niet inkijken.. dus keuren mag best maar wel op eigen kosten


maar anders gezecht als koper waarom ook niet?
beter een paard afgekeurd bij de eigenaar , dan al een valse start met een ziek dier! ;)


Ziek?

Charmaine
Berichten: 1422
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 15:57

@eventueel: zeker frustrerend ja! Ik had bij dat chipje dezelfde keuze gemaakt als jij hoor. Je koopt geen nieuw paard om m de eerste 2 maanden alweer stil te zetten ivm operatie. En ks of zelfs een vernauwing is voor mij ook een no go. Dat heeft de ervaring met een ks1-paard met positief advies me geleerd ;-)

Het is op het moment, of eigenlijk al een poosje, een verkopersmarkt dus dat is m.i. de reden dat verkopers nu vaker keuren en bijbehorende kosten aan kopers overlaten.Daarnaast is het ook wel zo dat vroeger veel minder vaak dan nu rx gekeurd wordt.
Natuurlijk geeft keuren maar garantie tot aan de deur, maar de risico's die ik uit kán sluiten als koper, wil ik dan ook graag uitgesloten hebben.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 16:06

sneeuwpop schreef:
enjoymyhorse schreef:
Mijn sportpaarden voor de verkoop zette ik zelf al op de foto. Dan weet je wat je verkoopt en daar is ook de prijs naar.
Wil een koper opnieuw keuren, prima, ik weet dan toch dat hij er netjes doorkomt dus weet ook dat ik niet nog eens kosten daar aan heb.


Dat is dus naïef gedacht omdat keuren mensenwerk is. Zo kan de ene dierenarts het zien als een cat. 1 en de andere een 2.
Sommige kopers willen geen paard met een 2.

Naar mijn idee is een paard kopen altijd risicovol. Zo kan hij ook een been breken of erger.

Een paard moet gezond zijn bij verkoop dus klinisch.
Röntgenologisch is iets wat de koper moet betalen.
Heb dat zelf ook helaas een x gedaan zonder het paard aan te schaffen.
Ik wou het paard daarna weer verkopen en met een (bepaalde) afwijking krijg je geen waardevermeerdering door deze in de sport te starten.

Naïef of niet, nog nooit aan de hand gehad dat het daarna anders was.

Ja klinisch moet hij goed zijn, maar als hij röntgen brak in elkaar zit kan een nu net zadelmakke prima lopen, maar gaat hij het Z nooit halen.
Dat een koper dan röntgen moet betalen vind ik dus totaal niet terecht.
De verkoper zegt een gezond paard te verkopen, dan mag die dat ook aantonen.
Op het moment dat die dat aantoont heeft hij ook de kosten van de keuring niet.

Been breken of wat ook staat hier totaal buiten.

mavantos

Berichten: 3636
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 16:08

sneeuwpop schreef:
enjoymyhorse schreef:
Mijn sportpaarden voor de verkoop zette ik zelf al op de foto. Dan weet je wat je verkoopt en daar is ook de prijs naar.
Wil een koper opnieuw keuren, prima, ik weet dan toch dat hij er netjes doorkomt dus weet ook dat ik niet nog eens kosten daar aan heb.


Dat is dus naïef gedacht omdat keuren mensenwerk is. Zo kan de ene dierenarts het zien als een cat. 1 en de andere een 2.
Sommige kopers willen geen paard met een 2.

Naar mijn idee is een paard kopen altijd risicovol. Zo kan hij ook een been breken of erger.

Een paard moet gezond zijn bij verkoop dus klinisch.
Röntgenologisch is iets wat de koper moet betalen.
Heb dat zelf ook helaas een x gedaan zonder het paard aan te schaffen.
Ik wou het paard daarna weer verkopen en met een (bepaalde) afwijking krijg je geen waardevermeerdering door deze in de sport te starten.


Je kan als koper wel geen 2 willen, maar een dierenarts geeft daarbij gewoon een positief koopadvies. Oftewel, koper moet betalen. Ondanks dat ze niet kopen :)*

Esther28

Berichten: 4833
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: onder een hunebed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 16:23

[/quote]

Je kan als koper wel geen 2 willen, maar een dierenarts geeft daarbij gewoon een positief koopadvies. Oftewel, koper moet betalen. Ondanks dat ze niet kopen :)*[/quote]

Eens, als je aankoopadvies positief ondanks bemerking dan vind ik 100% dat je als koper de keuring moet betalen, maar wat indien er een negatief aankoopadvies is?

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 16:25

Dan is het voor de verkoper.
Maar als die al kort voor verkoop zijn paard op de foto heeft gezet is die kans erg klein hoor.
Zo snel word een 2 geen 3.
Ook niet bij een andere arts. Want de die eerst keurt en een 2 geeft maar weet dat het ook randje 3 zit zal dat netjes vermelden.

Daarnaast heb ik vaak gemerkt dat de kopende partij niet eens meer röntgen wil als er vrij recent een keuring is geweest. Voor de verzekering als ze dat willen hoeft dat ook niet.

ruitje

Berichten: 12376
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Keuren toegestaan k.k

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 16:36

Ik snap deze discussie nooit zo.

Iedereen mag toch willen wat hij/zij wil? Wil jij het anders dan ga je daar toch gewoon niet kijken?

Kan je heel veel van 'vinden' maar daar heb je volgens mij niet zoveel aan, je zal moeten dealen met wat een koper of verkoper wil en beslissen of dat is wat jij ook wil :)

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Keuren toegestaan k.k

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 16:38

Dat is waar ruitje.
Alleen zo jammer dat er een verschuiving in is gekomen door de jaren heen.

Ik ga echt niet betalen voor andermans paard. Die me met wat pech op staat lichten.

ruitje

Berichten: 12376
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Keuren toegestaan k.k

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 16:41

Blijkbaar is die verschuiving wel mogelijk, het is niet zo dat de mensen die zo verkopen hun paarden niet kwijt raken zeg maar.

Is toch een soort marktwerking :)

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Keuren toegestaan k.k

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 16:43

Dat klopt. En mij verbaasd dan ook dat de kopers daar zo gemakkelijk in mee gaan.
Als de meeste dat niet meer zouden accepteren is het zo voorbij.

ruitje

Berichten: 12376
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Keuren toegestaan k.k

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 16:56

Snap ik. Maar dat is gewoon economie. De wet van vraag en aanbod.

Mensen die nu een huis willen kopen kunnen ook geen 2 keer bezichtigen, ontbindende voorwaarden inzetten en moeten boven de vraagprijs bieden.

Als men daarmee zou stoppen was dat ook fijner. Maar dat is nou eenmaal de markt :)

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 17:22

Maar nu ga jij een eerste levensbehoefte vergelijken met een hobby.
En een krapte op de huizenmarkt wat bij paarden niet is, die zijn er genoeg.

Het is naar mijn idee mensen over bluffen, op hun emotie spelen.
Wil jij hem graag dan koop je hem. Keuren ja dat moet je zelf weten, maar als er morgen iemand die hem niet keurt is hij weg.
Dan gaat de helft al niet keuren.
En bij de andere helft lacht de eigenaar want geeft geen enkel risico meer maar schuift het op de koper.

ruitje

Berichten: 12376
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Keuren toegestaan k.k

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 17:46

Nee hoor. Ik probeer marktwerking uit te leggen.

Je laatste stuk is invullen van wat de verkoper denkt of waarom hij/zij dat doet. Ik kijk daar anders naar, maar zoals ik al zei: Dat mag gewoon denk ik :)