DA communiceert uitslagen aankoopkeuring met verkoper paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 15:13

upendo schreef:
DA heeft tegen ons gezegd dat hij niet kan aan of afraden voor verkoop en tegen verkopers dat hij het gewoon zou hebben gedaan als het paard voor zijn dochter was geweest.
Waarom heeft hij dat dan niet ook tegen ons gezegd?

Dat heb je gehoord van degene toch die het paard voor de verkoper rijdt? En nog niet eens van de verkoper zelf? Niet uit de mond van de veearts toch?

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 15:17

Babootje schreef:
maximuss schreef:
Verder krijg ik hier sterk de indruk dat men hier standaard met vijandigheid en argwaan naar verkopers kijkt. Dossiers en info mogen niet doorgegeven worden, DA mag niet met de verkoper praten, enz...
Als ik als verkoper zo behandeld zou worden dan mag men direct het erf verlaten, dergelijke kopers geef ik geen dier mee waar ik veel werk in heb gestoken. Die zijn het niet waard.

Nee ik geloof niet zozeer dat dat het punt was dat Upendo wilde maken. Zij vond het alleen vreemd dat de verkoper eerder op de hoogte gesteld werd van de uitkomst van de keuring dan zijzelf, als opdrachtgever van de keuring. Daar kan ik me nog wel iets bij voorstellen.

Ik heb het ook niet direct op upendo maar op de algemene tendens op bokt.
Dat je een verkoper (in het algemeen) niet altijd op zijn mooie ogen moet geloven, okay maar om er nu direct halve oplichters van te maken zoals sommigen hier doen is ook wel heel kort door de bocht...

Babootje

Re: DA communiceert uitslagen aankoopkeuring met verkoper paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 15:32

Nee dat is ook onzin. Maar een beetje gezond wantrouwen is nooit verkeerd.

Ik ken ook DA's die soms paarden kopen die een negatief koopadvies hebben, gewoon omdat ze er iets in zien en het zonde vinden als zo'n dier in de handel belandt, Soms als onderzoeksobject. Voor een DA zelf lopen de kosten voor behandeling natuurlijk niet zo op. Een chip is er zo uit, etc.

Ik zou ook niet per definitie een paard met bemerkingen laten staan. Heb zelf ook zo'n paard gekocht, erin geïnvesteerd en er nu een superfijn paard aan. Het ligt er dan alleen wel heel erg aan wat voor bemerkingen het zijn, of het operabel is en wat de. prognose is. Het paard moet toch gewoon nog een sportcarriere aankunnen wat mij betreft.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 16:06

Citaat:
De uitslag van een keuring is vertrouwelijk en blijft tussen veterinair, koper en verkoper
bron Een paard verkopen, mr. Gea Stibbe & Chester Stibbe
Waarbij ts het al in een advertentie op zoek naar een paard had vermeld plus hier op bokt
Zo te lezen dus ook niet netjes

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 16:13

_kajo_ schreef:
Als ik dus een dierenarts inhuur voor zo'n advies en hij komt met het verhaal dat hij niet kan aan of afraden voor verkoop dan heeft hij niet voldaan aan de voorwaarden waarvoor ik hem heb ingehuurd en kan hij fluiten naar (een deel) van zijn centen.

Was het altijd maar zo zwart/wit. Dat is het helaas niet en dezelfde foto's kunnen ook nog eens verschillende adviezen opleveren bij verschillende dierenartsen. Afhankelijk van de ervaring en kunde van de dierenarts is het advies betrouwbaarder, maar afhankelijk van de ervaring van de koper maakt ie de juiste keuze in DA.

_kajo_ schreef:
https://paardenkliniekderaaphorst.nl/onderzoeken/aankooponderzoek/:
Citaat:
Het is verstandig om van te voren goede afspraken te maken wie de opdrachtgever bij de keuring is. Deze persoon is namelijk dan het contactpersoon en ontvangt alle informatie. Tevens wordt deze persoon eigenaar van het keuringsrapport. Wij mogen niet zomaar patiënt gegevens verstrekken aan derden, hiervoor moet er altijd toestemming gegeven worden door de eigenaar. De opdrachtgever is ook verantwoordelijk voor de kosten van de keuring. Deze kunnen natuurlijk wel onderling verrekend of gedeeld worden.

Citaat:
De uitslag van een keuring is vertrouwelijk en blijft tussen veterinair, koper en verkoper

Dat de DA na mijn toestemming de uitslag deelt met de verkopende partij en daarbij aangeeft dat hij het paard wel aan zijn dochter zou verkopen, dat maakt mij geen bal uit. Dat dit door de verkoper vervolgens met derden (want dat is de voorrijder in mijn ogen) gecommuniceerd wordt vind ik dan weer wat minder.
Zoals het hier staat hoeft dit dus niet NA toestemming van de koper...zoals er ook staat wordt de informatie over de keuring gedeeld met zowel de koper als de verkoper. De verkoper is de eigenaar van het paard en blijft dit ook als de koper van koop afziet. Dus de eigenaar mag volgens mij op eigen gezag besluiten de patient informatie te delen met derden. De keuringsarts mag dat niet met andere als de koper en de verkoper. De koper die van de koop afziet mag dat als ik het goed interpreteer ook niet met derden. Als de eigenaar/verkoper de info deelt door bv in een volgende advertentie de bemerking te melden, zie ik dat alleen maar als netjes dat die info gedeeld wordt eerlijk gezegd.

Dus ook als de verkoper de info met de berijder heeft gedeeld, is dat volgens mij gewoon rechtmatig, want hij is degene die beslist of informatie doorgespeeld mag worden aan derden. Als de koper die de keuring heeft laten doen dit deelt, is het zo te lezen niet rechtmatig. En dat zou inderdaad betekenen dat hier op bokt nog wel eens wat onrechtmatig informatie wordt verstrekt of geinsinueerd adhv bepaalde advertenties. Waar we uiteraard allemaal ons voordeel mee doen, maar wat wel problemen zou kunnen opleveren voor degene die die informatie verstrekt.

Maar als ik het allemaal zo lees is het vooral de berijder die niet netjes handelt. Wat er precies gezegd is tussen DA en verkoper is niet met zekerheid te zeggen omdat de berijder misschien weer een eigen verhaal heeft gemaakt van een misschien ontstemde uiting van de eigenaar. Om met dit soort zaken een DA lastig te gaan vallen vind ik wel ver gaan.

Kendra schreef:
Volgens mij hoort een dierenarts te keuren. Op basis van zijn bevindingen maakt hij een rapport op. De conclusies daarin kunnen verschillen afhankelijk van het gebruiksdoel. De dierenarts dient zich verder te onthouden van adviezen, behalve als daar om wordt gevraagd.
Uhhh...als je een aankoopkeuring doet vraag je de DA per definitie een advies en een waardeoordeel. Dus ja dat dient hij te geven. Als ie zich onthoudt van adviezen voldoet hij niet aan datgene wat een aankoopkeuring is. En ja een advies is altijd gekleurd door de persoonlijke kennis en ervaring van een DA, er zit dus altijd een subjectief element in. Maar dat geldt ook als je met een dier met een blessure naar de DA gaat, dan krijg je ook een advies over de behandelmethode...dus ja...je krijgt bij een DA altijd een advies erbij. Het is aan jou wat je er mee doet en hoeveel geloof je er aan hecht. Heb je geen vertrouwen, dan haal je een second opinion...maar ook dat blijft een "opinion".

En ik ben het met je eens hoor pippodippo dat het niet professioneel is van een DA om in bewoordingen te praten als "ik zou hem rustig voor mijn dochter kopen". Het is alleen niet duidelijk of hij dit daadwerkelijk gezegd heeft, of de eigenaar dit zo geinterpreteerd heeft, of dat de bijrijder er dit van gemaakt heeft naar aanleiding van de info die de eigenaar met hem/haar heeft gedeeld.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 16:31

Babootje schreef:
upendo schreef:
DA heeft tegen ons gezegd dat hij niet kan aan of afraden voor verkoop en tegen verkopers dat hij het gewoon zou hebben gedaan als het paard voor zijn dochter was geweest.

Dat heb je gehoord van degene toch die het paard voor de verkoper rijdt? En nog niet eens van de verkoper zelf? Niet uit de mond van de veearts toch?

Die dierenarts kan dat zeker wel tegen de verkoper zeggen. Hij kan het niet tegen de koper zeggen aangezien hij dan een positief advies geeft en dus hangt wanneer het paard een maand later op basis van de foto's kreupel staat. Heel duidelijk is het misschien niet maar dit doen meer artsen. En over het feit dat de verkoper het het eerst wist, tja, als de rekening bij hem komt bij afkeur kan ik me er wel wat bij voorstellen. De verkoper zal ook graag willen weten wat er precies aan de hand is en voor jullie was het wel duidelijk dat de koop niet doorging. Het is misschien niet allemaal volgens het boekje gegaan maar tja, daar zou ik niet wakker van liggen, jammer dat jij er wel last van had.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-18 17:01

Echwel schreef:
Citaat:
bron Een paard verkopen, mr. Gea Stibbe & Chester Stibbe
Waarbij ts het al in een advertentie op zoek naar een paard had vermeld plus hier op bokt
Zo te lezen dus ook niet netjes

Eh, nee, want ik heb alles geanonimiseerd dus er valt niet terug te halen welk paard dit betreft.

Klopt Babootje, ik had het gehoord van de ruiter van het paard.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-18 17:01

bigone schreef:
Die dierenarts kan dat zeker wel tegen de verkoper zeggen. Hij kan het niet tegen de koper zeggen aangezien hij dan een positief advies geeft en dus hangt wanneer het paard een maand later op basis van de foto's kreupel staat. Heel duidelijk is het misschien niet maar dit doen meer artsen. En over het feit dat de verkoper het het eerst wist, tja, als de rekening bij hem komt bij afkeur kan ik me er wel wat bij voorstellen. De verkoper zal ook graag willen weten wat er precies aan de hand is en voor jullie was het wel duidelijk dat de koop niet doorging. Het is misschien niet allemaal volgens het boekje gegaan maar tja, daar zou ik niet wakker van liggen, jammer dat jij er wel last van had.

Wij waren opdrachtgevers en hebben voor de keuring betaald. Ook bij afkeuring.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 17:10

quote="bigone"
Babootje schreef:
upendo schreef:

Die dierenarts kan dat zeker wel tegen de verkoper zeggen. Hij kan het niet tegen de koper zeggen aangezien hij dan een positief advies geeft en dus hangt wanneer het paard een maand later op basis van de foto's kreupel staat. Heel duidelijk is het misschien niet maar dit doen meer artsen. En over het feit dat de verkoper het het eerst wist, tja, als de rekening bij hem komt bij afkeur kan ik me er wel wat bij voorstellen. De verkoper zal ook graag willen weten wat er precies aan de hand is en voor jullie was het wel duidelijk dat de koop niet doorging. Het is misschien niet allemaal volgens het boekje gegaan maar tja, daar zou ik niet wakker van liggen, jammer dat jij er wel last van had.[/quote]

Op zich kan de da het ook tegen de koper zeggen, afhankelijk van de bemerking, in de trant van "Het paard heeft een bemerking, maar voor het risico dat deze bemerking geeft, zou ik hem voor mijn dochter niet laten staan". Enkel is dat een hele rare manier van zeggen en dat is ook als je het tegen de verkoper op die manier zegt, hij kan ook gewoon zeggen "Paard heeft een bemerking, kans is groot dat hij hier geen last van zal ondervinden, maar het blijft een risico".
Ook is een keuring een momentopname, als het paard een uur later kreupel staat, is dat dikke pech, maar dat veranderd niet dat hij tijdens de keuring goed was. Ook als het komt door die bemerking en de da heeft het opgemerkt als bemerking, bij een bemerking weet je dat er een risico is en je maakt zelf de keuze of je dat risico wilt nemen. Als da hang je niet als een paard na de aankoop toch kreupel wordt, zo lang alle bemerkingen maar zijn gezien, het advies blijft een advies gebaseerd op risico's.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 17:12

cobiie schreef:
Als het je zo dwars zit neem je contact op met de da zodat ze sorry kunnen zeggen.

Welke risico’s welke persoon acceptabel vindt voor zichzelf is zeer verschillend, dus goed mogelijk dat de da persoonlijk het dier er niet om had laten staan.
Ik zie niet in waarom dat voor jullie interessant is om te weten. Het dier zal vast een koper vinden die de bemerkingen ook acceptabel vindt en tot koop overgaat. Enkel tijd zal het leren of het dier er last van gaat krijgen.

De da heeft jullie gewezen op de risico’s en jullie hebben daarop een beslissing genomen. Hij heeft dus netjes zijn werk richting jullie gedaan.

Hij had eerst contact met jullie moeten opnemen als opdrachtgever dan de verkoper, helemaal mee eens.
Als je hier slecht van slaapt heb je waarschijnlijk een mooi probleemloos leven.
De meesten hebben ergere dingen in hun leven waardoor zoiets in perspectief wordt gezet en men hun schouders erover ophaalt en verder gaan met hun leven.

Precies dit.
Bovendien heeft de veearts niets fout gedaan. Hij heeft jou verhaal gehoord wat je zoekt in een paard, de feiten aan je gegeven wat zijn taak is en daar heb je mee gedaan wat je wilt.
Dat hij het paard voor zijn dochter misschien zou willen hebben is jou zaak helemaal niet. Want wie weet is zijn dochter 10 en zoekt een hobbelpaard. Het siert hem juist dat hij zulke opmerkingen niet richting jullie heeft gemaakt zodat hij je een richting gaf. Jij hebt immers geen bal aan wat de dierenarts zou doen, die koopt hem niet en zit niet met de eventuele gevolgen.

Verder zou ik mij vooral zorgen maken over zaken die er toe doen in het leven. :)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-18 17:29

Zoeken naar een paard en de tegenvaller hebben dat hij niet goedgekeurd worden is naar mijn mening iets wat er behoorlijk toe doet.

Als je dan op deze manier onduidelijkheid krijgt over de uitslag vind ik persoonlijk dat ik daar best bij stil mag staan.

Voor iedereen die voornemens is om nog zo'n opmerking te doen; is niet nodig joh. ;)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 17:34

De aan-of verkoop van een paard kan een emotionele toestand zijn waardoor mensen hun ratio verliezen.Dit topic is daar een voorbeeld van.

Sunnda

upendo schreef:
Zoeken naar een paard en de tegenvaller hebben dat hij niet goedgekeurd worden is naar mijn mening iets wat er behoorlijk toe doet.

Als je dan op deze manier onduidelijkheid krijgt over de uitslag vind ik persoonlijk dat ik daar best bij stil mag staan.

Voor iedereen die voornemens is om nog zo'n opmerking te doen; is niet nodig joh. ;)

Dat bovenste klopt helemaal, en ik heb het ook meegemaakt en snap dat je er flinkt van baalt.
Het is echter niet nodig om die frustraties te uiten op iemand die niets fout heeft gedaan (de da).

En als zoveel mensen in een topic dezelfde mening zijn toegedaan, zit er misschien een kern van waarheid in en kun je daar misschien iets mee in de toekomst.
Een topic openen om te vragen wat je moet doen als je het ergens niet mee eens bent of vragen over hebt, kan maar 1 antwoord geven tenslotte wat zinnig is en wat zelf ook echt wel te bedenken is: bel op of ga langs en zeg wat je dwars zit. Makkelijker of moeilijker wordt het niet. Dus ik snap de mensen wel die vragen waar je naar op zoekt bent in dit topic.

Gini

upendo schreef:

Maar dat kan toch ook heel erg afhangen van het gesprek en de vragen die gesteld zijn geweest.
Misschien hebben de verkopers wel heel erg aangedrongen op een antwoord?
De DA heeft met beide partijen zijn objectieve verslag gedeeld. Jij bent daarmee tevreden en maakt op basis daarvan je beslissing, de verkoper vraagt door naar de subjectieve mening van de DA om in te schatten hoe "erg" het met het paard gesteld is. Prima toch? Er zijn geen leugens verteld, er is nergens rond de pot gedraaid, er is geen informatie bewust achtergehouden.

Dan is er nog de kwestie van de omgekeerde telefoontjes. In een ideale wereld had de DA inderdaad eerst jou gebeld, maar ook hier denk ik dat er geen kwade wil van de DA achter zit. Af en toe dingen laten varen is niet hetzelfde als over je heen laten lopen, maar dat is de wereld een beetje leefbaar houden. Op jouw eigen werk zou je ook niet voor ieder klein detail dat niet helemaal volgens perfectie loopt op de vingers getikt willen worden, toch?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-18 17:36

Gini schreef:
upendo schreef:

Maar dat kan toch ook heel erg afhangen van het gesprek en de vragen die gesteld zijn geweest.
De DA heeft met beide partijen zijn objectieve verslag gedeeld. Jij bent daarmee tevreden en maakt op basis daarvan je beslissing, de verkoper vraagt door naar de subjectieve mening van de DA om in te schatten hoe "erg" het met het paard gesteld is. Prima toch? Er zijn geen leugens verteld, er is nergens rond de pot gedraaid, er is geen informatie bewust achtergehouden.

Dan is er nog de kwestie van de omgekeerde telefoontjes. In een ideale wereld had de DA inderdaad eerst jou gebeld, maar ook hier denk ik dat er geen kwade wil van de DA achter zit. Af en toe dingen laten varen is niet hetzelfde als over je heen laten lopen, maar dat is de wereld een beetje leefbaar houden. Op jouw eigen werk zou je ook niet voor ieder klein detail dat niet helemaal volgens perfectie loopt op de vingers getikt willen worden, toch?

Eigenlijk wel, dat maakt mijn werk beter. :)

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 17:37

upendo schreef:
Hoezo is het normaal dat een dierenarts de verkoper inlicht? De verkoper is geen opdrachtgever en de dierenarts zou dus naar mijn mening helemaal niks van doen moeten hebben met de verkoper. :n Enkel met ons. Dierenarts heeft ons ook geen sluitend advies gegeven. Gaf alleen aan dat wij het nog een keer moesten doorspreken met onze eigen dierenarts.

Het paard is op het moment van keuren eigendom van hen. Logisch dat dit met hen kortgesloten wordt. Als ik eerlijk ben, vind ik dat je je druk maakt om niets.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-18 17:37

Dat mag. :)

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 17:39

Franciska15 schreef:
upendo schreef:
Hoezo is het normaal dat een dierenarts de verkoper inlicht? De verkoper is geen opdrachtgever en de dierenarts zou dus naar mijn mening helemaal niks van doen moeten hebben met de verkoper. :n Enkel met ons. Dierenarts heeft ons ook geen sluitend advies gegeven. Gaf alleen aan dat wij het nog een keer moesten doorspreken met onze eigen dierenarts.

Het paard is op het moment van keuren eigendom van hen. Logisch dat dit met hen kortgesloten wordt. Als ik eerlijk ben, vind ik dat je je druk maakt om niets.

Maar TS is opdrachtgever van de dierenarts.

Lijkt mij logisch dat dierenarts de communicatie via de opdrachtgever laat verlopen en niet met de eigenaar van het paard.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 17:39

upendo schreef:
Gini schreef:

Eigenlijk wel, dat maakt mijn werk beter. :)

Denk je dat? Denk je dat angst om niet alles perfect te doen het werk beter maakt?
Als dat jouw mening is, zeg ik: laat je gaan! Geef die DA eens goed van zijn vet. Zal hem leren om zoiets te doen. Jou als tweede bellen, potverd*kke, wat denkt die wel niet dat die is.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 17:45

We weten allemaal niet of de da niet gewoon ts heeft gebeld en direct het telefoontje naar de verkopende heeft gepleegd..dat weet ts ook niet.
Dus ik snap niet dat als je zo van perfectie houdt op werk je niet gewoon belt met iedereen hoe het nu echt zit en dan je gevoel erbij vertelt ipv een topic te openen waarin niemand je die antwoorden kan geven en praat over een klacht terwijl de feiten niet eens op tafel liggen.

Dat gebeurd op je werk ook niet hoor.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 17:50

Sunnda schreef:
We weten allemaal niet of de da niet gewoon ts heeft gebeld en direct het telefoontje naar de verkopende heeft gepleegd..dat weet ts ook niet.
Dus ik snap niet dat als je zo van perfectie houdt op werk je niet gewoon belt met iedereen hoe het nu echt zit en dan je gevoel erbij vertelt ipv een topic te openen waarin niemand je die antwoorden kan geven en praat over een klacht terwijl de feiten niet eens op tafel liggen.

TS stelt in de openingspost: "Toen we de verkoper belden gaf deze aan de dierenarts al gesproken te hebben (!) en begreep dat we van de koop afzagen".

Ik vind het raar dat een dierenarts die door TS ingehuurd wordt aan de eigenaar van het paard vertelt dat TS van de koop afziet.

Ik neem aan dat de dierenarts niet ingehuurd was als woordvoerder van TS ;-)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 17:54

Petpa schreef:
Sunnda schreef:

TS stelt in de openingspost: "Toen we de verkoper belden gaf deze aan de dierenarts al gesproken te hebben (!) en begreep dat we van de koop afzagen".

Ik vind het raar dat een dierenarts die door TS ingehuurd wordt aan de eigenaar van het paard vertelt dat TS van de koop afziet.

Dit is dus precies wat ruis is.
Jij leest dit, ik lees een paar zinnen verder dat ts zelf schrijft dat mogelijk! de da de verkopende partij eerder heeft ingelicht. Dus dat hoeft niet zo te zijn

En dat begrijpen dat je van de koop afziet lees ik als: we hebben de uitslag gehoord van de da, we begrijpen het dat (als) je van de koop afziet nu je dit weet.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 17:55

De keuring heeft op het terrein van de verkoper plaats gevonden, dus alles is vanaf den beginne al neem ik aan met de verkoper gedeeld.
Daarnaast kan ik me heel goed voorstellen, op het moment dat de DA de beelden bekeken heeft, dat hij meteen de telefoontjes pleegt, dan kan voor hem het dossier dicht. Ik vind het netjes dat DA beide partijen informeert, kan me ook voorstellen dat hij beide telefoontjes direct achter elkaar heeft gepleegd of degene die hij het eerst aan de telefoon kreeg vast heeft ingelicht. Allemaal heel normaal in mijn ogen, zeker niet iets om een klacht over in te dienen.

En wat de berijder tegen TS heeft gemeld, dat is zo onzeker of dat de bewoordingen van de DA zijn geweest, daar ga je in mijn ogen een DA niet mee lastig vallen. Die heeft echt wel iets beters te doen met zijn kostbare tijd als het nabellen van "horen zeggen" dingen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 17:59

Petpa schreef:

Dat staat er ook niet. DA heeft verkoper ingelicht dat de bemerkingen groter waren als in eerste instantie op locatie leek....dus aan de hand van de groter zijnde bemerkingen kon de verkoper begrijpen dat de koop ontbonden zou worden.

De enige die in mijn ogen buiten het boekje is gegaan is de berijder van het paard, die kennelijk op bokt had gelezen dat TS had gemeld dat het dier was afgekeurd en daar pissed over was. Tja...dat is het risico als je dingen op Bokt plaatst. Dat is echt niet de fout van de DA en in mijn ogen ook niet van de eigenaar/verkoper.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-18 18:04

Ik heb niks op bokt geplaatst over dit paard... :=
Ik wil graag dat je hierover ophoudt oji.