Leasepaard ziek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 23:37

Niksie schreef:
Eens met Babootje. Laat ze zelf maar een paard kopen, dan wel hopen dat ze die altijd kunnen rijden en dat het paard nooit wat krijgt, want dan kan er niet gereden worden...

Een paard is geen gebruiksvoorwerp, ziek is ziek en dat is nou eenmaal je risico. TS, hoop dat je ondertussen wijzer bent geworden en dat het paard gauw opknapt met (hopelijk) jullie goede zorgen. Laat die 80 euro maar lekker gaan, een tripje naar de ruitersportzaak en je bent het ook zo kwijt. Beter besteden aan het paard, voor je dochter ook een goede les in verantwoordelijkheidsbesef. En dat is nog wel veel meer waard.

Als eigenaar kies je daar natuurlijk ook voor als je het paard gaat verhuren. Je maakt er dan eigenlijk zelf een gebruiksvoorwerp van. Want je bied iets aan en dat is gewoon een zakelijke overeenkomst.
Als die om welke reden dan ook niet meer voldaan kan worden is het vrij normaal dat er minder/niet betaald word.

Natuurlijk blijft het handig om zulke dingen vooraf te bespreken en is het vooral van belang of je het paard huurt of dat je gewoon betaald om te rijden. Als je betaald om te rijden lijkt me vrij logisch dat er nu niet betaald hoeft te worden en als TS er voor kiest om toch voor het dier te zorgen is dat wel zo fijn. Maar als eigenaar zou je ook juist blij moeten zijn dat mensen ondanks dat het paard niet bereden kan worden de mensen wel de zorg willen over willen nemen op die dagen en eventueel andere dagen. Zou beetje raar zijn als je toch wil dat mensen daar voor gaan betalen.

Bij volledige lease ligt dat vaak anders maar dan betaal je ook niet specifiek voor het rijden maar gewoon om een paard ter beschikking te hebben en als eigen te beschouwen. Dan heb je meer vrijheid maar dus ook mee nadelen.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 09-08-17 00:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Re: Leasepaard ziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 00:07

Het blijft absoluut heel erg aan te bevelen om vooraf alle verwachtingen goed uit te spreken. En eventueel vast te leggen. En ook altijd heel duidelijk zijn, want je kunt niet verwachten dat wat je zelf weet en logisch vindt ook logisch is voor je bijrijder.
Zo mocht ik na een peesblessure weer onder de man stappen. Bijrijder ook. (Note: het was geen onervaren bijrijder; het was iemand met jarenlange eigen paard ervaring). Maar de bijrijder vond dat het stappen onder de man ook wel naar het strand kon. Dus kwam er nog een peesblessure bovenop en nog een aantal maanden langer buiten gebruik. Bijrijders die op het laatste moment af zegden als ze ziek zwak of misselijk waren, zodat je zelf nog alles in het werk kon stellen om je paard er toch nog uit te halen. Of eentje die peesbeschermers was vergeten met losgooien en het paard zichzelf een mega schieffel schopte met een peesblessure het gevolg. Of een bijrijder die van het paard viel op het strand, geblesseerd was, en jou aansprakelijk stelde voor haar geannuleerde wintersportvakantie. En meestal bijrijders die nog geen deuk in een pakje boter konden rijden. Ik heb zoveel meegemaakt met bijrijders dat ik dat niet meer wil, ook de risico's niet meer die dat met zich mee kan brengen. Dus bijrijders van Nederland. Hou op met zeuren en koop lekker een eigen paard :D :D :D

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 00:11

ik heb een eigen pony.
zodra die ziek is kan ik er ook niks mee, maar ik kan moeilijk zeggen ik betaal deze maand 30% minder aan stalkosten omdat ik geen gebruik kan maken van de faciliteiten enz.

je hebt er voor gekozen dat paard te leasen, een paard blijft een levend dier en je zult moeten accepteren dat die ook ziek kunnen worden. dat is het risico van de paardensport.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 00:13

Onbegrijpelijk dat mensen verwachten dat je als leaser moet blijven betalen... :n TS heeft als leaser nu eenmaal de lusten en niet de lasten. Hier heeft ze bewust voor gekozen. Waarom €80, wat voor mij persoonlijk een groot bedrag is, weggooien' om een paard te knuffelen?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 00:17

xZiva_ schreef:
ik heb een eigen pony.
zodra die ziek is kan ik er ook niks mee, maar ik kan moeilijk zeggen ik betaal deze maand 30% minder aan stalkosten omdat ik geen gebruik kan maken van de faciliteiten enz.

je hebt er voor gekozen dat paard te leasen, een paard blijft een levend dier en je zult moeten accepteren dat die ook ziek kunnen worden. dat is het risico van de paardensport.

Dat is omdat jij kiest voor een eigen paard. Genoeg mensen die bewust kiezen voor een bijrijdpaard/leasepaard zodat ze alleen vaste kosten hebben en weten wat ze kwijt zijn. Dus nee dat is niet vanzelfsprekend dat een ander daar ook voor zou moeten betalen. Dat is het risico dat jij als eigenaar neemt. Ik heb een eigen paard maar dacht het niet dat ik het volle bedrag zou betalen(als bijrijder of als ik het paard lease). Ja wellicht voor een maand maar dan moet je als eigenaar ook niet verwachten dat ik extra kom opdagen om het paard nog extra te verzorgen.

Ik snap niet wat je frustratie hier verder met het topic te maken heeft Babootje.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 00:39

Bij lease, zeker particulier, is er vaak sprake van een "eigen" dier voor een aantal dagen per week, of zelfs de hele week.

Lease is in mijn ogen een extra opstapje naar de verantwoordelijkheid dragen voor een "eigen" paard zonder onverwacht hoge kosten of het risico. Daar hoort mijn inziens ook bij dat je als leaser leert dat een paard niet zomaar een gebruiksvoorwerp is. Een paard kan ziek worden, kort of langdurig.

Bij een langdurige situatie (>2 maanden) kan ik mij voorstellen dat je ook als eigenaar zegt "prijs omlaag of tijdelijk niet betalen". Maar die korte risico's horen er wat mij betreft als leaser gewoon bij. Mocht je een "vervangend" product willen, dan moet je lekker op een manege gaan rijden.

Leasen leert je echt wat over de verantwoordelijkheden die horen bij een eigen paard, en ook de kosten.

Ik rijd al bijna 2 maanden niet op mijn paard na een operatie en ben net weer begonnen met conditie opbouwen aan de longeerlijn. Natuurlijk; kosten van de lessen vallen weg, maar de stallingskosten lopen gewoon door ook al heb ik de afgelopen tijd nauwelijks gebruik gemaakt van de faciliteiten. Om nog maar te zwijgen over de DA-kosten. Natuurlijk ik heb gekozen voor een eigen paard, de verantwoordelijkheid en de risico's, maar mocht ik een leaser hebben die zou vragen om "korting", dan had ik toch ernstig mijn wenkbrauwen gefronst. Hoewel, ik had waarschijnlijk de "korting" zelf al ter sprake gebracht omdat het in mijn geval al langer dan twee maanden speelt.

Natuurlijk een verzorgpaard is een heel ander verhaal. Of een paard rijden om op te leiden naar een hoger niveau. Maar waarom doet iedereen zo jankerig over een bijdrage wanneer het gaat om bijrijden/leasen? De eigenaar moet dokken zodat jij noffelijk je reet in een goed passend zadel kan planten op een paard wat weer keurig op tijd naar de hoefsmid is geweest? Naar mijn mening deel je de lusten, dus is het dan niet eerlijk om ook een klein beetje mee te dragen in de lasten? Moet de maandelijkse bijdrage ook omlaag als de bijrijder 2 weken op vakantie gaat? Of omhoog als ik twee weken op vakantie ga?

Stel dat ik straks geen eigen paard meer heb en ook geen nieuwe meer koop... dan betaal ik met liefde een bijdrage aan de eigenaar van het bijrijdpaard. Puur omdat ik weet wat het allemaal kost.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 01:18

ingvdh schreef:
Persoonlijk vind ik droes nog te overzien, ja, je kan een paar weken niet rijden, maar daarna weer wel.

De stalhuur en andere kosten gaan voor de eigenaar ook gewoon door. Ik gok dat er ook nog een flinke dierenarts rekening komt. Oh en als kado bovenop deze ellende wil de leaser ook niet betalen, want tja, je kan immers niet rijden.
Kortom de eigenaar zit met flink wat lasten, misschien dat ze dat geld wel heel erg hard nodig hebben om alles te betalen.

Als het mij zou overkomen als eigenaar zou het exit leaser zijn. Jammer maar helaas. Dit is ook een van de redenen waarom ik liever heb dat mijn paard een dag stil staat in de week dan het gezeur over dit soort dingen.

TS leer je dochter dat het hebben van een paard niet altijd over rozen gaat en het dier dus ook ziek en kreupel kan worden, maar dat de zorg en kosten gewoon doorgaan.

Dit dus. :j Als mijn bijrijder in deze situatie over geld zou beginnen zou het voor mij ophouden. Mijn paard is ziek, alle kosten en verzorging gaan door, dat hoort er nou eenmaal bij. Dat gesprek ga je i.m.o. pas aan wanneer er spraken is van langdurige revalidatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 10:04

Maar die kosten betaal je toch al eigenaar? Als je niet genoeg geld hebt om makkelijk alle kosten behorende bij je paard te betalen dan moet je mijn inziens helemaal geen paard hebben... Dat extraatje wat je vraagt aan de leaser/bijrijder om op jouw paard te mogen rijden is mooi. Maar natuurlijk niet relevant als er niet gereden kan worden.

Hoezo heeft dit met verantwoordelijkheid te maken? Bijrijder/leaser komt immers gewoon, in dit geval zelfs alle dagen, om het paard te verzorgen. Dat zou voor mij als eigenaar meer dan genoeg zijn. De kosten betalen we dan wel weer als paard weer beter is. Dat voor mij als eigenaar de kosten gewoon doorgaan is niet meer dan logisch en voor dat risico heb ik zelf gekozen toen ik hem kocht.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 10:18

Het is duidelijk dat paard rijdend Nederland niet eenduidig is in zo'n situatie. Het beste is er even zelf goed over nadenken en het gesprek tzt aangaan met de eigenaar als je idd de 80 euro niet wilt betalen gedurende zulke situaties.

Wat als de (kortstondige) blessure bij de bijrijder was geweest, is het dan "normaal" voor de bijrijder om te vragen het leasebedrag niet te hoeven voldoen?

Bij sportverenigingen en sportscholen krijg je ook haast nooit een deel van je contributie terug als je niet komt/kan trainen.

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 10:22

Hier hoeft mijn bijrijder echt niet te betalen als mijn paard niet gereden kan worden.
Als ze 2 weken niet kan rijden moet ze wel gewoon door betalen hoor dat vind ik de moeite niet om de betaling stop te zetten en ze mag ook wel is extra dus dat vind ik dan wel compenseren.
Maar als de bijrijder meer dan een maand niet kan rijden vind ik dat je er ook geen geld voor kan vragen.
En ja de kosten van een eigen paard lopen gewoon door en vaak komt het dan ook vervelend uit omdat je en dierenarts kosten hebt en geen bijdrage van je bijrijder hebt.
Als je afhankelijk bent van de bijdrage van je bijrijder zou je in mijn ogen geen paard moeten hebben.

Ik ga er trouwens wel vanuit dat mijn bijrijder wel gewoon komt op de dagen dat ze anders zou rijden want de verzorging gaat wel gewoon Door.

Ik zou het zelf in het geval van ts normaal vinden dat de eigenaar hierover begint.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 10:31

Ik zou zelf zeggen dat het per afspraak zou verschillen.

Leasen als in bijrijden (dus meer het poetsen, zadelen, rijden, afzadelen, terug zetten en klaar).
Of leasen als in halve stal, je betaald dus niet alleen voor het rijden.

In het eerste geval zou ik zeggen bij 1 maand of langer dat er flinke korting/niet betaald hoeft te worden. Maar is het meer richting een halve stal. Dan vind ik dat het er gewoon 'bijhoort'. Leuk is anders natuurlijk. Maar voor paard als eigenaar is het ook alles behalve leuk dat het paard ziek is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 10:37

Snorlex schreef:
Bij lease, zeker particulier, is er vaak sprake van een "eigen" dier voor een aantal dagen per week, of zelfs de hele week.

Lease is in mijn ogen een extra opstapje naar de verantwoordelijkheid dragen voor een "eigen" paard zonder onverwacht hoge kosten of het risico. Daar hoort mijn inziens ook bij dat je als leaser leert dat een paard niet zomaar een gebruiksvoorwerp is. Een paard kan ziek worden, kort of langdurig.

Bij een langdurige situatie (>2 maanden) kan ik mij voorstellen dat je ook als eigenaar zegt "prijs omlaag of tijdelijk niet betalen". Maar die korte risico's horen er wat mij betreft als leaser gewoon bij. Mocht je een "vervangend" product willen, dan moet je lekker op een manege gaan rijden.

Leasen leert je echt wat over de verantwoordelijkheden die horen bij een eigen paard, en ook de kosten.

Ik rijd al bijna 2 maanden niet op mijn paard na een operatie en ben net weer begonnen met conditie opbouwen aan de longeerlijn. Natuurlijk; kosten van de lessen vallen weg, maar de stallingskosten lopen gewoon door ook al heb ik de afgelopen tijd nauwelijks gebruik gemaakt van de faciliteiten. Om nog maar te zwijgen over de DA-kosten. Natuurlijk ik heb gekozen voor een eigen paard, de verantwoordelijkheid en de risico's, maar mocht ik een leaser hebben die zou vragen om "korting", dan had ik toch ernstig mijn wenkbrauwen gefronst. Hoewel, ik had waarschijnlijk de "korting" zelf al ter sprake gebracht omdat het in mijn geval al langer dan twee maanden speelt.

Natuurlijk een verzorgpaard is een heel ander verhaal. Of een paard rijden om op te leiden naar een hoger niveau. Maar waarom doet iedereen zo jankerig over een bijdrage wanneer het gaat om bijrijden/leasen? De eigenaar moet dokken zodat jij noffelijk je reet in een goed passend zadel kan planten op een paard wat weer keurig op tijd naar de hoefsmid is geweest? Naar mijn mening deel je de lusten, dus is het dan niet eerlijk om ook een klein beetje mee te dragen in de lasten? Moet de maandelijkse bijdrage ook omlaag als de bijrijder 2 weken op vakantie gaat? Of omhoog als ik twee weken op vakantie ga?

Stel dat ik straks geen eigen paard meer heb en ook geen nieuwe meer koop... dan betaal ik met liefde een bijdrage aan de eigenaar van het bijrijdpaard. Puur omdat ik weet wat het allemaal kost.

Hier altijd eigen paarden gehad dus weet wat het kost maar hoe de verleasers reageren moet ik altijd een beetje om grinnikken.
Je mag X aantal dagen rijden op een paard, die dagen heb je niet een "eigen paard" want het blijft het paard van een ander. Je mag gedurende die drie dagen niet ineens alle beslissingen nemen voor dat dier. Indien je dan ook nog gaat zorgen voor andermans dier terwijl de eigenaar weg is, zou iemand met een beetje fatsoen zelf aanbieden de prijs omlaag te doen. Je leaser doet je dan nl. een dienst. Anders had eigenaar kunnen thuis blijven/iemand moeten inhuren om die zorg aan te bieden.

De meeste mensen hebben een leaser met een reden dus dat eeuwige gejank dat leasers op hun twee knie'tjes dankbaar moeten zijn is ook zo'n zelfverheerlijking die nergens op slaat. Veelal wordt een leaser gevraagd omdat de leaser dan een deel van de kosten en de tijd kan "dragen". Dus die leaser biedt jouw evenzeer een dienst aan als jij de leaser.

Als leaser twee weken op vakantie gaat is dat je eigen keuze en als jij twee weken gaat, dan neemt je leaser dus gedurende die twee weken jouw verantwoordelijkheid over dus prijs omhoog slaat nergens op.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 10:50

cobiie schreef:
Het is duidelijk dat paard rijdend Nederland niet eenduidig is in zo'n situatie. Het beste is er even zelf goed over nadenken en het gesprek tzt aangaan met de eigenaar als je idd de 80 euro niet wilt betalen gedurende zulke situaties.

Wat als de (kortstondige) blessure bij de bijrijder was geweest, is het dan "normaal" voor de bijrijder om te vragen het leasebedrag niet te hoeven voldoen?

Bij sportverenigingen en sportscholen krijg je ook haast nooit een deel van je contributie terug als je niet komt/kan trainen.

Bij blessure vanuit de bijrijder is het in mijn ogen normaal om te blijven betalen. Het paard staat er nog en zou gewoon op gereden kunnen worden. Bij langdurige ziekte van de bijrijder kan de bijrijder natuurlijk overwegen om te stoppen als ze moet blijven betalen. Maar ik snap niet zo goed waarom je dit aanhaalt? Staat toch totaal los van elkaar.

Bij sportscholen krijg je geen geld als jij ziek bent. Maar als er iets met de sportschool gebeurd waardoor jij hun dienst niet kan afnemen lijkt mij een vergoeding vanuit de sportschool, voor de betalende leden, meer dan normaal.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 10:55

Tigra_ schreef:
Ik snap niet wat je frustratie hier verder met het topic te maken heeft Babootje.

Het is geen frustratie hoor. Ik heb dit alleenopgeschreven om even nuance te brengen in het idee dat een bijrijder de eigenaar "uit de brand" helpt in tijd en kosten. Een bijrijder kan een eigenaar ook "in de brand" helpen, zoals ik aan den lijve heb ondervonden. Ik snap ook werkelijk niet waarom bijrijders moeilijk doen over een bijdrage, terwijl ze - in de meeste gevallen - zo uit de manege komen rollen. Daar moet je toch ook betalen? En de zorg? Als een bijrijder dat een dienst vindt dan wil je zo iemand toch niet eens? Het is toch gewoon ook leuk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 11:13

Ik heb het topic even vluchtig door gelezen en vraag me af waar de discussie over kosten ineens weg komt..
TS geeft aan 80 euro te betalen voor 3 keer in de week maar vraagt advies over hoe om te gaan in deze situatie nu het paard ziek is en de eigenaresse op vakantie, alleen ik zie tientallen reacties met 80 euro is maar een schijntje, of 80 euro is best veel voor 3 keer in de week, vergelijkingen met manege lease en ga zo maar door.
Dit is geen manege lease, ja dat is duurder. Maar onthoud ook dat het misschien in regio ook wel kan verschillen ;) Toen ik een paard zocht kwam ik bij een paard in Den haag uit daar hoorde ik dat ze iets van 300 euro betaalde per maand puur aan de pensionstal, terwijl ik uiteindelijk hier in het hoge noorden in een uithoek 's winters 160 betaalde en zomers 100..
Dan vind ik het ook al een heel verschil wat je vraagt aan bijdrage. Zo sprak ik iemand die een leaser zocht (ik heb inmiddels geen paard meer) voor 50 euro in de maand voor 2 keer in de week, wel wetende dat ze dus op dezelfde stalling staat als waar ik lang gestaan heb en dat in ieder geval het stalgeld nu 100 euro is, nu weet ik natuurlijk ook dat je maandelijks niet alleen stalgeld kwijt bent aan een paard (was het maar waar :') ) maar alleen dat even nemend ter voorbeeld betaal ik dan de helft van haar stalgeld al.
Ik heb ook leasers gehad maar maakte gewoon meer het rekensommetje wat betaal ik per maand aan stalgeld en verder en dat dan delen door zo veel (ongeveer) om tot een bedrag te komen, al had ik leasers om de verkeerde redenen maar dat doet er verder niet toe.

Maar goed ts vraagt om advies als onbekende in dit stukje, het enige advies wat ik je kan geven ts is vooral naar je eigen gevoel luisteren, heb jij zoiets van hmm ik vind 80 euro wel echt veel geld nu we bepaalde tijd eigenlijk niks kunnen doen maar haar wel verzorgen, dan zou ik dit op een normale manier aanspreekbaar maken met de eigenaresse, niet via de app of iets maar dan zou ik als ze terug is even samen op stal afspreken kijken bij het paardje en het dan zo ter sprake brengen desnoods door te beginnen met hoelang denk je dat het nog duurt, hoe nu verder.. etc..
Succes!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 11:23

Annet_Dottie schreef:
Ik heb het topic even vluchtig door gelezen en vraag me af waar de discussie over kosten ineens weg komt..
TS geeft aan 80 euro te betalen voor 3 keer in de week maar vraagt advies over hoe om te gaan in deze situatie nu het paard ziek is en de eigenaresse op vakantie, alleen ik zie tientallen reacties met 80 euro is maar een schijntje, of 80 euro is best veel voor 3 keer in de week, vergelijkingen met manege lease en ga zo maar door.

Omdat de TS aangeeft dat ze minder wil betalen omdat ze nu niet op het paard kan rijden.

Keeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 11:41

Zoals hierboven heb ik het topic ook even vluchtig doorgelezen.

Ik betaal €x in de maand voor mijn jonkie van 1,5. Hij is 7 dagen per week, 52 weken per jaar gewoon van mij. Basically mijn eigen paard dus gewoon. Ik zou er niet aan moeten denken om in eens minder te gaan betalen als hij ziek zou zijn en ik er helemaal niks meer mee kon doen. Als hij echt van mij geweest was had ik ook niet kunnen zeggen ‘Jo hey ik betaal minder.’ Als je een lease aangaat weet je dat het risico er is dat het paard ziek wordt of geblesseerd raakt. Dit gezegd hebbende, er zit natuurlijk wel verschil in een paard wat je alleen bijrijdt, of waar je ook alle andere dingen naast het rijden mee doet.

On-topic: TS, moeilijk. Ik zou als ik jou was inderdaad goed naar je eigen gevoel luisteren. Is het enige wat jullie doen het rijden en betaal je daarvoor, dan zou ik zeggen goh ga eens om de tafel zitten met de eigenaar en bespreek de verwachte revalidatie tijd (Ookal is dit vooraf moeilijk te zeggen natuurlijk) en eventuele geldkwesties.

Betaal je ervoor om alles te mogen doen op die dagen dat het paard van jullie is, dus de dingen buitenom het rijden, dan zou ik het laten eerlijk gezegd. Er is dan namelijk nog zoveel meer naast het rijden wat jullie normaal dan kunnen doen. Paardlief is ziek, je bent ongetwijfeld gek op zo’n beestje. Verzorg het beestje, help hem er boven op en begin langzaam weer met de dingen die jullie altijd deden.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 11:47

Yvank_ schreef:
Maar die kosten betaal je toch al eigenaar? Als je niet genoeg geld hebt om makkelijk alle kosten behorende bij je paard te betalen dan moet je mijn inziens helemaal geen paard hebben... Dat extraatje wat je vraagt aan de leaser/bijrijder om op jouw paard te mogen rijden is mooi. Maar natuurlijk niet relevant als er niet gereden kan worden.

Hoezo heeft dit met verantwoordelijkheid te maken? Bijrijder/leaser komt immers gewoon, in dit geval zelfs alle dagen, om het paard te verzorgen. Dat zou voor mij als eigenaar meer dan genoeg zijn. De kosten betalen we dan wel weer als paard weer beter is. Dat voor mij als eigenaar de kosten gewoon doorgaan is niet meer dan logisch en voor dat risico heb ik zelf gekozen toen ik hem kocht.

Misschien denk ik er anders over omdat ik voor mijn toentertijd leasepony de volle pond betaalde. Had dan wel een pony geheel voor mezelf waar ik alles mee mocht. Het is ook een stukje "paard kost geld, ook als het paard het niet doet". En natuurlijk bij een langdurige blessure is het anders, maar de kleinigheidjes, dat hoort er mijn inziens toch een beetje bij.

En natuurlijk, de standaard kosten heb je sowieso, maar ik zal ook voor een bijrijder zorgen dat mijn paard er goed bij staat met passend harnachement. En voor de afschrijving en de "lusten", mag best een bijdrage worden gevraagd. Vind ik dan :)

Maargoed ik heb geen bijrijder oid, dus geen ervaring in de praktijk :Y)
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 09-08-17 11:51, in het totaal 2 keer bewerkt

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 11:49

Ik denk dat de vraag eigenlijk vooral zou moeten zijn of de ts als het paard weer in orde is, graag verder zou willen met dit specifieke paard? Want een groot deel hier lijkt er hier vanuit te gaan dat stoppen met betalen alleen gedurende de blessure een optie is maar imo is als je stopt met betalen dus ook de overeenkomst ten einde. En is de eigenaresse vrij om tzt gewoon met een andere leaser te beginnen. Die vrijheid werkt nl imo wel twee kanten op, niet meer betalen is ook geen rechten meer in die tijd. Dus ik zou me als ik ts was heel goed af gaan vragen in hoeverre jullie gehecht zijn aan dit betreffende paard, of het überhaupt wel zo simpel is om een ander paard te vinden in de omgeving voor een vergelijkbaar bedrag (en misschien ook over wat je je dochter wil meegeven betreffende het al dan niet zorgdragen voor dieren waar je mee werkt/sport op het moment dat ze wat mankeren) en op basis daarvan de keuze maken om wel of niet door te betalen. Je kan wel uit principe een keuze maken maar ik zou persoonlijk toch iets meer naar de consequenties kijken eigenlijk.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 11:56

"Lease" is de constructie "eigen" zonder aanschaf en zonder onderhoudskosten/brandstofkosten. Voor de gehele tijd of voor een deel van de tijd (zeg maar: beperkte aantal kilometers of onbeperkt).
Als je least van een bedrijf (in dit geval bv manege) kun je een vervangend paard verwachten bij 'kapot' áls dat in het contract staat. Net zoals je (soms!) vervangend vervoer krijgt bij een kapotte leaseauto. Als in jouw leaseautocontract niets staat over vervangend vervoer krijg je dat ook niet.

Lease is dus iets anders dan huur. Als je paard (of een auto) huurt, dan doe je dat voor een omschreven tijd en soms ook voor een omschreven doel.

Lease is eigenlijk een tussenstap tussen zelf kopen (en dus extra geld moeten ophoesten) en (beperkt) huren. Ook weer net als bij auto's.

Kortom: als vervangend vervoer bij schade of stuk niet is opgenomen in het contract, dan heb je contractueel de plicht om te betalen. Als het paard eigen paard was, betaal je ook gewoon z'n voer en de stalling plus nog eens de DA-kosten. Je krijgt ook geen korting op je WA-verzekering of je wegenbelasting als je auto een week in de garage staat voor uitdeuken en overspuiten.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 12:05

Ayasha schreef:
Hier altijd eigen paarden gehad dus weet wat het kost maar hoe de verleasers reageren moet ik altijd een beetje om grinnikken.

Maar ik ben geen verleaser ;) ik schrijf zelfs vanuit mijn ervaring als voormalig leaser. Pony die de eigenaresse niet meer reed. Had de pony geheel tot mijn beschikking en heb de pony echt beschouwd als mijn eigen. Het heeft mij veel geleerd over de bijkomende verantwoordelijkheid en de kosten die bij een paard komen kijken. Ik heb altijd alles, behalve DA-kosten en TA-kosten, zelf betaald. Vond ik niet meer dan normaal. Ik had een "eigen" pony en geen onverwachte kosten. Nu ik een eigen paard heb verlang ik daar wel eens naar terug. Nu is het een bodemloze put :')

En leasers hoeven de verleasers niet op blote knietjes te bedanken maar ik vind dat bij gedeelde lusten ook wel een beetje lasten gedeeld mogen worden. Dat is natuurlijk anders wanneer een paard bijvoorbeeld langer dan 1 of 2 maanden niet gereden kan worden. Maar de kleinigheden horen er gewoon bij.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 12:33

0000 schreef:
Ik denk dat de vraag eigenlijk vooral zou moeten zijn of de ts als het paard weer in orde is, graag verder zou willen met dit specifieke paard? Want een groot deel hier lijkt er hier vanuit te gaan dat stoppen met betalen alleen gedurende de blessure een optie is maar imo is als je stopt met betalen dus ook de overeenkomst ten einde. En is de eigenaresse vrij om tzt gewoon met een andere leaser te beginnen. Die vrijheid werkt nl imo wel twee kanten op, niet meer betalen is ook geen rechten meer in die tijd. Dus ik zou me als ik ts was heel goed af gaan vragen in hoeverre jullie gehecht zijn aan dit betreffende paard, of het überhaupt wel zo simpel is om een ander paard te vinden in de omgeving voor een vergelijkbaar bedrag (en misschien ook over wat je je dochter wil meegeven betreffende het al dan niet zorgdragen voor dieren waar je mee werkt/sport op het moment dat ze wat mankeren) en op basis daarvan de keuze maken om wel of niet door te betalen. Je kan wel uit principe een keuze maken maar ik zou persoonlijk toch iets meer naar de consequenties kijken eigenlijk.

Dit is inderdaad iets om wel rekening mee te houden.
Niet betalen zou ik dan ook wel gelijk zien als eenzijdig dat contract dus verbreken.
Als de eigenaar dan zoiets heeft van, toedels maar jou vertrouw ik niet meer dan heb je ook het nakijken als bijrijder.

Wel jammer dat de ts nu niet meer reageert, dat we dus ook niets weten hoe het nu loopt.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 12:43

Maar mensen; wie weet komt de eigenaar zelf straks wel met een voorstel om minder te betalen?
Is zo uit het verhaal bv al niet duidelijk of paard pas ziek is geworden toen eigenaar al op vakantie was. Tenminste, gezien de tijd van het jaar, gaan we er allemaal ervan uit dat eigenaar op vakantie is, ik dus ook.
Dat in die periode ts er 7 dagen per week zou zijn, was neem ik aan, dan sowieso al afgesproken, ongeacht of het paard nu ziek was of niet. Paard kan wel ziek zijn geworden tijdens die vakantie of net daarvoor en wil de eigenaar eerst aanzien hoe lang het gaat duren met de droes.
Lijkt mij dat de eigenaar heus wel zelf met een voorstel komt als hij/zij terug is van vakantie.
Daarnaast is het ook niet duidelijk wat dat verzorgen nu precies inhoud; staat paard bij eigenaar aan huis en is het dus echt de volledige verzorging? Of staat het paard in volpension en is het alleen een kwestie van medicijnen geven, eventueel buiten/binnen zetten? Nogal een verschil namelijk.

En zo niet.....tja ik zelf zou gewoon eerst afwachten hoe lang het gaat duren voor je weer kan rijden voor ik over eventuele korting zou gaan beginnen. Persoonlijk zou ik het niet zo netjes vinden om daar gelijk al over te beginnen; voor hetzelfde geldt zit je er na 3 a 4 weken er weer op.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 09-08-17 12:50, in het totaal 4 keer bewerkt

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 12:45

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar wat TS vindt van de tips die gegeven zijn. En of ze al een update heeft van de eigenaar :)

Mrs_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 12:53

xxCYNNxx schreef:
Maar mensen; wie weet komt de eigenaar zelf straks wel met een voorstel om minder te betalen?
Is zo uit het verhaal bv al niet duidelijk of paard pas ziek is geworden toen eigenaar al op vakantie was. Tenminste, gezien de tijd van het jaar, gaan we er allemaal ervan uit dat eigenaar op vakantie is, ik dus ook.
Dat in die periode ts er 7 dagen per week zou zijn, was neem ik aan, dan sowieso al afgesproken, ongeacht of het paard nu ziek was of niet. Paard kan wel ziek zijn geworden tijdens die vakantie of net daarvoor en wil de eigenaar eerst aanzien hoe lang het gaat duren met de droes.
Lijkt mij dat de eigenaar heus wel zelf met een voorstel komt als hij/zij terug is van vakantie.
Daarnaast is het ook niet duidelijk wat dat verzorgen nu precies inhoud; staat paard bij eigenaar aan huis en is het dus echt de volledige verzorging? Of staat het paard in volpension en is het alleen een kwestie van medicijnen geven, eventueel buiten/binnen zetten? Nogal een verschil namelijk.

En zo niet.....tja ik zelf zou gewoon eerst afwachten hoe lang het gaat duren voor je weer kan rijden voor ik over eventuele korting zou gaan beginnen. Persoonlijk zou ik het niet zo netjes vinden om daar gelijk al over te beginnen; voor hetzelfde geldt zit je er na 3 a 4 weken er weer op.

Hier volkomen mee eens. We hebben te weinig gegevens om een duidelijk beeld te vormen, wie weet wat de eigenaar inderdaad zelf al wil voorstellen.
I.m.o. zou het van de leaser netjes zijn om gewoon even af te wachten, en het zou de eigenaar sieren om zelf met een voorstel te komen.