Paard verkopen > regels voor verkoper??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

suffie

Re: Paard verkopen > regels voor verkoper??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 08:28

Wat ik mij dan afvraag; stel dat je de handelaar afzegt en er komen vanmiddag nieuwe mensen kijken die wel de volle mep willen betalen en zei zeggen dat ze hem ook willen laten keuren, wat doe je dan? Tegenwoordig wil bijna iedereen een klinische keuring en daar gaat meestal een paar dagen overheen. Ik vind dat toch ook nog redelijk snelle verkoop, los van die €450.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 08:48

Wij zijn allemaal niet bij de onderhandelingen geweest maar zoals ik het verhaal lees is TS wel degelijk akkoord gegaan met de afgesproken prijs en keuring deze week. TS is wellicht overdonderd geweest, maar ik vind het wel een snelle verkoop, kopen, kijken en keuren. Ik bedoel, je snapt zelf ook wel dat ze met die ambitie wel een gezond paard willen hebben en met een keuringsrapport van bijna een half jaar oud zou ik ook geen genoegen nemen.

Je wed nu op meerdere paarden (huidige kopers en de kijkers), maar kijk uit, straks sta je met lege handen, die andere kijkers vinden je paard wellicht niets en kunnen hem ook laten staan.

Wat ik zou doen? Open kaart spelen met de andere kijkers, je mag langskomen maar paard is onder voorbehoud verkocht.

De kijkers zeggen wel dat ze het volle bedrag willen betalen, maar dat moet ik nog maar zien. Daarnaast gaan particulieren vaak ook niet over een nacht ijs en zullen wellicht niet gelijk een beslissing nemen.
En als ze echt helemaal gek op je paard zijn kunnen ze ook wel tot dinsdag of woensdag wachten.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 09:16

StalNollie schreef:
Overigens is het beter om te bellen met de mensen en niet via berichtjes

Maar dan heb je niks zwart op wit

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 09:35

Dat is in dit geval niet belangrijk.waarom zou je zwart op wit willen hebben. En dit kan via berichten alleen maar onduidelijk wordeb. Beller is sneller

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 09:47

Ik zou gewoon zeggen dat die 450 korting was als ze hem dit weekend meenamen. Dat ze best mogen keuren en later mogen halen maar dat het aanbod van 450 minder betalen dan komt te vervallen. En dan aan hun de keuze wat ze willen

willen ze niet komen er andere kijkers, willen ze wel dan de keuring af laten spreken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 09:49

Yom schreef:
Ik zou gewoon zeggen dat die 450 korting was als ze hem dit weekend meenamen. Dat ze best mogen keuren en later mogen halen maar dat het aanbod van 450 minder betalen dan komt te vervallen. En dan aan hun de keuze wat ze willen

willen ze niet komen er andere kijkers, willen ze wel dan de keuring af laten spreken

Dit dus. Maar wijze les voor de volgende keer: alles valt en staat met de juiste communicatie..

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 09:52

Als je open kaart speelt naar andere kijkers. Paard is verkocht onder voorbehoud van goedkeuring. Stel dat t paard afgekeurd word. Als ik de 2de kijker was zou ik 't paard dan ook niet meer willen. Imo heeft t dus geen zin om nog meer kijkers uit te nodigen.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 09:56

suffie schreef:
Wat ik mij dan afvraag; stel dat je de handelaar afzegt en er komen vanmiddag nieuwe mensen kijken die wel de volle mep willen betalen en zei zeggen dat ze hem ook willen laten keuren, wat doe je dan? Tegenwoordig wil bijna iedereen een klinische keuring en daar gaat meestal een paar dagen overheen. Ik vind dat toch ook nog redelijk snelle verkoop, los van die €450.

Het gaat TS niet over het wel of niet laten keuren, maar over de aangesproken korting. Dus iemand die volle pond betaalt en wil laten keuren is van harte welkom. Iemand die afdingt onder het mom van snelle verkoop, maar het vervolgens niet snel is, daarover vraag TS of ze er 'onderuit' kan komen.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 09:59

Tatyana schreef:
Ik zou terugsturen "uiteraard heb ik daar begrip voor, maar daarmee is de afspraak mbt de korting van tafel. De prijs bij ophalen is hierbij dus weer xxxx. Tevens laat ik de andere kijkers komen, maar zal ik ze laten weten dat er op datum x gekeurd wordt en jullie hem bij goedkeuring meenemen. Tenzij er nu vanaf gezien wordt vanwege het niet verkrijgen van de korting."

Dit :j

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 10:06

Dan zou de koper dus vandaag het paard op moeten halen en bij afkeuring terugbrengen.....
Zou je dat willen ts?
De koop is rond, jij bent zeker dat dit paard goedgekeurd gaat worden dus dan is het opgelost en ben je 3 dagen eerder van je paard af

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 10:20

Gillbo schreef:
Dan zou de koper dus vandaag het paard op moeten halen en bij afkeuring terugbrengen.....
Zou je dat willen ts?
De koop is rond, jij bent zeker dat dit paard goedgekeurd gaat worden dus dan is het opgelost en ben je 3 dagen eerder van je paard af

Que?

Als jij afdingt voor korting vanwege snelle verkoop, betekent dat niet ophalen en terugbrengen als het toch niet is wat je dacht :') Zo werkt het niet met koopjesjagen...

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 10:46

Het lijkt mij dat er is afgesproken om: € 450,- van de kooprijs af te doen ov dat het paard dit weekend meegenomen werd. Dit is veranderd in: na keuring meenemen en moet ts de keurafspraak maken, dat betekend dat ts opdrachtgever is en de rekening zal moeten betalen. Ts heeft ook nog andere geïnteresseerde maar mag van koper geen mensen meer laten kijken? Laat ze gewoon een aanbetaling doen! Dan hou jij het paard vast. Zo niet... Ga jij gewoon verder met andere mensen. Deze koper bepaald nu hoe jij hiermee omgaat, terwijl zij geen enkele garantie bieden. Gewoon een aanbetaling vragen, zodra die is betaald hou jij het paard vast!!!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 11:27

Maar wat voor mij niet helemaal duidelijk is. Wie zegt dat deze huidige kopers niet akkoord zijn met het betalen van de volle mep?
Afspraak was 450 euro korting bij ophaling dit weekend. Kopers gaan daarmee akkoord, denken erover na, maken de afweging korting versus keuring en beslissen dan toch een keuring te doen en het paard dus op te halen na het weekend. Kans bestaat dus dat de kopers er vanuit gaan het volledige bedrag te moeten betalen en daar geen probleem van maken. Is daar al duidelijk over gecommuniceerd geweest?

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 11:30

finnens schreef:
Het is nog steeds jouw paard dus je kan zelf weten wat je er mee doet.

Heb je een goed gevoel bij deze mensen?

Een mondelinge afspraak is ook een afspraak.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 11:39

MariekeS_ schreef:
Gillbo schreef:
Zou je dat willen ts?

Que?

Als jij afdingt voor korting vanwege snelle verkoop, betekent dat niet ophalen en terugbrengen als het toch niet is wat je dacht :') Zo werkt het niet met koopjesjagen...

Dan moet je duidelijk zijn Geen keuring, nu ophalen en anders geen deal.
En niet twijfelachtig en halve antwoorden geven.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 11:54

Ts ik heb het idee dat je nu een hele zakelijke manier van verkopen bent aangegaan omdat dit je geadviseerd is maar dat jij liever een wat rustigere manier van verkopen zou willen doen omdat dat beter bij je past.
Waarom bel je niet gewoon de deal af omdat je liever niet wil dat je paard de handel in gaat of maakt je dat niet uit?

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 12:25

TS heel eerlijk, als ik in jou schoenen zou staan zou ik niet eens meer verder willen met de mensen. :n
Eerst al in het weekend komen (op zich geen probleem, maar gewiekste mensen doen hier wel hun voordeel mee), afdingen op de prijs onder het mom "snelle verkoop" (gelijk mee en betalen) Dan eenzijdig afspraak veranderen in "eerst keuren en geen andere kijkers" Terwijl ze zelf ook weten dat er in het weekend niet gekeurd kan worden.
Zelf zullen ze er ook niet voor terug schrikken om meerdere kopers te laten komen bij een paard voor dat de eerste beslist heeft om te kopen of niet.
Komt ook nog bij dat ze het paard van l/m niveau willen verkopen voor hoger niveau. Dus gaan ze (veel) meer vangen met de doorverkoop. Gevalletje voor een duppie op de eerste rij willen zitten ten koste van iemand die het paard verkoopt. Ze pinnen je gewoon tegen de muur.
Dus ja, zij veranderen de afspraak. Komen met eisen waar jij je als verkoper aan moet voldoen. (en niet achterstaat) Jij mag van de afspraak afzien, want die hebben zij verandert.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 13:11

Volledig eens met aikon.

TS heeft zo te zien geen enkel probleem met keuren, wilt ze nog zelf een afspraak voor maken ook (zou ik al niet doen).

Maar er is duidelijk afgesproken: je mag hem kopen voor een bepaald bedrag (450 minder dan de vraagprijs), dan moet je hem wel dit weekend ophalen. Dát is de afspraak waarmee kopers initieel akkoord waren, anders waren ze niet komen kijken.
Ineens na bezichtiging wouden ze toch keuren, dat is hun goed recht maar daarbij verbreken zij het eerder gemaakte akkoord. En dan dwingen ze TS om geen geïnteresseerden meer te laten komen terwijl ZIJ hun afspraak niet nagekomen zijn. Deze handelaars zouden hem niet meer meekrijgen bij mij.

Wel makkelijk voor hun: eerst 450 eraf pingelen met de belofte hem meteen mee te nemen en daarna toch met een keuring afkomen waarbij verkoper onverwacht met haar mond vol tanden (dus zwak) staat, dan nog zorgen dat er geen concurrentie is. Dus bij goedkeuring hebben ze goedkoop paardje dat ze ver boven zijn niveau gaan verkopen (kassa kassa!) en bij afkeur trekken ze handjes ervan af en ben jij mss je eerdere geīnteresseerden kwijt.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 14:00

Ik snap niet dat je er probleem van maakt TS. Afspraken waren heel duidelijk in mijn ogen. De aspirant kopers hebben het een en ander met je afgesproken en komen daar tijdens de bezichtiging op terug. Dan vervallen de afspraken..
Daarbij proef ik in je verhaal dat je liever niet het paard aan hun verkoopt omdat het handelaren zijn.. Dan zou het voor mij heel makkelijk zijn. Mijn paard dus ik bepaal!! voelt het niet goed dan krijgen ze het paard niet..

En even heel cru gezegd handel is handel, geld is geld.. Als het geld enof het gevoel, voor jou belangrijker zijn dan moet je je gevoel laten spreken..
Voor hetzelfde geld bellen de asprirant kopers je morgen op dat ze er vanaf zien.. en heb je andere potentieele kopers afgebeld.. Zolang je geen (hand) geld hebt ontvangen ben je in mijn ogen nog vrij om te handelen. Al zou ik wel aan de andere kopers vermelden dat je niet helemaal vrij bent, en dat je eventueel morgen of welke dag dan ook meer duidelijkheid hebt. (dan heb jezelf ook nog even tijd om het met de handelaar op te gaan lossen)

Onlangs zelf meegemaakt al was ik dan de "gelukkige". Ik had op een paard geld geboden, vrouwtje had het paard eigenlijk al aan iemand anders verkocht. Maar had er geen goed gevoel over. Ze is bij mij op stal wezen kijken of het klopte wat ik zei, dat klopte en ze heeft uiteindelijk de andere koper opgebeld dat hij het paard niet kon kopen. Was geen leuk gesprek heeft ze me gezegd, en ze had bij die man meer kunnen verdienen dan wat ik geboden had. Maar voor haar was een goede plek belangrijker dan het geld.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 14:47

In principe is ts gewoon niet duidelijk geweest en wil dit nu op kopers afschuiven.

En in weekende komen? Is vrij normaal hoor niks geks mee. Koopjesjagers? We weten niet eens wat voor pony en om wat voor geld het gaat dus moeilijk oordelen maar dan nog... mensen zijn hier eerlijk over. Ts vond dit prima.

Als ik de andere geïnteresseerde was en ik weet dat paard gekeurd word maar eerdere kopers die dus keuring aanvragen ervan af zien op moment van keuren wil dit zeggen dat paard niet goed is gekeurd ik ook niet meer geïnteresseerd zou zijn.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 15:18

Ben je er al uit?

Volgens mij kan je hen er prima op attenderen per fb dat de deal was: dit weekend weg is 450,- vd prijs af. Daarnaast reserveer je niet.
Dus als hij nu gekeurd moet worden, vervalt de 450,- voor snelle verkoop en zit er voor de kopers een kans in dat hij naar een ander gaat, want jij reserveert het paard niet. En anders hadden ze een voorlopig koopcontract moeten maken, maar nu ben je in mijn ogen niets verplicht.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 15:33

Rizette schreef:
Het lijkt net of dit een beetje het doel is geweest van de kopers. Eerst jou zover krijgen dat je jouw paard reserveert voor hen en als dan puntje bij paaltje komt is het niet inladen en wegwezen maar willen ze alsnog keuren. Ik had het eerlijk en helder gevonden als ze dat meteen hadden gezegd hoe hun route zou zijn. Nu hebben ze naar mijn idee jouw in een straatje gemanouvreerd waar ze je in willen hebben maar ik zou in jouw geval zeggen wat er in eerste instantie afgesproken was daar hou ik me aan.Tenzij je je hebt laten overdonderen en inmiddels van alles beloofd hebt. Als jij de dierenarts belt ben jij opdrachtgever voor de keuring en als ze dan niet op komen dagen , niet betalen of wat dan ook , moet jij w.s ook betalen er voor? Lijkt me toch dat de opdrachtgever voor de keuring de contacten legt? Of ben ik daar zo mis mee?

Precies,dit klopt niet. Ik zou zeggen cash+carry. Betalen=meenemen, en geen gedoe en gezeur.Tegenwoordig met internet gaat de paardenhandel razendsnel. Ik ben ooit gaan kijken bij een leuk paardje wat echter licht onregelmatig was. Ze zou enkele dagen daarna de toch al bestelde fysio laten kijken en als hij weer rad was zou ik opnieuw komen bezichtigen. Enketle dagen later ging ik aan het bellen hoe het er mee was,maar ze nam de telefoon niet meer op en belde niet meer terug! Ik bleef proberen omdat ik het paardje wel wilde hebben, maar hoorede toen na 1000 vergeefse telefoontjes dat het paard aan een ander verkocht was.Zeg dat dan gewoon! Want ik had nog niets aanbetaald of zo,dan kan ik ook gewoon verder zoeken!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 15:39

Toevoeging aan mijn mail hierboven: dat het paard verkocht was hoorde ik toen niet van de eigenaresse die nergens meer op reageerde,maar van haar pensionhouder waar ik in arrenmoede maar naartoe had gebeld omdat ik geen contact meer kreeg.Zeg dat dan gewoon zelf! Anders denk ik toch nog aan een afspraak vast te zitten!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 17:22

Ts, je kunt ook het heft in handen nemen door voor eigen kosten je paard klinisch te laten keuren. Dan weet je waar je aan toe bent en hoef je niet op alle eisen in te gaan. Jij weet dan dat je paard goed is(tenminste daar ga ik even van uit) en willen andere kopers keuren, prima maar op hun kosten. Ik denk dat je met een paar gehaaide kopers te maken hebt die nu in ieder geval al 450 plus de kosten van de keuring er af hebben gekregen. Stuur ze een bericht terug dat de 450 korting niet geld en bij afkeuring de kosten voor jou zijn en bij goedkeuring de kosten voor hun. Gewoon doen want dat is heel normaal.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 17:58

bigone schreef:
Ts, je kunt ook het heft in handen nemen door voor eigen kosten je paard klinisch te laten keuren. Dan weet je waar je aan toe bent en hoef je niet op alle eisen in te gaan. Jij weet dan dat je paard goed is(tenminste daar ga ik even van uit) en willen andere kopers keuren, prima maar op hun kosten. Ik denk dat je met een paar gehaaide kopers te maken hebt die nu in ieder geval al 450 plus de kosten van de keuring er af hebben gekregen. Stuur ze een bericht terug dat de 450 korting niet geld en bij afkeuring de kosten voor jou zijn en bij goedkeuring de kosten voor hun. Gewoon doen want dat is heel normaal.

Ze hebben anders gewoon aangegeven de keuringskosten te betalen hoor.
Heeft TS ook op papier staan.

Dus hier is niks gehaaids aan