Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Rocamor schreef:TS, hoeveel lef heb je? Ik zou eventueel nog 1 keer langsgaan. Nette brief opstellen. Hierin aangeven dat je juridisch advise hebt ingewonnen en dat hij niet kan bewijzen dat de schade door jouw paard is veroorzaakt. Dat je dus je borg terugvordert per 1 week na overhandiging of per direct.
Met brief en al naar hem toegaan, uitleggen waarvoor je komt (zie hierboven) en dat je eea ook zwart op wit hebt. Dat je uitgaat van zijn medewerking en ervan uitgaat dat het geld handje contantje per direct wordt afgegeven of uiterlijk 1 week na overhandige op je rekening is bijgeschreven.
Kijken hoe ie reageert.
XavierB schreef:Je kan voor eender welk bedrag steeds dagvaarden. Ik kan enkel spreken voor België, maar ik vermoed dat in Nederland de situatie niet prominent verschillend is.
De huurwetgeving in België heeft een aantal modaliteiten maar de verhuur van een stalbox zal steeds vallen onder de gewone huurwetgeving. Indien onderling afgesproken kan daarvoor een borg worden gevraagd. Ik ga ervan uit dat je ter zake een onderhandse akte hebt getekend waarin de huurwaarborg gestipuleerd staat.
De waarborg kan worden weerhouden in geval van huurachterstallen of aantoonbare schade. De bewijslast voor het weerhouden van de waarborg is altijd ten laste van de verhuurder. Hij moet dus kunnen aantonen dat de schade die is aangericht, buiten een te verwachte 'slijtage' valt en dat jouw paard verantwoordelijk is voor de schade. Kan hij dit niet bewijzen dan kan hij de huurwaarborg niet weerhouden.
In jouw geval lijkt het mij een vrij evidente zaak. Aangezien de schade gemeenschappelijk domein is, dient de verhuurder bewijs voor te leggen dat jouw paard de schade heeft aangericht.
Daarenboven dient de verhuurder ook aan te tonen dat het gaat om oneigelijke schade en geen te verwachten slijtage. Men kan makkelijk argumenteren dat een stalbox bestand dient te zijn tegen een trap van een paard.
Ik denk dat je dus ten gronde een sterke zaak hebt.
Wil je procederen, dan zal je de verhuurder moeten dagvaarden voor de rechtbank van eerste aanleg. Jij dient de dagvaardingskosten zelf voor te schieten, maar indien je in je gelijk wordt gesteld zijn die ten laste van de verhuurder.
Aangezien het hier gaat om een burgerrechterlijke overtreding kan je enkel je waarborg opeisen.
Indien je een advocaat hebt aangesteld, kan je daarenboven ook een rechtsplegingsvergoeding vragen. Let wel die vergoeding zal je advocaatkosten niet geheel dekken (en je zal meer kwijt zijn dan enkel 155 euro).
Uiteraard kan je ter zake zelf je zaak voeren. Hiervoor is het aangewezen dat je verschijnt op de eerste zitting om de conlusiedatum te bepalen. Zorg dat je voor de wettelijk gestipuleerde termijn jouw conclusies met de daarbij horende stukken hebt ingediend bij de grifie en hebt kenbaar gemaakt aan de tegenpartij (voor jouw is dat enkel de huurovereenkomst). Het is vervolgens aan de verhuurder, in casu de verweerder, om aan te tonen dat het weerhouden van de borg gerechtvaardigd is. Het is dus wat werk, maar ik denk wel dat je zo je waarborg kan terugkrijgen. Het is natuurlijk wel een hele procedure. Dus aan jou om te besluiten of dat de 155 euro waard is.
PS nogmaals ik steun hier op de Belgische procedure, ik vermoed dat die analoog zal zijn in Nederland, maar ga dat toch nog maar even na.
chevax schreef:Principes en trots kunnen heel erg duur zijn.
XavierB schreef:Nogmaals, duur hoeft het niet noodzakelijk te zijn. Indien ze in haar gelijk wordt gesteld voor de rechtbank, dient de verhuurder de waarborg vrij te geven en de gerechtskosten te betalen.
Saar88 schreef:Klopt hoor Anne. Maar mijn paard is een heel stuk groter dan waar deze deuken zitten. Ik zeg ook niet dat het mijn paard niet geweest is he! Alleen wil ik hiermee aantonen dat het net zo goed een ander paard had kunnen zijn
Edit: bruintje, misschien heb ik dat niet helemaal goed verwoord, sorry! Ik bedoelde niet dat een hoef niet de veroorzaker kon zijn. Ik bedoelde dat mijn paard de plaat waarschijnlijkerwijs op een andere hoogte had geraakt. Maar goed, dat is ook speculatie..
xJitskee schreef:Als ik in jouw schoenen stond, zou ik hem €30,- geven voor het vervangen van de plaat. Dan kan hij, indien gewenst, de plaat vervangen en heeft hij nog een klein beetje vergoeding voor de tijd die hij daar aan kwijt is. Daarbij kun je vermelden dat je niet weet welk paard het was. Zo beken je geen schuld, maar kan je het wel netjes oplossen. Lijkt me voor jou ook fijn als de zaak is afgedaan en je elkaar na de tijd nog recht in de ogen kan kijken.