Is het redelijk om stal halve dag dicht te gooien?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 14:57

Pfoe, over de bijrijder vond ik je een beetje zeuren ( :D ), maar als ik lees hoe zij jouw regels opleggen over dat je kinderen niet op het eigen erf mogen spelen... Compleet gestoord.

Ik heb 2 pony's op een pensionstal, maar geen haar op m'n hoofd die er aan zou denken om te zeggen dat de kinderen die daar soms rondlopen niet mogen spelen daar... Ja, misschien schrikken de paarden een keer, nou en? Worden ze braaf van. Hier word gras gemaaid, met de tractor rond gereden, gezaagd... En ik knoop mijn pony gewoon aan de muur. Ze weten dat ze gewoon door kunnen gaan... Tuurlijk, als pony zou flippen, dan weet ik zeker dat ze even zullen stoppen. Maar van mij hoeft het niet, hun terrein, ik werk wel om hun heen.

En de stal even sluiten vind ik niet vreemd... Maargoed stal waar mijn pony's staan is elke zondag gesloten, op zaterdag tot 8 uur open en met kerst bijv ook gesloten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 15:12

Kahawa schreef:
Wie heeft het over strikt zijn? Als je zelfs kleinschalig al te beroerd bent om te overleggen en iemand mogelijk daardoor niet naar zijn/haar eigen paard kan vind ik dat wel een beetje.. -O-

Nou ja zo las ik het ook... alleen is t geen regel maar meer een mededeling zo van "joh ik krijg visite, kom ff op een andere tijd". Jij zei "regels doorvoeren" dus dat interpreteer ik als strikt. Excuus als je t niet zo bedoelde :)

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 15:20

Lastig dit, regels zijn er om nageleefd te worden mits ze goed uitgelegd, opgeschreven zijn. Dan is het voor iedereen duidelijk.
Snap dat je zo nu en dan je rust wil maar daar had je eerder over na moeten denken of afspraken over maken. Op zich heel netjes dat de bijrijdster komt als eigenaresse met vakantie is alleen jammer dat ze het niet doorgeeft dat ze komt en met wie.
En ja spelende kinderen zit ik ook nooit op te wachten, en nee sommige paarden wennen er echt niet aan en wordt het alleen maar erger het gedrag.
En wat is er moeilijk voor kinderen dat ze alvast leren om ook rekening te houden met anderen.

Openingstijden kunnen heel verhelderd zijn mits goed beschreven en redelijke openingstijden.
Kijk dat jij vroeg op staat en dus vroeg naar bed gaat wil niet zeggen dat je klanten dat ook doen door misschien hun werktijden.

Ik denk dat jij je moet afvragen of je wel klanten wil op je erf en zo ja duidelijke regels opstellen zwart op wit. Zo nee het duidelijk aangeven met opzegtermijn.

punk143

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 15:21

Ik lees hier ontzettend veel irritaties. Jou erf, jou regels. Volgens mij valt het jou wat tegen en krop je je irritaties op waardoor het zich opkropt en het er dan allemaal in 1 keer uitkomt.

Ook vind ik dat je hierdoor niet duidelijk genoeg bent naar je "pension" klanten, hun merken dit duidelijk en maken daar zo te lezen ook handig gebruik van door jou kinderen te verbieden om op hun eigen erf te spelen wanneer hun ( gasten ) aanwezig zijn. Ik zou dit echt niet pikken en ook jij voelt je er blijkbaar niet fijn door.

Wat jij allemaal aangeeft is voor ons thuis ook de reden om geen pension paarden aan te nemen, ik kan nu alleen mezelf aanwijzen en niet een ander. Ik zou er zelf niet mee om kunnen gaan.

Ik zou er zelf mee stoppen, de irritaties zullen nooit helemaal weg gaan. Ook al zou je ze tot een minimum beperken.

De tweede optie zou zijn om in gesprek te gaan en je irritaties bespreekbaar maken en duidelijke regels op te stellen. Wanneer er van de regels afgeweken moet worden wil jij ruim van te voren daar van op de hoogte gesteld worden. Als ik zelf pension klant geweest was zou ik wel erg op mijn tenen getapt zijn, grote kans ook dat het over een tijd weer hetzelfde gaat als nu. Want ze mochten het tenslotte eerst ook?!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 15:51

IHN schreef:
Silvia58 dat vind ik wel drastisch, hoor! Het zijn geeoon redelijke mensen en ik geef zelf mijn grenzen niet goed aan dus hoe moeten zij het weten...vandaar ook de vraag...dan sta ik wat steviger in mijn schoenen als ik weet dat het niet onredelijk is.

Redelijk?
Je peuken neergooien vind ik al niet redelijk. Eentje een keer naast het asbakje oke, evt door de wind, maar bij je longeercircel etc.. absolute no go!
Zijn deze mensen echt redelijk?

Heb je hier nog wel zin in?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 15:53

Het punt van Riel is denk ik waar het echt over gaat: de paarden/mensen staan bij je aan huis...
Echt anders dan een pensionstal, en dat moeten mensen ook begrijpen. Ze hebben de lusten: kleinschalig, vaak kan er veel, veel aandacht voor je paard, goedkoop, enz.
En ze moeten dus ook de 'lasten' begrijpen: dat ze bij iemand privé rondlopen en dat privacy dus een punt kan zijn, dat diegene graag wil weten wat er bij hem/haar het erf op komt, enz.
Ik vind dat je dat prima uit kunt leggen en vind het gezellig om een paar mensen op stal te hebben.
Maar ook eens met punk143; als het niet lukt, als je niet met dit soort dingen om kunt gaan, kun je er maar beter mee ophouden. Het lijkt me erg vervelend als je je niet meer prettig voelt op je eigen terrein.

superpony

Re: Is het redelijk om stal halve dag dicht te gooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 16:10

Ik vind de huurders behoorlijk ondankbaar. Je bent geen bedrijf ten eerste. Ze komen op jouw prive terrein, maar lijken wel als pension klanten behandeld te willen worden. Als je zo een plek vindt, bij een particulier, mag je je echt wel een beetje aanpassen.
In mijn ogen kun je niet zomaar bijrijders van alles laten doen zonder enig overleg op prive terrein.

Dat ze roken op jouw eigen erf en ook nog peuken laten rondslingeren, vind ik echt ronduit asociaal. Afval, is afval en hoort nooit ergens op de grond. Dat doe je maar in je eigen tuin. Maar goed, hier gooien mensen ook afval in het bos, dus verbaas me niet meer.

In een goede situatie, kun je samen overleggen of mensen met pasen rond bepaalde tijden willen komen. Het gaat maar om 2 mensen, dus is heel haalbaar. Tenzij ze bijv zelf iets hebben, maar dat had in een fatsoenlijk gesprek overlegd kunnen worden.

Uit eigen ervaring, zou ik niet snel meer op prive terrein willen staan om al die redenen.

Pension is ook zeker niet alles. Wij hadden een vergadering waar dingen zoals roken, longeren in de binnenbak, parkeren etc werd besproken. Allemaal heel zoet en braaf, maar het heeft geen donder geholpen. Ze roken nog steeds overal, auto's staan overal en nog steeds longeren mensen op 1 plek of met zn 2en naast elkaar.
Het is te zielig voor woorden dat mensen niet zonder regels kunnen en controle daarop.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-17 16:19

Kahawa schreef:
Cer schreef:
Kortdag iets door te voeren?

Ik vind het een beetje hetzelfde als "joh we zouden samen gaan rijden maar het komt me ff niet uit, kan je wat vroeger cq later cq weet ik veel"...

Nooit verwacht dat je 1 op 1 zo kleinschalig ook zo strikt moet zijn al -O-

Wie heeft het over strikt zijn? Als je zelfs kleinschalig al te beroerd bent om te overleggen en iemand mogelijk daardoor niet naar zijn/haar eigen paard kan vind ik dat wel een beetje.. -O-

Hoho...ikben niet te beroerd..ik vraag of het redelijk is..sommigen vinden van wel anderen niet. Ik ben echt niet de kwaadste, hoor. In overleg is veel mogelijk, maar bij mij loopt de emmer ook een keer over als dat overleg altijd van mij moet komen. En is me wel duidelijk dat ik zelf ook gewoon te onduidelijk ben.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-17 16:23

rumay schreef:
Lastig dit, regels zijn er om nageleefd te worden mits ze goed uitgelegd, opgeschreven zijn. Dan is het voor iedereen duidelijk.
Snap dat je zo nu en dan je rust wil maar daar had je eerder over na moeten denken of afspraken over maken. Op zich heel netjes dat de bijrijdster komt als eigenaresse met vakantie is alleen jammer dat ze het niet doorgeeft dat ze komt en met wie.
En ja spelende kinderen zit ik ook nooit op te wachten, en nee sommige paarden wennen er echt niet aan en wordt het alleen maar erger het gedrag.
En wat is er moeilijk voor kinderen dat ze alvast leren om ook rekening te houden met anderen.

Openingstijden kunnen heel verhelderd zijn mits goed beschreven en redelijke openingstijden.
Kijk dat jij vroeg op staat en dus vroeg naar bed gaat wil niet zeggen dat je klanten dat ook doen door misschien hun werktijden.

Ik denk dat jij je moet afvragen of je wel klanten wil op je erf en zo ja duidelijke regels opstellen zwart op wit. Zo nee het duidelijk aangeven met opzegtermijn.

Kinderen houden er dus ook rekening mee. Alleen wil ik dus zondag dat dat niet hoeft, omdat er dan veel meer kinderen hier rondlopen. Ik maak zelfs de rijbak voor ze vrij als ze willen longeren..ook niet erg..ga ik op ander tijdstip, maar ik wil gewoon zondag ff geen rekening hoeven houden met anderen een halve dag...vooral omdat deze paar dagen nu ook al weg zijn terwijl ik wel op rust had gerekenf.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-17 16:29

Ik heb overigens geen reactie gekregen. Als ze aangeven wel te willen komen is dat prima heb ik besloten..misschien waren ze dat sowieso niet van plan, maar geen bijrijders, auto voor parkeren en niet op het erf en kinderen mogen spelen waar ze willen (behalve in de stal natuurlijk). En geen geloop door mijn huis dus ook geen toiletbezoek (waar sowiedo nooit over gesproken is maar waar ze zelf gebruik van zijn gaan maken...vind ik ook vrij normaal maar nu betekent het dat ze door mijn keuken heen moeten lopen waar wij eten en dat wil ik niet).

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-17 16:34

Ik hoorde overigens net van dochter van vriendin die mijn paard hier rijdt dat ze laatst mijn paard even in de kleine weide had gezet omdat ze de stal uitmestte (zij zet het paard altijf even op stal om te poetsen). Pensionklant heeft paard eruit gehaald en weer bij de anderen gezet...zij durft hem echter niet zelf daaruit te halen want is bang dat ze ertussen komt..pensionklant vond dat hij daar niet mocht staan...hierna heeft ze hem toch weer gepakt en in de rijbak gezet (ze wilde grondwerk gaan doen) en toen schijnt ze helemaal kwaad geworden te zijn...begin nu toch wel een beetje boel nijdig te worden...misschien moet ik ze toch laten verkassen maar gaat me aan het hard...ponys zijn al zovaak verkast al ouder en erg lief..en er is hier niks te vinden waar ze buiten komen schijnbaar.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 16:43

Kendra schreef:
Het punt van Riel is denk ik waar het echt over gaat: de paarden/mensen staan bij je aan huis...
Echt anders dan een pensionstal, en dat moeten mensen ook begrijpen. Ze hebben de lusten: kleinschalig, vaak kan er veel, veel aandacht voor je paard, goedkoop, enz.
En ze moeten dus ook de 'lasten' begrijpen: dat ze bij iemand privé rondlopen en dat privacy dus een punt kan zijn, dat diegene graag wil weten wat er bij hem/haar het erf op komt, enz.
Ik vind dat je dat prima uit kunt leggen en vind het gezellig om een paar mensen op stal te hebben.
Maar ook eens met punk143; als het niet lukt, als je niet met dit soort dingen om kunt gaan, kun je er maar beter mee ophouden. Het lijkt me erg vervelend als je je niet meer prettig voelt op je eigen terrein.

kan me goed in deze post vinden. En al helemaal, als ik je laatste post lees.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 16:47

Je laatste verhaal snap ik niet maar ik denk toch dat je er niet aan ontkomt om stalregels op te stellen. En daar is niks mis mee.

Alleen eigenaars zelfstandig op terrein
Bijrijders alleen met eigenaar of na toestemming
Openingstijden
Niet zelf hooi pakken
Niet roken
Van jouw paarden afblijven
En iets over wel/geen kinderen

Niks moeilijks aan, geeft duidelijkheid en rust.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 16:49

Pfff praat me er niet van. Ik heb hier ook wel een een stal verhuurt gehad, ik begin er nooit meer aan en vooral dat jonge grut niet.
Alle rotzooi achter de kont aan laten liggen, vraag je netjes of ze het op willen ruimen. Ja zeggen ze dan maar er gebeurt niks, de haren waaien over de stoep.Borstels vind je in stal onder het stro terug en nog meer van die dingen. Was blij dat ze na 2 maand opgerot was.

Ts ik snap je ergernissen, ik begin er nooit meer aan. Al die kleine dingen wordt een grote hoop en dan ontplof je.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 17:18

Ik sta ook op een doe het zelf kleine stal. Mijn paarden zijn de enigen die dag en nacht (ik bedoel eigenlijk: zomer en winter hele dagen en nachten) buiten staan.
Iemand anders heeft hier twee Haflingers staan (die hier ook geboren zijn).
Die hebben medicijnen nodig, als ik naar de mijne ga geef ik 'smorgens die twee het medicijn.
Er staat ook nog een hele oude Haf, van over de dertig, die speciaal in de gaten gehouden moet worden.
Dan doe ik dat toch even elke dag? Ook is er wel eens iemand op vakantie... ook hier hebben ze liever geen eskadron vreemden over het erf, geheel begrijpelijk, dan weet je op een gegeven moment niet meer wie waarbij kan of wie er wel of niets te zoeken heeft op het privé erf, dus doe ik gewoon wat nodig is. Dat overleg je toch?
Ik rook incidenteel, maar NOOIT bij de paarden, ik neem die troep gewoon helemaal niet mee als ik de deur uitga. Levensgevaarlijk, 1 peuk, 1 strootje en je hebt brand! iedereen kan een paar uur zonder sigaret, dus geheel verbieden, roken en paardenstal is gewoon NOT DONE.
Troep opruimen is vanzelfsprekend, je veegt aan, je verwijdert mest (ja ook als een ander eens wat heeft laten liggen). Je helpt mekaar toch gewoon?

Al je zulke ergernissen hebt, die zoals ik lees zich beginnen op te stapelen - die ik overigens heel goed kan begrijpen, TS, je bent op je privacy met je eigen gezin gesteld - dan kun je beter aan deze mensen voorstellen naar elders te verkassen omdat je met de pensionstalling voor anderen gaat stoppen. Je verdient er toch ook niks aan, op deze manier.
Ik zou het wel weten: kappen met verhuren van stallen.

Als je op z'n kleinschalig privegebeuren staat heb je je als paardeneigenaar aan te passen bij het privé van de eigenaar. Als zij denken dat het betalen van huur een soort vrijbrief is om over jouw have en goed te kunnen beschikken wanneer het hun uitkomt, zjn er OF geen duidelijke afspraken gemaakt, OF
zijn ze er niet van doordrongen dat ze betaald TE GAST zijn op een prive domein.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 14-04-17 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 17:20

Het is ook een beetje het lastige van een kleinschalige stalling aan huis dat mensen niet zo veel grenzen zien omdat het niet zo zakelijk is als een grootschalig bedrijf.

Juist daarom moet je echt je eigen grenzen bewaken.
Het is jouw stal, maar ook je thuis.

Dit betekent dan dat jouw kids en vriendjes spelen waar ze spelen, jij bepaald waar dat mag en waar niet.
Kinderen van anderen daar gelden andere regels voor, logisch, want het is niet hun thuis or speelplaats.
Jij bepaald waar er gerookt mag worden en waar niet.
Over jouw paarden beslis jij en anderen die jij daarvoor toestemming hebt gegeven, niet de pensionklant

Ga verder helemaal mee in de basisregels van Mara2000.

Meest belangrijke denk ik is, als je thuis bent, betekent dat niet dat je beschikbaar bent voor hun. Het is jouw thuis dus doe je je eigen ding en als ze willen overleggen, kunnen ze daar van tevoren een afspraak over maken. Naar binnen loeren of je thus bent of dingen zoals "je was toch online" is grensoverschrijdend. Jij bepaald waar jij je tijd aan besteedt, niet de klant.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 17:22

IHN schreef:
En geen geloop door mijn huis dus ook geen toiletbezoek (waar sowiedo nooit over gesproken is maar waar ze zelf gebruik van zijn gaan maken...vind ik ook vrij normaal maar nu betekent het dat ze door mijn keuken heen moeten lopen waar wij eten en dat wil ik niet).

:wow:

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 17:25

Ik heb alleen jou berichten gelezen TS, dus wellicht is mijn reactie mosterd na de maaltijd.
Ik zou toch een keer met de mensen om tafel.
Van te voren de regels duidelijk.

Eerlijk gezegd vind ik het belachelijk dat jou kinderen zich aan hen moeten aanpassen.

Ik heb zelf ook mensen hier op stal gehad.
Bij mij kan veel, maar er wordt niet gerookt. Wc is geen probleem, mits er visite is. Parkeren daar waar wij en evt visite geen last van ze hebben.
Voeren in de hoeveelheden die ik beslis (hooi onbeperkt in hooi netten).

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 17:27

Geloop naar de plee ook nog door je huis op hun eigen initiatief?

I rest my case.

TS hier krijg je alleen maar stress en meer stress van. Wellicht ben je opgelucht als ze vertrokken zijn.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 17:29

Ik moet inderdaad ook zeggen dat hoe meer ik lees, hoe meer ik het -O- gevoel erbij heb... Ik vind ze wel érg vrij!

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 17:37

IHN schreef:
misschien moet ik ze toch laten verkassen maar gaat me aan het hard...ponys zijn al zovaak verkast al ouder en erg lief..en er is hier niks te vinden waar ze buiten komen schijnbaar.
De paarden van die mensen redden zich wel op een nieuw adres. Voor jou is het volgens mij beter om ze een ander adres te laten zoeken zodat je weer thuis bent in je eigen huis. Daarna zeker geen pensionklanten meer nemen en genieten van de mogelijkheden om je paarden bij je aan huis te houden.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 17:50

ik heb maar 1 tip, vraag deze mensen een ander stalling te zoeken, zoals je zelf al zegt beginnen de irritaties op te lopen, en dat gaat vandaag of morgen verkeerd. er wordt steeds meer een stukje van je terrein, je prive ingepikt. ik heb het te lang laten duren ( daar ga je slecht van slapen ) mijn kinders mochten niet meer met de pony,s in de bak omdat ze geen dressuur ruiter waren. heerlijk is het nu, mijn eigen gedoetje en geen gezeur.

bijrijders dat vond ik ook zo,n ding, vriendinnetjes mee hele families, ik ben er net op tijd mee opgehouden denk ik.

Succes daar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 17:53

Volpension voor 130/maand... toevallig niet in mijn buurt vrees ik :+

TS, ik vind je eigenlijk nog heel erg tolerant. Je kind moet op haar tenen lopen voor je pensionklant. Ze mag verdorie in haar eigen thuis niet eens buiten spelen bij wijze van spreken.
Zomaar zonder bespreken iemands huis in lopen voor het toilet? Eh...
Peuken overal? Hebben ze enig benul wat de aanleg en onderhoud van jouw bak kost? Mag jij bij hen thuis ook overal zomaar snoeppapiertjes of peuken in de plantenbak mikken? Of je hond in hun tuin laten schijten?
Bijrijdster komt nu plots dagelijks. Zou je pensionklant dat weten? Me dunkt dat je zoiets op zijn minst even laat weten.
Dat zij bepalen dat je naar buiten moet komen, je bent hun stalknecht niet.

En als laatste: ik zou als klant absoluut geen probleem hebben als de stal eenmalig een keer dicht is ivm familie en visite. Paardjes hebben het goed, dan maar een keer dagje extra vrij voor hen. Is je goed recht.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 20:24

Ik zou er mee stoppen TS. Wat brengt dit jou? Alleen stress, frustratie en irritatie. Sneu voor de pony's dat ze dan moeten verhuizen, maar die wennen ook wel weer op een nieuwe plek hoor.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 21:18

Ik vind je niet onredelijk.
De prijs is laag, het is jouw huis dus het zijn jouw regels die ze moeten volgen, niet omgekeerd...
Zijn ze niet tevreden, dan zoeken ze maar wat anders.

Ik heb al op verschillende stallen gestaan met openingsuren. Nu is het elke dag van 8 tot 22u, maar heb ook al op een stal g3staan waar het open is van 8u - 20 uur, in het weekend maar tot 18u, maandag hele dag gesloten, gesloten met feestdagen, ...