Ervaringen BE rijbewijs halen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Re: Ervaringen BE rijbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 10:01

Ik ben ook van plan om binnenkort voor mijn BE te gaan. Iemand ervaringen met rijscholen in de omgeving van Zwolle? Heb er een paar uitgezocht en die zitten qua slagingspercentage en prijzen vrij dicht bij elkaar. Maakt het kiezen niet heel veel makkelijker, haha!

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 10:27

Varekaj, ik heb mijn e afgelopen september gehaald in Belgie en moest wel degelijk kaartje trekken (nummer zeggen) waarbij ik extra ruimte kon krijgen. Ook voor route kaartje/nummer zeggen ivm bepaalde punten.

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 10:43

Ik heb m afgelopen november na 4 X 2uur lessen ook in 1 keer gehaald. Gewoon overal vlotjes wegrijden maar wel goed kijken en rekening houden met het andere verkeer. Had ook wel een fijne rijschool/instructeur.

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 10:45

Ik wil ook graag mijn BE rijbewijs halen. Kan iemand mij vertellen hoe duur dit ongeveer is? Ik woon in de omgeving van Breda, als iemand nog een goede rijschool kent die ook aanhanger doet.. O:)

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:07

Ligt er aan hoe makkelijk t gaat. Pakket hier van 6 lesuren + examen was 515,- maar ik heb daar nog 2 uren bij gedaan.

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:22

pitbullgup schreef:
Ligt er aan hoe makkelijk t gaat. Pakket hier van 6 lesuren + examen was 515,- maar ik heb daar nog 2 uren bij gedaan.

Bedankt! Dat vind ik nog meevallen eigenlijk, had het echt veel duurder verwacht.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:26

jojoleinee schreef:
Ik wil ook graag mijn BE rijbewijs halen. Kan iemand mij vertellen hoe duur dit ongeveer is? Ik woon in de omgeving van Breda, als iemand nog een goede rijschool kent die ook aanhanger doet.. O:)

Regio Zwolle vind ik veel scholen met dagopleidingen rond de 400 euro.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 18:38

Ik heb vandaag mijn BE proefles gehad

Je krijgt inderdaad theorie, maar dit is niet bindend of je het haalt of niet zei hij. Maar wel om te weten of je kennis hebt over de combinatie als je een weg tegen komt waar je bijv te hoog voor bent.
Ze vinden het vooral belangrijk dat je goed kijkt, op tijd remt en mee kan met het verkeer. Maar of je nu 40 of 60 rijd waar je 50 mag is maar net wat fijn voelt.

Ik heb een positief gevoel. Handelingen gingen goed. Eigenlijk iets te goed, dat hij zei dat we moeten dooroefenen want als je ooit verkeerd terecht komt dat je wel weet hoe je moet gaan corrigeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 18:52

Wow jullie prijzen zijn laag! De goedkoopste hier is 8u les + examenbegeleiding =780€ en dan komt daar nog 36€ bij voor je examen. De meeste rijscholen zitte rond de 850 à 950 excl examen. Dat is zonder theorieles trouwens, wel met de combi van de rijschool.
Heb je een eigen goedgekeurde combi en begeleider, dan betaal je enkel de kost van het examen en eventueel je voorlopig rijbewijs. Dan ben je voor 100€ klaar maar doe je er iets langer over. Via de rijschool kan je in een week lessen + examen doen. Met voorlopig rijbewijs zonder rijschoolbegeleiding moet je minstens 1 maand met je L rondkarren en alles zelf oefenen.

Ik rij voorzichtig in de bochten en met remmen/optrekken maar op rechte stukken hou ik gewoon netjes mijn snelheid aan hoor.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 18:57

eilleen333 schreef:
Ik ben ook van plan om binnenkort voor mijn BE te gaan. Iemand ervaringen met rijscholen in de omgeving van Zwolle? Heb er een paar uitgezocht en die zitten qua slagingspercentage en prijzen vrij dicht bij elkaar. Maakt het kiezen niet heel veel makkelijker, haha!

ik heb 2 jaar geleden bij Blok Huls in Zwolle mijn E gehaald.
Ben in 1x geslaagd, terwijl de lessen mega slecht gingen! ik deed 2 dagdelen les en dan gelijk na de 2de ochtend examen gedaan.
de beste man die mij les gaf, zei heel eerlijk, ik denk niet dat je gaat slagen zo dramatisch slecht ging het!
Maar goed door heeeeeeel veel oefenen in de tussen liggende periode is het me toch gelukt! en in 1x dus!!

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 19:08

Wow wat een prijzen :oo
Via vakantieveilingen hebben mijn zus en ik ieder voor €200,- een cursus 'gekocht'. Bij 2 verschillende maatschappijen. Achteraf bleek bij die van mij dat dit niet een complete cursus was en je na een proefles nog 2-6u bij moest kopen afhankelijk van je niveau.

Gelukkig voor mij was dit nog 2 uur bijkopen waardoor ik totaal 1 uur proef les had en dan een andere dag 6u les en 1 u examen. 6u Was wel erggg lang, maar in die tijd alle mogelijk oefen plekjes geoefend die ik met het examen zou krijgen.
Erna examen (god ik wist ineens weer wat voor een hell afrijden was voor je mentale gesteldheid :') ) en gelijk geslaagd. Ik reed in een dikke automaat bus, echt sterke goede combo en super fijne instructeur.

De cursus die me zus had gekocht was echt belabberd, 2uur les, 1uur examen en dan moest je je 2 uur les ook nog eens delen met iemand anders. Dus 1 uur kijken en 1 uur zelf rijden. Ook nog een kleine schakelbak, zij had daar echt een mental breakdown (is ook niet zo goed me stress factoren en zeker niet als het ineens anders is dan je verwacht).
Het is dat zij een week na mij pas hoefde en ik alle theorie stof had opgeschreven en we die week veel samen geoefend hebben met een aanhanger van onze pa. Ik had alle tips en technieken uitgeschreven, dus zo kon ik haar helpen met wat de regeltjes waren en daardoor heeft zij het uiteindelijk ook in 1x gehaald, maar van alleen die les van dat bedrijf had het niks geworden..

Duss als je via vakantieveilingen boekt, kijk goed welke rijschool en wat ze precies aanbieden!
Wij waren nu samen €500,- kwijt voor 2x E, dus eerlijk gesplit en ieder €250,- betaald.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 19:08

Afgelopen januari mn E gehaald in rotterdam.
4 blok lessen dus 8 uurtjes incl examen 780€
Ik wilde voor mn eigen gevoel 2 extra uurtjes maar dat was meer ivm faalangst.
Nu wist ik gewoon dat ik het echt zonder moeite kon en in 1x gehaald.
Had ook een dagcursus kunnen doen van 550€ maar zag ik zelf niet zitten.

Mn man had dit wel gedaan en ook in 1x geslaagd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 20:16

Hier ook via vakantieveiling voor 275 pp. Samen met mn vriend een dagcursus gedaan met ongeveer 3 uur rijden pp en een examen. Beiden in 1x geslaagd maar we hadden wel al vrij veel aanhanger ervaring.

Bij vakantieveiling moet je inderdaad heel goed opletten wat ze precies veilen!

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 20:31

Ik rij nu met een combinatie waarvoor ik geen BE rijbewijs nodig heb.
Misschien dat ik het ooit wel ga halen, maar voor nu staat het nog niet op de planning... Scheelt een hoop geld :')

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 23:32

canisia schreef:
Wow wat een prijzen :oo
Via vakantieveilingen hebben mijn zus en ik ieder voor €200,- een cursus 'gekocht'. Bij 2 verschillende maatschappijen. Achteraf bleek bij die van mij dat dit niet een complete cursus was en je na een proefles nog 2-6u bij moest kopen afhankelijk van je niveau.

Gelukkig voor mij was dit nog 2 uur bijkopen waardoor ik totaal 1 uur proef les had en dan een andere dag 6u les en 1 u examen. 6u Was wel erggg lang, maar in die tijd alle mogelijk oefen plekjes geoefend die ik met het examen zou krijgen.
Erna examen (god ik wist ineens weer wat voor een hell afrijden was voor je mentale gesteldheid :') ) en gelijk geslaagd. Ik reed in een dikke automaat bus, echt sterke goede combo en super fijne instructeur.

De cursus die me zus had gekocht was echt belabberd, 2uur les, 1uur examen en dan moest je je 2 uur les ook nog eens delen met iemand anders. Dus 1 uur kijken en 1 uur zelf rijden. Ook nog een kleine schakelbak, zij had daar echt een mental breakdown (is ook niet zo goed me stress factoren en zeker niet als het ineens anders is dan je verwacht).
Het is dat zij een week na mij pas hoefde en ik alle theorie stof had opgeschreven en we die week veel samen geoefend hebben met een aanhanger van onze pa. Ik had alle tips en technieken uitgeschreven, dus zo kon ik haar helpen met wat de regeltjes waren en daardoor heeft zij het uiteindelijk ook in 1x gehaald, maar van alleen die les van dat bedrijf had het niks geworden..

Duss als je via vakantieveilingen boekt, kijk goed welke rijschool en wat ze precies aanbieden!
Wij waren nu samen €500,- kwijt voor 2x E, dus eerlijk gesplit en ieder €250,- betaald.

Is er ergens een lijst te vinden van rijscholen die bij Vakantieveilingen zijn aangesloten dat jij weet? Ik heb er nog geen kunnen vinden..

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 23:46

jojoleinee schreef:

Ik heb september vorig jaar in een tweedaagse cursus mijn BE bij BLOM (Etten Leur) gehaald. Was erg tevreden over de lessen, ik had een heel fijne instructeur en ik voelde me super voorbereid op het examen en slaagde dan ook in één keer (en dat terwijl ik nog nooit met trailer of aanhanger gereden had). Je krijgt ook korting als je lid bent van de KNHS bij deze rijschool.

Wat ze ontzettend belangrijk vinden is het vooruit kunnen denken, besef van de remweg en lengte van de combinatie, het niet hinderen of blokkeren van andere weggebruikers, zo veel mogelijk met het verkeer meerijden en tijdens bijzondere verrichtingen meteen de verrichting onderbreken als een andere weggebruiker nadert. Vooral dat laatste heeft ervoor gezorgd dat ik voor het omdraaien op een T kruising in een drukke woonwijk wel enkele minuten nodig had :P. Veel te voorzichtig rijden is niet de bedoeling, maar in mijn geval snapten zowel de instructeur als de examinator erg goed dat ik aan het rijden was met in het achterhoofd dat ik mijn paard ging vervoeren.

Grooming_Mom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 00:08

jojoleinee schreef:

Rijschool Jan Over is echt een aanrader en dan instructeur Ivo :D
Er staat nu een cursus aangeboden op vakantieveiling die je ook kan afnemen bij Jan over !
Alleen de eigen verklaring van 40 euro komt er los bij .
Echt een hele chille dag gehad met de nodige humor en heerlijk op mijn gemak gereden.
Ik heb daar een dagcursus gedaan die ik had via vakantieveiling .

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 00:32

Daar strijken ze dan mooi geld van op, kosten ev zijn 33,80

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 23:18

Grooming_Mom schreef:
jojoleinee schreef:

Rijschool Jan Over is echt een aanrader en dan instructeur Ivo :D
Er staat nu een cursus aangeboden op vakantieveiling die je ook kan afnemen bij Jan over !
Alleen de eigen verklaring van 40 euro komt er los bij .
Echt een hele chille dag gehad met de nodige humor en heerlijk op mijn gemak gereden.
Ik heb daar een dagcursus gedaan die ik had via vakantieveiling .

Bedankt voor de tip! Ga het denk ik nog niet binnen nu en een paar maanden doen maar ga deze zeker onthouden :D

Nicjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 23:33

Jojoleinee, ik heb mijn rijbewijs bij blom gehaald. Leden van knhs krijgen korting. Volgens mij 500 euro voor een dag. Om 8 uur beginnen, lunch en dan rond 3 uur examen. Alle kosten zijn inbegrepen.

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 23:38

Nicjuh_ schreef:
Jojoleinee, ik heb mijn rijbewijs bij blom gehaald. Leden van knhs krijgen korting. Volgens mij 500 euro voor een dag. Om 8 uur beginnen, lunch en dan rond 3 uur examen. Alle kosten zijn inbegrepen.

Bedankt voor de tip!

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 08:42

Voor de mensen die BE gehaald hebben, hadden jullie al ervaring met aanhangers bijv. een B combinatie? Ik twijfel of het verstandig is om te oefenen met een ervaren persoon en daarna BE te doen of om te beginnen bij de rijschool.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 08:49

Proefles nemen en dan aan de hand van die les evt oefenen. Dan weet je wat je moet oefenen en op welke manier, anders leer je het jezelf misschien verkeerd aan.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 08:51

Polly bedankt dat is een goede tip. Ik weet niet waarom maar het idee lijkt me erg spannend, een soort faalangst die ik eigenlijk nooit heb gehad. Terwijl ik heel erg houd van autorijden en dat vaak doe, ik haal makkelijk de 150 km op een (werk)dag. :')

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 08:59

NinaCharlie schreef:
Polly bedankt dat is een goede tip. Ik weet niet waarom maar het idee lijkt me erg spannend, een soort faalangst die ik eigenlijk nooit heb gehad. Terwijl ik heel erg houd van autorijden en dat vaak doe, ik haal makkelijk de 150 km op een (werk)dag. :')

Ik had het ook.
Ik heb geen ervaring met BE, wel als bijrijder :+
Maar ik durfde t ook niet, ik zou het toch niet kunnen. Hoe kan ik nou met 11m rijden ect. Auto rijbewijs had ik in 3 maanden en ik rijd al bijna 3jaar zo'n 800km per week.
Maar ik was gewoon zo gefrustreerd, dat je altijd alles moet regelen of iemand vind het onverstandig of gaat liever alleen. Dat ik gebeld heb en een afspraak voor intake.

Les viel reuze mee! Op een groot terrein legde hij alles uit. Toen auto leren kennen, achteruit rijden (aanhanger naar rechts stuur jij ook naar rechts en andersom) komen er andere autos altijd stoppen. Daarna achteruit straatje keren. Ging veel makkelijker dan verwacht. Bijna vlekkeloos. Soms wilde ik alleen nog is verkeerd sturen als je bij moest stoppen voor iemand. Maar het viel echt ontzettend mee. Toen mocht ik terug rijden naar cbr. Goed opletten dat je in het midden rijd en niet uit wijken voor andere autos (er reed er 1 over mijn vak) maar dan gewoon vaart minderen.
Ik heb nu over een maand examen.