Aluminium trailer voor en nadelen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jelle_Steur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 09:07

Ben er ook van bewust dat de meeste trailers gewoon een klep hebben van hout. Deze kunnen dus gewoon rotten als je dit niet goed in de gaten houdt. Onderstaand een voorbeeld van een mooie Bockmann trailer mét aluminium vloer en polyester opbouw maar dus wel met een houten klep. Omdat de kitnaden slecht waren is het vocht na verloop van tijd steeds verder in de plaat getrokken.

Afbeelding

Quir

Re: Aluminium trailer voor en nadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 09:18

Interessant om alles te lezen, we hebben sinds kort een Humbaur. Daar zit ook een aluminium bodem in, alubicomp vloer geloof ik. Bewust voor een niet houten bodem gekozen in verband met rotten en de trailer de eerste tijd even buiten moet staan. Later hopelijk naar binnen.

Het is verder een vol polyester, waarbij staat houtvrije trailer. Nu lees ik alleen dat er bij polyester in het midden wel hout zit, is dat altijd? Of klopt t dat het wel zonder hout kan?

Hoe kan je zien waar de klep van gemaakt is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 09:21

Ik zou om het praktische een aluminium trailer nemen als de onze 'af' is, maar mooi kan ik het nog steeds niet vinden. Wist trouwens niet dat de Ifor zoveel zwaarder was dan de doorsnee alu trailer.

Elegance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 09:24

Inderdaad Jelle, ook al vaker tegengekomen dat de achterklep van een volpolyester trailer ging rotten. Quir: Humbaur heeft bepaalde modellen die geheel houtvrij zijn (i.p.v. hout zit er dan schuim in de wanden).

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 09:31

Tja als ik de centjes had kwam er wel een alu Ifor Williams, heb vaak met de combinatie van een kennis gereden, die had zo'n XL.

Ik vergelijk ze vaak een beetje met de Engelse cottages, qua afwerking dan.
Greepjes en sluitingen iets scheef gemonteerd, kettinkjes etc. die wat rammelen.
Wat overigens niets af doet aan de veiligheid en stevigheid.

En heb van andere kennissen ook al gezien dat ze zich prima houden als er een dronken idioot achterop je trailer knalt waardoor het hele spul op z'n kant over de snelweg suist.
Als je dan alleen voorin de kap een klein gat hebt en je merrie met veulen nagenoeg ongeschonden kunt overladen in een andere trailer, weet je dat je een supertrailer hebt.

Dat ze dan wat duurder en zwaarder zijn en je wellicht in een zwaardere trekauto moet investeren is het dan zeker waard.

Ik heb de centen er niet voor, heb een degelijke houten die ik elk jaar een BOVAG check laat ondergaan en zelf ook goed in de gaten hou.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 09:35

Toen ik nog op zoek was naar een trailer kwam ik bij Weijer wel wat moois tegen. Een volledig alu trailer binnen budget. Dacht ik. Tot mijn oog er op viel dat ie wel alsnog een houten bodem had, en je voor een alu bodem dus nog een keer €400 extra mocht aftikken. Daardoor werd die duurder dan de ifor HB506 die ik besteld heb én de ifor heeft meer laadvermogen...

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 09:37

Ifor is helemaal niet zo duur... heb ik me over verbaasd, dacht dat het hele dure trailers waren maar dat valt echt enorm mee. Maar inderdaad het gewicht, hebben een hoog eigen gewicht.

Elegance, oh dan zou t dus kunnen kloppen. We hebben een Humbaur Maximus, is de laadklep ook vrij van hout? Waar kan ik dat eigenlijk vinden? Nu hoeft de trailer niet perse helemaal vrij van hout te zijn, alleen de bodem wilde we absoluut niet van hout.

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 09:40

LBLGypsyCobs schreef:
Ik heb de centen er niet voor, heb een degelijke houten die ik elk jaar een BOVAG check laat ondergaan en zelf ook goed in de gaten hou.

Attentie: de BOVAG check controleert alleen de veiligheid voor het gebruik op de weg van de trailer(remmee, banden, oplooprem, verlichting en zo).

Je moet expliciet vragen of ze ook de staat van bodem en wanden willen beoordelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 09:41

Vraag een keer een productfiche aan bij Humbaur met de specificaties, daar staat dat normaal wel op. Zo kwam ik er toch achter dat Weijer dus een volalu trailer verkoopt met houten bodem :))

Ifor valt inderdaad goed mee qua prijs. Is ook 1 van de weinige merken met MTM +2000 en bijgevolg wat meer laadmarge zeg maar. Dat heeft bij mij toch de doorslag gegeven.

Elegance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 09:46

pjotrg schreef:
LBLGypsyCobs schreef:

Attentie: de BOVAG check controleert alleen de veiligheid voor het gebruik op de weg van de trailer(remmee, banden, oplooprem, verlichting en zo).

Je moet expliciet vragen of ze ook de staat van bodem en wanden willen beoordelen.

Dat zijn dan uitzonderingen op de regel... Bij een BOVAG-check dient wel degelijk de staat van de bodem en de opbouw bekeken te worden. Een technisch goede trailer maar met een zwakke plek in de vloer krijgt (bij ons en ik denk bij de meesten) geen goedkeuringssticker!

Jelle_Steur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 09:48

pjotrg schreef:
LBLGypsyCobs schreef:

De wanden, bodem en kitnaden worden altijd gecontroleerd bij de BOVAG keuring/onderhoudsbeurt. Zie onderstaand:

Afbeelding

Jelle_Steur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 09:50

Voor zover ik weet bouwt Anssems als 1 van de weinige fabrikanten een volledig polyester trailer zonder hout (ook niet in de klep)

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 09:53

pjotrg schreef:
LBLGypsyCobs schreef:

Attentie: de BOVAG check controleert alleen de veiligheid voor het gebruik op de weg van de trailer(remmen, banden, oplooprem, verlichting en zo).

Of het er standaard bij zit weet ik niet, maar alles wordt gecheckt en ik krijg achteraf uitgebreid verslag van hoe alles er uit ziet.
Die man is ontzettend precies, normaal krijg ik er de kriebels van zo iemand, maar als hij je trailer goedkeurt weet je dat ie er echt niks aan kon vinden.
Hij gaat op de brug, elke mm wordt gecontroleerd :)

Ik weet dat het BOVAG keurmerk niet heilig is, want met een gedoetje over een gewone auto ook al eens flink teleurgesteld geweest.
Voor sommige bedrijven lijkt het alleen maar een mooie sticker op de gevel te zijn.

Jelle_Steur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 10:15

Zoals je ziet in de afbeelding zit het standaard in de controle. Ieder BOVAG aangesloten aanhangwagenbedrijf voert dit zo uit. Ik kan niet spreken over de autobranche maar binnen de BOVAG aangesloten aanhangwagenbedrijven (150) zijn de meeste betrouwbaar en vakkundig. We worden ook ieder jaar bijgeschoold en er wordt ook gewerkt met steekproeven zoals bij de APK. Ik weet dat er binnen de autobedrijven wel wat "boefjes" tussen zitten. Hier is de BOVAG ook van op de hoogte en vandaar zijn de lidmaatschapseisen dit jaar aangescherpt.

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 13:04

OK weer wat geleerd. Dank je Jelle.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 22:23

Memsen hadden het hier over gecoat of niet. Een aluminium trailer uit 2001, is die nog 'degelijk'.

Heb nu hetzelfde merk en zelfde jaar houten trailer en zou dan waarsch. 1.750 moeten bijleggen. Realistisch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 22:43

Ik denk dat je op merk/type wel terug kan vinden of hij destijds van geanoïseerd alu is gebouwd.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 23:24

Ik zou ff goed kijken of de rest nog goed is. ze kunnen er wel een aluminium opbouw op zetten ziet hij er mooi uit. maar hoe is de rest. remmen electra enz

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 23:40

Eigenaar van het paard dat ik rij had eerst een Ifor Williams.. daar is dus een jong paard door de zijwand naar buiten gekomen in paniek.. Was wel een trekpaard, dus wat groter dan een ander jong paard van 2, maar toch. Hij wilde daarna wel iets steviger hebben.
Hij heeft nu ook een aluminium trailer een Isius.. extra hoog, ideaal.. hij heeft er wel een Ifor tussenschot in laten zetten. Er zijn voor trekpaarden maar weinig trailers waar ze lekker in kunnen staan vind ik. Dus dan is de keus al beperkt.. Ook geen zadelruimte er in.. dat scheelt ook weer in ruimte..
Ook de laadklep kan je trouwens op 2 manieren openen, ook zo'n deur functie.. en moet zeggen, dat werkt echt goed voor de jongere paarden die nog wat moeilijk te laden zijn.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 06:47

KimD schreef:
Het moet kunnen ja.. tot iemand zonder E weer eens een ongeluk veroorzaakt omdat het moet kunnen.

Ik vind dat altijd zo onverantwoordelijk, met een lege aanhanger of een kleine aanhangertje kan ik nog wel begrijpen, maar een trailer met paard vind ik toch wel iets anders.

Dat hoeft helemaal niet of je nu wel of niet rijbewijs heb kijk eens naar mede verkeersgebruikers sommige hebben het benul niet wat je vervoerd

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 08:04

Wat voor mij een heel groot nadeel is van aluminium is het lawaai. Ik heb wel eens een stukje achterin een alu trailer gestaan en ik werd gewoon naar van het lawaai. En dat was dan een nieuwe Bockman.
Doe mij dan maar een houten trailer met alu-bodem.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 13:03

hmm wat mijn post betreft.. alu trailer met houten bodem.. tsja... dat vond ik juist het belangrijkste.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 13:10

Hier enorm blij met mijn tweepaards Fautras Provan.
Dezelfde voordelen als Ifor Williams, maar dan veel lichter. Mijn tweepaards weegt leeg 780 kg. Helemaal van kunststof, ook de bodem. Achteruit erin dmv deuren (geen klep...of ja, eventueel een mini uitschuifklepje) en vooruit eraf. Veel comfort voor de paarden, lage ligging, zadelkamer. Heerlijk!

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 18:38

Jelle_Steur schreef:
Ben er ook van bewust dat de meeste trailers gewoon een klep hebben van hout. Deze kunnen dus gewoon rotten als je dit niet goed in de gaten houdt. Onderstaand een voorbeeld van een mooie Bockmann trailer mét aluminium vloer en polyester opbouw maar dus wel met een houten klep. Omdat de kitnaden slecht waren is het vocht na verloop van tijd steeds verder in de plaat getrokken.

[ [url=m/3krOqn.jpg]Afbeelding[/url] ]

:oo. Was dat een recent model?

@Helene83: Je bedoelt denk ik een Sirius, zoals ik de mijne heb gepost op pagina 2. Inderdaad extra hoog, moest ik ook hebben met mijn kasteel.

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 22:53

Ja sorry, die bedoel ik.. al die merken.. ben er niet zo goed in om de juiste namen te onthouden.
Er kunnen met gemak 2 trekpaarden in.. zo fijn.. als ik soms zie hoe anderen hun trekpaarden vervoeren, helemaal in een gepakt.. trailer te kort en te smal.. :+ Ik snap best dat een grote trailer wat meer kost.. maar ik zou er dan maar geen kopen..
Ik vind de aluminium ook erg mooi.. maar dat is meer een kwestie van smaak.