Trailer noodzaak bij aanschaf paard?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 09:39

pillow schreef:
Varekaj schreef:
Ik vind een trailer of transport wel een noodzaak. Mijn merrie had een dubbele darmtorsie en moest met spoed naar de kliniek. Omdat ikzelf geen trailer had op dat moment en die van de stalbaas uitgeleend was zijn we zeer veel kostbare tijd verloren die haar uiteindelijk fataal is geworden. Niet overal zit een paardentaxi of trailerverhuur in de buurt.

Dit kan een keer gebeuren, maar hoe groot is die kans. Ik heb al 40 jaar meerdere paarden (en een trailer) maar heb er nog nooit met spoed mee weg gemoeten.

Hier bij ons ook 1x in 35 jaar en ze was echt niet meer te redden geweest zo erg was het!
(Mag je het dan een dier nog aandoen wat zoveel pijn heeft en zo ziek is om dan op transport te gaan?.Nee, die van ons is nabij haar kudde ingeslapen en daar hebben alle paarden letterlijk afscheid van haar genomen heel bijzonder!) En ook mbt verkeers veiligheid vind ik dat onverantwoord en de kliniek is bij ons 2,5 uur vandaan dat had ze nooit gered ! :(

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 09:42

Noodzakelijk is het niet, maar heel handig/makkelijk wel. Ik ben blij dat ik een eigen trailer heb. Vroeger kon ik er wel eentje lenen, maar dat voelt ook niet altijd prettig vind ik, en stel dat je er een kras op maakt oid. Nee, heerlijk mn eigen trailer nu. Het geeft veel vrijheid ik kan heen waar en wanneer ik wil (kliniek, wedstrijd enz enz)

Ik zou hem overigens echt niet zomaar uitlenen tenzij ik echt weet hoe die persoon er mee omgaat/rijdt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 09:46

bruintje123 schreef:
Dat hebben andere ook dat ze daardoor minder leef ruimte hebben.

Daarom verbaasd mij dus ook dat gemak van lenen.
Ook een ander heeft dat niet voor niets staan.

En hier werkend in de zorg en vrachtwagen chauffeur geen dikke lonen. :)
Dus dat is het ook niet.

Om weer bij mijn ouders te wonen is ook weer zoiets :') met mijn gezin gezellig op 1 slaapkamer te zitten bij pa en ma voor een trailer en auto? Nee bedankt haha. Trailer is geen noodzaak, maar luxe.

Ik huur wel en tja in geval van enorme spoed of hele hoge kosten kan zijn dat ik sowieso paard maar niet verplaats en hem de pijp aan Maarten laat geven.

(Zorg verdient best prima, alleen jammer van die miezerige contractjes waardoor het alsnog zo weinig oplevert)

Moet zeggen dat als ik zelf trailer+auto heb, ik met liefde wel voor mijn directe vriendin zal rijden bij nood. Zelf rijden uiteraard, niet uitlenen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 09:53

bruintje123 schreef:
Daarom verbaasd mij dus ook dat gemak van lenen.
Ook een ander heeft dat niet voor niets staan.

Maar jij doet overkomen alsof degene zonder trailer er maar laconiek over is en er vanuit gaan dat ze (zonder overleg van tevoren) elke trailer in de buurt kunnen lenen.
Maar dat is juist meestal niet zo; de meeste hebben dat al overlegt voordat het nodig was/is.

Vroeger had ik ook geen trailer, ik mocht altijd de hele combinatie lenen van de stalhouder.
Voordat ik een rijbewijs had, bracht hij mij regelmatig weg (en haalde mij ook weer op :) ).

Er zijn meer pensionhouders die een uitleen/huurtrailer voor hun klanten hebben staan.
Waarom er dan 1 kopen?
Ik weet zeker dat ik bij nood altijd bij mijn buren aan kan kloppen.
Zowel bij paardenproblemen als bij andere spoed dingen.

Toen ik mijn paard en caravan wilde ophalen vorig jaar en mijn auto niet wilde starten, bood de buurman uit zichzelf aan dat ik zijn bus wel mee mocht nemen (dat was geeneens spoed).
Wij hebben ook geen tractor, maar mogen die van de buren lenen indien nodig.
Dat is 2x gebeurd in de afgelopen 5 jaar dat wij hier wonen, en omdat wij er eigenlijk geeneen nodig hebben ga ik geen tractor kopen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 10:01

Precies, ik weet waar ik een trailer kan huren en een auto kan lenen of huren.

(En wij hebben onze auto ook wel eens uitgeleend of lift gegeven omdat iemand (die wel dichtbij ons staat natuurlijk) zonder auto zat, geen punt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 10:05

Iedereen praat maar over eentje lenen. Er zijn ontzettend veel mensen die geen eigen vervoer hebben en daar van uitgaan. Nou, succes. Ik heb op stallen gestaan waar zelfs de stalbaas geen trekauto of trailer had en zelfs geen geschikt rijbewijs. Later op een plek waar stalbaas dat wel had maar die stond vaker ergens anders dan op stal. Zij waren inderdaad voor mij bij het paard aanwezig, maar konden er dus niet mee weg. Als eigenaar is het schokkend om de vraag te krijgen "kan je geen vervoer regelen, onze trailer is er niet". Ga dan maar eens stad en land afbellen. Dan moet je iemand vinden die verhuurt én die trailer daar kan afzetten.

Daarnaast zit de dichtstbijzijnde verhuur op 30min rijden. Vriendin die er snelste kan zijn ook 40min. Haar trailer staat bij hun op stal en dat is geheel andere kant op, die moet 'm dan eerst ophalen. Taxi idem, ook minstens 30-40min afstand.

In dat opzicht is het voor mij wel noodzaak om er zelf eentje te hebben.

Ik begin binnenkort trouwens op 10 min fietsen van huis te werken en de paarden verhuizen naar een stal waar zowel vrachtwagen als trailer staan in geval van nood.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Trailer noodzaak bij aanschaf paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 10:10

Amen, er praten heel wat meer mensen over lenen dan dat er mensen zijn die zeggen oh ja hoor, ik leen mijn trailer (en dus ook de auto blijkbaar) zomaar om 2 uur s'nachts even uit als ik de volgende dag moet werken. Dat vind ik toch apart.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 10:12

Zelfde ervaring als varekaj.

Stallen waar geen vervoer was.
Andere stal waar wel een trailer was. Geen trek auto. Maar waar ik het paard niet op dat gammele rotte geval zou durven zetten.
Misschien dat er ondertussen verhuur in de buurt is. Heb het niet nagezocht nu. Maar voorheen ook niet. Wel voor vooraf gepland maar niet voor avonden en weekenden.
Buren hebben ook geen trailer.
Nu zit er sinds kort een grote stal in de buurt. Ken die mensen niet.
Daar staat alleen een grote vrachtwagen van zeker een ton aan waarde.
Gaat hem ook niet worden denk ik :P

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 10:19

Als je zeker weet dat je kan lenen / huren is het niet nodig. Heel eerlijk? Als een van de buren een noodgeval zou hebben, zou ik altijd inspringen (ook om 2uur 's nachts)!

Bij spoed komt de DA naar je toe, misschien eens informeren of zij een samenwerking hebben voor vervoer naar een kliniek?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 10:19

Gypsy schreef:
Amen, er praten heel wat meer mensen over lenen dan dat er mensen zijn die zeggen oh ja hoor, ik leen mijn trailer (en dus ook de auto blijkbaar) zomaar om 2 uur s'nachts even uit als ik de volgende dag moet werken. Dat vind ik toch apart.

Check!
:+

Maar hoe vaak gebeurd dat?
Dat is bij mij 1x overkomen in de 30 jaar (niet om 2 uur 's nachts trouwens, wel om ca 21:00 zondagavond).
Ik zou eerst rijden, toch niet gedaan ivm kleine kinderen en dat ik misschien niet op tijd thuis zou zijn.
Dus heb ik de auto van degene geruild tegen mijn combi zodat ik alsnog mobiel was s ochtends en de kids weg kon brengen en kon gaan werken.

De enige x dat ikzelf moet spoed naar de kliniek moest, had ik net mijn trailer vol met tuintroep liggen om die middag weg te brengen.
Tja daar sta je dan met je goede gedrag en eigen combi.

Mijn trailer staat zo, dat iedereen hem gelijk kan pakken bij nood.
Stel ik moet met spoed weg en ik heb bv een lekke band; dan kan ik 100 meter verderop zo die van mijn vriendin aankoppelen en meenemen.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 10:20

Ik heb geen eigen trailer, maar woon in een wijk waar veel mensen paarden aan huis hebben en er hier dus ong 8 trailers op de trailerplaats staan. Altijd wel iemand van wie ik er 1 kan lenen (en die ik ook midden in de nacht van zn bed kan lichten). Ik vind een auto die een trailer kan trekken dan wel weer heel belangrijk. Als je een hele combi moet gaan lenen (en evt ook nog iemand die het moet gaan rijden), word je wel heel afhankelijk.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 10:26

Dat vind ik wel heel lief hoor Brainless.
Er zijn bij mij een paar mensen voor wie ik het misschien wel zou doen. Maar toch, zoals gezegd kan een paar met koliek je trailer gewoon afbreken. Ik heb misschien gewoon iets te vaak gehoord/gezien dat mensen bleven zitten met de schade.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 10:33

Sizzle schreef:
Hoe vaak komt het praktisch gezien voor dat jij stomtoevallig net naast je paard staat exact op het moment dat hij die once in a life time koliek krijgt waar iedere minuut telt.
In de praktijk werken mensen gewoon het grootste deel van de dag, kunnen ze niet zo maar weg en zijn ook niet binnen 5 minuten op stal. Dan moet je nog net zelf op dat moment de trekauto tot je beschikking hebben (niet dat net je partner daarmee aan het werk is).

Snachts slapen de meeste mensen ook niet naast hun paard.
Als je echt nergens anders een trailer vor hebt behalve voor bovenstaande unieke situatie, dan lijkt me dat behoorlijk overdreven.

Als je de paarden niet aan huis hebt dan kun je beter een stal zoeken waar de staleigenaar je belt op je werk dat hij alvast onderweg is naar de kliniek met jouw paard ;)

Ja, dat vroeg ik mij eigenlijk ook af...ik heb de paarden aan huis en ik voer alleen maar savonds. Dat betekend dus dat ik ze smorgens vaak wel zie (hebben een inloopstal), maar soms ook niet. Ze staan ook wel eens 4 uur binnen bij slecht weer, dan ga ik ook niet kijken of alles wel goed is. Savonds voer ik rond half 7 en daarna kom ik ook niet meer op stal. Snachts ga ik ook niet kijken of alles wel goed is...toen mijn paard nog op pension stond, kwam daar ook niemand tussen 23 en 7 uur...
Dan moet er dus al eerder wat aan je paard te zien zijn en kun je dus ook al eerder iemand verwittigen als je weet dat je misschien wel een trailer nodig gaat hebben...dus de keren dat je daadwerkelijk iemand om 2 uur uit zn bed moet halen, is dus eigenlijk te verwaarlozen...

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 10:35

Ik vind het geen noodzaak maar...
Hoe duur is een trailer nou?
Als je een paar duizend voor je paard neer kan leggen (omdat je daarvoor hebt gespaard) spaar je toch iets verder en koop je er een trailer bij?
Ik ben 18 en heb een eigen paard en trailer. :Y)

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 10:38

Gypsy schreef:
Dat vind ik wel heel lief hoor Brainless.
Er zijn bij mij een paar mensen voor wie ik het misschien wel zou doen. Maar toch, zoals gezegd kan een paar met koliek je trailer gewoon afbreken. Ik heb misschien gewoon iets te vaak gehoord/gezien dat mensen bleven zitten met de schade.

Als het goed is, is zo'n paard verzekerd...mijn verzekering dekt ook als mijn paarden de trailer afbreken.
Ik heb dan geen trailer, maar wel een auto en zou er ook niet over na hoeven denken iemand naar de kliniek te rijden...en als ik wel een trailer had, zou ik die gerust uitlenen (mn auto niet haha, dan rij ik zelf).
En buiten een trailer kunnen lenen is het sowieso fijn als je in geval van nood op iemand terug kunt vallen die ook paarden heeft (of verstand ervan).

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 10:40

Ik heb nooit een paar duizend E neergeteld voor een paard.
Daarnaast had ik altijd een trailer ter beschikking (was enige daar op stal), had eerst geen rijbewijs en werd gechauffeurd.
Later toen ik wel mijn rijbewijs had, had ik geen geld voor een trekauto (en trailer) en mocht gewoon de combinatie lenen.
Wij hadden toen 1 auto waarmee mijn man naar zijn werk was... net zoals meerdere mensen.
Dan kun je ook niets als er wat met je paard is.

Ook toen wij een trekauto hadden zat mijn man op 1 uur rijden van huis vandaan en kon ook niet direct weg.
Dan moet je alsnog wat achter de hand hebben.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 10:41

Ooit onze spiksplinternieuwe trailer uitgeleend omdat we het vervelend vonden om nee te zeggen :o
Kregen hem terug met kapotte verlichting omdat ze kortsluiting in hun auto hadden -O-
Onderweg belden ze dat ze eigenlijk niet verder wilden rijden zonder verlichting (oftewel los jij het even op?)

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 10:50

Esaqar schreef:
Ik vind het geen noodzaak maar...
Hoe duur is een trailer nou?
Als je een paar duizend voor je paard neer kan leggen (omdat je daarvoor hebt gespaard) spaar je toch iets verder en koop je er een trailer bij?
Ik ben 18 en heb een eigen paard en trailer. :Y)

Het is natuurlijk niet alleen de trailer die extra kost. Je moet ook een auto hebben die de trailer kan trekken en je E rijbewijs gaan halen. Ook moet de trailer verzekerd worden, gekeurd (neem ik aan?), onderhouden. Een trailer die maanden lang ongebruikt op dezelfde plek staat zal er niet beter van worden, de banden worden slechter.
Ik denk wel dat als je de trailer eenmaal hebt (en de auto en het rijbewijs) je hem ook regelmatig zal gaan gebruiken. Je kan verder op buitenrit, of hier en daar een cursus meepakken. Of grotere spullen vervoeren die niet in je auto passen.

Ik zelf heb nooit een trailer gehad, maar kon hem wel altijd lenen van een goede vriendin of een goede bekende. Dat is een paar keer gebeurd (om mijn pony naar een kliniek te brengen en weer op te halen). Ook heb ik een keer een paardentaxi ingehuurd om beide pony's te verhuizen naar m'n nieuwe huis. Ik had wel graag een eigen trailer gehad, maar had er niet de auto of het rijbewijs voor. Later wel een SUV gekocht, maar helaas is 1 maand daarna m'n pony ingeslapen en nog geen maand daarna m'n andere pony verkocht. Nu dus wel een dikke auto, maar geen pony's meer. :+

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 10:54

Je hoeft echt geen suv te rijden voor een trailer. Onze opel vectra doet het prima voor een anderhalfpaards.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 10:54

Ik denk dat een trailer heel makkelijk is maar niet direct noodzaak. Ja wij hebben wel adressen waar we een trailer kunnen lenen en ons paard heeft ook wel eens schade toegebracht aan de trailer van een ander wat wij uiteraard netjes vergoed hebben.

Overigens denk ik dat je je sowieso moet afvragen of je met bepaalde spoedgevallen wel naar een kliniek moet willen. Zo hebben wij voor onszelf de regel dat we geen operaties doen met een slechte overlevingskans (zoals bv. koliekoperaties) dus dan vervalt al een heel groot deel van de noodzaak.

Uiteindelijk willen wij wel graag een eigen trailer maar dat is meer omdat we o.a. trekpaarden hebben en die gewoon niet zomaar overal in kunnen. Je zit dan al snel in de knoei met je gewicht en het oppervlak.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 11:01

Gypsy schreef:
Je hoeft echt geen suv te rijden voor een trailer. Onze opel vectra doet het prima voor een anderhalfpaards.

Precies. Hier staat ook geen BMW X5 op de stoep hoor.

E is meestal ook niet nodig.
Verzekering gaat met de auto mee.
Onderhoud is laag. Keuren niet verplicht.
Al laten wij hem wel nakijken bij de trailer boer.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 11:08

Gypsy schreef:

Uhh ... ik wilde persé een SUV (of eigenlijk een terrein auto), gewoon omdat ik die auto's altijd zo mooi vind. Niet noodzakelijk voor een trailer (die ik niet eens heb) dus. ;)
Wat ik eigenlijk wilde zeggen is dat er geen trailer achter mijn civicje paste, haha. Je kan nu eenmaal geen trailer achter een kleine auto zetten, dan moet je echt wel een wat grotere hebben. :)

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 11:14

bruintje123 schreef:
Gypsy schreef:

Precies. Hier staat ook geen BMW X5 op de stoep hoor.

E is meestal ook niet nodig.
Verzekering gaat met de auto mee.
Onderhoud is laag. Keuren niet verplicht.
Al laten wij hem wel nakijken bij de trailer boer.

Oke, dus als ik het goed begrijp hoef je (meestal) geen E rijbewijs te hebben voor een paardentrailer? Ook hoeft de trailer niet verzekerd te worden (diefstal oid)? En je mag met een ongekeurde trailer gewoon de weg op?
WoW, dat wist ik dus echt niet, had toch gedacht dat die iig verzekerd en gekeurd had moeten worden. Weer wat geleerd. :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 11:24

Victory-Boy schreef:
Gypsy schreef:

Uhh ... ik wilde persé een SUV (of eigenlijk een terrein auto), gewoon omdat ik die auto's altijd zo mooi vind. Niet noodzakelijk voor een trailer (die ik niet eens heb) dus. ;)
Wat ik eigenlijk wilde zeggen is dat er geen trailer achter mijn civicje paste, haha. Je kan nu eenmaal geen trailer achter een kleine auto zetten, dan moet je echt wel een wat grotere hebben. :)

We hebben de trailer weleens achter de polo van mijn man gehad hoor.
Wel zonder paard, om hooi te halen. :P
Polo mocht 850 trekken, en konden qua gewicht 8 baaltjes laden; was gelukkig maar 2 km rijden :+

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 11:34

Haha, dan had ik er ook eentje achter de civic kunnen knopen, die kon dat ook trekken.
Maar met 1 of 2 pony's erin ... nee, dat zal ik toch echt niet doen. :+

De geleende trailers kwamen wel achter de Mazda 626 van mijn ouders, met m'n E-pony voor kleine stukjes naar de kliniek en met m'n A-tje van NH naar Groningen. Maar toch vond ik ook de Mazda met m'n E erin niet heel lekker rijden, maar die was ook erg onrustig in de trailer. Vandaar dat ik voor de verhuizing van beide pony's toch maar een paardentaxi had gebeld. En persoonlijk (maar da's dus echt heel persoonlijk) zou ik zelf niet met een trailer met pony's willen rijden zonder les te hebben gehad.