Pensionklanten die niet betalen, hoe gaan jullie er mee om?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 14:41

InekeN schreef:
Eenmaal hier is alles duidelijk. Oók dat de paarden tiptop verzorgd worden ;)

En dat is het belangrijkste!

Maar M_D_H hoeft ook niet te becommentarieert te worden. Want zoals iedereen hier schrijft, het draait om communicatie. Ofwel vanuit de pensionstalling, zoals bij InekeN (duidelijke regels waarmee je akkoord gaat als je daar komt staan), ofwel vanuit de pensionklant, waarmee je duidelijk aan geeft als er iets anders gaat dan anders of zelfs van tevoren afspraken maakt, zoals bij M_D_H. Beide is prima, zolang beide partijen ermee akkoord gaan.

Maar buiten dit kan ik me goed voorstellen dat meer en meer pensionstallen werken met strenge regels omtrent betaling of met borg + 1 maand vooruit. Dat gaat deze vorm van oplichting wel tegen namelijk.

beatje

Re: Pensionklanten die niet betalen, hoe gaan jullie er mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 15:24

Vooral grotere stallingen hebben hun geld nodig die hebben vaak ook nog personeel lopen en dan kan je ook niet zeggen ,sorry personeel je krijgt volgende maand je geld want 3 klanten hebben deze maand niet betaald.

Ik heb met een kleinere stalling mijn geld niet acuut nodig maar het gaat in een pot en daar betaal ik de loonwerker van die de weien komt doen.Er zijn draden die vervangen moeten worden ,het eten,ondanks dat ik eigen hooi heb(waar ik wel een loonwerker voor moet inhuren) koop ik mijn musli gewoon bij devoerboer verder zit ik met stroom en water kosten.Kijk als ik het geld echt niet nodig had dan vulde ik mijn grond met paarden voor mezelf ,had ik van niemand last :-)
Maar een advocaat inhuren kost gewoon te veel geld ,dus ik pak mijn verlies dan maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 16:00

@Eline: als je dingen op papier hebt in een mail, dan geldt dat als afspraak op papier. Idem als je nog betalingen via de bank hebt ontvangen.
Je kan informeren bij je rechtsbijstand, maar je kan ook een gratis consult aanvragen bij een advocaat hiervoor. Je krijgt dan niet alle ins en outs, maar wel een idee welke weg je kan bewandelen. Heb je per toeval fotomateriaal waarop te zien is dat het paard op jouw weide aanwezig was? Neem die ook mee in je bewijslast dat het paard daar wel degelijk stond.

Jaren terug had ik in al mijn domme naïviteit €400 geleend aan een ex, voor zijn huishuur. Na de breuk vertikte hij het om die terug te betalen. Uiteindelijk heb ik 'm een mail gestuurd, waarop hij reageerde "steek die €400 waar de zon niet schijnt. Je had maar zo dom niet moeten zijn om het cash te geven."

Op basis van die ene zin, waarin hij aangaf dat hij het dus cash ontvangen had, heb ik 'm via een bevriend advocaat een pittig aangetekend schrijven laten sturen. 3 dagen later had ik mijn €400 terug op de rekening :P Ik zeg niet dat dat hier ook gaat werken, maar het kan soms net genoeg zijn om iemand toch over de streep te trekken.

Mocht blijken dat je een poot hebt om op te staan, bekijk dan of je haar niet extra kan porren door erbij te melden dat per X tijd die verstrijkt vanaf die dag tot datum van betaling, dat je dan extra rente vraagt bovenop het verschuldigde bedrag. Als het kan met een logootje van een advocaat of incasso erboven.

@InekeN: Hoe doe je dat als iemand komt voor meerdere stallen? Per stal een borg en extra maand stalgeld? Ik huur nu 3 boxen, dat zou voor mij makkelijk zat rond €1000 uitkomen. Dat geld heb ik zeker staan, maar dat is eigenlijk mijn potje voor noodgevallen. Stel dat 1 van de paarden binnen de 2 maanden dan een zware koliek krijgt of ernstige blessure, dan moet ik misschien een behandeling laten schieten of laten inslapen omdat het geld van het medische potje in die borg zit...

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 16:33

Varekaj, of iemand nu met 1 of 10 paarden komt, de regels zijn op onze stal hetzelfde. Dus per paard een maand borg en maand vooruitbetalen via automatische incasso. Wanneer je meerdere paarden in training wilt zetten moet je je dus eerst afvragen of je je dat kunt veroorloven. Lukt dat niet? Helaas, niet naar ons komen. Zo simpel kan het zijn :)

Wanneer dat voor een ieder duidelijk is geeft dat geen enkel probleem. Wél moeten wij ons uiteraard erg inspannen om het 100% te regelen. Bv: Wil je dat je paard 3x daags andere deken op krijgt? Doen we.
Diverse soorten voer? Krijgt 'ie. Klant bepaalt want klant betaalt. En van dat laatste willen we dus zeker zijn. :D

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 16:39

Weet je waar het paard heen is? Want ik dat geval zou ik andere stallen bellen en doorgeven dat dit een wanbetaler is. Benieuwd of ze dan nog een stal vindt voor de winter. Schandalig hoor dat jij voor de kosten opdraait nu.

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 16:54

Waardeloos dit, op de stal waar ik sta ook ooit eens iemand gehad . We moesten toen nog zelf mesten ( zodat je dus regelmatig bij je paard kwam) voor de rest werd alles zonder extra betaling gedaan voor je. Eten geven, buiten gezet en binnen gehaald . Maar die dame in kwestie kwam zelden...paard stond werkelijk waar in zijn mest op beton, echt niet om aan te zien. Wenkbrauwen worden wel opgetrokken naar de staleigenaar...uiteindelijk heeft die het paard toch een beetje normale stal geboden, uit vriendelijkheid voor het paard, terwijl rekeningen niet voldaan werden. Zover ik begreep kun je bitterweinig doen . Heeft er wel toe geleid dat stallen uitgemest worden, en dik vet contract. Heldere regels, zoals: als staleigenaar het nodig vind om da te laten komen, en je bent niet te bereiken, heeft ie het recht om dat besluit te nemen, en jij de plicht om te betalen. Daar teken je voor. Zoniet...kom je daar niet te staan. Maar de persoon die haar paard niet meeste en ook haar rekeningen niet betaalde is verzocht paard weg te halen, en bij mijn weten zijn niet alle schulden betaald. Staleigenaar heeft alleen gekozen om net zoals jij geen extra kosten meer te nemen. Lastig hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 17:00

InekeN: Doen jullie alleen training dan? Of ook gewoon verhuur van stallen? Bij een trainingsstal kan ik me dat veel meer voorstellen dan een gewoon pension zeg maar. Je stopt er niet alleen voer, weidegang en stalbedekking in maar ook véél meer tijd dmv de training + je verhoogt de verkoopswaarde van het paard.

Ik ken eigenlijk geen ander systeem dan op voorhand betalen van stalhuur. Wel (helaas) pensionhouders die het geld ontvangen maar niet de zorg/voer/stalbedekking leveren zoals was afgesproken. Om die reden sta ik nu weer in een doe-het-zelf formule. Is de enige stal in de regio waarvan ik trouwens weet dat ze met een contract werken en de betaling liefst via de rekening voldaan wordt.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:16

Eigenlijk doen we alleen training ja. Maar er staan toch een aantal paarden in pension omdat er situaties zijn waarbij de eigenaar het paard persé hier wil hebben kennelijk :o
Onze schoorsteen moet ook roken dus als er boxen vrij zijn doen we daar niet moeilijk over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 14:48

Voor training spreek je inderdaad al over een groter bedrag dan alleen een stalletje huren. In dat opzicht begrijp ik jullie werkwijze volledig :j