Mondelinge overeenkomst ontbinden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 08:13

Heb je het veulen uberhaupt wel gezien?

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 08:14

Caesar schreef:
Heb je het veulen uberhaupt wel gezien?

Nee, zou eerst naar een opfok gaan en daarna pas naar mij komen.

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 08:15

Speedster schreef:
Die 14 dagen bedenktijd bij internetaankopen gelden vanaf ontvangst van het product. In dit geval is er nog geen product ontvangen, dus zijn die 14 dagen ook niet relevant. Vervolgens geldt de wet koop op afstand ook in geval van koop bij particulieren via advertentiesites, wanneer deze particulieren regelmatig advertentiesites gebruiken om hun producten te verkopen.
https://www.consuwijzer.nl/elektronica/ ... arktplaats

In mijn ogen is, als ik de tekst in de link goed begrijp, TS niet verplicht het veulen te kopen, sterker nog, ze mag (puur volgens de tekst van de wet) hem laten komen, betalen en binnen 14 dagen terugbrengen en haar geld volledig terugkrijgen.

Ja maar het is koop op afbetaling snap je. Dat veulen komt pas als het geld is betaald.

Yadano78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 08:18

Waarschijnlijk krijgt de verkoper het veulen aan de straatstenen niet verkocht en is daarom zo vasthoudend. Zelf heb ik onlangs ook een veulen verkocht de eerste keer aan iemand heel enthousiast bla bla en d'r aanbetaling was overgemaakt, nooit iets ontvangen haar adres klopte ook niet etc etc. Ook ik had het veulen niet van internet gehaald, vervolgens heeft iemand anders hem gekocht.
Pas bij de aanbetaling zijn ze bij mij verkocht, je kunt hierbij nog zoveel papieren etc opstellen maar ik denk als je zegt ik zie er vanaf dus ik betaal niet, dat ze vanzelf afdruipen. Maar ze zien in jou iemand die ze klem kunnen zetten blijkbaar. En misschien lezen ze wel fijn mee hier........

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 08:18

Speedster schreef:
Die 14 dagen bedenktijd bij internetaankopen gelden vanaf ontvangst van het product. In dit geval is er nog geen product ontvangen, dus zijn die 14 dagen ook niet relevant. Vervolgens geldt de wet koop op afstand ook in geval van koop bij particulieren via advertentiesites, wanneer deze particulieren regelmatig advertentiesites gebruiken om hun producten te verkopen.

In mijn ogen is, als ik de tekst in de link goed begrijp, TS niet verplicht het veulen te kopen, sterker nog, ze mag (puur volgens de tekst van de wet) hem laten komen, betalen en binnen 14 dagen terugbrengen en haar geld volledig terugkrijgen.

Advertentie staat op bokt. Niet op Marktplaats. Maar ze biedt wel regelmatig veulens hier te koop aan.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 08:18

Ik denk dat de verkoper zo fanatiek is omdat het "kat in het bakkie" is. Een koper die ongezien een veulen koopt voor 2000 euro is natuurlijk snel verdiend... Of je het moet willen is een 2e. Maar zie maar eens een koper te vinden weer, dat zal zij met de komende periode in haar hoofd ook wel hebben.

Wat is er vastgelegd als je bijvoorbeeld je termijnen niet betaald?

In ieder geval zou ik eerst Rechtsbijstand maar eens inschakelen en voorlopig geen contact meer opnemen.

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 08:19

Yadano78 schreef:
Waarschijnlijk krijgt de verkoper het veulen aan de straatstenen niet verkocht en is daarom zo vasthoudend. Zelf heb ik onlangs ook een veulen verkocht de eerste keer aan iemand heel enthousiast bla bla en d'r aanbetaling was overgemaakt, nooit iets ontvangen haar adres klopte ook niet etc etc. Ook ik had het veulen niet van internet gehaald, vervolgens heeft iemand anders hem gekocht.
Pas bij de aanbetaling zijn ze bij mij verkocht, je kunt hierbij nog zoveel papieren etc opstellen maar ik denk als je zegt ik zie er vanaf dus ik betaal niet, dat ze vanzelf afdruipen. Maar ze zien in jou iemand die ze klem kunnen zetten blijkbaar. En misschien lezen ze wel fijn mee hier........

Maakt mij niet zo heel veel uit dat ze meelezen. Er is niks gelogen.

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 08:20

Caesar schreef:
Ik denk dat de verkoper zo fanatiek is omdat het "kat in het bakkie" is. Een koper die ongezien een veulen koopt voor 2000 euro is natuurlijk snel verdiend... Of je het moet willen is een 2e. Maar zie maar eens een koper te vinden weer, dat zal zij met de komende periode in haar hoofd ook wel hebben.

Wat is er vastgelegd als je bijvoorbeeld je termijnen niet betaald?

In ieder geval zou ik eerst Rechtsbijstand maar eens inschakelen en voorlopig geen contact meer opnemen.

Dan komt de deurwaarder etc. Na 3 maanden niks betaald te hebben, neemt de verkoper het veulen in en moet ik een boete + de aanschafprijs betalen. Dat maak ik ook uit het contract op.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 08:21

Mijn wijze raad: neem niks aan van alle bokt juristen die heel goed kunnen googlen er overal een eigen interpretatie aan geven. Recht is te lastig om zomaar in een paar regels op een forum te gooien.

Als je het netjes af wil handelen ga je naar een jurist of je rechtsbijstand, en dan los je de zaak op. Wil je een risico nemen, dan laat je gewoon niks meer van je horen (zou kunnen dat dat ook tot het gewenste resultaat leidt natuurlijk)

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 08:22

Wanneer heb je "Ja" gezegd, voor of na het toesturen van het contract?

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 08:23

Caesar schreef:

Anoeska schreef:
Mijn wijze raad: neem niks aan van alle bokt juristen die heel goed kunnen googlen er overal een eigen interpretatie aan geven. Recht is te lastig om zomaar in een paar regels op een forum te gooien.

Als je het netjes af wil handelen ga je naar een jurist of je rechtsbijstand, en dan los je de zaak op. Wil je een risico nemen, dan laat je gewoon niks meer van je horen (zou kunnen dat dat ook tot het gewenste resultaat leidt natuurlijk)

Precies, dat is al gebeurd.

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 08:23

Caesar schreef:

Vantevoren.

Seven

Re: Mondelinge overeenkomst ontbinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 08:40

Ga al deze goed bedoelde adviezen inderdaad aub links laten liggen en ga met een echte jurist jou punt/probleem voorleggen.
Het lijkt mij dat je voor beide de beste oplossing wil.

En die 2000 hoeft voor een veulen niet eens veel geld te zijn ligt aan het veulen ;)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 09:08

noorbeek1234 schreef:
Speedster schreef:

Advertentie staat op bokt. Niet op Marktplaats. Maar ze biedt wel regelmatig veulens hier te koop aan.

Ik ben nu wel benieuwd welke advertentie dat is....

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 09:12

Ik zou ook zeker even contact opnemen met een jurist, daar heb je meer duidelijkheid van als dat je zelf alle wetboeken door gaat nemen. Het is niet eenvoudig om te begrijpen wat de wetteksten nou precies betekenen en wanneer ze waarop van toepassing zijn.

Dus gewoon even een jurist inschakelen en laat die het maar voor je oplossen.

Verder zal ik in ieder geval zo snel mogelijk stoppen om haar steeds te bellen. Jeetje joh, 30x gebeld?! Niet doen.. dat is voor niemand leuk. Ze wil het schriftelijk afhandelen,gelijk heeft ze en dat is voor jullie ook beter. Succes!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 12:07

Denk ik te simpel als je kan terug mailen dat je niet akkoord gaat met de voorwaarden van het contract want dat die niet zo besproken zijn en dat je een tegenvoorstel doet waarmee nooit akkoord gaat gaan en dat daarmee de koop ontbonden wordt?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 12:20

Ayasha schreef:
Denk ik te simpel als je kan terug mailen dat je niet akkoord gaat met de voorwaarden van het contract want dat die niet zo besproken zijn en dat je een tegenvoorstel doet waarmee nooit akkoord gaat gaan en dat daarmee de koop ontbonden wordt?

Ja, als dat de oplossing was waren we al lang klaar met dit topic.
Tegenvoorstel? Lekker bakkeleien met de verkoper zonder juridische kennis en met de naïviteit van de TS zou ik absoluut niet voorstellen!

Daarbij weten wij niet alles wat er is besproken, hoe het op papier/mail/sms staat en wat is mondeling is afgesproken.

Dit soort zaken moet je niet via advies van internet willen oplossen. Er zitten op Bokt een aantal mensen met goede kennis van zaken (juristen/advocaten) maar het grootste deel denkt de wijsheid in pacht te hebben maar heeft dit niet.

Beste oplossing is al meerdere malen aangedragen: ga naar een jurist en laat je adviseren.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 12:36

ik zou het bij een advocaat vragen,en niet op bokt.

eens had ik een pensionstal en verkocht daar een paard ,mét koopcontract mét aanbetaling enz..

deze mensen zagen er 1 dag voor het ophalen van het paard telefonisch vanaf,aangezien we toen toch een advocaat hadden voor andere zaken heb ik dit probleem bij hem voorgelegd,zeker omdat we een koopcontract hadden wat door beide partijen ondertekend was,zijn reactie:

koop contract stelt niets voor,rechtzaak is duurder als het hele paard te houden en weer te verkopen,en een rechter zal naar zeer grote waarschijnlijkheid beslissen dat koper het paard niet hoeft te kopen.

tja dan heb je alles volgens de "regels" gedaan en enige wat wij hebben gehouden was de aanbetaling,maar verder hielt het gewoon op.

dus ga naar een jurist en vraag wat je het beste kunt doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 12:52

Beste tip die ik je kan geven, ga naar een juridisch loket. Dat kost je niks, maar volgens mij zit je niet aan de koop vast. Bij juridisch loket kunnen ze je verder helpen/ advies geven.

Zo heb ik een keer met een incasso-bureau te maken gehad die werkelijk met alles gingen dreigen, terwijl het over producten ging die ik nooit afgenomen had. Ze gingen o.a. dreigen met een vermelding bij een instantie waar o.a. webwinkels checken of iemand betrouwbaar is of niet.
Met behulp van het juridisch loket heb ik toen een mail opgesteld, via mail verzonden zo dat ik een ontvangst-bevestiging kreeg (alles ging via de mail, en een ontvangsbevestiging telt in dit geval wettelijk gezien net zo zwaar als aangetekende post) en hierna nooit meer wat van dit incasso-bureau vernomen.

Zonder Juridisch loket had ik ongetwijfeld honderden fouten gemaakt en uiteindelijk maar betaald omdat ik niet geregistreerd wilde worden. Maar het bleek dus dat ik volledig in mijn recht stond.

Yadano78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 13:14

Toevallig hoorde ik net van iemand dat due zijn veulen heeft teruggebracht wegens iets, want blijkbaar is er ook een wettelijke termijn van 6 wk, als dit een bedrijf is of bedrijfsmatig paarden worden verkocht heb jij veel meer kans, ik zou iid juridisch advies inwinnen....

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 14:18

noorbeek1234 schreef:
Maar als zij nu nergens meer op reageert kan ik doen wat ik wil... Zij zoekt geen contact meer.

Misschien dat ze wel reageert als iemand namens jou contact opneemt om het op te lossen. Zie ik hier bij de rechtbank ook veel! Dus dan bedoel ik een gemachtigde, juridisch adviseur / advocaat etc. Dus echt even een bezoekje brengen aan het juridisch loket.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 19:07

Ts heeft verkeerd gehandeld, maar ik vind de verkoper ook wel erg flauw en vervelend. Het veulen staat toch nog bij hem\haar, ts heeft het niet eens gezien. Ik zou het zo laten, als het veulen zou worden afgekeurd zou ze het toch ook niet hoeven nemen?En je wilt toch een fijne plek voor je dier en het niet opdringen aan iemand die het niet meer wil. :(

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 19:22

Dit is verkoop op afstand ... Dan heb je eigenlijk nog recht op "verzakingsrecht".
Dit telt zo op goederen weet niet hoe een paard gezien word.
En zolang jij niks heb aangenomen ben jij nog altijd in staat om je "order" te annuleren

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 18:01

de eigendom gaat over op het moment dat je het eens wordt over de prijs en het paard.een evt keuring is een ontbindende voorwaarde die alleen ingaat als het paard afgekeurd wordt. op dat moment wordt de koop met terug werkende kracht ontbonden.

zo zal het zijn :D

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 18:17

Heb je rechtsbijstand? Je kan ook bij het juridisch loket vragen of je in aanmerking komt voor gesubsidieerde rechtsbijstand.

Maar goed, mijn advies: niet teveel op internet zetten. Een handtekening is niet altijd vereist en of je de onderhandelingen nog kunt afbreken hangt ook af van hoe ver je in de onderhandelingen bent.

14 dagen termijn, ontbindende voorwaarden, 6 maanden termijn zijn niet zomaar op alles toe te passen.
Laatst bijgewerkt door 2005 op 30-10-15 18:40, in het totaal 2 keer bewerkt