mening over aankoopbedrag paardje met PPID ( cushing )

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Re: mening over aankoopbedrag paardje met PPID ( cushing )

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 20:38

eerlijk? als de pony nu in een dergelijke "staat" is zou ik persoonlijk even wachten met haar te kopen. Wacht eerst even tot ze terug stabiel is en kijk van daar verder. Ze staat toch bij jullie, ze krijgt de beste zorgen, dus pony heeft er niet meer of minder onder te lijden als ze wel of niet van jouw zou zijn.

tierry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 21:06

maar het is echt super eng !!
alsof ze dood neer kan vallen....
en wat als dat gebeurt ?
dan word ik zeker aansprakelijk gesteld...
om drama te voorkomen en gewoon alle zeggenschap te hebben lijkt me het beter om de aankoop gewoon definitief te maken.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 21:13

Ik Denk dat je je keus al lang en breed gemiaakt hebt :). Dus wat houd je nog tegen?

Overigens wel ontzettend naar. Denkt de da dat het met de cushing te maken kan hebben?
Heb bij mijn merrie nog niet zo iets dergelijks meegemaakt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 21:21

tierry schreef:
en wat als dat gebeurt ?
om drama te voorkomen en gewoon alle zeggenschap te hebben lijkt me het beter om de aankoop gewoon definitief te maken.

kwa aansprakelijkheid heb je inderdaad wel een punt. Mss daarover eens een jurist contacteren?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 21:28

zou ze toch allergisch zijn voor de medicijnen?Want Cushing is meer een chronische ziekte waar je niet van omvalt volgens mij.Beterschap ermee!

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 21:49

Ik ben ook iemand die meer het gevoel laat spreken dan het verstand :-) maar hier zou voor mij de grens wel een soort van bereikt zijn....
Lastig uitleggen maar cushing : Oké... Daar kan ze nog een goed leven mee leiden, maar dat laatste zou ik het knap benauwd van krijgen. Klinkt als epilepsie dergelijks of iets.
Ik zou dat emotioneel niet trekken, iedere keer naar de stal of wei lopen en niet weten of ze nog leeft en dan ook nog een pony van een ander.
Ik zou de pony om die reden niet kopen of overnemen en vragen of ze hem/haar weer op komen halen. Dan kunnen die mensen zelf ook zien hoe ernstig het is en de juiste beslissing nemen.

Persoonlijk zou ik de vraagprijs nu niet meer geven om ze straks in te kunnen laten slapen. Dan ben je een hele hoop geld kwijt, heb je niks en stel je voor dat je dochter als eerste de wei in loopt en de pony vind die zo in nood is.... dan maar een afscheid (omdat tie weg gaat) zoals de pony nu is.
Dan hoeven ze dat in ieder geval niet te zien.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 21:53

tierry schreef:
en wat als dat gebeurt ?

Wat betreft de aansprakelijkheid : Meteen de eigenaar op de hoogte stellen van wat er aan de hand is, zo snel mogelijk. Dat kunnen ze komen en het zelf zien/ervaren en beslissen hoe en wat !! Dan dek je, je zelf een heel eind in. Echt doen hoor, niet wachten tot morgen !!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 21:58

Dat neervallen kan inderdaad door Cushing komen. Ik heb het al meerdere malen gehoord. Zijn inderdaad een soort epileptische aanvallen.
Zou ook nog narcoleptie kunnen zijn, oftewel vallende slaapziekte. Bespreek het met je da.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 22:01

Sorry, maar mijn eerlijke mening is dat je goed gek bent als je aan zo'n dier geld gaat uitgeven. Na zo'n aanval denk ik dat hij niet erg lang meer gaat leven. Kan je beter een oude, maar gezondere pony voor kopen. Kan je nog jaren bij je hebben met wat geluk. Deze weet je nu al dat hij binnenkort wss afgemaakt moet worden als de ziekte te erg wordt.

tierry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 22:02

misschien teveel met mijn hart, maar ik kan haar toch niet doodleuk de rug toekeren.
ze is zooo lief, ik wil er echt voor dr zijn, in goede tijden maar ook nu in slechte...
ik zou niet eens kunnen slapen als ik haar wegdeed en niet wist wat er met haar zou gebeuren !!

tierry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 22:05

en cynthiar, lijkt me toch dat ze bij narcoleptie moet slapen of gaat slapen ?
ze was in dit geval klaarwakker hoor, stond me vrolijk toe te hinnikken en wilde naar me toe en ploep viel neer, stond op, keek me wazig aan en ploep viel weer neer....
d.a. is op de hoogte en gaat het voor me uitzoeken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 22:09

WendyLotte schreef:
tierry schreef:
en wat als dat gebeurt ?

Wat betreft de aansprakelijkheid : Meteen de eigenaar op de hoogte stellen van wat er aan de hand is, zo snel mogelijk. Dat kunnen ze komen en het zelf zien/ervaren en beslissen hoe en wat !! Dan dek je, je zelf een heel eind in. Echt doen hoor, niet wachten tot morgen !!

Je hoeft een pony niet te kopen om je in te dekken tegen aansprakelijkheid; maak gewoon een contract zoals elke pensionstalhouder met zijn pensionklanten maakt/zou moeten maken; daarin staat dat hij (al dan niet tegen betaling) voor voeding en alle zorg zal zorgen (in jouw geval ook dat jij medische beslissingen mag nemen), maar dat de stalhouder bij goede verzorging niet aansprakelijk is voor schade aan het paard of schade die door het paard aan derden wordt veroorzaakt.
In zo'n contract staat tevens dat de eigenaar van het paard aansprakelijk is voor alle schade die het paard aan de stal, andere paarden of mensen toebrengt - en dat ze daarvoor ook WA-verzekerd zijn.

Laat dat de eigenaren ondertekenen en ze zullen meteen ook serieuzer gaan kijken naar de verkoop van de pony, want nu staat hij bij jou zonder dat er uberhaupt ook maar iets rond aansprakelijkheid geregeld is, dus als er de afgelopen maanden iets gebeurd was dan konden ze dat ook verhalen op jou (of zou er in elk geval een nare rechtszaak nodig zijn om dat weer bij hen te leggen). Nu valt hij om in de stal en ben je bezorgd over dat jij verantwoordelijk gesteld wordt, maar wat als hij zich in de bak tijdens het rijden verstapt had, een trap van je andere pony had gekregen of tijdens een buitenritje een fietser omver gelopen had?
Er staat helemaal niets op papier, dus problemen gegarandeerd als er iets gebeurt - voor hetzelfde geval zeggen die eigenaren in zo'n geval tegen de verzekering dat jij de eigenaar bent en dat je de pony van hun hebt gekregen. Ga daar maar eens aan staan.

Ik zou dat dus meteen regelen en als de eigenaren beseffen hoeveel verantwoordelijkheid (en dus ook financiele risico's ) zij nog steeds hebben op afstand, dan zou het zomaar kunnen dat ze je die pony zomaar cadeau geven - want het financiele risico dat zij nu als eigenaar lopen als die pony omvalt terwijl je dochter erop zit of ernaast staat is ook levensgroot.

tierry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 22:12

het topic over cushing kan ik niet in vinden dat als ze met neervallen begint hoe dan de verwachtingen zijn ??
iemand ??

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 22:29

Mijn, inmiddels overleden, shetlander verdacht ik van cushing. Ze had veel symptomen, waaronder het ineens neervallen. Gewoon wakker, omvallen, opkrabbelen, mij verbaasd aankijken, en nog eens omvallen of verder gaan met waar ze mee bezig was.

Dat in combinatie met een ontsteking in haar been en andere kwalen die al langer aanwezig waren heb ik haar op 22 jarige leeftijd laten inslapen. Ik heb haar niet laten testen, de andere eerder aanwezige kwalen waren voor mij voldoende om de beslissing te nemen. Met of zonder medicatie tegen cushing, het was alleen maar slechter geworden.

In ieder geval heeft de DA mij toen wel verteld dat het vallen bij cushing kon horen, dus het zou bij jou pony ook goed mogelijk zijn. Ik wens je veel sterkte en wijsheid. Beter gaat ze nooit worden en het is moeilijk vechten als de eigenaren niet meedoen..

Edit: mijn DA zei destijds wel dat als ze al begonnen met omvallen het ver heen was. Maar mijne kreeg geen medicatie, althans niet tegen cushing.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 22:36

tierry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 22:40

ja ik kan het topic wel vinden, maar daarin niet dat als ze beginnen met neervallen hoe dan de verwachtingen zijn....

heb het daar inmiddels ook gevraagd.

tierry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 22:41

en zorro, bedankt voor je reactie.
ik zou het enorm erg vinden als dit dus het begin van het einde zou zijn, maar blijkbaar moet ik er echt serieus rekening mee houden....

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 22:45

Fargo hier op bokt had ook een paard met die aanvallen. Ze komt helaas niet meer in het Cushing topic maar misschien kan je haar hier ergens vinden en een pb sturen.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 22:53

Ik ben bang van wel. Het is voor ons altijd heel erg om afscheid van een maatje te nemen, maar vergeet alsjeblieft niet dat wij de enige zijn die hier last van hebben.. voor mijn pony, en een aantal weken geleden mijn paard, was de dood het allerbeste wat ik voor ze kon doen. Rust, geen pijn meer. Voor mij vreselijk, om de beslissing te maken en uit te laten voeren, maar het is echt een troost dat dit het beste was.

Dat deze pony in jullie hart zit is duidelijk. En in mijn ogen maakt jou dat tot een mooi mens. toen ik je topic las dacht ik ook: begin er niet aan.. steek er geen geld in. maar eerlijk is eerlijk: ik zal zelf ook proberen om het dier in handen te krijgen.

Ik gun jullie een gezond dier, waar jullie jaren plezier van hebben. Dag in dag uit voor een ziek dier zorgen is zwaar. Elke dag weer de angst voor wat je aantreft, heeft ze een goede dag of juist niet.. de angst voor de beslissing, wanneer is het genoeg, wanneer word het lijden, terwijl je dat juist voor wilt zijn. Nee, ik gun jullie een gezond paard.

Maar ik gun de pony zo een liefdevol baasje als jij..

Ik persoonlijk.. zou de situatie laten zoals het is. Tenzij de eigenaren de pony echt weg willen hebben, dan moet je voorkomen dat ze verkocht word en haar zelf kopen. Als de eigenaren nergens over praten, laat het dan mooi zo.

Laat het dier goed onderzoeken en voorkom dat het lijden word. Hou ook in gedachten dat ze om kan vallen als je dochter er op zit, wees voorzichtig!!

Als ik jou was.. liet ik het dier gewoon inslapen wanneer het nodig is. Zonder eigenaren overleg. ze lag zomaar dood, zou mijn verklaring zijn. Klaar. Jou beslissing, jou geheim. Beter voor het dier.

tierry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 23:05

ik vind ook dat liefde voor een dier ook zulke beslissingen maken inhoudt....

en die laatste zin, komen ze daar dan niet achter ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 23:13

zorro schreef:
Ik persoonlijk.. zou de situatie laten zoals het is. Tenzij de eigenaren de pony echt weg willen hebben, dan moet je voorkomen dat ze verkocht word en haar zelf kopen. Als de eigenaren nergens over praten, laat het dan mooi zo.

Juist als je de situatie zo zou laten/als je op eigen initiatief besluit een pony in te laten slapen, dan zou adviseren om een stalcontract op te stellen zodat jij niet aansprakelijk wordt gesteld voor wat er op medisch gebied nog allemaal gaat komen.
Volgens de TS willen de eigenaren op dit moment namelijk niet eens accepteren dat de pony Cushing heeft, dan begeef je je op glad ijs als je wél medisch ingrijpt, op welke manier dan ook.

De optie buiten weten van de eigenaar om laten inslapen zou ik sowieso niet adviseren, maar al helemaal niet als je dat eerst openbaar op Bokt hebt besproken. Zelfs al komen ze er niet direct achter, het staat hier wel open en bloot om door hun/hun vrienden, nichtjes & buren gelezen te worden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 23:45

tierry schreef:
en cynthiar, lijkt me toch dat ze bij narcoleptie moet slapen of gaat slapen ?
ze was in dit geval klaarwakker hoor, stond me vrolijk toe te hinnikken en wilde naar me toe en ploep viel neer, stond op, keek me wazig aan en ploep viel weer neer....
d.a. is op de hoogte en gaat het voor me uitzoeken

Kans op narcoleptie is nihil, meeste is erfelijk en exmoor of amha geen appie.
Wat wel kan is slaaptekort (door niet durven of kunnen platliggen voor rem-slaap), maar dat toont zich door omvallen als ze staan te dommelen, niet als ze klaarwakker zijn. Coördinatiestoornissen door de PPID zijn zeker mogelijk zowel door spierslapte als een neurologisch probleem. Dat kan op den duur wel weer leiden tot slaaptekort als ze niet meer durft te liggen. Hoe zich dat gaat ontwikkelen is niet zo makkelijk te zeggen, maar met de winter voor de deur is het zeker iets om op te letten ivm mogelijk onderkoeling als ze moeite krijgt met opstaan na zo'n aanval.

Overleg met de DA en ook met de eigenaar, want dit is een serieus probleem. Ben je inderdaad van mening dat inslapen de beste optie is, laat de DA dan een gesprek/brief naar de eigenaren doen met diagnose, vooruitzicht en advies, want hoe dan ook mag jij deze beslissing niet nemen. Als jij een paard dat aan jouw zorg is toevertrouwd euthanaseerd omdat er 2 benen gebroken zijn, de botten door de huid steken en de eigenaar onbereikbaar/te ver weg is valt er wat voor te zeggen, maar dit is nu geen spoed situatie waarin jij over het beslissingsrecht van de eigenaar heen mag.

Sec heb je nu met deze ontwikkeling er bij 2 opties : kopen en waarschijnlijk euthanaseren of eigenaar verzoeken zijn dier elders te stallen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 14:34

tierry schreef:
misschien teveel met mijn hart, maar ik kan haar toch niet doodleuk de rug toekeren.
ze is zooo lief, ik wil er echt voor dr zijn, in goede tijden maar ook nu in slechte...
ik zou niet eens kunnen slapen als ik haar wegdeed en niet wist wat er met haar zou gebeuren !!

Nou TS, hier heb je je antwoord. Je hebt duidelijk je hart (en misschien ook een beetje je verstand :P ) verloren aan deze merrie.
In dat geval zou ik haar kopen. Ondanks dat het op financieel gebied niet zo'n verstandige keus is.
Wel zou ik de hele situatie nogmaals bij de huidige eigenaar neerleggen (wellicht in combinatie met een verklaring van de dierenarts over het ziektebeeld en een filmpje van de pony wanneer ze weer neervalt). De prijs zou imo niet meer dan de slachtprijs moeten zijn. Doe wat je gevoel je ingeeft.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 18:36

jammer dat de afgelopen dagen zo moeilijk zijn geweest.

Voor aansprakelijkheid zou ik niet van wakker liggen, de waarde van de pony is minder dan de slachtprijs. Voor dat bedrag kan je niet naar de rechter.

Een stalcontract klinkt mij als een verstandig iets, dan kan jij in overleg met de DA bepalen wanneer het genoeg of goed is. Aankopen zou ik voor dit moment ff vergeten, wel zou ik de eigenaar melden wat de conditie van de pony is.

vooralsnog hoop ik dat dit allemaal te voorbarig is en hoop op herstel.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 21:16

Hier hetzelfde bericht als ik in het cushing topic voor je heb achtergelaten. Helaas heb ik ervaring met een paard met cushing gerelateerde epilepsie. Ik denk eerlijk gezegd niet dat dat het is maar mocht je vragen hebben stuur ze dan via een pb. Ik wil je met alle liefde alles vertellen wat is weet en waar je op moet letten maar ik wil niet het hele verhaal op bokt zetten.