Sneller dan 100 km met de trailer rijden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Percy

Berichten: 12874
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 20:01

Als de auto een aanhangwagen trekt met een totaal gewicht (auto + aanhangwagen + lading) van 3500 kg, geldt een maximumsnelheid van 90 km/h, tenzij er met A1 borden is aangegeven dat de maximumsnelheid op de desbetreffende weg lager is. Als de auto een aanhangwagen trekt met een totaal gewicht groter dan 3500 kg, geldt een maximumsnelheid van 80 km/h, tenzij er met A1 borden is aangegeven dat de maximumsnelheid op de desbetreffende weg lager is

Hoe lees jij dit dan? Rij ik meteen auto + aanhanger + lading van 3500 kg. dan mag ik dus 90 km/h

Ibbel heeft gelijk, dit verschil staat nergens in de Nederlandse wetgeving en voor zover ik weet ook niet in de Belgische.

Ibbel

Berichten: 51610
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 20:06

Wat op die info.nu website mist is de (BE-)combi met een treingewicht van meer dan 3500 kg. Met BE mag je een auto met MTM van max 3500 plus een aanhanger van max 3500 rijden. Er wordt gesuggereerd dat die niet harder dan 80 km/u zouden mogen, door eerst te stellen dat een (B) combi - met een treingewicht van max 3500 - maximaal 90 km/u mag. Wat klopt.

Daar plakken ze achter dat je met een aanhanger van >3500 kg niet harder mag dan 80. Ook dat klopt, want dan heb je - met de níeuwe rijbewijsregels! - het over C-rijbewijs. Met het oude BE-rijbewijs mag je nog steeds (mits de combi max 7 ton is) een aanhanger van > 3500 trekken. Wat dan meteen in houdt dat je trekkende auto een navenant lagere MTM dan 3500 moet hebben.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 18-09-15 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Berichten: 36431
Geregistreerd: 21-04-06

Re: Sneller dan 100 km met de trailer rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 20:08

Gewoon slecht geschreven text dus.

lucifertje

Berichten: 5693
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 20:09


Ibbel

Berichten: 51610
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 20:11

Waar lees jij nou toch steeds dat de trein (auto plus aanhanger dus) met een MTM van meer dan 3500 kg maar 80 mag?

Percy

Berichten: 12874
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 20:17

Daar ben ik ook wel heel benieuwd naar want dat zou dan informatie zijn die mij totaal ontgaan is. Ik lees het in elk geval nog steeds niet.

lucifertje

Berichten: 5693
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 20:30

Ik lees toch hetzelfde als jullie of lees ik het nou verkeerd?

Percy

Berichten: 12874
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 20:40

Volgens mij lees je het verkeerd Lucifertje maar als het anders is hoor ik het graag. Politie heeft mij in elk geval verzekerd dat ik wel 90 mocht maar die weten het ook niet altijd.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 21:08

Ibbel schreef:
Waar lees jij nou toch steeds dat de trein (auto plus aanhanger dus) met een MTM van meer dan 3500 kg maar 80 mag?


bij overschrijden van de 3500 kg valt de combinatie onder de regels van vrachtverkeer en dan gelden niet meer de regels voor een personenauto en heb je ook het c rijbewijs nodig.

Maximumsnelheid vrachtverkeer:
Voor het vrachtverkeer geldt een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur.

nu is er een nieuw rijbewijs B+ 96 wat tot 4250 kg geldt, en waarbij je dus een combinatie tot dat gewicht nog steeds met B rijbewijs mag rijden, dus een verruiming van het gewicht.
voor de snelheid denk ik dat dan de 80 km/uur nog steeds geld, wordt er allemaal niet simpeler op,

ik ben niet op de hoogte of en hoe de 4250 kg grens in België en Duitsland wordt gehanteerd.

Sjolvir

Berichten: 25582
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 21:29

Heb het voor gemak even gecopypast, dit komt uit link van Lucifertje.


Artikel 22

Voor zover niet ingevolge andere artikelen van dit besluit een lagere maximumsnelheid geldt, gelden voor de volgende voertuigen de volgende bijzondere maximumsnelheden:

a. voor kampeerwagens die volgens het kentekenbewijs behoren tot de categorie bedrijfsauto’s en waarvan de toegestane maximummassa meer bedraagt dan 3500 kg, vrachtauto’s en autobussen, niet zijnde T100-bussen, 80 km per uur;

c. voor landbouw- of bosbouwtrekkers en motorvoertuigen met beperkte snelheid, als bedoeld in artikel 1.1 van de Regeling voertuigen, al dan niet met aanhangwagen, 25 km per uur;

f. voor personenauto’s, bestelauto’s, motorfietsen, driewielige motorvoertuigen en T100-bussen, die een aanhangwagen met een toegestane maximummassa van niet meer dan 3500 kg voortbewegen, 90 km per uur;


g. voor andere dan de in onderdelen c en f genoemde motorvoertuigen met aanhangwagen 80 km per uur.


Hier lees ik dus echt dat het puur om de aanhanger gaat.
Dus als ik dan met zeg mijn 2000 kilo wegend auto, mijn 2400 wegende trailer trek zit de trailer onder de 3500 kg en mag ik nog steeds 90 km/u rijden.

Oh en houdt ook iedereen er rekening mee dat je met een aanhanger alleen op de 2 meest rechtse banen mag rijden? Ook zo'n dingetje en hoevaak ik niet links nog een aanhanger in wat voor soort of maat voorbij zie komen...

BjornB
Berichten: 30
Geregistreerd: 14-08-14
Woonplaats: Someren-Eind

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 22:08

Bij een motorvoertuig met een TMM van meer dan 3500 kilo mag je maag 80 km/uur met een motorvoertuig een aanhanger trekken met een TMM van meer dan 3500 kilo heb je het CE rijbewijs nodig en mag je dus ook maar 80km/uur

Dit met uitzondering op de opleggercombinaties die je met BE rijbewijs mag rijden.

Met een B rijbewijs mag je een motorvoertuig besturen met een TMM van max 3500 kilo

BE Rijbewijs mag een motorvoertuig van TMM 3500 kilo zijn en een aanhanger van TMM 3500 kilo (behaald na 19 januari 2013)

bij het B+ rijbewijs mag het TMM treingewicht, van trekker en aanhanger samen dus, niet boven de 4250 kilo uitkomen.

Het C(1), of C(1)E rijbewijs heb je oas nodig bij een motorvoertuig met een TMM van meer dan 3500 kilo. Hier heeft het treingewicht niets mee van doen.

En even over het gebruik van de rijstroken. De lengte van de combinatie is daarvoor bepalend. Als deze meer dan 7 meter is mag men niet verder dan de rechtse 2 rijstroken komen.

BjornB
Berichten: 30
Geregistreerd: 14-08-14
Woonplaats: Someren-Eind

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 22:35

BMHP schreef:
Ibbel schreef:
Waar lees jij nou toch steeds dat de trein (auto plus aanhanger dus) met een MTM van meer dan 3500 kg maar 80 mag?




nu is er een nieuw rijbewijs B+ 96 wat tot 4250 kg geldt, en waarbij je dus een combinatie tot dat gewicht nog steeds met B rijbewijs mag rijden, dus een verruiming van het gewicht.
voor de snelheid denk ik dat dan de 80 km/uur nog steeds geld, wordt er allemaal niet simpeler op,

ik ben niet op de hoogte of en hoe de 4250 kg grens in België en Duitsland wordt gehanteerd.



Het B+ (Code 96) rijbewijs is alleen te behalen na het doen van een BE examen. Dit examen is dus gelijk aan het BE examen alleen kun je er bij de gemeente voor kiezen de B+ (code 96) te doen ipv BE.

Ibbel

Berichten: 51610
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 07:24

De vuistregel is in feite heel simpel: zodra je een C/D rijbewijs nodig hebt (auto > 3500 of combi > 7000) is het 80 km/u.
Of omgekeerd, alles wat je met B(E) mag rijden, mag 90 km/u op autowegen (max 100 met personenauto zonder aanhanger) en op snelwegen (max 130 zonder aanhanger).

En op alle andere wegen geldt uiteraard dezelfde snelheidsbeperking als zonder aanhanger (dus meestal 80 buiten de bebouwde kom, en 50 binnen de bebouwde kom).

ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 18:16

Ibbel schreef:
De vuistregel is in feite heel simpel: zodra je een C/D rijbewijs nodig hebt (auto > 3500 of combi > 7000) is het 80 km/u.
Of omgekeerd, alles wat je met B(E) mag rijden, mag 90 km/u op autowegen (max 100 met personenauto zonder aanhanger) en op snelwegen (max 130 zonder aanhanger).

En op alle andere wegen geldt uiteraard dezelfde snelheidsbeperking als zonder aanhanger (dus meestal 80 buiten de bebouwde kom, en 50 binnen de bebouwde kom).

Je hebt gelijk voor degenen die na 19-01-2013 hun rijbewijs hebben gehaald.
De uitzondering hierop is de B-E combi waarbij de oplegger meer dan 3500kg TMM heeft. Die mag max 80km/h, maar mag wel met B-E gereden worden, op voorwaarde dat de chauffeur z'n B-E rijbewijs voor 19-01-2013 heeft gehaald.

Ibbel

Berichten: 51610
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Sneller dan 100 km met de trailer rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 18:30

Voor de discussie wilde ik die uitzondering maar even buiten beschouwing laten. Zo vaak zal het hier niet voorkomen dat bokkers een kar van 4 ton willen trekken...

Percy

Berichten: 12874
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 19:16

Zal ook niet zo uitzonderlijk zijn maar die nieuwe regeling van 2013, daar heb ik nog nooit over gehoord?

Dacht dat jij uit dit topic ging verdwijnen Ikke? Wil nog steeds heel graag een antwoord op mijn vraag. Niet om je te zieken maar omdat ik serieus belangstellend ben waarom je deze verschillende afwegingen maakt.

ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 21:18

Percy schreef:
Zal ook niet zo uitzonderlijk zijn maar die nieuwe regeling van 2013, daar heb ik nog nooit over gehoord?

Dacht dat jij uit dit topic ging verdwijnen Ikke? Wil nog steeds heel graag een antwoord op mijn vraag. Niet om je te zieken maar omdat ik serieus belangstellend ben waarom je deze verschillende afwegingen maakt.

Ik weet ook niet of die regel in Belgie bestaat. in NL is er op die datum het nodige veranderd aan het rijbewijs.

Ik zit ergens waarvan Ik niet zeker was of daar wel I-net zou zijn.

Maar om een antwoord te geven op je vraag: ik maak mijn afwegingen op basis van de voorkomende situaties en dat zijn er zoveel dat Ik dat niet allemaal ga verantwoorden.
Het gaat er niet om wie er gelijk heeft, maar dat je je afwegingen maakt op basis van feiten en niet op basis van aannames. Ik zeg ook nergens dat je mij maar klakkeloos na moet doen maar leer van andersmans acties, zodat je daar voordeel van hebt.
Ik rijdt heel relaxed 80-90km/h omdat ik WEET dat ik een flinke marge heb, die ik zou kunnen gebruiken om me uit een situatie te redden.

BjornB
Berichten: 30
Geregistreerd: 14-08-14
Woonplaats: Someren-Eind

Re: Sneller dan 100 km met de trailer rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 22:14

"De Europese Unie wil de regels voor rijbewijzen in alle lidstaten gelijktrekken. Het idee daarachter is dat bestuurders in alle lidstaten straks hetzelfde weten en kunnen. En dat overal dezelfde eisen worden gesteld. De afspraken hierover zijn vastgelegd in de derde Europese rijbewijsrichtlijn."

dat is de reden waarom er 19 januari 2013 een hoop regels zijn veranderd.

Ikke als we je het over de de opleggercombinaties hebt mag je inderdaad meer dan die 3500 kilo als aanhanger hebben, maar hierbij moet je wel een paar dingen in de gaten houden!

1: het gewicht mag erboven komen doordat er via de koppeling gewicht van de aanhanger over gedragen wordt op het trekken voertuig. hierdoor mag het gewicht van het trekkend voertuig niet boven de 3500 kilo uit komen. Om erachter te komen wat je mag overdragen op je trekkend voertuig neem je de TMM van je trekkend voertuig - de het rijklare gewicht van je trekkend voertuig. (dit is hoeveel de personenauto werkelijk weegt wanneer u erin zit en de oplegger of middenasaanhangwagen trekt)= een bepaald gewicht. De toegestane maximum massa die wordt overgedragen (maximum last onder de koppeling) mag niet hoger zijn dan dit.

2: het gewicht op de assen van de aanhanger/oplegger mag niet boven de 3500 kilo uitkomen.

Kom je hier wel boven dan moet je een C(1)E rijbewijs hebben.

Let wel zo lang je met een BE rijbewijs het voertuig mag besturen valt dit onder een auto met aanhanger dus nog steeds een Maximum snelheid van 90 km/uur.

80 km/uur geld echt alleen als het voertuig wat je bestuurt alleen met een C(1) rijbewijs gereden mag worden.

ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 08:26

BjornB schreef:
"De Europese Unie wil de regels voor rijbewijzen in alle lidstaten gelijktrekken. Het idee daarachter is dat bestuurders in alle lidstaten straks hetzelfde weten en kunnen. En dat overal dezelfde eisen worden gesteld. De afspraken hierover zijn vastgelegd in de derde Europese rijbewijsrichtlijn."

dat is de reden waarom er 19 januari 2013 een hoop regels zijn veranderd.

Ikke als we je het over de de opleggercombinaties hebt mag je inderdaad meer dan die 3500 kilo als aanhanger hebben, maar hierbij moet je wel een paar dingen in de gaten houden!

1: het gewicht mag erboven komen doordat er via de koppeling gewicht van de aanhanger over gedragen wordt op het trekken voertuig. hierdoor mag het gewicht van het trekkend voertuig niet boven de 3500 kilo uit komen. Om erachter te komen wat je mag overdragen op je trekkend voertuig neem je de TMM van je trekkend voertuig - de het rijklare gewicht van je trekkend voertuig. (dit is hoeveel de personenauto werkelijk weegt wanneer u erin zit en de oplegger of middenasaanhangwagen trekt)= een bepaald gewicht. De toegestane maximum massa die wordt overgedragen (maximum last onder de koppeling) mag niet hoger zijn dan dit.

2: het gewicht op de assen van de aanhanger/oplegger mag niet boven de 3500 kilo uitkomen.

Kom je hier wel boven dan moet je een C(1)E rijbewijs hebben.

Let wel zo lang je met een BE rijbewijs het voertuig mag besturen valt dit onder een auto met aanhanger dus nog steeds een Maximum snelheid van 90 km/uur.

80 km/uur geld echt alleen als het voertuig wat je bestuurt alleen met een C(1) rijbewijs gereden mag worden.

Ehm, leg dan eens uit hoe het kan dat Ik legaal met 11 ton kan rijden op B-E rijbewijs? Dat IS namelijk legaal......

Mizora

Berichten: 18459
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Sneller dan 100 km met de trailer rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 08:30

Daar ben ik ook erg nieuwsgierig naar Ikke, hoe krijg jij dat voor elkaar? Want dat gaat anders dan wat ik met mijn autotheorie (1.5 jaar terug) gehad heb.

BjornB
Berichten: 30
Geregistreerd: 14-08-14
Woonplaats: Someren-Eind

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 10:31

Dan heeft Ikke denk ik het rijbewijs VOOR 19 januari 2013 gehaald. (Is ook niet verwonderlijk als dat zo zou zijn :P) dan gelden die gewichtsbeperkingen nog niet :P

is toch een stuk makkelijker he, dan met al die gewichten rekening te moeten houden.

Leuker kunnen ze het niet maken alleen lastiger soms ;)

ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 10:47

BjornB schreef:
Dan heeft Ikke denk ik het rijbewijs VOOR 19 januari 2013 gehaald. (Is ook niet verwonderlijk als dat zo zou zijn :P) dan gelden die gewichtsbeperkingen nog niet :P

is toch een stuk makkelijker he, dan met al die gewichten rekening te moeten houden.

Leuker kunnen ze het niet maken alleen lastiger soms ;)

Dat is het punt. De verschillen voor en na 19-01-2013 zijn groot op het moment dat je iets meer wil dan een simpel autootje en een aanhangertje.
Aan de andere kant valt het ook wel mee want aanhangers boven 3500kg TMM hadden altijd al extra regels zoals APK-plicht.

BjornB
Berichten: 30
Geregistreerd: 14-08-14
Woonplaats: Someren-Eind

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 11:06

Persoonlijk vind ik een apk voor alle aanhangers helemaal niet zo'n verkeerd idee. Veel mensen zien het als rompslomp, maar aan de andere kant heb ik een keer mee gemaakt op een stal waar we stonden dat iemand een trailer mocht lenen. Het was alleen wel hij was lang niet gebruikt en was wat vies. Tot ze hem wilde aankoppelen en ze hulp vroeg want hij stond wat raar achter de auto. 1 lekke band en de rest ook vol met scheuren in de wang van de band. Losbreekremkabel kapot en remmen bleven hangen. Oftewel niet zo handig om mee te gaan rijden. Eigenaar was verbaasd :n

Maar om terug te komen op het onderwerp van dit topic de snelheid. Je hebt de regels rondom de snelheid dat je met een aanhanger in Nederland niet harder mag als 90 km/uur. In vergelijking met andere omringende landen waar de snelheid hoger is, denk ik dat de hoofdreden daartoe echt is dat we rond iedere stad of dorp meerdere afritten hebben en daardoor de op en afritten zo veel onrust geven in het verkeersbeeld.

Je kan zelf nog zo denken veilig te rijden, maar iedere verkeersdeelnemer heeft iets onvoorspelbaars. Ook wij zelf als bestuurders, danwel verkeersdeelnemers. We moeten het met elkaar allemaal zo veilig mogelijk houden.

Ik vergeet nooit de uitspraak die ik bij een examen van mij te horen kreeg: "als iedereen zich 100% aan de verkeersregels kon houden hadden we geen ongevallen meer." Dat vind ik nog steeds een hele goede.

Mungbean

Berichten: 36431
Geregistreerd: 21-04-06

Re: Sneller dan 100 km met de trailer rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 11:10

Dat is een onzinnige uitspraak.
Je zou de ongelukken aanzienlijk verminderen. Ongeluk vrij is een utopie.
Als jij namelijk iets gewoon niet gezien hebt dat was je niet expres de regels aan het overtreden.
Maar "wees een heer in het verkeer" zou zeker bijdragen aan de veiligheid.

Ibbel

Berichten: 51610
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Sneller dan 100 km met de trailer rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 11:12

Er staat: "kon houden" niet "zou houden" ;)
In een ideale wereld ziet iedereen dus niets over het hoofd. Zelfs die spijker niet op de weg waar je een klapband op rijdt zodat je in de vangrail belandt...