Recht op eerste koop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 22:52

[quote] Let op: een mondelinge overeenkomst is ook een geldige overeenkomst die moet worden nagekomen. Het nadeel van een mondelinge overeenkomst is dat niet of moeilijk kan worden bewezen wat partijen precies zijn overeengekomen. [quote] (bron: http://www.justitia.nl/paardenrecht.html)

Hoe vervelend misschien ook: de manege staat in zijn recht als ze de pony niet terug willen geven. Je hebt ingestemd met een proefperiode van 1 week, na die week kunnen jullie om de tafel om de voorwaarden te bespreken waardoor de koop ongedaan gemaakt kan worden (dus pony bevalt niet van hun kant, of is ongelukkig van jouw kant)

Daarbij snap ik best dat de manege teleurgesteld is, het lijkt mij behoorlijk lastig om leuke goede manegepony's te vinden. En is het natuurlijk niet echt netjes om de koop (of proefperiode in dit geval) ongedaan te willen maken omdat je een 'betere' koper hebt gevonden. En om dan maar meteen te stellen dat alle manegeruitertjes lomp zijn en de pony aan gort trekken en schoppen gaat mij ook wat ver (niet door TS beweerd overigens)

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 22:53

Zoe_97, als het zo simpel was, had TO haar vraag hier niet hoeven stellen. (edit: en zie de post net voor mij, zo simpel is het dus niet) En volgens mij hangt het af van de afspraken die zijn gemaakt. En helaas is er nu blijkbaar geen duidelijke afspraak gemaakt en dan zou ik als koper ook niet zomaar afzien van een pony die mij goed bevalt.
Als ik een pony op proef neem, dan doe ik dat met de intentie hem ook daadwerkelijk te willen kopen en ik ga er vanuit dat de verkoper hem ook daadwerkelijk (aan mij) wil verkopen. Proefperiode is om te zien of het thuis ook klikt en of er niet stiekem toch wat met de pony is. TO geeft ook aan dat ze de pony in principe alleen terug wilde als deze na een week ongelukkig zou tonen in zijn nieuwe leven.
Als een verkoper niet wil verkopen, dan had ie de pony niet te koop moeten zetten en als een verkoper de pony niet aan mij wilde verkopen, dan moet ie hem al helemaal niet wel op proef aan mij meegeven.

Ik vind het jammer dat de meeste mensen hier meteen negatief doen over de manege. Ook voor een manege is een goede pony belangrijk en goud waard. En een goede pony zal heus goed behandeld worden. Als je als verkoper twijfelt over een koper, al dan niet manege, dan moet je hem niet verkopen aan diegene.
Laatst bijgewerkt door Dreamybol op 23-08-15 22:55, in het totaal 2 keer bewerkt

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 22:54

Eerste recht op aankoop bestaat dat?

Waar is dat op gebaseerd jij betaald nu nog steeds de stalling dus nog steeds jou paard.netjes? Nee zeker niet maar het mag wel. Ben erg benieuwd

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 23:03

Graffi86 schreef:
Hoe vervelend misschien ook: de manege staat in zijn recht als ze de pony niet terug willen geven. Je hebt ingestemd met een proefperiode van 1 week, na die week kunnen jullie om de tafel om de voorwaarden te bespreken waardoor de koop ongedaan gemaakt kan worden (dus pony bevalt niet van hun kant, of is ongelukkig van jouw kant)

Daarbij snap ik best dat de manege teleurgesteld is, het lijkt mij behoorlijk lastig om leuke goede manegepony's te vinden. En is het natuurlijk niet echt netjes om de koop (of proefperiode in dit geval) ongedaan te willen maken omdat je een 'betere' koper hebt gevonden. En om dan maar meteen te stellen dat alle manegeruitertjes lomp zijn en de pony aan gort trekken en schoppen gaat mij ook wat ver (niet door TS beweerd overigens)

Maar dan zou de ts alsnog de pony kunnen terughalen als zij vind dat hij er ongelukkiger uitziet? Of ze het dier daarna verkoopt aan de bijrijder of niet zou in dit geval niet eens uitmaken dan. Er zijn geen duidelijke omschrijvingen gegeven aan ongelukkig, dus in dit geval denk ik wel dat de ts nog in haar recht staat om het dier terug te halen.

Lotus83

Re: Recht op eerste koop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 23:06

Zij ze nou helemaal? Jij betaald de stalling.. jij bent eigenaar aangezien er nog helemaal niets op papier staat... ophalen en heel snel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 23:15

Deze vraag is door ons niet te beantwoorden. Het is namelijk volledig afhankelijk van wat je hebt afgesproken met de manege.

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 23:17

Kan het niet zo zijn dat de manege al weer een evt koper heeft en m zelf voor meer door kan verkopen? En ze je paard daarom niet terug willen doen?

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 23:19

Persoonlijk zou ik het zacht gezegd niet tof vinden als iemand zijn/haar paard terug haalt ivm een andere koper.

Het lijkt mij wel dat je in je recht staat gezien het om een proef periode gaat, maar ben hier niet 100% zeker van.

Als ik voor een baas ga werken heb ik ook een proef periode ik kan zonder opzeggen Ed. Zo opstappen, maar andersom kunnen hun mij ook zonder pardon weg sturen dat Is namelijk de proef periode. overigens staat dit wel in een contract vandaar dat ik het niet met zekerheid durf te zeggen.

Ben het wel met hier boven eens dat niemand met zekerheid een uitspraak kan doen ivm de afspraken dus je doet er zeker goed aan om naar een jurist toe te gaan.

Hoop dat ts ons op de hoogte wil houden. Mocht die van mij ooit weg gaan op proef weet ik wel dat alles duidelijk op papier komt te staan voor beide kanten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 23:21

Lastige situatie! Goed dat jullie met een jurist gaan praten en hopelijk geeft dat duidelijkheid.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 23:23

Ts, wie heeft die mondelinge afspraken gemaakt, jij als minderjarige of je ouders?
Wat staat er precies in het contract (dat document ivm schade vergoeden oid)?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 23:25

Koop geschied door levering. Heb jij de paard daar gebracht en aan de manege de stalling betaald? Of stond de pony daar al en is hij niet verhuisd alleen overgedragen? Of is de pony op dezelfde plek gebleven en betaal jij alles en gebruiken ze alleen de pony voor de lessen om te zien of de pony geschikt is ? In het laatste geval heb je denk ik geen problemen in de voorgaande gevallen weet ik het nog zo net niet.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 23:27

miss_lizje schreef:
gerpiegorp: Maar aan de andere kant, er staat op proef ook voor haar om te zien of hij het daar wel goed heeft:

Citaat:
We hebben hem niet verkocht voor de proef zodat we hem terug konden nemen als we een heel ongelukkig paard zagen na die week

Stel dat een verkoper een paard op proef doet maar vind jou rijstijl of jou manier van omgang niet fijn bij zijn paard. Mag hij de koop dan ook in de proefperiode niet ontbinden in jou ogen?

Tja.. Als je hebt afgesproken dat het paard een week op proef gaat, dan mag je ook wel verwachten dat je daar het recht op hebt. En dan alsnog vind ik een niet fijne omgang/rijstijl anders dan 'ik wil hem niet aan jou maar aan mijn bijrijder verkopen'. Ik vind het gewoon niet netjes. Stel ik heb een paard op proef en ik vind hem helemaal geweldig, heb een 'klik' en alles. En dan krijg je te horen dat de eigenaar hem aan iemand ander wil verkopen. Ik zou op zn zachtst gezegd ongelooflijk boos zijn, maar dat is mijn mening. Wil verder TS niet beledigen of zo hoor.
En ik weet ook niet wat er onderling met de manege is afgesproken..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 23:27

Het is niet netjes om er nu op terug te komen en ik kan me voorstellen dat die manege er niet blij mee is.
Maar het feit dat jij de stalling al hebt betaald is wel een voordeel, je pony heeft daar eigenlijk een week op pension gestaan en zij mochten hem gebruiken.
Ik weet niet wat wettelijk je rechten zijn maar ik denk dat dat wel in je voordeel is.
Wanneer is de week afgelopen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 23:47

Ik denk vooral dat ze wel een goeie deal doen; twee weken stalling betaald krijgen en verdienen aan lessen ...

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 00:03

Vind dat de manege dankbaar gebruik maakt van de onwetendheid van zowel topicstarter als haar ouders, stallingsgeld betalen terwijl hun de pony op proef hebben gaat nergens over, daarbij verdienen ze inderdaad al geld aan deze pony met gebruik van spullen van de TS en veel geld zullen ze niet betalen als koopprijs, want daar hebben ze over het algemeen geen geld voor over. Als jij een beter gevoel hebt bij terughalen, zou ik dat in dit geval gewoon doen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 00:33

zigranta schreef:
Vind dat de manege dankbaar gebruik maakt van de onwetendheid van zowel topicstarter als haar ouders, stallingsgeld betalen terwijl hun de pony op proef hebben gaat nergens over, daarbij verdienen ze inderdaad al geld aan deze pony met gebruik van spullen van de TS en veel geld zullen ze niet betalen als koopprijs, want daar hebben ze over het algemeen geen geld voor over. Als jij een beter gevoel hebt bij terughalen, zou ik dat in dit geval gewoon doen.

Wat een hoop aannames? Niemand weet of de manege al geld verdiend aan dit paard? Ik zou persoonlijk een paard een dag thuis laten komen, 1 dag longeren en dan eerst de instructeur erop niet zo vreemd vinden. Dan KOST hij gewoon geld ;) En wie zegt dat ze geen geld hebben voor de aanschaf van paarden?

Ik vind, dat mensen beter moeten nadenken voordat ze wat doen, inclusief je bijrijder en ik vind het een harde levensles dat het nu zo loopt. Mooi verhaal, ik heb het geld niet voor de aanschaf, maar nu iemand anders 'm gekocht heeft wel?

Omdat het toevallig een manege is kan het maar
wel? Ik vind het ronduit onbeschoft en begrijp hun woede dus wel degelijk.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 00:49

Daar ben ik het mee eens, maar ik snap jou als eigenaar ook wel.
Echter, ik zou eerlijk kijken naar hoe het paard het daar heeft, manege's zijn niet altijd zo slecht als ze door sommigen afgeschilderd worden. Als je hem niet bij een manege had willen hebben, had je hem daar niet op proef gezet, dus zo slecht zullen ze niet zijn.
Je bijrijder is gewoon te laat, banketstaaf voor haar maar ik vind dat jij hier toch 'volwassen' in moet zijn.

Naast dat vind ik het overigens wel vreemd dat je hebt afgesproken stalling te betalen in de proefweek, dat zou ik zelf nooit doen. Op proef is gewoon alle kosten voor de kopende partij.

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 03:41

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 09-02-22 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 06:19

Er is nog een mogelijkheid:
1) wacht tot de manege een beslissing heeft gemaakt: willen ze de pony niet, dan heeft je bijrijder de mogelijkheid
2) willen ze de pony wel, dan kan je bijrijder hem (misschien) van de manege kopen.
In beide gevallen ben jij hem kwijt.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 06:48

Wat een rare situatie is dit.

Ik vind het ook niet netjes dat je hem terug wilt halen omdat je je ineens bedacht hebt en hem aan de bijrijder wil verkopen. Ik snap te boosheid van de manege dus ook wel. Je bent er met open ogen ingestapt en nu ineens moet hij daar weg.

Je hebt bewust de keuze voor een manege gemaakt. Je kunt met goed fatsoen niets anders dan wachten en hopen dat hij niet bevalt of heel eerlijk nog een keer gaan praten, maar ik denk niet dat je ver komt.

Ik denk wel dat je het recht hebt om hem op te halen: jij betaald alles en er staat eigenlijk bijna niets op papier.

Succes in ieder geval!

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 06:53

Maar is een proeftijd (net als bijv bij een arbeidscontract) niet iets wat twee kanten opwerkt?
Ik zou het gek vinden als je als koper alle rechten heb (afwijzen/nemen) en dat je als verkoper niets meer te zeggen hebt.
Ben benieuwd hoe dit afloopt.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 07:15

Simbaa schreef:
Maar is een proeftijd (net als bijv bij een arbeidscontract) niet iets wat twee kanten opwerkt?
Ik zou het gek vinden als je als koper alle rechten heb (afwijzen/nemen) en dat je als verkoper niets meer te zeggen hebt.
Ben benieuwd hoe dit afloopt.

Tuurlijk, stel dat je als verkoper tijdens de proeftijd terugkomt op je beslissing, je hebt je bedacht en je wilt je paard toch niet verkopen maar zelf houden, dat zou maar van de zotte zijn moest dat niet meer kunnen.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 08:09

Ik denk dat als TS haar glazen een beetje heeft ingegooid door te vermelden dat ze een andere koper heeft waar ze meer vertrouwen in heeft.
Als ze gewoon was gaan praten dat het haar toch niet lekker zat en dat ze de proeftijd vanaf haar kant wil beëindigen had ze zeker in haar recht gestaan.
Dat ze hem daarna als nog wil verkopen aan haar verzorgster is niet fancy en zal niet de schoonheidsprijs verdienen, maar daar heeft de manege dan niks meer over te zeggen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 08:28

Ik vind het vershil er vooral inzitten dat de proeftijd volledig op kosten van de TS is.In mijn ogen is ze dan nog volledig de eigenaresse.
Had het anders geweest en zoals normaal gedaan word,de pony al betaald geweest met de afspraak dat hij terug zou komen als het niet bevalt,ja dan had het pech voor de ts geweest.
De TS is een jong meisje ,waar in mijn ogen de manege wat misbruik van maakt.
Persoonlijk had ik mijn trailer aangekoppelt en de pony op gaan halen.Hij is ten alle tijde nog haar eigendom.Volgens mij zijn afspraken met een 16 jarige niet eens rechtsgeldig.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 08:42

miss_lizje schreef:
Ik denk dat als TS haar glazen een beetje heeft ingegooid door te vermelden dat ze een andere koper heeft waar ze meer vertrouwen in heeft.
Als ze gewoon was gaan praten dat het haar toch niet lekker zat en dat ze de proeftijd vanaf haar kant wil beëindigen had ze zeker in haar recht gestaan.
Dat ze hem daarna als nog wil verkopen aan haar verzorgster is niet fancy en zal niet de schoonheidsprijs verdienen, maar daar heeft de manege dan niks meer over te zeggen.

Nu ook niet.