Wanneer is iets een verborgen gebrek en recht?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 08:00

Joolien schreef:
Ben er nog niet heel veel mee opgeschoten :') En de situatie, nee dat was neit echt de bedoeling. :P

Dacht ik al... ;) En ik bedoel ook echt niet dat je niet met modder loopt te gooien hoor. Je houdt het neutraal en correct, maar het is toch een "gevoelige kwestie" voor op internet.

Ik hoop dat het goed komt! :)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 08:31

Hier en daar vliegt het woord impulsief langs. en dat is wel het geen waar ik regelmatig aan denk bij jouw topics en verhalen. Dit zag je voorheen ook terug aan je profiel en de lijst paarden daarin. Zolang het alleen betrekking heeft op jezelf is dat niet zon ramp, maar de nieuwe eigenaar zit nu met de gebakken peren. Dit paard heb je vrij vlot gekocht, ook niet besproken in het verkooptopic ( werd nogal mysterieus over gedaan ) Wie weet had iemand je dit al kunnen vertellen?

Ik zeg paard opladen en rug en nek op de foto, vanuit daar kun je weer verder stoeien.
Laatst bijgewerkt door vencedor op 20-07-15 08:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 08:43

De vraag van Joolien was of "gedrag" een verborgen gebrek zou kunnen zijn. Dat antwoord heb ik inmiddels een paar x langs zien komen.

Gedrag zou een verborgen gebrek kunnen zijn mits het gewenste gedrag in een koopovereenkomst is vastgelegd. Maar dan nog wordt heel moeilijk zo niet onmogelijk om een paard daarop te laten terugbrengen. Daarbij is gedrag subjectief, want ik heb echt brave paarden zien veranderen naar donderstenen als gevolg van onkunde.

Maar uit het verhaal van Joolien zou je er nog aan kunnen twijfelen of er wel sprake is van fout gedrag of dat er niet iets anders aan de hand is. Want omhoog komen en uitslaan bij het aansingelen valt bij mij niet onder "normaal" gedrag bij zadelmakke/gereden paarden. Dan is er hetzij sprake van singeldwang (iets dat de oude eigenaar dan ook nog wel had mogen melden) of er is daadwerkelijk iets mis in de rug. Dan zou er dus idd sprake kunnen zijn van een verborgen gebrek. Maar dat moet dan nog wel worden uitgezocht.
Persoonlijk zou het de moeite waard vinden om dat uit te sluiten door het paard zijn rug, hals nek op de foto te zetten.
Dat zou ik dan wel heel snel doen, want voor de meeste gebreken staan maximaal 6 weken tot 3 maanden dateringstermijn.

Ten slotte onderschrijf ik de mening van LaPuchelle. Bij het adviseren over de aankoop van een paard begeef je je op glad ijs. Naast advies of een paard en ruiter en amazone een goede combi zouden kunnen zijn, vind ik, Joolien, dat je als adviseur wel tekort bent geschoten om de nieuwe eigenaresse goed te informeren over de haken en ogen van een aankooptraject. Dat je deze kennis zelf niet hebt, blijkt wel uit het feit dat je deze vraag op bokt moet stellen. Want een goed aankooptraject (de do's en don'ts) is misschien nog wel het allerbelangrijkste van de koop.

Dus
1. Besluit waar ga ik een paard kopen (particulier of handelsstal). Overweeg de voors en tegens. Een handelsstal = duurder maar met garantie (een half jaar wettelijke consumentenkooptermijn) waarbij - indien zich een verborgen gebrek voordoet - de bewijslast ligt bij de verkoper. Mogelijkheid tot proeftermijn. Bij een particulier, wellicht goedkoper, maar garantie tot de voordeur. Bij een verborgen gebrek ligt de bewijslast bij de koper. Antedateringstermijnen zijn kort (maximaal 3 maanden). In de regel geen mogelijkheid tot proeftermijn.

2. Dan ga je op pad. Beoordelen combi paard en ruiter/amazone. Neem de tijd, ga een paar x kijken en rijden, op andere tijden en kom een half uurtje eerder dan je hebt afgesproken. Laat je niet opjagen door verkooppraatjes dat dezelfde middag of avond nog iemand komt kijken. Of sterker nog, dat de verkoper wordt gebeld dat er iemand wil komen kijken (10 tegen 1 dat dat een kennis van hem/haar is. :+ ). Neem de tijd voor een goed overwogen keuze, er zijn genoeg leuke paarden te koop.

3. Laat het paard altijd keuren. Klinisch (let op bloed trekken). Persoonlijk zou ik altijd een rontgen keuring adviseren. Ook in de goedkopere prijsklasse omdat in die prijsklasse vaak paarden worden aangeboden in de hoop dat ze niet rontgen worden gekeurd. Kosten verkoper bij afkeuren. Of kosten delen. Als men zelfs dat laatste niet wil, niet kopen. Je kunt jezelf onnodige kosten besparen door goed te letten op "te mooi om waar te zijn paarden", waarvan je eigenlijk al weet dat de prijs niet hoort bij het plaatje. Goede en mooie paarden zijn helaas nog steeds duur.

2. Stel ALTIJD!! een koopcontract op. Als je bij een handelaar koopt, maar ook als je bij een particulier koopt.
Bij een handelaar krijg je een koopcontract vaak al vanzelf onder je neus. Let in dat geval goed op, of datgene erin staat wat jij wil. In het koopcontract kun je vastleggen wat jouw eisen zijn en waaraan het paard moet voldoen (naast gezond -geen exzemer - en geen stalgebreken, bijvoorbeeld ook bomproof, trailermak, verkeersmak etc). Leg ook het doel vast waarvoor je het paard koopt. Heb je een fokmerrie gekocht maar blijkt ze niet drachtig te krijgen, is het paard niet conform. Leg ook - vooral bij een handelsstal - vast wat er gebeurt als de koopovereenkomst wordt verbroken omdat het paard niet voldoet aan de overeenkomst. De handelaar heeft het recht om jou een ander geschikt paard aan te bieden, maar als hij dat niet kan binnen een bepaalde termijn moet hij jouw geld gewoon teruggeven. Leg bijvoorbeeld de redelijke termijn vast. Zo zijn er een heleboel zaken die je kunt vastleggen in een koopovereenkomst die je een heleboel gedonder in de toekomst kan voorkomen.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 08:49

Babootje schreef:
De vraag van Joolien was of "gedrag" een verborgen gebrek zou kunnen zijn. Dat antwoord heb ik inmiddels een paar x langs zien komen.

Gedrag zou een verborgen gebrek kunnen zijn mits het gewenste gedrag in een koopovereenkomst is vastgelegd. Maar dan nog wordt heel moeilijk zo niet onmogelijk om een paard daarop te laten terugbrengen. Daarbij is gedrag subjectief, want ik heb echt brave paarden zien veranderen naar donderstenen als gevolg van onkunde.

Maar uit het verhaal van Joolien zou je er nog aan kunnen twijfelen of er wel sprake is van fout gedrag of dat er niet iets anders aan de hand is. Want omhoog komen en uitslaan bij het aansingelen valt bij mij niet onder "normaal" gedrag bij zadelmakke/gereden paarden. Dan is er hetzij sprake van singeldwang (iets dat de oude eigenaar dan ook nog wel had mogen melden) of er is daadwerkelijk iets mis in de rug. Dan zou er dus idd sprake kunnen zijn van een verborgen gebrek. Maar dat moet dan nog wel worden uitgezocht.
Persoonlijk zou het de moeite waard vinden om dat uit te sluiten door het paard zijn rug, hals nek op de foto te zetten.
Dat zou ik dan wel heel snel doen, want voor de meeste gebreken staan maximaal 6 weken tot 3 maanden dateringstermijn.

Ten slotte onderschrijf ik de mening van LaPuchelle. Bij het adviseren over de aankoop van een paard begeef je je op glad ijs. Naast advies of een paard en ruiter en amazone een goede combi zouden kunnen zijn, vind ik, Joolien, dat je als adviseur wel tekort bent geschoten om de nieuwe eigenaresse goed te informeren over de haken en ogen van een aankooptraject. Dat je deze kennis zelf niet hebt, blijkt wel uit het feit dat je deze vraag op bokt moet stellen. Want een goed aankooptraject (de do's en don'ts) is misschien nog wel het allerbelangrijkste van de koop.

Dus
1. Besluit waar ga ik een paard kopen (particulier of handelsstal). Overweeg de voors en tegens. Een handelsstal = duurder maar met garantie (een half jaar wettelijke consumentenkooptermijn) waarbij - indien zich een verborgen gebrek voordoet - de bewijslast ligt bij de verkoper. Mogelijkheid tot proeftermijn. Bij een particulier, wellicht goedkoper, maar garantie tot de voordeur. Bij een verborgen gebrek ligt de bewijslast bij de koper. Antedateringstermijnen zijn kort (maximaal 3 maanden). In de regel geen mogelijkheid tot proeftermijn.

2. Dan ga je op pad. Beoordelen combi paard en ruiter/amazone. Neem de tijd, ga een paar x kijken en rijden, op andere tijden en kom een half uurtje eerder dan je hebt afgesproken. Laat je niet opjagen door verkooppraatjes dat dezelfde middag of avond nog iemand komt kijken. Of sterker nog, dat de verkoper wordt gebeld dat er iemand wil komen kijken (10 tegen 1 dat dat een kennis van hem/haar is. :+ ). Neem de tijd voor een goed overwogen keuze, er zijn genoeg leuke paarden te koop.

3. Laat het paard altijd keuren. Klinisch (let op bloed trekken). Persoonlijk zou ik altijd een rontgen keuring adviseren. Ook in de goedkopere prijsklasse omdat in die prijsklasse vaak paarden worden aangeboden in de hoop dat ze niet rontgen worden gekeurd. Kosten verkoper bij afkeuren. Of kosten delen. Als men zelfs dat laatste niet wil, niet kopen. Je kunt jezelf onnodige kosten besparen door goed te letten op "te mooi om waar te zijn paarden", waarvan je eigenlijk al weet dat de prijs niet hoort bij het plaatje. Goede en mooie paarden zijn helaas nog steeds duur.

2. Stel ALTIJD!! een koopcontract op. Als je bij een handelaar koopt, maar ook als je bij een particulier koopt.
Bij een handelaar krijg je een koopcontract vaak al vanzelf onder je neus. Let in dat geval goed op, of datgene erin staat wat jij wil. In het koopcontract kun je vastleggen wat jouw eisen zijn en waaraan het paard moet voldoen (naast gezond -geen exzemer - en geen stalgebreken, bijvoorbeeld ook bomproof, trailermak, verkeersmak etc). Leg ook het doel vast waarvoor je het paard koopt. Heb je een fokmerrie gekocht maar blijkt ze niet drachtig te krijgen, is het paard niet conform. Leg ook - vooral bij een handelsstal - vast wat er gebeurt als de koopovereenkomst wordt verbroken omdat het paard niet voldoet aan de overeenkomst. De handelaar heeft het recht om jou een ander geschikt paard aan te bieden, maar als hij dat niet kan binnen een bepaalde termijn moet hij jouw geld gewoon teruggeven. Leg bijvoorbeeld de redelijke termijn vast. Zo zijn er een heleboel zaken die je kunt vastleggen in een koopovereenkomst die je een heleboel gedonder in de toekomst kan voorkomen.

In grote lijnen klopt het wel wat je zegt, maar niet alles: Zie hier de blog die bokker FloortjeM laatst heeft geplaatst:
http://www.paardvisie.nl/2015/07/mr-flo ... p-internet

Anoniem

Re: Wanneer is iets een verborgen gebrek en recht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 08:54

Dank voor de link, interessant om te lezen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 08:55

Wat bedoel je precies met niet alles R12312? Of bedoel je dit stukje?
"Een handelsstal = duurder maar met garantie (een half jaar wettelijke consumentenkooptermijn) waarbij - indien zich een verborgen gebrek voordoet - de bewijslast ligt bij de verkoper."

Ik zal dat stukje nog even verduidelijken.
Indien is aangekocht bij een handelaar ligt de bewijslast idd bij de verkoper. Maar "bewijslast" is alleen maar nodig als er twijfel aan is of een gebrek voor of na de aankoop is ontstaan.
Je kunt een paard dus niet bij ieder gebrek dat zich voordoet terug geven. Een peesblessure is dus geen verborgen gebrek. Dat kan dus anders zijn als de pees al zware en oude verlittekening heeft.
Er zijn gebreken die makkelijk te dateren zijn, maar er zijn er ook die op het randje zitten en moeilijk te bewijzen zijn. Dan ligt de bewijslast bij de verkoper en moet hij aantoonbaar maken dat het paard het gebrek niet al had bij aankoop.
Bij een particulier gekocht is dit andersom.

De andere zaken / eisen waaraan het paard moet voldoen hangen af van de afspraken die jij daarover met de verkoper hebt gemaakt en waarvoor jullie beiden hebben getekend. Als jij afspreekt dat het paard bomproof moet zijn en voor iedere ruiter te rijden, dan moet hij dat zijn. Als het paard dat niet blijkt te zijn dan is het niet conform. En kun je de overeenkomst ontbinden. Of de andere partij daar dan op ingaat is de vraag, maar je kunt ermee naar de rechter omdat je dat aspect in een overeenkomst hebt vastgelegd.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 20-07-15 09:08, in het totaal 2 keer bewerkt

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 08:56

Joolien schreef:

Die had ik op pagina 2 al geplaatst hoor!

Babootje schreef:
Wat bedoel je precies met niet alles R12312?

Ook bij aankoop van een handelstal zul je zelf de bewijslast moeten aanleveren.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 09:01

De vraag is denk ik al beantwoord.

Wat betreft het paard denk ik dat er al een fout is gemaakt door het bontje onder het zadel weg te laten. Dat is hij nu eenmaal gewend. Een zadel zonder bontje ligt dan veel 'harder' op de rug dan met bontje wat dit dier gewend was. Aansingelen zou je in stapjes kunnen doen. Als hij aangesingeld is longeer hem dan een rondje. Paarden die zich 'bol' maken kunnen dat gevoel dan even kwijt. Kijk of je na die rondjes aan de longe dan weer fatsoenlijk op kunt stappen. In mijn ogen, gewoon een stap terug doen, en van daaruit oppakken.

Paard is natuurlijk al uit zijn doen door zo'n verhuizing, en dan worden er ook al meteen dingen veranderd, dat werkt gewoon niet. Wil je veranderingen zal je die heel rustig aan moeten doorvoeren bij zo'n gevoelig paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 09:31

R12312 schreef:
Joolien schreef:

Die had ik op pagina 2 al geplaatst hoor!

Oh die heb ik dan even gemist.

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 09:32

Anoniem schreef:
Ik ga zelf nooit een paard adviseren/aanprijzen aan leerlingen van mij. Voor hetzelfde geld adviseer je net als Jolien aan een ruiter om een paard te kopen en is er wat mee. ... Ik vind het niet slim om je met zulke aankoopzaken te bemoeien. Dat doe ik zelf dus nooit. ik adviseer niet in aankopen w.b. paarden. Je zal het maar mis hebben.

LaPucella, sorry hoor... Maar wat voor instructie ben je dan? Als jouw leerlingen je kennis het harst nodig hebben, dan mogen ze het lekker zelf uitzoeken? Chique...
Van mij had je daarna niet meer terug hoeven komen!
Laatst bijgewerkt door Mareintje op 20-07-15 10:01, in het totaal 2 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 09:35

Ik kan het eens zijn met Gast5428. Wat nou als je dus een paard denkt aan te prijzen wat superbraaf is en het is een monster. Dan ligt je ruiter daar met een weet ik veel gebroken nek ofzo. En dan krijg je te horen dat jij gezegd hebt dat het zo'n lief dier was.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 09:38

Mareintje schreef:
Anoniem schreef:
Ik ga zelf nooit een paard adviseren/aanprijzen aan leerlingen van mij. Voor hetzelfde geld adviseer je net als Jolien aan een ruiter om een paard te kopen en is er wat mee. ... Ik vind het niet slim om je met zulke aankoopzaken te bemoeien. Dat doe ik zelf dus nooit. ik adviseer niet in aankopen w.b. paarden. Je zal het maar mis hebben.

LaPucella, sorry hoor... Maar wat voor instructie ben je dan? Als jouw leerlingen je kennis het harst nodig
hebben, dan mogen ze het lekker zelf uitzoeken? Chique...

Ik kan me wel voorstellen dat LaPuchelle dat dus niet doet. Als een aankooptraject verkeerd afloopt kan dat ook leiden tot een vertrouwensbreuk. Het kan nog maar zo zijn dat ze op jou als professional de schade willen verhalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 09:47

Mareintje schreef:
Anoniem schreef:

LaPucella, sorry hoor... Maar wat voor instructie ben je dan? Als jouw leerlingen je kennis het harst nodig
hebben, dan mogen ze het lekker zelf uitzoeken? Chique...

Ik zie het anders.
Ik ga geen dingen tegen mijn leerlingen zeggen wat ik niet hard kan maken. Ik kan hooguit zeggen dat ik het een leuk paard vind maar ik ga hierin geen advies geven.
Wel adviseer ik om een paard te laten keuren en niet overhaast een beslissing te maken over de aankoop. Ik vind het in deze zaak ook heel bijzonder dat de TS het paard eerst zelf is gaan bekijken en rijden en toen al heeft geroepen dat het paard min of meer verkocht was. Heel bijzondere situatie.
Als mijn leerlingen vragen om mee te gaan dan zijn ze eerst zelf al op stap geweest om het paard te bekijken en te proberen. En hebben ze vaak al meerdere paarden gezien.

Een andere vraag, heeft de TS geld ontvangen in de bemiddeling? Dan is zij helemaal verantwoordelijk voor deze situatie.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 09:48

Ik denk dat het voor beide partijen gewoon het beste is om rond de tafel te gaan zitten. Maar op zich lijkt me niet dat de verkopers daartoe verplicht zijn, dus dan zijn TS en de eigenaresse afhankelijk van de goodwill van de verkoopster.

Maar om eerlijk te zijn zou ik als verkoopster hier geen energie meer in steken. Joolien, ik zit in hetzelfde HK topic als jij en je begint vanochtend weer over de nieuw gekochte haflinger van de verkoopster en dat je haar niet vertrouwd. Ze heeft dit al uitgelegd. Waarom blijf je dat er bij halen :? En over de reden van een nieuw gekocht paard hoeft ze toch geen verantwoording af te leggen? :? Sowieso vind ik het niet chique om achter iemands rug op die manier te blijven posten. Bel haar op en spreek het uit als volwassen mensen.

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 09:57

Laat ik dan ook nog even on topic reageren...

Als je je wilt beroepen op een verborgen gebrek, moet je goed naar de wetstekst kijken. Je spreekt van een verborgen gebrek als
1) het gebrek is verborgen (niet communiceren of zelfs drogeren).
2) het gebrek het normaal gebruik verhindert of het bijzondere gebruik verhindert indien partijen een bijzonder gebruik voor ogen hadden (het gebruik in de sport, op besproken niveau).
3) koper niet hoefde te twijfelen over de afwezigheid van het gebrek.

Verborgen gebreken zijn alle gebreken die de verkoper zou moeten vermelden tijdens de verkoop, als deze problemen of eigenschappen het doel verhinderen waar de koper het paard voor aanschaft (de sport). Daarbij horen dus ook gedragsproblemen. Alleen deze zijn lastiger te bewijzen dan fysieke problemen.

Heeft je klant misschien een rechtsbijstandverzekering? Mooi moment om deze even te bellen ;-)

Veel succes.
Ik hoop dat jullie er samen goed uitkomen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 10:04

Toen Joolien kwam kijken de eerste keer en rijden was de nieuwe eigenaresse er niet eens bij
Mijn dochter heeft hem voorgereden en daarna ging Joolien er op

Zij en die andere dame waren helemaal verrukt van het paard en hebben 1000euro aanbetaald en de eigenaresse zou komen kijken
Die ging er helemaal in mee
En de keuring zou geschieden, moest zo goedkoop mogelijk zie topic hier van Joolien over keuren

Daarna werd het geld wat nog betaald moest worden in tweeen betaald, na de laatste betaling moest het dier nog een week bij ons staan, waar ik een stokje voor heb gestoken omdat je dat risico niet wilde nemen en de eigenaresse nog een week er tegenaan moest hikken..

Zondag hebben wij dus kosteloos dat paard daarheen gebracht....

Nu staat op bokt dat de eigenaresse opeens wel tijd voor een haflinger heeft in een ander
Dat de eigenaresse dus bokkend door de ring is gegaan,, niet waar

14 feb
Citaat:
Voor onze eerste oefendressuur 175 punten behaald! Trots op mijn brave bossie

21 maart
Citaat:
Bossie heeft zich vanavond weer voorbeeldig gedragen! 183 punten gereden..op naar de officiële wedstrijden!

4mei
Citaat:
Gisteren voor het eerst officieel gestart met bos! Ondanks dat hij aldoor hinnikend en een beetje bokkend en vervelend de ring Door ging toch trots dat ik rond ben gekomen op ons eerste buitenconcour! Volgende keer beter!

Wel heel eerlijk ik heb haar gezegd doordat ze 24 uur werkt, paard erbij en man met onregelmatige diensten zij het paard moest verkopen, kind moest dagelijks ergens worden te slapen gelegd en dat ging gewoon niet langer

De haflinger nogmaals is van mijn dochter en in bruikleen door vorige eigenaresse... tevens wordt deze bijgereden door mijn dochter..

Speculaties betreffende verzwegen dingen zijn er niet, vorige eigenaresse is er steeds met haar twee vriendinnen geweest en zijn heel eerlijk geweest
Wat ze vervelend vonden dat wij toen het paard eenmaal betaald was we het ook gelijk kwijt wilden, logisch hij zou bij spelen in de wei zijn poot maar breken, wie is er dan verantwoordelijk, ik vond dus dat die verantwoording niet bij vorige eigenaresse mocht liggen en heb daarom geadviseerd paard gelijk weg te brengen

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 10:07

@Mareintje: om helemaal volledig te zijn:
Een verborgen gebrek kan voor zowel de koper als de verkoper verborgen zijn op het moment van verkoop/aankoop. Het hoeft dus niet zo te zijn dat de verkoper het gebrek bewust heeft verzwegen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 10:11

Echwel schreef:
Wat ze vervelend vonden dat wij toen het paard eenmaal betaald was we het ook gelijk kwijt wilden, logisch hij zou bij spelen in de wei zijn poot maar breken, wie is er dan verantwoordelijk, ik vond dus dat die verantwoording niet bij vorige eigenaresse mocht liggen en heb daarom geadviseerd paard gelijk weg te brengen

Daar heb je helemaal gelijk in. Temeer omdat de koop pas echt volledig is als het paard is geleverd.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 10:12

Daarbij worden nu Facebook berichten in een hk topic uit zijn verband gerukt zie de quoot van 4 mei
Voor het gemak worden alle leuke foto's van buitenritten goede wedstrijd enz niet genoemd, hoe makkelijk is dat zeg......
Dit had je ook voor volledige aankoop kunnen lezen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 10:14

Ben ik met je eens Echwel.
Onderzoek doe je voor de aankoop en niet achteraf.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 10:15

Met dit soort dingen is Bokt een fijn medium. Nu komt ook duidelijk in de 'andere kant' van het verhaal :)
Zoals ik het verhaal van Echwel lees, valt de verkoopster dus niets te verwijten en heeft de koopkant ondoordacht en niet handig gehandeld.

Joolien, ik vind je een hele aardige meid, maar lees dit topic nou eens vanuit een objectief oogpunt (vergeet jezelf even als TS). Hoe zou jij dan hebben geadviseerd?

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 10:17

Het treurige van dit hele verhaal vind ik persoonlijk dat het paard dus eigenlijk gezien wordt als een robot ;( . Oh, hij doet iets anders dan ik wil dus ik wil om advies vragen of het wettelijk kan om hem terug te brengen...

Is helaas ook voort deels de maatschappij (net zoals dit te vragen op inet :Y) ) :
Er gaat iets kapot en we repareren get niet meer maar kopen een nieuwe..
Ook ik doe hier aan mee, hoor!

Maar in geval van beesten vind ik het dis erg kwalijk en vermoed dat het deels ook te maken heeft met niet genoeg kunde mbt paarden.

Maar ook hier voor geldt: je leert door ervaring...

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 10:21

Dus een paard op 4 mei voor het eerst officieel starten, bokkend de ring door gaan en vervolgens op 16 mei te koop zetten is niet iets om vraagtekens bij te hebben als bij het kijken wordt verteld dat hij veel mee is geweest op wedstrijd en daar doodbraaf was.

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 10:22

Absurd topic dit! Zou niet best zijn als iedereen die een paard koopt het paard kan terugbrengen omdat het karakter toch niet helemaal is zoals gedacht/gehoopt of wat voor 'banketstaaf smoes' dan ook. Dan durft/kan niemand meer een paard verkopen :+
Het is en blijft een dier die wisselend kan zijn en al helemaal na een verhuizing/nieuwe mensen etc.
Laatst bijgewerkt door Amaryllis op 20-07-15 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Offtopic verwijderd

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 10:24

Liselot jij bent een vriendin van joolien en kijkt er misschien ook niet helemaal objectief naar wat natuurlijk ook te begrijpen is.