De vraag van Joolien was of "gedrag" een verborgen gebrek zou kunnen zijn. Dat antwoord heb ik inmiddels een paar x langs zien komen.
Gedrag zou een verborgen gebrek kunnen zijn mits het gewenste gedrag in een koopovereenkomst is vastgelegd. Maar dan nog wordt heel moeilijk zo niet onmogelijk om een paard daarop te laten terugbrengen. Daarbij is gedrag subjectief, want ik heb echt brave paarden zien veranderen naar donderstenen als gevolg van onkunde.
Maar uit het verhaal van Joolien zou je er nog aan kunnen twijfelen of er wel sprake is van fout gedrag of dat er niet iets anders aan de hand is. Want omhoog komen en uitslaan bij het aansingelen valt bij mij niet onder "normaal" gedrag bij zadelmakke/gereden paarden. Dan is er hetzij sprake van singeldwang (iets dat de oude eigenaar dan ook nog wel had mogen melden) of er is daadwerkelijk iets mis in de rug. Dan zou er dus idd sprake kunnen zijn van een verborgen gebrek. Maar dat moet dan nog wel worden uitgezocht.
Persoonlijk zou het de moeite waard vinden om dat uit te sluiten door het paard zijn rug, hals nek op de foto te zetten.
Dat zou ik dan wel heel snel doen, want voor de meeste gebreken staan maximaal 6 weken tot 3 maanden dateringstermijn.
Ten slotte onderschrijf ik de mening van LaPuchelle. Bij het adviseren over de aankoop van een paard begeef je je op glad ijs. Naast advies of een paard en ruiter en amazone een goede combi zouden kunnen zijn, vind ik, Joolien, dat je als adviseur wel tekort bent geschoten om de nieuwe eigenaresse goed te informeren over de haken en ogen van een aankooptraject. Dat je deze kennis zelf niet hebt, blijkt wel uit het feit dat je deze vraag op bokt moet stellen. Want een goed aankooptraject (de do's en don'ts) is misschien nog wel het allerbelangrijkste van de koop.
Dus
1. Besluit waar ga ik een paard kopen (particulier of handelsstal). Overweeg de voors en tegens. Een handelsstal = duurder maar met garantie (een half jaar wettelijke consumentenkooptermijn) waarbij - indien zich een verborgen gebrek voordoet - de bewijslast ligt bij de verkoper. Mogelijkheid tot proeftermijn. Bij een particulier, wellicht goedkoper, maar garantie tot de voordeur. Bij een verborgen gebrek ligt de bewijslast bij de koper. Antedateringstermijnen zijn kort (maximaal 3 maanden). In de regel geen mogelijkheid tot proeftermijn.
2. Dan ga je op pad. Beoordelen combi paard en ruiter/amazone. Neem de tijd, ga een paar x kijken en rijden, op andere tijden en kom een half uurtje eerder dan je hebt afgesproken. Laat je niet opjagen door verkooppraatjes dat dezelfde middag of avond nog iemand komt kijken. Of sterker nog, dat de verkoper wordt gebeld dat er iemand wil komen kijken (10 tegen 1 dat dat een kennis van hem/haar is.

). Neem de tijd voor een goed overwogen keuze, er zijn genoeg leuke paarden te koop.
3. Laat het paard altijd keuren. Klinisch (let op bloed trekken). Persoonlijk zou ik altijd een rontgen keuring adviseren. Ook in de goedkopere prijsklasse omdat in die prijsklasse vaak paarden worden aangeboden in de hoop dat ze niet rontgen worden gekeurd. Kosten verkoper bij afkeuren. Of kosten delen. Als men zelfs dat laatste niet wil, niet kopen. Je kunt jezelf onnodige kosten besparen door goed te letten op "te mooi om waar te zijn paarden", waarvan je eigenlijk al weet dat de prijs niet hoort bij het plaatje. Goede en mooie paarden zijn helaas nog steeds duur.
2. Stel ALTIJD!! een koopcontract op. Als je bij een handelaar koopt, maar ook als je bij een particulier koopt.
Bij een handelaar krijg je een koopcontract vaak al vanzelf onder je neus. Let in dat geval goed op, of datgene erin staat wat jij wil. In het koopcontract kun je vastleggen wat jouw eisen zijn en waaraan het paard moet voldoen (naast gezond -geen exzemer - en geen stalgebreken, bijvoorbeeld ook bomproof, trailermak, verkeersmak etc). Leg ook het doel vast waarvoor je het paard koopt. Heb je een fokmerrie gekocht maar blijkt ze niet drachtig te krijgen, is het paard niet conform. Leg ook - vooral bij een handelsstal - vast wat er gebeurt als de koopovereenkomst wordt verbroken omdat het paard niet voldoet aan de overeenkomst. De handelaar heeft het recht om jou een ander geschikt paard aan te bieden, maar als hij dat niet kan binnen een bepaalde termijn moet hij jouw geld gewoon teruggeven. Leg bijvoorbeeld de redelijke termijn vast. Zo zijn er een heleboel zaken die je kunt vastleggen in een koopovereenkomst die je een heleboel gedonder in de toekomst kan voorkomen.