Opgelicht bij kopen paard in België: herkent iemand dit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pat2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 16:17

Ik ben ongelooflijk geschokt!
Ik heb net hetzelfde meegemaakt.
Ik heb mijn paard op kapaza gezet enige tijd geleden! Voor weinig geld omdat hij al wat van leeftijd was, maar anders geen gebreken. Ik zocht een plek om hem een mooie oude dag te geven. Niet echt verwachtend dat er iemand zou reageren, maar je weet maar nooit dat er niet iemand zoiets zocht.
1 dag later kreeg ik een mailtje van A. jong, getrouwd met Griekse man en 2 kleine kindjes. Ze zocht een gezelschapspaard voor haar oude pony die niet alleen kon zijn. Ideaal dus! Ze kwam kijken met haar remorque mee! Vroeg de papieren en vermelde dat ze hem zeker zou uitsluiten voor de slacht omdat ze dat echt niet wilde! Ze had zelf net haar paardje verloren en die leek op 2 druppels op Rodeo! Ze toonde me zelfs de foto! Ze nam hem direct mee, maar ik mocht binnen de 2 weken komen kijken naar hem! Ze stuurde me de dag nadien zelfs een foto van hem bij haar op de wei, en dat hij goed overeenkwam met haar pony! Toen hoorde ik niets meer van haar! Ze belde niet terug, beantwoorde mijn sms'jes en mail niet meer! Uiteindelijk kreeg ik 2 maanden later een e-mail dat ze persoonlijke problemen had en ik voorlopig niet kon komen kijken! Ondertussen probeerde ik terug contact op te nemen zonder resultaat! Tot mijn vriendin deze topic zag! Dit is haar! Een oplichtster! Ik heb gebeld naar BCP en mijn paard is volgens hen dood! Paspoort is terug gekeerd!
Verkocht 10/09/14 en DOOD 18/09/14!! Of verkocht naar Nederland zonder papieren!! Dan hoop ik toch dat hij uiteindelijk nog goed is terecht gekomen! Maar dat doe je toch niet! Als je een handelaar bent dan zeg je dat toch!! Ze had zelfs huurpapieren mee van haar remorque om aan te tonen dat ze die gehuurd had en zo geen handelaar kon zijn! Dat vond ik raar dat ze die toonde! Maar haar schaapachtig gezichtje en haar overtuigingskracht hebben mij er doen inlopen!

Anoniem

Re: Opgelicht bij kopen paard in België: herkent iemand dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 16:20

Adres en telefoonnummer staan gewoon op internet. :o

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 16:33

Gewetenloze en geldbeluste types lopen er bij de honderden rond in de "paardenwereld". Net als in andere wereldjes waar geld de drijfveer is van weer andere gewetenloze types.

Toch sta ik nog met enige regelmaat verbaasd van de naieviteit van een heleboel goedbedoelende paardeneigenaren, die hun paard/pony wegdoen/verkopen aan iemand ZONDER die toch tenminste eerst uitgebreid na te trekken en/of te Googlen. Of zelfs zonder een gezonde dosis achterdocht te koesteren.
Zelfs op Bokt kom je toch met enige regelmaat de meest schrijnende verhalen tegen.

Mensen, je paard is geen tweedehands fiets, je bent als eigenaar verantwoordelijk voor diens leven en hoe dat verder na jou verloopt, met name op oude of gemankeerde paarden komt onsmakelijk volk af!

Ik zoek/zocht ook al jaren iemand voor mijn twee leuke chocoladekleurige Shetlanders, van 8 en 10 jaar (ruin en merrietje). Maar ik durf niet meer. Ik zou het mezelf nooit vergeven als ze in verkeerde handen zouden komen en wellicht naar de slacht zouden verdwijnen. Er zijn vast leuke andere homes voor ze, waarschijnlijk ook leukere dan dat van mij, maar er kan zo makkelijk zo veel fout gaan, ja, ondanks contracten e.d., dat ik bij het idee alleen al geen oog meer dicht zou doen.

Wat vreselijk wat TS en anderen is overkomen door deze vrouw, maar dit is bepaald geen uitzondering.

Dus: wees drie maal in de rondte gewaarschuwd voor diegenen die GRAAG je paardje voor een zacht prijsje willen overnemen. Check en dubbelcheck, want voor sommigen is een paard gewoon GELD en niets anders dan dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 16:41

terpentijn schreef:
Gewetenloze en geldbeluste types lopen er bij de honderden rond in de "paardenwereld". Net als in andere wereldjes waar geld de drijfveer is van weer andere gewetenloze types.

Toch sta ik nog met enige regelmaat verbaasd van de naieviteit van een heleboel goedbedoelende paardeneigenaren, die hun paard/pony wegdoen/verkopen aan iemand ZONDER die toch tenminste eerst uitgebreid na te trekken en/of te Googlen. Of zelfs zonder een gezonde dosis achterdocht te koesteren.
Zelfs op Bokt kom je toch met enige regelmaat de meest schrijnende verhalen tegen.

Mensen, je paard is geen tweedehands fiets, je bent als eigenaar verantwoordelijk voor diens leven en hoe dat verder na jou verloopt, met name op oude of gemankeerde paarden komt onsmakelijk volk af!

Ik zoek/zocht ook al jaren iemand voor mijn twee leuke chocoladekleurige Shetlanders, van 8 en 10 jaar (ruin en merrietje). Maar ik durf niet meer. Ik zou het mezelf nooit vergeven als ze in verkeerde handen zouden komen en wellicht naar de slacht zouden verdwijnen. Er zijn vast leuke andere homes voor ze, waarschijnlijk ook leukere dan dat van mij, maar er kan zo makkelijk zo veel fout gaan, ja, ondanks contracten e.d., dat ik bij het idee alleen al geen oog meer dicht zou doen.

Wat vreselijk wat TS en anderen is overkomen door deze vrouw, maar dit is bepaald geen uitzondering.

Dus: wees drie maal in de rondte gewaarschuwd voor diegenen die GRAAG je paardje voor een zacht prijsje willen overnemen. Check en dubbelcheck, want voor sommigen is een paard gewoon GELD en niets anders dan dat.

Hier sluit ik mij compleet bij aan.
Ook ik spreek uit ervaring helaas. Heb in al mijn naïviteit ook mijn afgekeurde sportpaard kado gedaan als weidemaatje, met de afspraak dat ik hem weer op zou halen als de dame in kwestie niet meer voor hem kon of wilde zorgen. Paard was binnen 2 maanden verkocht als gezond sportpaard. Arme dier is in 2 jaar tijd zo'n 12 x verhandelt. Om een lang verhaal kort te maken; na 2 jaar zoeken heb ik hem weer gevonden en mijn eigen paard teruggekocht. Hij is nu alweer 5 jaar gezellig bij mij als uit de kluiten gewassen gezelschapspony (1.73) voor mijn sportmerrie :D .

Ik ben door schade en schande wijs geworden.

Maar zoals Terpentijn schrijft, gebeurt dit aan de lopende band.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 16:43

Toch zijn er ook uitzonderingen te vinden. :j
Wij hebben 2 weken geleden een pony gekocht en hebben een mondelinge afspraak met de vorige eigenaresse dat, mochten we haar ooit moeten verkopen, ze weer terug gaat naar haar.
En geen haar op mijn hoofd die zich daar niet aan zal houden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 16:45

KoudbloedKim schreef:
Wij hebben 2 weken geleden een pony gekocht en hebben een mondelinge afspraak met de vorige eigenaresse dat, mochten we haar ooit moeten verkopen, ze weer terug gaat naar haar.

Dat geloof ik direct, maar dit vertelde de vrouw waar ik mijn paard naartoe bracht minstens zo overtuigend als dat jij dat nu doet :j .

Heeft me getroost toen ik als volwassen "Penny" bij mijn paard stond te huilen. Ze had zelf ook de tranen in haar ogen, want ze wist zo goed hoe ik mij moest voelen.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 16:47

Je zou dan inderdaad wel een knopje willen hebben die je in kan drukken en dat je de gedachten van iemand kunt lezen om te kijken of het echt is of maar toneelspel.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 16:49

Ik denk dat de (bijna) enige manier om zekerheid te hebben over een paard met een serieus mankement is, of hem zelf houden of hem zelf laten inslapen/slachten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 16:52

Ja dat zou wel handig zijn. Maar het is zoals Quellian al schreef, de handel in o.a. paarden is slecht. Ik ben tijdens mijn zoektocht naar mijn paard met een onderzoeksjournalist aan de slag gegaan en er gebeuren werkelijk hele nare dingen met dergelijke paarden. Geld, geld, geld!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 16:53

pizza64 schreef:
Ik denk dat de (bijna) enige manier om zekerheid te hebben over een paard met een serieus mankement is, of hem zelf houden of hem zelf laten inslapen/slachten...

Denk ik ook. Daarom mag mijn paard zolang ik het kan betalen nu gewoon lekker blijven, als dat niet meer gaat dan gaat hij naar de slager.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 16:53

KoudbloedKim schreef:

Het verschil zit er in dat jullie pony gezond is, en ik neem aan gekocht voor een redelijk normaal bedrag.

Een paard wat gratis of voor weinig gekocht is vervolgens verkopen als een gezond paard, daar is natuurlijk veel meer winst op te maken.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 16:56

Je moet juist je emoties compleet aan de kant zetten en glashard zakelijk zijn (dat doet de oplichtende partij immers ook)? Anders zie je de boel niet helder meer en ben je o zo blij met het voorgespiegelde prachtige nieuwe thuis voor je paard, terwijl die terwijl jij nog nasuddert, via de achterdeur al opnieuw is verhandeld of naar de slacht gebracht.

Natuurlijk zijn er ook goede partijen, maar het immense verdriet om het lot van het paard/pony als het mis gaat.... vaak het ONGEWISSE lot, lijkt me nagenoeg ondraaglijk.
Die goede partijen vis je er vaak wel uit door ALLES te checken en zwaar door te vragen. En te zoeken. ja, ook via Internet. De slechte vaak ook wel, trouwens, want die doen het vaker. daarom zijn ze ook zo gehaaid, met mooie meelevende verhalen.

Sowieso je paard altijd ZELF naar de nieuwe locatie brengen, en ID van de koper vragen. Nee, eisen.

Ik vind het altijd verschrikkelijk om dergelijke verhalen te lezen, omdat ik me het verdriet/schuldgevoel van de mensen die zoiets treft heel goed kan indenken, ook al was je nog zo te goeder trouw, ga er altijd vanuit dat een ander dat totaal niet kan zijn....

En idd. de snelle knaak is nog sneller verdiend met een gemankeerd of oud paard, dus daar komen die types met mooie verhalen dan ook met name op af.
En op Shetlanders (leuk voor de Belgische vleesindustrie, want in Belgie wordt ook gewoon ponyvlees op de kaart gezet in een aantal restaurants), er wordt zeker een hele hoop gesjoemeld met chips, registraties en meer van dat fraais als er geld mee gemoeid is.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 10-02-15 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 16:57

Lastig dit
Sommige mensen kun je wel googlen zoals persoon waar ts mee te maken heeft
Maar als je haar googled vind je niks ja advertentie's maar geen gedupeerden enz
Ook kan iemand een valse naam gebruiken

En tja als je paard verkocht is dan heb je pech zo werkt het nu eenmaal en heb je geluk als je mee mag zoeken na een nieuwe eigenaar of hem terug kunt kopen
Je kunt de eigenaar op dat moment ip niks maken

Hier heb ik ook een paard wat nooit na een andere eigenaar zou vertrekken maar als ik het ooit niet meer kan betalen met 4 benen in de lucht weg gaat
niet omdat hij iets mankeert lichamelijk
Maar wel omdat hij een rot karakter nouja een pieeeeeep karakter heeft waar ik zelf 2j over gedaan hem om hem te begrijpen
en ik nu al weet dat hij dan in het handels circuit gaat en daarna bij de slacht beland
dan kan ik m beter zelf na de slager brengen dat bespaard hem een hoop leed

Pat2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 17:22

Ik had haar naam gegoogeld maar niets gevonden!
Zij trooste mij ook toen ik in tranen stond als hij vertrok!
Ik heb haar duidelijk gezegd, als ze toch niet meer voor hem kon zorgen door omstandigheden ze hem terug mocht brengen!
Ze had mij er dus echt van overtuigd dat het als gezelschapsdier voor haar pony was en om eens een buitenritje te maken!
Je kunt niet geloven, hoe je zo naïef kon geweest zijn en daar bent ingelopen!!!
Ik zal het mezelf nooit vergeven!!
Had ik maar ...

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 17:25

hmm ben wel erg nieuwschierig zo...

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 18:02

KoudbloedKim schreef:
Adres en telefoonnummer staan gewoon op internet. :o

Helaas niet het correcte.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 18:42

pizza64 schreef:

Precies..sorry maar ik krijg jeuk van al die mensen die oude en mankerende paarden wegdoen. En daarna komen de krokodillentranen. Neem zelf de verantwoording!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 18:49

Tjah wat noem je een serieus mankement?
Mijne is zo rot als ik weet niet wat op de foto maar is klinisch gewoon goed. Sinds de verrotte foto's zijn gemaakt heeft hij nog 4 jaar zonder enige problemen gelopen. Nu nog trouwens.

Ik heb de mijne terug gekocht omdat de toenmalige eigenaresse niet eens op de hoogte was van zijn problematische foto's en hem weer verder verkocht omdat hij ook niet de allersimpelste is. Ik wilde niet dat er nog meer mensen belazerd werden en heb hem godzijdank terug gekocht want ik heb er nu al anderhalf jaar wel weer veel plezier van..

Wat moet je dan doen? Een paard met verrotte straalbenen die het al 2 jaar goed doet onder het zadel en geen enkele last heeft maar gewoon laten inslapen omdat hij toevallig op de foto slecht is?
Geld kan je er dan ook al bijna niet meer voor vragen of hij moet gigantisch hoog in de sport lopen en dat was ook niet het geval.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 19:02

Yontheke, paarden waarvan je wilt dat ze nooit meer onder het zadel komen moet je in mijn optiek niet uit handen geven.

Ik heb zelf een aantal jaar geleden ook een lege fokmerrie gratis overgenomen waarvan ik wist dat die bij belasting kreupel werd. Ik heb bij overname direct gezegd dat ik niet zal garanderen dat het dier niet bij de slager terecht zou kopen, maar dat ik haar niet zou doorverkopen.
Uiteindelijk is het dier na 4 jaar aan ouderdom overleden.
Toch blijft het voor de verkopende partij met dit soort dieren toch altijd gokken of ze wel goed terecht komen.

Guess_NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 19:21

Ik heb haar correcte telefoonnummer waar ze ook op actief is vis whatsapp..

Ik weet dat wij als eigenaren verantwoordelijk zijn voor waar ons paard terecht komt. Wij hebben allemaal het beste voor gehad en hebben een vrouw tegenover ons gehad die veel ervaring heeft met de inkoop van paarden.. er trappen meerdere mensen in dat zegt ook genoeg.

Ik kon ook niks over haar vinden en had er een goed gevoel bij.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 19:27

cobiie schreef:
Yontheke, paarden waarvan je wilt dat ze nooit meer onder het zadel komen moet je in mijn optiek niet uit handen geven.

Maar de mijne kon en wordt nog steeds gewoon getraind hoor. Enkel springen vormt een risico.

Mijne was perfect gezond afgezien dat hij dus geen rontgen keuring door zou komen.

Pat2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 20:06

Vala schreef:
pizza64 schreef:

Precies..sorry maar ik krijg jeuk van al die mensen die oude en mankerende paarden wegdoen. En daarna komen de krokodillentranen. Neem zelf de verantwoording!

Sorry zelf, maar ik deed hem weg in vertrouwen (dacht ik toch) om hem een goede oude dag te schenken in de weide bij een andere pony. Zelfs met de mededeling dat ik hem altijd terug zou nemen indien ze zelf door omstandigheden niet meer voor hem kon zorgen. Dus ik nam mijn verantwoordelijkheid wel, ik zou hem zeker terug genomen hebben indien hij terug weg moest voor gelijk wat! Maar men belooft ons een mooie oude dag! Het is ongelooflijk hoe ze het kon spelen, ze stond hier zelfs te wenen voor het verlies van haar vorig paardje!

Pat2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 20:10

Guess_NH schreef:
Ik heb haar correcte telefoonnummer waar ze ook op actief is vis whatsapp..

Ik weet dat wij als eigenaren verantwoordelijk zijn voor waar ons paard terecht komt. Wij hebben allemaal het beste voor gehad en hebben een vrouw tegenover ons gehad die veel ervaring heeft met de inkoop van paarden.. er trappen meerdere mensen in dat zegt ook genoeg.

Ik kon ook niks over haar vinden en had er een goed gevoel bij.

Het is ongelooflijk hoe ze het kon uitspelen!
Ze beloofde ons een mooie oude dag! Wie zou er zoiets kunnen denken! Hij mocht altijd terugkomen als ze er zelf niet meer voor kon zorgen!

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 20:23

Mijn vriendin is als belgische ook opgelicht met een paard kopen.Nu waren ze zelf niet bepaald arm,dus hebben er een rechtszaak van gemaakt.En ondanks de meer dan overtuigende bewijzen van de oplichtster.Zijn ze in hun ongelijk gesteld omdat de oplichtster geen proffesionele handelaar is.Wat wij trouwens ook twijfelachtig vonden omdat de mensen een pension stalling hebben en af en toe een paard verkochten.Blijkbaar ben je dan toch nog niet als prof bezig.

Haar gekochte paard was trouwens door de eigenaar naar de slacht gebracht wegens een gebrek.De vorige eigenaar was dan ook geschokt dat zijn paard was door verkocht.De oplichtster had het paard ook bij de slachter gekocht,dus ons leken de feiten duidelijk.Helaas dacht de rechtbank er anders over.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 20:41

Hallo allemaal,
Ik heb het hele verhaal gelezen en ben ik geschokt nee eigenlijk niet.
Over contracten kan ik het volgende zeggen als het er op aan komt zijn ze zinloos.
Als mensen zich er niet aan willen houden dan kun je op je kop gaan staan of een lange procedure starten en dan nog de vraag ook al word je in het gelijk gesteld of je ooit nog een cent terug ziet.
Dit is de harde werkelijkheid.
De hele paardenwereld hangt door geld en winstbejag aan elkaar.
Ik ken het wereldje met handelaren en particulieren er word alleen maar verteld wat je wil horen en als de kans er is dan ben je het haasje.
Dus neem altijd iemand mee vanuit de paardenwereld met verstand van de handel dan word je kans om bedonderd te worden al een stuk kleiner al bestaat die kans er altijd.
heb je een oud paard die niet meer gereden kan worden doe hem niet weg als weide maatje want als je goed nadenkt dan kun je zelf ook wel begrijpen dat een ander niet gratis jou paard waar je niets meer mee kunt nog jaren gaat verzorgen uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
Degene die dit bedrog op zijn geweten heeft mag van mij flink bloeden het is te schandalig voor woorden.