naar de slacht, waar en hoe?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: naar de slacht, waar en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 12:16

Is het geen optie om door de veearts te laten schieten? En daarna eventueel afspuiten?
Wel meer kosten, maar geen stress dat ze op de trailer moet.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 12:19

Jij woont in Roermond toch? Wij gingen vroeger met onze koeien naar Math Geuyen in Panningen. Altijd ons vee naartoe gebracht, neem aan dat m'n vader daar niet naartoe ging als dat slecht gebeurde. Of je er bij kan zijn weet ik niet, maar je kan allicht bellen en vragen. Is in ieder geval dichterbij dan Kerkrade of Best.

edit: even nagevraagd m'n vader zegt dat hij daar altijd prettig mee heeft gewerkt en hij z'n volgende koe (hebben we niet meer) er ook weer gewoon naartoe zou brengen. En hij denkt dat hij ook gewoon een eerlijke man is (en niet van door de achterdeur doorverkopen)
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 20-01-15 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

esther_X_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 12:24

Weidemaatje schreef:
Kan je dierenarts het niet doen? Lijkt me ook fijner voor het paard.

(Heb hier geen verstand van, maar het lijkt me gewoon fijner voor het paard. :) )

Dat valt nog dik tegen hoor. Bij de slacht zijn ze als het goed gebeurt meteen weg. Bij de dierenarts willen sommige paarden niet wegzakken en blijft het maar overeind staan.

esther_X_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 12:26

Veel sterkte in ieder geval, dit kan niet makkelijk zijn Y;(

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 12:40

dubbelpost,
in verband met het 'shockeren' freezeframe van youtube, heb ik besloten de link te gebruiken in plaats van een rechtstreeks filmpje
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 20-01-15 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 12:40

dubbelpost,
in verband met het 'shockeren' freezeframe van youtube, heb ik besloten de link te gebruiken in plaats van een rechtstreeks filmpje
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 20-01-15 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 12:41

voor de twijfelaars of inslapen nu 'prettiger' is..
ik denk persoonlijk dat als je paard niet compleet over de stress gaat van vervoer en ook vervoerd kan worden zonder lijden, dat slachten mijn voorkeur heeft. Als je het wel eens wilt zien, maar naar een slachter gaan teveel is voor je.. Dan kun je het in dit filmpje zien.. Hier gaat Do naar een slager om te kijken hoe het in zijn werk gaat..

let op, het schieten is zichtbaar en vrij vroeg in het filmpje..
https://www.youtube.com/watch?v=hwNfoxmLdrc

ik heb geen idee wie daar slacht, daar heb ik mij nooit echt in verdiept.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 12:43

Sorry, helemaal offtopic, maar wat een miepert die Do...

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 12:45

Mijn meid is naar Nijkerk gegaan. Mooier kon ik het niet wensen, mocht haar zelf vasthouden tijdens het schieten en heb daar ook afscheid van haar kunnen nemen. Uiteindelijk heb ik alles gezien op het steken, optakelen en onthoofden na. Was machtig mooi om haar van binnen te kunnen bekijken. Hoe respectvol de mannen omgingen met haar kadaver. Binnen ene fractie van een fractie was het gebeurd en binnen ik geloof 20 minuten ging ze van levend dier naar twee grote hompen vlees die vervoerd werden naar geen idee waar.

Ons verhaal kun je hier lezen
[VVDD] Mijn meisje haar laatste dag

Jemig wat valt dat paard prachtig in het filmpje met Do. Hij zakt en is weg, niet eens stuipen helemaal niets. Maar wat Do zegt snap ik wel. Ik hoorde de klap ook minder dan een halve meter bij m'n hoofd vandaag en dat heeft echt een mega impact op alle zintuigen. Denk dat haar schrikreactie voornamelijk is omdat ze geen idee heeft wat er gebeuren gaat

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 12:55

Het is vooral de schrik bij Do denk ik.. ik schrik mij ook de tiefus als er een schot afgaat in mijn buurt,
laat staan als er ook nog eens een klap volgt van 600 kg die de grond raakt.

Dit paard stuipttrekt nog wel iets hoor overigens.. dat is bijna 30 seconden na het schot, dan lijkt hij een achterpoot onder het lichaam te willen trekken.. Voor iedereen die denkt 'het dier wil opstaan'. dit is een onwillekeurige beweging van de spieren, niets anders dan de 'electrische' lading in de cellen die wegvloeit en het overschot dat zich ontspant.

woogy, jouw draadje vind ik heel mooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 12:56

amoj schreef:
Sorry, helemaal offtopic, maar wat een miepert die Do...

Nou ik heb t wel vaker gezien maar ik schrok ook weer even hoor. Kan me voorstellen dat het heel heftig kan zijn.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 12:56

elenaMM77, je hebt drie keer hetzelfde filmpje gepost en misschien kun je alleen de link posten? Ik weet niet of je je post nog kan aanpassen? Is een beetje een akelig (eerste) beeld dat je nu al ziet op de afbeelding persoonlijk vind ik het niet fijn om te zien, maar zeker voor de jongere bokkers niet prettig.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 13:00

Maartje1990 schreef:
elenaMM77, je hebt drie keer hetzelfde filmpje gepost en misschien kun je alleen de link posten? Ik weet niet of je je post nog kan aanpassen? Is een beetje een akelig (eerste) beeld dat je nu al ziet op de afbeelding persoonlijk vind ik het niet fijn om te zien, maar zeker voor de jongere bokkers niet prettig.

dank je..
had hier een hapering met internet, het leek net alsof het niet geplaatst werd.

twee andere posts verwijderd. hierdoor ontstond de dubbelpost ook, wilde de freezeframe verwijderen en er een link van maken (in verband met de 'shock. Anders had ik er ook geen waarschuwing bij staan natuurlijk). Daarbij liep het mis met mijn verbinding en resultaat was duidelijk. Was er al mee bezig dus.. Maar thanks voor het erop wijzen ook

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 13:10

Nog eens gekeken, je ziet inderdaad wel iets van een aanspanning, lijkt meer uit de bil te komen dan uit de benen zelf.
Je ziet in Do d'r gezicht vooral heel erg het 'gaat hij hem echt doodmaken?' Verward meer dan wat ook. En als het vervolgens echt gebeurd is dat inderdaad best even heel pittig.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 13:12

Ik twijfel om het filmpje te kijken. Ben er bewust niet bij gebleven bij mijn paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 13:13

Gabbe schreef:
Ik twijfel om het filmpje te kijken. Ben er bewust niet bij gebleven bij mijn paard.

Tja het is heftig, het paard valt in een keer neer.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 13:15

Joolien schreef:
Gabbe schreef:

Tja het is heftig, het paard valt in een keer neer.

Ja en dat is het ook die klap staat me nog helder bij. Dat is ook het moment dat ik instorten toen ik de klap van het vallen hoorden. Net of je het dan definitief weet van hij is er niet meer.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 13:16

Woogy schreef:
Mijn meid is naar Nijkerk gegaan. Mooier kon ik het niet wensen, mocht haar zelf vasthouden tijdens het schieten en heb daar ook afscheid van haar kunnen nemen. Uiteindelijk heb ik alles gezien op het steken, optakelen en onthoofden na. Was machtig mooi om haar van binnen te kunnen bekijken. Hoe respectvol de mannen omgingen met haar kadaver. Binnen ene fractie van een fractie was het gebeurd en binnen ik geloof 20 minuten ging ze van levend dier naar twee grote hompen vlees die vervoerd werden naar geen idee waar.

Jemig wat valt dat paard prachtig in het filmpje met Do. Hij zakt en is weg, niet eens stuipen helemaal niets. Maar wat Do zegt snap ik wel. Ik hoorde de klap ook minder dan een halve meter bij m'n hoofd vandaag en dat heeft echt een mega impact op alle zintuigen. Denk dat haar schrikreactie voornamelijk is omdat ze geen idee heeft wat er gebeuren gaat

Mede door jou verhaal wat ik toen gelezen heb ben ik anders gaan denken over de slacht. Ben op de dag van vandaag nog steeds blij dat ik hem weggebracht heb.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 13:32

Gabbe schreef:

om even off topic te blijven, ik twijfelde ook. Heb hem (zit op het werk) toch bekeken, maar zonder geluid. Ik schrok van hoe snel het gaat / hoe snel het paard na het schot in elkaar valt. Dat wist ik wel, omdat iedereen dat zegt, maar dat het zooo snel ging, dat is onvoorstelbaar. Maar ben wel blij dat ik het heb gezien, zodat ik weet hoe het gaat.

TS, sterkte met de beslissingen en het afscheid van 2 dieren. Heftig in zo'n korte tijd!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:07

Gabbe schreef:
Woogy schreef:

Mede door jou verhaal wat ik toen gelezen heb ben ik anders gaan denken over de slacht. Ben op de dag van vandaag nog steeds blij dat ik hem weggebracht heb.

Dit maakt me heel trots, geeft me een heel fijn gevoel eigenlijk. Hoe raar het ook klinkt. Voor mij is het volkomen afhankelijk van het paard en de situatie of ik het weer zou doen.
:(:)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:21

Ik schiet elke keer weer in de tranen zodra Jan zegt 'Hij is in de paardenhemel, hij heeft geen pijn meer'...Deze prachtige woorden hoorde ik ook toen mijn Tag ging. Gevolgd door 'je hebt het goed gedaan meissie, je hebt haar verder lijden bespaard'.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 16:22

Mijn paard was een strijder een vechter zelfs de kliniek stelde voor om hem weg te brengen en niet in te laten slapen. Ik heb er ook een goed gevoel bij. Het is rustig gegaan hij liep super vrolijk maar binnen met die mensen. Als Finley ook zo'n paard word dan mocht ik ook de keuze moeten maken doe ik het weer op dezelfde manier.

Heb wel respect voor jou dat je overal bij bent gebleven dat zou ik niet kunnen.

Ts heel veel sterkte je hebt er goed over na gedacht.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 16:28

TS: ik weet dat je ook kan laten noodslachten. Dat de slachter aan huis komt om het dier te schieten, alleen is de rest wel voor eigen rekening wat er daarna mee gebeurd. Hangt een prijs kaartje aan maar weet niet wat voor één. Bel daar eens over met een slachter.

Ik was zelf eigenlijk nooit van plan erbij te blijven, maar mijn kanjer verdiende mijn steun in haar laatste moment...of ik het hare natuurlijk. Daarna was het de nieuwsgierigheid en interesse die ervoor zorgde dat ik veel meer heb gezien dan ik ooit had verwacht.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 17:02

Morgen wordt het oude paard ingeslapen, deze staat alleen bij mij gestald, is niet van mij. Is mij te snel om dit nu samen te doen, aangezien ik nog wat adressen wil bellen. Ivm verjaardag dochter vorige week en een crematie vandaag en geregel daarvoor is daar geen tot weinig tijd en behoefte aan geweest.
Om kosten of geld overhouden gaat het niet hoor, ik zal er niet veel geld voor krijgen en daar gaat het mij ook niet om. heb echter al veel geld in dit paard gestoken voor allerlei onderzoeken, die ben ik ook kwijt. Ik wil er in elk geval een goed gevoel bijhebben om de keuze te maken, alles is geprobeerd, is niet gelukt, en dan wil ik nu ook een fatsoenlijk paardwaardig einde ( in hoeverre dat dat kan)

Ik las net over een koeienslager, ik ken er zelfs 1 in Asenray, wat een 10 min rijden is maar niet elke slager doet ook paarden.
Ik kreeg ook pb´s, mijn paard is niet een stresser op de trailer, maar ze vind het toch spannend, en ik ook. Dat is een reden waarom ik niet zover wil rijden, ik weet waar wijheengaan en met deze mega heftige week in heel veel opzichten wil ik niet 3 uur enkele reis rijden, ( benzinekosten niet meegeteld, dan leg ik geld bij op de slacht, ook al is dat niet de reden om niet zover weg te gaan)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 17:39

Ja, dat is wat ik zei, geen idee of deze paarden doet, maar dat zou je wellicht kunnen informeren? Is in ieder geval niet 3 uur rijden en snap dat je met een paard die (neem ik aan) fysiek niet meer zo goed is, niet nog 3 uur het halve land door gaat slepen.