mag ik met trailer rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 09:10

wumdydumpy schreef:
Ts bedenk ook dat als je je E rijbewijs hebt of je dit om laat zetten in B+ of laat staan als E. Met B+ mag je tot 4250 trekken totale combinatie en het E rijbewijs tot 3500 trekken totale combinatie.

Totaal niet waar!!!

Met e mag je een aanhanger trekken van 3500. 3500totale combinatie is voor b rijbewijs.je zou nogal fijn zijn om b+ te nemen. Zelfde examen als e maar je mag veel minder trekken.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 09:11

ikke schreef:
Koekeroekus schreef:

Waarom mag je dan alsnog niet met de trailer rijden?

Lees die links naar de wetgeving nou, dan hoef je deze vraag niet te stellen!

Je mag NOOIT meer gewicht aan je trekhaak hangen dan wat de auto (of de trekhaak) mag trekken. Regeling voertuigen.

Vragen staat vrij, ook op bokt. Ik begreep niet op wie ze reageerde, die regel ben ik van op de hoogte!

palousa_boy

Re: mag ik met trailer rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 10:26

Je auto is er gewoon niet op ingericht/uitgevoerd om meer te trekken dan dat er op het papier staat, daar sloop je je auto mee.

Hij zal best vooruit komen, en je naar je plek brengen, al zit je 2 ton over het gewicht heen, maar goed voor je auto is het niet.

Daarbij zal de verzekering ook niet uitkeren als er iets gebeurd omdat je je niet aan de regeltjes houd ;)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 10:26

wumdydumpy schreef:
Ts bedenk ook dat als je je E rijbewijs hebt of je dit om laat zetten in B+ of laat staan als E. Met B+ mag je tot 4250 trekken totale combinatie en het E rijbewijs tot 3500 trekken totale combinatie.

Als je nou echt geen idee hebt hoe de regels in elkaar zit zeg dan gewoon niks, het word er niet duidelijker op zo!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 22:35

cissy schreef:
Zet die trailer incl paard maar eens op de weegbrug, zou zomaar eens flink zwaarder kunnen zijn dan 1200 kg, dan kun je je E wel gaan halen maar mag je er alsnog niet mee rijden.

ikke schreef:
Koekeroekus schreef:
Waarom mag je dan alsnog niet met de trailer rijden?

Lees die links naar de wetgeving nou, dan hoef je deze vraag niet te stellen!

Je mag NOOIT meer gewicht aan je trekhaak hangen dan wat de auto (of de trekhaak) mag trekken. Regeling voertuigen.

palousa_boy schreef:
Je auto is er gewoon niet op ingericht/uitgevoerd om meer te trekken dan dat er op het papier staat, daar sloop je je auto mee.

Hij zal best vooruit komen, en je naar je plek brengen, al zit je 2 ton over het gewicht heen, maar goed voor je auto is het niet.

Daarbij zal de verzekering ook niet uitkeren als er iets gebeurd omdat je je niet aan de regeltjes houd ;)

Dit beide dus... als paard en trailer samen meer wegen dan 1200 kg dan kan de trekkende auto dit technisch niet meer aan want die mag maximaal 1200 kg trekken. Of je nou E hebt of niet dat maakt in dit geval dan dus even niks uit.

De meeste trailers wegen op papier minder dan in werkelijkheid omdat ze voor het kenteken gewogen worden zonder rubber op de vloer, schopschotten en tussenschot. Dan nog evt reservewiel etc erbij en dan kom je soms toch ietwat bedrogen uit. Vandaar zet m op de weegbrug :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 23:10

Of gewoon zo'n diesel-slurper kopen die het gewicht makkelijk aan kan. Rijd een stuk prettiger ook.

wumdydumpy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 12:49

De aanhanger of oplegger bij rijbewijscategorie BE mag sinds 19 januari 2013 niet meer wegen dan 3500 kg (toegestane maximummassa). Alleen onder bepaalde voorwaarden mag de aanhanger op oplegger zwaarder zijn dan 3.500 kg. Overschrijdt uw voertuig met oplegger of aanhanger deze eisen? Dan heeft u een rijbewijs C1E nodig.

Was u vóór 19 januari 2013 al in het bezit van een rijbewijs BE? Dan blijven voor u de oude regels van kracht. Voor u geldt dan geen maximumgewicht voor aanhanger of oplegger. Lees voor meer informatie de brochure Nieuwe regels voor het rijbewijs BE.

Met het nieuwe rijbewijs B+ code 96 mag u een aanhangwagen voorttrekken die zwaarder is dan 750 kg (toegestane maximummassa). Voorwaarde is wel dat de toegestane maximummassa van het voertuig en de aanhangwagen samen niet meer dan 4250 kg bedraagt. De toegestane maximummassa is het lege gewicht + het laadvermogen.

U kunt een rijbewijs B+ code 96 bij uw gemeente aanvragen op het moment dat u bent geslaagd voor het BE-examen. Het examen voor B+ code 96 is gelijk aan het examen voor BE. Heeft u eenmaal voor B+ code 96 gekozen, dan kunt u deze later niet meer omwisselen voor een BE-rijbewijs.

Bron http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... -aanhanger

Mijn post klopt dus wel, zoals ik het lees bij de Rijksoverheid.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 12:58

Nee je leest het niet goed.

Met E mag je niet meer trekken dan 3500kg. De aanhanger mag dus niet meer wegen.
Met b+ mag je totale combinatie niet meer dan 4250kg wegen. Dus auto + aanhanger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 13:00

Oepsie, toch maar eens kijken hoe zwaar obze trailer is dan. Ik heb werkelijk waar geen idee. Heb een BE rijbewijs en dacht dat ik daarmee wel goed zat. eens kijken hoeveel alles bij elkaar mag wegen voor je een nog "groter" rijbewijs nodig hebt..

wumdydumpy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 13:01

Overschrijdt uw voertuig met oplegger of aanhanger deze eisen? Dan heeft u een rijbewijs C1E nodig.

Dit zinnetje wekt bij mij de indruk dat het om de combinatie gaat, maar goed misschien dat ik het idd verkeerd lees. Sorry daarvoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 13:05

Nou dat hoop ik niet. Trailer weegt ong1000 en laadvermogen is 1700. Dan zou ik onder de 3500 zitten..
als de auto er ook nog bij zou komen zit ik er dik overheen denk ik..

edit; nee het gaat alleen om de aanhanger. Denk dat er nog n stukje boven stond over voertuigen, dat daarom die zin (voertuig&oplegger) er zo staat.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-01-15 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 13:06

Mag ik mijn vraag hier ook even stellen? Heb niet zo'n zin om er weer een topic voor te starten..
Mag ik met mijn B rijbewijs onze anderhalfpaard trailer trekken?
TMM auto is 2050kg. TMM trailer is 1400kg..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 13:16

wumdydumpy schreef:
Overschrijdt uw voertuig met oplegger of aanhanger deze eisen? Dan heeft u een rijbewijs C1E nodig.

Dit zinnetje wekt bij mij de indruk dat het om de combinatie gaat, maar goed misschien dat ik het idd verkeerd lees. Sorry daarvoor.

Het is eigenlijk heel simpel;

B rijbewijs --> totale massa van de auto + maximaal toegestane massa van de trailer mogen samen niet meer wegen dan 3500 kg. Het maakt dan niet uit wat je werkelijke gewichten zijn, het gaat om de maximale gewichten.

B+ rijbewijs --> hetzelfde als B maar dan is het totale gewicht 4250 kg

BE --> de aanhanger mag niet zwaarder zijn dan 3500 kg. Dus niet de combi auto aanhanger dat maakt niet uit.

Voor alles geldt natuurlijk wel dat je wérkelijk gewicht van de aanhanger + paard niet zwaarder mag zijn dan de auto mag trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 13:17

Lisa_H schreef:
Mag ik mijn vraag hier ook even stellen? Heb niet zo'n zin om er weer een topic voor te starten..

2050 + 1400 = 3450 daarmee blijf je onder de 3500. Dus ja dat mag.

Maar je auto moet wel het werkelijk gewicht mogen trekken.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 13:23

wumdydumpy schreef:
De aanhanger of oplegger bij rijbewijscategorie BE mag sinds 19 januari 2013 niet meer wegen dan 3500 kg (toegestane maximummassa).

lizy29 schreef:
Met E mag je niet meer trekken dan 3500kg. De aanhanger mag dus niet meer wegen.

De limiet dat de TMM van de aanhanger niet hoger mag liggen dan 3500 kg geldt voor E afgegeven vanaf 19-01-2013. Heb jij je E voor die datum gehaald mag je er zoveel achter hangen als het trekkende voertuig mag trekken. Ook als dat meer dan 3,5 ton is.

Deze limiet is er in mijn ogen vooral gekomen omdat er BE combinaties rondreden die groter en/of zwaarder waren dan menig vrachtwagen. Dat wordt op deze manier wat ingeperkt.

Lisa_H schreef:

Wat is de uitkomst als je TMM auto en TMM trailer bij elkaar optelt? Ligt dat boven of onder de 3500 kg ?

Spoiler:
Ja, je mag die combi met alleen B rijden

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 13:24

Lisa_H schreef:

Als je auto het daadwerkelijk mag trekken ja.
Onze auto trekt ook een 1,5 paardentrailer.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 13:36

VivaLaVida schreef:
Oepsie, toch maar eens kijken hoe zwaar obze trailer is dan. Ik heb werkelijk waar geen idee. Heb een BE rijbewijs en dacht dat ik daarmee wel goed zat. eens kijken hoeveel alles bij elkaar mag wegen voor je een nog "groter" rijbewijs nodig hebt..

Als je je rijbewijs voor 19-1-13 hebt gehaald gelden de oude regels voor jou

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 14:13

wumdydumpy schreef:

Die overschrijding is TMM voertuig 3500kg PLUS TMM aanhanger 3500kg. Je hebt C-E dus nodig voor een combi die totaal meer dan 7000kg MAG wegen EN als je rijbewijs van na 19-01-2013 is!

Rex_Rolfo schreef:
De limiet dat de TMM van de aanhanger niet hoger mag liggen dan 3500 kg geldt voor E afgegeven vanaf 19-01-2013. Heb jij je E voor die datum gehaald mag je er zoveel achter hangen als het trekkende voertuig mag trekken. Ook als dat meer dan 3,5 ton is.

Deze limiet is er in mijn ogen vooral gekomen omdat er BE combinaties rondreden die groter en/of zwaarder waren dan menig vrachtwagen. Dat wordt op deze manier wat ingeperkt.

Dat wordt niet ingeperkt; dat is soort van onmogelijk gemaakt want het is ook heel veel lastiger geworden om zo'n combi op kenteken te krijgen, volgens de een fabrikant van dergelijke combi's.

Laatst zo'n set gehuurd en het stelt ook niet zoveel voor om ermee te rijden. Grootste aandachtspunt is het inlopen van de oplegger op het spoor van de auto. Na twee rotondes had ik dat kunstje ook door.
Ik zie dus eigenlijk het probleem niet.
Ja, HET probleem is dat met dergelijke combi's aan het licht komt dat het gros van de chauffeurs helemaal niet kan autorijden en nog minder een idee heeft van wat waar uithangt ten opzichte van de auto.........

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 14:19

Mijn vader is instructeur en heeft ons toen op weg geholpen met onze auto en trailer.
Alles uitgewogen, uitgerekend en toen was de conclusie dat we met zijn trailer mogen rijden *\o/* .
Super fijn als papa niet kan, en vriendlief heeft ervaring ermee, dus ideaal.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 14:31

Dus eigenlijk is het halen van CE het beste, ben je van al het gezeur af ;)

Ben je alleen nog beperkt in wat het voertuig mag trekken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 14:39

palousa_boy schreef:
Dus eigenlijk is het halen van CE het beste, ben je van al het gezeur af ;)

Ben je alleen nog beperkt in wat het voertuig mag trekken.

Precies :D
Ik ben dus heel blij dat ik dat 15 jaar geleden gehaald heb :D
Zit nog altijd te dubben of ik nog eens zal gaan voor D. Gewoon, omdat het kan, niet omdat het nou zoveel nut heeft voor mij.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 14:43

Kan je met je eigen bus op vakantie, ook leuk toch ;)

CE vind ik op dit moment nog een beetje zonde van het geld, aangezien ik al nooit met een vrachtwagen rijd is m'n C dat ook wel een beetje maar dat kan ik nog wel gebruiken mochten we ipv een trailer gaan kijken voor een vrachtwagentje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 14:44

Yvank dan zit ik goed! Thanks!

wumdydumpy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 16:40

VivaLaVida schreef:
Nou dat hoop ik niet. Trailer weegt ong1000 en laadvermogen is 1700. Dan zou ik onder de 3500 zitten..
als de auto er ook nog bij zou komen zit ik er dik overheen denk ik..

edit; nee het gaat alleen om de aanhanger. Denk dat er nog n stukje boven stond over voertuigen, dat daarom die zin (voertuig&oplegger) er zo staat.

Nee er staat daar verder niks boven kopiëren plakken wel is er nog een link over andere voorwaarden

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 19:18

Ach met mijn BE van voor 2013 kom ik ook al een heel eind :))