Stalling opzeggen (3 dagen na ingang kalendermaand). Dilemma

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 13:19

spatter schreef:
Ik snap niet dat mensen nog denken dat er wat te overleggen valt met de stalhouder 8)7

Die man verdient al 3 maanden geld door slechte kwaliteit stro te leveren en beperkt goede kwaliteit hooi.
Hij houdt zich dus al 3 maanden niet aan zijn afspraken -:(-
Hoelang wil je zo'n vent zijn zak nog spekken?

Nou inderdaad zeg... Hij zal vast genoeg winst gemaakt hebben voor die ene maand door zo'n slechte partij stro te kopen :j .

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 13:21

Stalhouder blijft in gebreke...en dat stro/hooi een natuurproduct is wil niet zeggen dat je genoegen moet nemen met rotzooi.
Ik haal mijn hooi/stro bij een boer en die verkoopt geen rotzooi en heeft ook slechte partijen afgeslagen.Als het niet fris ruikt en er mooi uitziet koopt hij niet in en verkoopt het ook niet...

Heb ik problemen met een product dan doet hij niet moeilijk en zo hoort het ook.

De foto van dat stro zegt mij genoeg,slecht geperst of er is vocht bij gekomen...op een bult gooien en verbranden.

Vind dat hij zijn handen dicht mag knijpen als jij de hele maand november en uiterlijk tot 3 dec. betaald.Netjes afgehandeld volgens de regels...beter dan de afspraak die hij heeft gemaakt om voor een goed onderkomen voor je paard te zorgen.

Al lees ik het verhaal van een kant...hij is ook niet zo netjes met zijn beloftes.

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 13:38

Ik ken een stal en daar zeiden ze: hooi mag stinken, dat is niet erg.

:? ehm..

AmyII

Re: Stalling opzeggen (3 dagen na ingang kalendermaand). Dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 13:49

Als ik jou was TS zou ik nogmaals met de staleigenaar om de tafel gaan zitten en voorstellen om de eerste 3 dagen van december te betalen. Dan heb je na opzeggen netjes een volle maand betaald en kun je met een beter gevoel vertrekken.
Ik zou ook proberen te voorkomen dat je als huurder slechte 'reclame' krijgt, het is nooit leuk als er in negatieve zin over je geroddelt wordt.

Mocht hij problemen hebben met dit voorstel, zou ik pas beginnen over het feit dat hij al drie maanden in gebreke blijft en dat in feite de mondelinge overeenkomst ontbonden is op het moment dat hij zijn eigen plan ging trekken (met betrekking tot betalingen, stro en hooi).

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 13:58

Ik snap nu wel waarom het op zoveel stallen zo de spuigaten uitloopt kwa verzorging en weidegang.
Als ik zie hoeveel huurders bang zijn voor hun slechte naam terwijl de verhuurder in gebreke blijft.

Klinkt misschien l*lig maar het is duidelijk dat de huurders pennymeisjes zijn en weinig kaas hebben gegeten van zaken doen en de pensionstalhouders in hun duimpje lachen om die sukkels en vrolijk geld verdienen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 14:04

AmyII schreef:
Als ik jou was TS zou ik nogmaals met de staleigenaar om de tafel gaan zitten en voorstellen om de eerste 3 dagen van december te betalen. Dan heb je na opzeggen netjes een volle maand betaald en kun je met een beter gevoel vertrekken.
Ik zou ook proberen te voorkomen dat je als huurder slechte 'reclame' krijgt, het is nooit leuk als er in negatieve zin over je geroddelt wordt.

Mocht hij problemen hebben met dit voorstel, zou ik pas beginnen over het feit dat hij al drie maanden in gebreke blijft en dat in feite de mondelinge overeenkomst ontbonden is op het moment dat hij zijn eigen plan ging trekken (met betrekking tot betalingen, stro en hooi).

Die man blijft op meer punten in gebreken, 10 euro berekenen voor hooi dat gratis zou zijn enzenz.
Ts , gewoon afnokken zodra er plek is op de andere stal, geen cent meer betalen dan je nu al gedaan hebt. Word hij echt vervelend dan herinner hem maar netjes aan zijn beloftes van gratis hooi enz en daarbij heeft hij twee weken geen mest van je paard dus dat kan hij al in de pocket steken.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 14:06

spatter schreef:
Ik snap nu wel waarom het op zoveel stallen zo de spuigaten uitloopt kwa verzorging en weidegang.
Als ik zie hoeveel huurders bang zijn voor hun slechte naam terwijl de verhuurder in gebreke blijft.

Klinkt misschien l*lig maar het is duidelijk dat de huurders pennymeisjes zijn en weinig kaas hebben gegeten van zaken doen en de pensionstalhouders in hun duimpje lachen om die sukkels en vrolijk geld verdienen.

Ja, want pensionklanten zeuren nooit, hebben geen onredelijke eisen, betalen altijd netjes op tijd en maken nooit stallen zwart :')

Weet je wat het is, zolang mensen het belangrijk vinden dat ze voor weinig bij een boer staan, moeten ze niet achteraf huilen als blijkt dat die boer niet snapt hoe paarden gehouden moeten worden.

Ik laat ook mijn auto niet voor weinig repareren bij de tandarts, omdat die ook een boor heeft :+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 14:08

ruitje schreef:
spatter schreef:

Ja, want pensionklanten zeuren nooit, hebben geen onredelijke eisen, betalen altijd netjes op tijd en maken nooit stallen zwart :')

Weet je wat het is, zolang mensen het belangrijk vinden dat ze voor weinig bij een boer staan, moeten ze niet achteraf huilen als blijkt dat die boer niet snapt hoe paarden gehouden moeten worden.

Ik laat ook mijn auto niet voor weinig repareren bij de tandarts, omdat die ook een boor heeft :+

Ts zegt er toch duidelijk bij dat het van de laatste drie maanden is en dat meneer er niets aan wil doen om het te verhelpen. Dan is het haar goed recht om zo te reageren en ik zou haar nu niet direct een sukkel noemen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 14:11

Mijn reactie was voor het gequote stuk ;)

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 14:13

TS zegt idd dat ze al drie maanden niet tevreden is. Maar is dat ook schriftelijk aan de boer bekend gemaakt? is hem een termijn gesteld? Is er aangekondigd wat de gevolgen zouden zijn als hij het niet zou verbeteren? Blijkt niet uit de tekst van TS dat dit allemaal gedaan is.

Tuurlijk moet een mondelinge afspraak ook voldoende zijn maar hoe vaak moeten mensen een topic als het onderhavige voorbij zien komen om zelf ook een keer zakelijker op te treden en dingen gewoon af te handelen zoals het hoort. Zowel de boer als de pensiongasten hebben een halfslachtige aanpak van het probleem er op los gelaten en het resultaat is een halfbakken oplossing.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 14:15

Moet tegenwoordig alles in schrift worden gevraagd?! Dus TS had moeten opschrijven dat ze goed hooi en stro wilt? Dat is toch ook van de zotte. Dat soort dingen kun je normaliter gewoon mondeling vragen.

Torfi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 14:16

Vanavond als ik hem zie (helaas stuurt hij altijd zijn vrouw, omdat hij zelf geen discussie wil en niet kan communiceren) zal ik het hem nog een keer voorleggen. Houdt ie vol dat het prachtig stro is dan ga ik aankomend weekend verhuizen. Met betaling tot 3 december. Het is overigens verder een prima stal met agterberg bodem in de binnenbak, super te rijden buitenbak, extra 20-40 binnebak voor losgooi en longeren . Dus ik zou het niet zo zeer een "goedkope" boerenstalling noemen. Al is hij wel van het caliber "boer". Toen we vroegen om meer hooi voor een van de jonge paarden (van een vriendin en ze werd wat schraal omdat ze nog groeit), zei hij.. "Dan voer je toch meer bix!". En toen het jonge ding in de sloot lag en ze op stal werd gezet na haar avontuur, wilde we ook een goeie pluk ruwvoer. Want van eten worden ze warm. Nou alsof ie water zag branden. Dat was nieuw voor hem.

Ik ga vanavond mijn laatste poging wagen en kijken wat ze zeggen.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 14:19

Maartje1990 schreef:
Moet tegenwoordig alles in schrift worden gevraagd?! Dus TS had moeten opschrijven dat ze goed hooi en stro wilt? Dat is toch ook van de zotte. Dat soort dingen kun je normaliter gewoon mondeling vragen.

Nee er had moeten worden aangegeven dat dat op dat moment niet geleverd werd, dat hij (bijv.) zeven dagen de tijd heeft om weer goed stro te halen en te gebruiken en dat bij niet nakoming een (evenredig) X bedrag zal worden ingehouden.

Succes TS! laat je de kaas ook niet van het brood eten ;)

Torfi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 14:22

Al twee maanden lopen de meeste pensionklanten bij hem te "zeuren" dat het stro niet goed is. Maar hij blijft volhouden dat het prima is. Ook mijn vriend had twee weken terug een aanvaring met hem over het stro. Die zei dat het zo niet langer kon.. maar gezien hij geen discussie wil loopt hij weg. En zijn vrouw houdt het op "natuurproduct, wij kunnen er niets aan doen".
Nu kregen we ook via zijn vrouw te horen dat we niet zoveel schoon en goed stro moeten weggooien op de mesthoop. We staan op zelf mesten. Maar het is met dit spul iedere dag de box leegtrekken. Je kan niet anders. Want hij kon het door frustratie zelf niet zeggen, terwijl de dag ervoor hij binnenkomt als we aan het mesten zijn, netjes gedag zegt en weg loopt.. En dus gefrustreerd is, niets durft te zeggen en de volgende dag zn vrouw stuurt. Met zo`n man valt weinig te bespreken helaas.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 14:26

En dan moet je dus veel eerder overgaan tot het schrijven van een brief. Ik begrijp dat dat best een stap is, maar dan had je in ieder geval iets concreet op papier gehad. Zolang alles nog vrijblijvend in de mondelinge sfeer blijft en men wel zeurt maar het daar bij laat, welke prikkel krijgt hij dan om echt iets te veranderen? Als 50% van zijn pensioninkomsten verdampen omdat mensen hun betalingen opschorten wegens het uitblijven goed stro krijgt hij een prikkel om het wel goed aan te pakken. En tuurlijk zou dan niet nodig moeten zijn maar soms is dat wel nodig en dan is dat ook de te bewandelen weg.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 14:27

Net wat je zegt...inpakken en wegwezen...betalen tot 3 december en dan mag hij zijn handjes dichtknijpen.

Gaat hij maar lekker in zijn eigen fantastische stro liggen en afvragen waarom iedereen de benen neemt in deze tijd van het jaar :+ ;)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 14:32

mir: dat is dan toch probleem van de stalhouder en niet die van TS? Ze is niet verplicht om te laten weten wat de conclusies zijn als hij niks veranderd.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 14:38

@Maartje1990: ik zou zeggen, verdiep je eens in boek 6 BW en kijk daar even wat wel en niet moet. Ik ga geen wetten overtypen hier. ;)
Laatst bijgewerkt door M_i_R op 05-11-14 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 14:39

Niet te moeilijk doen, November is betaald? Wegwezen, lekker naar je nieuwe stal.

Je staat zwart, geen KVK, geen contract. Allemaal mondeling. Laat hun er lekker in stikken zeg!

Misschien niet netjes, maar hoe jij + paard behandeld wordt ook niet.

Succes TS!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 14:53

ik heb het al eens gezegd: je hebt november betaald en ik zou het daar echt bij laten. Je gaat half november al weg dus die twee weken steken ze al in hun zak.

Dat je drie dagen te laat hebt opgezegd is dan jammer voor die stal. Je mag van hun verwachten dat ze goede kwaliteit stro en hooi leveren, daar betaal je ook voor. Dit hebben ze niet na kunnen komen.

Contract of niet dat maakt niet uit hoor.....

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 15:01

Contract is rechtsgeldig, als het zwart op wit staat hebben ze je, nu is het mondeling dus hebben ze geen poot om op te staan..

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 15:09

Torfi schreef:
Omdat ik mijn paard niet continu wil verhuizen ben ik (tussen mijn paard doen en full-time werken) op zoveel mogelijk stallen gaan kijken. Per toeval is het dat ik dus nu de stal heb gevonden waar ik wil gaan staan (paard buiten in de groep, onbeperkt ruwvoer en goede faciliteiten). Ik ga geen stal opzeggen of slapende honden wakker maken voor ik iets nieuws heb. Meeste stalhouders zijn niet altijd blij als je opzegt (en zeker niet als je weet dat zn stal al een leegloop heeft).
De stalling is destijds mondeling overeengekomen. Niets op papier en niets per bank.
Maar ook mondelingen afspraken met hem zijn van zijn kant niet bindend. Zo wilde we een extra voerbeurt en dan zeggen kost niets. Maar vervolgens wel 10 euro op de rekening zetten.
Mest abonnement is bv 60 euro per maand, tenzij de maand 31 dagen heeft, dan is het 62 euro!
Als ik ga verhuizen omdat ik gewoon elders wil staan begrijp ik dat je je aan de regels houdt. Maar in dit geval is het om de gezondheid van mn paard. Het stro is nu al ruim 3 maanden slecht, steeds proberen we het hem te zeggen.. maar hij houdt stug vol dat het goed is. De paarden stonden afgelopen periode buiten en alleen `s nachts op stal.. maar nu sinds twee weken weer binnen en dus voor zeg maar 23 uur op dit spul. Gister had het paard van mn vriendin al gaskoliek. Dan wordt je toch wel heel verdrietig.
Het is niet zo dat ik niet wil betalen (de maand december), maar heel rijk ben ik ook niet en ik steek het geld liever in het spaarpotje van mn paard ipv de hand van de boer!

Ik zou gewoon gaan en niks meer betalen ;)
Maak foto's van het slechte hooi en stro,hij heeft geen poot om op te staan....
Mocht hij toch moeilijk gaan doen dan zal niemand je ongelijk geven om daar te zijn vertrokken.
Succes Ts :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 15:10

M_i_R schreef:
@Maartje1990: ik zou zeggen, verdiep je eens in boek 6 BW en kijk daar even wat wel en niet moet. Ik ga geen wetten overtypen hier. ;)

ik denk dat dat bij gebrek aan contract geen drol uitmaakt hoor :')

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 15:22

Helaas was het leven maar zo eenvoudig :) Maar ik geef het op. Ik hoop voor TS dat ze er uit komt met de pensionhouder en zijn vrouw en dat ze het naar haar zin krijgt op de nieuwe stal.

De reacties in dit topic zijn helaas voor een zeer groot deel niet in lijn met de juridische stand van zaken en sterk gefundeerd op onderbuikgevoelens. Helaas wordt een groot deel ook geprojecteerd als een juridische werkelijkheid wat spijtig genoeg tot vervelende situaties kan leiden.

Succes TS!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 15:41

oke, serieuze vraag, want ik ben inderdaad geen rechter of jurist of iets in die richting. Als iemand geen contract heeft, zoals dus bij ts, dan heeft ze toch geen enkele (wettelijke) verplichting?