Elk paard heeft zijn prijs... Of toch niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 18:33

eenitraM schreef:
Amiigo schreef:
Nou ikke dus paarden zoals Charmeur, Dorado, Eyecatcher, Estoril etc. weet jij te koop voor €3500?! Kom maar brengen!

Die nakomelingen zijn net nog geen 4 jaar...

Maar op marktplaats staan er genoeg met die afstamming! Zie zelfs een Charmeur voor 1500. Een Westpoint voor 3500.

En op sporthorses.nl staan genoeg KWPN-ers met de leeftijd van 3 t/m 6 jaar die in de prijsklasse van 2000 tot 4000 vallen.

*\o/*

Cemlys schreef:
Vergeet niet dat er ook nog een merrie nodig is, niet alleen de hengst, mss heeft de merrie wel nog de meeste invloed. Iedereen kan charmeur op zn boerenbokkie zetten bij manier van spreken. Sommige merries fokken uitermate goed, zet daar dan een geschikte bewezen fokhengst op, ja dan is je kans van slagen al stukken beter

Ik wilde al zeggen...... ben je er al wezen kijken?
En dan nog. Een prijsklasse voor een paard met bewezen afstamming die gruwelijk beweegt van 2000-4000 gegarandeerd dat dat niet klopt. Afgezien van luchtzuigen, een straalbeen 4, OCD, piephakken en andere artroserisico's heb je natuurlijk ook nog paarden met een K$%&#@ karakter. Laatst stond er een onbeleerde Apache, met maat en mooi bewegen voor een prikkie op SH. Grote kans dat ie levensgevaarlijk is. :D :D :D
(kijk daarom wil ik ook graag iets van afstamming weten).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 18:40

Babootje schreef:
ikke schreef:
Het is inderdaad maar een vrij selecte groep paarden die in staat is aan de achterlijke verwachtingen van die zogenaamde investeerders te voldoen maar de ruiter die met kennis van zaken, tijd en de juiste begeleiding aan de slag gaat, die komt er ook, al is het niet in de tijd die zo'n geldbuidel je beschikbaar stelt.

Dat zijn twee verschillende uitgangspunten.......

Dat is echt hele grote onzin ikke.
Ken je het spreekwoord "al geef je een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding"?
Ook Edward gal zal een middelmatig paard nooit naar het topsegment rijden.
Een topruiter heeft een toppaard nodig om de top te bereiken. Andersom heeft een toppaard een topruiter nodig om de kwaliteiten die dat toppaard in zich heeft te ontwikkelen.

Uit de manier waarop je hierover praat "achterlijke verwachtingen" en "zogenaamde investeerders" en een geldbuidel die ervoor zou zorgen dat je sneller aan de top zit blijkt wel dat je niet weet waar die klepel in de klok zit. Wat mij betreft val je hiermee wel door de mand :D
Een geldbuidel heeft niets maar dan ook niets te maken met de tijd die nodig is om een paard naar dat topniveau toe te trainen. Dat kost gewoon heel veel jaren en dat kun je met geld niet bekorten.

Het kost echt niet zoveel tijd om te kunnen voldoen aan het plaatje dat we tegenwoordig accepteren op top(b)niveau; punt is dat een daadwerkelijk correct gereden paard toch wel iets meer tijd nodig heeft.

De verwachtingen zijn op zich niet achterlijk, het punt is de tijd die de ruiter krijgt om aan die verwachtingen te voldoen.

Dat de mensheid niet aan die waarheid wil is niet mijn probleem. Ik vind het alleen een beetje jammer omdat het zoveel mooier kan zijn dan het nu is. De topruiters zijn daar meestal wel goed genoeg voor, de geldschieters niet en de acceptatie door het grote publiek al helemaal niet.
Uiteindelijk moet je dus bij jezelf zijn en wat jij acceptabel vindt om te zien te krijgen op topniveau. Ik ben er in ieder geval maar zeer zelden van onder de indruk.

Babootje

Re: Elk paard heeft zijn prijs... Of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 18:50

Hoe lang denk jij dan dat een opleiding naar dat topniveau duurt dan Ikke? Hoe oud moeten paarden dan worden eer ze het GP niveau bereiken? 24 of zo?
De meeste paarden die op topniveau lopen zijn een jaar of 12 en zo lang duurt het ongeveer (ook bij een topruiter met geld) om een paard op dat niveau te krijgen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 18:55

Babootje schreef:
Hoe lang denk jij dan dat een opleiding naar dat topniveau duurt dan Ikke? Hoe oud moeten paarden dan worden eer ze het GP niveau bereiken? 24 of zo?
De meeste paarden die op topniveau lopen zijn een jaar of 12 en zo lang duurt het ongeveer (ook bij een topruiter met geld) om een paard op dat niveau te krijgen.

Maar die topruiters beginnen niet aan dat paard met, pak 'm beet, 4 jaar. Wie doet het voorwerk dan? Wie neemt de echte risico's?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 19:00

Tendance schreef:
Laten we ze eerst maar eens keuren.
Een paard waar we misschien 15000 voor over zouden hebben qua kwaliteit kan na belabberde röntgenfoto's wel eens 1500 waard zijn of minder.

Theoretisch heb je gelijk maar er worden hoge bedragen geboden voor paarden terwijl ze niet eens willen/hoeven keuren. In het echt hogere segment is keuren niet meer zo vanzelfsprekend. Heb me daar zelf over verbaasd.

Ikke: voor zover ik weet ben jij een recreatieruiter. Dat was ik ook maar ik heb wel wedstrijden gereden in de basis. Nu kan ik helaas niet meer rijden.

Door vrienden leerde ik veel over de professionele paarden springsport en ben er nu weer terug in door mijn dochter en echt, een topruiter krijgt geen gemiddeld paard over 1.50m. Als het niet in het paard zit, dan zit het niet in het paard.
Zet Gert-Jan Bruggink op een simpel paard en hij komt niet rond.

Zet een gemiddelde ruiter op het paard van Gert-Jan en die komt evenmin rond. Lijkt me logisch.

Een echt goed paard wordt herkend door het kennersoog, wat ik niet heb in die mate overigens, en die gaan ver om dat paard te bemachtigen. Dan komen er echt bedragen voorbij waar een ander met een leuk salaris een jaar voor moet werken. En die weten echt wel dat, als ze er een prof opzetten, dat paard zo vertienvoudigd in prijs.

Ze zoeken voornamelijk naar paarden rond de zes jaar zodat ze zelf kunnen opleiden.

Het is sport maar ook handel waar het op drijft.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 19:01

Percy schreef:
Ikke: voor zover ik weet ben jij een recreatieruiter. Dat was ik ook maar ik heb wel wedstrijden gereden in de basis.

En wat wil je daarmee zeggen?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 19:07

Wat ik daarmee wil zeggen Ikke is dat jij en ik over het algemeen geen ervaring hebben in wat zich afspeelt in de topsport, althans niet uit de eerste hand.

Dat weet je alleen als je er direct bij betrokken bent. Geen kritiek maar een simpel gegeven.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 19:10

Percy schreef:
Wat ik daarmee wil zeggen Ikke is dat jij en ik over het algemeen geen ervaring hebben in wat zich afspeelt in de topsport, althans niet uit de eerste hand.

Dat weet je alleen als je er direct bij betrokken bent. Geen kritiek maar een simpel gegeven.

En waarom zou een recreatieruiter die contacten niet kunnen hebben?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 19:18

Waarom kopen mensen een iphone 6 voor 700 als er ook smartphones van 89,- bestaan?
Met beide kun je bellen.

Waarom koopt iemand een BMW als een opel je ook vervoert?

Ik weet wel dat die bmw heel wat fijner rijd, betere wegligging, soepeler stuurt.

Zet mij in een fiat een bmw of formule 1 wagen ik zal er geen race mee winnen, daar kom ik te kort.
Zet die goede coureur in de fiat en hij rijd zo verkeerd nog niet, maar de gp wint hij niet.

Met paarden net zo.
De een loopt wat minder atletisch, de anders is een geboren atleet.
De slechte ruiter kan die atleet nog niet de B proef rijden. De goede ruiter het mindere paard Z,.maar ook dan is het klaar.

Dus betaald die ruiter voor een duur paard om wel verder te komen.

En dat die atleet duurder is dan de gewone beweger lijkt mij dan heel logisch.
En een goed getrainde atleet nog duurder is ook.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 19:31

ikke schreef:
Percy schreef:

En waarom zou een recreatieruiter die contacten niet kunnen hebben?

Dat kan want die contacten heb ik ook als recreatieruiter alleen komt dat uit jouw reactie's niet naar voren. Jij beweert hier dingen die ik nog nooit heb meegekregen in het professionele circuit waar ik ook in rond fladder als bystander

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 20:01

Ikke weet volgens mij niet waar hij het over heeft. Springt van de hak op de tak en gaat ineens dingen typen waar helemaal nergens over gaat of ineens zo wijs gaan typen dat er geen verhaal uit te maken is etc :+

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 20:18

ikke schreef:
Babootje schreef:

Maar die topruiters beginnen niet aan dat paard met, pak 'm beet, 4 jaar. Wie doet het voorwerk dan? Wie neemt de echte risico's?

Wat heeft dit te maken met prijzen voor paarden? En de rest van de vragen? Heb je daar nog een antwoord op?
bruintje123; Denk dat jij het bij het goede eind hebt inderdaad. :j

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 21:30

In de echt hoge paardensport zijn de dieren al gekeurd, voordat ze die hoge sport in gingen, omdat je er geld en tijd aan gaat spenderen. Vervolgens zijn alle blessures bekend en kun je het er dus op gokken.
Maar dan heb ik het over de toppers.

Hier in de omgeving koopt niemand ongekeurd een paard van 15000. Zonde van je geld.

En de discussie over dat ieder paard uiteindelijk grand Prix zou kunnen rijden, dat gaat natuurlijk nergens over.
Niet ieder mens is gebouwd voor de topsport en zo is ook niet ieder paard daarop gebouwd.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 22:07

Haast ieder paard kan een Z proef lopen, al loopt hij al z'n punten op zesjes, maar daarna houd het succes wel op hoor, met de basis paarden.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 22:08

Mee eens, en inderdaad, voor veel paarden is Z het eindstation. Vandaar dat je vanuit de Z ook niet (meer) verplicht over moet bij een x aantal winstpunten :)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 22:28

Tendance schreef:
In de echt hoge paardensport zijn de dieren al gekeurd, voordat ze die hoge sport in gingen, omdat je er geld en tijd aan gaat spenderen. Vervolgens zijn alle blessures bekend en kun je het er dus op gokken.
Maar dan heb ik het over de toppers.

Hier in de omgeving koopt niemand ongekeurd een paard van 15000. Zonde van je geld.

Misschien niet bij jou in de omgeving maar in onze omgeving wel. Paarden kunnen zo naar Amerika zonder de voorgeschiedenis en keuring maar ook naar andere landen en ook binnen België en Nederland.

Zelf meegemaakt en, zoals ik al eerder zei, mij daar ook over verbaasd. Wist tot voor kort niet dat het zo werkte in de handel in paarden met potentie voor de topsport.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 22:34

Gruis schreef:
Mee eens, en inderdaad, voor veel paarden is Z het eindstation. Vandaar dat je vanuit de Z ook niet (meer) verplicht over moet bij een x aantal winstpunten :)

Is dat de enige reden? Of zitten daar meer overwegingen achter.........

Dat niet elk paard dat niveau aankan dat is nog tot daar aan toe. Stukje paard, stukje ruiterkennis, stukje begeleiding; allemaal redenen waarom een combi niet verder komt, maar ook combi's die wel verder zouden kunnen, doen dat niet. Leg eens uit.........
Dat heeft namelijk niet te maken met wat het paard kost of wat het waard zou zijn; ze zijn zelfs niet te koop, ook niet voor die topruiters.

Het blijft toch aardig dat iedereen zo braaf om de hete brij draait en niet durft te benoemen waar het daadwerkelijk om gaat: de juiste sponsors en voldoende geldstromen om het in stand te houden.

Het zijn helemaal niet de paarden of de prijzen ervan om de juiste kwaliteit te kopen die dat bepalen. Het is simpelweg maar voor een selecte groep te betalen (lees: voldoende geldstromen genereren) om je te handhaven op (inter)nationaal niveau. Heeft meer met de rest dan met de koopprijs van het paard te maken.

Wat er voor de rest aan de haren bijgesleept wordt om het volk zoet te houden, is aan datzelfde volk om het te geloven of om er van onder tafel te liggen van het lachen om de poppenkast die wordt opgevoerd.

Blijf vooral geloven dat die toppaarden goud geld kosten. Laten we elkaar vooral wijs blijven maken dat je beneden de 10k geen fatsoenlijk paard kunt kopen (zie andere topics op Bokt) maar ik zie er de prestaties niet mee gemaakt worden.........

Kunnen zeggen dat je een paard van 20k hebt, is voor sommige mensen veel waard......

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 22:44

Ikke: het klopt dat in de top meedraaien geld, heel veel geld kost en dat dit niet voor iedereen is weggelegd. Daar heb je volkomen gelijk in. Startgelden zijn immens hoog en wij weten ook nog niet hoe we dat straks moeten gaan doen.

Maar als je voor dit dilemma komt te staan heb je al een paard gekocht met de juiste kwaliteit.

Jij stelt de volgorde verkeerd. Je hebt de leuke ruiter met het leuke paard en dan komt het geldprobleem, niet andersom

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 22:53

Percy schreef:
Ikke: het klopt dat in de top meedraaien geld, heel veel geld kost en dat dit niet voor iedereen is weggelegd. Daar heb je volkomen gelijk in. Startgelden zijn immens hoog en wij weten ook nog niet hoe we dat straks moeten gaan doen.

Maar als je voor dit dilemma komt te staan heb je al een paard gekocht met de juiste kwaliteit.

Jij stelt de volgorde verkeerd. Je hebt de leuke ruiter met het leuke paard en dan komt het geldprobleem, niet andersom

Huh?? Nu is opeens de prijs van het paard niet meer van belang??

Dat probleem heb je ook als je paard maar 4000 euro gekost heeft. Het hoogste niveau is alleen bereikbaar voor een selecte groep mensen die een financier hebben voor ALLE kosten. De paar centen die het paard daarin kost, zijn peanuts.

Wil je, om welke reden dan ook, niet op dat niveau meedraaien, wat is dan de toegevoegde waarde van een paard van 10k+ als je met een paard van 5k- net zo ver kunt komen.

Dat iemand de kennis niet heeft om dat juiste paard voor die goede prijs eruit te pikken, zegt meer over de persoon dan over de prijs van het paard.
En dan ga ik voor het gemak nog maar even voorbij aan de paarden die naar de kl*te gereden worden door ruiters die wel centen maar geen verstand hebben.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 23:00

Maar in dit item ging het om wat je zou geven voor een paard, dat voldoet aan bepaalde kenmerken.
Ik snap het felle karakter van de reacties van Ikke niet helemaal.
Er is niemand die zegt, dat je voor minder geld heen goed paard kan krijgen.
Vanwaar zo verhit?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 23:23

Tendance schreef:
Maar in dit item ging het om wat je zou geven voor een paard, dat voldoet aan bepaalde kenmerken.
Ik snap het felle karakter van de reacties van Ikke niet helemaal.
Er is niemand die zegt, dat je voor minder geld heen goed paard kan krijgen.
Vanwaar zo verhit?

Laat ik het dan omdraaien: het oog van de meester herkend de kwaliteit, niet het prijskaartje.

Wat je voor een paard geeft is volstrekt niet relevant zolang de koper maar van mening is dat de gevraagde prijs in verhouding tot het geboden paard is.

Er reden ruiters op (ex)manegepaarden mee op internationaal (spring)niveau.
Er zijn hele matige paarden opeens razend populair geworden, enkel omdat een ruiter zich ermee in de kijkerd reed.
Er hebben mensen veel geld betaald voor een, op papier, goed paard maar liepen daar volledig mee vast, tot staatsgevaarlijk aan toe! (datzelfde paard is nu mijn oogappeltje en een schatje om mee te rijden)

Welk paard heeft het meeste gekost?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 23:25

ikke schreef:
Babootje schreef:

maakt dat wat uit?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 23:31

ikke schreef:
Percy schreef:

Huh?? Nu is opeens de prijs van het paard niet meer van belang??

Dat probleem heb je ook als je paard maar 4000 euro gekost heeft. Het hoogste niveau is alleen bereikbaar voor een selecte groep mensen die een financier hebben voor ALLE kosten. De paar centen die het paard daarin kost, zijn peanuts.

Wil je, om welke reden dan ook, niet op dat niveau meedraaien, wat is dan de toegevoegde waarde van een paard van 10k+ als je met een paard van 5k- net zo ver kunt komen.

Dat iemand de kennis niet heeft om dat juiste paard voor die goede prijs eruit te pikken, zegt meer over de persoon dan over de prijs van het paard.
En dan ga ik voor het gemak nog maar even voorbij aan de paarden die naar de kl*te gereden worden door ruiters die wel centen maar geen verstand hebben.

Waar zeg ik dat de prijs van het paard niet meer van belang is? Dan mag je mij eens vertellen waar ik dat zeg want die mening ben ik niet toegedaan.

Je heb wel gelijk dat het oog van de meester de prijs mede bepaalt. Er zijn nu eenmaal mensen (en daar hoor ik niet bij die een paar direct op waarde kunnen schatten. Goede paarden leveren geld op. Dat is zo simpel als wat.

NYC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 23:42

Ik ben gek op de Gribaldi bloedlijn. Als ik nog een paard zou kopen word het een Totilas nakomeling. Het delgend van Totilas is €8.000, dus voor de veulens lopen de prijzen ook aardig op.

Is veel geld, en voor dat geld zijn er héél veel andere 3 jarigen te koop.

Maar ik hen zinnig, als ik iets heb gezien wil ik het zo hebben en niet anders. ;)
Ik wens mezelf heel veel succes;
Ik zoek een Totilas x Jazz, die hengst/ruin is en zwart. Ze zijn er wel, maar dan mag je heel wat neerleggen. Of ze zijn Merie of donker bruin.

Heb 1 op proef gehad, paard bleek niet 100% gezond te zijn, en ik vermoed dat de papieren niet helemaal klopte, het paard bestaat op papier 2 keer.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 00:13

dan ben je blij dat je wakker was toch NYC?