PRE aanschaf advies gevraagd ivm handelaar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FriesWytske

Re: PRE aanschaf advies gevraagd ivm handelaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:05

Ik heb tot nu toe nog nooit een paard hoeven kopen. Omdat mijn familie zelf paarden heeft. Maar bij een veulen en jaarling zou ik ze ook niet keuren. Wil ze wel in beweging in het land zien. Een tweejarige zou ik daarin tegen wel weer klinisch laten keuren.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:20

anneliesdj schreef:
Klinisch keuren bij een veulen of jaarling (of tweejarige) is meestal weggegooid geld en niet in verhouding met de aankoopprijs.
(sorry ik bekijk het zakelijk)

Ik bekijk het vooral uit fokkersoogpunt maar ook zakelijk. Een veulen keuren is totaal geen weggegooid geld wanneer ik als fokker dit betaalt, dus die stelling snap ik niet.
Ik wil mijn veulens gekeurd hebben op de dag dat ze opgehaald worden om achteraf geen problemen te krijgen .Mocht er later iets met het veulen zijn dan was het iig gezond toen het bij mij wegging er kan nl vanalles gebeuren en wat is er dan gemakkelijker om de verkoper hier verantwoordelijk voor te houden ?
Niet alleen voor de zekerheid maar zeker ook voor mijn goede naam,die is niet met geld uit te drukken.
Mijn veulens zijn het qua prijs echt wel waard aangezien het geen ''koopjes'' zijn en van hoge kwaliteit

Ook stoort het me een beetje dat TS nauwelijks reageert op advies maar dat kan natuurlijk omdat ze geen tijd heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:34

Danielle keymel heeft goede pre's te koop. Goed bewegen en volgens mij allen rontgen goedgekeurd, alvorens zij ze in huis wilt halen. Correct me if im wrong. Iig een betrouwbaar persoon! Misschien heeft zij iets voor je?!

Twirrekwpn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 11:41

@paintedblack Dat in nauwelijks reageer komt omdat ik niet de hele dag op bokt zit te kijken en omdat ik ook al lang mijn besluit heb genomen het paard niet te kopen en dit ook al in het topic heb gezegt.
Heb inderdaad in korte tijd 2x een paard gehad. Appalosa van 1 jaar was goed bij aankoop, door een ongeluk op stal waarbij hij een fractuur had thv ogen en oren werd hij onhandelbaar.. PRE niet laten keuren (achteraf heel dom) maar daar heb k wel van geleerd dat ik niet weer een paard wil dat niet gekeurd is.

@denbine: In de advertenties staat niks over röntgen bij deze handelaar

Al contact gehad met Danielle keymel maar heeft op het moment helaas niks voor mij staan.

Voor de duidelijkheid: ik koop het paard niet.
Als hij niet moeilijk had gedaan en het zo makkelijk had geweest om gewoon een kliniek te zoeken die ik wil en met mobiel rontgen naar zijn stal te laten gaan had ik dit gedaan.
Maar dan staat het me eigenlijk nog ergens tegen dat mocht het niet goed zijn hij dit niet wil weten.. En dus het paard klinisch goed verkoopt aan iemand anders. Stel ik kom dat paard hier op bokt weer tegen en weet wat er mis mee is maar de eigenaar heeft niet rontgen gekeurd.. Dat wil ik ook niet..
Geen handel voor mij met deze handelaar.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 13:39

@wenckep het is niet verwijtend bedoeld en als je dat dacht, sorry hiervoor. Het kopen van een goede PRE bij een handelaar kan lastig zijn omdat deze uit Spanje geimporteerd worden en meestal niet op naam staan van de handelaar. Dat betekent ook dat je zonder keuring en verkoopcontract niks te verhalen hebt mocht er iets zijn met je paard. Een goed handelaar , waar jij dus niet geweest bent, probeert zijn klanten tevreden te maken en te houden.
Anders ben je in dit kleine wereldje zo afgewerkt, ik zie zoveel nieuwe handelaren op MP en er gaan er ook steeds weer weg .
Je zult maar net de pech hebben dat het misloopt, dat is serieus een drama maar je kunt hier anderen niet voor behoeden.
Je hebt een goed besluit genomen en ik wens je natuurlijk veel succes toe met een nieuw paard tzt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 13:53

Wij hebben bij onze merens de grote fout gemaakt om haar meetegeven na betaling onder voorbehoud van goedkeuring. Deze keuring zou plaatsvinden op de nieuwe stal. Het resultaat, vrijdag is ze weggegaan dinsdag is ze zwaar kreupel en met een gescheurde rugspier weer afgeleverd. ;( -:(- Was uiteraard afgekeurd wat er in de tussentijd is gebeurt is giswerk, of ze heeft een trailerongeluk gehad en op de nieuwe stal is er iets heel fout gegaan. Dat zowiezo maar is ze daar kreupel aangekomen, maar ze hebben haar toen kreupel alleen in een wei geze waar ze uren heeft lopen rennen van paniek. Heeft ons bijna een half jaar en een hoge dierenarts rekening gekost voor ze weer helemaal ok was.

Een half jaar daarna diende zich eindelijk de voor haar geschikte koper aan. We zijn toen samen met de koper naar een door hem uitgekozen kliniek in onze buurt gegaan. Daar is ze waar we allemaal bij waren volledig gekeurd. Na goedkeuring is er betaald en zijn we meegereden naar het nieuwe adres. Maar een paard dus meegeven zonder ons voor keuring dat nooit meer.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 14:01

paintedblack schreef:
anneliesdj schreef:
Klinisch keuren bij een veulen of jaarling (of tweejarige) is meestal weggegooid geld en niet in verhouding met de aankoopprijs.
(sorry ik bekijk het zakelijk)

Ik bekijk het vooral uit fokkersoogpunt maar ook zakelijk. Een veulen keuren is totaal geen weggegooid geld wanneer ik als fokker dit betaalt, dus die stelling snap ik niet.
Ik wil mijn veulens gekeurd hebben op de dag dat ze opgehaald worden om achteraf geen problemen te krijgen .Mocht er later iets met het veulen zijn dan was het iig gezond toen het bij mij wegging er kan nl vanalles gebeuren en wat is er dan gemakkelijker om de verkoper hier verantwoordelijk voor te houden ?
Niet alleen voor de zekerheid maar zeker ook voor mijn goede naam,die is niet met geld uit te drukken.
Mijn veulens zijn het qua prijs echt wel waard aangezien het geen ''koopjes'' zijn en van hoge kwaliteit

Ook stoort het me een beetje dat TS nauwelijks reageert op advies maar dat kan natuurlijk omdat ze geen tijd heeft.

Omdat veulens over het algemeen niet heel goed in handen zijn en dan lukt het keuren vaak maar half. Daarbij als er echt problemen zijn met zo'n dier dan is het vaak aangeboren en dat zie je dan ook wel aan de algehele verschijning en hoe actief hij is. En dan heb je ook nog het feit dat hij nog 2 of 3 jaar op de weide komt te staan, de kans dat hij daar wat oploopt is veel groter dan de kans dat hij als veulen al wat mankeert.
Daarbij zijn veulens van gemiddelde kwaliteit op het moment niet zo duur en een klinische keuring kost zo'n 200 euro.

Natuurlijk ligt het anders als je op zoek bent naar kwaliteit en een veulen uit een toplijntje koopt incl bijbehorend prijskaartje, maar denk niet dat de gemiddelde bokker daarnaar op zoek is.

Twirrekwpn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 14:18

@ paintedblack heb het niet verwijtend opgevat hoor :) maar omdat je zei dat je het storend vond dat ik niet reageerde dacht ik zal ik het even uitleggen :)
Zie dat jij t meest jonge paarden verkoopt, heb je ook wel eens oudere? in iedergeval zadelmak?

Ik kijk rustig verder naar een PRE, heb geen haast. Er komt vanzelf weer eens wat voorbij wat me echt aanspreekt :)

Twirrekwpn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 15:44

Net weer een waths app van de handelaar gehad met foto's van de keuringspapieren (alles is half leesbaar) Paard is/zou vandaag röntgen gekeurd zijn en zou allemaal klasse 1 hebben... (mocht ik het paard nog willen zou die 1400 euro duurder zijn en foto's overmaken zou mijn kliniek niet doen zegt hij omdat er net foto's gemaakt zijn en ze dan wel naar de cd vragen.... ) T blijft maar vaag..

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 15:58

wenckep schreef:
Net weer een waths app van de handelaar gehad met foto's van de keuringspapieren (alles is half leesbaar) Paard is/zou vandaag röntgen gekeurd zijn en zou allemaal klasse 1 hebben... (mocht ik het paard nog willen zou die 1400 euro duurder zijn en foto's overmaken zou mijn kliniek niet doen zegt hij omdat er net foto's gemaakt zijn en ze dan wel naar de cd vragen.... ) T blijft maar vaag..

Helemaal niet vaag, paard is nu compleet gekeurd voor een andere verkoper en door deze keuring veel meer waard dan aanvankelijk. Gezien de startprijs moest jezelf bepaalde akties ondernemen en dat mocht ook. Jij wilde het echter op jouw manier doen en daar ging hij niet mee akkoord. Paard is nu net zo duur als bij andere stallen waar al gekeurd was.

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 15:59

MM heel apart.. Erg jammer dat er zulke mensen bestaan..

Twirrekwpn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 16:05

Margee: jij hebt een goede ervaring met deze mensen.. Ik helaas niet. Snap dat hij nu goedgekeurd duurder is. Maar als ik dan nog vraag mag ik hem dan nu over laten keuren bij mijn eigen arts zegt hij die doet dat niet omdat er net foto's zijn gemaakt (ik weet dat mijn arts dit wel doet ongeacht wanneer er al foto's zijn gemaakt)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 16:06

Tja, is het vaag of doet de handelaar toch gewoon zijn best voor je maar leg je het zelf negatief uit...

Voor mij als lezer die er buiten staat, kan het prima zo zijn dat de handelaar het gewoon niet goed kàn doen omdat alles dat hij doet bij voorbaat al wantrouwend opgevat wordt :=

Hij heeft dus blijkbaar toch een RX-keuring laten doen omdat jij dat graag wilde, ondanks dat hij het zelf niet wilde, en nog op zijn kosten en vrijblijvend ook.

Dan kan het wel vaag zijn maar je kan ook denken: misschien toch eens een goed gesprek aangaan want hij wil er dus blijkbaar wèl wat voor doen om je tegemoet te komen :)

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 16:08

Vaag verhaal. Goed dat je er niet op ingaat TS.

Helaas zijn er nog te veel mensen die er in trappen. Ook met foto's word er veel gerotzooid. Vooral met kogel chippies zijn sommige erg creatief. Net van een ander hoek de foto maken en de chip is niet meer te zien. En ja dat gebeurd veel :j Waarom? Omdat geld zoals overal een te grote rol speelt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 16:09

wenckep schreef:
Margee: jij hebt een goede ervaring met deze mensen.. Ik helaas niet. Snap dat hij nu goedgekeurd duurder is. Maar als ik dan nog vraag mag ik hem dan nu over laten keuren bij mijn eigen arts zegt hij die doet dat niet omdat er net foto's zijn gemaakt (ik weet dat mijn arts dit wel doet ongeacht wanneer er al foto's zijn gemaakt)

En daarmee zegt hij niet dat het niet MAG.

Jij kan dus prima hierop reageren dat je toch graag een afspraak zou willen maken waarbij jouw arts het paard op jouw kosten bij hem op het terrein komt keuren.

Het lijkt alsof je dènkt dat hij dat niet wil, terwijl je het nooit zo duidelijk gevraagd hebt? :)
Maar dat je het aanneemt doordat hij het ontmoedigt omdat hij het onzin vindt.
Wat zijn goed recht is, en niet inhoudt dat het niet van hem mag :)*

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 16:13

pmarena schreef:
Tja, is het vaag of doet de handelaar toch gewoon zijn best voor je maar leg je het zelf negatief uit...

Voor mij als lezer die er buiten staat, kan het prima zo zijn dat de handelaar het gewoon niet goed kàn doen omdat alles dat hij doet bij voorbaat al wantrouwend opgevat wordt :=

Hij heeft dus blijkbaar toch een RX-keuring laten doen omdat jij dat graag wilde, ondanks dat hij het zelf niet wilde, en nog op zijn kosten en vrijblijvend ook.

Dan kan het wel vaag zijn maar je kan ook denken: misschien toch eens een goed gesprek aangaan want hij wil er dus blijkbaar wèl wat voor doen om je tegemoet te komen :)

Dat is natuurlijk onzin. Er zijn in de handel gewoon ongeschreven regels van wat normaal is en wat niet. Kosten van keuring zijn altijd bij goedkeuring voor de koper en bij afkeuring voor de verkoper. Paard keuren op zijn kosten en vrijblijvend? Ze moest 1400 euro meer betalen. Ik heb op meerdere handelstallen gewerkt en overal ging het hetzelfde. Tuurlijk de verkoper wilde graag bij de eigen arts keuren. Waarom? Omdat hij daarmee een contract had en dat de kosten dan meevielen mocht hij afgekeurd worden. Wij brachten alle paarden zelf richting dierenarts en bij betaling mocht de koper hem meenemen.

Kleine kantekening wat betreft de rontgonologische keuring. dat geld niet voor een lage prijsklasse. Als het om een paard gaat van minder dan 4500 dan snap ik weer wel dat een verkoper geen foto's wilt betalen

Twirrekwpn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 16:14

@pmarena: Ik kan ook te wantrouwig zijn misschien.. Maar als hij zijn best voor mij zou doen had hij misschien kunnen laten weten dat hij het paard toch rontgen zou laten keuren. En mij dan op de hoogte zou willen brengen als het goed is. Dan had ik er al een heel ander idee bij gehad dan zomaar een bericht krijgen dat het paard goedgekeurd is.

Ik heb net ook nog gevraagd (omdat ik wantrouwig ben door 2 paarden in 2 jaar tijd te hebben laten inslapen ben ik extra voorzichtig, was een dure les) Mag ik hem dan evt overlaten keuren door mijn eigen dierenarts. Als hij dan al voor mijn dierenarts bedenkt dat die dat niet doet omdat er net foto's zijn gemaakt vind ik toch raar..

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 16:18

wenckep schreef:
@pmarena: Ik kan ook te wantrouwig zijn misschien.. Maar als hij zijn best voor mij zou doen had hij misschien kunnen laten weten dat hij het paard toch rontgen zou laten keuren. En mij dan op de hoogte zou willen brengen als het goed is. Dan had ik er al een heel ander idee bij gehad dan zomaar een bericht krijgen dat het paard goedgekeurd is.

Ik heb net ook nog gevraagd (omdat ik wantrouwig ben door 2 paarden in 2 jaar tijd te hebben laten inslapen ben ik extra voorzichtig, was een dure les) Mag ik hem dan evt overlaten keuren door mijn eigen dierenarts. Als hij dan al voor mijn dierenarts bedenkt dat die dat niet doet omdat er net foto's zijn gemaakt vind ik toch raar..

Ik vind je helemaal niet te wantrouwig hoor. Hij laat het paard gauw klinisch keuren en zegt dat ie goed is vervolgens laat hij hem gauw rontgonologisch keuring en zegt dat die goed is. Dat is gewoon raar en niet een normale gang van zaken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 16:27

bliver schreef:
pmarena schreef:

Dat is natuurlijk onzin. Er zijn in de handel gewoon ongeschreven regels van wat normaal is en wat niet. Kosten van keuring zijn altijd bij goedkeuring voor de koper en bij afkeuring voor de verkoper. Paard keuren op zijn kosten en vrijblijvend? Ze moest 1400 euro meer betalen. Ik heb op meerdere handelstallen gewerkt en overal ging het hetzelfde. Tuurlijk de verkoper wilde graag bij de eigen arts keuren. Waarom? Omdat hij daarmee een contract had en dat de kosten dan meevielen mocht hij afgekeurd worden. Wij brachten alle paarden zelf richting dierenarts en bij betaling mocht de koper hem meenemen.

Kleine kantekening wat betreft de rontgonologische keuring. dat geld niet voor een lage prijsklasse. Als het om een paard gaat van minder dan 4500 dan snap ik weer wel dat een verkoper geen foto's wilt betalen

Hoezo onzin?

Iedere koper / verkoper bepaalt voor zich wat hij/zij wel of niet wil betalen of bereid is te doen / toe te staan. Ongeschreven regels en algemeenheden staan daar buiten, je spreekt gewoon samen dingen af :)

Als verkoper het paard nu heeft laten keuren dan is dat op zijn kosten geweest en geheel vrijblijvend voor TS, die immers helemaal zelf bepaalt of zij het paard wel of niet wil kopen dus zij hoeft geen cent te betalen van deze kosten. Bovendien ligt de achterdocht van TS er zo dik bovenop dat de handelaar ook wel aanvoelt dat het grote kans is dat dit geen koper wordt :=

Wil ze het paard wel kopen dan kan dat, maar doordat er nu een keuringsrapport bij geleverd wordt is het paard duurder geworden. Net zoals een paard duurder kan worden door andere investeringen die een verkoper er nog in doet :)

Maar dat is alleen als ze het paard koopt dus vooralsnog kost het haar geen cent en kan ze toch de resultaten van de keuring in zien. Dus: vrijblijvend en op kosten van de handelaar daar is niks mee miszegt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 16:30

Share schreef:
Danielle keymel heeft goede pre's te koop. Goed bewegen en volgens mij allen rontgen goedgekeurd, alvorens zij ze in huis wilt halen. Correct me if im wrong. Iig een betrouwbaar persoon! Misschien heeft zij iets voor je?!

Ik wilde net gaan typen dat Danielle mooie paarden heeft... maar zag dat iemand je er al op wees.
Danielle is een eerlijke handelaar, 1 van de weinige!

Blijf haar paarden in de gaten houden zou ik zeggen!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 16:37

wenckep schreef:

Ik heb sterk het vermoeden dat jullie elkaar gewoon niet zo goed liggen :)

Dat de handelaar gewoon een handelaar met 2 poten in de klei is, en dat jij erg voorzichtig en wantrouwend bent geworden en dat je zijn simpele boerenverstand-opmerkingen daarom misschien verkeerd interpreteert.

Jij vraagt iets, hij zegt dat hij het onzin vindt... en jij vat dat op als "dat gaat niet gebeuren" terwijl hij alleen maar zijn mening erover geeft.

Nogmaals: het kan prima zijn dat je terecht een onderbuikgevoel hebt, maar het riekt er naar dat je dingen aan het invullen bent die hij niet daadwerkelijk zegt :)

Is begrijpelijk gezien je niet weer je hoofd wilt stoten, maar misschien is het niet helemaal netjes / rechtvaardig tegenover hem.

Als dit in potentie je droompaard kan zijn dan is het toch zonde als je dat dier laat schieten omdat je niet gewoon duidelijke ja / nee antwoorden afwacht die je niet verkeerd kan interpreteren :)

Misschien is het verhaal van de handelaar wel heel oprecht dat hij nu een rare snuiter van een geïnteresseerde heeft die blijkbaar denkt dat hij niet te vertrouwen is terwijl hij juist zo zijn best doet :P

Sommige mensen die liggen je gewoon minder, daar lijkt je constant langs te praten en elkaar verkeerd te begrijpen :P

En vergeet niet: Bij elke verkoper kan je een perfect paard maar ook een kat in de zak kopen, je kan pech en je kan mazzel hebben :)

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 16:41

Nu verkoopt de handelaar het paard.
De persoon die het paard koopt...verkoopt het paard ook door.
Er gaat iemand kijken. Alles is in orde medische goedkeuring enz.
En die persoon koopt het paard.

Een goed gekeurde pre dus.

Wat ik ermee wil zeggen dat TS en vele andere, een paard kopen die bv eerder bij een "slechte" handelaar heeft gestaan.
En daar weet je dan niks van....

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 16:43

Als hij oprecht is waarom dan niet transparant zijn? Als je een klant hebt die over keuren praat, dan ga je niet achter haar rug om keuren. Heeft niks met boeren nuchterheid te maken. Het heeft er alle schijn van dat de verkoper geen andere dierenarts erbij wil.

Maar ok. Stel TS koopt het paard toch. Dan zou ik als ik haar was eens over een verkoop contract beginnen mbt gebreken, ocd, straalbenen enz. Kijken wat voor reactie je dan krijgt.

En ja er kan altijd alsnog iets mis zijn met je paard, maar dat heet risico lopen. Met keuren door eigen dierenarts beperk je risico's.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 16:47

anneliesdj schreef:
Laurie schreef:

Achja, alles kan natuurlijk maar volgens mij zijn dit meer spookverhalen dan dat er mensen zijn die dit daadwerkelijk hebben meegemaakt.

Wij hebben ooit een jong paard laten keuren, werd goedgekeurd maar bleek een zenuwsnede te hebben vanwege hoefkatrol. Dus nee, geen spookverhaal. Was gewoon een regeling tussen verkoper en dierenarts.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 16:48

wenckep schreef:

Dus blijf je de man wantrouwen, wat hij ook zegt of doet. Zelfs de foto's van een andere DA geloof je niet......Jullie strijken elkaar gewoon tegen de haren in.
Bovendien, wat had jij goedgekeurd gevonden...? alleen maar 1tjes? En dan had hij de keuring dus moeten betalen als jij niet tevreden bent met het resultaat. Gezien de prijs die hij vraagt voor de paarden, een hele aanslag op zijn winst. En de klinische keuring geloofde je ook al niet, dat kan dan toch niet goed gaan in een gesprek?!?!
Ik heb zijn DA gesproken, ik kwam net aan nadat mijn Flappie klinisch was gekeurd. Hij gaf aan dat hij ten volle achter zijn beslissing stond en dat ik contact mocht opnemen als het anders blijkt te zijn.
Bovendien is zijn gebitje al behandeld en komt de hoefsmid nog.....

Trouwens, ik heb ook best wel een paar dure lessen gehad. In geld en in verdriet, helaas gebeurt dat heel veel met paarden en mensen lees ik hier op Bokt. Een hond mag best een beetje mank lopen, voor een paard heeft dat vaak hele andere gevolgen.
Ik ga nu hopen op betere tijden met Flappie!!!!