ik heb er een vw golf station of Peugeot 308 station voor en heb een 1,5 paards trailer. Beide trekken hem prima en mogen ook op B rijbewijs dus het is echt niet zo dat alleen hele zware auto's veilig trekken
een middelzware kan ook prima. Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
ik heb er een vw golf station of Peugeot 308 station voor en heb een 1,5 paards trailer. Beide trekken hem prima en mogen ook op B rijbewijs dus het is echt niet zo dat alleen hele zware auto's veilig trekken
een middelzware kan ook prima.
BjornB schreef:De regelgeving rondom het rijden met een aanhanger is 19 januari 2013 veranderd. De datum van het behalen van het rijbewijs is hierbij afhankelijk. Je mag altijd een aanhanger tot 750 kilo maximum massa altijd zonder E rijbewijs rijden. Daarnaast mag je ook een grotere aanhanger erachter hangen, alleen mogen de toegestane maximum massa van de auto+de aanhanger, op de kentekenpapieren, opgeteld niet boven de 3500 kilo uit komen.
voorbeeld wat wel mag:
auto toegestane maximum massa + toegestane maximum massa = totaal/treingewicht
auto 2100 kilo + aanhangwagen 1300 kilo= totaal/treingewicht 3400 kilo
voorbeeld wat niet mag:
auto 2300 kilo + aanhangwagen 1300 kilo= totaal/treingewicht 3600 kilo
totaalgewicht is dus te zwaar.
Ook heb je een nieuwe categorie voor het E rijbewijs te weten B+. dan krijg je een code 96 op je rijbewijs. Hier is het treingewicht ook beperkt, maar het examen is hetzelfde als een gewoon B-E examen.
Het B-E rijbewijs heeft als enige beperking dat de aanhanger dat de aanhanger alleen geen hogere maximum massa mag hebben dan 3500 kilo. (voor 19 januari 2013 het rijbewijs gehaald geld er geen maximum gewicht.)
.
als student heb ik geen geld voor een 4 x 4 dus de middelzware willen dan ook prima!
en bijzondere verrichtingen vielen alles mee. Ik was zo bezig met die aanhanger dat m'n instructeur zich tijdens dag 1 af vroeg of ik wel m'n B had gehaald
Ik zag gewoon stoplichten over het hoofd en maakte echt domme fouten. Uiteindelijk het slagingspercentage van 95% van die rijschool wel hoog gehouden door in één keer te slagen. Nu trouwens nergens last van hoor, ben geen gevaar op de weg
Trailer kan ik wel altijd gebruiken!
in 4 lessen. Ben met iets ouder dan 17 geslaagd voor mijn gewone rijles, en toen ik 18 werd meteen de E gedaan! Ik vond het best meevallen, had ook al wel een paar keer geoefend. Ik had gedacht dat ik heel veel moeilijke dingen moest doen, maar ik hoefde alleen maar achter uit te rijden haha
De bocht achteruit is wel lastig, maar veel oefenen dan komt het allemaal goed!
BeauWertz schreef:ik volg mee
ik wil/moet het ook E gaan halen ik heb begin deze zomer mn B gehaalt, en sinds kort is er een nieuwe regel dat (ging pas dit jaar in, en geld alleen voor de mensen die in de afgelopen 2 jaar hun B haalde ook zoiets raars) je met B dus niet meer boven de 750kg mag zitten met je aanhanger dwdz ik moet voor mn trailer incl paard E erbij halen en nu is het zo dat ik met paard op school moet wezen en mijn ouders (door beroep in horeca) niet altijd vrij krijgen voor mij en knol naar school te brengen.....
ik heb wel al in de tussentijd stiekem (met mam ernaast) met mn knollie naar de trainingen buitenhuis gereden. dus ik kan wel al het een en andere (ook achteruit zetten, kan mn moeder namelijk niet)...
maarja ik volg dus even om meeteleren/lezen van jullie tipsBjornB schreef:De regelgeving rondom het rijden met een aanhanger is 19 januari 2013 veranderd. De datum van het behalen van het rijbewijs is hierbij afhankelijk. Je mag altijd een aanhanger tot 750 kilo maximum massa altijd zonder E rijbewijs rijden. Daarnaast mag je ook een grotere aanhanger erachter hangen, alleen mogen de toegestane maximum massa van de auto+de aanhanger, op de kentekenpapieren, opgeteld niet boven de 3500 kilo uit komen.
voorbeeld wat wel mag:
auto toegestane maximum massa + toegestane maximum massa = totaal/treingewicht
auto 2100 kilo + aanhangwagen 1300 kilo= totaal/treingewicht 3400 kilo
voorbeeld wat niet mag:
auto 2300 kilo + aanhangwagen 1300 kilo= totaal/treingewicht 3600 kilo
totaalgewicht is dus te zwaar.
Ook heb je een nieuwe categorie voor het E rijbewijs te weten B+. dan krijg je een code 96 op je rijbewijs. Hier is het treingewicht ook beperkt, maar het examen is hetzelfde als een gewoon B-E examen.
Het B-E rijbewijs heeft als enige beperking dat de aanhanger dat de aanhanger alleen geen hogere maximum massa mag hebben dan 3500 kilo. (voor 19 januari 2013 het rijbewijs gehaald geld er geen maximum gewicht.)
.
Yvank_ schreef:Je hoeft echt niet perse een 4x4 ervoor te hebben om veilig op pad te kunnenik heb er een vw golf station of Peugeot 308 station voor en heb een 1,5 paards trailer. Beide trekken hem prima en mogen ook op B rijbewijs dus het is echt niet zo dat alleen hele zware auto's veilig trekken
een middelzware kan ook prima.
sneeuwpop schreef:Maar met je e rijbewijs moet je wel doorrijden en niet in je achterhoofd houden dat jij straks een paard wil vervoeren.
Eenmaal een rijbewijs en paard in de trailer is het idd belachelijk langzaam door de bochten, geen gas voordat de trailer recht achter de auto staat en zoveel mogelijk uitrijden ipv remmen.
Ik ben de eerste keer gezakt omdat ik te voorzichtig reed. Morris schreef:Ik stam uit de tijd dat je met een schamelwagen moest rijden. En achteruit rijden met zo'n ding vond ik heel lastig doordat de wagen ook een 'stuur' heeft.
Eerste keer gezakt, juist ja foutje bij achteruit rijden.
Tweede keer geslaagd.
Maar goh, wat is een tandemasser dan een eitje om achteruit mee te rijden.
Hoeveel mag je auto nou precies trekken? Als je auto 1100 kilo mag trekken. Mag hij dan een tweepaardstrailer trekken met 1 paard erin?
trailer weegt 600 en paard 500 dus is inderdaad niet te doen. Maar, mag het? De regel is dus dat het om het totale laadvermogen gaat?