Aanmaning voor dagvaarding

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bliver

Re: Aanmaning voor dagvaarding

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 07:26

gewoon niet op reageren. je hebt niks aangetekend gekregen toch? Dan heb je helemaal niks ontvangen toch? Heel simpel

DearDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 11:57

Nee niks aangetekend, gewoon een mailtje met de vraag of ik wil betalen.
Ze doen net alsof ze me nog nooit hebben gesproken :')
Dus ik ga inderdaad nergens op reageren of het moet aangetekend zijn, stelletje gekke

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 12:03

ok prima toch dan heb je niks gekregen en weet je van niks

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 12:10

Verkijk je daar niet op. in dit geval gaat het per e-mail maar wanneer post stelselmatig naar het juiste GBA adres gestuurd wordt en jij aan komt zetten met een verhaal dat je alleen die post nooit ontvangen hebt ga je dat niet redden. Met een deugdelijke verzendadministratie aan de zijde van de wederpartij is de kans groot dat je daar het onderspit delft.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 12:25

heb je al een klacht neergelegd bij de DA-praktijk?
hier het van je af schrijven helpt niet.

DearDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 12:53

Heb contact gehad met een paardenadvocaat en die zegt hetzelfde als bokt.
Heb meerdere malen om bewijsstukken gevraagd en die vraag negeren ze.
Zolang ik niet krijg waar ik om vraag, terwijl op hun eigen site staat dat zij dat moeten geven, reageer ik niet meer en krijgen ze al helemaal geen geld.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 13:06

Heb je hier ooit niet een topic geopend dat je het paard hebt gekocht? daar staan ook datums in, die niet meer aan te passen zijn, dus kun je misschien ook gebruiken? Beetje ver gezocht, maar toch...
En misschien heb je nog wel datums van overschrijving chip registratie en betaling daarvan. En heb je het paard gekocht, dan misschien aantonen met groot bedrag opgenomen of overgeschreven.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 15:16

Ik begin te vermoeden dat het een luguber incassobureau is. Deze bureaus zijn tegenwoordig erg populair. Zolang je niks zwart op wit hebt qua datums niets betalen. Is er een instelling boven de DA praktijk waar je terecht kan met je klacht?

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 16:53

purny schreef:
Ik begin te vermoeden dat het een luguber incassobureau is. Deze bureaus zijn tegenwoordig erg populair. Zolang je niks zwart op wit hebt qua datums niets betalen. Is er een instelling boven de DA praktijk waar je terecht kan met je klacht?

Die kunnen niet verzinnen dat tsj haar paard toen koliek heeft gehad hoor. Die verzinnen altijd gewoon wat als ren telefoon rekening ofzo

DearDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 17:11

nee heb geen topic over het kopen van mijn merrie geopend. Paard is contant betaald, was geen groot bedrag ivm onhandelbaar gedrag van paard :+ :D
Valt overigens best mee, rijden kinderen van 10 zo mee weg :') Maar ik heb ook het idee dat het niet zo'n serieus incasso bureau is en omdat de oude eigenaar de rest niet betaald ze het nu op mijn bord willen leggen.
Dat feestje gaat mooi niet door :n

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 17:25

Is de laatste mail precies hetzelfde als de eerste maar dan met de huidige datum?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 00:47

M_i_R schreef:
Verkijk je daar niet op. in dit geval gaat het per e-mail maar wanneer post stelselmatig naar het juiste GBA adres gestuurd wordt en jij aan komt zetten met een verhaal dat je alleen die post nooit ontvangen hebt ga je dat niet redden. Met een deugdelijke verzendadministratie aan de zijde van de wederpartij is de kans groot dat je daar het onderspit delft.

Euh nee, dat hebben wij aan den lijve ondervonden.
Verzendadministratie is tot op een paar weken nauwkeurig te noemen :+

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 11:44

anneliesdj schreef:
M_i_R schreef:

Euh nee, dat hebben wij aan den lijve ondervonden.
Verzendadministratie is tot op een paar weken nauwkeurig te noemen :+

Dat is fijn voor jullie :) maar niet de standaard praktijk. Verder is het per instantie sterk afhankelijk hoe nauwkeurig de verzendadministratie is, dus roepen dat 'het niet zo is' omdat in jullie geval het mogelijk anders is geweest lijkt me wat voorbarig. De reden dat ik dit aan TS voorhoud, is dat mensen heel snel geneigd zijn om te roepen dat je middels struisvogelpolitiek ver kan komen, zolang er niks aangetekend verzonden wordt. Dat is eenvoudigweg niet zo en kan mogelijk de problemen voor TS alleen maar groter maken.

Hierbij een korte verwijzing naar wat standaardjurisprudentie op dit punt. Op rechtspraak.nl zijn nog diverse andere uitspraken te vinden.

"In beginsel is het aan de inspecteur om aannemelijk te maken dat de aanmaning op het adres van de belastingplichtige is ontvangen of aangeboden, dan wel dat de aanmaning de belastingplichtige anderszins heeft bereikt. De omstandigheid dat per post verzonden stukken in de regel op het daarop vermelde adres van de geadresseerde worden bezorgd of aangeboden, rechtvaardigt evenwel het vermoeden van ontvangst of aanbieding van de aanmaning op dat adres. Dit brengt mee dat de inspecteur in eerste instantie kan volstaan met het bewijs van verzending naar het juiste adres. Het ligt vervolgens op de weg van de belastingplichtige voormeld vermoeden te ontzenuwen. Hiertoe is niet vereist dat de belastingplichtige aannemelijk maakt dat de aanmaning niet op zijn adres is ontvangen of aangeboden; voldoende is dat op grond van hetgeen de belastingplichtige aanvoert ontvangst of aanbieding redelijkerwijs moet worden betwijfeld (vgl. HR 25 oktober 2002, nr. 36898, BNB 2003/14, onderdeel 3.2.4). Het staat de feitenrechter vrij om zodanige twijfel gerechtvaardigd te achten op grond van naar zijn oordeel geloofwaardige ontkenning door de belastingplichtige dat de aanmaning op zijn adres is ontvangen of aangeboden. Slaagt de belastingplichtige erin eerdergenoemd vermoeden te ontzenuwen, dan zal de ontvangst of aanbieding van de aanmaning slechts aannemelijk geoordeeld kunnen worden indien de inspecteur daarvan nader bewijs levert.

Het vetgedrukte gedeelte heb ik ook al terug zien komen in civiele zaken, en dus niet uitsluitend in het bestuursrecht. Feitelijk sta je in dat geval met 1-0 achter voordat de zaak goed en wel begonnen is aangezien je de taak krijgt een vermoeden te ontzenuwen. Helaas erg krom want als je als burger andersom moet aantonen dat je stukken tijdig hebt ingediend krijg je vaak wel het 'aangetekend verzenden- verhaal' naar je hoofd geslingerd.

Mochten ze echt vervelend worden TS dan kan je altijd even langs het juridisch loket lopen. Soms kunnen ze je direct helpen, anders kunnen ze je eventueel ook doorverwijzen naar een advocaat. Of dit in jouw geval uit kan, kan ik niet beoordelen aangezien gesubsidieerde rechtsbijstand door de Raad voor Rechtsbijstand inkomensafhankelijk is. Maar ook daarover kan het JL je meer vertellen.

Succes en hopelijk ben je er snel vanaf!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 12:01

Het klinkt allemaal een beetje vaag TS! Ik heb een keer incasso op mijn dak gehad en ik heb 1x zelf een incassobureau in moeten schakelen (en later zelfs een advocaat). Alles ging altijd via de post! Al wenste ik dat ze destijds wel via de mail hadden gewerkt, dat had me een hoop geld gescheeld (we waren verhuisd, DA stuurde pas weken later de rekening van een consult, en huidige bewoners gooiden onze post weg. Nadat ze geen response hadden gehad op de aanmaningen, werd ik opeens gebeld door het incassobureau. Ik schrok me dood, wij wisten nergens van en de rekening was inmiddels bijna verdrievoudigd. Dat was een duur grapje...). En toen ik zelf het incassobureau in had geschakeld, gingen alle officiële brieven aangetekend naar de wanbetalers.

In het dik gedrukte stuk staat dat ze aan moeten kunnen tonen dat de stukken naar het juiste adres zijn verstuurd. Dit kan je alleen aantonen d.m.v. aangetekende brief, of wanneer je een Track&Trace code hebt. Anders kan ik ook wel zeggen dat ik tig brieven heb gestuurd en gewoon wat uitdraaitjes maken in Word met verschillende data.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 12:06

Dat is de grap dus: dat hoeft NIET per aangetekende post of Track&trace. Een deugdelijke verzendadministratie is voldoende.

Het is toch spijtig dat Bokt zo ongelofelijk hardleers kan zijn. Ik geef het op en ga weer verder met mijn werk. TS succes en laat je niks wijs maken, bij vragen kan je het beste even langsgaan bij het JL. Voor korte vragen staat mijn PB-box open :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 12:10

Juridisch Loket inderdaad.

Daarnaast was je, toen dit gebeurde, 16 jaar oud. Als 16 jarige heb je nog niet de beslissingsbevoegdheid voor een dergelijke dure behandeling bij de DA. De eigenaar is hoofdelijk aansprakelijk.

Je kunt een briefje sturen naar het incassoburo waarin je aangeeft dat je gezien je leeftijd niet aansprakelijk bent voor de vordering en dat ze bij XXXX moeten zijn.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 12:14

Apple schreef:
Juridisch Loket inderdaad.

Daarnaast was je, toen dit gebeurde, 16 jaar oud. Als 16 jarige heb je nog niet de beslissingsbevoegdheid voor een dergelijke dure behandeling bij de DA. De eigenaar is hoofdelijk aansprakelijk.

Je kunt een briefje sturen naar het incassoburo waarin je aangeeft dat je gezien je leeftijd niet aansprakelijk bent voor de vordering en dat ze bij XXXX moeten zijn.

dat ts toen 16 was had ik nog helemaal niet begrepen! dan sta je helemaal sterk indd

Tinkers4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 12:16

M_i_R schreef:
Dat is de grap dus: dat hoeft NIET per aangetekende post of Track&trace. Een deugdelijke verzendadministratie is voldoende.

Het is toch spijtig dat Bokt zo ongelofelijk hardleers kan zijn. Ik geef het op en ga weer verder met mijn werk. TS succes en laat je niks wijs maken, bij vragen kan je het beste even langsgaan bij het JL. Voor korte vragen staat mijn PB-box open :)

Waarom zegt juridisch loket dan wel dat dat zo is? Ik heb in een vergelijkbare situatie gezeten. Ook nooit aanmaning oid ontvangen. Juridisch loket heeft zelf geholpen met opstellen van de brief en gaven daarin aan dat het bedrijf moet kunnen aantonen dat jij het hebt ONTVANGEN en niet dat ze het hebben verstuurd. Deugdelijke verzendadministratie was volgens JL niet afdoende. Ze hoeven het niet aangetekend te versturen maar moeten wel kunnen bewijzen dat jij het ontvangen hebt.

Heb meerdere mensen van het juridisch loket gesproken en die zeiden dit allemaal. Dan zal er toch wel een kern van waarheid inzitten?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 12:17

Het is wellicht ook maar net wat onder 'deugdelijke verzendadministratie' valt.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 12:34

Bij twijfel zou ik toch echt de uitspraak van de HR aanhouden en niet het advies van het juridisch loket ;)
Het komt vaak voor dat een verzendadministratie niet zo deugdelijk is als een bedrijf wil laten voor komen, dat kan. Maar zeker waar het aankomt op overheidsinstanties, maar ook bijvoorbeeld het Zorgkantoor, is het zo dat je als burger vaak aan het kortste end trekt op basis van o.a. bovengenoemde uitspraak.

Het JL is een prima instantie om je vraag neer te leggen. Maar in de juristerij is het nu eenmaal zo dat 'het er vanaf hangt'. Feiten en omstandigheden verschillen zo per casus dat het advies in de ene zaak totaal niet aan kan sluiten bij een andere casus, die voor een leek op het oog volledig identiek kan zijn. wanneer het JL meent dat de zaak te complex is voor haar, zullen ze je doorverwijzen. Sommige advocatenkantoren hebben ook een gratis spreekuur. In dat geval kan je er ook voor kiezen om éérst naar dat spreekuur te gaan, te bespreken hoe ingewikkeld de kwestie is, en indien de advocaat meent dat rechtsbijstand door een advocaat noodzakelijk is alsnog naar het juridisch loket te gaan voor een doorverwijzing naar die advocaat (of een andere natuurlijk, wat de client zelf wil :) ). het voordeel van een doorverwijzing van het JL is namelijk dat dit tot korting op de kosten voor de advocaat kan leiden.

Hoe dan ook vond/vind ik het erg riskant om een advies de ruimte in de slingeren dat TS de boel de boel kan laten zolang ze niks aangetekends ontvangen heeft en wilde ik daar wel een kanttekening bij plaatsen. Niet alleen voor TS maar ook voor anderen die misschien in de toekomst in een vergelijkbare situatie zitten en in dit topic terecht komen :)

nog even een toevoeging:
http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBDOR:2012:BY1823

"In geval de geadresseerde zich op het standpunt stelt dat hij een niet aangetekend verzonden brief van het bestuursorgaan niet heeft ontvangen, is het naar vaste jurisprudentie van de Centrale Raad van Beroep (hierna: CRvB) in beginsel aan het bestuursorgaan om aannemelijk te maken dat het desbetreffende stuk op het adres van de geadresseerde is ontvangen.

Bij een verzending per reguliere post via TPG NV als wettelijk geregelde universele postdienst die aan de bij en krachtens de Postwet gestelde eisen, waaronder die over de kwaliteit van de postbezorging, dient te voldoen, kan het bestuursorgaan volstaan met het aannemelijk maken van verzending naar het juiste adres. Verzending per reguliere post rechtvaardigt immers het vermoeden van ontvangst van het verzonden stuk op dat adres.
Het bestuursorgaan is daarin in ieder geval geslaagd als het besluit is voorzien van een juiste adressering, een verzenddatum, er sprake is van een deugdelijke verzendadministratie en niet is gebleken van recente problemen bij de verzending van poststukken, zo volgt uit bijvoorbeeld de uitspraak van de CRvB van 10 juli 2012, LJN BX1131. Dit sluit niet uit dat ook op andere wijze het bestuursorgaan verzending aannemelijk kan maken, zo volgt uit bijvoorbeeld de uitspraak van de CRvB van 25 april 2012, LJN BW4573."

Uit dit stukje blijkt dus dat aangetekend zeker niet de enige manier is om aan te tonen dat iets daadwerkelijk verzonden is.

Schrale troots: bij een zoektocht naar jurisprudentie zijn ook genoeg zaken de vinden waarin de rechter de verzendadministratie niet deugdelijk genoeg vindt dus er is nog hoop! ;)

Moraal van het verhaal blijft overigens hetzelfde: ga bij problemen naar het juridisch loket. Zij kunnen je in de goede richting helpen :))

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 12:53

M_i_R schreef:

Edit: Vorige reactie verwijderd, ik zie dat je nog een uitgebreide post hebt geplaatst met meer toelichting :)

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 12:56

joyce2 schreef:
M_i_R schreef:

Edit: Vorige reactie verwijderd, ik zie dat je nog een uitgebreide post hebt geplaatst met meer toelichting :)

zou indd bigbusiness zijn en erg makkelijk geld verdienen

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 13:02

Ik zag het al helemaal voor me: gewoon lekker in een avondje een verzendadministratie in elkaar flansen, je kan de adressen, data en namen zo veranderen en hoppa, opeens sta je in je recht! En de arme slachtoffers lekker betalen, want die hebben geen poot om op te staan "want de tegenpartij heeft de verzendadministratie netjes in orde hoor".

Bij mij is altijd op het hart gedrukt (zowel door Juridisch Loket, als door verschillende advocaten), dat je brieven aangetekend, of op zijn minst met Track&Trace moet verzenden, omdat je anders geen poot hebt om op te staan.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 13:26

joyce2 schreef:
Ik zag het al helemaal voor me: gewoon lekker in een avondje een verzendadministratie in elkaar flansen, je kan de adressen, data en namen zo veranderen en hoppa, opeens sta je in je recht! En de arme slachtoffers lekker betalen, want die hebben geen poot om op te staan "want de tegenpartij heeft de verzendadministratie netjes in orde hoor".

Bij mij is altijd op het hart gedrukt (zowel door Juridisch Loket, als door verschillende advocaten), dat je brieven aangetekend, of op zijn minst met Track&Trace moet verzenden, omdat je anders geen poot hebt om op te staan.

toch gebeurt het genoeg en er zijn ook nog eens veel mensen die gewoon blindelings van die neprekeningen betalen. alleen als je vraagt om alle brieven haken ze af en hoor je niks meer

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 13:29

joyce2 schreef:

Don't get me wrong: brieven áán dergelijke instanties adviseer ik ook zeker aangetekend, of per e-mail/per fax vooruit te versturen zodat je een bevestiging in handen hebt van de door jou verzonden brief. :)