Paard verkopen maar geen chip, wel paspoort.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 22:13

Vertel mij dan eens waar die chip dan voor is, een oneliner is snel geplaatst. Misschien kom ik terug van mijn standpunt. Dus: overtuig mij!

ralphtdw

Re: Paard verkopen maar geen chip, wel paspoort.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 22:16

Je weet toch zelf ook wel waar de chip voor is en moet ik dat uitleggen word niks voor niks een plakker in je paspoort geplakt om te laten zien dat het bij dit paard hoort.
maar dat er mensen mee gaan rommelen ja dat gebeurd overal mee.
Nee de chip word gewoon voor de lol geplaatst en heeft niks te betekenen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 22:17

ralphtdw schreef:
Je weet toch zelf ook wel waar de chip voor is en moet ik dat uitleggen word niks voor niks een plakker in je paspoort geplakt om te laten zien dat het bij dit paard hoort.
maar dat er mensen mee gaan rommelen ja dat gebeurd overal mee.
Nee de chip word gewoon voor de lol geplaatst en heeft niks te betekenen

Nee dat is te makkelijk, ik wil van jou horen waar die chip voor is. Geen aannames doen dat ik iets weet, misschien heb ik het wel helemaal mis :+

Nogmaals: overtuig mij!

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 22:21

Hmmz.
Ik zou zeggen zoek op internet :+.
dan zul jij vast de enige zijn die niet weet waar een chip voor dient.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 22:23

ralphtdw schreef:
Hmmz.
Ik zou zeggen zoek op internet :+.
dan zul jij vast de enige zijn die niet weet waar een chip voor dient.

Toch jammer dat je het niet wilt uitleggen. Ik voel altijd een drive om mensen die om uitleg vragen dit ook te geven. Zo te zien zit helaas niet iedereen in elkaar. Gemiste kans. Jammer. Heel erg jammer.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 22:30

Hoezo moet ik gaan uitleggen waar een chip voor dient.
Iedereen weet dat toch.
maar als jij een chip waardeloos vind dan kan ik jou het niet uitleggen en bespaar ik mij de moeite.
Want jij vind dat de chip niet werkt en niet goed is voor het paard. Wat moet ik er dan aan toevoegen.
van ja je hebt gelijk de chip is gewoon geld klopperij en is een sieraad voor in je paard.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 22:33

ralphtdw schreef:
Iedereen weet dat toch.
maar als jij een chip waardeloos vind dan kan ik jou het niet uitleggen en bespaar ik mij de moeite.
Want jij vind dat de chip niet werkt en niet goed is voor het paard. Wat moet ik er dan aan toevoegen.
van ja je hebt gelijk de chip is gewoon geld klopperij en is een sieraad voor in je paard.

Nogmaals, geen aannames doen dat "iedereen dat weet".
Stel dat ik dat niet weet, ik ben compleet blanco, of ik heb een - in jouw ogen - verkeerd beeld, wat ga jij me vertellen waar die chip voor dient om mij van mening te laten veranderen? Maakt niet uit of je denkt dat het zin heeft of niet. Maar een oneliner neerkwakken en een ander het vervolgens zelf laten uitzoeken, vind ik een heel goedkope manier van discussieren reageren.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 22:43

Ik vind het heel wat anders als het iets is wat veel mensen niet weten.
maar de meeste mensen weten wat een chip voor dient en dat weet jij ook.
Dus dan is het niet van stel dat ik het niet weet.
Want jij weet het en daarom leg ik het niet.
en ja dat jij er niet mee eens bent met de chip of dat het niet werkt of dat het slecht is voor het paard dat is dan jouw keuze.
Ik sta er wel achter ook al zal er vast en zeker een betere manier zijn dat ze er niet mee kunnen rotzooien.
maar 9 van de 10 keer kun je er van uit gaan dat de chip juist is en je de juiste papieren erbij krijgt.
Heeft jou paard geen chip dan weet je helemaal niets.
dan kun je toch alles veranderen.
en dat zal vast nog wel gedaan worden en al helemaal.toen de chip net nieuw was dat de paarden in eens een stukje jonger waren. Die geen papieren hadden.
Want als de chip niet bestond dan had je een Nog veel groter puin hoop gehad.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 22:45

ralphtdw schreef:
Iedereen weet dat toch.

Dat is niet echt iemand van jou mening overtuigen. Cassidy staat juist duidelijk open voor discussie, en zelf heeft ze erg goede argumenten. Je zou eigenlijk op school moeten leren hoe je anderen van jou mening moet overtuigen, bijvoorbeeld:
"Ik vind een chip beter dan brandmerken e.d., omdat dit makkelijker is om in een systeem te plaatsen. Merken zijn misschien lastiger te scannen dan een chip, en met tijd eroverheen zal zo'n merk vervagen."

Dit is overigens een verzonnen argument, maar zoiets zou je moeten zeggen als je iemand van jou mening wil overtuigen. (i.e. je mening onderbouwen, wat scholen kinderen niet goed leren)
Cassidy heeft mij van haar mening overtuigd nu, en ik ben het met haar eens grotendeels. Dat is je einddoel. Je kunt niet zomaar een discussie instappen zonder argumenten, aangezien zoiets als dit bijna altijd zal gebeuren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 22:57

ralphtdw schreef:
Ik vind het heel wat anders als het iets is wat veel mensen niet weten.
maar de meeste mensen weten wat een chip voor dient en dat weet jij ook.
Dus dan is het niet van stel dat ik het niet weet.
Want jij weet het en daarom leg ik het niet.
en ja dat jij er niet mee eens bent met de chip of dat het niet werkt of dat het slecht is voor het paard dat is dan jouw keuze.
Ik sta er wel achter ook al zal er vast en zeker een betere manier zijn dat ze er niet mee kunnen rotzooien.
maar 9 van de 10 keer kun je er van uit gaan dat de chip juist is en je de juiste papieren erbij krijgt.
Heeft jou paard geen chip dan weet je helemaal niets.
dan kun je toch alles veranderen.
en dat zal vast nog wel gedaan worden en al helemaal.toen de chip net nieuw was dat de paarden in eens een stukje jonger waren. Die geen papieren hadden.
Want als de chip niet bestond dan had je een Nog veel groter puin hoop gehad.

De chip is niet voor de sport en voor het identificeren van de leeftijd van sportpaarden, of dat er ineens paard X de papieren krijgt van paard Y, of een aantal jonger is dan hij werkelijk is. Want dat gesjoemel met leeftijden, daar kan ook zonder chip een stokje voor gestoken worden. Door bijv. de Irisscan, door het DNA identificeren van de dieren, door brandmerken. En ook zonder chip heeft een dier kruinen op zijn vacht die uniek zijn voor het specifieke dier, littekens, aftekeningen. Valt allemaal in kaart te brengen, is allemaal even duidelijk en specifiek voor dat dier.

De chip is voor de voedselveiligheid. Paardenvlees dat in de humane voedselketen gaat belanden. In het verleden kon er ontheffing worden aangevraagd voor paarden die daar niet in gingen belanden. Ook nu nog: kopie van een paspoort aanvragen en het dier kan niet meer de voedselketen in.
Dan van mijn kant de vraag: waarom moet ik een chip in een paard laten jassen dat ik hoe dan ook niet de menselijke voedselketen in wil hebben, en waar ik geen wedstrijden mee ga rijden? Een paard dat ik eventueel zelf heb gefokt, precies weet hoe oud ze is, wat er mee is gebeurd? Waarom krijg ik die keuze niet?

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 23:22

Leuk hoor zo'n discussie :P Maar als iemand nog antwoorden heeft op mijn vragen zou ik dat erg fijn vinden :o

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 23:27

Voordat we antwoorden kunnen geven op jouw vragen zul je moeten antwoorden op de vragen die in dit topic zijn gesteld, omdat daar het rest van het advies van af gaat hangen. Bijv. of het paspoort dat al bij het dier zit bijv. dat medische hoofdstuk heeft.

En dan is de prijs van het chippen is afhankelijk van DA, of van de chipper, exacte prijzen kunnen we hier niet noemen. Dus lijkt het me het meest efficient als je direct contact opneemt met degene die de chip gaat plaatsen. Zij kunnen je duidelijke en exacte informatie geven over prijs en vervolgtraject. Dat kunnen wij hier niet geven, daar moet je toch echt bij de personen in kwestie zijn. Voor de paspoorten die ik heb gekregen bij mijn paarden hoefde ik nergens lid van te zijn. Ik heb contact opgenomen met Holstud die de paspoorten heeft gemaakt (ik heb Quarters, dus voor het AQHA stamboek) en daar kwamen geen lidmaatschapskosten voor een rasvereniging bij.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 23:32

Cassidy schreef:
Voordat we antwoorden kunnen geven op jouw vragen zul je moeten antwoorden op de vragen die in dit topic zijn gesteld, omdat daar het rest van het advies van af gaat hangen. Bijv. of het paspoort dat al bij het dier zit bijv. dat medische hoofdstuk heeft.

En dan is de prijs van het chippen is afhankelijk van DA, of van de chipper, exacte prijzen kunnen we hier niet noemen. Dus lijkt het me het meest efficient als je direct contact opneemt met degene die de chip gaat plaatsen. Zij kunnen je duidelijke en exacte informatie geven over prijs en vervolgtraject. Dat kunnen wij hier niet geven, daar moet je toch echt bij de personen in kwestie zijn. Voor de paspoorten die ik heb gekregen bij mijn paarden hoefde ik nergens lid van te zijn. Ik heb contact opgenomen met Holstud die de paspoorten heeft gemaakt (ik heb Quarters, dus voor het AQHA stamboek) en daar kwamen geen lidmaatschapskosten voor een rasvereniging bij.

Mijn vraag was of de pagina er alleen in moet zitten of dat er ook iets op moet staan. Er is namelijk nog nooit een dierenarts bij geweest, het paard is nooit geënt.

De prijs van het chippen hoef ik niet te weten. Dat is niet zoveel.

En als iemand er meer over weet wil ik graag weten of het mogelijk is om een 2e paspoort aan te vragen mocht de chip wel verplicht zijn.
Laatst bijgewerkt door LesleyxLinn op 07-03-14 23:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 23:34

Cassidy schreef:
In Nederland mag brandmerken niet. Maar in Duitsland wel, dus als je een dier uit Duitsland haalt, kan die een brandmerk hebben. Hoe dat tegenwoordig zit met de chip als je een uit Duitsland geimporteerd dier hebt weet ik niet, regels kunnen veranderd zijn.

Ook paarden die uit Spanje geimporteerd zijn, kunnen brandmerken hebben.

Chip, eenmaal geimplanteerd en ingekapseld, is officieel niet meer te verwijderen. Maar als je echt wilt kan alles. Ook het onklaar maken van de chip, andere chip plaatsen, paspoort vervalsen etc.

In Duitsland is chippen verplicht vanaf 2009.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 23:34

Ja maar de chip is niet alleen voor de voedselketen.
Maar is ook om een paard te kunnen identificeren.
Want als goed is weet je dan met welk paard je mee te maken hebt.
Als er niet mee gesjoemeld is.
En ja er zijn nog wel meer manieren waarop dit kan.
maar als de chip er niet was geweest nu dan weet ik dat er nog erger met de paarden word gesjoemeld.

En ja ik vind wel dat je hier een keuze in mag hebben om een paard wel of niet te laten chippen.
Tenzij je na wedstrijden enz enz gaat dan vind ikwel dat je een paard moet chippen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 23:36

LesleyxLinn schreef:
Mijn vraag was of de pagina er alleen in moet zitten of dat er ook iets op moet staan. Er is namelijk nog nooit een dierenarts bij geweest, het paard is nooit geënt.

Dat maakt toch voor de verkoop niet uit? Je kunt altijd in het paspoort door de DA laten zetten dat er een basisinenting is geweest. Of dat het dier altijd zijn inentingen heeft gehad. Als er een vervangend paspoort moet komen zal daar op een of andere manier ook een opmerking in geplaatst moeten worden dat het dier niet voor de slacht is. En in dat geval zal er ook door de DA een melding kunnen worden gemaakt dat de inentingen in orde zijn. Daar moet je toch echt voor bij je DA zijn, dat kunnen wij hier op Bokt niet voor je verzorgen.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 23:38

Maar als het paard nog nooit geent is of gechipt.
Waarom dan niet een nieuw paspoort aanvragen en gelijk laten chippen.
maar er was toen toch dat de oudere paarden als die geen inleg papier hadden dat je die moest aanvragen deed je dat niet optijd kreeg je een boete of was dat inleg vel dan duur?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 23:39

Inlegvel was niet duur maar moest wel aangevraagd worden. Daar had je maar beperkt de tijd voor. Daarna moest je idd aan een heel nieuw paspoort.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 23:39

Oke ja als je optijd deed was inleg vel niet duur maar deed je dit niet optijd toen dan was er wel wat mee

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 23:40

Dan moest je aan een heel nieuw paspoort.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 23:41

Cassidy schreef:
LesleyxLinn schreef:

Mijn vraag was of de pagina er alleen in moet zitten of dat er ook iets op moet staan. Er is namelijk nog nooit een dierenarts bij geweest, het paard is nooit geënt.[/img]

Dat maakt toch voor de verkoop niet uit? Je kunt altijd in het paspoort door de DA laten zetten dat er een basisinenting is geweest. Of dat het dier altijd zijn inentingen heeft gehad. Als er een vervangend paspoort moet komen zal daar op een of andere manier ook een opmerking in geplaatst moeten worden dat het dier niet voor de slacht is. En in dat geval zal er ook door de DA een melding kunnen worden gemaakt dat de inentingen in orde zijn. Daar moet je toch echt voor bij je DA zijn, dat kunnen wij hier op Bokt niet voor je verzorgen.

Als die pagina medische gegevens er in zit hoef ik toch niet te chippen? Maar geld dat ook als die bladzijde helemaal leeg is. (omdat er dus nooit en dierenarts is geweest)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 23:42

Ik begrijp dat de DA wel is geweest, en het dier altijd is ingeent maar daar geen notitie van is gemaakt? Dan neem even contact op met de DA hoe je dat het beste kunt aanpakken. Hij kan een melding maken dat de inentingen in orde zijn. Of hij kan er voor kiezen om het dier zijn basisinentingen weer te geven zodat hij daar zeker van is, en dat ook op die manier in het paspoort kan zetten.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 07-03-14 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 23:42

ralphtdw schreef:
Maar als het paard nog nooit geent is of gechipt.
Waarom dan niet een nieuw paspoort aanvragen en gelijk laten chippen.
maar er was toen toch dat de oudere paarden als die geen inleg papier hadden dat je die moest aanvragen deed je dat niet optijd kreeg je een boete of was dat inleg vel dan duur?

Als ik dat bij KWPN moet doen moet ik een lidmaatschap betalen om een nieuw paspoort te krijgen.
En ik weet niet of ik een 2e paspoort ergens anders kan aanvragen. Dat moet ik nog even uitzoeken, maar daar heb ik de tijd nog niet voor gehad..

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 23:43

Cassidy schreef:
Ik begrijp dat de DA wel is geweest toch, en het dier altijd is ingeent maar daar geen notitie van is gemaakt? Dan neem even contact op met de DA hoe je dat kunt aanpakken. Hij kan een melding maken dat de inentingen in orde zijn. Of hij kan er voor kiezen om het dier zijn basisinentingen weer te geven zodat hij daar zeker van is, en dat ook op die manier in het paspoort kan zetten.

Er is nooit een DA geweest, het dier is nooit geënt, dat is dus juist het probleem :(
Paard is altijd gezond geweest en heeft nooit iets gehad.
Laatst bijgewerkt door LesleyxLinn op 07-03-14 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 23:43

Wat ik begrepen heb ik dat je paard wel gechipt moet zijn en een paspoort moet hebben.
Als ze komen controleren of je vervoerd hem en je word aangehouden dan kun je een boete krijgen. Want als je paspoort niet in de buurt is van je paard en er komt controle krijg je hele hoge boetes.