Pony te koop maar nu wel een andere pony op het pad gekomen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 12:49

Achteraf is het altijd gemakkelijk oordelen over een ander.
TS, laat je niet van de wijs brengen, dat is het niet waard.
Zou je de nieuwe pony eerst een tijdje op proef kunnen nemen?
Helaas is de markt van pony's/paarden voor een 'ervaren ruiter' ruim verzadigd.
Laatst bijgewerkt door senna21 op 03-03-14 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

ik had op mijn vijftiende twee pony's dus jaloezie is het niet.
Dat arme kind zit geregelt verstijfd op een manegepony als die een verkeerde beweging maakt.Het moet wel leuk blijven,voor het kind vooral...

Anoniem

geerke schreef:
Dat arme kind zit geregelt verstijfd op een manegepony als die een verkeerde beweging maakt.Het moet wel leuk blijven,voor het kind vooral...

Maar ik geloof dat het kind zelf weer wilt rijden, wie ben jij als ouder om dan nee te zeggen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 12:52

Joolien schreef:
geerke schreef:

Maar ik geloof dat het kind zelf weer wilt rijden, wie ben jij als ouder om dan nee te zeggen?

Als ouder mag je best nee zeggen tegen 11 jarige...ik begreep dat ze ook regelmatig angstig was op een pony van de manege die niet luisterde.Zal het wel weer verkeerd gelezen hebben... :Z

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 12:53

Tja ik zit ook wel met regelmaat verstijfd op m'n pony :+ Betekent niet dat ik op een manegepaard beter af ben...

Als ze al meerdere keren is wezen proefrijden en daar dan op die pony weer geheel ontspannen op de pony zit, klinkt dat als een betere match dan wat er nu is :) Klinkt als een pony die gewoon de regels aan z'n voetje lapt en dus inderdaad een oudere, en handigere ruiter nodig heeft.

TS, laat je inderdaad niet van de wijs brengen, manegepaarden zit ze blijkbaar ook niet altijd ontspannen op en als met deze pony het gevoel helemaal juist is, is dat prima! Dat kunnen mensen van een forum niet beoordelen, maar als het gezicht van je dochter meerdere malen boekdelen spreekt zit dat in ieder geval goed. Wat betreft het verkopen van de pony; je hebt nergens garantie dat ze goed terecht komen, bij een handelaar niet maar ook bij een particulier niet. Probeer dat dus los te laten, dat is heel moeilijk maar garantie heb je alleen op je eigen weitje :) Denk aan jezelf en aan je eigen dochter.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 13:01

Tuurlijk daar zijn wij ook de fout ingegaan, geef ik eerlijk toe.
Dochterlief had hele leuke, brave pony's gereden voor we deze zagen maar die hadden "het"(?) niet. Ofwel zij had er geen "klik" mee.
Toen we deze zagen was ze natuurlijk verkocht door zijn uiterlijk en wij, toegegeven, ook.
Toen we gingen kijken was hij ook heel braaf, en dat zochten we dus ook. Als je dan van de eigenaren te horen krijgt dat ze er leuk mee rijdt en dat die pony dat niet bij iedereen zo doet, geloof je dat natuurlijk en zie je als ouder een leuke, brave pony waar je dochter gek op is. En in tegenstelling tot die andere pony's had ze hier wel de "klik" mee.
Toen we de keer erna nog eens gingen proefrijden heeft ze niet kunnen galloperen, wat we natuurlijk wel hadden moeten doen. Maar ja hij kon zo'n leuke kunstjes vrijheidsdressuur :+
Dus toen, te snel, geef ik toe besloten de pony te kopen, wel met proeftijd.
Eenmaal op stal leek het iedereen een goede oplossing want zo konden we kijken hoe hij zich zou aanpassen op stal, in de kudde en in de les.
Maar helaas liep hij de eerste dagen slecht (teugelkreupel) en hebben we besloten de keuring naar voren te halen. Voor zijn slechte lopen konden ze geen oorzaak vinden, maar dat bleek later te liggen aan een intensieve rit en een lange trailerreis. Helaas keurde de dierenarts hem helemaal goed voor de recreatie en lichte sport, ondanks dus zijn bemerking (scoort een 2 op een ocd)op zijn keuringsrapport. Later bleek de dierenarts niet kundig in het lezen van rontgenfoto's en eigenlijk hadden we toen al moeten zeggen dat hij terugging door deze bemerking. Helaas niet gedaan want natuurlijk wilden we doorgaan want hij was zo leuk, lief, leuk etc. en wij wilden toch geen hoge sport gaan rijden dus ja dat risico hebben we genomen.
In eerste instantie was de pony alleen snel, met name in galop maar dat bleek ook voort te komen uit een slecht passend zadel en uit een slechte balans. Dus nieuw zadel en balanstraining gevolgd met hem. Maar ja door deze problemen werd hij wat moeilijker te rijden en dat kon mijn dochter niet opvangen. Daarvoor mist ze de ervaring, het vermogen en de assertiviteit. En ja toen begon het spelletje wat ik nu al enkele malen heb uitgelegd.

Bij de pony die we nu tegen het lijf zijn gelopen, zijn we al een paar keer gaan kijken, deze heeft ze zelf uitgebreid gepeotst, gezadeld, gereden, ermee gesprongen, gelongeerd en dat met alle vertrouwen.
Deze heb ik zelf ook al onder het zadel gehad en het is zoals eerder gezegd echt een Joris Goedbloed, want helaas ben ik ook geen onbevreesde ruiter meer :(
Hier zijn ook al andere mensen mee gaan kijken en als we besluiten door te zetten dan gaat ook onze instructrice meekijken of dit wel een geschikte pony is.
En deze is mooi maar niet spectaculair van uiterlijk, maar al was hij pimpelpaars met sterretjes geweest, dan had zijn karakter meer uitgemaakt dan dat. ;)

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 13:05

Klopt Geerke, ook sommige manegepony's vindt ze "" eng" . Vooral degene die er voor de lol zigzaggend en hupsend vandoor kunnen gaan. Geef haar geen ongelijk ;) . Maar ja dat is nu eenmaal iets dat ze met zich meedraagt en dat misschien wel nooit helemaal weggaat maar dat misschien ook weggaat als ze weet dat ze een pony kan vertrouwen. Ik weet het niet, heb geen glazen bol helaas.
Op sommige manegepaarden die stukken groter zijn rijdt ze rustig weg, dus aan het formaat ligt het m.i. niet, wel aan het karakter.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 13:07

maar had je gedacht dat je met een paard met ocd leuk kon springen dan?Zit die ocd achter in de sprong?

Onthoud goed dat paarden en pony's geen machines zijn.Ze zijn niet iedere dag hetzelfde.Het zijn levende redelijk onvoorspelbare dieren.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 13:08

Maar houd er wel rekening mee dat ook deze potentiele nieuwe pony ook een keer een gek momentje kan hebben terwijl dochterlief erop zit. Het zijn nou eenmaal geen machines :P Dus als dochterlief vanaf dat moment weer verstijfd gaat zitten kom je opnieuw in een vervelende spiraal terecht. Dus dan blijft toch echt het belangrijkste dat ze wat dapperder word.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 13:09

chelle_dora schreef:
Tja ik zit ook wel met regelmaat verstijfd op m'n pony :+ Betekent niet dat ik op een manegepaard beter af ben...

Als ze al meerdere keren is wezen proefrijden en daar dan op die pony weer geheel ontspannen op de pony zit, klinkt dat als een betere match dan wat er nu is :) Klinkt als een pony die gewoon de regels aan z'n voetje lapt en dus inderdaad een oudere, en handigere ruiter nodig heeft.

TS, laat je inderdaad niet van de wijs brengen, manegepaarden zit ze blijkbaar ook niet altijd ontspannen op en als met deze pony het gevoel helemaal juist is, is dat prima! Dat kunnen mensen van een forum niet beoordelen, maar als het gezicht van je dochter meerdere malen boekdelen spreekt zit dat in ieder geval goed. Wat betreft het verkopen van de pony; je hebt nergens garantie dat ze goed terecht komen, bij een handelaar niet maar ook bij een particulier niet. Probeer dat dus los te laten, dat is heel moeilijk maar garantie heb je alleen op je eigen weitje :) Denk aan jezelf en aan je eigen dochter.

En daar is ook niks mis mee als je kind zich daar beter bij voelt. Zal niet van lange duur zijn, gezien het dier zal kunnen gaan uitproberen als er een moment van zwakte is met bijvoorbeeld nieuwe en spannende dingen voor dochterlief. Waar wel was mis mee is is dat het gros van de ouders zo denkt. Weglopen voor problemen die zelf gecreerd zijn, door de ouders. Pony wordt gekocht, kind blijkt beter af te zijn met een golden oldy B/C pony als met een wat jongere (lees tot een jaar of 14,15) D pony. Dit blijkt allemaal net wat te groot, net wat makkelijker de leiding over te nemen, net allemaal wat minder handig. Resultaat is dat de pony binnen no time weer verkocht wordt en intussen van nog steeds 'nieuwe' eigenaar naar weer een nieuwe eigenaar gaat. Dit brengt ook wat 'schade' met zich mee, gezien het voor een dier niet prettig is om continue van adres en mensen te veranderen. En daar, daar kan ik me wel aan ergeren en daar vind ik iets mis mee. En dan achteraf zeggen van goh, ik had beter niet dit dier kunnen kopen is makkelijk gezegd. Pony heeft er niks aan, kind is een nare ervaring rijker. En het punt is, zoveel pony's overkomt het. Van te pittige Welsh tot te sterkte Haflinger tot nare bijtende Shetlander. Verdiep je in pony's voor je er een aanschaft denk ik dan. :( Het is geen speelgoed zeg. Elke ouder kan met een beetje Google werk snappen dat je beter een oud dinkie aan kan schaffen waar ze onder door kunnen lopen, op hangen en liefelijk kennis kunnen maken met het hebben van een eigen pony.

Daarnaast hoeft dit totaal niet gevaarlijk te zijn. Als je op de grond begint en het kind leert de pony te begrijpen en de lichaamstaal te lezen, dan zal de pony echt niet meer zo doen. Het is geen vals kreng als ik de eerdere posts lees. En een instructrice die daar niet mee verder durft te gaan is dan ook geen goede grondwerkinstructrice. Het kan namelijk allemaal heel simpel, zolang je dat maar wilt. En omdat de wil om ook nog maar iets te doen met deze pony ontbreekt, dan is het al simpelweg niet meer te doen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 13:09

Ik zie in mijn glazen bol nu wat er met pony 1 gaat gebeuren :P .
Geen bokker die het dier nu nog wil kopen.
TS. veel succes met het nemen van de besluiten.

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 13:10

Is het geen idee om tijdenlijk een (betalende) bijrijder te nemen voor de pony?
Een wat oudere die hem wat kan doorrijden wellicht?

Op die manier word hij misschien beter verkoopbaar, en scheelt het jullie wat in de kosten.

Of heb je al een bijrijder?

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 13:12

geerke schreef:
maar had je gedacht dat je met een paard met ocd leuk kon springen dan?Zit die ocd achter in de sprong?

Onthoud goed dat paarden en pony's geen machines zijn.Ze zijn niet iedere dag hetzelfde.Het zijn levende redelijk onvoorspelbare dieren.

Springen was ook niet onze intentie, eerder dressuur maar dat vindt hij helaas niet zo leuk :(
We hebben veel te naief het positieve aankoopadvies van de dierenarts gevolgd.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 13:12

MirandaDvG schreef:
Is het geen idee om tijdenlijk een (betalende) bijrijder te nemen voor de pony?
Een wat oudere die hem wat kan doorrijden wellicht?

Op die manier word hij misschien beter verkoopbaar, en scheelt het jullie wat in de kosten.

Hebben we al en dat gaat goed.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 13:13

Bmamavan2 schreef:
Klopt Geerke, ook sommige manegepony's vindt ze "" eng" . Vooral degene die er voor de lol zigzaggend en hupsend vandoor kunnen gaan. Geef haar geen ongelijk ;) . Maar ja dat is nu eenmaal iets dat ze met zich meedraagt en dat misschien wel nooit helemaal weggaat maar dat misschien ook weggaat als ze weet dat ze een pony kan vertrouwen. Ik weet het niet, heb geen glazen bol helaas.
Op sommige manegepaarden die stukken groter zijn rijdt ze rustig weg, dus aan het formaat ligt het m.i. niet, wel aan het karakter.

Wacht dan lekker tot ze een jaar of 15, 16 is en koop een wat op leeftijd kleiner paard. Die zijn een stuk minder grappig dan pony's en naar de toon gezet wat meer werkgewillig. Laat haar bijrijder zijn, verzorgmeisje zijn of weet ik t wat. Laat de aanschaf van een pony even voor wat het is. Dat er nu een leuke klik is wil niet zeggen dat dat over 3 maanden nog zo is. Pony komt in een nieuwe omgeving bij jullie, nieuwe mensen, nieuwe regels. Aanpassen aan het nieuwe leven. Wat doe je als ze voor het eerst naar buiten wilt en ze is bang? Pony voelt dat en neemt haar een keer in de maling. Begint je verhaal opnieuw met pony nummer 2. Lees je reacties gewoon eens opnieuw en beoordeel dan objectief als het een vreemde was of je het meisje weer een pony zou kopen. :)

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 13:15

MirandaDvG schreef:

Bmamavan2 schreef:

Kijk, snap je het nu? Waar ligt dit probleem? :)*

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 13:17

sylva schreef:
MirandaDvG schreef:

Bmamavan2 schreef:

Ze ontkent toch niet dat het bij haar dochter ligt?
Niet elke combo klikt gewoon, terwijl het bij een andere combi wel klikt en goed gaat. Kan toch?

Hollyleaves

Re: Pony te koop maar nu wel een andere pony op het pad gekomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 13:19

Het zal met pony nummer 2 wel klikken, maar de angst van dochter is bij pony nummer 2 weer een barriere, zoals ik mijn vorige post aangaf. Dus daar dien je wat aan te doen als je 1) dit probleem niet meer wilt en 2) voor je een nieuwe pony aankoopt. Iets met dweilen en de kraan open laten :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 13:20

sylva schreef:
MirandaDvG schreef:

Bmamavan2 schreef:

Bij de dochter, dat heeft TS 5 pagina's geleden al gezegd hoor.
Snap niet wat de bedoeling is. Alsof er noooooooit pony's verkocht worden omdat de ruiter ze om een of andere reden niet meer wil. Wat een hypocriet gedoe altijd.
Ach ja, zo lang wij allemaal maar perfect met onze paarden omgaan he. Dan kunnen we al nee-schuddend en meelijwekkend kijken naar die arme drommels die het allemaal zo verkeerd doen.

TS, ik hoop dat je goede tips kan halen uit de informatieve posts en laat de rest gewoon langs je afglijden.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 13:23

En waarom zou geen bokker het paardje willen kopen?
Het is gewoon een leuk dier ook voor een kleine volwassene.
Is nu eenmaal niet echt een kinderpony.
En de beperking nou ja je weet wat er aan de hand is en moet gewoon de belasting aanpassen.
Ik zou deze pony zo kopen hoor alleen niet voor een wereldprijs maar ja dat geeft een handelaar ook niet.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 13:24

Idd Gini.
Sommige onzekere ruitertjes kunnen prima overweg met doodbrave pony's maar gewoon niet zo met die hittepetitjes.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 13:26

Lezen Gini :)

sylva schreef:
Het zal met pony nummer 2 wel klikken, maar de angst van dochter is bij pony nummer 2 weer een barriere, zoals ik mijn vorige post aangaf. Dus daar dien je wat aan te doen als je 1) dit probleem niet meer wilt en 2) voor je een nieuwe pony aankoopt. Iets met dweilen en de kraan open laten :)

elinesikko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 13:27

Ik snap heel goed dat je hem te koop aanbied, het moet niet gevaarlijk worden.
enige wat ik niet helemaal snap, is dat op de marktplaats advertentie toch een redelijk bod is gedaan.
Waarom zou je dan niet met die mensen contact opnemen? Als je echt graag die 'nieuwe' pony wil, zou ik het toch doen met dat 'mindere' bod. Dochter weer blij, en de 'oude' pony krijgt een nieuwe kans.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 13:27

Ik zou buddy verkopen en voor die nieuwe gaan en wel je dochter iets assertiever laten worden want anders krijg je waarschijnlijk hetzelfde probleem. ;)

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 13:28

sylva schreef:
Lezen Gini :)

sylva schreef:

Maar hoe weet je dat ze bij een brave pony ook bang/probleem is?
Ik ken ze ook. Ruitertjes die doodsbang zijn op de wat moeilijkere/pittige pony's maar met brave paarden sterren van de hemel rijden. Met begeleiding komt dat bijna altijd wel goed en over de angst groeien de meeste wel heen.

Je kunt ook overal beren zien.