Vreemde hond loopt in de wei, wie aansprakelijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vosjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 01:16

Ik vind het een goed idee om even met bij de politie de situatie te bespreken, ze zijn dan ook op de hoogte van deze toestand, ze kunnen misschien wat tips geven, en even posten als de eigenaresse op gezette tijden loopt.
Om je dood te ergeren zo'n eigenaresse, hond totaal niet onder appel, maar dan ook op het overlast veroorzakende 'stukje' niet even de helderheid van geest hebben om hem even aan te lijnen. Ook niet dat jullie als jullie dat al meerdere keren hebben gevraagd.
En dan staan gillen als het mis gaat. :o? Wat een niveau.
Dit soort types zijn ook vaak niet de redelijkste als er iets mis gaat (met paard of hond). Anders zou je ze al redelijk op je verzoek om aan te lijnen reageren.
Ik zou inderdaad een lijntje spannen. Het is wachten tot het misgaat. Ik hoop dat de hond een flinke oplawaai krijgt en daarmee de boodschap zo goed begrijpt, dat zijn baasje hem voortaan aan het lijntje voorbij het enge stukje moet trekken. }:) (heel erg van mij, maar zo'n _-:( eigenaresse vind ik verschrikkelijk, en een dier corrigeren is toch een kwestie van goede timing.)
(inderdaad wel even een net bordje neerhangen http://www.schrikdraadwinkel.nl/toebeho ... bord-.html )
Laatst bijgewerkt door vosjevos op 28-02-14 01:17, in het totaal 1 keer bewerkt

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 01:16

Jaaaa met de auto ooooh Nayan jij bent mijn evil twinsister !!! :')
Laatst bijgewerkt door melaniepk op 28-02-14 01:17, in het totaal 1 keer bewerkt

janneke_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 01:17

Op de stal waar mijn paard staat hebben we ook lage draden hangen waar stroom op staat. (weides liggen ook naast het bos) en ik heb al een aantal keren gehoord/gezien dat een hond de wei in wilde lopen en dat ie een flinke opdonder kreeg.
Die draadjes helpen dus wel :')

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 01:17

Pff ik snap niet dat iemand enige moeite, tijd of geld zou willen besteden aan zo'n dom mens met een enorme plaat voor haar hoofd (Schrikdraad). Die creatieve oplossing met stront vind ik wel een goeie, maar pas op met voeren, straks komt ie nog vaker langs :+

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 01:23

Heel eerlijk denk ik dat het geen blijvende oplossing is om een stront over de hond te gooien. De hond zal daardoor gok ik niet uit de wei blijven. En de eigenaar weet ook best dat je daar niet elke dag staat met je emmertje stront. Misschien gaat het een aantal weken goed maar dat vervaagt weer wel denk ik zo.

Daarnaast moet je natuurlijk wel bedenken of dat slim is. Ik weet helemaal niet wat voor type eigenaar het is maar als je de verkeerde treft en ze wil je terug pakken heeft ze heel makkelijk toegang tot de paarden. Gewoon een waarschuwing je weet het nooit.

vosjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 01:29

Natuurlijk is dat onrechtvaardig Thesserd, dat TS hier energie in moet steken. Maar better save than sorry denk ik dan in zo'n geval. Een (extra) stroomdraadje spannen is relatief weinig moeite. De emmer stront vind ik ook geniaal, met een beetje goeie timing is die worst niet eens nodig. Maar ik vind deze eigenaresse zo van het type plaat voor de kop, dat ze nog wel zou kunnen verbazen in haar reactie.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 01:36

Willl65 schreef:
Lisitano schreef:
Als een kat in de tuin komt van een hondeneigenaar en die hond bijt de kat dood, is de katteneigenaar verantwoordelijk te houden voor die dood. Sterker nog, als er schade is gemaakt aan die hond zal de katteneigenaar dat moeten vergoeden.
Dat is volgens mij gewoon helemaal hetzelfde als de situatie van TS, maar dan met hond-paard.
Met kinderen zit het inderdaad anders, voor we dat weer krijgen.

Zo simpel lijkt het mij niet.
Sta niet raar te kijken als de hond zijn baas aansprakelijk wordt gesteld.

Tenzij opzet of de hond wordt opgehitst staat het wettelijk vast dat de katteneigenaar aansprakelijk is.
Zou dus betekenen dat je niet je hond de tuin in mag sturen met commando "pak 'm" zodra je een kat in je tuin ziet. Anders is het dus volgens de wet allemaal voor de katteneigenaar. Die laat immers het dier los met alle risico's die daarbij horen.
Zelfde voor mevrouw met hond.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 08:28

Kuggur schreef:
Maar jouw "hier" is dan ook niet in nederland ;) .
Ik denk dat de hondeneigenaar in de OP aardig zou verbleken als het dubbelloopse jachtgeweer uit de kast komt....

Paintbal gun? :D flatch oranje hond of eigenaar. Denk dat ze gelijk een andere route nemen.

blokje

Re: Vreemde hond loopt in de wei, wie aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 08:42

ik denk zeker dat je rechten hebt. hier in de buurt was een herdershond die door de omheining mijn terrein op vloog om mijn hond aan te vallen.
en hij ging geregeld achter de schapen in de buurt aan. die hond liep vaak rond zonder eigenaar. de eigenaar heeft de hond af moeten staan.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 09:34

Ik heb nog niet alles gelezen.. Maar ik heb hetzelfde probleem als TS. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de hondeneigenaren erg vervelend benader. Ik heb al zo vaak geprobeerd deze mensen uit te leggen dat ze de hond aangelijnd horen te houden. Dat er een los loop verbod is en dat er geen wandelpad (het stuk pad is afgesloten met een hek en prikkeldraad en is van rijkswaterstaat) is aan 2 kanten van mijn wei.

Ik heb het al diverse malen bij de politie aangekaart en diverse gesprekken met de politie hierover gehad. Volgens de politie zou het een civiele zaak worden als er wat zou gebeuren, en zijn beide eigenaren verantwoordelijk voor het gedrag van hun dieren maar, als mijn paarden in een "afgesloten wei" lopen en dus op eigen terrein. En er komt een hond in de wei en deze gaat achter de paarden jagen. Met als gevolg dat een paard zou trappen of bijten zou ik volgens de politie dan niet aansprakelijk of verantwoordelijk zijn. Enkel en alleen omdat mijn paarden op een gesloten terrein lopen en niet voor de hond kunnen vluchten. En zou in dit geval de hondeneigenaar verantwoordelijk zijn voor eventuele ontstaande schade aan paard en of materiaal.

Helaas weten de hondeneigenaren me wel te vinden als mijn paard hun hond heeft gebeten, maar zijn ze niet zo fair om me te komen melden als door hun hond er bijv een deken is gesloopt paarden door de omheining zijn gegaan en ik dierenartskosten heb. Inmiddels heb ik een paard die "fan" is van honden en gaat achter de hond aan om te "killen".. Hierdoor heb ik gelukkig tegenwoordig wat minder last van honden.
En om honden uit de wei heb ik een extra lage lint gespannen maar dit helpt niet of nauwelijks..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 14:05

Strooi wat teer op de grond, of iets anders.........vlak voordat de hond de wei op kan komen.

Lekker vieze moeilijk te verwijderen rotzooi aan de poten, eigenaar lekker veel werk aan en wordt ie ook lekker gepakt/ gestraft.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 14:13

Heb je haar er al eens op gewezen dat een paard een vluchtdier is en dat een trap dodelijk kan zijn...
Inderdaad dat extra draadje spannen zal vast een goede oplossing zijn, als een hond stroom voelt zal deze het de volgende keer niet meer proberen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 14:22

Ragdollcat schreef:
Strooi wat teer op de grond, of iets anders.........vlak voordat de hond de wei op kan komen.

Lekker vieze moeilijk te verwijderen rotzooi aan de poten, eigenaar lekker veel werk aan en wordt ie ook lekker gepakt/ gestraft.

Off een schep verse mest. De meesten beginnen er gelijk in te vreten }:0 eco oplossing.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 16:17

Toen onze hond haar hond de wei uit jaagde, is die uitgegleden door de modder. Ze durfde daar zelfs nog over te klagen "Ik heb hem net gewassen!! Nu is hij weer helemaal vies". Waarop mijn vriend uiteraard zei dat als ze hem zou aanlijnen, de hond niet zou uitglijden in ONZE weide.

We hebben duidelijk gemaakt dat een paard kan trappen en dat dat niet zo zacht gaat. Maar blijkbaar maakt dat haar niets uit.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 16:23

Tja dan is ze inderdaad erg hardleers.
Houd er wel rekening mee dat als jullie een stroomdraadje hebben gespannen de hond er de eerst keer/keren door de schrik alsnog in de wei terecht kan komen en er dan dus niet uit wil omdat de hond heel snel weet wat de veroorzaker was van dat vervelende gevoel. Daarna zal het waarschijnlijk wel gedaan zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 20:07

Wel naar de politie gaan, ze brengt ook mensen op de weg in gevaar en daar zijn ze meestal wel vatbaar voor om er wat aan te doen. Ben jij ook gelijk van het probleem af

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 00:09

Luca03 schreef:
Wat ik vind is dat jij je weide goed dicht moet maken als je weet dat er honden in de buurt los lopen.

Wat ik vind is dat mensen hun honden ten alle tijde onder appel moeten hebben,het is mij al meerdere keren gebeurd dat honden achter mijnpaarden aangingen(in de wei en op buitenrit).
Luistert je hond niet,dan aanlijnen.

Verder zou ik er zelf een stroomdraadje onderlangs spannen.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 00:47

Vandaag een stroomdraadje onderlangs gespannen en gelijk ook maar tussen de bovenste plank en de onderste, zodat daar niet tussendoor gesprongen kan worden. Nog geen stroom erop, hangen morgen een bordje op zodat mevrouw het eerst kan zien. Dan zetten we volgende week stroom erop. Dat omdat we bang zijn dat als er wel stroom op staat, de hond het weiland invliegt ipv terug. Misschien dat dit draadje zonder stroom al helpt!

Heel erg bedankt voor de tips in elk geval! Heb nog geen contact gehad met de politie, wil ik maandag nog wel even doen. Met name omdat de hond ook zo oversteekt.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 00:57

Oh ik zou gewoon vanaf het begin al aan stroom erop doen ...
Dan schrikt mevrouw er zelf ook van, leert ze dr misschien wat van.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 01:28

Hond gewoon vangen en meenemen, dierenasiel bellen dat jullie een hond in de wei hebben aangetroffen en hond laten ophalen.
Kan mevrouw haar hond bij het asiel komen vrijkopen, eens kijken hoe leuk ze dat vind }>

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 01:36

Nu dit aardig is opgelost, mag ik dan vragen wat jullie van het volgende voorval vinden?

ik liep met mijn shetlander en mijn moeder over de dijk. Er staat zo'n oranje bordje bij waar o.a. op staat: verbiden toegang met loslopende honden en paarden.
Maar, na een poosje komen we toch twee vrouwen tegen met fiks grote loslopende honden. Dus wij stopten even, die vrouwen hadden de lijn in hun hand en riepen de honden naar zich toe. Vervolgens riepen ze naar ons dat we verder konden.
Maar we zijn nog geen 10 meter verder of die twee honden beginnen achter de pony aan te jagen. Die schrok natuurlijk en probeerde te vluchten(wat gelukkig niet lukte). Toen begon ze rondjes om me heen te draaien en indertussen naar die honden trappen. Baasjes natuurlijk jrijsen dat de honden teruf moestem komen, maar dat hielp niets.
Uiteindelijk heeft de pony er eentje tegen zijn hoofd geschopt waardoor hij af droop, en na een poosje luisterde de andere gelukkig naar zijn baasje.

Maar stel je voor dat de pony/de hond gewond zou zijn geworden, wie was dan aansprakelijk en moest betalen?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 08:15

RoosG schreef:
Vandaag een stroomdraadje onderlangs gespannen en gelijk ook maar tussen de bovenste plank en de onderste, zodat daar niet tussendoor gesprongen kan worden. Nog geen stroom erop, hangen morgen een bordje op zodat mevrouw het eerst kan zien. Dan zetten we volgende week stroom erop. Dat omdat we bang zijn dat als er wel stroom op staat, de hond het weiland invliegt ipv terug. Misschien dat dit draadje zonder stroom al helpt!

Heel erg bedankt voor de tips in elk geval! Heb nog geen contact gehad met de politie, wil ik maandag nog wel even doen. Met name omdat de hond ook zo oversteekt.

Zo jij blijft wel heel netjes hoor. Je weet toch: de eerste (stroom)klap is een daalder waard.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 10:47

Ik had de stroom er ook al op gedaan. Is misschien 1x een harde les en de hond voor mevrouw uit je weiland vissen maar het probleem er na is opgelost... Nu krijg je misschien dat de hond nog geen respect heeft voor dat draadje en er gewoon doorheen gaat en voelt dat er geen stroom op staat.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 13:23

Als je er stroom op zet moet je er echt een bordje bij hebben, zichtbaar! Kun je gezeur mee krijgen.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 15:01

Gelijk stroom er op zetten en niet eerst laten wennen !!!
Dan loop je gelijk met het probleem dat ie toch leert door het draadje te lopen ondanks de klap stroom.
De eigenaresse is vaak genoeg gewaarschuwd.
Bordjes op hangen dat er stroom op staat en het prive terrein is en niet betreden mag worden door onbevoegden.
Verder rechtsbijstand afsluiten en ome agent op de hoogte stellen.

Daarna afwachten van hoe en wat