pony kwijt, en nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 13:25

Wat wordt hier toch veel gekletst over rechtzaken... als je weet wat het kost om een rechtzaak aan te spannen dan weet je ook dat dit niet realistisch is... die manege gaat echt geen rechtzaak aanspannen... we hebben het hier over een doodgewone pony, die vast en zeker heel lief en leuk is.... maar absoluut geen Totilas prijskaartje zal hebben... voor de kosten van een rechtzaak kunnen ze heel wat andere pony's kopen... en daarbij is het maar de vraag of ze de rechtzaak zouden winnen...

Ts... niet meer zelf in gesprek gaan met de manege eigenaren, je bent jong en emotioneel (begrijpelijk) waardoor het niets oplost... daarbij zijn jouw ouders degene die dit op horen te pakken jij bent immers minderjarig... ik zou als ik jou was gebruik maken van het aanbod van joyce

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 13:28

Ik vraag mij alleen af ( laten we even voorop stellen dat de situatie van TS echt niet leuk is nu, en ik haar gun dat ze haar paard terug krijgt)
Als manege zijnde maak je schijnbaar de afspraak om een dier van een ander op te vangen, en hier kosten aan te hebben. Als een eigenaar dan ineens vanuit het niets dat dier weer weg wil halen, terwijl er een afspraak is gemaakt dat dit een langere periode zou zijn, zou ik als bedrijf het ook niet zo lollig vinden.
Misschien is er in de lessen/ planning wel extra rekening mee gehouden dat er een extra dier is.
bedrijfstechnisch kan ik dus wel snappen dat ze moeilijk gaan doen.

Ikzelf heb op dit moment voor mijn bedrijf ook een leendier die ik voor enkele maanden mag gebruiken, beetje zelfde constructie als TS heeft, ik zorg voor het dier en alle kosten, en in ruil loopt ze in de lessen mee.
Maaaaaar.... Hoewel eigenaar haar uiteraard ten alle tijde mag ophalen wanneer ze wil, is er wel de verwachting dat ik dit dier een periode mag gebruiken, en ben ik hier in mijn planning ook vanuit gegaan. Als paard morgen ineens wordt weggehaald, heb ik wel een heeeeeel groot probleem hier, omdat ik wel ben gaan handelen voor het bedrijf vanuit de afspraken die gemaakt zijn met de eigenaar van dit dier.
Gelukkig heb ik de luxe positie dat het kennissen zijn en ik ervoor zorg dat het paard niets tekort komt, dus de regeling in deze situatie is een stuk 'veiliger'

Enige reden van weghalen in jouw situatie wat mij stoort, is dat je paard niet goed verzorgd is. DAT vind ik namelijk wel een legitieme reden om een dier weg te halen. Immers ga je ervan uit dat er goed mee om wordt gegaan. Maaaaaaar... Heeft de manege al aangegeven hier eventueel verandering in te brengen? Laat dit bv eerst op papier vastzetten, zodat ze ook de mogelijkheid hebben tot verbetering

Iris82

Re: pony vermoedelijk gestolen, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 13:33

Heb jij wel een contract gemaakt Lowara?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 13:34

Douraque schreef:
Voor degene die zeggen dat ts geen poot om heeft om op te staan, geef ik de tip het juridische aspect over te laten aan mensen die ervoor jarenlang hebben geleerd zoals ik, joycie en floortjem

Ofwel lees onze berichten eens na en ga geen onzin roepen

Volgens mij heeft op de laatste pagina niemand behalve Riannesodd een dergelijke uitspraak gedaan. :?

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 13:39

Lowara... om dat te voorkomen zou je dus contractueel vast kunnen leggen dat er sprake is van een opzegtermijn waardoor jij tijd hebt om een ander dier te zoeken voor je bedrijfsvoering (mits je natuurlijk op de afgesproken wijze voor het dier zorgt, ook dit zou je dan vast moeten leggen om discussies te voorkomen)

Maar je loopt altijd het risico dat een dier ziek wordt of sterft... in dat geval zou je bedrijfsvoering dan ook gevaar lopen... wellicht moet je overwegen om dan nog een extra dier erbij te hebben?

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 13:44

Lara_Silver schreef:
Douraque schreef:
Voor degene die zeggen dat ts geen poot om heeft om op te staan, geef ik de tip het juridische aspect over te laten aan mensen die ervoor jarenlang hebben geleerd zoals ik, joycie en floortjem

Ofwel lees onze berichten eens na en ga geen onzin roepen

Volgens mij heeft op de laatste pagina niemand behalve Riannesodd een dergelijke uitspraak gedaan. :?

Zegt Douraque hier ergens dat het enkel op berichten van de laatste pagina slaat?
Ik denk dat dit meer in het algemeen is bedoeld. Ik zie wel vaker her en der berichten staan van mensen die pretenderen kennis te hebben van het recht of regelgeving, maar die het duidelijk niet hebben. Juristen herkennen dat vaak, niet-juristen kunnen daardoor verkeerde aannames doen..
Ik denk dat het fabeltje dat als je 6 maanden de onkosten van een paard maakt, dat het dan jouw eigendom is, daar een heel mooi voorbeeld van is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 13:46

Neon schreef:
Wat wordt hier toch veel gekletst over rechtzaken... als je weet wat het kost om een rechtzaak aan te spannen dan weet je ook dat dit niet realistisch is... die manege gaat echt geen rechtzaak aanspannen... we hebben het hier over een doodgewone pony, die vast en zeker heel lief en leuk is.... maar absoluut geen Totilas prijskaartje zal hebben... voor de kosten van een rechtzaak kunnen ze heel wat andere pony's kopen... en daarbij is het maar de vraag of ze de rechtzaak zouden winnen...

Ts... niet meer zelf in gesprek gaan met de manege eigenaren, je bent jong en emotioneel (begrijpelijk) waardoor het niets oplost... daarbij zijn jouw ouders degene die dit op horen te pakken jij bent immers minderjarig... ik zou als ik jou was gebruik maken van het aanbod van joyce

Een aantal jaren terug is er een rechtszaak geweest over een konijn. Een simpel HTK-konijntje ook nog.
Dus dat zou ik sowieso niet te hard roepen :')

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 13:48

Ja bizzybijtje... maar die rechtzaak zal niet door een bedrijf aangespannen zijn lijkt mij...

Uiteraard is het een aanname... maar een rechtzaak is vanuit bedrijfseconomische overwegingen in dit geval echt niet realistisch...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 13:49

Neon schreef:
Ja bizzybijtje... maar die rechtzaak zal niet door een bedrijf aangespannen zijn lijkt mij...

Uiteraard is het een aanname... maar een rechtzaak is vanuit bedrijfseconomische overwegingen in dit geval echt niet realistisch...

Dat is waar :)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 13:53

Neon schreef:
Lowara... om dat te voorkomen zou je dus contractueel vast kunnen leggen dat er sprake is van een opzegtermijn waardoor jij tijd hebt om een ander dier te zoeken voor je bedrijfsvoering (mits je natuurlijk op de afgesproken wijze voor het dier zorgt, ook dit zou je dan vast moeten leggen om discussies te voorkomen)

Maar je loopt altijd het risico dat een dier ziek wordt of sterft... in dat geval zou je bedrijfsvoering dan ook gevaar lopen... wellicht moet je overwegen om dan nog een extra dier erbij te hebben?

Dat risico hebben we dus begin van de maand gehad, dat een van mijn bedrijfsdieren geheel onverwachts is overleden. Er is in inmiddels een nieuw dier aangeschaft, maar deze moet nog getraind worden om te functioneren binnen het bedrijf. Vandaar dat ik het bedrijfstechnisch kan snappen dat de manege er niet op staat te wachten dat ze nav afspraken ineens een dier kwijt zijn. Hier zou het namelijk grote gevolgen hebben als het leendier weg wordt gehaald voor het nieuwe dier klaar is om in te worden gezet.

Misschien heeft die manege hetzelfde probleem en komen ze dieren tekort?

Maar ik geef eerlijk toe dat ik er wel alles aan doe om zo goed mogelijk voor het dier te zorgen qua voeding, verzorging en training, en het mij de eer te na is om dit paard ook maar iets niet te geven omdat het niet een eigen dier is. Juist omdat een ander de zorg aan mij heeft toevertrouwd wil ik dit ook graag nakomen en doe hier ook alles aan om dat te bewerkstelligen. En dat mis ik een beetje in het verhaal van TS van de manege, volgens mij was er ontevredenheid over de verzorging, en dat zou ik als eigenaar ( en als bedrijf trouwens ook) nooit accepteren of laten gebeuren.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 14:06

ik zou de pony lekker ophalen en de gestalde maanden betalen , eerlijk of niet maar je hebt niks op papier.
maar hoezo waren ze niet goed voor je pony ts ?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 14:18

Als ik het goed lees mocht jouw pony daar gratis staan als ze in de lessen mee zou lopen en dat is ook volgens mij het geval geweest. Ik zou direct mijn pony daar weghalen en al helemaal omdt hij/zij niet goed verzorgd wordt, had ik geen seconde over na hoeven denken. Het is hun woord tegen het jouwe en die van je ouders neem ik aan.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 14:29

Wat ik me nog afvraag:

Als de manege deze afspraken alleen met TS heeft gemaakt, zonder volwassenen /ouders erbij
is het uberhaubt maar de vraag waar die manege denkt het recht te hebben om iets met de pony te doen/houden.
Ik vraag me af of zo'n afspraak wel rechtsgeldig is?

Enige andere vraag rijst:

Heeft de manege wel degelijk afspraken gemaakt met de ouders van TS en zijn die een tikkeltje anders als TS denkt/is vertelt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 14:31

fuego3 schreef:
ik zou de pony lekker ophalen en de gestalde maanden betalen , eerlijk of niet maar je hebt niks op papier.
maar hoezo waren ze niet goed voor je pony ts ?

Ik denk niet dat TS er goed aan doet om dat dit nu hier te gaan bespreken.
Er is vanuit diverse hoeken hulp aangeboden. Daar kan ze het beter bij laten.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 14:53

Tja, hoe vervelend ook voor TS, op basis van hetgeen ze hier schrijft zou ik als manege-eigenaar ook niet heel blij worden.

Staat er in het contract uberhaupt wat de huur-/leentermijn van de pony is? En wat zijn redenen om dit te verkorten en welke opzegtermijn zit daaraan.

Wat verstaat TS onder niet goed behandelen? Staat het dier tot aan zijn kogels in de stront? Krijgt het geen eten? Is ie broodmager of juist moddervet? Wordt het dier aan het werk gezet op een andere manier dan TS graag zou zien.

Een opmerking als:"ik vind dat er niet goed voor mijn paard gezorgd wordt" voor velerlei uitlegbaar. Er gaan hier op bokt niet voor niets hele discussies over wat goed of niet goed is voor een paard, bv op gebied van huisvesten of voeding of al dan geen ijzers eronder slaan. De opmerking van de TS is dan ook vanuit haar perspectief geschreven en hier kan ik als lezer niets mee, tenzij ik de pony, de TS en de manege ken en dan nog handel ik uit mijn eigen referentiekader.

Ik ben dan ook eigenlijk wel benieuwd naar de andere kant van het verhaal en hoe beide partijen denken dat ze elkaar kunnen helpen / naar een oplossing kunnen werken.

Wellicht eroverheen gelezen, maar TS is minderjarig, regelen de ouders / verzorgers dat het paard weer naar TS terugkomt of gaat deze minderjarige zelf steeds in conclaaf met de manege?

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 15:06

Rocamor, er staat niets in het contract, zover ik uit het topic kan halen is alles mondeling gegaan en staat er niets op papier.

Ik hoop voor beide partijen dat het allemaal in orde komt en dat ts snel weer haar pony heeft.
Hopelijk kunnen je ouders goed meedenken hiermee.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 15:58

Maar ja met wat voor manege hebben we hier van doen? Een bedrijf wat niet eens een contract maakt bij dit soort constructies. Dat vind ik vreemd. Dat je als particulier hier niet scherp in bent is slordig maar als bedrijf?????
Ts wil haar pony nu terug. Ze is niet blij met de gang van zaken en wordt gewoon afgebluft als ze hier een gesprek over begint. Het is dus misschien wel goed dat de manege dit topic leest. Misschien dat ze dan door hebben dat het haar echt hoog zit. En dreigen dat ze dan de stalling moet betalen. Krijgt ze dan ook de opbrengst van de lessen van de afgelopen maanden?
En je kan vragen of de naam verwijderd kan worden maar ik zie niet in waarom.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 16:05

Heb jij een koopcontract met de vorige eigenaar?
zo ja is dat je eigendomsbewijs en wanneer zij jou nu geen paspoort terug willen geven en de pony mee willen geven is dat volgens mij toch echt diefstal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 16:11

Wat een hoop onzin voor niks in dit topic. Natuurlijk komt er geen zaak, jeetje mina. En praten over een rechtsgeldige afspraak etc etc, jullie lopen echt wel heel hard van stapel allemaal.

Wellicht is het een idee dat alle niet juristen zich richten op de kant van de zaak als gewoon mens en niet met allerlei juridische termen gaan smijten waarvan ze duidelijk geen kaas gegeten hebben :)

De manege eigenaren zijn ook maar gewoon mensen. Ga gewoon van het positieve uit: ga met je ouders naar de manege, praat erover en neem je pony mee. Klaar. Er komt heus geen rechtszaak, dat kost de manege veel te veel geld :)
Al dat gedoe hier.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 16:18

Ik heb het verhaal en de antwoorden een beetje gevolgd.
Maar ik heb begrepen dat TS minderjarige is dus mijn vraag waar staan de ouders in dit verhaal.
Want TS kan heel veel willen maar de ouders zijn degene die beslissen.
Is dit wel het hele verhaal of ontbreekt er misschien wat.

Als het zo is als verteld dan gewoon paard ophalen klaar en niet als of maar gewoon doen ( ouders)

FladieShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 16:21

Wij horen hier alles maar van 1 kant, de kant van TS.
Wij weten niet wat voor soort afspraken er gemaakt zijn tussen TS en de manege eigenaar, want ergens heb ik het idee dat niet het hele verhaal verteld word.

Misschien was het wel de voorwaarde dat ze pony dan minimaal een half jaar in de lessen mee moest lopen? Zat er voor de manege een hoop werk aan om de pony geschikt te maken als manege pony?
Of andere zaken waar niet over word gesproken door TS......
Hoeveel uur per dag loopt ze mee in de lessen?

TS wilt nu na 3 maanden haar pony terug vanwege dat ze niet goed verzorgt word, maar ik vraag me dan af en hoeverre? Ik bedoel er zijn zoveel verschillende manieren van paarden houden.
De vraag aan TS is dan ook, in welk opzicht word je pony niet goed verzorgt?

En verder vraag ik me ook af waar TS haar ouders zijn in het hele verhaal?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 16:33

TS, wat zeggen je ouders hier over? Dat staat namelijk nergens, en zij zullen beslissen wat er gebeurt.

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 16:59

Moet ts dan ook de stallingskosten betalen wanneer zij de pony ophaalt? Ze heeft toch niks getekend en dus ook geen stallingscontract?

MaddiHappy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 22:30

de manege in kwestie geeft zelf aan te veel pony's te hebben, en ik heb al aangegeven dat ik een maand acceptabel vind, maar ik vind een halfjaar of langer toch wel erg lang voor een pony die 3 maanden heeft meegelopen.. ze staat daar in een donkere, veel te kleine stal en ziet nooit het daglicht, ze loopt zonder haar peesjes die ik heb meegegeven, na een flinke uitbarsting van mijn kant hebben ze wel de elastieken eraf gehaald die haar dwong met haar kin op haar borst te lopen omdat de kinderen ze veel te strak aan trokken (dat aantrekken is geen fout van de manege, alhoewel het toezicht beter mag) en het is gewoon mijn pony... toen ik vroeg wanneer ik haar op kon halen kreeg ik een niet bepaald vriendelijk bericht terug dat ik haar niet mocht ophalen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 22:32

En dan nog, het maakt geen hol uit of ze de pony goed behandelen of niet. Het is jouw pony. Als je haar vandaag nog ophaalt, heeft niemand daar wat mee van doen.