Paard 'vergeten' uit stapmolen te halen, en dan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 11:10

De grote stallen die ik ken, wordt eerst brok gevoerd, dan uitgemest en dan hooi gevoerd.
Dus dan is het niet praktisch om de paarden tussendoor op het land te zetten, of ze missen hun portie ruwvoer.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 11:18

s0173957 schreef:
Als je 1 paardje te doen hebt, of 1 stal, tja, dan duurt het niet lang. Er zijn echter mensen die net wat meer paarden hebben è ;)

Onze molen stopt trouwens vanzelf na afloop van z'n programma...

En diegenen die molens ondingen vinden... grow up will you...

Bij ons lopen alle sportpaarden, ook nu nog, 10u op de wei en ze staan nog te trappelen voor in de molen te gaan...

Uit jouw reactie op te maken ben ik een stuk meer grown up than you ;)
Hoe weet jij hoeveel paarden wij hebben of hoeveel stallen we moeten mesten? Zet je paard gewoon buiten als je mest, veel leuker voor het paard. En je maakt mij niet wijs dat er ook maar één enkel paard is wat staat te trappelen om de molen in te gaan maar misschien is dat het verschil tussen wat mannen denken te zien en wat er daadwerkelijk aan de hand is :D ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 11:19

Oh ongetwijfeld dat er mensen zijn met meer paarden, maar mogen die paarden dan niet de paddock in?

Anneliesdj: bij ons krijgen de paarden gewoon het voer in hun stal ook al staat ie niet in z'n box. Zou wat wezen, kan je nooit op 4 tijdstippen rijden of je paard buiten zetten omdat ie dan geen eten zou krijgen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 11:25

anneliesdj schreef:
De grote stallen die ik ken, wordt eerst brok gevoerd, dan uitgemest en dan hooi gevoerd.
Dus dan is het niet praktisch om de paarden tussendoor op het land te zetten, of ze missen hun portie ruwvoer.

Kwestie van het omdraaien? Brok, ruwvoer, paarden naar buiten en uitmesten? Of Brok, paarden het land op, mesten en dan bij binnenkomst weer ruwvoer? Of voeren op het land?

Ik vind sommige argumenten om een paard in de stapmolen te zetten (waar laat je je paard anders als je aan het uitmesten bent :+ ) een beetje vreemd. Neemt niet weg dat eenieder natuurlijk zelf moet weten wat hij of zij doet. Ik vind het alleen geen nuttige aanvulling op de training van mijn paarden en daar zou zo'n ding toch eigenlijk voor bedoeld moeten zijn? Nu is het ook vaak een middel om paarden toch even buiten te hebben op stallen waar geen buitengang is maar dat zou niet het uitgangspunt moeten zijn van een goede stal?

mvkesteren90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 11:25

Wij deden 2 paarden tegelijk in de molen en dan dus ook 2 stallen mesten. Ze lopen dan toch al gauw 20 minuten in de molen. Het gaat hier om sportpaarden, dus die gaan tussendoor niet het land in omdat ze dan met het voerschema zitten. Zoals hierboven ook al door iemand werd genoemd.

Als je 1 paard hebt dan heeft het in mijn ogen ook niet heel erg veel nut om ze in de molen te zetten tijdens het mesten, dan ben je inderdaad zo klaar. Ik zou mijn paard dan ook liever even in de paddock zetten, of even rondje laten rennen in de binnenbak oid.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 11:26

Oh onze buurman is een tijdje geleden (midden in de zomer op een dag met 30 gr) ook een paard vergeten uit de stapmolen te halen. Hij gaf zijn medewerkers de schuld maar zat zelf gewoon in de woonkamer tv te kijken en was dus gewoon thuis. Medewerkers waren om ca 5 uur naar huis gegaan en om 12 uur (s avonds) hadden de buren zoiets van wat een herrie (paard met ijzers en vlak bij hun slaapkamerraam) Andere buren hebben geprobeerd het paard uit de molen te halen aangezien de buurman niet naar buiten kwam. Uiteindelijk is de politie gebeld. Paard was helemaal aan het einde van zijn latijn. Gelukkig had ie alleen maar spierpijn en was ie helemaal kapot van het lopen. De buurman heeft die avond echt een hele fijne avond gehad.. Eerst door mij en kennissen uit bed gehaald omdat er weer eens paarden zonder water stonden. Hij was dus enorm pissig omdat wij al lastig waren en dreigden de politie te bellen. En toen stonden iets later dus ook nog andere mensen aan de deur.. Helaas hebben wij zelf het paard niet horen lopen omdat wij aan de andere kant van het huis en de stallen het erf op waren gekomen. Had toch nog weer 2 uur lopen voor het paard gescheeld.

Verder ken ik veel stalle/mensen die een stapmolen hebben en waar nog nooit een paard in vergeten is.

Buurman is gewoon een ei... (vul zelf maar aan) heeft van de zomer ook een merrie gruwelijk laten lijden. Dier is op een vreselijke manier met het veulenen om het leven gekomen, terwijl hij gewoon thuis was. Zal jullie de details besparen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 11:27

Lekkere stal dan als je paard geen eten krijgt op het moment dat ie niet in z'n box staat, maar dat terzijde.. := Gelukkig staat mijn pony in ieder geval ook buiten het mesten om nog buiten, wel zo lekker, die 10 minuten op een dag heeft ze inderdaad niks aan, of dat nou paddock of stapmolen is, ze moet er wel iets meer uit als 10 minuutjes op een dag.

Maar ik vraag me dus oprecht af, als je je paard uit z'n box haalt, krijgt ie dan geen brok en hooi? Hier ben ik juist vaak met voertijd op stal maar als m'n knol niet in d'r box staat krijgt ze gewoon d'r portie bix en hooi al in d'r bak...

Ginam

Re: Paard 'vergeten' uit stapmolen te halen, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 11:37

Nutteloze dingen stapmolens! Ik snap nooit zo goed waarom je in die tijd zelf niet met je paard gaat lopen, krijg je zelf ook meteen beweging :P Of gewoon wat langer instappen. Ik kan me verder niet voorstellen dat je je paard zomaar kunt vergeten...

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 11:39

Sees schreef:
En je maakt mij niet wijs dat er ook maar één enkel paard is wat staat te trappelen om de molen in te gaan maar misschien is dat het verschil tussen wat mannen denken te zien en wat er daadwerkelijk aan de hand is :D ?

Gewoon eens komen kijken dan hier ;)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 11:42

mvkesteren, hoe zit dat voerschema in elkaar dan? Als je 's morgens brok en ruwvoer voert, vervolgens de paarden op het land zet, mest en ze dan vervolgens óf op het land óf in de stal nog maals ruwvoer geeft en dan 's avonds nog een of twee keer dan kunnen ze tussendoor toch best naar buiten?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 11:43

s0173957 schreef:
Sees schreef:
En je maakt mij niet wijs dat er ook maar één enkel paard is wat staat te trappelen om de molen in te gaan maar misschien is dat het verschil tussen wat mannen denken te zien en wat er daadwerkelijk aan de hand is :D ?

Gewoon eens komen kijken dan hier ;)

Ik hoef nergens te komen kijken om te weten dat paarden niet staan te trappelen om de molen in te mogen hoor en al helemaal niet allemaal op één stal, dan zit er ergens anders iets niet helemaal goed ;).

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 11:46

Sees schreef:
Ik hoef nergens te komen kijken om te weten dat paarden niet staan te trappelen om de molen in te mogen hoor en al helemaal niet allemaal op één stal, dan zit er ergens anders iets niet helemaal goed ;).

Tja, makkelijk om zo in een 'discussie' te gaan è...

"Ik heb gelijk, en wat jij zegt telt niet."

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 11:49

Ik ben geen man en onze paarden komen vaak genoeg buiten en toch vinden ze het fijn om in de molen te gaan. Echt! Mijn paard loopt liever in de molen dan dat hij in de paddock staat. Okee, hij is een beetje raar en heeft vermoedelijk in zijn jonge jaren niet veel wei gekend maar toch ....

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 11:49

Dat kan je wel zo zeggen Sees, maar ik heb ook ervaren dat paarden het best gezellig kunnen vinden om eventjes met z'n allen de molen in te gaan, zeker als het gaat om maar een kwartiertje stappen. Heb er nog nooit een paard in hoeven sleuren, zelfs mijn pony die echt ontzettend eigenwijs kan zijn liep er zo in. Heb zelf geen beschikking tot een molen en vind het ook niet nodig voor twee paarden, maar ik zie er weldegelijk het nut van in.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 11:53

Renee1991 schreef:
Ik denk dat je ook wel een béétje van de waps bent als je vergeet dat je paard in de stapmolen staat :p Ik gebruik het nooit, is toch veel fijner om lekker naar buiten te gaan? En het argument 'geen tijd' vind ik altijd een beetje slap..
Makkelijk beoordelen voor anderen.
Er zit helaas maar 24 uur in een dag en er zijn dagen dat ik zeven of acht paarden moet rijden naast mijn lessen. Dan vind ik het heel fijn dat ik ze in de molen kan laten uitstappen zodat ze lekker een half uur uitstappen wat veel beter is dan de tien minuten waar veel mensen voor gaan en al helemaal beter is dan de vijf minuten die veel mensen in de praktijk doen.
Ook na een wedstrijd gaan ze vaak nog even twintig minuten in de molen om even los te stappen nadat ze lang op de wagen hebben gestaan.

De molen moet nooit een vervanging van training worden maar kan wel een hele goede aanvulling zijn.

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 11:54

Jaren geleden is tijdens mijn vakantie, een van de medewerkers van de stal mijn paard vergeten uit de molen te halen. Hij heeft er toen uren in gestaan en was aan het revalideren van een peesblessure.

Gelukkig vond een vriendin (haar paard stond naast die van mij) dat hij wel erg lang weg was, zij heeft hem uiteindelijk gevonden in de molen en weer op stal gezet.

Gelukkig stond de molen alleen op het stap programma i.v.m. zijn pees blessure, maar je kan je voorstellen dat ik pis link was... -:(-

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 11:55

blue_sky schreef:
Ik ben geen man en onze paarden komen vaak genoeg buiten en toch vinden ze het fijn om in de molen te gaan. Echt! Mijn paard loopt liever in de molen dan dat hij in de paddock staat. Okee, hij is een beetje raar en heeft vermoedelijk in zijn jonge jaren niet veel wei gekend maar toch ....

Maar dát snap ik op zich nog best. Een paddock is in feite niet meer dan een zandbak en áls (zeg niet dat dat bij jou zo is) je paard dan alleen en zonder voedsel zou staan bijvoorbeeld, snap ik heel goed dat een molen aanlokkerlijker kan lijken maar dat bedoel ik met dat er dan ergens anders al iets 'mis' gaat.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 12:00

essie_blue schreef:
Dat kan je wel zo zeggen Sees, maar ik heb ook ervaren dat paarden het best gezellig kunnen vinden om eventjes met z'n allen de molen in te gaan, zeker als het gaat om maar een kwartiertje stappen. Heb er nog nooit een paard in hoeven sleuren, zelfs mijn pony die echt ontzettend eigenwijs kan zijn liep er zo in. Heb zelf geen beschikking tot een molen en vind het ook niet nodig voor twee paarden, maar ik zie er weldegelijk het nut van in.

Maar ik zei ook niet dat je paarden er in moet sleuren hoor maar een grote stal waar alle paarden staan te trappelen om de molen in te mogen.. :Y) ? Mijn paard vond het ook nooit erg maar ik denk toch dat de meeste paarden het leuker vinden om bijvoorbeeld 5km in de bossen te gaan wandelen dan een uur lang hetzelfde gedwongen rondje in een machine.

Waar het mij om gaat is dat een molen vaak wordt gebruik voor het gemak van de mens en dat er gewoon risico's aan zitten.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 12:03

Katja schreef:
Makkelijk beoordelen voor anderen.
Er zit helaas maar 24 uur in een dag en er zijn dagen dat ik zeven of acht paarden moet rijden naast mijn lessen. Dan vind ik het heel fijn dat ik ze in de molen kan laten uitstappen zodat ze lekker een half uur uitstappen wat veel beter is dan de tien minuten waar veel mensen voor gaan en al helemaal beter is dan de vijf minuten die veel mensen in de praktijk doen.
Ook na een wedstrijd gaan ze vaak nog even twintig minuten in de molen om even los te stappen nadat ze lang op de wagen hebben gestaan.

De molen moet nooit een vervanging van training worden maar kan wel een hele goede aanvulling zijn.

Er is overigens onderzoek geweest dat het het beste is om je paard de spierpijn er uit te laten lopen op het land na een zware training/wedstrijd :o. Overigens denk ik idd dat Renee wel gelijk heeft als ze zegt dat de meeste paarden een uitstaptraining in de bossen waarschijnlijk meer zouden kunnen waarderen dan hetzelfde rondje een uur lang :o. Maar goed, gemak dient de mens en daar is volgens mij vooral een molen voor bedoeld ;).

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 12:14

Dat onderzoek heb ik ook gelezen en dat ging inderdaad over spierpijn. Dat hebben ze de volgende dag pas ;)
Door goed te stappen na de inspanning kun je de afvoer van melkzuur enorm bevorderen en daarmee de spierpijn minimaliseren.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 12:22

Maar dat kunnen ze er dus ook prima af lopen in de wei is wat ik bedoelde te zeggen ;).

Kijk nogmaals, ik kan me best indenken waarom sommige mensen een molen zouden gebruiken, ik heb alleen mijn twijfels bij sommigen redenen waarom :o. En mijn persoonlijke mening is dat het inderdaad risicovolle machines zijn zonder veel meerwaarde. Ik vind een loopband voor een hond ook raar maar dat is eigenlijk hetzelfde?

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 12:24

Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik ook wel eens een paard "vergeten" ben uit de stampmolen te halen.
De staleigenaresse vroeg mij of ik haar paard even in de molen wilde zetten. Ik moest bijna weg en heb hem er inderdaad ingezet, in de veronderstelling dat zij wist dat ik weg ging en dat ze hem er zelf wel uit zou halen.
Zij had dat niet begrepen (miscommunicatie, een fout van beiden. Hoe het precies ging weet ik niet eens meer) en ging er van uit dat ik hem er ook wel weer uit zou halen.

Twee uur later (o.i.d.) was er gelukkig een attente stalgenoot die de staleigenaresse even belde om te vragen of het de bedoeling was dat hij zo lang in de molen stond.. Ik schaamde me dood!!! :oo :oo

Gelukkig heeft het paard er niks aan over gehouden en liep de volgende dag zonder trauma gewoon weer in de molen voor zijn dagelijkse kwartiertje. Dus om op je vraag terug te komen. Er gebeurt niks, de molen gaat niet vanzelf uit of iets soortgelijks. Je moet het dus gewoon nooit vergeten (of duidelijk communiceren in mijn geval :o )

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 12:26

Tja, er is ook gebleken dat eerst ruwvoer voeren en daarna pas brok ook beter is voor je paard, maar hoeveel mensen doen dit?

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 12:35

Sja ik heb het ook wel eens gehoord op een handelsstal dat de paarden per ongeluk een hele nacht in de molen hebben gelopen. Liepen er de volgende dag nog steeds keurig hun rondjes te maken.
Goed lijkt het me niet, omdat het paard niet kan plassen of eten en drinken waardoor ze kans hebben op een maagzweer.

Iedereen gaat er anders mee op, sommige gebruiken de molen ook als trainingsmolen, dan zetten ze de paarden bij in de molen en laten ze de paarden draven. Zou ik zelf ook nooit doen, maar het gebeurt wel en natuurlijk gaat het altijd goed bij zulke mensen :\

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 12:37

Nou ik ben anders heel blij met mijn molen. Mijn paard gaat er 's ochtends in voor ik ga werken. Hij stapt dan een half uurtje en vind het prachtig. In de tussen tijd mest ik uit, veeg alles aan en zet het voer klaar. Dan gaat mijn paard met de shet los met een flinke plak hooi en staat daar zo'n drie uurtjes dan is hij het spuigzat en wil graag weer naar binnen. Hij is al lekker losgestapt in de molen en dat verkleind de kans op blessures bij het eventueel bokken/rennen. Op stal weer een flinke plak hooi en muesli. Dan gaat hij languit liggen slapen ( box van 8 bij 4) en na mijn werk rij ik hem of ik longeer hem of ga een eind wandelen oid. Overigens heeft mijn paard altijd de beschikking over ruwvoer, ook s nachts dmv een extra hooitas in de stal die altijd vol zit.

Hij is zo dus drie keer daags uit zijn box en heeft smiddags de tijd om uit te rusten. Hij vind het heerlijk zo heb ik het idee en hij heeft ook absoluut geen hekel aan de molen.

En ik kan mij echt niet voorstellen dat ik hem zou vergeten......