Crematie of Rendac?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 09:07

Spet is toen opgehaald door individuele ophaaldienst miedema. Ging heel netjes. Zag het niet zitten zijn lichaam naar de weg ge moeten slepen door een shovel of zoiets. Rendac kon niet de laan naar stal op. Hij is dus met een trailer opgehaald.

jesito

Re: Crematie of Rendac?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 09:10

Misschien is het goed daar er kosten bij vermeld kunnen worden (als je dat wil) dan krijgen mensen een goed overzicht van de verschillende mogelijkheden.

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 09:58

jesito schreef:
Misschien is het goed daar er kosten bij vermeld kunnen worden (als je dat wil) dan krijgen mensen een goed overzicht van de verschillende mogelijkheden.

Hing wel af hoe groot je paard was en afstand. Voor ons shetje waren we 200 kwijt en voor spet ik dacht 400. Ging heel respectvol. En voordeel was dat ze ook op zaterdag kwamen. Spet is op vrijdagavond ingeslapen en zaterdag ochtend opgehaald. Hij zwol ook op dus was blij dat het zo vlot kon.
onze shet guus ging op een donderdag en zou pas door rendac op maandag kunnen worden gehaald. Toen vond stalgenoot via google deze ophaaldienst en werd hij netjes de volgende dag op zijn matrasje ( hadden we hem op gelegd) incl tekeningen en bloemetjes in een busje getild.
Dus toen spet moest gaan was de keuze gauw gemaakt.
ze brengen hem naar rendac

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 10:04

Ik zou cremeren 'dood'zonde van mijn geld vinden.
Dood is immers dood. Mijn paard is 'gewoon' vernietigd.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 10:17

Rendac. Ik hield zielsveel van mijn paard, maar toch heb ik hem op laten halen door de Rendac.
Hij merkt het verschil niet en ik vond het zonde van mijn geld. Dat geld heb ik later kunnen gebruiken om een nieuwe topper te kopen.
Ik zou ook geen idee hebben wat ik met de as zou moeten, wel heb ik een sieraad van zijn staartharen laten maken.

Edit: ik ben er trouwens bewust niet bij geweest toen hij opgehaald werd.
Laatst bijgewerkt door Niwla op 08-01-14 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Debski

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 10:22

Ik heb ook voor de Rendac gekozen. Inderdaad omdat het voor mij niet veel verschil maakt, verwerken of verbranden. Het is een gevoelskwestie volgens mij, en de mogelijkheid bij cremeren om een mooi afscheid te hebben.
En even nog een niet zo prettige opmerking over cremeren, kies altijd voor een crematorium waar ze een oven hebben waar je paard in zijn geheel in kan. Anders gaat ie er in stukken in, op zich ook nog niet erg maar volgens mij niet het idee van mensen die voor cremeren kiezen.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 10:35

Mijn pony van 35 is vorig jaar in de stal ingeslapen, was ook geen andere mogelijkheid aangezien ze niet meer kon opstaan. Na een uitgebreid afscheid direct uiterst emotioneel Rendac gebeld, de dame aan de telefoon was vriendelijk, rustig en ze denken echt wel mee zover als mogelijk. Ze vroeg of ik erbij wilde zijn...Nee, individueel...nee, ze hebben haar voor 8 uur in de ochtend opgehaald en ik ben keurig gebeld door de chauffeur dat ze was opgehaald. Ik wilde het absoluut niet zien maar moest nog wel 2 paarden voeren, ik vond dit een keurige oplossing.

Wat op mij nog de meeste impact heeft gemaakt was het uit de stal krijgen, door de drempel en afgezette poetsplek was dit een verschrikkelijk klusje en hebben we haar met 5 man uit de stal moeten tillen/manoeuvreren om haar vervolgens met de tractor naar de weg te brengen.

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 10:40

Oke, wij hebben moeten tekenen dat ze helemaal niet meer naar de slacht mag?
Dus lijkt mij dat ze dan gewoon niet meer daarheen mag? Zoiezo zou dat toch niet gebeuren :)

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 10:45

rendac!
puur ook omdat ik cremeren veel te duur vind en uiteindelijk toch hetzelfde met het overschot gebeurd.
het is idd een gevoelskwestie. cremeren lijkt menswaardiger! we reflecteren ons gevoel als mens op het paard.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 11:42

ik heb mijn ruin thuis laten inslapen op ons eigen erf ( moet zeggen erg fijn mijn dierenarts ze ging met mij in overleg waar het eventueel kon, zodat rendac er vanaf daar goed bij kon komen) ging trouwens erg netjes allemaal.

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 11:50

Ik heb mijn paard naar de slacht gebracht...
Gewoon in de vrachtwagen, met wat hooi, hij stond er lekker rustig, naar Nijkerk gereden. Daar papieren tekenen, paspoort afgeven, uitladen en in een keer klaar.
Ik kwam erbij doordat de eigenaresse van de revalidatiestal dat zei: Er bestaat ook nog zoiets als de slacht.
Toen ben ik erover na gaan denken en heb ik besloten dat ik het de beste oplossing vond.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 11:56

Mijn paarden zijn allemaal meegegaan met de Rendac :)

Op het moment dat jouw paard overlijd is het lichaam niet meer dan een omhulsel waar ooit een ziel in zat.

Ik merkte het vooral met mijn laatste paard die 8 jaar lang trouw aan mijn zijde gestaan heeft. Het moment dat het licht in haar ogen uitging voel je het gewoon, dat is jouw paard niet meer.

Daarom had ik er ook geen problemen mee.

Mijn huidige paard zal waarschijnlijk naar de slacht gebracht worden als haar moment er bijna is.
Inslapen is namelijk niet altijd rozengeur en maneschijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:58

xxsalinaxx schreef:
Dus lijkt mij dat ze dan gewoon niet meer daarheen mag? Zoiezo zou dat toch niet gebeuren :)

Jawel hoor, ze mag gewoon geschoten worden; alleen niet meer voor menselijke consumptie geslecht worden.

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:02

Brainless schreef:
xxsalinaxx schreef:

Jawel hoor, ze mag gewoon geschoten worden; alleen niet meer voor menselijke consumptie geslecht worden.

Ow okee dan , naja gaat toch niet gebeuren hihi

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:16

Als het zover is, hoop ik ten eerste dat hij een hartstilstand krijg of zo, maar anders dat hij thuis kan worden inslapen op een rustige manier en dan laat ik de speciale dienst van de rendac komen, zodat hij netjes individueel wordt opgehaald. Kost volgens mij iets van 500,- Heb wel gehoord dat je de staart moet afknippen omdat deze anders voor haarstukjes voor andere paarden wordt gebruikt, heeft iemand hier wel eens van gehoord?

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:19

Mijn paard heb ik moeten laten inslapen en is de dag erna opgehaald door Rendac.
Heb altijd geroepen als het zover was, dat ze naar de slacht zou gaan. Dat was helaas niet mogelijk. Ik zag behoorlijk op tegen het inslapen, vanwege fijne spookverhaken die mensen vertellen, hoe paarden kunnen vechten. Niets van dit was waar, het inslapen was gebeurd, voordat mijn merrie er erg inhad. Toen ik haar daar zo dood zag liggen, zag ik duidelijk dat het niet meer mijn merrie was. Ze was weg, ook haar uitdrukking, alleen haar huis waar ze gebruik van heeft mogen maken lag er nog.

Dat heb ik met mensen ook, zodra men overlijdt, is de ziel weg, die de mens maakt.

Crematie van paarden en andere (huis) dierenvind ik geldklopperij. Misbruik maken van het verdriet.

Daarnaast vind ik het ieder zijn eigen keuze, waar hij/zij voor kiest.

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:21

Brilletje schreef:
Als het zover is, hoop ik ten eerste dat hij een hartstilstand krijg of zo, maar anders dat hij thuis kan worden inslapen op een rustige manier en dan laat ik de speciale dienst van de rendac komen, zodat hij netjes individueel wordt opgehaald. Kost volgens mij iets van 500,- Heb wel gehoord dat je de staart moet afknippen omdat deze anders voor haarstukjes voor andere paarden wordt gebruikt, heeft iemand hier wel eens van gehoord?

Nooit van gehoord.
Mij zou het niet uitmaken of de staart nog gebruikt wordt, die hebben ze toch niet meer nodig en als ze daar een ander dier mee kunnen helpen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:23

Mijn vorige pony is door de Rendac opgehaald. Ik ben hier zelf bewust niet bijgeweest en heb haar zelf ook niet aan de weg hoeven te leggen, dit heeft mijn opa voor mij gedaan.

Mijn huidige pony zal of naar de slacht gaan als dat mogelijk is, mocht het niet kunnen ivm niet meer op de trailer kunnen staan dan zal ik kiezen voor inslapen en de Rendac. Maar voorkeur voor slacht, ik heb de vorige teveel zien vechten met het inslapen en wil dat niet graag weer meemaken.

Crematie is voor mij geen optie. Te duur en not my cup of tea zeg maar. (zou zelf ook niet gecremeerd willen worden bv).

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:42

Brilletje schreef:

Je moet niks natuurlijk, maar vaak zie je wel dat er delen gebruikt kunnen worden.
Zo zie je wel eens dat hoeven gebruikt worden voro de opleiding en het zou mij niets verbazen dat ze staarten apart zouden verkopen.
Maar ik weet niet zeker of Rendac dat ook doet, slachterijen sowieso wel.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 14:57

steinstein schreef:
Mijn paard heb ik moeten laten inslapen en is de dag erna opgehaald door Rendac.
Heb altijd geroepen als het zover was, dat ze naar de slacht zou gaan. Dat was helaas niet mogelijk. Ik zag behoorlijk op tegen het inslapen, vanwege fijne spookverhaken die mensen vertellen, hoe paarden kunnen vechten. Niets van dit was waar, het inslapen was gebeurd, voordat mijn merrie er erg inhad. Toen ik haar daar zo dood zag liggen, zag ik duidelijk dat het niet meer mijn merrie was. Ze was weg, ook haar uitdrukking, alleen haar huis waar ze gebruik van heeft mogen maken lag er nog.

Dat heb ik met mensen ook, zodra men overlijdt, is de ziel weg, die de mens maakt.

Crematie van paarden en andere (huis) dierenvind ik geldklopperij. Misbruik maken van het verdriet.

nou wat apart zeg!! echt presies zoals ik het inslapen ook heb ervaren met mijn ruin.

Twilight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:08

persoonlijk zou ik kiezen voor de Rendac, ik weet niet wat ik met zoveel as zou moeten. Ik knip liever een heel mooi stuk uit zijn staart en daar een mooi sierraad van laten maken, het zou voor mij dezelfde emotionele waarde hebben als as in een hangertje.

Als je liefste dier weg is, is het enige wat er nog een ligt een omhulsel. Hoe hij was als pony draag jij bij in je hart.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:20

steinstein schreef:

Precies zoals ik het ook ervaren heb en zoals ik het zie. :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 19:19

Hier ook, inslapen ging netjes en snel, op het gras bij de stal, ze hoefde er niet voor op transport, wat ik een fijn idee vond...

op laten halen door de rendac, zelf niet bij geweest...

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 19:25

Ik heb voor Rendac gekozen bij mijn pony, omdat het mijn pony niet meer was.. Ze is 's ochtends op ingeslapen en toen heb ik er nog heel lang bij gelegen. Toen ik tussendoor even naar huis ben geweest om te eten, en ik weer terug was, was de pony die daar lang, niet meer mijn trouwe kleine pony.. Ze rook niet meer als Beppie, voelde niet meer als Beppie, en ik herkende haar niet meer als Beppie. Dat was wel het moment dat ik toch zeker wist, dat míjn Bepke niet deze pony was.. 's avonds vond ik het niet fijn om nog naar haar toe te gaan.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 00:05

Zonder enige twijfel crematie!