Vorderen van weiland door politie,mag dit zomaar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wes2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:48

en het probleem..hoe vind je in vredesnaam de eigenaar. chip is negen van de tien keer niets en als ik al kijk wat een hoeveelheid paarden in het gebied waar mijn eigen pony staat gestald staan..ik ken de buurpaarden niet eens allemaal. Die hebben er dan ook 70. :D Maar goed, dat is ook geen doen. Het is best nog lastig. Daar zou je een goeie nacht mee bezig zijn als het niet al langer is.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 21:18

Ik snap heel goed dat het gebeurt zoals het gebeurt, midden in de nacht, paarden zonder halsters, agenten zonder paardenkennis, etc.

Wat mij alleen verbaast is dat de politie niet lijkt te onderkennen hoe vreselijk fout het kan gaan in een vreemde weide, en hoe erg weide-eigenaren daarom kunnen schrikken als het hen gebeurt, en dat ze daarmee eigenlijk ook slachtoffer kunnen worden.

Wat ik in het topic van Ine23 al zei: Als de politie met een lastige zwerver in haar maag zit, mogen ze die dan ook bij mij in huis dumpen?
Nou weet ik wel dat het met paarden anders is, maar stel dat dat wel zou kunnen met een zwerver, dan sta je toch raar te kijken als je 's ochtends beneden komt, je vindt de zwerver en die heeft al eventjes je dochter verkracht en je zoon vermoord, en zit nu rustig de koelkast leeg te vreten... En dat je dan de politie belt en die zegt: Jah, die zwerver, die hebben wij vannacht gebracht. Dan was hij tenminste van de straat. U redt het verder wel met hem he?

Want dat is hoe weide-eigenaren het ervaren en wat ook de angst is van elke weide-eigenaar, en ik heb niet het idee dat de politie zich dat realiseert.
Dat begrijp ik dan op zich ook wel weer, maar daar zouden korpsen in buitengebieden best wat aandacht aan mogen besteden.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 21:25

Denk je opeens: goh leuke tuinkabouter zeg :):) blijkt het je opvang zwerver te zijn.

Ceriadwen

Re: Vorderen van weiland door politie,mag dit zomaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 21:34

Daar hebben ze nou crisisopvang voor LindyH.

Prioriteit nummer een is die krengen van de weg af, en in de dichtstbijzijnde omheinde stuk land gooien waar ze veilig zijn en er geen ongelukken met andere verkeersdeelnemers kunnen gebeuren.

En laten we nou even allemaal reel zijn. Hoe groot is de kans dat de pleuris uitbreekt? Die kans is zeer klein, hoe groot is de kans dat een paard onherstelbaar beschadigd? nog veel kleiner.

Mochten er paarden met ballen tussen lopen dan is er een zeer geringe kans dat er misschien een merrie zo in de hengstigheid zit dat er een hele, hele kleine kans is dat ze dragend zou kunnen zijn, en dan spuit je het weg, ook geen drama.

het KAN, ja het KAN maar de kans is enorm klein dat het fout gaat.

Hoe dan ook de kans is groter dat het loslopende spul op een auto klapt, waarin toevallig net de eigenaar van het land inzit die op weg naar huis is, maar daar nooit meer levend aan zal komen.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 21:35

Wat ik me nu afvraag he, stel dat je je wei op slot hebt zitten.
Mogen ze dat slot dan ook open breken om gevonden paarden bij je op de wei te zetten?

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 21:38

Nee dat mag niet.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 21:46

Maar niemand zegt dat die beesten niet gelijk van de weg moeten en dat het allemaal veiliger is snapt iedereen. Het gaat om stap 2 . Licht de eigenaar van het land in en laat de beesten de volgende ochtend gelijk naar een opvang adres brengen. En laat ze niet bij een particulier achter en een ander via zijn of haar verzekering de evt schade regelen.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 21:46

Dan gaan er waarschijnlijk dus massaal sloten gekocht worden en dan verzinnen ze wel weer iets nieuws lijkt mij?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 21:57

Natuurlijk is de eerste prioriteit om de dieren van de weg af te krijgen, maar een beetje begrip en dank achteraf voor de weide-eigenaar zou niet verkeerd zijn.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 22:13

Ceriadwen schreef:
Daar hebben ze nou crisisopvang voor LindyH.

Prioriteit nummer een is die krengen van de weg af, en in de dichtstbijzijnde omheinde stuk land gooien waar ze veilig zijn en er geen ongelukken met andere verkeersdeelnemers kunnen gebeuren.

En laten we nou even allemaal reel zijn. Hoe groot is de kans dat de pleuris uitbreekt? Die kans is zeer klein, hoe groot is de kans dat een paard onherstelbaar beschadigd? nog veel kleiner.

Mochten er paarden met ballen tussen lopen dan is er een zeer geringe kans dat er misschien een merrie zo in de hengstigheid zit dat er een hele, hele kleine kans is dat ze dragend zou kunnen zijn, en dan spuit je het weg, ook geen drama.

het KAN, ja het KAN maar de kans is enorm klein dat het fout gaat.

Hoe dan ook de kans is groter dat het loslopende spul op een auto klapt, waarin toevallig net de eigenaar van het land inzit die op weg naar huis is, maar daar nooit meer levend aan zal komen.

Klinkt wel makkelijk als je het zo zegt. Maar als de pleuris wel uitbreekt kan je mega de banketstaaf zijn. Jij bent voor het gemak even verantwoordelijk gemaakt voor de paarden van de ander. Ik ken zat paarden die geen vreemde paarden in hun kudde verdragen en ze tot wonden toe verjagen. Dat is natuurlijk gedrag, maar jij hebt wel en probleem op het moment dat jou paard daar verantwoordelijk voor is... Zelfs al wist je niet eens dat je op dat moment een probleem had.
En overigens, jij vind het geen probleem om een merrie weer hengstig te spuiten. Maar er zijn zat mensen die daar wel een probleem mee hebben...

Punt is gewoon ook nog is dat eigenaren van ontsnapte dieren zich geregeld dus niet netjes gedragen. Geen schade vergoeden en dat soort dingen. Is het dan netjes om iemand zonder nazorg met de kans op zulke problemen achter te laten.

Hoe je het ook wendt of keert, het is jou terrein en het is niet netjes om het gebruik daarvan te vorderen zonder eigenaren daar iets van te laten weten. Het zou wel lekker zijn zeg.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 22:37

Wat vaak het grote probleem is, is dat het nu eenmaal wettelijk mag dus komen ze er gewoon mee weg. Mensen vergeten vaak dat zij invloed hebben op wetten. Vecht het aan, sleep de politie voor de rechter. De eerste paar keer zal er niets veranderen en verlies je de zaak waarschijnlijk, maar als er met regelmaat zo'n zaak voorkomt dan gaan er dingen vanzelf veranderen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 22:50

Ja, maar als dat steeds bij een ander korps is dan kon dat nog wel eens heel lang gaan duren. En ik snap wel dat mensen geen zaak gaan beginnen als ze geen enkele kans hebben om die te winnen.

Wat mij beter lijkt is een klacht indienen bij de Ombudsman. Die is er juist voor problemen met de overheid. Niet dat dat direct iets oplevert, maar je hoeft dan geen juridisch gevecht te voeren om gehoord te worden. Zij verzamelen de klachten en als dat er genoeg zijn, dan gaan ze er werk van maken bij de overheid.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 23:15

Zelf heb ik, op verzoek van de collega's, een shet opgevangen welke op straat liep. Deze had wel een nacht in het fietsenhok van het buro gestaan. Op verzoek van de gemeente, ja die gaan over gevonden voorwerp, heeft de politie een plek gezocht (bij mij dus, mijn ruin helemaal verliefd) ik mocht van de gemeente stalgeld vragen zolang het dier niet opgehaald werd. Na een week, en 2 oproepen in de krant verder, kwam de eigenaar de shet ophalen. Heeft mij meteen stalgeld betaald zodat de gemeente er niet verder tussen hoefde te zitten.

Het kan dus, ook met bemoeienis van de politie, wel netjes.
Ligt aan de situatie, waar en wanneer een paard gevonden word, de drukte en ook de kennis van de aanwezige politie mensen.
ze doen hun best met de mogelijkheden en middelen die ze op dat moment hebben.

Annepanne92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 23:22

Orchidee21 schreef:
Zelf heb ik, op verzoek van de collega's, een shet opgevangen welke op straat liep. Deze had wel een nacht in het fietsenhok van het buro gestaan. Op verzoek van de gemeente, ja die gaan over gevonden voorwerp, heeft de politie een plek gezocht (bij mij dus, mijn ruin helemaal verliefd) ik mocht van de gemeente stalgeld vragen zolang het dier niet opgehaald werd. Na een week, en 2 oproepen in de krant verder, kwam de eigenaar de shet ophalen. Heeft mij meteen stalgeld betaald zodat de gemeente er niet verder tussen hoefde te zitten.

Het kan dus, ook met bemoeienis van de politie, wel netjes.
Ligt aan de situatie, waar en wanneer een paard gevonden word, de drukte en ook de kennis van de aanwezige politie mensen.
ze doen hun best met de mogelijkheden en middelen die ze op dat moment hebben.

Mooie bijdrage dit! Soms vergeten mensen wel eens dat de politie ook maar mensen zijn! :j

Wat ik ook een mooi verhaal vond was een tijdje terug. Ik volg de bereden politie op Twitter. Zij twitterden over een gevonden loslopende shetlandpony. Deze werd opgevangen op stal bij de bereden politie zelf. Na een dag of 2 verscheen er een bericht dat de pony toch niet zo geschikt was voor het politiewerk en dus maar meeging met de eigenaar die zich die dag had gemeld :')

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 09:04

Mijn ervaring (van gisteren) was wel goed, politie ging gelijk opzoek naar eigenaren in de omgeving. Eigenaar van de pony's kende de eigenaar van de wei en ging er zelf achteraan. Ik denk dat er zo vaak iets gebeurt met loslopende paarden en dat het 9 van de 10 keer allemaal wel goed komt. Je hebt altijd wel een paar rotte appels tussen de eigenaren zitten maar dat is niet het overgrote deel.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 10:23

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 10:44

Goed initiatief minikatje!
Ik zou hier niet aan moeten denken. Mijn paard heeft enkele jaren geleden zijn voorhoofd ernstig verbrijzeld. Dit is nu stabiel zonder pijn, maar ieder tikje er tegenaan kan zijn einde betekenen. Hij staat daarom nu alleen in een weiland (paard was voor hij van mij was niet anders gewend, dus heeft hier gelukkig geen moeite mee), met paarden naast hem zodat hij ze wel kan zien en ruiken. Als ze hier een ander paard bij zouden gooien dat hij niet kent is de kans zo'n 99% dat dat het einde is van mijn paard...
Gelukkig de ingang voor bij de weg helemaal geblokkeerd en achterin nog een tweede ingang, maar dan komen ze al langs 3 andere weilanden, dus lijkt de kans me klein dat ze hem daarin gooien hoop ik...

toptoys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 13:58

justdiesel schreef:
Wat ik me nu afvraag he, stel dat je je wei op slot hebt zitten.
Mogen ze dat slot dan ook open breken om gevonden paarden bij je op de wei te zetten?

Of het mag, weet ik niet. Maar het wordt wel gedaan. Bij ons is al 2x het slot opgeknipt om los lopende paarden op het land te zetten. Er liepen jonge hengsten op en er werden 4 merries bijgezet midden in de nacht. Niks geen briefje op het hek..... Ik snap dat paarden op straat geen optie is, maar ik was er zeker niet blij mee! Tegenover ons land was een leeg stuk, maar omdat mijn hengsten nogal gecharmeerd waren van de dames en zij ook van hun, lukte het de politie niet om ze in het andere land te zetten. Dus toen werd ons slot maar open geknipt. De tweede keer liepen onze merries met veulens er toen er paarden bijgezet werden. Nu heeft de politie en de Dierenambulans mijn nummer voor als er weer iets los loopt. Gelukkig nooit meer gebeurt dat het bij ons land was, wel nog een paar gebeld s'nachts voor andere gevallen.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 18:47

En wat nou als het jouw losgebroken paard is, die de politie even zolang op een vreemde wei, veilig achter een hek zet?

Ik snap niet waar iedereen zich zo druk om maakt? Het komt al bijna nooit voor en wanneer het jezelf betreft, ben je toch ook blij dat het zo opgelost wordt?!
Beetje sociaal zijn, mensen!

(En ik ben blij dat mijn paarden, mochten die ooit uitbreken, niet in de buurt van Astrid staan! ;) )

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 18:55

sflj schreef:
En wat nou als het jouw losgebroken paard is, die de politie even zolang op een vreemde wei, veilig achter een hek zet?

Ik snap niet waar iedereen zich zo druk om maakt? Het komt al bijna nooit voor en wanneer het jezelf betreft, ben je toch ook blij dat het zo opgelost wordt?!

(En ik ben blij dat mijn paarden, mochten die ooit uitbreken, niet in de buurt van Astrid staan! ;) )

De bedoeling van dit topic was niet of je het wel of geen probleem vond dat er paarden bij die van jou worden gezet.Dit gaat puur om het wettelijke aspect....wat mag de politie wettelijk gezien nu wel en wat niet.

Wanneer mag de politie je grond/paddock/weiland vorderen....hoe zit het met het vermelden dat de dieren op je perceel zijn geplaatst (desnoods een brief op het hek).
Hoelang moeten de dieren wettelijk onder jouw zorg vallen en wat is er wettelijk vastgelegd wb het vinden van de eigenaar door de politie.

Het sociale aspect is wat anders.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 19:32

Tinky12 schreef:
sflj schreef:

De bedoeling van dit topic was niet of je het wel of geen probleem vond dat er paarden bij die van jou worden gezet.Dit gaat puur om het wettelijke aspect....wat mag de politie wettelijk gezien nu wel en wat niet.

Wanneer mag de politie je grond/paddock/weiland vorderen....hoe zit het met het vermelden dat de dieren op je perceel zijn geplaatst (desnoods een brief op het hek).
Hoelang moeten de dieren wettelijk onder jouw zorg vallen en wat is er wettelijk vastgelegd wb het vinden van de eigenaar door de politie.

Het sociale aspect is wat anders.

Je hebt helemaal gelijk!
Maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat veel posters hier er moeite mee hebben, wanneer de politie dit van hen zou verlangen.
En wettelijk of niet, wanneer de hulpdiensten het nodig achten, zetten ze hun gevonden paard maar in mijn wei hoor! Heb ik geen probleem mee. ;)

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 19:38

sflj schreef:
Maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat veel posters hier er moeite mee hebben, wanneer de politie dit van hen zou verlangen.
En wettelijk of niet, wanneer de hulpdiensten het nodig achten, zetten ze hun gevonden paard maar in mijn wei hoor! Heb ik geen probleem mee. ;)

Mijn idee. Ze gaan hun goddelijke gang maar, en ja ik zou echt even stom staan te kijken als ik het spul aantref.

Maar even een belletje en je bent op de hoogte

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 20:54

sflj schreef:

Tsja, ik denk dat niemand er een probleem mee heeft dát de politie ze op een vreemde wei veilig weg zet.

Wel met de manier waarop dat gebeurt, dat de eigenaar van de wei niet gecontacteerd wordt; dat er niet naar merrie/hengst wordt gekeken; dat de eigenaar van de wei daarna zelf maar de verantwoordelijkheid heeft om het allemaal maar uit te zoeken of voor de kosten op te draaien.

:)

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 21:21

Ik denk dat de politie agenten in kwestie de eigenaar van het land straks wel opzoeken, en ik kan me voorstellen dat dit er niet altijd direct van komt, en ook kan ik me nog wel voorstellen dat dit overgedragen wordt aan de dagdienst, die het dan gewoon kan vergeten omdat het hun klus niet was.

Ik ben het er zeker mee eens dat er een opvolging moet komen als er paarden in een land worden gezet, ik kan het me alleen wel voorstellen dat dit niet direct kan, en soms de nacht er ook voor kan zorgen dat het heel de nacht niet meer kan. Die mensen zitten nou eenmaal niet op een kantoorstoel te wachten tot ze eindelijk een taakje aangereikt krijgen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 20:38

little_king schreef:
Ze worden toch ook niet onteigend?
Je haalt een heleboel door elkaar.

Politie mag ook jou huis in als hij daar reden tot ziet, dus ja die mogen echt wel paarden bij jou buiten zetten.

Echt niet, daar moeten ze een bevel voor aanvragen.
En wat die paarden betreft; zetten ze er per ongeluk eentje bij Salinero op de wei en schopt m kreupel, denk dat de politie dan toch echt een groot probleem heeft.