Al 7 jaar samen op stal en nu uit elkaar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

little_king

Re: Al 7 jaar samen op stal en nu uit elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 16:21

Inderdaad in een grote stal kan de ander er makkelijk omheen en zelfs een plekje zoeken om ook te slapen.
In een 3x3 stal is dat niet het geval.
Ligt de shet languit kan de haflinger geen pas meer verzetten zonder de kans dat hij er op gaat staan.
Laat staan ook lekker liggen.

DanaDeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 16:28

Maar dan zal er ook niet gezegd zijn dat er wel bijvoorbeeld twee ponies van dezelfde hoogte in diezelfde stal mogen, want dat past dan toch al helemaal niet.
3x3 stal voor paarden die heel veel binnen staan is gewoon te klein, met twee er in maakt het nog moeilijker te bewegen. Alhoewel ze dan wel (gedwongen) contact hebben met elkaar.

Heb je niet de mogelijkheid om een uitloop te creeeren?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 16:40

Dan moeten ze gewoon goede wetten maken en die gaan controleren. Er staan namelijk nog heeeeeeeel veel paarden alleen, in vieze stallen, te kleine stallen, onveilige stallen, met onveilige omheining buiten etc etc etc.
Het feit dat deze stal misschien maar 3x3 is zegt nog lang niet alles. Hoeveel uren komen ze buiten? Hebben ze daar nog contact met andere paardjes, krijgen ze goed en veel ruwvoer, is de stal goed schoon?

Onze d-pony ens het staan al 9jr samen en gaan echt niet uit elkaar omdat 1 of andere inspecteur dat wil beslissen. Dat kan ook niet. Het is geen wet en diegene kan niet de situatie helemaal beoordelen, aangezien diegene niet deze pony's al 9jr of langer kent en er niet dagelijks bij is.

Dan zet ik ze in een stal van 4x5 bijv, is dat per definitie beter? In hun box liggen ze ook of samen of om de beurt, dat is in de natuur of buiten niet anders. Vaak zie je een groep op een kluitje liggen en staan er 1 of 2 bij.
Daarnaast kan het zomaar zijn dat paarden in een grotere box minder eruit komen, minder schone stal hebben, minder goed ruwvoer krijgen, minder contact met andere paarden etc.

Ik kan gewoon de d-pony rijden zonder dat ze naar elkaar roepen. Ik zet de shet meestal met onze andere merrie buiten als ik 's avonds rij en dat gaat prima.

Goed paarden houden is het complete plaatje. Als daar regels voor komen en goede controle op, is dit pas het laatste probleem om eens te bekijken. Ik heb ook wel gezien dat het niet samen gaat en dan zijn de meesten zelf wel zo wijs het stel uit elkaar te halen. Bij ons gaat het echt pirma. Je kan er ook tussen in gaan staan ijdens het voeren en eten.

Ik zou het niet accepteren en mn pony's hieronder laten lijden. Nu ze 15 zijn denken we er heus wel aan dat de een eerder zal gaan dan de ander en hoe we dat zouden doen, wat er zal gebeuren etc. Maar tot die tijd gaan we niet onnodig moeilijk doen, omdat 1 iemand zoiets verzint.

Sowieso zou dit dus particulier wel allemaal mogen en kun je het behoorlijk bont maken, aangezien daar amper controle is en krijg je alleen problemen op een grotere stal waar eerder gecontroleerd wordt. Terwijl daar vaak de zorg en controle prima in orde is. Bij ons zijn er de hele dag mensen die ook zien als er wat mis zou zijn etc.

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 16:44

als je stal 3x3 is, zal dat de reden zijn voor hun, dat je er geen twee in 1 stal mag houden....
dan vind ik het vrij logisch... is niet heel groot.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 16:51

Ik heb die nieuwsbrief ook gehad en verbaasde mij ook al over het feit dat dieren van ongelijke hoogte niet mogen, maar van gelijke hoogte wel. Waar dat op is gebaseerd... Geen idee!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 16:58

K_im schreef:
Ik heb die nieuwsbrief ook gehad en verbaasde mij ook al over het feit dat dieren van ongelijke hoogte niet mogen, maar van gelijke hoogte wel. Waar dat op is gebaseerd... Geen idee!

Jij hebt dat echt zwart op wit staan in een nieuwsbrief? Ik begon het ook al logisch te vinden toen ik de afmeting van de stal las maar als het enige criterium de hoogte is ben ik nog verbaasder dan ik al was.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 16:59

Superpony je kan er van alles bij gaan halen maar dat is niet relevant.
TS is in haar berichtgeving niet eerlijk geweest omdat ze meerdere malen heeft gezegd dat het niets met de box grote te maken heeft.
Maar nu kan ze mij van alles proberen te vertellen, maar ik denk juist dat dit alles ermee te maken had.

Nu is daar nog steeds geen duidelijke wet in hoe groot een stal moet zijn.
Maar door deze stal is er weinig ruimte en kunnen dieren elkaar verwonden en daar zullen ze het (terecht) wel op gooien.

Ik begrijp zelf niet dat de ts haar paarden zo wil huisvesten.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 18:06

Hier het stuk van de nieuwsbrief.

NVWA

Ik weet weer waarom ik facebook afschuwelijk vind. NVWA waar staat dat ook al weer voor. Nederlandse voedsel en waren autoriteit. Deze dienst heeft een controlerende functie. Dinsdagochtend 09.30 uur stonden ze op de stoep. En het leuke was, ik herkende ze. Weet u nog: de bewuste
Open Dag met de verboden Bingo. Het waren dezelfde controleurs alleen nu keurig is de jas van de dienst NVWA en niet met het friezenstamboeklogo. Ze stelde zich netjes voor en we dronken koffie. Natuurlijk passeerde de Bingo nog een paar keer in het gesprek. Maar uiteindelijk kwamen we tot de reden van het bezoek. U weet allemaal van het paardenvlees schandaal, en hier ligt de basis. De minister wil weten hoeveel en waar de paarden en pony's staan in Nederland.
Tot nu toe is dat een schatting. Tevens is er welzijn wet aangenomen. Op de manege wordt deze cursus gegeven en al door velen gevolgd. (heeft u hem al gevolgt). Vorig jaar hebben we een welzijnschan gehad lees
de nieuwsbrief van vorig jaar. In deze welzijnschan kwamen we er met glans doorheen, 5 paarden waren te dik en 2 te mager. De paarden stonden overdreven hoog
in het stro, maar werd niet als negatief beoordeeld. Nu wil de minister weten of de
dieren die worden aangeboden voor de slacht geen geneesmiddelen bij zich hebben. Daarom moeten we de handelingen van de veearts melden in het paspoort.
De veearts moet het medicijn gebruik vermelden in het paspoort (verplicht). U snap allemaal dat de ''handel'' daar niet op zit te wachten. Tenslotte heeft een paard altijd nog een rest waarde voor de slacht. De Minister wil nu voorkomen dat paarden geslacht worden die in het verleden medicijnen hebben gehad. Tenslotte praten we over de voedselveiligheid, paardenvlees eten we. Voor privé eigenaren is er niets aan de hand. Ik kan me niet herinneren dat een pensionklant zijn paard naar de slager bracht. Veel al komt de veearts voor een spuitje en een dag later de Rendac. Voor de handel ligt dit anders. Veel paarden gaan naar de
paardenmarkt en komen via die weg bij de slager. Paardenvlees wordt in Nederland
weinig gegeten maar in het buitenland is men er dol op. Dit vlees moet dan wel veilig zijn en geen medicijnen resten bevatten. Daarom komt de NVWA controleren bij de houder van de paarden. Wij als manege zijn houder van paarden en pony's. Wij moeten van de minister de paspoorten direct kunnen overleggen aan de NVWA. Deze controleurs kijken of de chip die in uw paard zit overeenkomt met het paspoort. Tegelijk controleren ze of in het paspoort de medische gegevens worden bij gehouden. Als het allemaal klopt is er niets aan de hand. Klopt het niet dan volgt er een bekeuring. Deze wordt aan de houder van het paard gegeven. De houder brengt dat weer in rekening bij de eigenaar. Is het paspoort niet aanwezig, krijgt u direct een bekeuring. De hoogte van de bekeuring is nog niet bekent (dat bepaald de rechter). Volgens de controleurs is deze pittig, omdat de voedselveiligheid in het geding is. Tegelijk werden we gekeurd op dieren welzijn. Dit is al eerder gebeurd en het verleden geeft aan dat we als manege goed bezig zijn. De kwaliteit van de manege is keurig zowel in de stallen als er buiten. Alleen kregen we de opmerking dat we geen twee paarden of pony's, in 1 box mogen zetten. Twee pony's van gelijke hoogte mag wel maar van ongelijke hoogte mag niet. Vraag me niet waarom, ik weet het niet. Mochten er nog vragen zijn: we hebben het voor elkaar gekregen dat de controleur op donderdag 9 januari om 09.00 uur op de manege is voor vragen. Zelf vonden we dat wat vroeg in de dag maar er was volgens haar geen andere mogelijkheid. Dus heeft u vragen, zorg dan dat u er bent. Dat voorkomt heel veel onzin op facebook. Ik weet weer waarom ik facebook verschrikkelijk vind. Je word er zo simpel van.

En ja wij zijn de manege van de bingo pony die ieder jaar weer in het nieuws komen.
En ja ze gaan echt alle stallen af, niet alleen grote maneges.

chantaaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-13 18:36

Zie bovenstaand gelukkig iemand die de nieuwsbrief ook heeft ontvangen, ondertussen wel wat mail contact geweest met de nvwa, waar ze nu in proberen uit te leggen dat het een combinatie van beide factoren ( grote van stal maar ook verschil in schofthoogte) hierbij moet volgens de nvwa iedere situatie afzonderlijk worden bekeken en voorgelegd aan een dierenarts van de nvwa wat volgens hun bij mij ook is gebeurd. Het is gebaseerd op een voorstel van de dierenbescherming welke volgens het nvwa binnenkort officieel aangenomen gaat worden in de wet. Als dat rond is word het 2 x de schofthoogte van het paard in het kwadraad, en hierbij moet dan alsnog bekeken worden of ze samen mogen ivm schofthoogte die ongelijk is.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 18:53

Mwah berichten die op Facebook staan geloof ik niet altijd. Zou dan echt die nieuwsbrief willen zien

JustJuul_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 18:54

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 18:59

Dit os die nieuwsbrief.
Alleen er werd al veelste veel verkeerd gespeculeerd via Facebook.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 19:22

Al staan de pony's samen in de stand of in een box van 2x2 m, dan heeft de NVWA nog geen enkele wettelijke grond om het te verbieden!

Er bestaat nog geen welzijnswet voor paarden en als die er wel komt, dan zullen daar maar heel summiere regels in komen te staan :\
De meeste professionele paardenhouders zitten namelijk niet te wachten op regels en wetgeving mbt dierwelzijn (en die lobby'en dus fanatiek tégen strikte welzijnsregels) :')

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 19:34

JustJuul_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 20:13

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 20:32

Dit is zo aan ons vermeld.
Onze manege eigenaar is heel creatief wat dit soort dingen betreft.
Ze zullen dit niet roepen als het niet wettelijk is vast gelegd.
Dus ze zullen het vast wel kunnen flikken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 01:38

little_king schreef:
Superpony je kan er van alles bij gaan halen maar dat is niet relevant.
TS is in haar berichtgeving niet eerlijk geweest omdat ze meerdere malen heeft gezegd dat het niets met de box grote te maken heeft.
Maar nu kan ze mij van alles proberen te vertellen, maar ik denk juist dat dit alles ermee te maken had.

Nu is daar nog steeds geen duidelijke wet in hoe groot een stal moet zijn.
Maar door deze stal is er weinig ruimte en kunnen dieren elkaar verwonden en daar zullen ze het (terecht) wel op gooien.

Ik begrijp zelf niet dat de ts haar paarden zo wil huisvesten.

Ik voind het wel degelijk relevant. Hoe paarden gehouden worden is heel belangrijk. Als 2 pony's zoals die van ons al 9jr samen staan en echt ook heel goed zijn samen, is het totaal geen probleem. Paarden die niet buiten komen, geen soortgenoten zien, slecht gevoerd worden, mishandeld worden, geen veearts bij komt wanneer nodig etc. dat zijn prioriteiten als er wetten moeten komen.

Al zouden ze op 3x3 staan. Hoelang staan ze daar in per dag? Ik zie ze liever enkele uurtjes op 3x3 en de rest buiten, dan een hele dag in 4x4. En dat is wel van groot belang, net als de rest.

Onzin regeltjes die nergens toe doen. Heel veel maneges hebben pony's samen en die kunnen dat niet even 1,2,3 anders oplossen nu.
Mensen bij wie paarden de ogen uit het hoofd trappen, horen zelf na te denken. Maar elk mens met gezond verstand en liefde voor zijn/haar dier doet dit ook al.

Wij hebben genoeg paarden ervaring en houden heel veel van onze beestjes om dit prima te kunnen beoordelen.

Ik lees dat ze alle stallen af gaan? Vast niet, want niet alle stallen zijn bekend. Daarnaast vraag ik me af of een particulier ook verplicht is ze toe te laten.

Naast dit neem je dus ook de ervaring van een stal en paardenhouders in twijfel. Op een grote stal lukt het je niet snel om iets te doen wat niet door de beugel kan, lopen teveel mensen rond.

Wat 2 gelijke maten betreft........Onze shet staat al 9jr heel goed met onze d-pony en is lief etc, maar andere shets moet ie niet.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 09:34

Superpony we hebben het hier niet over jou pony met uitloop aan de stal.
We hebben het hier over de pony's van ts.
Ze willen zoals je in de brief hierboven kan lezen precies weten hoeveel paarden er zijn.
En als het om de voedsel en Warenautoriteiten gaat zijn ze best fanatiek.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 10:32

Mijn pony's hebben geen uitloop, is precies zelfde situatie en ook hier kunnen ze komen controleren. Zoals al eerder is gezegd, komen ze controleren ivm het vlees. En ik ga er nog steeds vanuit dat ze koppen tellen om belasting te gaan vragen.
Maar..............er zijn nog geen wetten hoe groot een box moet zijn, dus ts, ik of ieder doen voor de wet niks verkeerd en hoeven ook geen paarden uit elkaar te halen.
Er moeten eerst maar eens goede wetten komen dan voor het welzijn van paarden.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 11:21

Oh dan haal ik je door de war met een ander, maar der zal vast wel iets zijn dat ze dit kunnen doen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 11:53

Ik ga ervan uit dat de inspecteur van het nVWA die geweest is echt wel weet waar hij/zij over praat en dit niet zomaar zegt. Eerlijk gezegd vind ik 3 bij 3 erg klein voor een paard en pony, helemaal zonder uitloop.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 12:26

TS, hoelang staat ze eigenlijk in die box van 3 x 3?
Ik vind het ook klein (zelfs voor 1 paard vind ik het eigenlijk al klein), maar zie nog steeds niet in wat de NVWA hier in te verbieden heeft...volgens mij kunnen ze dit niet verbieden, als je ziet onder wat voor erbarmelijke omstandigheden paarden soms gehouden worden, en waar ze ook niets aan kunnen doen lijkt me dit toch echt geen prioriteit.

chantaaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 12:51

Ihn: de ponys zijn al 7 jaar samenwonend ..

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 12:55

Ik denk dat er ook bedoeld wordt hoe lang per dag. Dus niet het aantal jaren, maar het aantal uur per dag. Staan ze 24/7 op stal? Of een paar uurtjes?

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 16:47

Dat bedoelde ik idd :).