Rij jij met trailer zonder E rijbewijs

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 20:59

Ceriadwen schreef:
Ik vind het altijd in de categorie idioot passen (met het bijbehorende getik met wijsvinger tegen het voorhoofd) als mensen paarden gaan vervoeren zonder hun E. Dat het wettelijk in sommige situaties is toegestaan komt omdat de wet in algemene zin niet voorziet, dus dat er geen rekening gehouden wordt dat er een minderheid (en gelukkig een grote) is die met levende have achter een auto zich op de weg begeeft.

Wat mij betreft zouden ze de standaard zo moeten maken dat iedereen die een levend dier in een aanhanger vervoert E achter B moet hebben.

Daarnaast denk ik dat er een E plus zou moeten gelden voor levende have.

Mensen denken veel te licht over het vervoeren van vee/paarden op de weg. Ik persoonlijk vind geen geld geen reden.

Er zijn er ook genoeg die wel het E achter B hebben, die ik niet met mijn paard in de trailer laat rijden.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 20:59

ilaan schreef:
Suelza schreef:
Nee, je roept iets, wat je niet kunt onderbouwen. Ik roep iets wat ik wel onderbouw. Het is 10 jaar mijn vak geweest.

Los daarvan dat de meeste mensen met levende have echt wel voorzichtig rijden... Ongeacht of ze met of zonder E rijden.

Ik kan dat prima onderbouwen uit eigen ervaring. Net als jij.

Waar is die onderbouwing dan, want die heb ik even gemist... Hoeveel mensen zie jij, met een aanhangwagen rijden, waarvan jij WEET dat zij GEEN E rijbewijs hebben die wilde capriolen uithalen?

Want jij zegt, ik zie vaak zat mensen met aanhangwagens wilde capriolen uithalen. Hoe weet jij of die wel of geen E hebben? En rijden die dan met een trailer erachter? Met 1 of 2 paarden erin?

Liefbeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:01

Moratoetje schreef:
Alsof iedereen met een E weet hoe je met een trailer geladen met een paard of een ander levend wezen moet rijden |o

Je leert rijden met een lege aanhanger. Ik heb zelf een paar jaar terug een proefles genomen om te kijken of ik aanmerking kwam voor een verkorte cursus (1 dag), helaas kreeg ik net voor de cursus een auto-ongeluk en is het daarna er nooit meer van gekomen.

Nee hoor, je leert niet rijden met een lege aanhanger. De mijne was geladen met beton stenen, trailer incl.lading was 2 ton... Het is dan wel dood gewicht en zeker niet hetzelfde als twee paarden vervoeren, maar je hebt wel een idee hoe het voelt zo'n gewicht te trekken...

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:02

Suelza schreef:
Waar is die onderbouwing dan, want die heb ik even gemist... Hoeveel mensen zie jij, met een aanhangwagen rijden, waarvan jij WEET dat zij GEEN E rijbewijs hebben die wilde capriolen uithalen?

Want jij zegt, ik zie vaak zat mensen met aanhangwagens wilde capriolen uithalen. Hoe weet jij of die wel of geen E hebben? En rijden die dan met een trailer erachter? Met 1 of 2 paarden erin?

Haha ga helemaal stuk hier. Ik ben de hele tijd netjes en jij begint al met caps. Ga even lekker afkoelen en zodra je jezelf weer netjes kunt verwoorden praten misschien ooit nog wel eens verder :')

Want vraag me af of jij weet hoe die mensen al die tijd reden zonder controle haha

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:03

Liefbeestje schreef:
Moratoetje schreef:
Alsof iedereen met een E weet hoe je met een trailer geladen met een paard of een ander levend wezen moet rijden |o

Je leert rijden met een lege aanhanger. Ik heb zelf een paar jaar terug een proefles genomen om te kijken of ik aanmerking kwam voor een verkorte cursus (1 dag), helaas kreeg ik net voor de cursus een auto-ongeluk en is het daarna er nooit meer van gekomen.

Nee hoor, je leert niet rijden met een lege aanhanger. De mijne was geladen met beton stenen, trailer incl.lading was 2 ton... Het is dan wel dood gewicht en zeker niet hetzelfde als twee paarden vervoeren, maar je hebt wel een idee hoe het voelt zo'n gewicht te trekken...

Ja, bij mij hetzelfde idd... AHW incl. lading 2 ton. Enige wat ik wennen vond was de lengte van de combinatie, daar mijn auto trailer een stuk korter is.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:05

ilaan schreef:
Suelza schreef:

Haha ga helemaal stuk hier. Ik ben de hele tijd netjes en jij begint al met caps. Ga even lekker afkoelen en zodra je jezelf weer netjes kunt verwoorden praten misschien ooit nog wel eens verder :')

Want vraag me af of jij weet hoe die mensen al die tijd reden zonder controle haha

Afkoelen? Ik ben heel koel :')

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:06

Suelza schreef:

Good 4U :D

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:06

ilaan schreef:
Suelza schreef:

Good 4U :D

Maar ben nog steeds nieuwsgierig naar die onderbouwing :')

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:12

Liefbeestje schreef:
Moratoetje schreef:

Ik vind het zo'n verschil niet, een lege of gevulde trailer om eerlijk te zijn. Misschien iets meer gas geven met harder gaan maar het verschil is echt minimaal. Enige wat ik merk is wanneer ik over een hobbelige weg rij, dan heb ik liever een gevulde trailer. Misschien is het een verschil met een vrij lichte auto?

Nies_

Re: Rij jij met trailer zonder E rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:17

Ik rij ook liever met gevulde trailer, rij dan wel met een auto die 3500kg mag trekken. Inderdaad ivm het hobbelen. Met 2 paarden er in voel je er eigenlijk nog niks achter hangen.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:17

Suelza schreef:
Maar ben nog steeds nieuwsgierig naar die onderbouwing :')

En ik naar de jouwe :')
Of eigenlijk boeit het me niet haha

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:20

Ik zou nooit met een niet toegestane combinatie rijden, ik heb mijn rijbewijs nog niet maar als ik deze heb wil ik toch eerst heel wat rij ervaring hebben voor ik mijn E haal. De eerste 2 jaar was ik nog niet van plan een trailer met paard te rijden.
Ik rijd de groomauto wel! *D

Mijn mama rijd wel met de bus de trailer (als dat nodig is, wat niet vaak is want ik heb geen eigen paard meer) en dat is een toegestane combinatie maar ze heeft wel hulp gehad van iemand met BE voor tips en dergelijke en ze wil ook haar E halen.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 23:16

Nies_ schreef:
Ik rij ook liever met gevulde trailer, rij dan wel met een auto die 3500kg mag trekken. Inderdaad ivm het hobbelen. Met 2 paarden er in voel je er eigenlijk nog niks achter hangen.

Idem, een lege trailer 'danst' me teveel.
Wordt nog wat als ik ooit eens een lichtere trailer mee heb dan mijn tweepaards _O-

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 23:21

ilaan schreef:
quote="zoutenootjes"
quote="Suelza"
Examenvrees??? Financieen??? Tijd????

Je zegt het, ik dacht het. Inderdaad, die dingen :D .

Maar je hebt wel geld voor een auto + trailer + paard? Dat snap ik dan niet. Als je geen geld en geen tijd hebt, vind ik dat je van de weg moet blijven met zo'n combinatie.[/quote]

Nee, ik heb geen geld voor een auto en een trailer en een paard, maar ik heb een trailer gehuurd, voor een keer. Het mag met een B rijbewijs, ik heb geoefend van te voren en ook nog wat les gevolgd. Heb ik wat meer tijd en geld, dan ga ik zeker nog voor E erbij. Voor nu is het niet echt nodig. De kliniek is naast de pensionstal en verder hebben we alles wat er nu nodig is voor trainen, les, buiten rijden, weidegang, etcetera.

Libbylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 23:22

Oew nee ik heb geen E rijbewijs maar zou het ook niet in mijn hoofd halen om zonder met trailer te gaan rijden... Stel dat er iets met je paardje gebeurd, vergeef je jezelf toch nooit? Kan natuurlijk ook nog als je wel je E rijbewijs hebt, maar dan heb je er in ieder geval alles aan gedaan.
Ik wacht nog wel een paar jaartjes, flink sparen en dan komt het er wel :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 23:54

Ik rij al sinds ik mijn rijbewijs heb met aanhangwagen/caravan en trailer.
Toen ik mijn rijbewijs had heb ik geoefend met trailer (leeg) op het erf van mijn opa om hem achteruit (in een U) in de schuur te rijden.
Pas toen ik dat kon mocht ik er van mijn opa mee naar buiten om te rijden.

Ik reed tot 3 jaar terug, 5-7000 km per jaar met trailer/caravan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 09:00

Idem Brainless, ik reed met mijn B-rijbewijs wekelijks twee uur heen en twee uur terug naar les, en dan in het weekend een of twee dagen tot dik anderhalf uur enkele reis naar wedstrijd, daarnaast ook nog eens met regelmaat elders trainen of naar het bos oid met dat ding.
En ook ik ben begonnen met pionnen op het erf en achteruit slalommen maar!

Wat dat betreft denk ik eigenlijk dat een hoop mensen met paarden juist heel serieus zijn voor ze de weg opgaan, ik ken eigenlijk geen mensen die dat doen voor hun ritje met de caravan, dat is meestal gewoon inpakken en op weg imo.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 09:48

Dan is mijn pa blijkbaar de uitzondering op de regel. Je pakt niet even een caravan en rijdt daar totaal onvoorbereid mee naar het buitenland als je een beetje verstandig bezig bent. Zie je maar eens te redden in vreemde dorpjes in de bergen ed. Mijn pa heeft er dus wél speciaal lessen voor genomen. Hij heeft zijn E destijds nog bij zijn B gekregen.

Zo'n caravan is duur, om te beginnen. En hij rijdt met een veel waardevollere 'lading' dan een paard, welliswaar in de auto en niet in een aanhanger, namelijk mijn moeder.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 09:53

In principe rij ik nooit met trailer (wel met een aanhanger trouwens) omdat ik geen E heb.

Vriendin van mij heeft E, rijdt met een combi die met alleen B toegestaan is. In geval van nood heb ik haar wel een keer naar huis gereden (enkelbanden gescheurd tijdens de les op locatie).

Ben zelf behoorlijk vertrouwd met aanhanger of trailer achter de auto maar mocht ik zelf op reguliere basis willen rijden (ook met een B combi) dan zou ik wel voor mijn E gaan.

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 09:58

Ik heb mijn E ook gehaald. In mei geslaagd voor mijn B, km's gereden en in augustus mijn E gehaald.
Met onze auto mag je niet zonder E rijden, maar dan nog..
De auto heb ik gedeeltelijk met mijn moeder, de paarden zijn van iemand anders en de trailer ook. Ik wil wel goed verzekerd de weg op gaan ;) (Ook als alles van mijzelf was geweest)

Als je zonder E de weg op gaat met trailer, wat niet bij de combi auto + aanhangwagen past, vind ik hetzelfde als je gewoon in de auto rijdt zonder rijbewijs .. (Uiteindelijk leer je autorijden als je, na de lessen, alleen in de auto zit ;) )

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 10:04

ik zonder E, wel berg ervaring opgedaan vanaf mijn jeugd, veel caravan ervaring, nee toen niet zelf gereden, maar wel veel meegekregen.
Ik rijd absoluut niet onverzekerd rond en heb menigmaal een trailer voor een ander verplaatst/geparkeerd die wel E rijbewijs heeft.
het is niet per definitie zo dat je E moet hebben om goed te kunnen rijden!!

Jelle_Steur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 19:14

Ook al moet je maar een klein stukje rijden...meestal gebeurd er dan net wat. In het ergste geval raak je betrokken in een ongeval met gevolgschade. Als de verzekering er dan bij komt en je had een E rijbewijs nodig dan kan je de rest van je leven gaan betalen |(
Ik zou nooit dit risico nemen en gewoon voor 500 euro het E-rijbewijs halen of een juiste legale combinatie rijden.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 19:17

Ik heb geen E rijbewijs en rij wekelijks met de trailer. Met de combinatie waar ik mee rij hoeft ik geen E te halen

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 21:14

Jelle_Steur schreef:
Ook al moet je maar een klein stukje rijden...meestal gebeurd er dan net wat. In het ergste geval raak je betrokken in een ongeval met gevolgschade. Als de verzekering er dan bij komt en je had een E rijbewijs nodig dan kan je de rest van je leven gaan betalen |(
Ik zou nooit dit risico nemen en gewoon voor 500 euro het E-rijbewijs halen of een juiste legale combinatie rijden.

je kunt prima legaal met je B rijbewijs met trailer rijden.
er zitten een paar regels/eisen aan verbonden.
als je die kent en je daar aan houdt is er niets aan de hand.

Jelle_Steur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:11

Dat klopt. Ik wil alleen maar aangeven dat je in een situatie waar wel een e rijbewijs vereist is, je gewoon niet moet gaan rijden. Ook al is het maar een klein stukje. Een ongeluk zit in een klein hoekje :)