2 paards trailer achter 1700kg mag trekken auto

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: 2 paards trailer achter 1700kg mag trekken auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 23:23

Hij is hem niet ''zomaar'' kwijt geraakt, ze hebben een fout gemaakt. Dat rijbewijs was al oud 20jr terug, die had hij al langer. Hij mocht ook chauffeur zijn op een bus etc. Om te vernieuwen hadden ze moeten melden dat er zaken verandert waren toen. De precieze jaartallen weet ik niet meer, maar kan de rijbewijzen wel opzoeken bij mn moeder. Mijn vader liet ze altijd doorknippen en we hebben ze allemaal nog. Maakt ook verder niet echt uit, maar fouten worden gemaakt, zeker bij het gemeentehuis als je wat aanvraagt.

Ik zeg ook nergens dat de chauffeur niet verantwoordelijk is. Jij gaf aan dat de Crafter een teruggekeurde 5 tonner is. Maar daar kan niemand wat aan veranderen als dat zo al jaren toegestaan is. Wij hebben de LT altijd gebruikt en nu de crafter. Daar kan heel wat in en zeker bij de nieuwe crafter merk je daar weinig van.

Misschien is het een beter idee dat Nederland weegbruggen heeft her en der die ook voor de particuler bekend en te gebruiken zijn. Hier weet ik er sowieso wel 2, maar toen wij nog in de stad woonden hadden we die niet 1,2,3 geweten.

Een meningsverschil mag. Prima dat jij er anders over denkt, maar heb het er met meerdere mensen over gehad de laatste tijd. Juist vanwege jouw reactie een tijd geleden. Maar ook anderen bevestigen wat ik bedoel.
En wij maken natuurlijk zelf uit waar wij wonen. Alleen verkeer of slechte winkels zijn geen reden. Maar als je het per se wil weten, gaan wij hoogst waarschijnlijk wel ons huis te koop zetten aankomend voorjaar. Het hangt binnen ons gezin van meerdere factoren af.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 23:31

Weegbruggen zat in NL hoor, bijna elk fouragebedrijf of transportbedrijf heeft er wel eentje of weet er eentje dicht in de buurt. Maar klopt dat je dat als particulier niet zo gauw weet :)

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 23:33

heb vroeger in een toyota gereden, en die mocht 4000kg trekken. was gewoon met een BE. praat ik over 8 jaar geleden

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 00:46

cissy schreef:
Weegbruggen zat in NL hoor, bijna elk fouragebedrijf of transportbedrijf heeft er wel eentje of weet er eentje dicht in de buurt. Maar klopt dat je dat als particulier niet zo gauw weet :)

Precies. Hier weet ik er sowieso 2, maar ik zou er nooit zo eentje hebben geweten als ik hier niet had gewoond, denk ik. En ik heb geen idee of ze makkelijk zijn als ik even aan kom met een combi om te wegen??
WE hebben hier bij gemeentewerken ook een weegbrug, misschien dat je daar ook terecht kan.

Ik vind het wel fijn om te wegen. Vorig jaar waren we met 2 pony's naar een kliniek en hebben die meteen gewogen. Nu zijn ze denk ik lichter, maar ik heb wel een idee in ieder geval.

Paardje1983, zo 4000kg, kun je ook een 3 paards mee trekken :) Kijk ik ook stiekem soms naar, maar die trailers zijn wel erg duur. En de kans dat we vaak met alle 3 op pad gaan, is best klein.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 00:54

Mijn werkgever had ook een weegbrug en die liet ook particulieren toe en dan betaalde je 8,- en kreeg je een weegbon. Politie kwam hier ook regelmatig en die stuurden we dan een maandfactuur :)

Mijn trailer is op papier ook 740 kg maar op de weegbrug ietsiepietsie meer.... door al het rubber en het zware schot wat er inzit ;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 01:23

Oke, dat is netjes.

Ik denk dat mensen ook vergeten wat ze meenemen. Mensen nemen ook voer, tack, dekens, kleding, water etc etc mee. Wij hebben een lichte sulky, maar die moet ook af en toe mee.

Mijn zadel weegt al 20kg en dan de rest, dus tel maar op. Wil graag een keer ''normaal'' vol wegen.

In principe kan ik ook veel in een auto doen, scheelt ook weer, want als wij met 2 of 3 erin zitten, hebben we nog wel wat over. Las bij een auto als vb 900kg laadvermogen
Het scheelt natuurlijk wel of je je auto volgooit en binnen de max blijft. En dan je trailer alleen de paarden en evt hooi. Als ik alles in een trailer zou doen, moet ik een auto hebben die misschien nog een keer 200kg meer kan trekken dan de marge waar ik al rekening mee hou.

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 01:38

ok ook even voor een stipje toch antwoord met met een vraag haha

ik heb B rijbewijs ,..

hebben een peugot 307 met 1600 motor erin ,
en sinds de regels veranderd zijn in januari , ben ik dus gaan rijden met een 1,5 paards trailer met eh nja de enne keer me fjorden vriend zeg om de nabij 450 kilo ?
en de andere keer een grote schimmel van nja zeg ong 580 kilo ?

ik heb dus via via vernomen dat dit mag, maar van andere hoor ik weer nee mag niet ...
ik rij trouwens enkelt even kleine stukken omdat dat even makkelijker rijden is dan een stuk langs de weg;)

weet niet hoe zwaar de trailer is een gewone vrij luxe 1,5 paards ,....

mag ik het verlossende antwoord?? :D

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 01:40

Hoeveel mag je auto trekken?
Ik denk ook dat je je wel eens kunt vergissen in die gewichten van je paarden.
Zou het hele spul maar eens op de weegbrug zetten dan weet je het.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 07:29

Paardje1983, zo 4000kg, kun je ook een 3 paards mee trekken :) Kijk ik ook stiekem soms naar, maar die trailers zijn wel erg duur. En de kans dat we vaak met alle 3 op pad gaan, is best klein.[/quote]
ja makkelijk. die de wagen moest trekken was een 5 paards trailer met een molen voorop

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 07:37

Paardje1983; tegenwoordig mag een personenauto toch max 3500 trekken en anders heb je groot rijbewijs nodig?
Ik heb nml alle mogelijke terreinwagens bekeken mochten allemaal max 3500, toen zei een vriend dat dat nederlands limiet is.

Overigens mag het nu wat in OP staat of niet :+ wordt er niet veel wijzer van :')

Überhaupt het feit dat er zoveel meningen/interpretaties zijn lijkt me al een reden om de wet duidelijker te schrijven :+

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 07:43

Ashley5760 schreef:
Paardje1983; tegenwoordig mag een personenauto toch max 3500 trekken en anders heb je groot rijbewijs nodig?
Ik heb nml alle mogelijke terreinwagens bekeken mochten allemaal max 3500, toen zei een vriend dat dat nederlands limiet is.

Overigens mag het nu wat in OP staat of niet :+ wordt er niet veel wijzer van :')

Überhaupt het feit dat er zoveel meningen/interpretaties zijn lijkt me al een reden om de wet duidelijker te schrijven :+

heb een keer ongeluk mee gehad wat niet mijn schuld was, en toen werd de rijbewijs en de papieren nagetrokken en mocht gewoon met BE rijbewijs rijden. maar ik heb ook groot rijbewijs. maar wat in jou OP staat mag zover ik het weet gewoon.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 09:42

Ashley, ja dat mag met je BE.
Voor de auto wordt gekeken naar het daadwerkelijke gewicht wat erachter hangt en niet naar de theoretische combinatie.

Sparky, ik denk dat het vwb rijbewijs wel mag, maar vwb de trekkracht van de auto niet. Maar dan zou je meer info moeten geven over je auto en trailer.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 11:07

@Ashley: ligt eraan of BE gehaald is voor 19-01-2013. Is je E ouder dan zit er geen limiet aan het gewicht van de aanhanger. Is E vanaf die datum dan idd max 3500 kg. Dit om de BE 'vrachtauto's' de wind uit de zeilen te nemen.

@Sparky: pak de papieren van de auto en de trailer erbij. Op beide staat een toegestane maximale massa. Als de TMM auto plus TMM trailer onder de 3500 kg zit mag je de combi rijden met B. Wil je je berekening laten controleren pb dan even kenteken van auto en trailer, dan zoek ik via rdw.nl wel even de gewichten erbij.

Ik heb het in beide gevallen hierboven alleen over het rijbewijs, uiteraard mag er ook geen overbelading zijn! Het werkelijke gewicht van trailer met inhoud (weegbrug) mag niet hoger zijn dan wat de auto mag trekken en natuurlijk ook niet hoger dan de TMM van de trailer.

Ashley5760 schreef:

Ja dat mag. Want 1500 kg werkelijk gewicht is minder dan de 1700 kg die de auto mag trekken. De chauffeur moet wel BE hebben want TMM auto + TMM aanhanger is meer dan 3500 kg.
De TMM auto TS is niet genoemd, maar bij een auto die 1700 kg mag trekken ligt dat hoogstwaarschijnlijk (ruim) boven de 1500 kg (= 3500 kg minus de 2000 TMM van de trailer)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 11:43

Oke thnx chauffeur had BE indd.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 12:06

Oh ja, jij bent TS :o

Let er wel op dat het gewicht van een lege trailer vaak hoger is dan het leeggewicht op papier omdat mat en/of tussenschot niet meegewogen werden. In dit geval heb je 200 kg speling, dat lijkt me voldoende. Een ander punt om even op te letten is de kogeldruk, ook daar heeft de auto een maximum.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 12:21

Wij hebben Peugeot 308 SW (150 PK) die 1750 KG mag trekken. Wij hebben uit laten zoeken dat wij met onze twee merens paarden mogen rijden in de trailer. De trailer is 750 KG. Wij hebben er veel mee gereden (paar keer Frankrijk heen en terug) en met name in de heuvels (7 - 10%) merk je dat het niet ideaal is. Wij hebben BE rijbewijs.
Wel is het zo dat nu die langere reizen zijn afgelopen dat als erg prettig wordt ervaren want beter en fijner is het om die verre reizen met Jeep of Land Rover of andere zwaardere auto te doen. Maar tja, moet je dan ook het geld voor hebben.
Trekken doet en deed de auto fantastisch, altijd hadden we extra over. Maar je merkte aan het gewicht als je berg afwaarts gaat dan je niet harder dan 90 KM moet gaan (in Frankrijk is dat niet gelimiteerd). Berg opwaarts kun je gerust wel harder met deze combinatie.
Het lijkt me dus TS dat 307 met één paard moet mogen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 14:21

paardje1983 schreef:
ja makkelijk. die de wagen moest trekken was een 5 paards trailer met een molen voorop

Had/heeft die auto dan ook een autonoom remsysteem?

Je mag in NL niet meer dan 3500kg trekken zonder speciale aanpassingen.

Aanhangers die meer dan 3500kg TMM zijn, moeten voorzien zijn van een autonoom remsysteem, APK-keuring EN een toelating als combinatie waarbij o.a. de remaansturing vanuit de auto door de RDW geregistreerd en goedgekeurd moet zijn........