Waarschuwing paarden paspoorten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 12:12

Ik vind dit ook wel weer een beetje ver gaan. Snap dat ze sommige dingen beter willen controleren ed, maar om nou het paspoort van mn paard bij iemand anders te laten? No way. Daar word tegenwoordig teveel mee gesjoumeld en als je hoort hoe achterbaks en achter de ellebogen sommige mensen tegenwoordig kunnen zijn. Kan ik straks zwaaien naar mn paard zeker :wave:

eilleen333 schreef:
Ik neem toch aan dat ze hier wel enigzins coulant mee zijn? Ik bedoel, was het niet ook zo, dat wanneer je auto aan het rijden bent en je rijbewijs/papieren niet hebt, je die binnen 24 uur mag laten zien op het bureau? En dan mag je natuurlijk niet verder rijden, maar goed.
Een boete van enkele honderden euro's is natuurlijk belachelijk...

Bovendien... Buitenrit... Dan moet ik mijn eigen paspoort al mee, plus die van mijn paard... Moet ik dan straks op buitenrit een karretje achter mijn paard hangen voor al het papierwerk dat we continu mee moeten slepen?!

Haha moest wel lachen om je reactie! Zag het al helemaal voor me.. :')

Brainless

Re: Waarschuwing paarden paspoorten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 12:14

@Eileen333
Als je geen orgineel rijbewijs/papieren mee hebt krijg je 9 van de 10 x gewoon een boete hoor.
Heel soms mag je deze later komen laten zien, maar zo soepel zijn ze (gelukkig) tegenwoordig niet meer.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 12:16

Brainless schreef:
@Eileen333
Als je geen orgineel rijbewijs/papieren mee hebt krijg je 9 van de 10 x gewoon een boete hoor.
Heel soms mag je deze later komen laten zien, maar zo soepel zijn ze (gelukkig) tegenwoordig niet meer.

Ok. Scheelt dat ik altijd alles gewoon bij me heb :) .

maar op buitenrit bv niet... Heb op mijn mobiel wel een foto van mijn paspoort, rijbewijs etc. Stel dat mijn tas ooit gejat wordt, en ze houden me dan aan in de auto, dan heb ik in elk geval iets... Moet mijn mobiel niet in mijn tas zitten natuurlijk ;) .

Mariska_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 12:18

Moratoetje schreef:
Volgens mij worden de meeste controles aangekondigd, althans dat heb ik vernomen van iemand die een controle heeft gehad (

Ohw... Valt allemaal wel mee dan toch?

Ze controleren juist onaangekondigd om te voorkomen dat niet/verkeerd gechipte paarden worden weggesluisd.[/quote]

Hmm nou heb niets te verbergen, maar ook dat weten zij natuurlijk niet!

Ook van dat Chippen wist ik niet, ze is 7 dus dat kan wel kloppen

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 12:24

Bij mij zit de gsm altijd in mijn tas, dat gaat bij mij dus niet werken :D

Een paard staat op de manege van de school maar die willen de paspoorten daar niet eens hebben. Vinden ze te veel risico. Paspoorten van de twee wedstrijdpaarden liggen eigenlijk standaard in de auto. Mijn dochter heeft het paspoort alleen mee als er een dierenarts moet komen voor een enting. Anders liggen de paspoorten dus 130 km. van de staanplaats van het paard af.

Ik heb hier alleen nog maar over controle van het mutatiedocument gehoord maar zag ik nu goed dat dat ook weer veranderd is? Mutatiedocument ligt overigens ook niet op school.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 12:31

eilleen333 schreef:
Brainless schreef:
@Eileen333

Ok. Scheelt dat ik altijd alles gewoon bij me heb :) .

maar op buitenrit bv niet... Heb op mijn mobiel wel een foto van mijn paspoort, rijbewijs etc. Stel dat mijn tas ooit gejat wordt, en ze houden me dan aan in de auto, dan heb ik in elk geval iets... Moet mijn mobiel niet in mijn tas zitten natuurlijk ;) .

Op buitenrit hoef je het paspoort van het paard niet mee te nemen (alleen als je hem vervoert in bv een trailer), wel je eigen id.
Ik neem altijd mijn rijbewijs mee, dat is een mooi klein pasje.
Stel er gebeurd wat (en ik lig bewusteloos op de grond) dan weten ze altijd wie ik ben.

RHReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 12:36

Sinds 2009 geldt de wettelijke verplichting dat alle paardenpaspoorten voorzien moeten zijn van pagina’s voor ‘Medische behandeling’. Alle paspoorten moeten hieraan voldoen, anders ben je in overtreding. Dit geldt in alle Europese landen, zowel voor nieuwe als voor oude paspoorten van vóór 2004.

Op de pagina’s 'Medische behandeling’ moet worden aangegeven of het desbetreffende paard wel of niet bestemd is om te worden geslacht voor menselijke consumptie. Is hier niets ingevuld, dan is het paard automatisch bestemd voor de slacht voor menselijke consumptie.
Paarden die uitgesloten worden voor consumptie kunnen alle medicijnen toegediend krijgen zonder dat de eigenaar daar een registratie van moet bijhouden. Het gaat hier dus niet om een controle van een nieuw in te voeren paarden belasting zoals sommige mensen denken, maar puur om de gezondheid van mens en dier.
In paarden worden nou eenmaal (over het algemeen) meer medicijnen ingepropt dan in een ander dier.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 12:43

Wat is eigenlijk de reden van deze controles? Gestolen paarden opsporen? Stallen nakijken op legale pensionstal zijn of niet? Inventariseren van alle paarden voor een mogelijke wetgeving die gaat komen misschien? Controle ivm ziektes ?

Daarnaast ligt het paspoort van onze tinker gewoon thuis, ligt hij best. Naar de kliniek ga ik echt geen boekje heenslepen. Wordt toch niets ingevuld of naar gevraagd. Zelfs niet bij operaties.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 12:59

Waarom laten ze het paspoort niet uit 2 delen bestaan, net als bij auto's. Deel 1 is het eigendomsbewijs: thuis in de kluis bewaren, deel 2 kun je bij je paard bewaren = identificatie. Paard is alleen verkoopbaar met deel 1 en deel 2. Probleem opgelost!!

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 13:01

Starbreeze dat vind ik nu een hele goede.

En dan het komische gedeelte bij verlies of diefstal deel 1 of 2 een 1op de kont printen

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 13:03

karuna schreef:
Wat is eigenlijk de reden van deze controles? Gestolen paarden opsporen? Stallen nakijken op legale pensionstal zijn of niet? Inventariseren van alle paarden voor een mogelijke wetgeving die gaat komen misschien? Controle ivm ziektes ?

Controleren of ieder paard een paspoort/chip heeft... In de veehouderij worden ook wel eens controles gedaan of alle dieren voorzien zijn van bijv. oormerken! Als er dan iets niet klopt heb je ook een probleem/boete...

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 13:04

Starbreeze schreef:
Waarom laten ze het paspoort niet uit 2 delen bestaan, net als bij auto's. Deel 1 is het eigendomsbewijs: thuis in de kluis bewaren, deel 2 kun je bij je paard bewaren = identificatie. Paard is alleen verkoopbaar met deel 1 en deel 2. Probleem opgelost!!

Is wel een goed idee! :j
Kunnen we dat er niet bij de regering doordouwen? :P

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 13:10

Bij ons op stal (manege/stoeterij) worden de paarden weliswaar gevoerd maar ik doe zelf de (dagelijkse) verzorging en het uitmesten, lijkt me dan toch dat IK het paspoort moet kunnen tonen ?
Ik zal echt nooit mijn paspoort op stal afgeven want dan kunnen ze zonder mijn toestemming mijn paard verkopen.
Het paspoort is voor mij het enige waarmee ik aan kan tonen dat hij van mij is.
Het wordt inderdaad tijd voor een centraal registratiesysteem van chipbummers net zoals nu bij kleine huisdieren al het geval is.....

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 13:11

Starbreeze schreef:

In Frankrijk werkt dat zo.
Het eigendoms bewijs ligt in de kluis en de paspoorten gaan met de paarden mee.
En als je dan een paard aan een Nederlander verkoopt,zijn ze heel verbaasd dat ze even het eigendomsbewijs ook op hun naam moeten zetten :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 13:18

Ik lees dat de AID de instantie is die de controles uitvoert. Ik heb een weide in eigen beheer, ben dus zelf houder van het paspoort van mijn paard en dat paspoort kan binnen 2 uur ter plekke zijn. Tot zover.

Wat ik me nu nog afvraag: controleert de AID, wanneer ze langskomen, behalve paarden ook meteen het overige vee? Dus als er ook ezels/schapen/koeien/alpaca's staan bij voorbeeld, wordt alles dan in één keer gecontroleerd?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 13:18

karuna schreef:

Daarnaast ligt het paspoort van onze tinker gewoon thuis, ligt hij best. Naar de kliniek ga ik echt geen boekje heenslepen. Wordt toch niets ingevuld of naar gevraagd. Zelfs niet bij operaties.

En naar de kliniek hoor je zeker je paspoort mee te nemen. Kliniek is verplicht om het na te kijken en de gegevens over te nemen. Heb ik laatst nog mail over gehad van onze vaste kliniek. Anders kunnen ze bij onverwachtse controle een hele dikke boete krijgen. Welke ze zeker zullen gaan verhalen op degene waar het paard van is.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 13:21

Ik heb een mail opgesteld voor de KNHS en KWPN, ik ben mij ervan bewust dat er meerdere paspoortuitgevende instanties zijn in Nederland maar wie weet kan dit een gezamenlijk initiatief worden?
Laatst bijgewerkt door Starbreeze op 24-10-13 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 13:22

jodi schreef:
Starbreeze schreef:

In Frankrijk werkt dat zo.
Het eigendoms bewijs ligt in de kluis en de paspoorten gaan met de paarden mee.
En als je dan een paard aan een Nederlander verkoopt,zijn ze heel verbaasd dat ze even het eigendomsbewijs ook op hun naam moeten zetten :D

Nou werkt super toch! Ook direct duidelijk wie eigenaar is, dat is nu zo vaag als je geen koopcontract hebt.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 13:23

Koper schreef:
Wat ik me nu nog afvraag: controleert de AID, wanneer ze langskomen, behalve paarden ook meteen het overige vee? Dus als er ook ezels/schapen/koeien/alpaca's staan bij voorbeeld, wordt alles dan in één keer gecontroleerd?

Als ze komen controleren, controleren ze volgens mij meteen alles.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 13:24

karuna schreef:
Naar de kliniek ga ik echt geen boekje heenslepen. Wordt toch niets ingevuld of naar gevraagd. Zelfs niet bij operaties.

Bij de 2 klinieken waar ik dit jaar ben geweest met mijn paard was de eerste vraag 'Heeft u uw paspoort bij zich?' (waarop ik antwoordde dat ik wel m'n rijbewijs bij me had en of dat ook voldoende was, om me daarna te bedenken dat het om het paardenpaspoort ging). In beide klinieken is uitgebreid gekeken naar het paspoort en bij de tweede kliniek kreeg ik het pas weer mee naar huis toen ik m'n paard kwam halen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 13:29

Starbreeze schreef:
Ik heb een mail opgesteld voor de KNHS en KWPN, ik ben mij ervan bewust dat er meerdere paspoortuitgevende instanties zijn in Nederland maar wie weet kan dit een gezamenlijk initiatief worden?

Wat is de inhoud van je mail?

Rianneke, dank je wel. Wat nu als er van dat vee (in eigendom van iemand anders) de identificatie op/in het lichaam niet klopt? Heeft dat gevolgen voor mij omdat mijn paard op hetzelfde terrein (wei in andere wei) staat?
Het gaat hierbij om een andere diersoort. De paarden zijn allemaal gechipt en hebben allemaal een paspoort!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 13:32

Hilli schreef:
karuna schreef:
Naar de kliniek ga ik echt geen boekje heenslepen. Wordt toch niets ingevuld of naar gevraagd. Zelfs niet bij operaties.

Bij de 2 klinieken waar ik dit jaar ben geweest met mijn paard was de eerste vraag 'Heeft u uw paspoort bij zich?' (waarop ik antwoordde dat ik wel m'n rijbewijs bij me had en of dat ook voldoende was, om me daarna te bedenken dat het om het paardenpaspoort ging). In beide klinieken is uitgebreid gekeken naar het paspoort en bij de tweede kliniek kreeg ik het pas weer mee naar huis toen ik m'n paard kwam halen.

Hier ook hoor.
Mijn nieuwe paardje laat ik gelijk inschrijven bij de kliniek zodat ze de gegevens hebben.
En als ik er heen ga heb je het paspoort toch al mee, dus die geef ik dan ook gelijk af.

Als het spoed is doen ze (natuurlijk) niet moeilijk.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 13:35

Koper schreef:
Rianneke, dank je wel. Wat nu als er van dat vee (in eigendom van iemand anders) de identificatie op/in het lichaam niet klopt? Heeft dat gevolgen voor mij omdat mijn paard op hetzelfde terrein (wei in andere wei) staat?
Het gaat hierbij om een andere diersoort. De paarden zijn allemaal gechipt en hebben allemaal een paspoort!

Is het terrein van jou of van iemand anders? Want als jij bijv. op jou weitje dieren hebt lopen waarvan de identificatie niet klopt dan kunnen ze ook de eigenaar niet achterhalen en gaan ze er denk ik vanuit dat jij eigenaar bent...

Maar goed dat is iets wat ik denk en ik weet natuurlijk niet precies hoe de aid te werk gaat in zulke gevallen.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 13:35

RHReiner schreef:
Citaat:
Er IS namelijk geen bewijs van eigendom bij paarden

Jawel, een ver(koop)contract is een rechtsgeldig eigendomsbewijs.

Nou heb ik mijn paard niet gekocht maar zelf gefokt, dus niet mijn eigendom want ik heb geen ver(koop)contract!?
Kromme redenering hoor dat kan ook niet kloppen.

En mijn paard is niet gechipt hij is nog net van de generatie dat DNA voldoende is gelukkig.
Ben nog steeds tegen chippen
Laatst bijgewerkt door Steppe op 24-10-13 13:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 13:39

eilleen333 schreef:
Ik neem toch aan dat ze hier wel enigzins coulant mee zijn? Ik bedoel, was het niet ook zo, dat wanneer je auto aan het rijden bent en je rijbewijs/papieren niet hebt, je die binnen 24 uur mag laten zien op het bureau? En dan mag je natuurlijk niet verder rijden, maar goed.
Een boete van enkele honderden euro's is natuurlijk belachelijk...

Ze mogen je direct bekeuren doen ze dit niet is het vriendelijk van de agenten, dit hangt soms af waarom ze je aanhouden.